٧/١/١٤٤٨ --- 6/23/2026 --- ۱۴۰۵ سه شنبه ۲ تير امروز
 
پایگاه اطلاع رسانی گل و گیاه، باغبانی و فضای سبز
Signup  Login  صفحه اصلی  | پرسش و پاسخ  | خدمات  | سرگرمی ها  | نقشه سایت  | لیست گیاهان  | تماس با ما  | RSS  | درباره ما
لینک های اصلی
جستجو  
آخرین مطالب
فوت و فن باغبانی امروز
گیاهان مقاوم برای نگهداری در بالکن
طراحی و اجرای فضای سبز
طراحی و اجرای فضای سبز
آمار بازدید سایت
بازدید کننده آنلاین :  43  نفر
بازدید امروز :  9003  بازدید
بازدید دیروز :  11049  بازدید
تبلیغات متفرقه
پرسش و پاسخ - معرفی و راهنمای پرورش سبزی جات غیر برگی - منگوستین ارغوانی

مقاله - معرفی و راهنمای پرورش سبزی جات غیر برگی - منگوستین ارغوانی

برای شرکت در پرسش و پاسخ های سایت نارگیل میبایست در سایت عضو باشید و به سیستم وارد شوید . ورود

  
مهدی فلاح سارمه
نهال منگوستین در چه دمای از بین می رود ؟ آیا شرایطش در رشت تا دمای 0 درجه در زمستان امکان پذیر هست ؟  پاسخ مشاهده
افسانه سادات فرود
سلام دمای کمتر از 5 درجه سانیتگراد باعث از بین رفتن نهال خواهد شد .
محسن شهاب الدین
سلام

منگوستين (Garcinia mangostana) بچه‌ي لوسِ مناطق گرمسيريه؛ يعني با سرما شوخي نداره و سريع قهر مي‌کنه 😅. به طور کلي زير ۱۰–۱۲ درجه سانتي‌گراد رشدش به‌وضوح کند و دچار تنش مي‌شود و اگر اين وضعيت طولاني شود، ضعف و ريزش برگ‌ها را مي‌بينيد.

در مورد «از چه دمايي از بين مي‌رود؟»: براي نهال‌ها معمولاً نزديک ۵ درجه و پايين‌تر خطر آسيب جدي بالا مي‌رود، و صفر درجه (۰°C) به‌خصوص اگر چند ساعت ادامه داشته باشد مي‌تواند کشنده باشد؛ چون سرما باعث آسيب بافتي و سياه‌شدن برگ و جوانه‌ها مي‌شود. يخبندان (زير صفر) هم که ديگر براي نهال منگوستين تقريباً «دکمه خاموش» است.

حالا رشت و زمستان تا ۰ درجه: اگر منظورتان اين است که در فضاي باز و بدون محافظت نهال را نگه داريد، واقع‌بينانه بگويم ريسک خيلي بالاست و احتمال آسيب شديد يا از بين رفتن نهال وجود دارد. اما اگر بتوانيد شرايط ريزاقليم بسازيد (مثل گلخانه، فضاي سرپوشيده روشن، يا حداقل محافظت جدي در شب‌هاي سرد)، شانس نگهداري بالا مي‌رود.

براي اينکه در رشت شانس موفقيت داشته باشيد، اين‌ها کمک مي‌کند: کاشت در گلدان و جابه‌جايي به فضاي داخل/گلخانه در شب‌هاي سرد، استفاده از پوشش ضدسرما (فليس/نايلون) + بادشکن، و در شب‌هاي نزديک صفر گرمايش ملايم (حتي يک هيتر کوچک گلخانه‌اي). همچنين خاک هميشه مرطوب ولي نه غرقابي و رطوبت هوا برايش حياتي است؛ اين يکي را دوست دارد و بابتش تشکر هم نمي‌کند 😄.

اگر برگ‌ها بعد از يک شب سرد آبسوخته، سياه يا چروک شدند، سريعاً گياه را به محيط گرم‌تر و ثابت‌تر ببريد، آبياري را افراطي نکنيد و اجازه دهيد خودش ريکاوري کند؛ کوددهي سنگين در دوره تنش هم ممنوع: کود زياد در سرما = فشار بيشتر.

براي اطلاعات بيشتر و نکات نگهداري و بيماري‌هاي احتمالي، مقالات سايت نارگيل را مطالعه نماييد.

حسن غائبی
سلام ، من یک نهال سه ماهه دو برگه که دو برگ جدید در حال رشت هست در بندرعباس چون شرجی از این ماه زیاد شده شروع به رشت کرده امکان داره که من امیدوار میوه دهی در اینده باشم یا که خیر  پاسخ مشاهده
افسانه سادات فرود
سلام اگر شرایط ایده آل برای رشد گیاه را فراهم کنید امکان پذیر هست.این درختان به خشکی حساس بوده و برای رشد بهتر به نواحی بارانی یا آبیاری منظم و نیز کمی سایه نیاز دارند.البته دمای بالای 40 درجه ممکنه برای نهال جوان کمی مشکل ساز شود .درختان جوان یا نهال های بذری محیط های سایه و دارای نور اندک را ترجیح می دهنددرخت منگوستین در کمتر از 5 تا 6 سال می تواند به باردهی برسد اما در برخی موارد باردهی تا 8-10 سال طول می کشد.
بهزاد ترابی
سلام. دوست عزیز، من از کجا میتونم نهال یا بذر رو تهیه کنم؟ ممنون میشم راهنمایی کنید. سپاس
محسن شهاب الدین
سلام

اول از همه دم شما گرم که سراغ منگوستين رفتي؛ اين گياه آسون‌گير نيست، اهل لاکچري‌بازي و ناز و اداست! 😄 اما بريم سر اصل ماجرا: در بندرعباس از نظر گرما و رطوبت، شرايط کلي اقليمي تا حد خوبي به نفع منگوستينه و اين خودش يه امتياز بزرگه. اينکه نهال سه ماهه‌ات دو برگ داره و الان هم برگ‌هاي جديد در حال رشده نشون مي‌ده فعلاً از محيطش خوشش اومده و استارت رشد رو زده، که خيلي خوبه.

ولي براي ميوه‌دهي فقط شرجي بودن و گرما کافي نيست. منگوستين به‌شدت حساس به سرماست؛ يعني حتي دماي زير ۵–۷ درجه هم مي‌تونه براش خطرناک باشه. حالا بندرعباس معمولاً زمستان خيلي سرد نداره، اما اگر حتي يکي دو شب سرماي شديد يا باد سرد اتفاق بيفته و نهال محافظت نشه، مي‌تونه بهش آسيب جدي بزنه يا رشدش رو کند کنه. پس اگر مي‌خواي توي آينده اميد به ميوه‌دهي داشته باشي، بايد از همين الان روي محافظت زمستانه حساب باز کني (جاهاي بادگير نباشه، در صورت امکان نزديک ديوار باغ، يا حتي در سال‌هاي اول داخل گلدان بزرگ و قابل جابه‌جايي نگهش داري).

نکته‌ي مهم بعدي اينه که منگوستين خيلي کند رشد مي‌کنه. اين‌طوري نيست که مثل گوجه‌فرنگي امسال بکاري و سال ديگه ميوه بگيري. معمولاً در شرايط ايده‌آل، حدود ۸ تا ۱۰ سال طول مي‌کشه که وارد سن باردهي بشه، بعضي وقت‌ها هم بيشتر. پس اگر حوصله‌ي صبوري، مراقبت بلندمدت، کوددهي منظم و تأمين شرايط مناسب رو داري، آره، مي‌توني به ميوه‌دهي در آينده اميدوار باشي؛ اما اگر انتظار ميوه در چند سال اول رو داري، اين گياه زياد اهل عجله نيست! 😉

از نظر خاک، خاک بايد هميشه مرطوب باشه ولي باتلاقي نشه. زهکشي خوب، خاک نسبتاً اسيدي تا کمي اسيدي (مثلاً مخلوط خاک برگ + پيت‌ماس + کمي ماسه)، و پرهيز از آبياري با آب خيلي آهکي يا شور، خيلي مهمه. در بندرعباس چون شوري آب و خاک مي‌تونه مشکل‌ساز بشه، بايد حواست باشه که ريشه‌ها نسوزن. اگر امکانش هست، از آب سبک‌تر (مثل آب تصفيه يا آب باران) براي نهال‌هاي کم‌سن استفاده کن.

از نظر نور، منگوستين در سنين کم، آفتاب تند و مستقيم رو دوست نداره. توي سال‌هاي اول بهتره نور فيلتر شده (مثلاً زير سايه‌ي يک درخت ديگه يا با توري سبز) داشته باشه. در بندرعباس آفتاب خيلي تيز و داغه، پس نهال کوچک اگر مستقيم زير آفتاب وسط روز باشه، ممکنه برگ‌هاش بسوزن، مخصوصاً الان که تازه داره رشد مي‌کنه.

جمع‌بندي: ۱. بله، از نظر اقليم کلي بندرعباس، «اميد به ميوه‌دهي» در آينده وجود داره، به شرط مراقبت درست و صبر طولاني. ۲. بايد حتماً مراقب سرما، شوري آب و خاک، آفتاب تند، و زهکشي باشي. ۳. تا رسيدن به ميوه، چندين سال (گاهي ۸ تا ۱۰ سال) صبوري لازم داري. پس اگر به اين نهال کوچيکت مثل يک پروژه‌ي بلندمدت نگاه کني و با حوصله پيش بري، شانس ديدن ميوه منگوستين در آينده وجود داره؛ ولي هيچ‌کس نمي‌تونه ۱۰۰٪ تضمين بده، چون عوامل زيادي توي ميوه‌دهي نقش دارن.

اگر دوست داري بيشتر در مورد نگهداري درختان گرمسيري، آبياري، خاک مناسب و تغذيه گياهان بدوني، پيشنهاد مي‌کنم مقالات سايت نارگيل رو هم حتماً بخوني؛ توضيحات کاربردي و خوبي براي علاقه‌مندان به گياهان داره. 🌱

بهزاد ترابی
با سلام و عرض خسته نباشید. احتراما، بنده از کجا میتوانم بذر یا ترجیحا نهال منگوستین تهیه کنم. شرایطش رو کاملا دارم. با تشکر و تجدید احترام  پاسخ مشاهده
محسن شهاب الدین
سلام

اول از همه دم شما گرم که سراغ منگوستين اومديد؛ با يکي از حساس‌ترين و سخت‌گيرترين ميوه‌هاي گرمسيري دنيا طرف هستيم 😄 اين گياه علاوه بر دردسرهاي نگهداري، مشکل اصلي‌اش توي ايران «تهيه بذر و نهال مطمئن» هست.

منگوستين به‌طور معمول در ايران به‌صورت تجاري توليد و تکثير نمي‌شه، يعني شما مثل مرکبات يا انبه نمي‌تونيد راحت از هر نهالستاني پيداش کنيد. بيشتر موارد، يا وارداتي هستن، يا به‌صورت محدود و آزمايشي توسط کلکسيونرها و گياه‌بازهاي جدي نگهداري مي‌شن.

براي پيدا کردن بذر يا نهال، اين مسيرها رو پيشنهاد مي‌کنم:

۱. نهالستان‌هاي تخصصي ميوه‌هاي گرمسيري و نيمه‌گرمسيري: در شهرهاي جنوبي و گرم مثل بندرعباس، بوشهر، چابهار، اهواز و اطرافشون، بعضي نهالستان‌ها انواع ميوه‌هاي خاص (ليچي، لانگن، دراگون فروت و …) رو ميارن. بد نيست با چند تا نهالستان بزرگ تماس بگيريد و مشخصا منگوستين رو بپرسيد. ممکنه خودشون نداشته باشن ولي واردکننده يا تکثيرکننده رو به شما معرفي کنن.

۲. فروشگاه‌هاي آنلاين بذرهاي کمياب: چند سايت ايراني هستن که بذر گياهان خاص و اگزوتيک مي‌فروشن. حتماً دقت کنيد:
– بذر منگوستين بايد تازه باشه، چون بذرش به سرعت توان جوانه‌زني رو از دست مي‌ده.
– ترجيحاً فروشنده نمونه کار و رضايت مشتري داشته باشه.
– اگر نوشتن “ارسال از خارج” يا “اوردر خارجي”، حتماً به زمان ارسال دقت کنيد، چون تأخير طولاني مساوي با بذر مرده است.

۳. گروه‌ها و کانال‌هاي گياه‌بازها (تلگرام، اينستاگرام و…): توي جامعه گياه‌دوست‌ها هميشه چند نفر پيدا مي‌شن که سراغ گياهان عجيب رفتن 😁 سرچ کنيد: «گياهان گرمسيري»، «ميوه‌هاي استوايي»، «Gardeners / Exotic plants ايران». ازشون مستقيم بپرسيد: آيا کسي نهال يا بذر منگوستين داره يا مي‌تونه براتون تهيه کنه؟

۴. سفر و آوردن ميوه از کشور مبدا: اگر خودتون يا آشنايي به کشورهاي جنوب‌شرق آسيا (مثل تايلند، مالزي، اندونزي) سفر مي‌ره و اونجا منگوستين تازه گير مي‌آد، مي‌شه در حد چند عدد ميوه سالم آورد، بذرها رو همون موقع در محيط مرطوب کاشت. ولي:
– از نظر قوانين قرنطينه و گمرک کشور مقصد بايد دقت کرد.
– بذرها بايد خيلي سريع و در بستر مناسب کشت بشن.

۵. دانشگاه‌ها و مراکز تحقيقاتي: بعضي مراکز تحقيقاتي کشاورزي يا دانشکده‌هاي کشاورزي، بخش گلخانه و گياهان گرمسيري دارن. گاهي به‌صورت تحقيقاتي چند نمونه از اين‌جور گياهان رو نگه مي‌دارن. ارزش داره با بخش باغباني يا گياهان گرمسيري دانشگاه‌هاي بزرگ تماس بگيريد و سوال کنيد که:
– آيا منگوستين در کلکسيونشون هست؟
– امکان تهيه نهال يا حداقل راهنمايي براي منبع تهيه وجود داره يا نه.

در کنار همه اين‌ها، حتماً اين نکات رو هم در نظر داشته باشيد:

– منگوستين بسيار حساس به سرما است؛ دماهاي زير حدود ۵–۱۰ درجه مي‌تونه آسيب‌زا باشه.
– رشدش کُند هست؛ از بذر تا ميوه، در شرايط ايده‌آل، چند سال خوب زمان مي‌خواد.
رطوبت بالا، خاک اسيدي و غني، و محيط کاملاً محافظت‌شده مي‌خواد.
– براي بيشتر نقاط ايران، نگهداريش فقط در گلخانه استاندارد يا فضاي کاملاً کنترل‌شده منطقيه؛ صرف ادعاي «شرايطش رو دارم» کافي نيست، بايد سيستم گرمايش، رطوبت و نور کاملاً پايدار باشه 😉

جمع‌بندي: در حال حاضر در ايران منبع «رسمي، مطمئن و دائمي» براي نهال منگوستين وجود نداره و بايد از ترکيب نهالستان‌هاي تخصصي، فروشگاه‌هاي بذر کمياب و شبکه‌هاي گياه‌بازها کمک بگيريد. اگر به‌صورت جدي دنبال اين گياهيد، احتمالاً لازم مي‌شه کمي زمان بذاريد، تلفن بزنيد، پيام بديد و با چند نفر واردکننده يا کلکسيونر ارتباط بگيريد تا در نهايت بتونيد به بذر يا نهال برسيد 🌱

براي آشنايي بيشتر با شرايط نگهداري گياهان گرمسيري، خاک مناسب، تغذيه و مشکلات احتمالي، پيشنهاد مي‌کنم مقالات سايت نارگيل رو هم حتماً مطالعه بفرماييد.

رضا مختاری
سلام

می خواستم بدونم ایا می شه منگوستین را تو اصفهان هم کاشت؟
  پاسخ مشاهده
محسن شهاب الدین
سلام

خلاصه و رک: کاشت منگوستين به‌صورت فضاي باز در اصفهان تقريباً ناممکن است. اين ميوه کاملاً گرمسيري است، از سرما و خشکي هوا متنفره و زمستان‌هاي سرد و هواي خشک اصفهان براش حکم “خارج از محدوده” رو داره 😅.

اگر خيلي مشتاقيد، بايد به فکر گلخانه‌ي گرم و مرطوبِ تمام‌وقت باشيد؛ يعني دما 24 تا 32 درجه در روز، شب‌ها زير 18 درجه نياد (هرچه بالاتر، بهتر)، رطوبت نسبي 70 تا 90 درصد، نور روشن ولي فيلترشده (30 تا 50 درصد سايه)، و بدون باد سرد. بيرون از اين شرايط، منگوستين قهر مي‌کند و مي‌رود! 👑🌱

خاک بايد اسيدي و سبک با زهکشي عالي باشه: ترکيبي مثل کوکوپيت + پرليت + پيت‌ماس + مقدار کمي کمپوست، با pH حدود 5 تا 6.5. ترجيحاً در گلخانه در زمين کاشته شود يا در گلدان‌هاي بسيار بزرگ (حداقل 40 تا 100 ليتر). آبياري يکنواخت و منظم، خاک هميشه مرطوبِ نه خيس. آب سنگين و قليايي اصفهان مي‌تونه مشکل‌ساز باشه؛ اگر مي‌تونيد از آب تصفيه‌شده يا آب باران استفاده کنيد. مالچ هم کمک مي‌کنه رطوبت ثابت بمونه.

از بذر قصد تکثير داريد؟ خبر مهم: بذر منگوستين اگر حتي کمي خشک شود، مي‌ميرد. پس فقط بذر فوق‌تازه (به‌محض خارج‌کردن از ميوه) شانس جوانه‌زني خوب دارد. دما براي جوانه‌زني 25 تا 30 درجه، بستر استريل و هميشه مرطوب، رطوبت بالا، و نور غيرمستقيم. بذر ميوه‌هاي وارداتي معمولاً دير رسيده و خشک شده‌ان و جوانه‌نمي‌زنن. نهال‌هاي جوان هم عاشق سايه‌جزئي‌اند و از آفتاب تند دلخور مي‌شن.

حوصله‌ي پادشاهي اين ملکه رو داريد؟ شروع باردهي معمولاً 6 تا 10 سال طول مي‌کشه (در گلدان حتي بيشتر) و در نهايت درخت مي‌تونه بزرگ بشه. يعني گياه “يک‌سالِه‌ي زودبازده” نيست. اگه دنبال ميوه‌ي سريع‌الحصوليد، با منگوستين به تفاهم نمي‌رسيد! 😉

آفات و بيماري‌ها در شرايط گلخانه: شپشک آردآلود و سپردار، کنه‌ها و پوسيدگي ريشه در اثر آبياري زياد. پيشگيري با بهداشت بستر، جريان ملايم هوا، آبياري اصولي و کوددهي سبک. براي آفات، روغن نيم يا صابون حشره‌کش با تکرار و دقت به پوشش زير برگ‌ها مؤثره. هرگونه تنش سرما + خاک باتلاقي = ريشه‌پوساني قطعي.

جمع‌بندي دوستانه: براي اصفهان، کشت فضاي باز توصيه نمي‌شه؛ اما اگر گلخانه‌ي گرم و مرطوب داريد، قابل امتحانه. براي گزينه‌هاي سازگارتر، به خويشاوندها مثل گارسينيا اينترمديا (ليمون‌دراپ) يا آچاچا (Garcinia humilis) فکر کنيد که کمي سازگارترن، هرچند اون‌ها هم فضاي بازِ زمستان اصفهان رو دوست ندارن.

براي مطالعه بيشتر و نکات کاربردي درباره نگهداري گياهان، به سايت نارگيل سر بزنيد؛ براي کسب اطلاعات بيشتر مقالات سايت نارگيل را مطالعه نماييد.

لطفاًککککککککسیف الله طالبی
تهيه تخم مگنوستیل   پاسخ مشاهده

 
 
 

 
Loading
Loading
Nargil Logo gray

© تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است
آخرین مطالب :


مقالات پر بازدید :


صفحه اصلی  | پرسش و پاسخ  | خدمات  | سرگرمی ها  | نقشه سایت  | تماس با ما  | RSS
فهرست گل و گیاه   |  نمایشگاههای گل و گیاه   |  اخبار گل و گیاه   |  مقالات گل و گیاه   |  مؤسسات گل و گیاه
ورود / عضویت