سلام
افوربيا تيتهمالوئيدس يا همون گياه زيگزاگي خودمون، وقتي برگهاش از پايين شروع ميکنن به ريزش و فقط سر ساقه برگ داره، معمولا يعني يه جايي تو نگهداريش طبق ميلش نيست. خبر خوب اينه که اغلب قابل اصلاحه و همزمان ميتونين ازش قلمه هم بگيرين و گياه جديد درست کنين 😉
مهمترين دلايل ريزش برگ تو اين گياه معمولا ايناست:
۱. نور نامناسب: اين گياه عاشق نور زياد غيرمستقيمـه. اگر تو جاي خيلي کمنور باشه، برگهاش کمکم زرد و بعد ميريزن. اگر هم زير آفتاب مستقيم تند باشه، نوک برگها ميسوزه و گياه استرس ميگيره.
چي کار کن؟ بذارش کنار پنجره روشن (شرقي يا غربي) جايي که نور خوب ولي فيلتر شده داشته باشه، نه آفتاب مستقيم ظهر تابستون.
۲. آبياري زياد يا خيلي کم: افوربياها شبيه ساکولنتها هستن، يعني از خاک خيس مداوم بدشون مياد. خاک هميشه خيس = پوسيدگي ريشه و ريزش برگ. از اون طرف، خشکي شديد هم باعث ريزش برگ ميشه.
روش درست: صبر کن سطح خاک (حداقل ۲–۳ سانت بالايي) کاملا خشک بشه، بعد آبياري کن. آب اضافه حتما از زير گلدون خارج بشه و تو زيرگلدوني آب جمع نشه. 🌱
۳. دما و شوک محيطي: اين گياه هواي معتدل تا گرم رو دوست داره (حدود ۱۸ تا ۳۰ درجه). باد سرد کولر، هواي سرد کنار پنجره زمستون، يا جابهجايي ناگهاني از يه محيط به محيط ديگه ميتونه باعث ريزش برگ بشه.
راهحل: بذارش جايي ثابت، بدون باد مستقيم کولر يا بخاري، و از تغييرات ناگهاني دما جلوگيري کن.
۴. تعويض گلدان يا خاک نامناسب: اگر تازه تعويض گلدان داشتي يا خاک خيلي سنگين و رسي باشه که آب رو نگه ميداره، ريشهها راحت نفس نميکشن و گياه واکنشش ميشه ريزش برگ.
خاک مناسب: ترکيب سبک مثل خاک گلداني + پرليت + کمي ماسه شسته، که زهکش بالا داشته باشه، براي اين گياه خيلي بهتره.
حالا بريم سر قلمهزدن افوربيا تيتهمالوئيدس که گفتي چطور قلمه بزنم. اين بخش جذاب ماجراست 😄
۱. زمان مناسب قلمهزدن: بهترين زمان، اواخر بهار تا اواخر تابستون هست، وقتي گياه در حال رشد فعاله. البته اگر شرايط خونه مناسب باشه، تو بقيه سال هم ميشه، ولي ريشهدهي کمي کندتر ميشه.
۲. انتخاب ساقه مناسب:
– از ساقههاي سالم، سفت و بدون لکه استفاده کن.
– ساقهاي رو انتخاب کن که چند بند (گره) داشته باشه.
– معمولا قلمهها رو به طول حدود ۸ تا ۱۲ سانت ميگيرن.
۳. نحوه گرفتن قلمه:
– از چاقو يا قيچي خيلي تيز و استريل استفاده کن (ميتوني با الکل تميزش کني).
– ساقه رو مورب ببر تا سطح بيشتري براي ريشهزني داشته باشه.
– حواست باشه اين گياه شيره سفيد و سمي (لاتکس) داره؛ اگر به پوستت حساسيت ميده، حتما دستکش بپوش و مراقب چشمهات باش.
۴. خشککردن محل برش (خيلي مهم):
– بعد از بريدن قلمه، بذار ۱ تا ۲ روز در محيط سايه و خنک بمونه تا محل برش کالوس ببنده (خشک و کمي سفت بشه).
– اگر همون لحظه تو خاک مرطوب فرو کني، احتمال پوسيدگي زياده.
۵. کاشت قلمه در خاک:
– يک گلدون کوچيک با زهکش خوب آماده کن.
– توش از خاک سبک مثل خاکگلداني + پرليت + کمي ماسه استفاده کن.
– انتهاي قلمه رو ميتوني تو پودر هورمون ريشهزا بزني (اختياري، ولي کمک ميکنه).
– قلمه رو حدود ۳–۴ سانت داخل خاک فرو کن و خاک دورش رو کمي فشار بده تا محکم بشه.
۶. آبياري و شرايط بعد از کاشت:
– بعد از کاشت، خاک رو کمي نمدار کن، اما اصلا خيس و گِلي نکن.
– گلدون رو بذار در جاي روشن با نور غيرمستقيم.
– تا زماني که ريشه بده، خاک بايد فقط کمي مرطوب باشه؛ نه کاملا خشک، نه خيس.
– معمولا تو شرايط خوب، بعد از ۳–۶ هفته قلمه شروع به ريشهزدن و رشد برگهاي جديد ميکنه.
نکته براي بوته مادري:
اگر گياه اصليات خيلي لخت شده (فقط سر ساقه برگ داره)، ميتوني از قسمتهاي بالايي قلمه بگيري و همزمان از پايين، با نگهداري درست، بهش فرصت بدي که پاجوشها يا جوانههاي جديد بزنه. اين گياه نسبتا مقاومه، اگر شرايطش رو درست کني، کمکم ظاهرش بهتر ميشه 🌿
براي اطلاعات بيشتر درباره نگهداري و تکثير گياهان زينتي، حتما مقالات سايت نارگيل رو هم ببين، خيلي نکات کاربردي و ريزهکاريهاي خوب توش هست.