|
پيمان
|
|
با سلام
دو تا نهال نارنج دارم كه در گلدان كاشتم فكر كنم الان 3 ساله يا دو ساله باشند. مدت زيادي بود كه شپشك قهوه اي داشتن ولي من چون اطلاع نداشتم كه اينها آفت هستن كاري نكردم تا اينكه الان برگهاي قسمتهاي پائين گياه (يعني برگهاي قديمي) يك ترشح شيرين دارد. از يه گلفروشي تو محلمون پرسيدم گفت شپشك قهوه اي هستش و آفت هست و بايد سم بزني و سم ديازينون داد كه من طبق دستور يه هفته پيش استفاده كردم ولي هنوز شپشكها سر جاشون هستن اينها روي برگها و پشت برگها و روي ساقه هستن و تعدادشون هم كم نيستش.
حالا من سوالم اينه كه روش مبارزه قطعي با اينها چيه و آيا اين سم ديازينون كارساز هستش يا نه و مقدار تركيب اون رو هم لطفا" بگين. درضمن من تهران هستم و نارنجها رو در بالكن خونه نگهداري ميكنم.
با تشكر از دوستان
پاسخ
مشاهده
|
|
0
|
|
|
|
2
|
|
مهندس رامندی
|
با عنايت به اين که اين حشرات از شيره گياهي تغذيه مي کنند، بهتر است از سموم سيستميک مانند کونفیدور ،متاسیستوکس و... جهت مبارزه استفاده کرد.
|
|
|
1
|
|
پيمان
|
سلام بر شما مهندس جان اگه ممكنه لطف كنيد مقدار تركيب اين سم رو بفرمائيد با تشكر
|
|
|
1
|
|
مهندس رامندی
|
نیم سیسی کونفیدور در یک لیتر اب
که بايد روی قسمتهای الوده وشاخ وبرگ گیاه(پشت وروی برگها) اسپره نمایید. بهتر است که اینکاردر خارج از آپارتمان و در فضای باز انجام شود و این ماده را از دسترس اطفال دور نگهداریدودر هنگام سمپاشی با پارچه نازکی دهان و بینی خود را بسته و یا از ماسک استفادهنمایید.
. در ضمن مقداری از محلول را نیز به صورت ابیاری به خاک گلدان بدهید.در مصرف محلول زیاده روی نکنید وبه مقدار کفایت استفاده نمایید.بعد از 14-7 روز سمپاشی تکرار شود.بهتره سمپاشی رو با دز کمتر در مورد تمام گیاهان موجود در منزلتان نیز انجام بدهیدو در صورتي که مؤثر واقع نشود بايد دو هفته بعد تکرار شود. به ازائ هر لیتر اب یه قاشق چای خوری سم مصرف شود
|
|
|
|
|
|
علی سیاحی
|
|
با عرض سلام. بنده چند نارنج شش ماهه دارم که از هسته کاشتم. آیا نیاز به کود خاصی هستند یا خیر؟ با تشکر
پاسخ
مشاهده
|
|
0
|
|
|
|
2
|
|
مهندس رامندی
|
بله.برای تقویت انواع کودهای کامل مانند کریستالون ابی هر ده روز یکبار استفاده شود
|
|
|
|
|
|
نوید
|
با سلام چند سال پیش کنار باغچه یه خورده هسته نارنج کاشتم که سال های اول بوته کوچکی داشت اما کم کم رشد کرد. ولی تا کنون نه گل داده و قاعدتا نه میوه.علاوه بر درخت نارنج یک درخت انگور و یه درخت یاس هم در باغچه وجود دارد --- اول اینکه همینطور که در عکس مشخصه درخت ها در کنار هم رشد کردند. می خواستم ببنم که آیا نیازهست اینها را از هم جدا کنم و با فاصله بکارم؟ چطوری این کار را بکنم؟ کی و در چه زمانی از سال از هم جداشون کنم؟
--- سوال دومم اینه که همین طور که در عکس دیگه مشخصه رشد نسبتا خوبی داشتند ولی تا کنون گل و میوه نداده می خواستم ببینم علتش چیه ؟ چه کودی مناسب گل دهی ومیوه دهی درخت نارنج هست؟ آیا نیاز به پیوند دارد؟
 با تشکر
پاسخ
مشاهده
|
|
1
|
|
|
|
1
|
|
افسانه سادات فرود
|
برای رشد بهتر در فصل خواب آنها را جدا کنید و از بهمن ماه با کود دهی آنها را تقویت کنید . از کود دامي يا کود هاي شيميايي استفاده کنيد :نزديک ريشه درخت چاله هايي کنده مي شود و با مخلوط کودهاي آلي و شيميايي پر مي شود . روش کار به اين صورت است که ابتدا چاله هايي در قسمت انتهايي سايه انداز درخت حفر مي کنيم . 4 -2 چاله مطلوب مي باشد که قطر آنها 50 – 30 سانتيمتر و به عمق 120 – 50 سانتيمتر مي باشد .خاک خارج شده از چاله ها را بصورت يکنواخت در فاصله بين رديفهاي درختان پخش و از بازگرداندن آن به چاله ها خود داري ميکنيم . چاله ها با مخلوطي از کود دامي يا خاک برگ يا کمپوست و کود شيميايي مناسب (کود ماکرو و میکرو )پر شود و سپس آبياري شود.
|
|
|
|
|
|
علی سیاحی
|
سلام. چند نارنج از طریق هسته در گلدان کاشتم. در ابتدا خیلی خوب سبز شدند و رشد کردند ولی بعد از چند ماه شروع به خشک شدن کردند. تا حالا هیچ کودی به آنها ندادم و آنها رو پشت پنجره قرار دادم و چون توی اهواز تا الان هم کولر روشنه پرده همیشه بسته است تا باد کولر مستقیم به آنها نخوره. چندتا رو هم به گلدان بزرگتر یا باغچه منتقل کردم ولی آنها هم خشک شدند. اگه ممکنه راهنمایی کنید. با تشکر
پاسخ
مشاهده
|
|
0
|
|
|
|
2
|
|
افسانه سادات فرود
|
سلام
احتمالا خاک به اندازه ی کافی غنی نمی باشد از ورمی کمپوست به مقدار کم جهت تقویت آنها استفاده کنید .در محیط باغچه نیز از کود دامی پوسیده می توانید ساتفاده کنید .
|
|
|
|
|
|
مینا غلامی
|
درود بر شما. از اسفند سال 96 بذرهای نارنج را سبز کردم و بعد از دو ماه حدود 50نهال کوچک نارنج در گلدان داشتم. حالشون خوبه و الان با شروع فصل سرما چند تایی رو داخل آپارتمان منتقل کردم و بقیه رو به دلیل نداشتن فضای کافی داخل خانه، روی بالکن گذاشتم و رویشان را با پلاستیک بزرگی پوشش دادم. الان دو تا سوال دارم که ممنون میشم راهنمایی کنید. 1. من در یک کشور اروپایی زندگی میکنم و میدونم که هوای سرد اینجا برای مرکبات زیاد مناسب نیست اما این نهال های نارنج واقعا برام ارزشمندند و قصد دارم چند تایی را به دوستانی که باغچه دارند هدیه کنم چون درخت نارنج اینجا نایاب است. بنابراین لطفا بفرمایید پوشش پلاستیک بدون ایجاد سوراخ روی اون- چون میترسم بازم هوای سرد وارد بشه- و پوشاندن روی خاک گلدانها با خرده های چوب ،از سرمازدگی اونا جلوگیری خواهد کرد یا باید فکر دیگری کنم؟ 2.از چه زمانی برگهای ریز پایینی نهال ها را هرس کنم؟ الان هر کدوم حدود 15 برگ دارند که دو سه تاش برگهای اولیه ی گیاه هستند. همشون هم سبزند ولی فکر کردم شاید با چیدن اونا نهال ها بهتر رشد کنند.
با تشکر فراوان. مینا ار فرانسه
پاسخ
مشاهده
|
|
0
|
|
|
|
2
|
|
افسانه سادات فرود
|
سلام
پوشاندن روی گیاه با پلاستیک و پوشاندن خاک با مالچ تا حدودی نهال ها را از سرما محافظت می کند ولی باید توجه کنید که تهویه هوا برای این گیاهان ضروری می باشد و شما باید در ساعات گرم روز پلاستیک را بردارید تا تهویه کامل انجام شود و برای اینکه مقاومت آنها به سرما بیشتر شود از محلول های ضد تنش استفاده شود .فعلا نیازی به هرس نیست و در صورت لزوم پس از رفع خطر یخبندان هرس را انجام دهید .
|
|
|
|
|
|
بهاره احمدیان
|
با سلام و بسیار تشکر بابت راهنمایی های تون. من در استامبول زندگی می کنم که آب و هوای رطوبتی داره. چند هسته ی لیمو شیرین و نارنج کاشتم که الان حدود یکسال و نه ماهشون هست. چند تای اونها متاسفانه بعد از اینکه بزرگ شدند و گلدونشون رو عوض کردم برگهاشون خشکید. یکی از اونها با اینکه برگهاش خشکیده ولی ساقه اش هنوز سبزه و آب داره. آیا راهی برای خوب شدنش هست؟ در ضمن متوجه شدم که آبیاری اگر کمی زیادتر از حد لازمش بشه روند خشکی برگها رو سریع تر می کنه و متوجه شدم اشکال از ریشه هست. آیا راهی برای تقویت و احیای دوباره ی ریشه هست؟
پاسخ
مشاهده
|
|
0
|
|
|
|
1
|
|
مهندس رامندی
|
اگر بعد از تعویض گلدان دچار مشکل شده احتمالا شما عمل تعویض گلدان رو صحیح انجام ندادید.در هنگام تعویض نباید خاک اطراف ریشه ها جدا بشه واین کار رو هم باید در فصل بهار انجام بدهید.در این شرایط کار چندانی نمیشه کرد فقط باید امیدوار به بازگشت گییاهتون باشید
|
|
|
|
|
|
بهاره احمدیان
|
با سلام مجدد. سوال دیگه ای که داشتم اینه که روی نهال نارنج من که در آپارتمان نگهداری می کنم جدیدا لکه لکه ایجاد می شه و بعد برگ می افته. این لکه ها داره به بقیه ی برگها هم سرایت می کنه. ممنون می شم برای بهبودش راهنمایی بفرمایید. با سپاس
پاسخ
مشاهده
|
|
0
|
|
|
|
1
|
|
افسانه سادات فرود
|
سلام
احتمال بیماری قارچی در گیاه شما است،در هنگام آبیاری سعی کنید برگ ها خیس نشوند ،یک قاشق چای خوری قارچ کش مانکوزب در یک لیتر آب حل شود به زیر و روی برگ ها اسپری شود 14 روز بعد مجددا سم پاشی تکرار شود.
|
|
|
|
|
|
محمدرضا تفکری
|
سلام وقت بخیر بنده گلدانی کوچک از بیست نهال نارنج دارم که امسال یکساله شدند خاکی که بذر ها را در آن کاشتم پیت ماس و مقداری خیلی کم خورده زغال است آبیاری و نوردهی مناسب انجام میشود و یکبار هم کود کامل بصورت پودر حل شده در آب بهشون دادم چند ماهی است ساقه های نهال ها روشون خشکی بصورت رنگ سفید زده میخواستم برای رفع این بیماری راهنمایی بفرمائید با تشکر
پاسخ
مشاهده
|
|
0
|
|
|
|
1
|
|
افسانه سادات فرود
|
کاشت چند گیاه در گلدان مناسب نمی باشد و طبیعی است به دلیل کمبود جا و کمبود مواد غذایی ضعیف شوند .نهال های کوچک و ضعیف را جدا و تنها دو یا سه نهال قوی را نگه دارید و هر سه هفته یکبار با کود کامل تقویت شوند.
|
|
|
|
|
|
آرش صادق
|
|
با عرض سلام و عرض ادب
سولم این هست که اگه من بذر های نارن رامدتئ جمع کنم و بعد دو سه هفته که به حد کافی شد بکارم در این مدت برا بذر ها مشکلی پیش نیاد
پاسخ
مشاهده
|
|
0
|
|
|
|
2
|
|
مهندس رامندی
|
خیر.بذرها رو در این مدت باید در جای خشک ،خنک وتاریک نگهداری نمایید.
|
|
|
|
|
|
آزاده وزيرى
|
|
با سلام روش كاشت هسته نارنج براى سفره هفت سين چطور هست ؟
پاسخ
مشاهده
|
|
0
|
|
|
|
1
|
|
افسانه سادات فرود
|
ابتدا هستههای نارنج را به مدت 48 ساعت در آب خیس دهید. به این ترتیب که باید بعد از ۲۴ ساعت، پوست روی هسته را با دقت بکنید که به مغز دانه آسیبی نرسد.
سپس بذر مرکبات پوست کنده را داخل آب قرار دهید تا خشک نشوند.
بعد از 24 ساعت دوم، هستههای خیسانده را درون گلدان یا ظرفی که خاک سبک باغچه در آن ریختهاید بکارید.
گلدانی که دانهها را درون آن میکارید باید در انتهایش سوراخی برای خارج شدن آب داشته باشد تا آبیاری باعث پوسیدگی و فساد آن نگردد.
دقت کنید که فاصله دانهها نه خیلی کم و نه خیلی زیاد باشد.
روی دانهها، یک لایه نازک خاک ریخته و با سنگهای ریز بپوشانید.
با اسپری یا آبپاش کوچک خاک را مرتب خیس کنید.
دو روز اول روی دانهها را با پلاستیک بپوشانید و چند بار آب بدهید.
سعی کنید گلدان را در محلی آفتابگیر قرار دهید.
دانهها طی ۱۴ تا ۳۰ روز شروع به جوانهزدن خواهند کرد.
جوانهها کم کم بزرگ خواهند شد و به نهال تبدیل میشوند و بعد از ۲ سال میتوانید آنها را به باغچه منتقل کنید.
|
|
|
1
|
|
هنگامه
|
با سلام. من تعدادی هسته نارنج کاشتم. جوانه زدن و خیلی شاداب برگ دادن. ولی متاسفانه گذاشتمشون توی آفتاب مستقیم و بعدش دیدم تمام جوونه ها سوختن و برگ ها ریختن. چندتاییشون نجات پیدا کردن. ولی انگار دیگه اون جوونه هایی که برگاش ریخته رشد نمیکنن. با اینکه ساقشون سالمه. باید چیکار کنم؟ خیلی ناراحتم بخاطرشون
|
|
|
1
|
|
افسانه سادات فرود
|
روی آنها را با نایلون بپوشانید و جهت تهویه چند سوراخ روی آن ایجاد کنید و به تدریج نور را افزایش دهید تا دچار سوختگی نشوند پس از اینکه کمی رشد کردند جوانه ی انتهایی را هرس کنید تا جوانه های خفته بیدار شوند.
|
|
|
|
|