سلام
اول از همه بگم گياهي که شما داريد، همون سيبزميني شيرين زينتي (Ipomoea batatas) هست؛ يه گياه ريشهغدهاي گرمادوست که عاشق تابستونه و از سرما دل خوشي نداره. اينکه تو زمستون از بين بره يا بمونه، کاملاً بستگي به دماي منطقه شما داره.
اگر در منطقهاي زندگي ميکنيد که زمستون سرد، يخبندان و دماي نزديک صفر و زير صفر داريد، معمولاً:
۱) برگها و ساقهها با اولين سرماهاي جدي از بين ميرن و سياه و پلاسيده ميشن.
۲) اگر سرما شديد و طولاني باشه، خود غدهها (ريشههاي متورم) هم تو خاک يخ ميزنن و ميميرن. در اين حالت، سال بعد ديگه جوانه نميزنن.
اما اگر زمستونهاتون ملايم و بدون يخبندان شديد باشه (مثلاً بعضي از مناطق جنوبي يا ساحلي):
– شاخوبرگ معمولاً در سرما ضعيف يا از بين ميره،
– ولي غدهها زنده ميمونن و بهار دوباره از همون جا جوونه ميزنن و رشد ميکنن.
يعني گياهتون عملاً مثل يه گياه چندساله (پايدار) رفتار ميکنه.
براي اينکه شانس زنده موندن گياهتون رو بيشتر کنيد، ميتونيد اين کارها رو بکنيد:
– قبل از سرد شدن هوا، خاک اطراف ريشه رو کمي پوش mulch کنيد (مثلاً با برگ خشک، خاکبرگ، کود دامي پوسيده) تا غدهها عايق بشن.
– اگر منطقهتون زمستونهاي خيلي سرد داره، غدهها رو پاييز از خاک دربياريد، تميزشون کنيد، در جعبهاي با کمي کوکوپيت يا خاکاره خشک در جاي خنک و بدون يخبندان نگهداريد و بهار دوباره بکاريد. مثل کاري که با گل داهليا يا گلايول ميکنن. 😉
اگر گياهتون رو تازه کاشتيد و هنوز غده قوي و درشتي تشکيل نداده، احتمال اينکه زمستون سخت رو تاب نياره بيشتره. ولي اگر بوته قوي بوده و مدت بيشتري تو خاک بوده، معمولاً غدهها شانس بيشتري براي زنده موندن دارن.
خلاصهي ماجرا:
– در زمستون سرد: هم برگها و هم احتمالاً خود گياه از بين ميره، مگر اينکه غدهها رو جمعآوري و نگهداري کنيد.
– در زمستون ملايم: برگها ميرن ولي غدهها تو خاک ميمونن و بهار دوباره سبز ميشن. 🌿
اگر دوست داريد بيشتر درباره نگهداري، تکثير و مراقبت از گياهان زينتي بدونيد، پيشنهاد ميکنم مقالات سايت نارگيل رو هم حتماً مطالعه کنيد.