٧/١/١٤٤٨ --- 6/23/2026 --- ۱۴۰۵ سه شنبه ۲ تير امروز
 
پایگاه اطلاع رسانی گل و گیاه، باغبانی و فضای سبز
Signup  Login  صفحه اصلی  | پرسش و پاسخ  | خدمات  | سرگرمی ها  | نقشه سایت  | لیست گیاهان  | تماس با ما  | RSS  | درباره ما
لینک های اصلی
جستجو  
آخرین مطالب
فوت و فن باغبانی امروز
گیاهان مقاوم برای نگهداری در بالکن
طراحی و اجرای فضای سبز
طراحی و اجرای فضای سبز
آمار بازدید سایت
بازدید کننده آنلاین :  25  نفر
بازدید امروز :  9691  بازدید
بازدید دیروز :  11049  بازدید
تبلیغات متفرقه
پرسش و پاسخ - معرفی و راهنمای پرورش درختان میوه - نارنج

مقاله - معرفی و راهنمای پرورش درختان میوه - نارنج

برای شرکت در پرسش و پاسخ های سایت نارگیل میبایست در سایت عضو باشید و به سیستم وارد شوید . ورود

  
nooshin ghiasian
درود بسیار بر شما، سال نو مبارک
من برای سفره هفت سین هسته نارنج کاشتم برای سبزه ، میخاستم ببینم چطور باید به نهال تبدیلش کنم .
سپاس ، پیروز باشید
  پاسخ مشاهده
مهندس رامندی
میتونید نارنجها رو بعد از 3-4 برگی جدا نموده وهرکدام رو در گلدونهای مجزابکارید
راضيه زارع
سلام؛ وقتتون به خير باشه. براي كاشت نارنج سوال دارم من ساكن يزد هستم . براي كاشت (در فروردين ماه)ايا لازم هست كه حتما پوست هسته ها را جدا كنم(اگر بله قبل يا بعد از خيس كردن هسته؟) و اينكه حتما بايد اول تو گلدون باشه؟ نميشه از همون اول تو خاك باغچه قرار بدم؟ متشكر  پاسخ مشاهده
افسانه سادات فرود
ابتدا هسته‌های نارنج را به مدت 48 ساعت در آب خیس دهید.سپس، پوست روی هسته را با دقت بکنید که به مغز دانه آسیبی نرسد. سپس 24 ساعت دیگر هسته پوست کنده را داخل آب قرار دهید تا خشک نشوند.بعد از 24 ساعت دوم، هسته‌های خیسانده را درون گلدان یا ظرفی که خاک سبک باغچه در آن ریخته‌اید بکارید.
ن صمیمی
سلام
کارشناس محترم وقت شما بخیر
چند دانه پرتقال والنسیا و نارنج در گلدان کاشته‌ام. روی آنها را با بطری آب معدنی پوشانده ام تا محیط مرطوب داشته باشد.دانه ها سبز شده‌اند و رشد سریع و خوبی دارند حدود ۵ سانت بلد شدن. لطفا راهنمایی کنید که برای ادامه کار چه کار کنم که تبدیل به نهال بشن  و نهایتا اونا در باغچه بکارم.
باتشکر 
  پاسخ مشاهده
افسانه سادات فرود
بعد از ظهور 3 دسته یا بیشتر برگ، گیاه را به داخل یک گلدان 15 سانتی متری منتقل کنید. کم کم میزان نوردهی را افزایش دهید تا جایی که گیاهتان روزانه 4 ساعت نور مستقیم دریافت کند.از بهار تا پاییز، 2بار در ماه، کود رقیق شده به گیاهتان بدهید.در طی زمستان کمتر به گیاهتان آب دهید.درصورتی که گیاهتان را در داخل منزل پرورش می دهید، بایستی با هر بهار جایش را عوض کرده و در ظرف بزرگ تری قراردهید یا اینکه آن را درفضای بازی که از سرمای زمستان در امان است، بکارید.
سمیه رضایی
با سلام خدمت شما بزگواران . سوالاتی داشتم از گیاه نارنج . تقریبا 3و نیم سال پیش برای عید سبزه نارنج کاشتم و رشد کردند بیشترشون - یک چند تاشون حسابی قد کشیدند تقزیبا 70 الی 80 سانت میشه برگهای پایینی زرد میشن و میریزن  طبیعی هستش ؟ من تا الان هرسشون نکردم و فقط یک شاخه اصلی هستند -خیلی متراکم هستند و همه نارنج هام حدودا 12 الی 15 تایی میشن که توی یک گلدونن . میخوام گلدونشون رو عوض کنم اما ترسم از اینه که آسیب بزنم بهشون آیا بنظرتون با این سن نارنج ها جایجایی به ریشه ها آشیب نمیز نه ؟ ممکنه  ریشه ها در هم تنیده  شده باشند؟ و نشه تفکیکشون کرد ؟ . پشت پنجره نگه شون داشتم . تا الان هم بهشون کود ندادم . گل ندادن تا حالا . چیکار میشه کرد ؟ نمیخوام خشک بشن بعد جابجایی.پیوند زدن رو هم نمیتونم انجام بدم میترسم بیشتر آسیب ببینند . آیا ببرم گل فروشی ها برام انجام میدن ؟این عکس تقزیا مال اسفند هستش

  پاسخ مشاهده
سمیه رضایی
تا بخواد جواب این سوالات بیاد گل من خشک شده 
مهندس رامندی
ابیاری زیاد،نور کم وعدم کوددهی از علل احتمالیه.الان فصل تعویض نیست.در اواخر زمستان اقدام شود برای تعویض گلدان. به منظور تقویت گیاه باید از کودهای کامل مخصوص مانند کریستالون قرمز استفاده نمایید .هر دو هفته یه بار به مقدار یه قاشق چای خوری کوچیک از کود رو در یک لیتر اب حل نموده وبه مقدار کافی از محلول مورد نظر به صورت ابیاری به گیاه بدهید. در مصرف کود زیاده روی نکنید. بايد گياهتان را درمکاني با افتاب ملايم و فيلتر شده مانند افتاب پشت پرده توري قرار دهيد
سمیه رضایی
بسیار ممنون از جواب دهی .
علی هاشمی
سلام 
چرا برگ های نارنج جمع میشه ؟ 
هفته ای دو بار آب میدم و نور هم متوسط داره اما متاسفانه بعضی برگها شروع به جمع شدن کردن


  پاسخ مشاهده
افسانه سادات فرود
این گیاه نیاز به محیط گرم و مرطوب دارد روزانه با آب بدون کلر برگ ها را غبارپاشی کنید گلدان را در فاصله ی نیم متری از پنجرا با نور فیلتر شده قرار دهید هر یک ماه یکبار نیز با کود کامل 10.10.10 تقویت شود.در معرض باد مستقیم کولر نیز قرار نگیرد.
مینا غلامی
با درود فراوان
نهال نارنجم حدود 70 سانتی متر رشد کرده ولی فقط یک شاخه اصلی و یک شاخه ی کوچک فرعی دارد.آیا میشه با هرس کردن باعث رشد شاخه های جانبی بیشتری در گیاه شد؟ اگر جواب مثبت است لطفا روش هرس کردن که باعث پرپشت شدن نهال میشود را توضیح دهید. ضن اینکه این نهال را از سبز کردن هسته ی نارنج تهیه کرده ام.
با سپاس فراوان
مینا از فرانسه
  پاسخ مشاهده
مهندس رامندی
بله سرزنی این گیاه باعث رشد شاخه های فرعی میشود
علی کعب
باسلام یک درخت نارنج درخانه داربم چند سالی هست هرسال هم میوه میداد امسال بنا به دلایلی شاخه های ان یکی پس ازدیگری خشک شد کامل برگ ها خشک شدن درضمن ن سمی ن کودی ب درخت دراین مدت داده نشده جز کود حیوانی پای درخت الان دوباره دیدم درخت از پایین تنه دوباره چند شاخه سبز شده چکارباید کرد لازم ببرم درخت رو شاخه ها رو وکودی سمی هم لازمه  پاسخ مشاهده
مهندس رامندی
احتمالا درخت شما دچار افت شده ونیاز به بررسی بیشتر داره اگر علایم مشکوکی در شاخه وبرگ گیاه مشاهده کرده اید تصویر ان را اپلود نمایید
مریم تاروردی
با سلام و درود بر شما
من یه درخت نارنج دارم که 5 ساله هست . خیلی بزرگ و پر شاخ و برگ شده . خیلی هم سرحال هست . اما تابحال میوه نداده . میخوام بدونم چه دلیلی میتونه داشته باشه . نهال پرتقال و نارنگی که با اون کاشتم همگی با اینکه خیلی ریز تر هستن اما 3 ساله که دارن بار میدن .
یه نارج 7-8 ساله هم دارم که هسته شو کاشته بودم . الان ارتفاع 2/5 متر رو داره . اما اون هم بار نمیده . ایا احتیاجی هست که پیوند بشه یا خیر ؟

  پاسخ مشاهده
محسن شهاب الدین
سلام

اول بذار خيالت رو راحت کنم: درخت نارنج بدقلق نيست، فقط يه‌کم دير جوش مي‌آد! 😄 اين‌که درختات سرحال و پُر‌برگ هستن خودش نشونه‌ي خوبيه، اما ميوه ندادن‌شون چند تا دليل رايج داره که دونه‌دونه با هم مرورش مي‌کنيم.

اولين نکته اينه که درخت نارنج معمولاً جزو درختان دير‌بارده حساب مي‌شه. در شرايط معمول، نهال‌هاي پيوندي نارنج از حدود ۴–۵ سالگي به بعد شروع به باردهي مي‌کنن، اما درخت‌هايي که از هسته (بذر) سبز شدن، مثل همين نارنج ۷–۸ ساله شما، خيلي وقت‌ها تا ۸–۱۰ سالگي هم لجبازي مي‌کنن و ميوه نمي‌دن. پس در مورد درخت بُذري‌تون، هنوز تو بازه‌ي «طبيعيه» هرچند اعصاب‌خوره!

اما درباره‌ي اون درخت نارنج ۵ ساله که نهال بوده و الان پرشاخ‌وبرگه ولي ميوه نمي‌ده: وقتي درخت بيش از حد شاخ‌وبرگِ شيک و مجلسي توليد مي‌کنه اما خبري از گل نيست، خيلي وقت‌ها يعني:
– يا کوددهي ازت‌دار (مثل اوره، کود دامي تازه يا N بالا) زياد بوده و گياه رفته تو فاز رشد رويشي، نه زايشي.
– يا نور کافي دريافت نمي‌کنه (سايه‌ي درخت‌هاي ديگه، ديوار، پشت‌بام و …).
– يا هر سال شاخه‌ها زياد هرس اشتباه مي‌شن و شاخه‌هاي بارده قبل از گل‌دهي حذف مي‌شن.

براي اين‌که نارنجت ميوه بده، چند تا نکته‌ي عملي رو رعايت کن:
۱. نور کافي: نارنج عاشق آفتاب مستقيمه. روزي حداقل ۵–۶ ساعت نور رو لازم داره. اگر جاش سايه‌دار يا نيم‌سايه است، تا جايي که مي‌توني مزاحم‌هاي نوري (شاخه‌هاي درختاي ديگه، سايه‌اندازها، حصارهاي بلند) رو کم کن.

۲. کوددهي اصولي: اگر تا حالا کود دامي تازه يا مقدار زياد اوره يا کودهاي با N بالا (مثل 20-10-10) دادي، کمي ترمز کن! 😉 ازت زياد يعني برگ زياد و گل کم. براي تحريک گل‌دهي:
– اواخر زمستان تا اوايل بهار، از کودهاي کامل ولي متعادل (مثل 20-20-20 يا ترجيحاً کودهايي با فسفر و پتاس بالاتر) استفاده کن.
– اواخر تابستان يا اوايل پاييز، پتاس بيشتر (مثلاً 12-12-36) کمک مي‌کنه درخت براي سال بعد گل و ميوه بهتري بده.
– کود دامي حتماً کاملاً پوسيده و در حد معقول، سالي يک‌بار در زمستان، به صورت چال کود در حاشيه‌ي سايه‌انداز درخت استفاده بشه.

۳. آبياري درست: نه خشکي شديد، نه غرقابي. آبياري نامنظم يا خيلي زياد مي‌تونه باعث رشد رويشي شديد و ريزش جوانه‌هاي گل بشه. اجازه بده چند سانتي‌متر سطح خاک کمي خشک بشه بعد آبياري کني، مخصوصاً اگر تو خاک سنگين (رسي) باشه.

۴. هرس ملايم، نه قتل‌عام! اگر هر سال شاخه‌ها رو زياد کوتاه مي‌کني، ممکنه داري شاخه‌هايي رو که قابليت گل‌دهي دارن، قبل از رسيدن به سن باردهي حذف مي‌کني. در مرکبات معمولاً فقط هرس فرم‌دهي و حذف شاخه‌هاي خشک، مريض، رو به داخل و مزاحم انجام مي‌شه، نه هرس شديد. هرس شديد درخت رو دوباره به سمت رشد برگ و شاخه مي‌بره.

۵. سرما، باد و تنش‌ها: اگر در زمان گل‌دهي، سرما يا بادهاي شديد اتفاق بيفته يا آبياري يک‌دفعه کم‌وزياد بشه، گل‌ها يا مي‌ريزند يا به ميوه تبديل نمي‌شن. دقت کن ببيني در فصل گل‌دهي (بهار) اصلاً گل مي‌ديده‌اي يا نه؛ اگر گل هم نديده‌اي، مشکل بيشتر روي تغذيه/نور/هرس است؛ اگر گل بوده و ميوه نشده، تنش‌ها، آفات يا گرده‌افشاني ضعيف هم مي‌تونن نقش داشته باشن.

حالا برسيم به سؤال مهم شما: آيا نياز به پيوند هست يا نه؟
– درخت نارنجي که از هسته کاشتي (بذري)بله، پيوند زدن رو شديداً توصيه مي‌کنم. چون:
۱. ممکنه اين بذري هنوز چند سال ديگه هم تا بلوغ و باردهي زمان بخواد.
۲. ممکنه ژنتيکش اصلاً کيفيت ميوه خوبي نداشته باشه.
۳. با پيوند زدن از يه رقم خوب و بارده (از درخت پرتقال، نارنگي يا نارنج پربار اطرافتون)، هم زمان باردهي رو جلو مي‌اندازي، هم مطمئن مي‌شي ميوه‌ي باکيفيت مي‌گيري.

– اما اون نارنج ۵ ساله که نهال بوده، اگر مطمئن هستي از نهالستان معتبر و به صورت پيوندي تهيه شده، معمولاً نياز به پيوند دوباره نداره؛ بيشتر بايد شرايط نگهداري (نور، کود، آب، هرس) اصلاح بشه. با اين حال، اگر بعد از يکي دو سال ديگه و با رعايت موارد بالا، باز هم نه گلي ديدي، نه ميوه‌اي، مي‌شه روي اون هم عمل پيوند رو در نظر گرفت.

پيوند چي بزنم؟
مي‌توني روي نارنج، پرتقال، نارنگي، ليمو ترش يا حتي ليمو شيرين پيوند بزني. نارنج اصولاً يه پايه‌ي خيلي قويه و پيوند رو خوب مي‌پذيره. بهترين زمان پيوند هم معمولاً اواخر بهار تا اواسط تابستان هست، زماني که شيره‌ي گياه خوب در جريانه.

يه جمع‌بندي خودموني:
– نارنج ۵ ساله‌ي نهالي‌ات: فعلاً نور، کوددهي درست، آبياري منظم و هرس ملايم رو اصلاح کن؛ احتمالاً تو همين يکي دو سال آينده راه مي‌افته و ميوه مي‌ده. 🌸
– نارنج ۷–۸ ساله بذري: اگر دوست نداري بيشتر منتظر بموني، حتماً پيوند بزن تا درختت زودتر و مطمئن‌تر وارد فاز باردهي بشه.

اگر دوست داري ريزتر و فني‌تر وارد ماجرا بشي و درباره‌ي پيوند، کوددهي مرکبات و رفع مشکل بي‌باروري درخت‌ها بيشتر بخوني، پيشنهاد مي‌کنم مقالات سايت نارگيل رو حتماً مطالعه کني؛ هم کاربرديه، هم دنياي نکته‌ي ريز داخلشه. 🌿

هاجر رنجکش
سلام. ببخشید من سبزه نارنج دارم. حشره های کوچکی که پرواز هم میکنن افتاده بهش چکار کنم؟ و اینکه کی و چه چطور باید سبزه ها رو از هم جدا کنم که هر کدوم یه نهال بشه؟  پاسخ مشاهده
مهندس رامندی
استفاده از کارت زرد وسم پالیزین وکاهش ابیاری سبزه رو از گلدان خارج نمایید وهردوتا رو در گلدان مجزا بکارید گلدانها کوچک باشد
تهمینه و
سلام نهال نارنجی را در مهرماه خریداری کردم و در تراس در گلدان بزرگ کاشتم. اوایل برگها لبه های زرد پیدا کرد و همه ی برگها کم کم ریخت. با شروع بهار تنه دوباره سبز شد و شروع به جوانه زدن برگ کرد ولی جوانه ها در ابتدا سبز هستند و بعد از یکی دو روز شروع به سیاه شدن می کنند و خشک میشوند. در بعضی قسمت های ساقه هم خالهای ریز سیاه میبینم. ممکن است لطفا راهنمایی کنید.   پاسخ مشاهده
مهندس رامندی
احتمالا بیماری فوزاریوم باشه تصویرش رو باحجم کم اپلود کنید

 
 
۱
۲
۳
۴
۵
۶
۷
 

 
Loading
Loading
Nargil Logo gray

© تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است
آخرین مطالب :


مقالات پر بازدید :


صفحه اصلی  | پرسش و پاسخ  | خدمات  | سرگرمی ها  | نقشه سایت  | تماس با ما  | RSS
فهرست گل و گیاه   |  نمایشگاههای گل و گیاه   |  اخبار گل و گیاه   |  مقالات گل و گیاه   |  مؤسسات گل و گیاه
ورود / عضویت