٦/١/١٤٤٨ --- 6/22/2026 --- ۱۴۰۵ دوشنبه ۱ تير امروز
 
پایگاه اطلاع رسانی گل و گیاه، باغبانی و فضای سبز
Signup  Login  صفحه اصلی  | پرسش و پاسخ  | خدمات  | سرگرمی ها  | نقشه سایت  | لیست گیاهان  | تماس با ما  | RSS  | درباره ما
لینک های اصلی
جستجو  
آخرین مطالب
فوت و فن باغبانی امروز
کاشت گیاه سیر
طراحی و اجرای فضای سبز
طراحی و اجرای فضای سبز
آمار بازدید سایت
بازدید کننده آنلاین :  24  نفر
بازدید امروز :  8764  بازدید
بازدید دیروز :  10508  بازدید
تبلیغات متفرقه
پرسش و پاسخ - معرفی و راهنمای پرورش سبزی جات غیر برگی - سیب زمینی شیرین

مقاله - معرفی و راهنمای پرورش سبزی جات غیر برگی - سیب زمینی شیرین

برای شرکت در پرسش و پاسخ های سایت نارگیل میبایست در سایت عضو باشید و به سیستم وارد شوید . ورود

  
فرزانه
سلام ،ممنون بابت توضیحات کاملتون :) می خوام بدونم از کجا می تونم بذر سیب زمینی شیرین رو بخرم و آیا الان که 10 روز تا پایان بهار موند میشه بکارم بذرو ؟  پاسخ مشاهده
افسانه سادات فرود
اين گياه نياز به محيط و خاک گرم براي رشد دارد . حداقل يک ماه پس از آخرين سرماي زمستاني، در اوايل بهار اقدام به کاشت کنيد.در مورد موجود بودن بذور با فروشگاه سايت تماس بگيريد.
هخامنش سعیدی
من اینو چند روز پیش خریدم و تو باغچه کاشتم. آیا در فصل زمستان نابود می شود؟ یا تنها برگهایش از میان می رود، و خود گیاه برای بهار سالم می ماند؟  پاسخ مشاهده
محسن شهاب الدین
سلام

اول از همه بگم گياهي که شما داريد، همون سيب‌زميني شيرين زينتي (Ipomoea batatas) هست؛ يه گياه ريشه‌غده‌اي گرمادوست که عاشق تابستونه و از سرما دل خوشي نداره. اين‌که تو زمستون از بين بره يا بمونه، کاملاً بستگي به دماي منطقه شما داره.

اگر در منطقه‌اي زندگي مي‌کنيد که زمستون سرد، يخبندان و دماي نزديک صفر و زير صفر داريد، معمولاً:
۱) برگ‌ها و ساقه‌ها با اولين سرماهاي جدي از بين مي‌رن و سياه و پلاسيده مي‌شن.
۲) اگر سرما شديد و طولاني باشه، خود غده‌ها (ريشه‌هاي متورم) هم تو خاک يخ مي‌زنن و مي‌ميرن. در اين حالت، سال بعد ديگه جوانه نمي‌زنن.

اما اگر زمستون‌هاتون ملايم و بدون يخبندان شديد باشه (مثلاً بعضي از مناطق جنوبي يا ساحلي):
– شاخ‌وبرگ معمولاً در سرما ضعيف يا از بين مي‌ره،
– ولي غده‌ها زنده مي‌مونن و بهار دوباره از همون جا جوونه مي‌زنن و رشد مي‌کنن.
يعني گياهتون عملاً مثل يه گياه چندساله (پايدار) رفتار مي‌کنه.

براي اين‌که شانس زنده موندن گياهتون رو بيشتر کنيد، مي‌تونيد اين کارها رو بکنيد:
– قبل از سرد شدن هوا، خاک اطراف ريشه رو کمي پوش mulch کنيد (مثلاً با برگ خشک، خاک‌برگ، کود دامي پوسيده) تا غده‌ها عايق بشن.
– اگر منطقه‌تون زمستون‌هاي خيلي سرد داره، غده‌ها رو پاييز از خاک دربياريد، تميزشون کنيد، در جعبه‌اي با کمي کوکوپيت يا خاک‌اره خشک در جاي خنک و بدون يخبندان نگه‌داريد و بهار دوباره بکاريد. مثل کاري که با گل داهليا يا گلايول مي‌کنن. 😉

اگر گياهتون رو تازه کاشتيد و هنوز غده قوي و درشتي تشکيل نداده، احتمال اين‌که زمستون سخت رو تاب نياره بيشتره. ولي اگر بوته قوي بوده و مدت بيشتري تو خاک بوده، معمولاً غده‌ها شانس بيشتري براي زنده موندن دارن.

خلاصه‌ي ماجرا:
– در زمستون سرد: هم برگ‌ها و هم احتمالاً خود گياه از بين مي‌ره، مگر اين‌که غده‌ها رو جمع‌آوري و نگهداري کنيد.
– در زمستون ملايم: برگ‌ها مي‌رن ولي غده‌ها تو خاک مي‌مونن و بهار دوباره سبز مي‌شن. 🌿

اگر دوست داريد بيشتر درباره نگهداري، تکثير و مراقبت از گياهان زينتي بدونيد، پيشنهاد مي‌کنم مقالات سايت نارگيل رو هم حتماً مطالعه کنيد.

هخامنش سعیدی
سیب زمینی من 4 تا میوه کرده، ولی ب اندازه ی تربچه! باید بذارم بزرگتر بشن یا می شه خورد؟  پاسخ مشاهده
محسن شهاب الدین
سلام

سيب‌زميني شيرين وقتي به اندازه تربچه‌ست، يعني هنوز کاملاً نرسيده و بالغ نشده. اين غده‌ها (همون چيزي که ما بهش مي‌گيم سيب‌زميني) اگر زود برداشت بشن، کوچيک، لطيف و معمولاً خوش‌طعم‌تر هستن، ولي از نظر حجم و بازده اقتصادي خيلي به صرفه نيستن. پس از نظر علمي و شکمي 😄، قابل خوردن هستن، اما هنوز «پتانسيل غول شدن» دارن.

به طور معمول، زمان برداشت سيب‌زميني شيرين حدود ۳ تا ۴ ماه بعد از کاشت نشا يا قلمه است (بسته به رقم و شرايط اقليمي). يه نشونه خوب براي زمان برداشت اينه که برگ‌ها شروع کنن به زرد و کم‌جان شدن، و هوا هم رو به خنکي بره. اگر هنوز گياه شاداب و سبزه و تازه وارد فاز رشد شده، يعني غده‌ها هم هنوز وقت دارن که چاق و چله بشن.

اگر کنجکاوي و يکي از غده‌ها رو درآوردي و ديدي به اندازه تربچه‌ست، اشکالي نداره يکي دوتاش رو براي تست مزه و کنجکاوي استفاده کني، ولي بقيه رو بهتره باز هم زير خاک نگه داري تا در طول زمان درشت‌تر بشن. هر چي هوا گرم‌تر و روزها طولاني‌تر باشه، فرصت براي رشد غده‌ها بيشتره. فقط مراقب باش هوا خيلي سرد نشه؛ يخ‌زدگي مي‌تونه به غده‌ها آسيب بزنه.

نکته مهم: سيب‌زميني شيرين هر چي بيشتر تو خاک بمونه (قبل از سرما)، غده‌ها درشت‌تر و شيرين‌تر مي‌شن. اگر منطقه‌ات سردسير هست و پاييز و زمستون زود مي‌رسه، نبايد اون‌قدر صبر کني که سرما غافلگيرت کنه. پس اگر تازه اول يا ميانه فصل رشده، بذارشون بمونن؛ اما اگر نزديک سرما هستي، حتي همين تربچه‌اي‌ها هم بهتره برداشت بشن تا از بين نرن 😉.

خلاصه: بله، همين الان هم مي‌توني بخوريشون، ولي اگر هنوز فصل رشد تموم نشده و خطر سرما نداري، بهتره چند هفته تا چند هفته ديگه صبر کني تا بزرگ‌تر بشن. در اين مدت آبياري منظم ولي بدون غرقاب و نور کافي به رشد بهترشون کمک مي‌کنه.

براي اطلاعات بيشتر و خوندن مقالات مفيد درباره گياهان و مشکلاتشون، حتماً مقالات سايت نارگيل رو هم ببين 🌱.

مصطفی عرب
سلام
بذر سیب زمینی شیرین را از کجا میتونم تهیه کنم؟
آیا میتوان این نوع سیب زمینی را در گلدان کاشت؟
  پاسخ مشاهده
افسانه سادات فرود
سلام بله می توانید در گلدان بکارید از برخی سایت های کشاورزی و یا فروشگاه های کشاورزی می تو انید تهیه کنید.

 
 
 

 
Loading
Loading
Nargil Logo gray

© تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است
آخرین مطالب :


مقالات پر بازدید :


صفحه اصلی  | پرسش و پاسخ  | خدمات  | سرگرمی ها  | نقشه سایت  | تماس با ما  | RSS
فهرست گل و گیاه   |  نمایشگاههای گل و گیاه   |  اخبار گل و گیاه   |  مقالات گل و گیاه   |  مؤسسات گل و گیاه
ورود / عضویت