٥/١/١٤٤٨ --- 6/21/2026 --- ۱۴۰۵ يکشنبه ۳۱ خرداد امروز
 
پایگاه اطلاع رسانی گل و گیاه، باغبانی و فضای سبز
Signup  Login  صفحه اصلی  | پرسش و پاسخ  | خدمات  | سرگرمی ها  | نقشه سایت  | لیست گیاهان  | تماس با ما  | RSS  | درباره ما
لینک های اصلی
جستجو  
آخرین مطالب
فوت و فن باغبانی امروز
تعویض گلدان کاکتوس
طراحی و اجرای فضای سبز
طراحی و اجرای فضای سبز
آمار بازدید سایت
بازدید کننده آنلاین :  24  نفر
بازدید امروز :  8243  بازدید
بازدید دیروز :  11178  بازدید
تبلیغات متفرقه
پرسش و پاسخ - معرفی و راهنمای پرورش گیاهان زینتی فضای باز - پدیلانتوس

مقاله - معرفی و راهنمای پرورش گیاهان زینتی فضای باز - پدیلانتوس

برای شرکت در پرسش و پاسخ های سایت نارگیل میبایست در سایت عضو باشید و به سیستم وارد شوید . ورود

  
سویل بهنام
سلام من سوالی داشتم وقتی قلم رو بخوام یه اندازه 10 سانتی منتری جدا کنم فرمودید بگذاریم کنار تا شیره اش خارج بشه. اونوقت تکلیف اون شاخه پایینی که ازش گرفتم و شیره تولید می کنه چی میشه؟ با سپاس   پاسخ مشاهده
مهندس رامندی
به طور طبیعی خودش محل قلمه گیری رو ترمیم میکنه وبرای احتیاط میتونید از چسب هرس برای ترمیم محل اسیب دیده استفاده نمایید
سویل بهنام
سپاس گزارم
مهندس رامندی
موفق باشید
سحر سادات موسوي
با سلام و سپاس گياه پديلانتوس من تقربا كوچيكه رشدش خوبه فقط نميدونم دليلش چيه كه چند وقته كه برگهاي جديدش ريز شدن ممنون ميشم جواب بدين چون من خيلي اين گياه رو دوست دارم با سپاس  پاسخ مشاهده
افسانه سادات فرود
سلام این علایم با گرم شدن هوا و مرطوب بودن زیاده از حد کمپوست ظاهر میشود. گیاه را به محل پرنورتر منتقل و آبیاری را کمتر کنید. اگر در فواصل رشد نیز این نشانه‌ها برطرف نشدند کمبود مواد غذایی میتواند این عارضه را سبب شود.جهت تقویت گیاه هر سه هفته یکبار با کود کامل مخصوص گیاهان آپارتمانی تقویت شود .
مهدي كهوا
سلام انشاءاللله نمازو روزهمگي قبول باش .ببخشيدمن شاخه اي از پديلانتوس را در اب گذاشتم مي خواستم حدودان چقدرريشه گل بزرگ شود تابتوان گل را در خاك گذاشت. در حال حاضر گلها كمي ريشه كردن لطفا راهنمايي كنيد ممنون؟؟؟؟؟؟  پاسخ مشاهده
افسانه سادات فرود
سلام حدود 5 تا 10 سانت ،اجاره دهید ریشه ها کمی متراکم شوند سپس به خاک منتقل کنید .
عسل ابراهیمی
سلام من این گیاه تازه برام آوردن و برگهاش شروع کردن به ریختن،الان فقط سر ساقه ها برگ دارن،لطفا راهنمایی کنین و بفرمایین چه طور قلمه بزنمش  پاسخ مشاهده
محسن شهاب الدین
سلام

افوربيا تيته‌مالوئيدس يا همون گياه زيگزاگي خودمون، وقتي برگ‌هاش از پايين شروع مي‌کنن به ريزش و فقط سر ساقه برگ داره، معمولا يعني يه جايي تو نگهداريش طبق ميلش نيست. خبر خوب اينه که اغلب قابل اصلاحه و هم‌زمان مي‌تونين ازش قلمه هم بگيرين و گياه جديد درست کنين 😉

مهم‌ترين دلايل ريزش برگ تو اين گياه معمولا ايناست:
۱. نور نامناسب: اين گياه عاشق نور زياد غيرمستقيمـه. اگر تو جاي خيلي کم‌نور باشه، برگ‌هاش کم‌کم زرد و بعد مي‌ريزن. اگر هم زير آفتاب مستقيم تند باشه، نوک برگ‌ها مي‌سوزه و گياه استرس مي‌گيره.
چي کار کن؟ بذارش کنار پنجره روشن (شرقي يا غربي) جايي که نور خوب ولي فيلتر شده داشته باشه، نه آفتاب مستقيم ظهر تابستون.

۲. آبياري زياد يا خيلي کم: افوربياها شبيه ساکولنت‌ها هستن، يعني از خاک خيس مداوم بدشون مياد. خاک هميشه خيس = پوسيدگي ريشه و ريزش برگ. از اون طرف، خشکي شديد هم باعث ريزش برگ مي‌شه.
روش درست: صبر کن سطح خاک (حداقل ۲–۳ سانت بالايي) کاملا خشک بشه، بعد آبياري کن. آب اضافه حتما از زير گلدون خارج بشه و تو زيرگلدوني آب جمع نشه. 🌱

۳. دما و شوک محيطي: اين گياه هواي معتدل تا گرم رو دوست داره (حدود ۱۸ تا ۳۰ درجه). باد سرد کولر، هواي سرد کنار پنجره زمستون، يا جابه‌جايي ناگهاني از يه محيط به محيط ديگه مي‌تونه باعث ريزش برگ بشه.
راه‌حل: بذارش جايي ثابت، بدون باد مستقيم کولر يا بخاري، و از تغييرات ناگهاني دما جلوگيري کن.

۴. تعويض گلدان يا خاک نامناسب: اگر تازه تعويض گلدان داشتي يا خاک خيلي سنگين و رسي باشه که آب رو نگه مي‌داره، ريشه‌ها راحت نفس نمي‌کشن و گياه واکنشش مي‌شه ريزش برگ.
خاک مناسب: ترکيب سبک مثل خاک گلداني + پرليت + کمي ماسه شسته، که زهکش بالا داشته باشه، براي اين گياه خيلي بهتره.

حالا بريم سر قلمه‌زدن افوربيا تيته‌مالوئيدس که گفتي چطور قلمه بزنم. اين بخش جذاب ماجراست 😄

۱. زمان مناسب قلمه‌زدن: بهترين زمان، اواخر بهار تا اواخر تابستون هست، وقتي گياه در حال رشد فعاله. البته اگر شرايط خونه مناسب باشه، تو بقيه سال هم مي‌شه، ولي ريشه‌دهي کمي کندتر مي‌شه.

۲. انتخاب ساقه مناسب:
– از ساقه‌هاي سالم، سفت و بدون لکه استفاده کن.
– ساقه‌اي رو انتخاب کن که چند بند (گره) داشته باشه.
– معمولا قلمه‌ها رو به طول حدود ۸ تا ۱۲ سانت مي‌گيرن.

۳. نحوه گرفتن قلمه:
– از چاقو يا قيچي خيلي تيز و استريل استفاده کن (مي‌توني با الکل تميزش کني).
– ساقه رو مورب ببر تا سطح بيشتري براي ريشه‌زني داشته باشه.
– حواست باشه اين گياه شيره سفيد و سمي (لاتکس) داره؛ اگر به پوستت حساسيت مي‌ده، حتما دستکش بپوش و مراقب چشم‌هات باش.

۴. خشک‌کردن محل برش (خيلي مهم):
– بعد از بريدن قلمه، بذار ۱ تا ۲ روز در محيط سايه و خنک بمونه تا محل برش کالوس ببنده (خشک و کمي سفت بشه).
– اگر همون لحظه تو خاک مرطوب فرو کني، احتمال پوسيدگي زياده.

۵. کاشت قلمه در خاک:
– يک گلدون کوچيک با زهکش خوب آماده کن.
– توش از خاک سبک مثل خاک‌گلداني + پرليت + کمي ماسه استفاده کن.
– انتهاي قلمه رو مي‌توني تو پودر هورمون ريشه‌زا بزني (اختياري، ولي کمک مي‌کنه).
– قلمه رو حدود ۳–۴ سانت داخل خاک فرو کن و خاک دورش رو کمي فشار بده تا محکم بشه.

۶. آبياري و شرايط بعد از کاشت:
– بعد از کاشت، خاک رو کمي نم‌دار کن، اما اصلا خيس و گِلي نکن.
– گلدون رو بذار در جاي روشن با نور غيرمستقيم.
– تا زماني که ريشه بده، خاک بايد فقط کمي مرطوب باشه؛ نه کاملا خشک، نه خيس.
– معمولا تو شرايط خوب، بعد از ۳–۶ هفته قلمه شروع به ريشه‌زدن و رشد برگ‌هاي جديد مي‌کنه.

نکته براي بوته مادري: اگر گياه اصلي‌ات خيلي لخت شده (فقط سر ساقه برگ داره)، مي‌توني از قسمت‌هاي بالايي قلمه بگيري و هم‌زمان از پايين، با نگهداري درست، بهش فرصت بدي که پاجوش‌ها يا جوانه‌هاي جديد بزنه. اين گياه نسبتا مقاومه، اگر شرايطش رو درست کني، کم‌کم ظاهرش بهتر مي‌شه 🌿

براي اطلاعات بيشتر درباره نگهداري و تکثير گياهان زينتي، حتما مقالات سايت نارگيل رو هم ببين، خيلي نکات کاربردي و ريزه‌کاري‌هاي خوب توش هست.

habib jamili
سلام تو عکسایی که از این گیاه در پایین مطلب گذاشتین نشون میده این گیاه گل هم میده من این گیاه رو چندین ساله دارم ولی گل نداده شرایط خاصی میخواد برای گل دادنش یا فقط نوع خاصی از این گیاه گل میده   پاسخ مشاهده
افسانه سادات فرود
به طور معمول در شرایط آپارتمان گل دهی انجام نمی شود ،نور زیاد و فضای باز (گرم و مرطوب ) باعث گل دهی می شود .
مهرزاد غروی
باسلام گیاه پدیلانتوس من به تازگی برگهایش ازکنارش شروع به سیاه وخورده شدن می کندوبعدمیریزدبعضی ازبرگهاهم رویش لکه های زردکه بتدریج وسط زردیها قهوه ای میشودومی افتد.برای احتیاط چندبار برگهاراسمپاشی کردم ولی تاثیری نداردوبرگها همچنان درحال ریزش است.ممنون میشوم مراراهنمایی کنید.ضمنا کودهم داده ام.(هیومیک اسید)گیاه کنار پنجره جنوبی است وهفته ای دوبار آبیاری وخاک آن خاک معمولی میباشد.سموم استفاده شده:کنفیدور،مالاتیون،آیکون ودرآخرصابون پالیزین  پاسخ مشاهده
افسانه سادات فرود
سلام آبیاری را کمتر کنید و تا خاکتا عمق 2 تا 3 سانتیمتری خشک نشده به گیاه آب ندهید .در هنگام آبیاری سعی کنید برگ ها خیس نشوند ،با توجه به علائمی که شما توضیح داده اید مشکوک به بیماری قارچی می باشد و سمومی که استفاده شده خاصیت آفت کشی دارند .از قارچ کش مانکوزب جهت درمان استفاده کنید ،یک قاشق چای خوری سم در یک لیتر آب حل شود به زیر و روی برگ ها اسپری شود مقداری را نیز به صورت آبیاری به خاک دهید 10 روز بعد مجددا سم پاشی را تکرار کنید .
صبا داودی
سلام من یک ماهه گلدون این گلم رو عوض کردم اما همچنان بی حال هست.ابیاری زیاد داشتم که الان متوجه شدم نباید اینجور باشه. الان چی کار کنم؟ ممکنه ریشه ها از بین رفته باشن؟  پاسخ مشاهده
صبا داودی
محسن شهاب الدین
سلام

تعويض گلدون براي گياه، يه جورايي مثل اسباب‌کشي ناگهاني براي آدمه! 😄 طبيعي هست که بعد از تعويض گلدان، مخصوصاً اگر با آبياري زياد هم همراه بوده، گياهت بي‌حال بشه. خيلي وقت‌ها مشکل اصلي، همين ترکيب تعويض گلدان + آبياري بيش از حد هست.

در حال حاضر مهم‌ترين کار اينه که آبياري رو کنترل کني. اجازه بده سطح خاک تا حدود ۲–۳ سانت اول، کاملاً خشک بشه و بعد آبياري کني. اگر خاک هميشه خيس بمونه، ريشه هوا نمي‌کشه و ريشه‌پوسي اتفاق ميفته. اين همون چيزيه که مي‌تونه باعث بي‌حالي شديد گياه بشه.

حالا درباره اينکه «ممکنه ريشه‌ها از بين رفته باشن؟» بله، احتمالش هست، ولي تا وقتي چک نکردي، نمي‌شه قطعي گفت. اگر حال گياه خيلي خرابه (زردي شديد برگ‌ها، شل شدن کامل، بوي بد از خاک): ۱. گياه رو خيلي با احتياط از گلدون دربيار. ۲. ريشه‌ها رو نگاه کن؛ اگر قهوه‌اي، لزج، نرم يا بدبو بودن، اون قسمت‌ها رو با قيچي تميز و ضدعفوني‌شده ببر. ۳. بذار ريشه کمي در هواي ملايم خشک بشه، بعد توي خاک تازه، سبک و با زهکش خوب بکارش.

حتماً مطمئن شو گلدون زيرش سوراخ زهکش کافي داشته باشه و حتماً زيرگلدوني رو بعد از آبياري خالي کني. اگه آب توي زيرگلدوني جمع بمونه، دوباره همون داستان آبياري زياد و گنديدن ريشه پيش مياد. 🌱

در چند هفته بعد، به گياه شوک جديد وارد نکن: نه کود بدي، نه جابه‌جايي مکرر، نه آفتاب مستقيم. بذار در نور ملايم و غيرمستقيم باشه، دما هم ثابت و معتدل. وقتي گياه از شوک دربياد و ريشه‌ها دوباره فعال شن، کم‌کم برگ‌هاي جديد و سرحال درمياره.

اگر ديدي قسمت‌هايي از گياه کاملاً خشک و بي‌جون شدن، اون‌ها رو آروم هرس کن تا انرژي گياه بره سمت بخش‌هاي سالمش. يادت باشه بهبود گياه زمان مي‌بره، پس اگه فردا معجزه نديدي، نااميد نشو 😉

براي اين‌که بيشتر با اصول آبياري، تعويض گلدان و مراقبت از گياهان خونگي آشنا بشي، مي‌توني مقالات سايت نارگيل رو بخوني؛ خيلي کامل و کاربرديه براي دوستاي گياه‌دوست مثل شما.

نگین آریاوند
با سلام. من چندتا گلدان متوسط و کوچک گیاه پدیلانتوس داشتم و برگهایشان لوله می و ریزش داشت. پارسال زمستان همه را یکی کردم در گلدانی بزرگ .مدتی خوب شدند و ریزش قطع شد مجددا برگها لوله شدند و ریزش دارند. البته سفیدک آردی هم کمی زده بودند که سه دوره با بنومیل و ۲ سی سی دیازنون سم زدم.‌آنها برطرف شد. اما لوله بودن همیشگی و ریزش پابرجاست میشه منو ردهنمایی کنید .من از طریق سایت شما گیاهانم را سر پا نگه میدارم. و نگران این گلدانم هستم.با تشکر  پاسخ مشاهده
افسانه سادات فرود
سلام لوله ای شدن برگ ها به همراه ریزش برگ ها دلیل وجود آفت در خاک است فعلا ۲ سی سی سم دیازینون در یک لیتر آب حل شود به صورت آبیاری به خاک داده شود .اگر محیط گیاه گرم است به مکان خنک تری دمای حدود ۲۲ درجه منتقل شود و گلدان از منبع گرمایی فاصله داشته باشد.اوایل بهار خاک گلدان را تعویض کنید.

 
 
۱
۲
 

 
Loading
Loading
Nargil Logo gray

© تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است
آخرین مطالب :


مقالات پر بازدید :


صفحه اصلی  | پرسش و پاسخ  | خدمات  | سرگرمی ها  | نقشه سایت  | تماس با ما  | RSS
فهرست گل و گیاه   |  نمایشگاههای گل و گیاه   |  اخبار گل و گیاه   |  مقالات گل و گیاه   |  مؤسسات گل و گیاه
ورود / عضویت