٦/١/١٤٤٨ --- 6/22/2026 --- ۱۴۰۵ دوشنبه ۱ تير امروز
 
پایگاه اطلاع رسانی گل و گیاه، باغبانی و فضای سبز
Signup  Login  صفحه اصلی  | پرسش و پاسخ  | خدمات  | سرگرمی ها  | نقشه سایت  | لیست گیاهان  | تماس با ما  | RSS  | درباره ما
لینک های اصلی
جستجو  
آخرین مطالب
فوت و فن باغبانی امروز
کاشت گیاه سیر
طراحی و اجرای فضای سبز
طراحی و اجرای فضای سبز
آمار بازدید سایت
بازدید کننده آنلاین :  100  نفر
بازدید امروز :  2582  بازدید
بازدید دیروز :  10508  بازدید
تبلیغات متفرقه
پرسش و پاسخ - معرفی و راهنمای پرورش گیاهان زینتی - توت سیاه

مقاله - معرفی و راهنمای پرورش گیاهان زینتی - توت سیاه

برای شرکت در پرسش و پاسخ های سایت نارگیل میبایست در سایت عضو باشید و به سیستم وارد شوید . ورود

  
مجتبی تقوایی
سلام مهندس اولا باید خیلی تشکر بکنم بابت این سایت زیبا و مفید و همینطور پاسخگویی خوب شما. اما سوالم در مورد شاتوت هست. ما ساکن قم هستیم و یک نهال شاتوت خریدیم، حالا میخوام ببینم کجای باغچه بکاریمش؟ آخه می ترسم آفتاب 40 درجۀ تابستون اذیتش بکنه. سمت دیوار شرقی باشه یا شمالی یا غیره؟ سایه باشه یا نیم سایه؟ خلاصه ممنونم میشم یک راهنمایی مفصلی بکنید.   پاسخ مشاهده
مهندس رامندی
درخت توت گیاهی نور پسند است نور خورشید باعث تقویت رشد و افزایش شاخ و برگ درخت شده ولی تابش نسبتاً شدید باعث کوتاهتر شدن فاصله میان گره ها و کوچکتر شدن برگها می شودبهتر است در محیطی با افتاب ملایم ویا سایه افتاب کاشته شود..برای کاشت پس از کود دادن و شخم زدن و آماده کردن زمین ومشخص شدن فواصل درختها از هم ( معمولاً 3 در3 متر) گودالهای 50 در 50 در 50 سانتی متری حفر و نهالها داخلشان کاشته می شوند. هرگاه PH خاک اسیدی بود قبل از حفر گودالها و شخم زدن مقداری آهک روی زمین می ریزند تا PH آن خنثی شود. هنگام کاشت باید دقت کرد تا ریشه ها بطور آزاد داخل گودال جای گیرند. پس از خاک ریزی اطراف آنرا با پا می فشارند تا تماس لازم بین ریشه و خاک صورت گیرد. گودال را پس از کاشت نهال فوری آبیاری شدید می کنند
Arash Anisinejad
باسلام من در باغچه منزل واقع در تهران یک درخت توت سیاه حدودا 20 ساله دارم که هر ساله بار خوبی از نطر حجمی میدهد.ولی ازلحاظ مزه اصلا مناسب نیست و در واقع خیلی بیمره است .لطفا راهنمایی فرمایید.   پاسخ مشاهده
محسن شهاب الدین

سلام! توت سياه‌تون از اون درخت‌هاي «کارمند نمونه» است: پرکار و پرمحصول… ولي متأسفانه بخش «کيفيت» رو پيچونده 😄 دليل بي‌مزه شدن توت معمولاً يکي از اين چند مورد (يا ترکيبي از آن‌ها) است: نور کم، آبياري نامناسب، تغذيه اشتباه، برداشت زودهنگام، يا حتي پايه/رقم و شرايط اقليمي. تهران هم با گرما و خشکي و نوسان آبياري مي‌تونه قند ميوه رو حسابي بالا و پايين کند.

۱) نور؛ قندسازي با آفتاب انجام مي‌شود ☀️ اگر سايه ساختمان/ديوار يا درختان ديگر روي تاج درخت افتاده، درخت ميوه زياد مي‌دهد ولي قند کمتر مي‌سازد و طعم «آبدارِ بي‌خاصيت» مي‌شود. راهکار: هر سال اواخر زمستان يک هرس سبک براي باز شدن تاج و ورود نور انجام بديد (شاخه‌هاي متقاطع، ريز و داخل‌تاجي کم بشن). توت با نور خوب، مزه‌دارتر مي‌شود.

۲) آبياري؛ يا تشنه‌اش مي‌کنيم يا زيادي نازش مي‌کنيم 🚿 توت اگر يک‌بار تشنگي شديد بکشد و بعد يک‌هو سيراب شود، ميوه‌ها معمولاً درشت اما رقيق و کم‌شيرين مي‌شوند. از آن طرف آبياري خيلي زياد و پيوسته هم قند را رقيق مي‌کند. پيشنهاد عملي براي تهران: در فصل گرما آبياري عميق ولي با فاصله بهتر از آب دادن کم‌کم و هر روزه است. نزديک رسيدن ميوه (اواخر بهار) هم آبياري خيلي سنگين نکنيد تا طعم رقيق نشود (البته به حد تنش شديد هم نرسد).

۳) کوددهي؛ نيتروژن زياد يعني برگ قشنگ، مزه کم اگر کودهاي ازته (اوره، نيترات، کود مرغي زياد) زياد مصرف شده باشد، درخت مي‌زند به «سبزينگي و رشد» و ميوه‌ها معمولاً کم‌قندتر و بي‌مزه‌تر مي‌شوند. راهکار: اگر کود مي‌دهيد، تمرکز را از ازت برداريد و متعادل کنيد؛ معمولاً پتاسيم در کيفيت و شيريني ميوه نقش مهمي دارد. ولي دقيق‌ترش اين است که يک آزمايش خاک (و اگر شد آب) انجام بديد تا کورکورانه کود نريزيم.

۴) زمان برداشت؛ توت بايد “کاملاً رسيده” چيده شود خيلي وقت‌ها توت وقتي فقط «سياه شد» هنوز به قله طعم نرسيده. توت سياه خوش‌مزه معمولاً وقتي بهترين است که کاملاً نرم، معطر و به‌راحتي جدا شود (گاهي حتي با تکان ملايم خودش مي‌افتد). اگر زودتر چيده شود، قند و عطر کامل نشده و نتيجه مي‌شود همان «بي‌مزه». پس معيار را فقط رنگ نگذاريد؛ نرمي و عطر مهم‌اند.

۵) باردهي خيلي زياد؛ کيفيت قرباني کميت مي‌شود وقتي درخت هر سال «خيلي سنگين» محصول مي‌دهد، منابعش بين تعداد زيادي ميوه تقسيم مي‌شود و بعضي سال‌ها مزه افت مي‌کند. با يک هرس تعادلي (نه شديد) مي‌توان بار را کمي متعادل کرد تا کيفيت بالا برود. در توت، تنک‌کردن دستي ميوه معمولاً عملي نيست، اما مديريت با هرس و تغذيه متعادل کمک مي‌کند.

۶) احتمال اختلاف رقم/پايه يا تغييرات ژنتيکي کمتر محتمل اما ممکن اگر درخت از اول هم همين‌طور بوده، ممکن است ذاتاً رقمِ کم‌عطر يا کم‌قند باشد. اگر در سال‌هاي قبل خوش‌مزه بوده و جديداً بي‌مزه شده، بيشتر به آبياري/تغذيه/نور/هرس مشکوک مي‌شويم. راه‌حل بلندمدت و قطعي براي ارتقاي طعم، اگر رقم ضعيف باشد: پيوند زدن چند شاخه از رقم خوش‌طعم روي همين درخت (درخت ۲۰ ساله براي پيوند شاخه‌اي کاملاً گزينه خوبي است).

براي اينکه دقيق نسخه بدهم، اگر لطف کنيد اين چند مورد را بفرماييد: ۱) آبياري‌تان هر چند روز يک‌بار و چقدر است؟ ۲) درخت روزي چند ساعت آفتاب مستقيم دارد؟ ۳) چه کودي و چه مقدار در سال مي‌دهيد؟ ۴) ميوه‌ها آبکي‌اند يا فقط کم‌عطر؟ ۵) برگ‌ها خيلي سبز تيره و رشد شاخه‌ها زياد است يا نه؟ با اين اطلاعات مي‌شود علت اصلي را دقيق‌تر هدف گرفت.

براي مطالعه نکات تکميلي درباره تغذيه، هرس و مديريت کيفيت ميوه‌ها، پيشنهاد مي‌کنم مقالات سايت نارگيل را مطالعه نماييد.

آرش صادق
سلام من الان چند تا میوهی توت کزاشتم تا خشک بشود بعد خشک شدن برای کاشت بزر های داخل میوهی شاه توت چه باید بکنم ومنظور از قالب سرد درمطالب بالا چیست  پاسخ مشاهده
افسانه سادات فرود
سلام میوه های رسیده چیده شده را 4 الی 5 روز داخل ظرفی در گرمای اطاق می گذارند تا خوب تخمیر شوند. آنگاه آنها را روی غربالی ریخته به کمک فشار آب شیرودست بذرها را از گوشت جدا کرده و دوباره در داخل اطاق و دور از تابش مستقیم نور خورشید خشک می کنند بهتر است بذر توت را در همان سال اول بکارند زیرا قوه نامیه اش بطور طبیعی تنها 3 ماه حفظ می شود. هرگاه آنرا در دمای پائین تر از 10 درجه سانتی گراد نگهدارند قدرت خود را تا یکسال و حداکثر حتی تا 2 سال حفظ می کنند ولی درصد رشد بذرها به شدت پائین می آید. قوه نامیه بذر توت بسته به واریته های مختلف بین 20 درصد تا 90 درصد متغیر است.بذرها را در بهار یا پائیز می کارند مدت لازم برای جوانه زدن بذرهای کاشته شده در گرمای 20 درجه سانتی گراد بین 15 تا 20 روز است. بشرط آنکه در این مدت بستر آن مرطوب نگهداشته شود قبل از کاشت باید به زمین کودهای لازم را داد. پس از جوانه زدن بسترها به یک الی دو هفته سایه بان نیاز دارند.
محمد جواد فلاحی
دوستان من یه درخت توت سیاه دارم تو باغچه که دو سال پیش قلمه زدم ورشد خوبی داشته ولی پارسال میوه هاش پیش از رسیدن افتادن امسال هم برگاش خیلی ریزه لطفا راهنمایی کنید.  پاسخ مشاهده
افسانه سادات فرود
خاک را تقویت کنید در هنگام میوه دهی ،درخت انرژی کافی داشته باشد. درخت توت گیاهی نور پسند است نور خورشید باعث تقویت رشد و افزایش شاخ و برگ درخت شده ولی تابش نسبتاً شدید باعث کوتاهتر شدن فاصله میان گره ها و کوچکتر شدن برگها می شودبهتر است در محیطی با افتاب ملایم ویا سایه افتاب کاشته شود.در فصل پاییز با کود دامی خاک را تقویت کنید .
محمد رضا شفیعی
به نام خدا با سلام یک اصله درخت توت سفید داشتیم وبرروی آن پیوندک شاهتوت زدیم، دوسال اول درخت رشد خیلی خوبی داشت و هیچ گونه نشانه بیماری و پژمردگی در شاخه وبرگهایش نبود اما متاسفانه بهار امسال هیچگونه جوانه جدیدی روی شاخه های پیوندی نزد وبرگهایش سبز نشدوتنه اصلی (توت سفید) هم تاکنون جوانه ای نزده است وظاهرا کل درخت خشک شده است. شرایط آبیاری ودما رطوبت مثل سایر درختان توت باغ و عادی میباشد افراد محلی میگویند که دلیل خشک شدن این بوده که میبایست یک شاخه از درخت اصلی(توت سفید) حفظ میشده که نشده است حال میخواستم بدانم آیا این حرف صحیح است و مبنای علمی دارد ؟واصولا خشک شدن کامل این درخت چه دلیلی میتواند داشته باشد؟  پاسخ مشاهده
محسن شهاب الدین
سلام

خشک شدن کامل يک درختي که دو سال خوب رشد کرده، معمولا يه دليل ساده و تک‌عاملي نداره؛ يعني خيلي بعيده فقط و فقط به اين خاطر خشک شده باشه که «يه شاخه از پايه (توت سفيد) نگه نداشتين». اين حرف محلي‌ها يه رگه‌هايي از منطق داره، ولي به‌خودیِ‌خود دليل خشک شدن درخت نيست، بيشتر يه توصيه احتياطي‌ـه تا يه قانون علمي قطعي.

در پيوند توت سفيد (پايه) و شاهتوت (پيوندک)، هر دو از يک جنس هستن (Morus) و از نظر گياهشناسي با هم سازگارند و در عمل هم خيلي‌ها همين کار رو مي‌کنن و سال‌ها هم جواب مي‌ده. اگر دو سال، شاخه‌هاي پيوندي شاد و سرحال بودن، يعني پيوند گرفتن و آوندها خوب به هم وصل شده بودن. پس مشکل «ناسازگاري پايه و پيوندک» در اين مورد تقريبا منتفيه.

حالا بريم سر ادعاي محلي‌ها: اين که بايد يک شاخه از پايه (توت سفيد) رو نگه مي‌داشتين. بعضي باغدارها مي‌گن: اگر همه تاج درخت رو پيوندک جديد بسازيم، هر مشکل در ناحيه پيوند يا شاخه‌هاي پيوندي مساوي مي‌شه با مرگ کل درخت؛ ولي اگر يه شاخه از خود پايه نگه داريم، حتي اگر پيوند از بين بره، پايه زنده مي‌مونه. يعني اين توصيه براي «بيمه کردن» درخت در برابر خراب شدن پيوند هست، نه اين که «اگر نگه نداري حتما خشک مي‌شه». پس:

خلاصه‌اش: اين حرف يه جور احتياط عملي‌ـه، نه قانون خشک و علمي. «نبودن شاخه پايه» به تنهايي باعث مرگ درخت نمي‌شه، فقط اگر پيوند دچار مشکل جدي بشه، ديگه چيزي براي نجات درخت نمي‌مونه.

اما اين که چرا درخت شما بعد از دو سال رشد خوب، يک‌دفعه بهار امسال اصلا جوانه نزده، اين‌ها از محتمل‌ترين علت‌ها هستن:

۱. آسيب شديد سرما در زمستان: اگر زمستان گذشته، يکي از اون زمستون‌هاي «خشن و بي‌رحم» بوده، سرما مي‌تونه:
– اول شاخه‌هاي نازک پيوندي رو بزنه،
– بعد اگر سرما خيلي شديد و طولاني بوده، بافت آوندي نزديک ناحيه پيوند يا حتي ريشه‌ها رو از بين ببره.
در اين حالت، در بهار هيچ جوانه‌اي باز نمي‌شه، چون عملا درخت از داخل مرده. اگر پوست شاخه رو خراش بدين و زيرش قهوه‌اي و خشک باشه، اين سناريو خيلي محتمل مي‌شه.

۲. آسيب مکانيکي در محل پيوند يا تنه: مثلا:
– ضربه با بيل، چمن‌زن، يا فشار طناب،
– ترک خوردن يا شکستن محل پيوند در اثر باد شديد يا بار زياد شاخه‌ها،
مي‌تونه باعث بشه رساندن شيره خام و پرورده مختل بشه. گاهي ترک از بيرون کم‌اهميت به نظر مي‌رسه، ولي از داخل آوندها عملا قطع مي‌شن. اين مشکل ممکنه در زمستان اتفاق افتاده باشه و تازه بهار خودش رو با «هيچ جوانه‌اي سبز نشدن» نشون بده.

۳. پوسيدگي طوقه و ريشه (بيماري‌هاي قارچي ريشه مثل فيتوفتورا): اگر خاک در پاي درخت:
– زه‌آب خوبي نداشته،
– يا آب زياد دور تنه مي‌ايستاده،
– يا کود دامي تازه و مرطوب زياد اطراف طوقه جمع شده،
ريشه‌ها ممکنه کم‌کم پوسيده باشن. در اين حالت:
– سال‌هاي اول هنوز بخشي از ريشه سالم بوده و درخت رشد کرده،
– اما به‌تدريج قسمت عمده سيستم ريشه از بين رفته و يک‌هو در بهار بعدي هيچ جوانه‌اي باز نشده. اگر تنه نزديک سطح خاک پوک يا تيره و نرم شده، اين گزينه جدي‌ـه.

۴. آفت‌هاي ريشه يا چوب‌خوار: حشرات چوب‌خوار (مثل برخي سوسک‌ها) ممکنه داخل تنه و شاخه‌ها تونل بزنن. اگر تونل‌ها در حدي باشه که:
– آوندها در بخش زيادي از قطر تنه قطع بشن،
درخت ممکنه ظاهر سالم داشته باشه، اما به محض فشار يک زمستان يا خشکي جزئي، از پا دربياد. سر شاخه‌ها رو نگاه کنيد ببينيد سوراخ ريز، خاک‌اره، يا فضولات حشرات ديده مي‌شه يا نه.

۵. تنش شديد خشکي يا برعکس، غرقابي دوره‌اي، حتي اگر «آبياري مثل بقيه درخت‌ها» بوده باشه: توت معمولا مقاومه، اما:
– اگر خاک اين درخت با بقيه کمي فرق داشته (مثلا سنگي‌تر يا سفت‌تر)،
– يا شيب طوري بوده که آب يا سريع تخليه مي‌شده يا جلوي اين درخت جمع مي‌شده،
ممکنه شرايط ريشه اين درخت با بقيه يکي نبوده، هرچند شما از بالا حس کنين «شرايط همه يکيه». کوچيک‌ترين تفاوت خاک مي‌تونه نتيجه متفاوتي بده.

۶. نارسايي تدريجي در محل پيوند: گاهي پيوند در ظاهر تا دو سه سال خوب عمل مي‌کنه، اما:
– لايه‌هاي چوب جديد پايه و پيوندک با هم به‌خوبي هم‌تراز نمي‌شن،
– يا به مرور، محل پيوند تنگ و خفه مي‌شه (مثل حلقه کردن درخت)،
و در نهايت، انتقال شيره به تاج درخت مختل مي‌شه. اين حالت رو معمولا با يک «برآمدگي يا فرورفتگي خيلي مشخص» در محل پيوند مي‌بينيم؛ جايي که بالاي پيوند، چاق و پايينش لاغره، يا برعکس.

حالا برگرديم به سوال شما: «اگر يک شاخه از توت سفيد (پايه) رو نگه مي‌داشتيم، درخت خشک نمي‌شد؟» اگر مشکل در ريشه يا طوقه (يعني قسمت مشترک پايه و پيوندک) بوده باشه، حتي اگر ۱۰ تا شاخه از پايه هم مي‌گذاشتين، باز کل درخت از بين مي‌رفت. از آن طرف، اگر مشکل فقط در خود پيوند يا شاخه‌هاي پيوندي بود، آره؛ داشتن يک شاخه سالم از پايه مي‌تونست باعث بشه حداقل خود درخت توت سفيد زنده بمونه، هرچند شاهتوت‌ها از بين مي‌رفتن. پس:

نتيجه علمي: – نبودن شاخه پايه = خودش به‌تنهايي علت خشک شدن درخت نيست. – نبودن شاخه پايه = فقط ريسک اين که «اگر پيوند نابود شد، کل درخت از دست بره» رو بالا مي‌بره. – علت اصلي خشک شدن، احتمالا يکي از اين‌هاست: سرماي شديد، بيماري ريشه/طوقه، آفت چوب‌خوار، آسيب مکانيکي، يا مشکل تدريجي محل پيوند.

براي اين که کمي دقيق‌تر بشه قضاوت کرد، اين چند تا کار مي‌تونه کمک‌کننده باشه (حتي الان که درخت تقريبا خشک شده): – با ناخن يا چاقوي تيز، پوست چند نقطه از شاخه و تنه رو بخراشيد؛ اگر زيرش سبز روشن و مرطوبه، هنوز بخشي زنده است؛ اگر قهوه‌اي و خشک، مرده. – اطراف طوقه (محل اتصال تنه و خاک) رو بررسي کنيد؛ اگر پوست تيره، نرم، بوي بد يا پوک شدن ديده مي‌شه، احتمال پوسيدگي طوقه زياده. – دنبال سوراخ‌هاي ريز و خاک‌اره روي تنه و شاخه‌ها بگرديد؛ نشانه آفت چوب‌خوار. – به محل پيوند نگاه کنيد؛ اگر شکلش نامتقارن، خيلي بادکرده يا خيلي فرورفته است، ممکنه مشکل از ناحيه پيوند بوده باشه.

در نهايت، اگر درخت واقعا به‌طور کامل خشک شده، براي جلوگيري از انتقال احتمالي بيماري يا آفات به درختان سالم، بهترين کار اينه که:
– تنه و ريشه‌هاي اصلي تا حد امکان بيرون آورده بشن،
– چوب آلوده يا مشکوک سوزانده يا از باغ خارج بشه،
– در جاي همون درخت، اگر قصد کاشت مجدد دارين، کمي صبر و خاک‌ورزي و بهبود زهکشي انجام بشه.

براي دفعه بعد، اگر خواستين دوباره روي توت سفيد، شاهتوت پيوند بزنين:
– حتما از پيوندک‌هاي سالم و از درخت مادري مطمئن استفاده کنين،
– محل پيوند رو در سال‌هاي اول از سرما، آفتاب خيلي شديد و ضربه مکانيکي محافظت کنين،
– مي‌تونين براي احتياط، يک شاخه قوي از پايه (توت سفيد) رو هم نگه دارين که اگر خداي نکرده پيوند از بين رفت، حداقل پايه زنده بمونه و بعدا دوباره پيوند انجام بدين 😉.

اگر دوست داشتين ريزتر وارد بحث بيماري‌ها و آفت‌هاي احتمالي موروس (توت و شاهتوت) بشين، پيشنهاد مي‌کنم حتما مقالات سايت نارگيل رو بخونين؛ اونجا کلي تجربه و نکته کاربردي براي باغدارها و علاقه‌مندان گياهان جمع شده 🌱.

رامین امینی
باسلا م خسته نباشید واقعا سایتتون عالیه من یه توت دارم که دوساله توی گلدانه و پیوندش نکردم خیلی دوست دارم سه تا پیوند از نوع سیاه شاه توت و توت موزی بهش بزنم 1 روش و فصل پیوند رو بلد نیستم 2 ایا میشه سه نوع توت رو به یک مادر پیوند زد لطفا کمکم کنید  پاسخ مشاهده
افسانه سادات فرود
بله پیوند یک درخت از هر گروه با درخت دیگری از همان گروه امکان پذیر است .معمولا عمل پيوندزني در اواخر شهريور و يا اوايل پائيز صورت مي گيرد به اين دليل که در اين موقع پوست گياه به سهولت از چوب جدا مي شود.پیوند شکمی می تونید استفاده کنید :براي انجام چنين پيوندي ابتدا پايه متناسب با پيوندک را انتخاب کرده و در پوست پايه بوسيله چاقوي پيوند برشي به شکل Tايجاد مي کنيم . سپس پيوندک را که شامل قسمتي از ساقه همراه با دمبرگ و جوانه است انتخاب کرده و در برش ايجاد شده در پايه قرار مي دهيم ( بايد توجه داشت که پيوندک انتخاب شده هم اندازه برش ايجاد شده در پايه باشد ). بعد از مراحل فوق کاملا سطح برش را با نوار پلاستیکی یا چسب پیوند مي بنديم بطوريکه فقط جوانه مشاهده شود. بعد از چند روز اگر دمبرگ از جوانه جدا شد اطمينان پيدا مي کنيم که پيوند گرفته است ولي اگر دمبرگ همراه جوانه باقي ماند نتيجه مي گيريم که پيوند پس زده شده است.پس از گرفتن پیوند به ویژه در بهار سال بعد تمام شاخه های درخت بجز شاخه نورسته پیوند باید بریده شود.
حسین صاحب نسق
باتشکرازسایت بسیارخوبتان میخواهم بدانم بذرتوت سیاه راچگونه میشودازسایت نارگیل خریدکرد  پاسخ مشاهده
مهندس رامندی
در حال حاضر موجود نمیباشد
arash m
با سلام و خسته نباشید به شما.درخت توتی حدود 5 6 ساله در باغچه دارم.چندماه پیش به توصیه یکی از دوستان شاخه های پایینی ان را کوتان کردم یکی از این شاخه ها به نسبت بزرگ و کلفت بود حال پس از سپری شدن 2 3 ماه میبینم جای ان شاخه سیاه شده است. ترسم از این است که این سیاهک به همه گیاه بزند و درختم از بین برود چه توصیه یا سمی برای من پیشنهاد میدهید؟بینهایت سپاسگذار از سایت خوبتان  پاسخ مشاهده
افسانه سادات فرود
سلام قسمت آسیب دیده را چند سانتیمتر پایین تر از محل آلودگی قطع کرده و دور بیندازید و با چسب مخصوص باغبانی که حاوی قارچ کش نیز باشد،قسمت هرس شده را پوشش دهید .(وسیله ای که با آن درخت را هرس می کنید حتما قبل از استفاده ضد عفونی شود )
مهندس رامندی
هرس باید به شکل اصولی ودر زمان مناسب انجام شود ونیر با استفاده از چسب باغبانی محل برش رو پوشش بدهید تا دچار افت وبیماری نشود که شما این کارها رو انجام نداده اید.
arash m
سلام ممنون از پاسخ شما. ولی امکان قطع کردن و دور انداختن اون قسمت گیاه که لک سیاه زده نیست چون تنه اصلیه (به فاصله 70cm) از سطح زمین.اگر این کار رو بکنم عملا درخت 5 6 متری رو قطع کردم .راه دیگه ای نیست؟الان چسب پیوند بزنم موثره ؟
مهندس رامندی
چسب هرس باید بلافاصله بعد از برش ودر سطح مقطع قطع شده استفاده شود وکاربرد اون در حال حاضر گمگ چندانی نخواهد کرد
سعید
سلام، چطور از پشمک شدن شاتوت جلوگیری کنیم؟  پاسخ مشاهده
علی مرتضوی
ببخشید دمبرگ چه شکلی است ؟ میشه با عکس پیوندی را نشان دهید ؟  پاسخ مشاهده

 
 
۱
۲
 

 
Loading
Loading
Nargil Logo gray

© تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است
آخرین مطالب :


مقالات پر بازدید :


صفحه اصلی  | پرسش و پاسخ  | خدمات  | سرگرمی ها  | نقشه سایت  | تماس با ما  | RSS
فهرست گل و گیاه   |  نمایشگاههای گل و گیاه   |  اخبار گل و گیاه   |  مقالات گل و گیاه   |  مؤسسات گل و گیاه
ورود / عضویت