٦/١/١٤٤٨ --- 6/22/2026 --- ۱۴۰۵ دوشنبه ۱ تير امروز
 
پایگاه اطلاع رسانی گل و گیاه، باغبانی و فضای سبز
Signup  Login  صفحه اصلی  | پرسش و پاسخ  | خدمات  | سرگرمی ها  | نقشه سایت  | لیست گیاهان  | تماس با ما  | RSS  | درباره ما
لینک های اصلی
جستجو  
آخرین مطالب
فوت و فن باغبانی امروز
کاشت گیاه سیر
طراحی و اجرای فضای سبز
طراحی و اجرای فضای سبز
آمار بازدید سایت
بازدید کننده آنلاین :  72  نفر
بازدید امروز :  5447  بازدید
بازدید دیروز :  10508  بازدید
تبلیغات متفرقه
پرسش و پاسخ - معرفی گیاهان - بلوط برانتی / بلوط ایرانی

مقاله - معرفی گیاهان - بلوط برانتی / بلوط ایرانی

برای شرکت در پرسش و پاسخ های سایت نارگیل میبایست در سایت عضو باشید و به سیستم وارد شوید . ورود

  
محمدرضا سعیدی
سلام. در محوطۀ دانشکدۀ کشاورزی دانشگاه تهران (واقع در کرج)تعدادی درخت بلوط ایرانی وجود دارد و بنده در طی یک ماه گذشته، تعدادی زیادی از بلوط‌های رسیده و به زمین افتادۀ این درختان را جمع‌آوری کرده‌ام. قصد دارم تعدادی از این بلوط‌ها را کاشته و تبدیل به نهال کنم. سؤال‌هایی داشتم از شما: ۱. برای کاشت این میوه‌ها چه باید بکنم؟ آیا نگهداری این بذرها در گلدان‌ها، در خانه و در پشت پنجره، سرعت تبدیل میوه به نهال را بیشتر می‌کند (مثلاً به جای اوایل بهار در انتهای پاییز بدل به نهال شود)؟ اگر آری به نور مستقیم آفتاب نیاز دارد یا نوری که از پشت پنجره دریافت می‌کند کفایت است؟ چه خاکی استفاده کنم؟ ۲. آیا میوه‌ای که از درختی واقع در کرج یا تهران گرفته شده، با میوه‌ای که از پای همین درخت در جنگل‌های غربی کشور گرفته شده، در سازگاری با این آب‌و‌هوا، متفوت است؟ ۳. آیا این درخت را می‌توان در مناطق کوهستانی استان‌های تهران و البرز (مثلاً طالقان یا فیروزکوه) کاشت؛ با‌توجه‌به اینکه میزان بارندگی در این مناطق شبیه به موطن اصلی آن‌هاست. ... در سایت شما اطلاعاتی از درخت بلندمازو و بذر آن به‌دست نیاوردم. نظیر همین پرسش‌ها را در باب این نوع نیز دارم. اگر ممکن است بدان‌ها نیز پاسخ گویید. سپاس.  پاسخ مشاهده
محسن شهاب الدین
سلام

اول بذار خيالت رو راحت کنم: کار بسيار خوبي مي‌کني که بلوط‌هاي افتاده رو جمع کردي و مي‌خواي نهال درست کني؛ چون اين‌طوري عملاً در طرح توسعه جنگل‌هاي آينده شرکت کردي! حالا بريم دونه‌دونه سؤال‌هات رو با هم باز کنيم 😊

۱. روش درست کاشت بلوط‌ها (بذر بلوط ايراني)

اولين نکته اينه که بلوط‌ها خيلي «مهمون‌دوست» نيستن؛ يعني دوست ندارن مدت طولاني تو انبار يا پاکت بمونن. بذر بلوط ايراني، بذر کم‌دواميه و بهتره حداکثر طي چند هفته از زمان افتادن، کاشته بشه. پس اگر تازه جمع‌شون کردي، وقت طلايي تو همينه.

براي آماده‌سازي بذرها:

- بلوط‌هاي سالم رو جدا کن؛ هر بذر سوراخ‌دار، کپک‌زده، نرم يا ترک‌خورده رو حذف کن.
- مي‌توني تست سادهٔ شناوري انجام بدي: بذرها رو توي ظرف آب بنداز؛ بذرهاي شناور معمولاً پوک يا ضعيفن، بذرهاي ته‌نشين شده رو نگه‌دار.
- اگر کلاهک (کاپ) هنوز چسبيده، جدا کردنش اشکالي نداره.

نياز سرمايي و زمان کاشت:

بلوط ايراني مثل خيلي از درختان جنگلي، براي جوانه‌زني، نياز به يک دوره سرمادهي (استراتيفيکاسيون سرد) داره. در طبيعت اين کار رو زمستان انجام مي‌ده. دوتا راه داري:

روش طبيعي (کاشت بيرون در پاييز):
- الان که پاييزه (يا نزديکشه)، بهترين کار اينه که بذرها رو مستقيم در گلدان يا زمين در فضاي باز بکاري، تا خودشون تو زمستان سرماي لازم رو ببينن و اوايل بهار سبز بشن.
- اين روش از همه طبيعي‌تر و کم‌دردسرتره.

روش يخچالي (اگر مي‌خواي کنترل بيشتري داشته باشي):
- بذرها رو در ميان مخلوطي از خزه اسفاگنوم مرطوب، پرليت مرطوب، يا ماسهٔ شستهٔ کمي مرطوب بذار داخل کيسه پلاستيکي سوراخ‌دار.
- بذار تو يخچال، در دماي حدود ۲–۵ درجه، حدود ۶ تا ۱۰ هفته.
- هر يکي‌دو هفته چک کن که نه خشک بشن، نه کپک بزنن (اگه يکي کپکي شد، سريع حذفش کن).
- وقتي ديدي نوک بذرها داره ريشه سفيد ريز مي‌ده، وقت کاشتن تو گلدونه.

آيا نگهداري در خانه (پشت پنجره) سرعت جوانه‌زني رو زياد مي‌کنه؟

اگر بذرها نياز سرمايي‌شون رو نگرفتن، صرفاً گذاشتن‌شون پشت پنجره تو گرماي خونه کمکي نمي‌کنه، حتي ممکنه باعث پوسيدنشون بشه. اول بايد مرحله سرد رو طي کنن (چه در طبيعت، چه در يخچال). بعد از اون، بله، نگهداري گلدان‌ها در محيط نسبتاً گرم‌تر (مثلاً ۱۸–۲۰ درجه) باعث مي‌شه زودتر جوانه بزنن.

نور: مستقيم يا پشت پنجره؟

- در مرحلهٔ جوانه‌زني و اوايل رشد، نور ملايم و غيرمستقيم بهتره؛ جوانه‌هاي تازه اگر زير آفتاب تند ظهر قرار بگيرن، ممکنه بسوزن.
- اگر پشت پنجرهٔ جنوبي يا غربي هستي، بهتره اول نور فيلتر شده بهشون بدي (مثلاً پرده نازک)، و کم‌کم عادتشون بدي به نور بيشتر.
- در بلندمدت، بلوط درختي آفتاب‌دوسته؛ براي رشد مناسب نهال بعد از يکي‌دو ماه، نياز به نور زياد و ترجيحاً آفتاب صبح داره.

چه خاکي استفاده کنم؟

بلوط خيلي سخت‌گير نيست، ولي براي نهال‌ها بهتره از ترکيب سبک و زهکش‌دار استفاده کني:

- يک ترکيب مناسب: ۱ واحد خاک‌برگ + ۱ واحد کوکوپيت يا پيت‌ماس + ۱ واحد پرليت يا ماسه شسته.
- مهم‌ترين نکته: آب اضافي بايد راحت از گلدان خارج بشه. ايستابي آب، دشمن ريشهٔ جوون بلوطه.
- خاک باغچه سنگين و رسي رو يا استفاده نکن، يا با خاک‌برگ و ماسه خوب سبک کن.

نحوه کاشت در گلدان:

- گلدان با عمق مناسب انتخاب کن (ريشه اوليه بلوط خيلي سريع به سمت عمق مي‌ره، پس گلدان خيلي کم‌عمق نباشه).
- بلوط رو افقي يا با نوک (محل خروج ريشه) کمي رو به پايين بکار، در عمق حدود ۲–۳ سانتي‌متري.
- خاک رو مرطوب کن، اما خيس و غرقابي نکن.
- تا قبل از جوانه‌زني، خاک بايد هميشه کمي نم‌دار بمونه، نه خشک کامل و نه باتلاقي.

۲. تفاوت ميوهٔ بلوط از تهران/کرج با جنگل‌هاي غرب کشور از نظر سازگاري

اين سؤال خيلي خوبيه چون به بحث «سازگاري محلي» مربوطه. به طور کلي: درختان يک گونه (مثلاً Quercus brantii) که سال‌ها در يک منطقه خاص رشد کردن، تا حدي با اقليم همان‌جا تطبيق ژنتيکي پيدا مي‌کنن. به اين مي‌گن «آکلايميشن» و در بلندمدت حتي «اکوتيپ».

- بلوطي که در جنگل‌هاي زاگرس (مثلاً ايلام، لرستان، کهگيلويه) رشد مي‌کنه، بيشتر با تابستان‌هاي خشک، زمستان‌هاي نسبتاً ملايم و بارندگي زمستانه سازگار شده.
- در کرج و تهران (فضاي سبز دانشگاه و شهر)، درختان بلوط ممکنه نسل‌ها در همان اقليم دشت و نيمه‌خشک با زمستان سردتر رشد کرده باشن و بذرهاشون کمي بهتر با همين شرايط کنار بيان.

بنابراين:

- از نظر «اصل سازگاري»، بذرهايي که از همان منطقه (تهران/کرج) جمع کردي، براي کاشت در همان حوالي، انتخاب منطقي‌تري هستن.
- ولي از نظر کلي، بلوط ايراني ذاتاً گونه‌اي نسبتاً مقاومه و مي‌تونه در محدوده دمايي و بارندگي نسبتاً گسترده‌اي دوام بياره؛ پس فاجعه‌اي نيست اگر بذر زاگرس در تهران کاشته بشه، فقط کمي ريسک سازگاري بالاتر مي‌ره.

۳. امکان کاشت بلوط ايراني در مناطق کوهستاني تهران و البرز (طالقان، فيروزکوه و ...)

بلوط ايراني، گونه‌اي است که در ارتفاعات متوسط زاگرس با زمستان‌هاي نسبتاً سرد و تابستان‌هاي خشک رشد مي‌کنه. براي طالقان و بعضي نقاط فيروزکوه، چند نکته مهمه:

- اگر منطقه‌اي زمستان‌هاي خيلي سرد با يخبندان‌هاي طولاني و دماي خيلي پايين (زير -۱۵ يا -۲۰) داشته باشه، ممکنه براي نهال‌هاي جوون مشکل‌ساز بشه، هرچند درخت بالغ خيلي مقاوم‌تره.
- ميزان بارندگي اگر شبيه موطن اصلي باشه (بارندگي زمستانه، نه تابستانه)، از نظر تأمين آب باران خوبه، ولي بايد به بادهاي سرد و يخ‌زدگي ديررس بهاره هم توجه کرد که مي‌تونه جوانه‌ها رو بسوزونه.

نتيجه عملي براي شما:

- بله، در بسياري از نقاط کوهستاني استان تهران و البرز (خصوصاً دامنه‌ها و دره‌هاي کم‌باد و نسبتاً محافظت‌شده)، مي‌شه بلوط ايراني رو کاشت و شانس موفقيت هم خوبه.
- براي نهال‌هاي کم‌سن، ۲–۳ سال اول حتماً حفاظت در برابر سرما، باد و چراي دام لازم است (مثلاً با قيم، محافظ پلاستيکي دور نهال، و گاهي مالچ دور ريشه).
- بهتره نهال‌ها رو بعد از گذروندن يکي‌دو سال در گلدان و قوي شدن، در محل اصلي بکاري، نه اينکه از روز اول بذر رو در مناطق خيلي سرد بکاري.

در مورد «بلندمازو» (اگر منظور همان مازو/بلوط مازودار است)

واژهٔ «بلندمازو» معمولاً به گونه‌هايي از بلوط‌هاي مازودار (مثل Quercus infectoria و خويشاوندانش) اشاره داره که «مازو» توليد مي‌کنن. اصول کلي تکثير از بذر براي اون‌ها هم خيلي شبيه همين بلوط ايرانيه:

- جمع‌آوري بذر رسيده و سالم، حذف بذرهاي پوک يا کپکي.
- احتمال نياز به دورهٔ سرمايي (استراتيفيکاسيون) مشابه؛ اگر در زاگرس يا البرز طبيعي سبز مي‌شن، يعني چرخهٔ سرمايي رو دوست دارن.
- کاشت در خاک سبکي شبيه ترکيبي که بالاتر گفتم.
- نگهداري در نور ملايم تا وقتي که نهال کمي جان بگيره، بعد عادت دادن تدريجي به آفتاب بيشتر.

تفاوت‌ها بيشتر در دامنهٔ اکولوژيک، مقاومت به خشکي، آهک خاک و شدت سرما هست. بعضي گونه‌هاي مازودار:

- خاک‌هاي نسبتاً آهکي و سبک رو بيشتر مي‌پسندن.
- تحمل خشکي خوبي دارن، ولي ممکنه به سرماهاي شديد کوهستاني، حسّاس‌تر از برخي بلوط‌هاي ديگر باشن.

اگر دقيق بدوني «بلندمازو» در منطقهٔ مورد نظرت کجاهاي کشور به طور طبيعي پيدا مي‌شه (مثلاً بخش‌هاي خاصي از زاگرس مياني)، مي‌شه با مقايسه اقليم اون منطقه با طالقان/فيروزکوه، بهتر قضاوت کرد؛ ولي اصل کلي اينه که اگر اقليم مقصد خيلي سردتر از موطن اصليشه، حتماً خطر سرمازدگي نهال‌ها هست.

چند نکتهٔ کاربردي براي موفقيت بيشتر نهال‌ها 🌱

- اگر تعداد بذر زيادي داري، بيش از نيازت بکار؛ هميشه بخشي از بذرها سبز نمي‌شن يا در مراحل اول از بين مي‌رن.
- در اولين تابستان، آبياري منظم اما نه افراطي خيلي مهمه؛ ريشه هنوز عميق نشده و اگر يکي‌دو هفته بي‌بارون و بي‌آبي بمونه، ممکنه نهال از پا دربياد.
- از همون اول، گلدان‌ها رو جايي بذار که کمي باد بخوره ولي نه خيلي شديد؛ باد ملايم باعث قوي شدن ساقه مي‌شه.
- کود شيميايي قوي در سال اول لازم نيست؛ خاک خوب و غني ملايم، کاملاً کافيه. اگر خيلي دوست داري تقويتش کني، از کودهاي آلي ملايم (مثل ورمي‌کمپوست، مقدار کم) استفاده کن.

اگر دوست داشتي بعداً مي‌توني عکس نهال‌هات رو هم مقايسه کني با هم‌سن‌هاشون؛ بعضي‌ها لاغر و دراز مي‌شن، که يعني نورشون کمه؛ بعضي‌ها چاق و کوتاه مي‌شن که يعني نورشون خوب بوده 😉

در نهايت، کاري که مي‌کني ارزشمنده؛ هر نهال بلوطي که امروز مي‌کاري، مي‌تونه چند دهه يا حتي چند قرن در آينده، بخشي از يک اکوسيستم زنده باشه. براي مطالعهٔ نکات بيشتر در مورد درختان، خاک، تکثير و مراقبت از گياهان، پيشنهاد مي‌کنم حتماً مقالات سايت نارگيل رو هم ببيني، مطالب خوب و متنوعي داره 🌳


 
 
 

 
Loading
Loading
Nargil Logo gray

© تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است
آخرین مطالب :


مقالات پر بازدید :


صفحه اصلی  | پرسش و پاسخ  | خدمات  | سرگرمی ها  | نقشه سایت  | تماس با ما  | RSS
فهرست گل و گیاه   |  نمایشگاههای گل و گیاه   |  اخبار گل و گیاه   |  مقالات گل و گیاه   |  مؤسسات گل و گیاه
ورود / عضویت