٧/١/١٤٤٨ --- 6/23/2026 --- ۱۴۰۵ سه شنبه ۲ تير امروز
 
پایگاه اطلاع رسانی گل و گیاه، باغبانی و فضای سبز
Signup  Login  صفحه اصلی  | پرسش و پاسخ  | خدمات  | سرگرمی ها  | نقشه سایت  | لیست گیاهان  | تماس با ما  | RSS  | درباره ما
لینک های اصلی
جستجو  
آخرین مطالب
فوت و فن باغبانی امروز
گیاهان مقاوم برای نگهداری در بالکن
طراحی و اجرای فضای سبز
طراحی و اجرای فضای سبز
آمار بازدید سایت
بازدید کننده آنلاین :  43  نفر
بازدید امروز :  9935  بازدید
بازدید دیروز :  11049  بازدید
تبلیغات متفرقه
پرسش و پاسخ - راهنمای نگهداری و پرورش گل و گیاهان زینتی - آگلونما ماریا

مقاله - راهنمای نگهداری و پرورش گل و گیاهان زینتی - آگلونما ماریا

برای شرکت در پرسش و پاسخ های سایت نارگیل میبایست در سایت عضو باشید و به سیستم وارد شوید . ورود

  
محبوبه همتی
می خواهم زودتر بزرگ شود و پر پشت تر چه کار انجام بدم چند بار باید اب بدم  پاسخ مشاهده
افسانه سادات فرود
گلدان را در مکانی با نور غیر مستقیم قرار دهید (پنجره شمالی که آفتاب از پشت پرده دارد) دمای 15 تا 25 درجه برای رشد مناسب است.آبیاری را با آب ولرم و بدون املاح هفته ای دوبار در تابستان و و یکبار در زمستان انجام دهید.پس از آبیاری آب جمع شده در زیر گلدانی را خالی کنید.در تابستان هر روز برگ ها را با آب ولرم اسپری کنید.هر دو هفته یکبار گیاه را با کود کامل تقویت کنید (انواع کود را در فروشگاه سایت می توانید مشاهده کنید) هر سال در بهار گلدان را تعویض و یک درجه بزرگ تر کنید و خاک جدید جایگزین خاک قبلی کنید.
شقایق نقاشان
من یک گیاه آگلونما دارم پارسال تابستان که آن را خریدم خیلی پرپشت و خوب بود. خیلی هم کم برگهاش زرد میشد و میفتاد. حدود اوایل پاییز وقتی آب میدادم در زیرگلدانی کرم هایی می‌دیدم. فکر کنم چون آب زیر گلدان را خالی نکردم این اتفاق افتاد. بعد از مدتی که آب زیر گلدان را مرتب خالی کردم دیگه کرم هم ندیدم. ولی در زمستان خیلی رشدش بد شد و برگهاش زرد شدند و ریختند. دمای محیط را بیشتر کردم، ریزش برگها کم شدند ولی رشدش خیلی کم شده. جوانه‌هایی که نیش زده بودند و می‌خواستند تازه دربیایند دیگه در نیومند و همونطور موندند. گیاهم تقریبا رشد نداره. گفتم شاید گلدان پلاستیکی که از اول هم داشت خوب نباشه چون روی گلدان ترک و شکاف هم بود به خاطر همین گلدانش رو عوض کردم و در گلدان سفالی کاشتم. ولی شرایطش تغییر نکرده. نمیدونم چیکار کنم. هفته‌ای یکبار هم بهش آب میدم و دو یا سه بار در هفته غبارپاشی هم انجام میدم. محیطش نور غیرمستقیم داره نه زیاد تاریک و نه آفتاب مستقیمه. میشه راهنماییم کنین؟ ممنون.   پاسخ مشاهده
افسانه سادات فرود
سلام دمای محل نگهداری 21 تا 23 درجه باشد.(در زمستان حدود 15 )هفته ای دوبار با آبی که 24 ساعت در دمای اتاق مانده است غبار پاشی کنید در تابستان هفته ای دوبار و در زمستان یک بار در هفته آبیاری کنید و هر دو هفته یکبار نیز با کود کامل مخصوص گیاهان زینتی گیاه را تقویت کنید 3 گرم از کود را در یک لیتر آب حل کنید مقداری را روی برگ ها را و مقداری را به خاک دهید.سعی کنید گلدان را در مکان ثابتی نگهداری کنید.هر سال در بهار گلدان را یک درجه بزرگتر کنید.
شقایق نقاشان
از راهنماییتون ممنونم. یعنی ممکنه دوباره جوانه بده؟ اون جوانه‌هایی که همینطور بدون رشد باقی موندن چی میشن؟ یعنی دیگه از اون برگها امکان جوانه زدن نیست؟ اگه ریشه خراب شده باشه ممکنه به مرور زمان دوباره خوب بشه؟ 
افسانه سادات فرود
از زمان تعویض گلدان چه قدر می گذرد ؟ و مطمئن هستید که کرم ها کاملا از بین رفته اند ؟ معمولا 2 هفته طول می کشد تا گیاه تنش های وارد شده را جبران کند. اگر نگران از دست رفتن گیاه هستید می توانید ازگیاه قلمه بگیرید تا اگر مشکلی برای آن پیش امده باشد کل گیاه را از دست ندهید.
شقایق نقاشان
بله از پاییز به بعد دیگه هیچ کرمی در گلدان ندیدم. حدود یکماه است که گلدان را عوض کرده ام. 
افسانه سادات فرود
به شرایط نگهداری ادامه دهید و برنامه کود دهی را آغاز کنید .امیدوارم رشد مجدد گیاه شروع شود.
شقایق نقاشان
خیلی ممنون از توجه و راهنماییتون. 
محسن شهاب الدین
سلام

علائمي که گفتيد (کرم در زيرگلداني، زردي و ريزش برگ در زمستان، توقف رشد و جوانه‌هاي «خشک‌خشک» مانده) خيلي وقت‌ها يک داستان کلاسيک دارد: ريشه مدتي در رطوبت زياد و آبِ مانده بوده و بعدش هم با سردیِ پاييز و زمستان، گياه وارد فاز ضعف و رکود شده. آگلونماها با اينکه مقاوم‌اند، ولي اگر ريشه يک‌بار اذيت شود، ممکن است چند ماه قهر کند و رشدش را کُند يا متوقف کند 😅

آن “کرم‌ها” احتمالاً لارو مگس قارچ (Fungus gnat) بوده‌اند که عاشق خاک هميشه خيس و آبِ مانده در زيرگلداني هستند. خودِ کرم‌ها معمولاً مشکل اصلي نيستند، علامتِ خاکِ بيش‌ازحد مرطوب‌اند. وقتي شما آب زيرگلداني را خالي کرديد، طبيعي است که ديگر نديديد، اما آسيب ريشه اگر ايجاد شده باشد، اثرش با تأخير خودش را نشان مي‌دهد (خصوصاً در زمستان).

اينکه گلدان را سفالي کرده‌ايد مي‌تواند کمک کند، اما اگر خاک هنوز سنگين و ديرخشک باشد يا ريشه‌ها قبلاً آسيب ديده باشند، تغيير گلدان به‌تنهايي معجزه نمي‌کند. آگلونما براي برگ‌دهي جديد بايد اول ريشه سالم و فعال داشته باشد. پس هدف فعلاً «تند بزرگ کردن» نيست؛ هدف درست کردن ريشه و شرايط پايدار است.

مهم‌ترين کار: وضعيت ريشه را يک بار دقيق چک کنيد. اگر هنگام تعويض گلدان اين کار را نکرديد، الان هم مي‌شود (با احتياط). گياه را بيرون بياوريد و ريشه‌ها را ببينيد: ريشه سالم روشن و سفت است؛ ريشه خراب معمولاً قهوه‌اي/سياه، لِه‌شونده و بدبو است. اگر ريشه خراب ديديد، بخش‌هاي نرم را با قيچي تميز جدا کنيد و گياه را در خاک سبک‌تر بکاريد. اگر ريشه‌ها سالم‌اند، خيلي بهتر—يعني مشکل بيشتر از مديريت آب، دما، نور يا تغذيه است.

براي خاک، پيشنهاد من يک ترکيب سبک و هواخور است: خاک گلداني + پرليت زياد (حداقل ۳۰ تا ۵۰٪) و اگر داريد کمي پوست کاج/کوکوچيپس هم عالي است. نکته طلايي: گلدان حتماً زهکش درست‌وحسابي داشته باشد و زيرگلداني هم بعد از آبياري بايد خالي شود. سفالي بودن خوب است، ولي اگر خاک مثل کيک شکلاتي خيس بماند، سفال هم زورش نمي‌رسد!

در مورد آبياري: «هفته‌اي يکبار» براي آگلونما قانون ثابت نيست. معيار بهتر اين است: وقتي ۳–۵ سانتي‌متر سطح خاک خشک شد آبياري کنيد (در زمستان ممکن است ۱۰–۱۴ روز يا حتي بيشتر طول بکشد). آبياري را کامل انجام دهيد تا آب از زير خارج شود، بعد آب اضافي زيرگلداني را دور بريزيد. اين يکي از مهم‌ترين کليدهاي برگشتن رشد است.

غبارپاشي ۲–۳ بار در هفته اگر هوا سرد است يا جريان هوا کم است، گاهي به جاي کمک، دردسر درست مي‌کند (لکه قارچي/کپک سطحي). براي رطوبت، بهتر است سيني سنگريزه و آب کنار گلدان بگذاريد يا رطوبت محيط را با روش‌هاي پايدارتر بالا ببريد. رطوبت خوب است، ولي “خيس‌کاري برگ” هميشه خوب نيست 😉

نور غيرمستقيم که گفتيد عالي است؛ فقط يک نکته: آگلونما در زمستان با نور کم ممکن است عملاً «ترمز دستي» بکشد. اگر امکان داريد، نزديک‌تر به پنجره روشن (بدون آفتاب مستقيم) ببريد يا از نور کمکي استفاده کنيد. دما هم مهم است: ۱۸ تا ۲۶ درجه ايده‌آل است و از باد سرد پنجره/کولر دور باشد.

درباره جوانه‌هايي که «نيش زده‌اند و مانده‌اند»: اگر ريشه ضعيف يا شرايط نامناسب باشد، جوانه‌ها ممکن است متوقف شوند و خشک شوند. خبر خوب: اگر ساقه و ريشه زنده باشند، آگلونما دوباره جوانه مي‌زند. آن جوانه‌هاي متوقف‌شده ممکن است ديگر ادامه ندهند و عملاً از بازي خارج شوند، ولي گياه معمولاً از گره‌هاي ديگر يا از پايين ساقه جوانه‌هاي تازه‌تر مي‌زند. پس اميد هست، فقط بايد شرايط را پايدار کنيد.

اگر ريشه آسيب ديده باشد، آيا به مرور خوب مي‌شود؟ بله، اگر بخش سالمي از ريشه مانده باشد و شما آبياري را اصلاح کنيد، گياه مي‌تواند ريشه جديد بسازد و برگردد—اما اين روند ممکن است چند هفته تا چند ماه طول بکشد. در اين مدت کوددهي سنگين نکنيد. وقتي ديديد رشد جديد شروع شد، آن وقت مي‌توانيد کود کامل رقيق (مثلاً يک‌چهارم غلظت) ماهي يکبار در فصل رشد بدهيد.

يک چک‌ليست سريع براي احيا:

۱) ريشه را بررسي کنيد (بو، رنگ، نرمي). ۲) خاک را سبک و پرليت‌دار کنيد. ۳) آبياري فقط بعد از خشک شدن لايه بالايي خاک. ۴) نور روشنِ غيرمستقيم بيشتر. ۵) غبارپاشي را کمتر کنيد و رطوبت را پايدارتر تامين کنيد. ۶) فعلاً کود زياد ندهيد. ✅

اگر دوست داريد دقيق‌تر نسخه بدهيم، بفرماييد: اندازه گلدان جديد، ترکيب خاکي که استفاده کرديد، دماي تقريبي شب‌ها، و اينکه خاک چند روزه خشک مي‌شود را بگوييد (يا يک عکس از خاک و ساقه‌ها بفرستيد). اين‌ها تعيين مي‌کند مشکل بيشتر از آبياري/خاک است يا نياز به درمان ريشه و آفت دارد.

براي اطلاعات بيشتر و نکات نگهداري و بيماري‌هاي گياهان آپارتماني، مقالات سايت نارگيل را مطالعه نماييد.

ریحانه امیدی
سلام با تشکر از سایت خوبتون سوالی داشتم. من حدودا 6 ماهه که یک گلدان ماریا در خانه دارم تا به حال هیچ مشکلی نداشته.تمام شرایط آب و هوایی و خاکی مناسب است.اما امروز متوجه شدم که دو قارچ در آن رشد کرده. میخواستم بدونم آیا مشکلی برای گل پیش می آید؟ آیا باید از قارچکش استفاده کنم یا لازم نیست؟ در ضمن ماریا هنوز برگهای جدید هم میزند. ممنون  پاسخ مشاهده
افسانه سادات فرود
سلام بله برای ریشه گیاه ضرر دارد ،آن قسمت از خاک را که دچار قارچ شده به آرامی خارج کنید و از یک قارچکش با دوز کم استفاده کنید.
بهاره اقلیمی
با سلام من یک آگلونما دارم که خیلی خوب رشد کرده خیلی مایلم که تکثیرش کنم ولی هیچ جوانه ای از کنارش در نمیاد و فقط برگهای تازه از وسط دسته ها در میاد چه کار باید کنم؟ همچنین امروز آگلونما سفید و صورتی دیدم میشه راجع به شرایط نگهداری اونها هم توضیح بدین. با تشکر فراوان  پاسخ مشاهده
مهندس رامندی
شرایط نگهداری انواع اگلونما تقریبا مشابه هم هستند .در شرایط کنونی بهتر است از تکثیر پرهیز کیند.احتمالا در اواخر تابستان ویا بهار بعد شاهد پاجوشها باشید
جابر سیری
با سلام گلدان اگلونما لجنی را دو هفته است که خریدم همان روز خاکش را تعویض کردم و در گلدان سرامیکی کاشتم و در پشت پنجره جنوبی گذاشتمهر سه روز یک بار ابیاری میکنم روی برگها لکه زرد و قهوه ائ ایجاد شده ونیز نوک برگها زرد شده لطفا کمک کنید تا گلم سالم شود با تشکر .  پاسخ مشاهده
افسانه سادات فرود
سلام امکان فعالیت آفت کنه هست چند قطره مایع ظرف شویی یا صابون بدون بو را در یک لیتر آب حل کرده و پشت و روی برگ ها اسپری کنید و 3 تا 4 روز بعد مجددا تکرار کنید .(اسپری را زمانی انجام دهید که آفتاب روی برگ ها نتبد )از صابون های حشره کش مثل پالیزین نیز می توانید استفاده کنید.
افسانه سادات فرود
سلام امکان فعالیت آفت کنه هست چند قطره مایع ظرف شویی یا صابون بدون بو را در یک لیتر آب حل کرده و پشت و روی برگ ها اسپری کنید و 3 تا 4 روز بعد مجددا تکرار کنید .(اسپری را زمانی انجام دهید که آفتاب روی برگ ها نتبد )از صابون های حشره کش مثل پالیزین نیز می توانید استفاده کنید.
mehr mehr
با سلام و تشكر از مطالب مفيدي كه ارائه مي دهيد من چند سالي است كه يك گياه اگلونما دارم گياه رشد خوبي دارد هفته اي يك بار و كلا هرزمانيكه خاك گلدان خشگ باشد آبياري ميكنم مشكلي هم ندارد و برگ هاي جديد هم ميدهد ولي گياه خودش را انداخته ساقه هاي ان را به قيم بسته ام تا صاف بايستد ولي دوباره سنگيني كرده و برگ هايش به طرف پايين مي آيند مدتهاست كوددهي هم نكرده ام لطفا راهنمايي بقرماييد.  پاسخ مشاهده
مهندس رامندی
باید گیاه را سبک بکنید وبرگها رابه خصوص برگهایی که طراوت ندارد ویا مشکل دارند
ندا تهرانی
سلام و با تشکر گل آگلونمای من چند تا از برگ هاش سرش قهوه ایی شده. قبلا هفته ای سه بارآب اسپری میکردم ولی دیگه این کارو نمیکنم چون فکر کردم شاید بخاطر آبیاری زیاد اینجوری شده. الان در هفته دو بار به گلم اب میدم. چند روزه که کرم های بزرگ مثل هزارپا توی گل دونم میبینم. تا الان دو سه تا کرم دیدم. خیلی نگران گلم هستم! ممنون میشم راهنماییم کنید.  پاسخ مشاهده
مهندس رامندی
خشکي نوک برگ علل متعددي ميتواند داشته باشد. يک به يک انها رابرسي کرده واگر مشکلي داشت مرتفع نماييد .گرما ونورز یاد ,ویا کم،رطوبت کم وخشکی محیط،ابیاری کم ونامناسب. ابپاشی روزانه انجام شود. بهترین روش تعیین زمان مناسب برای ابیاری این است که سطح خاک را به اندازه 2-3 سانت کنار بزنید وخشکی را بررسی نمایید.. با انگشت خاک را چک کنید در صورتی که خاک به دست شما نچسبد شروع به آب دادن کنید. ابیاری قبل از خشکی کامل خاک انجام شود در مورد افت یک قاشق چای خوری سم حشره کش مانند دیازینون را در یک لیتر اب حل نموده وروی قسمت های الوده اسپره نمایید (به مقداری که تمام شاخ وبرگ به محلول سم اغشته شود.زیاده روی نکنید). مقداری رابه صورت ابیاری در خاک بدهید.این کار رادر صورت نیاز 3مرتبه وبعد از 7 روز تکرار نمایید. سعی کنید این کار را از زوایای مختلف انجام دهید تا به همه جای گیاه رطوبت برسد.
جابر سیری
باسلام و تشکر ازسایت خیلی خوب شما.یک گلدان اگلونما یاما دارم که بیست روز پیش خریدم با فاصله دو متری پنجره جنوبی با نور ملایم نگهداری میکنم هفته ای دو بارابیاری میکنم برگهایش زرد شده پشت برگها مثل تار عنکبوت سفیدک زده توی خاکش حشرات ریز ودرشت هست برای سالم شدن گل چه باید کرد؟   پاسخ مشاهده
مهندس رامندی
یک قاشق چای خوری سم حشره کش مانند دیازینون را در یک لیتر اب حل نموده وروی قسمت های الوده اسپره نمایید (به مقداری که تمام شاخ وبرگ به محلول سم اغشته شود.زیاده روی نکنید). مقداری رابه صورت ابیاری در خاک بدهید.این کار رادر صورت نیاز 3مرتبه وبعد از 7 روز تکرار نمایید. سعی کنید این کار را از زوایای مختلف انجام دهید تا به همه جای گیاه رطوبت برسد. در ضمن بهتر است از سموم سیستمیک ضد آفات مکنده مانند متاسیستوکس و کنفیدور و...استفاده شود.
شبنم شجاعي
سلام و با تشكر گل اگلونماى من چند تا از برگهايش سرش زرد شده . نور از غرب مى گيرد هفته إى دوبار آب مى دهم لطف كنيد ومن را راهنمايي كنيد.  پاسخ مشاهده
مهندس رامندی
زردی برگها علل متعددی میتواند داشته باشد.ابیاری بیش از حد.نامناسب بودن وضعیت زهکش وجمع شدن اب در زیر گلدانی،وضعیت نامناسب خاک وعدم تغذیه گیاه،ابیاری با اب حاوی کلر وفلوراید،وجود افت،افتاب تند وشدید ویا نورکم و...شما باید علت را بیابید نور باید غیر مستقیم باشه افتاب واسش مضره بهترین روش تعیین زمان مناسب برای ابیاری این است که سطح خاک را به اندازه 2-3 سانت کنار بزنید وخشکی را بررسی نمایید.. با انگشت خاک را چک کنید در صورتی که خاکبهدست شما نچسبد شروع به آب دادن کنید. سوراخ های زهکش ته گلدان را کنترل واز باز بودن سوراخهای انتهایی گلدان وخروج اب اضافی از گلدان مطمئن شوید.از جمع شدن اب در زیر گلدانی جلوگیری کنیدویا داخل زیر گلدانی(بین گلدان و زیر گلدانی)یک لایه سنگریزه قرار دهید به نحوی که خاک گلدان در تماس مستقیم با آب قرار نگیرد.این کار در جلوگیری از باتلاقی شدن خاک موثر است
زهرا رجائي
باسلام و خسته نباشيد من چند روز است كه اين گياه را تهيه كردم و در محيطي كه شما فرموديد مناسب است قرار دادم نور كافي . آبفشاني برگها . مرطوب بودن كم خاك . خاك خوب . ولي امروز صبح ديدم برگهاي باييني زرد شده اند . از گلدان جدايشان كردم ولي نوك يكي دو تا ديگه از برگهاي ان زرد شده بايد چيكار كنم نميدانم لطفا راهنماييم كنيد . با تشكر   پاسخ مشاهده
زهرا رجائي
سلام
نميدانم  چرا جواب من را نداديد ولي عكس از گياهم براياتان ميگذارم  . برگهاي زرد آن را جدا كردم و جايش را نيز تغيير دادم البته نام آن را هم به درستي نميدانم لطفا راهنماييم كنيد .
افسانه سادات فرود
سلام این گیاه کالاتیا گور خری نام دارد .گلدان را در نور غیر مستقیم و متوسط قرار دهید ،در آبیاری زیاده روی نکنید قبل از آبیاری 2 سانتی سطح خاک را لمس کنید اگر رطوبت کمی حس کردید شروع به آبیاری کنید طوری طور یکه چند قطره اب اضافی از زیر گلدان خارج شود .احتمالا محیط نگهداری گرم و خشک هست جهت ایجاد رطوبت پایدار برای گیاه از زیر گلدانی سنگریزه دار حاوی آب استفاده کنید (کف گلدان با آب تماس نداشته باشد ) روی برگ ها را با آب ولرم که 24 ساعت در دمای محیط مانده غبار پاشی کنید.

 
 
۱
۲
۳
۴
۵
 

 
Loading
Loading
Nargil Logo gray

© تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است
آخرین مطالب :


مقالات پر بازدید :


صفحه اصلی  | پرسش و پاسخ  | خدمات  | سرگرمی ها  | نقشه سایت  | تماس با ما  | RSS
فهرست گل و گیاه   |  نمایشگاههای گل و گیاه   |  اخبار گل و گیاه   |  مقالات گل و گیاه   |  مؤسسات گل و گیاه
ورود / عضویت