سلام آقاي حيدري، دمتون گرم که اينقدر پيگير سلامت گياهاتون هستيد 😊 استرليتزيا نيکولاي (پرنده بهشتي درشتبرگ) وقتي برگهاش لوله ميشن، معمولا داره يه «پيام کمک» به ما ميده. بذار مرحلهبهمرحله با هم بررسي کنيم.
۱. کمبود يا زيادي آب؛ شايعترين دليل لوله شدن برگها
يکي از مهمترين دلايل لوله شدن برگ استرليتزيا، تنش آبي هست؛ يعني يا آب براش کمه يا زياديه.
اگر آبياري کم باشه، گياه براي کاهش تبخير، برگها رو جمع و لوله ميکنه تا سطح تماس با هوا کمتر بشه. از اونور، آب زياد و باتلاقي شدن خاک هم باعث آسيب ريشه و در نتيجه اختلال در جذب آب ميشه که نتيجهاش شبيه همونه: لوله شدن و افتادي برگها.
براي مزرعه يا گلخانهتون در عباسآباد، پيشنهاد ميکنم:
• خاک رو قبل از آبياري چک کنيد: اگر ۲–۳ سانت بالاي خاک خشک شده بود، بعد آبياري کنيد.
• اگر زير گلدونها آب ميايسته يا زهکش ضعيفه، حتما زهکشي رو اصلاح کنيد.
• در زمين مزرعه، مراقب جمع شدن آب بعد از آبياريهاي سنگين يا بارندگي باشيد؛ استرليتزيا عاشق خاک مرطوب هست، ولي از «غرق آبي» متنفره.
۲. رطوبت هوا؛ مخصوصا در گلخانه
استرليتزيا بهطور کلي يه گياه شبهگرمسيريه و هواي خشک ميتونه باعث لوله شدن و شکننده شدن برگها بشه.
در منطقهاي مثل عباسآباد که رطوبت نسبتا خوبه، اگر در فضاي باز هستيد، رطوبت خيلي مشکلساز نيست؛ اما در گلخانه با سيستمهاي گرمايشي، هوا ممکنه خشک بشه.
پيشنهادها:
• اگر در گلخانهايد، رطوبت نسبي رو بين حدود ۵۰ تا ۷۰٪ نگه داريد.
• از مهپاش ملايم يا رطوبتساز استفاده کنيد، ولي مواظب باشيد روي برگها دائماً خيس نمونن که بيماري قارچي نگيرن.
۳. نور؛ نه کم، نه خيلي مستقيم و سوزان
استرليتزيا نور زياد دوست داره، ولي آفتاب مستقيم شديد، مخصوصا وسط روز، ميتونه باعث تا خوردن و لوله شدن برگها بشه. نوک برگها ممکنه قهوهاي يا سوخته هم بشه.
از اون طرف، نور خيلي کم هم باعث ضعف گياه و نازک شدن و پيچ خوردن برگها ميشه.
براي شرايط شما:
• بهترين حالت: نور زياد فيلتر شده يا آفتاب ملايم صبح.
• اگر توي گلخانه، شيد مناسب (۳۰–۵۰٪) استفاده کنيد تا جلوي آفتاب داغ گرفته بشه.
• اگر در فضاي باز و آفتاب تند تابستون داريد، کمي سايهبان سبک بهخصوص در ساعات ظهر کمک ميکنه.
۴. تغذيه گياه؛ کمبود عناصر
کمبود بعضي عناصر مثل پتاسيم و منيزيم ميتونه باعث ضعيف شدن بافت برگ و در نتيجه لوله شدن و بدفرم شدن اونها بشه.
اگر رشد گياه کُند شده، برگها کوچکتر از حد معمولاند، يا رنگ برگها کمرنگ/زرد شده، احتمالا بحث تغذيه هم مطرحه.
پيشنهاد تغذيهاي:
• در فصل رشد (بهار تا اوايل پاييز)، هر ۲–۳ هفته يکبار از کود کامل NPK بههمراه ريزمغذيها استفاده کنيد.
• اگر روي برگهها زردي بين رگبرگها ميبينيد، يکبار کود ميکرو (بهخصوص منيزيم و آهن) ميتونه کمک کنه.
• حواستون باشه زيادهروي در کوددهي هم خودش استرس ايجاد ميکنه، پس طبق دستور مصرف کنيد.
۵. دما و شوک محيطي
استرليتزيا نيکولاي عاشق دماي معتدل گرمه. سرماي ناگهاني، تغيير محل شديد، يا باد سرد مستقيم ميتونه شوک وارد کنه و يکي از واکنشهاش لوله شدن يا بدفرم شدن برگهاست.
در عباسآباد اگر گياهانتون زمستون در فضاي باز هستن، باد سرد و رطوبت زياد همراه با سرما ميتونه اذيتشون کنه.
براي پيشگيري:
• اگر توي گلخانه هستيد، نوسان دما رو کم کنيد؛ شب خيلي سرد، روز خيلي گرم نباشه.
• در فضاي باز سعي کنيد گياه در مسير مستقيم باد سرد قرار نگيره.
۶. آفات؛ مخصوصا تريپس و کنه
بعضي آفات ريز مثل تريپس و کنههاي تارعنکبوتي ميتونن با تغذيه از شيره برگها باعث لوله شدن، لکهدار شدن، و بدشکل شدن برگها بشن.
اگر روي برگها:
• لکههاي نقرهاي،
• نقطههاي ريز سياه (فضولات تريپس)،
• يا تار خيلي نازک و ريز ديديد،
احتمال آفت بالاست.
در اين صورت:
• زير و روي برگها رو با ذرهبين چک کنيد.
• از صابون حشرهکش، روغن ولک سبک، يا حشرهکشهاي سيستميک معتبر (طبق نظر کارشناس و برچسب) استفاده کنيد.
• چرخه سمپاشي رو کامل کنيد (مثلا هر ۷–۱۰ روز، ۲–۳ نوبت) تا تخمها هم کنترل بشن. 🐛
جمعبندي عملي براي شما در موسسه چماس
براي اينکه سريعتر مشکل رو کنترل کنيد، اين کارها رو مرحلهبهمرحله انجام بديد:
۱. خاک و رطوبت رو چک کنيد؛ نه باتلاقي، نه کاملا خشک بين دو آبياري.
۲. نور: اگر آفتاب وسط روز خيلي تنده، کمي سايه ايجاد کنيد.
۳. برگها رو از نزديک بررسي کنيد تا مطمئن بشيد آفتي در کار نيست.
۴. اگر مدتي کود نداديد، يک نوبت کود کامل همراه با ريزمغذي بهصورت آبياري بديد.
۵. نوسان دما و باد سرد رو تا حد ممکن کنترل کنيد.
اگر دوست داشتيد، ميتونيد در يک نوبت، از چند بوته که لوله شدن برگها در اونها شديدتره، عکس نزديک از برگ، کل بوته و سطح خاک بگيريد و بر اساس اونها هم ميشه تشخيص رو دقيقتر کرد.
براي مطالعه بيشتر درباره نگهداري و عارضههاي گياهان، مخصوصا گياهان زينتي مثل استرليتزيا، ميتونيد مقالات سايت نارگيل رو هم ببينيد؛ کلي تجربه و نکته کاربردي پيدا ميکنيد 🌱