٧/١/١٤٤٨ --- 6/23/2026 --- ۱۴۰۵ سه شنبه ۲ تير امروز
 
پایگاه اطلاع رسانی گل و گیاه، باغبانی و فضای سبز
Signup  Login  صفحه اصلی  | پرسش و پاسخ  | خدمات  | سرگرمی ها  | نقشه سایت  | لیست گیاهان  | تماس با ما  | RSS  | درباره ما
لینک های اصلی
جستجو  
آخرین مطالب
فوت و فن باغبانی امروز
گیاهان مقاوم برای نگهداری در بالکن
طراحی و اجرای فضای سبز
طراحی و اجرای فضای سبز
آمار بازدید سایت
بازدید کننده آنلاین :  62  نفر
بازدید امروز :  8825  بازدید
بازدید دیروز :  11049  بازدید
تبلیغات متفرقه
پرسش و پاسخ - معرفی و راهنمای پرورش گیاهان زینتی فضای باز - نعناع زینتی

مقاله - معرفی و راهنمای پرورش گیاهان زینتی فضای باز - نعناع زینتی

برای شرکت در پرسش و پاسخ های سایت نارگیل میبایست در سایت عضو باشید و به سیستم وارد شوید . ورود

  
Hasan a
از نعنا هایی که توی سبزی فروشی هاست هم میشه قلمه گرفت؟  پاسخ مشاهده
مهندس رامندی
بله البته خیلی پژمرده نباشه
مریم مهدی پور
سلام باتشکرازشمامن در تابستان نعناع درگلدان کاشتم و در طول تابستان از ان استفاده کردیم حالا که هوا سرد شده آوردم داخل خانه و کنار پنجره آفتاب گیر گذاشتم چون از ان همراه سبزی خوردن استفاده میکنیم از خاک ارگانیک استفاده کردم الان اطراف خاک گلدان حشرات ریز شبیه مگس پرواز میکند گلدانهای دیگر راکه همین حشرات را داشت با سم از بین بردم ولی چون نعناع خوراکی هست از سم استفاده نکردم این حشرات را چگونه از بین ببرم که سمی نباشد  پاسخ مشاهده
مهندس رامندی
بهتر است ابتدا گیاهتان را بامحلول رقیق اب ولرم وصابون بدون عطر (یا چند قطره مایع ظرفشویی)ویا حشره کش های خانگی با فاصله سمپاشی نماید. توجه کنید که فاصلهٔ اسپری حدود -30۲۰ سانتی‌متر باشد ومقدار اسپره کم باشد.. سعی کنید این کار را از زوایای مختلف انجام دهید تا به همه جای گیاه رطوبت برسد. 2-3مرتبه وبا فاصله 3-4روز این کار را تکرار نماییدودر صورت رفع نشدن مشکل مجددا مکاتبه نمایید تا سم مناسب تجویز شود
سینا سعادت
با سلام من نعناع خوراکی در باغ نگه داری می کنم و نور و آفتاب مناسب دارد.به اندازه هم آب می دهم ولی حشرات دو میلی متری سیاه که برگ گیاه رو می خوره روشه کنده هم نمی شه حتی با ریکا سم هم امتحان کردم (روی یک ساقه فقط که ببینم از بین می ره یا نه)ولی چنتایی روشون موند حالا بذر های گیاه هم دچار مشکل می شود؟ چجوری بدون استفاده از سم از بین ببرمشون ؟در ضمن می خواهم وقتی درون خاک هستند از بین بروند.لطفا کمک کنید چون گلایی که عاشقشون بودم دچار این حشره شدند بیش ترشون هم از بین رفتند.مارانتا آبشار طلایی یاس رونده ناز فرانسه شیویدی دم روباهی همه در خطرند  پاسخ مشاهده
مهندس رامندی
میتونید از دفع کننده حشرات بدون مواد شیمیایی استفاده کنید در قسمت فروشگاه سایت هم عرضه شده است
رضا علم
سلام. این نعناع زینتی همون نعناع اسپرمینت هست درسته؟ بعد میخواستم بدونم که این گیاه ، اسانس بالاش مگه در چین و هند کاشت نمیشه؟ پس چرا منشأش انقدر دوره؟  پاسخ مشاهده
محسن شهاب الدین
سلام

اول از همه بگم: بله، اين گياهي که به اسم "نعناع زينتي" هم مي‌شناسيم، همون Mentha spicata يا همون نعناع اسپيرمينت/اسپرمينت خودمونه؛ فقط فرقش توي اسم رايجه که بين گل‌فروشي‌ها و عطاري‌ها کمي ق разбازي درمياد 😄 يکي ميگه نعناع عطر دار، يکي ميگه اسپيرمينت، يکي ميگه نعناع زينتي.

حالا بريم سر منشأ گياه. توي منابع علمي، براي Mentha spicata معمولاً نوشته ميشه منشأ: اروپا، غرب آسيا و بخش‌هايي از خاورميانه. يعني اين گياه در طبيعت، به‌طور خودرو اول از اون مناطق گزارش شده و به مرور زمان به بقيه دنيا معرفي و کشت شده. اين «منشأ» که توي کتاب‌ها و سايت‌هاي علمي مي‌بينيد، بيشتر منظورش زادگاه طبيعي و اوليه گياه هست، نه اينکه الان کجا بيشتر کشت ميشه.

اما در مورد سوالت که «پس چرا اسانس بالاش رو تو چين و هند مي‌کارن؟» جوابش اينه که: محل کشت فعلي با منشأ طبيعي فرق داره. الان نعناع اسپيرمينت تو خيلي از کشورها به عنوان گياه صنعتي و دارويي کشت ميشه؛ هند، چين، آمريکا، کشورهاي مديترانه‌اي و حتي بعضي مناطق ايران. دليلش هم اينه که اين کشورها شرايط آب‌وهوايي مناسب، زمين وسيع و صرفه اقتصادي براي توليد اسانس در سطح صنعتي دارن.

يعني داستان از اين قراره: گياه اصلاً اهل اروپا و غرب آسياست، ولي آدميزاد ديده چقدر خوشبو و کار راه‌اندازه، برده‌اش هرجا که تونسته کِشت کرده! الان هم کشورهايي مثل هند و چين، به خاطر هزينه توليد پايين، نيروي کار ارزان و سطح زير کشت بالا، توي بازار جهاني اسانس نعناع اسپيرمينت حضوري پررنگ دارن. پس تناقضي وجود نداره؛ منشأ گياهشناسي يه چيزه، مرکز کشت تجاري امروز يه چيز ديگه 😉

يه نکته ديگه هم اينه که: گاهي تو بازار، چند نوع نعناع رو به اسم اسپيرمينت مي‌فروشن؛ مثلاً هيبريدها (دورگه‌ها) يا حتي پپر‌مينت (Mentha x piperita). براي تشخيص دقيق‌تر، بايد به شکل برگ (طولاني و نيزه‌اي‌شکل، دندانه‌دار)، رنگ، بوي خاص خنک و شيرين اسپيرمينتي و گاهي گل‌آذين خوشه‌اي توجه کرد.

پس خلاصه: ۱. بله، اين همون نعناع اسپيرمينت (Mentha spicata) هست، فقط اسم‌هاي تجاري مختلف داره. ۲. منشأش اروپا و غرب آسياست، ولي الان به شکل گسترده تو هند و چين و جاهاي ديگه براي اسانس‌گيري کشت ميشه. ۳. «منشأ» يعني زادگاه طبيعي؛ «محل کشت»، يعني جايي که الان به‌صرفه و گسترده کشت ميشه.

اگر عاشق دنياي گياه‌ها و عرقيات و اسانس‌ها هستي 🌿، پيشنهاد مي‌کنم براي اطلاعات بيشتر مقالات سايت نارگيل رو هم بخوني، اونجا مطالب خوبي درباره گياهان دارويي و زينتي پيدا مي‌کني.


 
 
 

 
Loading
Loading
Nargil Logo gray

© تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است
آخرین مطالب :


مقالات پر بازدید :


صفحه اصلی  | پرسش و پاسخ  | خدمات  | سرگرمی ها  | نقشه سایت  | تماس با ما  | RSS
فهرست گل و گیاه   |  نمایشگاههای گل و گیاه   |  اخبار گل و گیاه   |  مقالات گل و گیاه   |  مؤسسات گل و گیاه
ورود / عضویت