٧/١/١٤٤٨ --- 6/23/2026 --- ۱۴۰۵ سه شنبه ۲ تير امروز
 
پایگاه اطلاع رسانی گل و گیاه، باغبانی و فضای سبز
Signup  Login  صفحه اصلی  | پرسش و پاسخ  | خدمات  | سرگرمی ها  | نقشه سایت  | لیست گیاهان  | تماس با ما  | RSS  | درباره ما
لینک های اصلی
جستجو  
آخرین مطالب
فوت و فن باغبانی امروز
گیاهان مقاوم برای نگهداری در بالکن
طراحی و اجرای فضای سبز
طراحی و اجرای فضای سبز
آمار بازدید سایت
بازدید کننده آنلاین :  30  نفر
بازدید امروز :  9234  بازدید
بازدید دیروز :  11049  بازدید
تبلیغات متفرقه
پرسش و پاسخ - معرفی گیاهان - گردو

مقاله - معرفی گیاهان - گردو

برای شرکت در پرسش و پاسخ های سایت نارگیل میبایست در سایت عضو باشید و به سیستم وارد شوید . ورود

  
شهلا نظرى
با سلام يه درخت گردوى ده ساله داريم، پنج سال هستش كه ميوه ميده، سه سال اول گردوهاش خيلى سفيد و مرغوب بودن ولى دو سال هستش رنگ گردوهاش ( البته رنگ پوست داخلى)تيره شده، لطفا راهنمايى كنيد. اين درخت تو حياط هستش مكانش خيلى خوبه تا حالا بهش كود نداديم،.  پاسخ مشاهده
شهلا نظرى
افسانه سادات فرود
سلام عوامل زیادی باعث سیاه شدن مغز گردو می شود : عوامل محیطی (تاثیر دما، آب و هوا، رطوبت و نور) ،بیماری و آفات، عدم تغذیه و کود‌دهی و ....دمای بالاتر از ۳۸ درجه سانتی گراد موجب آفتاب سوختگی پوست سبز و چروکیدگی مغز گردو می شود و گاهی اوقات نیز میوه ها پوک می شوند. در رطوبت نسبی کم و دمای بالاتر از ۴۰ درجه سانتی گراد ، به گردو خسارت جدی وارد می شود.بنابر این از خرداد تا شهریور ،آبیاری باید منظم انجام شود.چون تبدیل عناصر معدنی برای رشد کامل اندامهای مختلف گیاه به آّب و قدرت تحرک آن متکی است،کمبود آب،یا خشکی خاک،عمل جذب عناصر غذایی ونحوه استفاده ازآنها را مختل می کند و به خطر می اندارد.درمناطقی که بارندگی کم و توزیع آن نامناسب باشد آبیاری درختان گردو ضروری است.آب غیر کافی موجب رشد کم،کاهش عملکرد و کاهش کیفیت میوه می شود و آب بیش از حد نیز باعث کندی رشد و نیز موجب بروز بیماریهای طوقه و ریشه می گردد. تغذیه با عناصر میکرو به ویژه سولفات روی و آهن در افزایش کیفیت مغز گردو نیز موثر می باشد .
شهلا نظرى
با سلام و تشكر از از راهنماييهاى ارزشمند شما يه گياه سانسوريا دارم كه مثل سانسورياى برگ شمشيرى نيستش قدش كوتاهه نميدونم از چه نوعى هستش، تو ايام عيد چند تا پاجوش داده بود من پاجوش ها رو در آوردم توى يه گدون جداگانه گذاشتم كه ريشه داد و چند تا برگ اضافه كرد اما بعد از اون حدود يك ماه هستش كه رشدش كاملا متوقف شده گياه سالم هستش اما رشد نميكنه كنار پنجره هستش هفته اى يه بار آبياريش ميكنم لطفا بفرماييد براى رشدش چى كار كنم؟ با تشكر از شما
مهندس رامندی
بعد از جابجایی وتعویض گلدان برای اکثر گیاهان آپارتمانی این توقف یا کندی رشد عادی است.. اما درفصول گرم کمبود رشد میتواند علامت کمبود در نور و مواد غذایی یا افراط در آبیاری باشد. اگر کلیه این شرایط نرمال باشد به احتمال قوی زمان تعویض گلدان فرا رسیده‌است اجازه دهيد خاک گلدان در فاصله بين دو آبياري خشک و سپس آبياري نماييد(سطح خاک رو کمی کنار بزنید)، زهکش را بازديد فرماييد، آب زير گلداني را خارج نماييد. به منظور تقویت گیاه باید از کودهای کامل مخصوص استفاده نمایید .هر دو هفته یه بار به مقدار یه قاشق چای خوری کوچیک از کود رو در یک لیتر اب حل نموده وبه مقدار کافی از محلول مورد نظر به صورت ابیاری به گیاه بدهید. در مصرف کود زیاده روی نکنید/ از جابجایی لحظه به لحظه گلدان جدا خودداری شود.مهمترین نکته در نگهداری اینه که مکان مناسبی برای قرار دان گیاه با توجه به نیاز گیاه به نور و... انتخاب وبعد از جابجایی اون خودداری نمایید تا گیاهی شاداب داشته باشید..
شهلا نظرى
با سلام لطفا نام اين گل و شرايط نگهداريشو ميخواستم بدونم و اينكه چرا غنچه هاش قبل از باز شدن خشك شدن. با تشكر از پا
مهندس رامندی
تصویری مشاهده نشد . حجم عکس را کم کنيد پس از ورود به سيستم، در ذيل صفحه همين پست با مسير دهي و فشردن کليد "افزودن تصوير" تصوير شما آپلود ميشود. پس از نمايش تصوير در سايت آن را به داخل متن پرسش تان کپي نماييد و پرسش خود را ثبت نماييد
رسول بیگی
باسلام وتشکر فراوان از سایت خوبتون من 4تا درخت گردو دارم که4 ساله کاشتمشون ولی هنوز هیچ کدومشون محصول نداده ، میخواستم بپرسم که چه عواملی میتونه باعث بار ندادن این درخت ها شده باشه وایا راه حلی برای بارور کردنشون هست؟ از لحاظ نور وخاک واب هم شرایط کاملا مساعده ، ممنون  پاسخ مشاهده
افسانه سادات فرود
سلام عوامل مختلفي باعث عدم ميوه دهي درخت مي شود : 1)آسيب ديدن ريشه درخت در اثر خسارت نماتد يا شرايط ضعيف خاک يا وجود آب اضافي در اطراف ريشه درخت مي باشد2).مصرف ازت به مقدار خيلي زياد موجب عدم توليد ميوه در درخت مي شود. مصرف ازت به مقدار زياد موجب رشد رويشي بيش از حد شده ودرخت شاخه و برگ هاي زيادي توليد مي کندو در نتيجه درخت ميوه کمي توليد خواهد کرد. 3)اگر به درحت آب زياد ويا آب کمي داده شود موجب توقف توليد ميوه شده و يا درخت ميوه دهي خود را شروع نمي کندآبیاری در مناطق کم باران جهت درختان گردو ضروری است. آب غیر کافی موجب رشد کم ، کاهش عملکرد و کاهش کیفیت میوه می شود و آب بیش از حد نیز باعث کندی رشد و نیز موجب بروز بیماریهای طوقه و ریشه می گردد آبیاری برای درختان جوان و درختان پیوندی بسیار ضروری است ولی در درختان بالغ با افزایش توسعه ریشه ها میزان نیاز به آب کمتر می شود..4) بايد محل کاشت و مقدار آفتاب هم بررسي شود.شايد درخت يا گياهي پر ريشه در اطراف درخت شما باشد و ريشه زياد ديگر درختان در اطراف درخت مدنظر باعث مي شود تغذيه ي لازم به درخت نرسد .بنابر اين تقويت درخت با کود هاي حاوي پتاس بالا و کود هاي ميکرو توصيه مي شود . آذر ماه ) تا قبل از شروع رشد ساليانه ( اواخر بهمن) انجام مي شود.در بهار و یا پاییز با کود حیوانی خاک باغچه نیزباید تقویت شود .تقویت خاک قبل از کشت بسیار مفید ودر رشد درخت مؤثر است.وچون درخت گردو در سالهای اولیه رشد وریشه بندی زیادی دارد کودهای آلی (کود حیوانی)بایستی همراه کودهای شیمیایی در زمستان بصورت چال کوددر سایه انداز درخت داده شود.چال کود گودالی به عمق یک متر وعرض 40سانتیمتر وبطول یک متر است.که در سایه انداز درخت حفر می گردد.
محسن شهاب الدین

سلام! گردوها گاهي مثل بعضي آدم‌ها «ديرجوش» هستند 😄 چهار سال براي گردو معمولاً هنوز سن خيلي بالايي نيست، مخصوصاً اگر درخت‌ها از بذر (گردوي کاشته‌شده) يا رقم‌هاي دير بارده باشند. خيلي از گردوهاي بذري ممکن است ۷ تا ۱۰ سال (و گاهي بيشتر) طول بکشد تا محصول بدهند، اما گردوهاي پيوندي معمولاً زودتر وارد باردهي مي‌شوند (حدود ۳ تا ۵ سال بسته به رقم و شرايط).

اولين عامل مهم، نوع نهال است: اگر نهال‌هاي شما پيوندي نيستند (يا پيوندشان ناموفق بوده)، طبيعي است که دير به بار بنشينند. ساده‌ترين راه بررسي اين است که روي تنه پايين درخت دنبال جاي پيوند (يک برجستگي/خم يا تغيير بافت) بگرديد. اگر هيچ نشانه‌اي نيست، احتمال بذري بودن زياد مي‌شود. در اين حالت، راه حل اصولي اين است که پيوند رقم مناسب منطقه روي درخت انجام شود تا زودتر و مطمئن‌تر بار بدهد.

عامل دوم، سرمازدگي بهاره و از بين رفتن گل‌ها است؛ خيلي وقت‌ها درخت «گل مي‌دهد» اما شما متوجه نمي‌شويد و يک سرماي ناگهاني يا باد سرد، همان چند روز حساس را نابود مي‌کند و نتيجه مي‌شود «هيچ گردويي نيست» 🤦‍♂️. گردو مخصوصاً در مرحله گلدهي به سرماي ديررس حساس است. اگر در منطقه شما سرماي بهاره داريد، انتخاب ارقام ديرگل يا مديريت محل کاشت (مثلاً دوري از کف دره‌ها که سرما جمع مي‌شود) کمک زيادي مي‌کند.

سومين موضوع، گرده‌افشاني و ناسازگاري زماني نر و ماده است. گردو ممکن است در يک زمان گل نر (شاتون‌ها) بدهد و در زمان ديگري گل ماده، و اگر هم‌زماني خوب نباشد يا در اطراف گرده‌دهنده مناسب نباشد، باردهي کم يا صفر مي‌شود. وجود چند درخت هميشه کافي نيست؛ مهم اين است که زمان گرده‌ريزي و پذيرش گل ماده با هم جور باشد. اگر شک داريد، کاشت/پيوند يک رقم گرده‌دهنده سازگار در نزديکي مي‌تواند مشکل را حل کند.

چهارم، هرس اشتباه است. اگر هر سال سرشاخه‌ها زياد کوتاه شوند يا هرس سنگين انجام شود، درخت مي‌رود سمت «قد کشيدن و چوب ساختن» نه «مغز گردو دادن»! گردو بيشتر روي شاخه‌هاي مناسب و با تعادل رشد ميوه مي‌دهد، پس هرس ملايم، فرم‌دهي درست، و حذف شاخه‌هاي مزاحم بهتر از کوتاه‌کردن‌هاي شديد است.

پنجم، تغذيه: حتي اگر آب و خاک «مساعد» باشد، ممکن است از نظر عناصر غذايي کليدي کمبود داشته باشيد. براي ورود به باردهي، تعادل ازت (N) خيلي مهم است؛ ازت زياد درخت را پر برگ و پر رشد مي‌کند اما ميوه را عقب مي‌اندازد. در کنار آن، بور (B) و روي (Zn) براي گلدهي، تشکيل ميوه و گرده‌افشاني نقش جدي دارند. بهترين کار اين است که آزمايش خاک (و اگر شد آزمايش برگ در تابستان) انجام دهيد تا کوددهي دقيق شود، نه شانسي.

راهکارهاي عملي که پيشنهاد مي‌کنم: ۱) بررسي پيوندي يا بذري بودن نهال و در صورت بذري بودن، پيوند رقم مناسب منطقه. ۲) رصد گلدهي در بهار (حتي چند عکس از گل نر/ماده بگيريد) تا بفهميم مشکل گلدهي است يا تبديل گل به ميوه. ۳) جلوگيري از تنش‌ها (کم‌آبي مقطعي، غرقابي شدن، يا کود ازته زياد) چون تنش‌ها مي‌توانند باردهي را عقب بيندازند. ۴) تغذيه هدفمند با تاکيد روي بور و روي طبق آزمون خاک/برگ. ۵) اگر منطقه سرماي ديررس دارد، در بلندمدت به فکر رقم ديرگل يا اصلاح مديريت باغ باشيد.

اگر دوست داريد دقيق‌تر نسخه بدهيم، لطفاً بفرماييد: نهال‌ها پيوندي بوده‌اند يا بذري؟ رقم/منطقه کشت کجاست؟ در بهار گل نر (شاتون) يا گل ماده ديده‌ايد؟ با همين چند داده، علت را خيلي دقيق‌تر مي‌شود مشخص کرد.

براي اطلاعات کامل‌تر و نکات کاربردي درباره تغذيه، پيوند، هرس و مديريت باغ گردو، مقالات سايت نارگيل را مطالعه نماييد.

علی خالدی زاده
با درود
احتراما حدود 25 سال پیش درخت گردویی را با کاشت 3 عدد گردو  در حیاط منزلم کاشتم از سال دوم با داشتن ارتفاعی خیلی کم محصول پوست کاغذی و خیلی مرغوبی داد که تا 5 سال پیش به حدود سالی 10کیلو رسید. متاسفانه بدلیل عدم آبیاری این درخت در حال حاضر خشک شده و فقط یک شاخه سبز دارد و میوه های آن بصورت پلاسیده و خیلی خیلی ریز روی آن چسبیده است و چند خال قرمز هم روی تنه آن زده است .آیا در صورت مراقبت مجدد امکان احیا آن هست؟
  پاسخ مشاهده
محسن شهاب الدین
سلام

درختي که بعد از ۲۵ سال هنوز يک شاخه سبز زنده دارد، يعني کاملاً تسليم نشده و اين خودش يک نشانه اميدوارکننده است. 😊 اما چون گردو درختي چوب‌سخت و حساس به خشکي‌هاي طولاني‌مدت است، بايد واقع‌بين باشيم: احيا ممکن است، اما زمان‌بر، با حوصله و بدون تضمين ۱۰۰٪.

اين‌که فقط يک شاخه سبز مانده و بقيه خشک شده، يعني بخش عمده سيستم ريشه و تنه تحت استرس شديد خشکي قرار گرفته. ميوه‌هاي ريز، پلاسيده و چسبيده به شاخه، نشانه ضعف شديد درخت و ناتواني در تغذيه و رشد طبيعي ميوه است. آن خال‌هاي قرمز روي تنه هم مي‌تواند نشانه‌اي از بيماري‌هاي قارچي، شانکر، يا حتي آثار آفت و آسيب پوستي تنه باشد.

اولين کار اين است که وضعيت زنده بودن درخت را دقيق‌تر چک کنيد. با چاقوي تيز يا نوک قيچي، خيلي آرام کمي از پوست شاخه‌ها و تنه (نه خيلي عميق) را خراش دهيد. اگر زير پوست سبز و مرطوب بود، آن بخش زنده است؛ اگر قهوه‌اي و خشک بود، آن قسمت مرده است. اين کار را در چند نقطه از شاخه‌ها و تنه اصلي امتحان کنيد تا بفهميد چقدر از درخت هنوز فعال است.

هر شاخه‌اي که خشک است و حتي يک ذره سبزي زير پوست ندارد را با هرس تميز و اصولي تا جايي که به چوب سالم مي‌رسيد، ببُريد. دقت کنيد که ابزار هرس حتماً تيز و ضدعفوني شده باشد (با الکل يا وايتکس رقيق)، تا اگر عامل قارچي يا باکتريايي وجود دارد، آن را پخش نکنيد. هرس را در روز خشک و بدون باران انجام دهيد.

بعد از هرس، روي برش‌هاي بزرگ، يک لايه چسب پيوند يا چسب باغباني بزنيد تا از نفوذ قارچ‌ها و ورود حشرات جلوگيري شود. اگر آن خال‌هاي قرمز روي تنه حالت فرورفته يا ترک‌دار دارند و پوسته در آن نواحي در حال پوسته‌پوسته شدن است، احتمال شانکر قارچي وجود دارد؛ در اين صورت، آن قسمت‌ها را تا بافت سالم خراش دهيد و بعد چسب باغباني بزنيد.

حالا نوبت آبياري اصولي است. گردو به رطوبت يکنواخت ولي نه غرق‌آبي نياز دارد. در فصل رشد (بهار و تابستان)، اگر منطقه شما گرم و خشک است، حداقل هفته‌اي ۱ تا ۲ بار آبياري عميق بدهيد که آب تا عمق ريشه نفوذ کند. آبياري سطحي و کم‌حجم هيچ کمکي نمي‌کند. دقت کنيد بين دو آبياري، سطح خاک کمي خشک شود اما کامل ترک نخورد.

اگر سال‌هاست کوددهي نداشته‌ايد، خاک احتمالاً ضعيف شده. اوايل بهار و دوباره اواخر بهار، مي‌توانيد از يک کود کامل NPK (مثلاً ۲۰-۲۰-۲۰) با دوز ملايم استفاده کنيد. مقدار کود بايد با توجه به سن و وضعيت درخت، کم و حساب‌شده باشد. کوددهي شديد روي درختي که ضعيف شده، مي‌تواند برعکس عمل کند و استرس بيشتري وارد کند. همچنين افزودن کمي کود دامي کاملاً پوسيده به‌صورت چالکود در اطراف سايه‌انداز درخت، مي‌تواند به تقويت تدريجي خاک کمک کند.

در سال اول احيا، انتظار محصول نداشته باشيد. بهتر است هر ميوه‌اي که تشکيل مي‌شود را در مراحل اوليه جدا کنيد تا انرژي درخت صرف بازسازي ريشه، شاخه و برگ شود، نه پرورش ميوه. اگر درخت توانش را بازيابد، از سال‌هاي بعد کم‌کم بايد به سمت باردهي بهتر برگردد.

وجود آن خال‌هاي قرمز، کمي مشکوک است. بهتر است در بهار، در چند نوبت (مثلاً ۲ تا ۳ بار با فاصله ۱۰–۱۴ روزه)، يک قارچ‌کش مسي (مثل بردوفيکس يا اکسي‌کلرور مس) طبق دستور روي بسته روي تنه و شاخه‌ها و حتي اطراف طوقه اسپري کنيد. اين کار به کنترل بسياري از عوامل قارچي روي گردو کمک مي‌کند. اگر حشرات ريز يا سوراخ‌هاي ريز روي تنه ديديد، ممکن است آفت چوب‌خوار باشد و نياز به مديريت جداگانه دارد.

اگر تنها يک شاخه سبز پايين‌تنه يا نزديک به پايه است، احتمال دارد پاجوش يا رويش از قسمت پايين‌تر از پيوند باشد (اگر اصلاً پيوندي بوده). در اين صورت، ممکن است ميوه‌هايي که در آينده بدهد، کيفيت درخت مادري ۲۵ سال قبل را نداشته باشد. با اين حال، همان شاخه هم مي‌تواند پايه يک درخت جديد شود؛ مي‌توانيد بعداً روي آن پيوند با رقم مرغوب گردو بزنيد و دوباره به کيفيت خوب برسيد.

در جمع‌بندي، امکان احياي درخت شما وجود دارد، اما نياز به: هرس علمي، آبياري منظم، تغذيه ملايم، کنترل بيماري و زمان دارد. اگر بعد از ۲–۳ فصل رشد، شاهد افزايش تعداد شاخه‌هاي سبز، برگ‌دهي بهتر و کاهش ميوه‌هاي ريز و پلاسيده بوديد، يعني در مسير درست هستيد. اگر هر سال ضعيف‌تر شد و پوسيدگي تنه و شانکر گسترش يافت، آن‌وقت بايد به فکر جايگزيني درخت جديد باشيد.

براي مطالعه کامل‌تر در مورد بيماري‌ها، تغذيه و مديريت درخت گردو، پيشنهاد مي‌کنم مقالات سايت نارگيل را حتماً ببينيد؛ مطالب تخصصي ولي قابل‌فهمي براي باغدارهاي خانگي و حرفه‌اي دارد. 🌱

محمود شهنازی
باسلام.حدودا نه سال پیش یه نهال گردو رو در باغ کاشتم و بعد 4 سال فقط یک گردو ثمره کلی این درخت بود دقیقا هر سال بنده از کل درخت و فقط همین شاخه یه گردو رو دارم و بس. در صورتیکه درخت کاملا سالم هست و هر سال بیشتر رشد میکنه. بنظر شما مشکل چیه و راه حل چیه؟ با تشکر  پاسخ مشاهده
محسن شهاب الدین
سلام

اول از همه اين رو بگم که مشکل شما کم‌وبيش بين خيلي از صاحبان درخت گردو شايعه؛ يعني تنها نيستي! اين‌که درخت گردو سالم باشه، خوب رشد کنه، ولي باردهي خيلي کمي داشته باشه (مثل همين يه‌دونه گردو!) معمولاً به چند تا عامل اصلي برمي‌گرده: رقم (نژاد) درخت، گرده‌افشاني، شرايط آب‌وهوا، تغذيه و هرس.

يکي از مهم‌ترين احتمال‌ها اينه که رقم گردوي شما «دير بارده» يا «نامناسب براي منطقه» باشه. بعضي از نهال‌هاي گردو تا ۸–۱۰ سالگي هم حال و حوصله بار دادن ندارن و بيشتر درگير رشد شاخه و برگن تا تشکيل ميوه. اگه نهال رو از يه نهالستان غيرمعتبر يا بدون مشخصات رقم خريده باشي، احتمال اين‌که يه رقم کم‌بازده يا غيرتجاري گرفته باشي بالاست.

نکته مهم بعدي، گرده‌افشاني و نوع گلدهي گردو است. درخت گردو معمولا هم گل نر داره هم ماده، ولي زمان باز شدنشون هميشه با هم هماهنگ نيست. به اين مي‌گن «ديکوگامي»؛ يعني ممکنه گرده‌ها وقتي آماده‌ان که گل ماده هنوز تو مود پذيرش نيست 😄. نتيجه‌اش؟ کلي گل، ولي گردوي ناچيز. براي حل اين مشکل، کاشتن يک يا دو رقم ديگه گردو که زمان گلدهي‌شون با درخت شما هماهنگ باشه خيلي کمک مي‌کنه. شايد لازم باشه از جهاد کشاورزي منطقه يا متخصص محلي بپرسي چه رقم‌هايي براي گرده‌افشان در منطقه شما مناسب‌ان.

اين‌که فقط از يک شاخه هر سال يک گردو مي‌گيري هم مي‌تونه اين معنا رو بده که همون شاخه از نظر نور، سن شاخه، يا موقعيت نسبت به گل نر و ماده شرايط بهتري براي تشکيل ميوه داره. شاخه‌هايي که خيلي پررشد و قوي باشن (به‌خصوص شاخه‌هاي عمودي و قوي) اغلب بيشتر روي رشد رويشي ميرن تا زايشي، يعني بيشتر چوب مي‌سازن تا گردو!

از طرف ديگه، تغذيه درخت و وضعيت خاک هم خيلي مهمه. گردو براي باردهي خوب، به‌خصوص به ازت (نيتروژن)، فسفر، پتاسيم، روي و بر نياز داره. اگر خاک فقير باشه يا چند سال کوددهي اصولي نداشته باشه، درخت بيشتر حوصله رشد ساقه و برگ داره تا ميوه. پيشنهاد عملي:

– هر ۲–۳ سال يک‌بار آزمايش خاک بدين تا بفهميد چه عناصري کمه.
– در اواخر زمستان از کود دامي کاملاً پوسيده در سايه‌انداز درخت استفاده کنيد.
– اوايل بهار از يک کود کامل NPK (مثلاً ۲۰-۲۰-۲۰ به مقدار توصيه‌شده) استفاده کنيد.
– اواخر زمستان يا اوايل بهار، محلول‌پاشي ريزمغذي‌ها مخصوصاً روي و بر روي برگ‌ها (طبق دستور کارخانه) خيلي به گل و ميوه کمک مي‌کنه 🌱.

هرس هم مي‌تونه روي باردهي تأثير بذاره. اگر هر سال يا هر چند سال، هرس اصولي انجام نشده، ممکنه درخت پر از شاخه‌هاي مزاحم، عمودي، يا خيلي بلند شده باشه و انرژي درخت بيشتر صرف رشد بي‌هدف شده باشه. هرس سبک در اواخر زمستان براي تنک کردن شاخه‌هاي داخل تاج، حذف شاخه‌هاي خشک، مريض و خيلي شلوغ، کمک مي‌کنه نور و هوا بهتر به داخل تاج برسه و تشکيل جوانه‌هاي گل بيشتر بشه.

عامل ديگه، سرمازدگي بهاره است. اگه منطقه شما سرماي ديررس بهاره داره، ممکنه گل‌ها هر سال آسيب ببينن و بريزن، و فقط يکي‌دو تا خوش‌شانس بمونن که تبديل به گردو بشن. در اين حالت، معمولا درخت از بيرون سالم و سبزه، ولي بارش خيلي کمه. اين رو مي‌توني با دقت کردن به زمان گلدهي و وقوع سرما (مثلاً اواخر فروردين) متوجه بشي. اگه اين مشکل هست، کاشت رقم‌هاي ديرگل يا استفاده از روش‌هاي محافظت از سرما (مثل دود دادن، آبياري سبک قبل از يخ‌زدگي و...) کمک مي‌کنه.

جمع‌بندي راهکارها براي درخت شما:

1. اگر مي‌توني، رقم درخت رو شناسايي کن (از فروشنده نهال، يا کارشناس محلي)؛ اگر رقم نامناسب است، در سال‌هاي آينده مي‌توني روي همين درخت پيوند با رقم مناسب‌تر بزني.
2. حداقل يک رقم گردوي ديگه در نزديکي درختت بکار که گرده‌افشان مناسبي باشه (با هماهنگي زمان گلدهي).
3. برنامه کوددهي منظم و علمي داشته باش: کود دامي پوسيده + کود شيميايي متعادل + ريزمغذي‌ها (به‌خصوص روي و بر).
4. در اواخر زمستان، هرس سبک و اصولي انجام بده تا درخت متعادل‌تر بشه و نور و هوا داخل تاج بيشتر بره.
5. وضعيت سرماهاي بهاره و ريزش گل‌ها رو در فصل گلدهي زير نظر بگير؛ اگر هر سال گل‌ها مي‌سوزن، مشکل بيشتر اقليمي است تا تغذيه‌اي.
6. کمي هم صبر 😄؛ بعضي درخت‌ها دير جوش ميان، اما وقتي راه بيفتن، جبران سال‌هاي قبل رو مي‌کنن.

در نهايت، چون شرايط دقيق خاک، آب‌وهوا و رقم درخت رو از نزديک نمي‌بينيم، بازديد ميداني کارشناس باغباني يا نهال‌کاري منطقه مي‌تونه خيلي کمک‌کننده باشه تا نسخه دقيق‌تري براتون بنويسه.

براي مطالعه توضيحات بيشتر درباره نگهداري، تغذيه و مشکلات درخت گردو، پيشنهاد مي‌کنم حتماً مقالات سايت نارگيل رو هم ببينيد؛ مطالب کاربردي و مفيدي درباره انواع درختان و روش‌هاي مراقبتشون داره. 🌳

هدیه رجبی

با سلام

چند وقت پیش گردویی كه كاشتم و پس از درآمدن، درحالیكه بسیار كوچك بود و سرمازده شده بود(بعلت بودن در هوای آزاد داخل باغچه) به داخل منزل و پشت پنجره منتقل كردم و پس از ریزش برگهای سرمازده مجددا رشد كرد و اینبار برگ های نازك و به رنگ سبز بسیار بسیار روشن در آورد.(آیا این مشكل و یاكمبودی است؟)

 

اما چند وقتی است كه نوك برگهایش حالت سوختگی دارند.

چه باید انجام بدم برای عدم پیشرفت سوختگی نوك برگ ها و چه كودی مناسب است و چه میزان آب باید بدهم؟

 

ممنون

 

  پاسخ مشاهده
افسانه سادات فرود
سلام قهوه اي شدن و سوختن نوک برگها چند دليل مي تواند داشته باشد از جمله گرمي و خشکي محل نگهداري ؛ کمبود پتاسيم که از عناصر مورد نياز گياه است همچنين عدم جذب آب کافي توسط ريشه ها به علت بيماري يا سختي آب، شرايط را بررسي کرده و مشکل را برطرف کنيد. ،اگر دما زياد و محيط خشک است روي برگ ها را با آبي که 24 ساعت در دماي محيط مانده غبار پاشي کنيد.گلدان در نزديکي منبع گرمايي يا آشپزخانه قرار نگيرد ،فاصله گياه تا منبع نوري حدود نيم متر باشد .آبياري گياه نيز با آب بدون کلر انجام شود .جهت تقویت گیاه از کود های حاوی پتاس بالا مثل کریستالون قرمز استفاده کنید .با توجه به اینکه گیاه جوان غلظت کود را به نصف کاهش دهید.
محسن صفیان
با سلام و تشکر از سایت خوبتون
من یه خونه خریدم که یه درخت بزرگ گردو تقریبا 15-20ساله داخل حیاطش هست
ولی متاسفانه درخت رسیدگی خوبی بهش نشده و ضعیف شده
میخواستم ببینم چطور میتونم تقویتش کنم؟؟؟
یک ماه پیش حدود 3-2کیلو کود مرغ ریختم پای درخت به نظر شما ایا این مقدار کود برا درخت 20 ساله کافیه و اینکه برای شادابی و باردهی خوب دیگه به چه چیزهایی نیاز داره؟؟ کود خاصی لازم داره و نحوه ابیاری اون چطور باشه؟؟؟(کلا اطلاعات من کم در مورد درخت گردو)

سپاس
  پاسخ مشاهده
افسانه سادات فرود
در هر سال و در پاییز کود دهی باید انجام شود.در دادن کود مرغی که ازت بالایی دارد باید دقت بیشتری شود و در دادن این کودها به زمین نباید زیاد افراط کرد. چرا که اگر یک­مرتبه ازت خاک افزایش یابد درخت نیروی خود را صرف ساخت شاخ و برگ نموده و غرور پیدا می­کند و بارآوری آن کاهش می­یابد.دربهمن ماه کود هاي مورد نياز درخت اعم از ماکرو و ميکرو(1 تا 2 کیلو گرم) را با کود حيواني (حدود 4 تا 5 کیلوگرم)مخلوط و در حد نهائي سايه انداز درخت در اطراف درخت به صورت چالکود دفن کنید.چنانچه عناصر ميکرو در اواخر زمستان به خاک داده نشود و گياه نياز به عناصر کم مصرف را داشته باشد، توصيه مي‌شود که اين عناصر را به روش محلول‌پاشي و همراه با سموم شيميايي مصرف شود در طــی تابستان به آبیاری مداوم نیاز دارد ولی در هنگام بارندگی از غرقابی شدن خاک باید جلو گیری شود.
علی کوچکی نژاد
سلام. به تازگی با سایت شما اشنا شدم که بسیار مفید و مطالب ارزنده ای داره زمینی اطراف کرج داریم(افتاب عالی و دمای متوسط شهر کرج) که تعداد زیادی درخت میوه از جمله گردو در ان کاشت شده و حدود 20 ساله هستند در چند سال اخیر،میوه ی این گردو ها کاملا سیاه هستند. مغز گردو ها رو منظورم هست کاملا سیاه، گرچه پوست نازک مغز رو که بگیریم مغزش خوبه، به کرم رنگ متمایله درشت، خوش مزه و پر چربه، اما به خاطر ظاهر بد، تقریبا مشتری نداره برای تغذیه از کود حیوانی استفاده میشه و سم دهی هم ندارد مشکل از کجاست ؟ راه حل چیه ؟ راهنمایی بفرمایید ممنون میشم  پاسخ مشاهده
افسانه سادات فرود
سلام عوامل زيادي باعث سياه شدن مغز گردو مي شود : عوامل محيطي (تاثير دما، آب و هوا، رطوبت و نور) ،بيماري و آفات، عدم تغذيه و کود‌دهي و ....دماي بالاتر از 38 درجه سانتي گراد موجب آفتاب سوختگي پوست سبز و چروکيدگي مغز گردو مي شود و گاهي اوقات نيز ميوه ها پوک مي شوند. در رطوبت نسبي کم و دماي بالاتر از 40 درجه سانتي گراد ، به گردو خسارت جدي وارد مي شود.بنابر اين از خرداد تا شهريور ،آبياري بايد منظم انجام شود.چون تبديل عناصر معدني براي رشد کامل اندامهاي مختلف گياه به آّب و قدرت تحرک آن متکي است،کمبود آب،يا خشکي خاک،عمل جذب عناصر غذايي ونحوه استفاده ازآنها را مختل مي کند و به خطر مي اندارد.درمناطقي که بارندگي کم و توزيع آن نامناسب باشد آبياري درختان گردو ضروري است.آب غير کافي موجب رشد کم،کاهش عملکرد و کاهش کيفيت ميوه مي شود و آب بيش از حد نيز باعث کندي رشد و نيز موجب بروز بيماريهاي طوقه و ريشه مي گردد. تغذيه با عناصر ميکرو به ويژه سولفات روي و آهن در افزايش کيفيت مغز گردو نيز موثر مي باشد.در مورد بیماری باکتریایی نیز در طی رشد علائم روی برگ باید بررسی شوند .
امیر زارع
با سلام خدمت كارشناسان گرامي
آيا امكان كاشت گردو ( محصول درخت گردو ) وجود دارد؟ ودر صورت مثبت بودن جواب ، زمان كاشت ، شرايط كاشت و نگهداري و خاك مناسب آن چيست؟ مي توان قبل از انتقال به زمين اصلي ، در گلدان كاشت ؟
با سپاس.
  پاسخ مشاهده
افسانه سادات فرود
بهترین فصل کاشت گردو در گلدان اوایل بهار است.کاشت درخت گردو با استفاده از بذر کار آسانی است ولی قبل از کاشت باید بذرها در معرض سرما قرار بگیرند تا خواب بذر شکسته شود.قبل از کاشت بذرهای گردو را به مدت یک شب در یک سطل آب قرار دهید. سپس یک کیسه پلاستیکی بدون منفذ را با پرلیت مرطوب پر کنید و بذرها در پرلیت قرار دهید به گونه‌ای که با پرلیت پوشانده شوند. کیسه پلاستیکی را به مدت 3 تا 4 ماه در یخچال قرار دهید و هر زمان که پرلیت در حال خشک شدن بود آن را مرطوب کنید. بعد از گذشت 3 تا 4 ماه، یک گلدان 4 تا 5 لیتری برای کاشت بذر گردو آماده کنید. گلدان را با قسمت‌های مساوی کمپوست، خاک گلدان، شن و ماسه درشت پر کنید و آن‌ها را با هم مخلوط نمایید. سپس به مخلوط آب اضافه کنید تا جایی که احساس کنید 13 سانتی متر از قسمت بالایی خاک مرطوب شده است.بذر گردو را در عمق 2.5 تا 5 سانتی متری بکارید. گلدان را در یک مکان با سایه جزیی قرار دهید. خاک را مرطوب نگه دارید به گونه‌ای که همیشه 8 سانتی متر از قسمت بالایی خاک مرطوب باشد. هر زمان که احساس کردید قسمت بالایی خاک در حال خشک شدن است آن را مرطوب کنید. هرگز اجازه ندهید خاک به طور کامل خشک شود. همچنین از خیس کردن خاک پرهیز کنید. دمای مناسب برای جوانه زنی بذر گردو 24 تا 29 درجه سانتی‌گراد است. گلدان را در مکانی که دما کمتر از 18 درجه سانتی گراد است قرار ندهید. اگر دما کمتر از این میزان است با کمک یک سیستم حرارتی دما را افزایش دهید.جوانه زنی معمولا یک تا دو ماه طول می‎کشد. زمانی که جوانه را مشاهده کردید سیستم حرارتی را خاموش کنید.بعد از اینکه سرما برطرف شد گلدان ها را به خارج از خانه منتقل کنید. برای اینکه نهال‌ها با هوای جدید خو بگیرند آن ها را به مدت یک هفته روزی چند ساعت در خارج از خانه قرار دهید و هر روز این ساعات را بیشتر کنید تا نهال به هوای جدید عادت کنند. بعد از یک هفته، نهال‌ها را در یک مکان با آفتاب کامل خارج از خانه قرار دهید. در مناطق خیلی گرم نهال ها را در یک مکان با سایه جزیی بگذارید. نهال گردو به هفته ای 2.5 لیتر آب نیاز دارد.در پاییز، نهال های گردو را در مکان دائمی بکارید. یک مکان با آفتاب کامل یا سایه جزیی با خاک اسیدی و مرطوب با زهکشی خوب برای کاشت نهال گردو انتخاب کنید. فاصله بین درخت‌ها با یکدیگر و فاصله بین درخت و ساختمان را 7.5 متر در نظر بگیرید.
احمد فضلی نژاد
با سلام و احترام
من 20 درخت گردو بین 15 تا 25 ساله دارم. امسال در اوایل آبان برای اینکه درختان فرم مناسبی داشته باشند و پی کنی بهتر انجام شود، شاخه هایی که پایین بودند حتی شاخه های چند ساله و ضخیم رو هرس کردم. اکنون بعد از سه هفته هنوز شیره درخت از تمام قسمتهای هرس شده خارج می شود و حتی چسب باغبانی هم مانع خروج آن نشده است. دو سوال دارم: 1- آیا این موجب خشک شدن و از بین رفتن درختان نمی شود؟ 2- با این وضع ثمر دهی درختان در سال آینده چگونه خواهد بود؟ و چگونه می توانم درختان را تقویت کنم. با تشکر 
  پاسخ مشاهده
افسانه سادات فرود
سلام زیرا هنوز دوره ی خواب گیاه آغاز نشده و شیره ی گیاهی فعال می باشد .احتمال مبتلا شدن به آفات و بیماری است و شما باید از قارچ کش هایی مثل بردو در محل شکاف ها و هرس استفاده کنید و مجددا روی آن را با چسب باغبانی بپوشانید .نگران نباشید .هرس شاخه های پیر و در هم باعث باردهی بهتر شاخه های جوان می شود .
افشین طباطبایی
سلام من دوتا گردو را کاشتم تقریبا بزرگ شدن اما هراز چندی برگ های بزرگ از کناره ها سیاه میشن و ازبین میروند . چرا ؟ چطوری درستش کنم؟ ممنون 


  پاسخ مشاهده
افسانه سادات فرود
سلام استفاده از سموم با دز بالا و یا کمبود مواد غذایی می تواند باعث این عارضه شود اگر کود دهی انجام نشده با سموم ماکرو و میکرو درخت را تقویت کنید .

 
 
۱
۲
۳
۴
 

 
Loading
Loading
Nargil Logo gray

© تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است
آخرین مطالب :


مقالات پر بازدید :


صفحه اصلی  | پرسش و پاسخ  | خدمات  | سرگرمی ها  | نقشه سایت  | تماس با ما  | RSS
فهرست گل و گیاه   |  نمایشگاههای گل و گیاه   |  اخبار گل و گیاه   |  مقالات گل و گیاه   |  مؤسسات گل و گیاه
ورود / عضویت