سلام
اين گياه بامزهاي که بهش ميگي "جون من يه برگ بده" همون افوربيا تيروکالي (Euphorbia tirucalli) هست؛ يه ساکولنت چوبي و عصبيمزاج که بهجاي برگ، با همون ساقههاي سبز مداديش معروفه! 😄 پس اگه مدتهاست منتظر برگ موندي، بايد بگم اين گياه اصولاً برگ درستوحسابي نداره و بيشتر کار فتوسنتزش رو با همين ساقههاي سبز انجام ميده.
افوربيا تيروکالي توي آبوهواي گرم و خشک حالش خوبه و نور زياد و غيرمستقيم تا نيمهآفتاب مستقيم رو دوست داره. اگر توي خونه نگهش ميداري، نزديک پنجره پرنور (مثلاً جنوبي يا غربي) بهترين جاست. نور کم باعث ميشه رشدش کُند بشه و ساقههاش کشيده و لاغر و زشت بشن، انگار رژيم اجباري گرفته باشه!
در مورد آبياري، اين رفيق سبزت يه ساکولنته و اصلاً با آبياري زياد ميونه خوبي نداره. بذار سطح خاک کاملاً خشک بشه، بعد آبياري کن. تو تابستون ممکنه هر ۷–۱۰ روز يکبار، و تو زمستون هر ۲–۳ هفته يکبار کافي باشه (بسته به دما و گلدون). از جمع شدن آب در زيرگلدوني حتماً جلوگيري کن، چون ريشههاش از خفگي و باتلاق بيزارن.
براي خاک، ترکيب خاک سبک و کاملاً زهکشدار مثل خاک کاکتوس + کمي پرليت يا ماسه شسته درشته خيلي مناسبه. گلدون حتماً سوراخ زهکش داشته باشه. اين گياه از نظر کوددهي خيلي سختگير نيست؛ ماهي يکبار در فصل رشد (بهار و تابستون) با يه کود کامل رقيق مخصوص کاکتوسها ميتوني تقويتش کني، ولي زيادهروي نکن که از دلدرد تغذيهاي رنج ميبره! 😅
يک نکته خيلي مهم: شيره سفيد اين گياه سمي و تحريککننده است. موقع هرس يا شکستن ساقهها، شيره سفيد (لاتکس) بيرون ميزنه که ميتونه پوست و چشم رو تحريک کنه. پس حتماً با دستکش باهاش کار کن، و مراقب باش حيوانات خانگي يا بچهها نخورنش. اگر به چشم برخورد کرد، فوراً با آب فراوان شستوشو داده و به پزشک مراجعه کن.
اگر دوست داري گياهت پرپشتتر بشه، ميتوني سرشاخهها رو کمي هرس کني تا از بغلها شاخههاي جديد بده و قيافهاش بوتهايتر بشه. قلمهگيري هم راحته: چند سانت از ساقه رو ببر، بذار برش چند ساعت تا يک روز خشک و پينه ببنده، بعد تو خاک سبک و کمي مرطوب بکار. بعد از يکيدو هفته معمولاً ريشه ميده و صاحب يه افوربياي جديد ميشي.
پس خلاصهاش: بله، اين همون افوربيا تيروکاليه، و اگه ازش برگ ميخواي، بايد بگم اين مدل، «نسخه برگدار» نداره! همين ساقههاي سبزش، هم برگشه، هم قيافهاش، هم کل هويتش. اگر نور خوب، آبياري کنترلشده و خاک سبک براش فراهم کني، سالها برات مثل يه مجسمه سبز زنده ميمونه 🌿.
براي اطلاعات بيشتر درباره اين گياه و کلي گياههاي ديگه، پيشنهاد ميکنم مقالات سايت نارگيل رو مطالعه نماييد.