سلام
مشکلي که توضيح داديد بين باغداراي گردو خيلي هم شايعتر از چيزيه که فکر ميکنيد، پس تنها نيستيد! 😉 اينکه برگها از حاشيه شروع به سوختن ميکنن، خشک ميشن، ميافتن و دوباره در ميان، و مخصوصاً اين وضع تو تابستون و روي نهالهاي جوون شديدتره، يه سري علتهاي مشخص داره که دونهدونه با هم بررسيشون ميکنيم.
با توجه به توضيحات شما (آبياري غرقابي هر ۱۲–۱۳ روز، زير آفتاب مستقيم، در تابستون بدتر شدن، نداشتن مشکل شوري، کوددهي نسبتاً خوب، و تفاوت بين ارقام بومي و غير بومي)، محتملترين سناريو اينه که مشکل شما ترکيبي از استرس حرارتي–آبي، حساسيت رقم، و تا حدي کمبود بعضي عناصر غذايي (خصوصاً پتاسيم و کلسيم) باشه، نه يک بيماري قارچي يا کنه.
اينکه درختهاي بزرگ فقط حاشيه برگهاشون ميسوزه و کامل نميريزند، ولي نهالهاي کوچيک برگهاشون کلاً خشک ميشه و ميريزه، دقيقاً همون الگويي هست که در استرس محيطي (گرما و کمبود آب مؤثر) ميبينيم؛ يعني هرچي ريشه قويتر و گستردهتر، تحمل بالاتر.
فرق بيماري با استرس محيطي چيه؟
در بيماريها (قارچيها، باکترياييها و ...)، معمولاً:
– روي برگها لکهاي مشخص، هاله، لکههاي قهوهاي با مرکز روشنتر، يا روي دمبرگ و ساقه علائم خاص ميبينيم.
– با استفاده از قارچکش و کنهکش، لااقل کمي بهبود ديده ميشه.
ولي شما خودتون فرموديد که قارچکش و کنهکش هم اثر چنداني نداشته و مشکل بيشتر در گرماي تابستون خودش رو نشون ميده. اين خيلي به نفع تشخيص استرس گرما–آبيه تا بيماري.
چرا حاشيه برگها ميسوزه؟
وقتي گرما زياده و رطوبت هوا کمه، تبخير از سطح برگ زياد ميشه. اگر:
– يا آب به اندازه کافي و در زمان مناسب در دسترس ريشه نباشه (حتي اگر هر ۱۲–۱۳ روز غرقابي بديد، ممکنه در اوج گرما اين فاصله زياد باشه)،
– يا سيستم ريشه نهالهاي جوون هنوز گسترده و عميق نشده،
اولين جايي که کمبود آب خودش را نشان ميدهد، حاشيه برگهاست، چون اونجا تبخير بيشتره و آخرين جاييه که آب بهش ميرسه. در نتيجه حاشيهها زودتر ميسوزن و خشک ميشن. در نهالهاي ضعيف، اين خشکي کل برگ را درگير ميکنه و برگ کامل ميريزه.
از طرف ديگه، کمبود پتاسيم و تا حدودي کلسيم هم ميتونه باعث تشديد همين علائم بشه؛ پتاسيم تو تنظيم آب گياه و مقاومت به گرما نقش مهمي داره. شما گفتيد خاکتون حاصلخيزه، اما اين هميشه تضمين نميکنه که نسبت عناصر براي گردو ايدهآله، مخصوصاً در خاکهاي سبک يا جايي که شستشوي مواد غذايي زياده.
داستان ارقام بومي و غير بومي
اينکه ارقام مياندوآب (شمالغرب) رو آورديد به شمالشرق و ميبينيد بيشتر اذيت ميشن، خيلي منطقيه. ارقام هر منطقه معمولاً با اقليم همون منطقه سازگار شدن. ارقام خنکتر وقتي ميان جايي که تابستونش گرمتر و با رطوبت هواي پايينتره، طبيعتاً:
– بيشتر دچار سوختگي برگ ميشن،
– رشدشون کند ميشه،
– و تا چند سال اول، حسابي زور ميزنن تا با شرايط جديد کنار بيان 😄.
اينکه خودتون گفتيد «نهالهاي غير بومي وقتي يک مقدار بزرگ ميشن و قويتر ميشن، مشکل کمتر ميشه»، اين هم کاملاً با همين موضوع همخواني داره؛ يعني ريشه که جا بيفته، مقاومتشون بالاتر ميره.
چرا بعضي همسايهها مشکل دارن و بعضي نه؟
اينجا چند نکته مهم وارد ماجرا ميشه:
۱. رقم نهالها: بعضيها از ارقام مقاومتر به گرما و خشکي استفاده کردن، بعضيها نه.
۲. نوع و زمان آبياري: شايد همسايهاي که مشکل نداره، فواصل آبياريش کمتره، يا آبياري عصر يا شب انجام ميده، يا عمق آبياريش بهتره.
۳. مديريت تغذيه: ممکنه از کودهاي پتاسه يا آلي بهموقع استفاده کنن.
۴. تفاوت خاک حتي در چند قدمي: باورتون نشه، تو يه باغ هم ممکنه با دو نوع خاک طرف باشيد؛ يک قسمت عميق و خوب، يک قسمت کمعمق و مستعد خشک شدن.
حالا چه کار ميشه کرد که نهالها از اين سيکل «برگ دربيار – بسوز – بريز» در بيان؟ 😅
چند تا راهحل عملي و قابل اجرا پيشنهاد ميدم:
۱. اصلاح برنامه آبياري
– آبياري غرقابي هر ۱۲–۱۳ روز براي تابستون مناطق گرم، خصوصاً براي نهالهاي جوون، معمولاً زياده (فاصلهاش).
– پيشنهاد: در اوج گرماي تابستون، فاصله آبياري نهالهاي جوان رو به حدود ۷–۸ روز کاهش بديد (بسته به بافت خاک و دماي منطقه).
– اگر خاک سبک و شني باشه، حتي ممکنه نياز باشه کمکم ولي با فاصله کمتر آب بديد تا ريشه مدام در استرس خشکي نباشه.
– دور تنه نهالها حتماً يک تشتک (حوضچه) آبياري درست کنيد تا آب در پاي درخت جمع بشه و عميقتر بره پايين، نه اينکه فقط سطح رو خيس کنه و سريع تبخير بشه.
۲. سايه ملايم براي نهالهاي خيلي کوچک
براي نهالهاي ۳۰–۴۰ سانتي که خيلي آسيب ميبينن:
– ميتونيد در دو تابستون اول با توري سايهانداز ۳۰٪ يا حتي يک حصير سبک در سمت غرب نهال، کمي از شدت آفتاب عصر کم کنيد.
– هدف اين نيست که درخت «زير سايه» بره، فقط ميخوايم در اوج ظهر و بعدازظهر، شدت تابش کمي کاهش پيدا کنه تا تبخير کمتر و سوختگي کمتر بشه.
۳. تغذيه هدفمند، مخصوصاً پتاسيم
با اينکه گفتيد خاک حاصلخيزه، ولي براي مقاومت در برابر گرما و تنظيم آب گياه، پتاسيم و کلسيم خيلي کليدياند.
چند پيشنهاد:
– اگر تا حالا نداديد، يک آزمايش خاک خيلي کمک ميکنه دقيقتر تصميم بگيريد.
– بدون آزمايش هم ميتونيد در اواخر بهار و اوايل تابستون:
• از سولفات پتاسيم (بهصورت خاکي) در حد ۳۰–۵۰ گرم براي هر نهال جوون استفاده کنيد (با احتياط، و ترجيحاً همراه با آبياري).
• يا از کودهاي کامل NPK که پتاسيم بالاتري دارند (مثلاً ۱۲-۱۲-۳۶) بهصورت محلولپاشي ملايم روي برگ، طبق دستور روي بسته.
– محلولپاشي کلسيم (مثل نيترات کلسيم) هم ميتونه به استحکام بافت برگ و کاهش سوختگي کمک کنه، البته در هواي خنکتر (عصر يا اوايل صبح) انجام بشه.
۴. استفاده از مواد آلي و مالچ
– اضافه کردن کود دامي پوسيده يا کمپوست دور ريشه (با فاصله از تنه) کمک ميکنه خاک آب رو بهتر نگه داره و ريشهها خنکتر باشن.
– ميتونيد روي سطح خاک پاي درخت از مالچ آلي مثل کاهکلش، برگ خشک يا چمن خشک شده استفاده کنيد تا تبخير کم بشه و نوسان دما در ريشه کاهش پيدا کنه.
۵. توجه به زهکش و جمع شدن نمکها
با اينکه گفتيد شوري نداريد، اما در روش غرقابي اگر زهکش خوب نباشه، ممکنه مقداري نمک در منطقه ريشه تجمع کنه و باز هم حاشيهسوزي رو تشديد کنه.
– اگر خاک سنگين يا رسيه، حتماً بررسي کنيد که آب در پاي درخت راکد نمونده باشه و بعد از آبياري، در مدت معقولي فرو بره.
– هر چند وقت يکبار (مثلاً سالي يک بار)، آبياري سنگين براي شستشوي املاح اضافي ميتونه کمک کنه.
۶. صبر استراتژيک! 😄
طبق حرفهاتون، وقتي نهالها بزرگ ميشن، مشکل کمتر ميشه. يعني در اصل ريشهها دارن زور ميزنن تا با اقليم شما سازگار بشن. با کمي اصلاح آبياري و تغذيه و محافظت تو دو سه سال اول، خيلي از اين نهالها بعدها درختهاي نسبتاً قابل قبولي ميشن؛ هرچند ممکنه هرگز به رشد و شادابي يک رقم کاملاً بومیِ سازگار نرسن.
اگر دوست داشتيد، ميتونيد چند تا عکس از برگهاي درگير (کل برگ، نزديک حاشيه سوخته، و هم سطح زير و هم سطح روي برگ) بفرستيد تا دقيقتر بگيم که آيا صد درصد استرسه يا يه بيماري خفيف هم کنارش هست، ولي بر اساس توضيحات فعلي، اصل ماجرا همون گرما و تنش آبي + حساسيت رقم به نظر ميرسه.
براي مطالعه بيشتر درباره نگهداري و مشکلات درخت گردو و ساير گياهان، حتماً به سايت نارگيل سر بزنيد و مقالاتش رو بخونيد؛ کلي تجربه عملي و نکته ريزِ به درد بخور اونجاست 🌱