|
شریفه شریعت
|
سلام درخت نارنجی در حیاط داریم که نیمی از آن خود به خود خشک شده است. آیا درخت آفت زده است؟ برای آن چه کاری میتوان انجام داد؟
پاسخ
مشاهده
|
|
0
|
|
|
|
1
|
|
افسانه سادات فرود
|
سلام احتمال بیماری قارچی سرخشکیدگی شاخه باشد.بیماری از شاخه های انتهایی به سمت سایر شاخه ها توسعه پیدا می کند و در نهایت به تنه سرایت می کند، با گسترش زخم حالت سرخشکیدگی شاخه (die back ) ایجاد شده و شاخه کاملا خشک می گردد.راه های مقابله با بیماری سرخشکیدگی :
۱) تقویت درخت با استفاده از کودهای مناسب.
2) محافظت از درخت بخصوص در مقابل تنشهای آبی، آفتاب سوختگی و جلوگیری از زخمی شدن درخت.
3) حذف شاخههای آلوده.
4)جمع آوری و سوزاندن شاخه های آلوده.
5) با توجه به اینکه اوج فعالیت قارچ در ماه های گرم سال است سم پاشی تاثیر چندانی در کنترل بیماری ندارد. ولی در اوایل شیوع بیماری می توان از قارچ کش اکسی کلرور مس (WP %5 ) به میزان 5 در هزار استفاده کرد.
|
|
|
|
|
|
امیر حسینی
|
|
با سلام ...خسته نباشید... گلدان من سوراخش گرفته شده طوری که وقتی آب میدم آبش خارج نمیشه ...چطورمی تونم بازش کنم...لطفا کمکم کنید... ممنون
پاسخ
مشاهده
|
|
1
|
|
|
|
1
|
|
مهندس رامندی
|
سطح خاک رو با وسیله ای شخم بزنید وخاکر و نرم کنید
از زیر گلدان سعی شود با وسیله ای مانند میخ سوراخ رو بازکنید ودر صورتیکه امکانش نیست باید توپ ریشه رو از گلدان بیرون بیارید ودوباره سوراخ خا رو باز ودر ته گلدون هم سنگریزه بریزید
|
|
|
|
|
|
سمیه
|
|
سلام. حدود ۷ سال درخت نارنج کاشتم که سال دوم چند تا شکوفه زد. و رشد خوبی نداشت ولی دیگه از اون سا ل شکوفه نزد و امسال هم که رشد خیلی خوبی داشت. باز شکوفه نزد. و میوه ام که هیچ وقت نداره.
پاسخ
مشاهده
|
|
0
|
|
|
|
1
|
|
افسانه سادات فرود
|
سلام احتمالا خاک به اندازه ی کافی قوی نیست.در بهمن ماه به صورت چالکود شامل کود دامی پوسیده،کو ماکرو و میکرو تقویت شود.
|
|
|
|
|
|
رویا یگانه
|
|
با سلام
درخت نارنجی داریم که امسال برگ و میوه های آن کوچک شده اند مخصوصا میوه ها که به اندازه نصف نارنج های معمولی است. لطفا دلیل آن را بفرمایید. و اینکه چه کودی نیاز است. با تشکر
پاسخ
مشاهده
|
|
0
|
|
|
|
1
|
|
مهندس رامندی
|
برای باردهی خوب حتما باید هرس انجام دهید وکودهای کامل وکود اهن ومیکر به گیاهتان بدهید
|
|
|
|
|
|
نلی اشتری
|
|
سلام روزتون به خیر. نهال نارنج من امسال تمام برگاش ریخت. این آفت و زده که عکسش و براتون میفرستم.فکر کنم حشره پولک دار هست. دسترسی به سم فروشی ندارم آیا راه خونگی برای از بین بردنش هست؟ شنیدم الکل بزنی روشون از بین میرن .آیا گیاهم حالش خوب میشه؟ کمکم کنید
پاسخ
مشاهده
|
|
0
|
|
|
|
1
|
|
افسانه سادات فرود
|
سلام بله از روش های زیر می توانید استفاده کنید : ۵ قاشق سوپخوری ماده شوینده، به همراه ۴ فنجان آب را با هم مخلوط کنید. سپس آن را با یک ظرف مناسب روی گیاهان اسپری کنید/ ۲ قاشق سوپخوری فلفل، ۶ قطره ماده شوینده و ۳ لیتر آب، محلول فلفل را طراحی کنید. سپس این محلول را روی گیاهان اسپری کنید./۱ یا ۲ فنجان الکل ۷۰ درصد را با یک لیتر آب مخلوط کنید. محلول به دست آمده را روی گیاه اسپری کنید.
|
|
|
1
|
|
مهندس رامندی
|
تصویری مشاهده نشد
|
|
|
0
|
|
نلی اشتری
|
عکس آفت درخت نارنجم و فرستادم
|
|
|
|
|
|
وحید وحید
|
|
با سلام بنده داخل حیاط درخت نارنج 14 ساله دارم که امسال در اوایل بهار درخت اقاقیا مجاور ان مملو از شته شد که به ان هم سرایت کرد لذا مجبور به سمپاشی با سم دیازینون هردو درخت در موقع گلدهی شدم.اکثر گل های نارنج دچار ریزش شد و اندکی که باقی ماند میوه تا اکنون که زمستان است رشد نکرده و به اندازه فندوق باقی مانده.برگ های گیاه از بهار تاکنون به صورت پیچ خورده باقیمانده و رشد نمو جدیدی نداشته اند و برگ های سرشاخه ها هم دچار ریزش شده ولی شاخه خشک نشده است.برگ ها اندکی زرد هم هستند. نگران خطر خشک شدن کامل گیاه هستم. خواهشا راهنمایی نمایید. تصاویری از گیاه را هم به پیوست ارسال می نمایم
پاسخ
مشاهده
|
|
0
|
|
|
|
1
|
|
افسانه سادات فرود
|
سلام ابتدا باید با آفات مبارزه کنید.احتمال این است که شته ها ناقل بیماری ویروسی باشند و درخت را ضعیف کرده باشند.در ماه های زمستان نیز ریزش برگ در همه درختان همیشه سبز یک امر عادی است .بنابر این در درجه ی اول مطمئن شوید که دیگر آفتی باقی نمانده،جهت تقویت درخت از کود حاوی پتاسیم بالا مثل ۱۲.۱۲.۳۶ استفاده شود اوایل بهار و در پاییز در زمان ظهور برگهای جوان با کود میکرو تقویت شود.
|
|
|
|
|
|
مصطفی صالح گوهری
|
|
سلام و درود به دوستداران گل و گیاه
من چند روز پیش در حیاط منزل یکی از اقوام یک درخت نسبتاً بزرگ نارنج دیدم که برگهای آن زرد شده و میوه های آن هم بسیار کوچک شده بود (در حد و اندازه گردو) و البته به تعداد بسیار زیادی میوه داشت. وقتی که سوال کردم، گفتند که تا سال قبل هیچ مشکلی نداشته و میوه های آن هم بزرگ بوده اند. می خواستم اگر لطف کنید به من بگویید که برای این درخت چه کار می شه کرد؟ چند روزیه که فکرم رو مشغول کرده.
پیشاپیش از لطف شما سپاسگزارم.
پاسخ
مشاهده
|
|
0
|
|
|
|
1
|
|
افسانه سادات فرود
|
سلام احتمال کمبود مواد غذایی (عناصر ماکرو) به خصوص ازت هست.این عنصر بعنوان غذای اصلی که نقش عمده ی آن در رشد سبزینه ای درخت است که سبزی و شادابی را به درخت می دهد. کمبود این عنصر باعث می شود برگهای درخت به رنگ سبز مایل به زرد تبدیل شده که این زردی ابتدا در برگهای مسن ظاهر میشود. ریزش بی موقع برگ ،کم شدن محصول و کوچک شدن میوه و ریزش میوه قبل از رسیدگی کامل از دیگر علائم کمبود ازت می باشد. مناسبترین کود ازته برای مرکبات کود سولفات آمونیوم است که دارای21 % ازت باشد. در خصوص تأمین ازت درخت مرکبات باید توصیه شود که نیمی از مصرف سالیانه درخت را قبل از زمان شکوفه دهی ( بهمن ماه ) که درخت بیشترین نیاز را دارد و نیم دیگر را در دو مرحله یکی وقتی که میوهها شروع به رشد نموده و به اصطلاح نخودی شده اند و مرحله بعد زمان رشد کامل میوه به زمین داده می شود .
باید این نکته را در نظر داشت که کودهای ازته بدلیل حلال بودن در آب همواره با آب آبیاری و بارندگی شسته و از دسترس گیاه خارج شده و معمولاً هرساله باید به خاک اضافه شود.
|
|
|
1
|
|
طاهره
|
اين بذر خرمالو را از شم بايد بگيرم
|
|
|
1
|
|
طاهره
|
بذر خرمالو را از شما بايد بخرم
|
|
|
1
|
|
محسن شهاب الدین
|
سلام! توصيفي که گفتيد—زرد شدن برگها + ميوههاي خيلي ريز + تعداد ميوه خيلي زياد—براي نارنج (و کلاً مرکبات) معمولاً يعني درخت يا دچار کمبود تغذيهاي شده، يا ريشهها/آبياري به مشکل خورده، يا يک استرس ناگهاني (مثل گرما/سرما/شوري) بهش وارد شده. خيلي وقتها هم ترکيبي از اينهاست؛ يعني درخت بيچاره همزمان هم «گرسنه» است هم «خسته» 😅
اولين مظنون: باردهي بيش از حد (Overcropping). وقتي درخت يک سال ناگهان ميوه خيلي زياد ميبندد، مثل اين است که يک خانواده پرجمعيت با يک قابلمه غذا بخواهد سير شود! نتيجهاش اين ميشود که مواد غذايي بين ميوهها تقسيم ميشود و ميوهها ريز ميمانند و درخت براي جبران، از برگها و ذخاير خودش خرج ميکند و برگها زرد ميشوند. اين اتفاق مخصوصاً اگر سال قبل ميوه درشت و خوب بوده و امسال يکدفعه تعداد ميوه خيلي زياد شده، خيلي محتمل است.
دومين مظنون: کمبودهاي غذايي (بهخصوص ازت، آهن، منيزيم و روي). در مرکبات:
کمبود ازت معمولاً زردي عمومي و کاهش رشد ميدهد.
کمبود آهن بيشتر به صورت زردي بين رگبرگها در برگهاي جوان ديده ميشود (رگبرگها سبزتر ميمانند).
کمبود منيزيم غالباً در برگهاي مسنتر با زردي بين رگبرگها خودش را نشان ميدهد.
اگر خاک آهکي باشد يا آبياري با آب سنگين/قليايي انجام شود، جذب آهن و روي قفل ميشود حتي اگر در خاک موجود باشد.
سومين مظنون: آبياري و ريشه. آبياري نامنظم (يکبار خيلي زياد، يکبار قطع طولاني)، يا ماندن آب پاي درخت ميتواند ريشه را کمجان کند. ريشه که خوب کار نکند، درخت نميتواند غذا جذب کند و نتيجهاش همان زردي برگ و ريز ماندن ميوه است. اگر اطراف طوقه (محل اتصال تنه به خاک) هميشه خيس است يا خاک بوي ماندگي ميدهد، حتماً به زهکش و فاصله آبياري شک کنيد.
چه کار عملي ميشود کرد؟ (نسخهي قدمبهقدم)
1) الگوي زردي برگها را دقيق ببينيد (برگهاي جوان زرد؟ يا پير؟ زردي بين رگبرگهاست يا کل برگ؟). اين به تشخيص کمبود کمک زيادي ميکند.
2) بار ميوه را مديريت کنيد: اگر هنوز امکانش هست و ميوهها خيلي متراکماند، تنک کردن (کم کردن بخشي از ميوهها) باعث ميشود بقيه ميوهها درشتتر شوند و فشار از روي درخت برداشته شود. ميدانم سخت است آدم ميوه را بکند 😄 ولي گاهي بهترين کمک همين است.
3) کوددهي اصولي: براي درخت بالغ مرکبات معمولاً يک برنامه شامل ازت (ترجيحاً در چند نوبت) + پتاس و در صورت نياز ريز مغذيها لازم است. اگر علائم کمبود آهن داريد، کلات آهن EDDHA (مخصوص خاکهاي آهکي) معمولاً مؤثرتر از سولفات آهن است.
4) اصلاح آبياري: آبياري عميق ولي با فاصله مناسب، و مهمتر از آن اطمينان از زهکشي.
5) مالچ و مواد آلي: اضافه کردن کود دامي کاملاً پوسيده/کمپوست در سايهانداز درخت (نه چسبيده به تنه) به بهبود خاک و جذب عناصر کمک ميکند.
6) اگر امکانش هست آزمايش خاک و آب: يک آزمايش ساده pH و EC (شوري) و عناصر اصلي، خيلي سريع علت را روشن ميکند و جلوي هزينه اضافه براي کود اشتباه را ميگيرد.
چه چيزهايي را هم چک کنيد که غافلگير نشويد: وجود شته، شپشکها، کنهها يا کپک دودهاي روي برگها (اثر عسلک آفات) ميتواند درخت را ضعيف کند. همچنين اگر برگها لکهلکه، سوخته يا بدشکلاند، ممکن است پاي بيماري/آفت هم وسط باشد. يک عکس از برگهاي جوان و پير و نماي کلي تاج درخت، تشخيص را چند برابر دقيقتر ميکند.
اگر دوست داريد، شما فقط بگوييد: زردي بيشتر روي برگهاي جوان است يا پير؟ و آبياريشان چطور است (چند وقت يکبار و چه مقدار)؟ با همين دو سه اطلاعات، ميشود نسخه دقيقتري پيچيد که درخت نارنج از حالت «دلنازک» دربيايد 😉
براي مطالعه راهکارهاي کاملتر درباره تغذيه مرکبات، کمبود عناصر و مديريت آبياري، حتماً مقالات سايت نارگيل را مطالعه نماييد.
|
|
|
|
|
|
محمود صالحی
|
|
سلام وقت بخیر من دونههای نارنج رو توی گلدون کاشتم الان مدتی هست جوونه زده ولی بعضی از جوونهها سرشون خشک میشه بدون اینکه برگ بدن، سرشون خشک میشه و رشدشون متوقف میشه علتش رو میخواستم بدونم جوونههای یک سانتیمتری نارنج چه میزان نور و آب نیاز دارند؟
پاسخ
مشاهده
|
|
0
|
|
|
|
1
|
|
افسانه سادات فرود
|
فاصله ی نیم متری از پنجره و ابیاری منظم با کم شدن رطوبت خاک انجام شود روی جوانه ها را تا زمان چهار برگی شدن با نایلون بپوشانید و هرازگاهی نایلون را بردارید تا تهویه انجام شود.
|
|
|
|
|
|
فاطمه اهی
|
|
سلام نهال نارنج من یک هفته است که لکه هایی در این نهال پدیدار شده است چه کار کنم ؟
پاسخ
مشاهده
|
|
1
|
|
|
|
1
|
|
افسانه سادات فرود
|
سلام آفت شپشک سپردار می باشد .۲ سی سی سم دیازینون+یک قاشق چای خوری مایع ظرف شویی در یک لیتر آب حل شود به زیر و روی برگ ها و محل اتصال برگ به ساقه اسپری شود ۱۴ روز بعد مجددا سم پاشی تکرار شود.
|
|
|
|
|
|
سید مجید شهیدی
|
|
سلام
من در اواخر اسفند ماه نهال نارنجی را در گلدان کاشتم . اوایل سال سرحال بود و در حال رشد .اما با گرم شدن هوا بی حال شد .برگها ابتدا قهوه ای و سپس خشک شده و میریزد . من گلدان را در بالکن و در سایه قرار دادم . آبیاری را پس از خشک شدن خاک انجام میدم اما نمیدونم مشکل چیه .الان تقریبا همه برگههاش ریخته و سرشاخه هاش حالت خشک پیدا کرده .آیا مشکل از خاکشه ؟ نیمی خاک باغچه و نیمی خاک برگ ریختم .
پاسخ
مشاهده
|
|
0
|
|
|
|
1
|
|
افسانه سادات فرود
|
سلام گرمی هوا و خشکی کشیدن گیاه می تواند علت باشد. در فاصله ی دو آبیاری خاک کمی مرطوب باشد ،مقداری ماسه به خاک اضافه شود،برگ ها و سرشاخه ها هر روز غبار پاشی شود ،با کود ۲۰.۲۰.۲۰ نصف غلظت توصیه شده گیاه را هر سه هفته تقویت کنید.
|
|
|
1
|
|
سید مجید شهیدی
|
ممنون از پاسخ دهی شما .با کود مخصوص گیاهان آپارتمانی میشه کوددهی کرد ؟
|
|
|
2
|
|
مهندس رامندی
|
برای رشد شاخ وبرگ بله
|
|
|
|
|