سلام
اول بذار خيالت رو راحت کنم: درخت نارنج بدقلق نيست، فقط يهکم دير جوش ميآد! 😄 اينکه درختات سرحال و پُربرگ هستن خودش نشونهي خوبيه، اما ميوه ندادنشون چند تا دليل رايج داره که دونهدونه با هم مرورش ميکنيم.
اولين نکته اينه که درخت نارنج معمولاً جزو درختان ديربارده حساب ميشه. در شرايط معمول، نهالهاي پيوندي نارنج از حدود ۴–۵ سالگي به بعد شروع به باردهي ميکنن، اما درختهايي که از هسته (بذر) سبز شدن، مثل همين نارنج ۷–۸ ساله شما، خيلي وقتها تا ۸–۱۰ سالگي هم لجبازي ميکنن و ميوه نميدن. پس در مورد درخت بُذريتون، هنوز تو بازهي «طبيعيه» هرچند اعصابخوره!
اما دربارهي اون درخت نارنج ۵ ساله که نهال بوده و الان پرشاخوبرگه ولي ميوه نميده: وقتي درخت بيش از حد شاخوبرگِ شيک و مجلسي توليد ميکنه اما خبري از گل نيست، خيلي وقتها يعني:
– يا کوددهي ازتدار (مثل اوره، کود دامي تازه يا N بالا) زياد بوده و گياه رفته تو فاز رشد رويشي، نه زايشي.
– يا نور کافي دريافت نميکنه (سايهي درختهاي ديگه، ديوار، پشتبام و …).
– يا هر سال شاخهها زياد هرس اشتباه ميشن و شاخههاي بارده قبل از گلدهي حذف ميشن.
براي اينکه نارنجت ميوه بده، چند تا نکتهي عملي رو رعايت کن:
۱. نور کافي: نارنج عاشق آفتاب مستقيمه. روزي حداقل ۵–۶ ساعت نور رو لازم داره. اگر جاش سايهدار يا نيمسايه است، تا جايي که ميتوني مزاحمهاي نوري (شاخههاي درختاي ديگه، سايهاندازها، حصارهاي بلند) رو کم کن.
۲. کوددهي اصولي: اگر تا حالا کود دامي تازه يا مقدار زياد اوره يا کودهاي با N بالا (مثل 20-10-10) دادي، کمي ترمز کن! 😉 ازت زياد يعني برگ زياد و گل کم. براي تحريک گلدهي:
– اواخر زمستان تا اوايل بهار، از کودهاي کامل ولي متعادل (مثل 20-20-20 يا ترجيحاً کودهايي با فسفر و پتاس بالاتر) استفاده کن.
– اواخر تابستان يا اوايل پاييز، پتاس بيشتر (مثلاً 12-12-36) کمک ميکنه درخت براي سال بعد گل و ميوه بهتري بده.
– کود دامي حتماً کاملاً پوسيده و در حد معقول، سالي يکبار در زمستان، به صورت چال کود در حاشيهي سايهانداز درخت استفاده بشه.
۳. آبياري درست: نه خشکي شديد، نه غرقابي. آبياري نامنظم يا خيلي زياد ميتونه باعث رشد رويشي شديد و ريزش جوانههاي گل بشه. اجازه بده چند سانتيمتر سطح خاک کمي خشک بشه بعد آبياري کني، مخصوصاً اگر تو خاک سنگين (رسي) باشه.
۴. هرس ملايم، نه قتلعام! اگر هر سال شاخهها رو زياد کوتاه ميکني، ممکنه داري شاخههايي رو که قابليت گلدهي دارن، قبل از رسيدن به سن باردهي حذف ميکني. در مرکبات معمولاً فقط هرس فرمدهي و حذف شاخههاي خشک، مريض، رو به داخل و مزاحم انجام ميشه، نه هرس شديد. هرس شديد درخت رو دوباره به سمت رشد برگ و شاخه ميبره.
۵. سرما، باد و تنشها: اگر در زمان گلدهي، سرما يا بادهاي شديد اتفاق بيفته يا آبياري يکدفعه کموزياد بشه، گلها يا ميريزند يا به ميوه تبديل نميشن. دقت کن ببيني در فصل گلدهي (بهار) اصلاً گل ميديدهاي يا نه؛ اگر گل هم نديدهاي، مشکل بيشتر روي تغذيه/نور/هرس است؛ اگر گل بوده و ميوه نشده، تنشها، آفات يا گردهافشاني ضعيف هم ميتونن نقش داشته باشن.
حالا برسيم به سؤال مهم شما: آيا نياز به پيوند هست يا نه؟
– درخت نارنجي که از هسته کاشتي (بذري)بله، پيوند زدن رو شديداً توصيه ميکنم. چون:
۱. ممکنه اين بذري هنوز چند سال ديگه هم تا بلوغ و باردهي زمان بخواد.
۲. ممکنه ژنتيکش اصلاً کيفيت ميوه خوبي نداشته باشه.
۳. با پيوند زدن از يه رقم خوب و بارده (از درخت پرتقال، نارنگي يا نارنج پربار اطرافتون)، هم زمان باردهي رو جلو مياندازي، هم مطمئن ميشي ميوهي باکيفيت ميگيري.
– اما اون نارنج ۵ ساله که نهال بوده، اگر مطمئن هستي از نهالستان معتبر و به صورت پيوندي تهيه شده، معمولاً نياز به پيوند دوباره نداره؛ بيشتر بايد شرايط نگهداري (نور، کود، آب، هرس) اصلاح بشه. با اين حال، اگر بعد از يکي دو سال ديگه و با رعايت موارد بالا، باز هم نه گلي ديدي، نه ميوهاي، ميشه روي اون هم عمل پيوند رو در نظر گرفت.
پيوند چي بزنم؟
ميتوني روي نارنج، پرتقال، نارنگي، ليمو ترش يا حتي ليمو شيرين پيوند بزني. نارنج اصولاً يه پايهي خيلي قويه و پيوند رو خوب ميپذيره. بهترين زمان پيوند هم معمولاً اواخر بهار تا اواسط تابستان هست، زماني که شيرهي گياه خوب در جريانه.
يه جمعبندي خودموني:
– نارنج ۵ سالهي نهاليات: فعلاً نور، کوددهي درست، آبياري منظم و هرس ملايم رو اصلاح کن؛ احتمالاً تو همين يکي دو سال آينده راه ميافته و ميوه ميده. 🌸
– نارنج ۷–۸ ساله بذري: اگر دوست نداري بيشتر منتظر بموني، حتماً پيوند بزن تا درختت زودتر و مطمئنتر وارد فاز باردهي بشه.
اگر دوست داري ريزتر و فنيتر وارد ماجرا بشي و دربارهي پيوند، کوددهي مرکبات و رفع مشکل بيباروري درختها بيشتر بخوني، پيشنهاد ميکنم مقالات سايت نارگيل رو حتماً مطالعه کني؛ هم کاربرديه، هم دنياي نکتهي ريز داخلشه. 🌿