|
hossein ebrahimi
|
|
سلام درخت نارنج من چن سال پیش بر اثر سرما و یخبندان خشک شد ولی از تنهاش همون سال رخ زدند
و چن سالی هست که بار میدهد ولی خیلی کم بنظرتون علت چیه؟
خاکش هم شن و رس هست
پاسخ
مشاهده
|
|
0
|
|
|
|
-1
|
|
|
1
|
|
مهندس رامندی
|
ممکنه روی پایه نارنج اصلی پیوند زده شده بوده واون قسمت سرما از بین رفته باشه.در غیر این صورت کمبود نور وخاک ضعیف وعدم تغذیه وکودهی به گیاه ویا وجود افت وبیماری علت این مشکل است
|
|
|
|
|
|
امیر صدیقی
|
|
سلام من یک درخت نارنج دارم که دانه ی ان را کاشته ایم و از زمان کاشت ان تقریبا 4 سال میگذرد و امسال فقط در بالای درخت بهار داده یا شکوفه من چه کار کنم من اهل شیرازم و اب وهوای ما زمستان کمی سرد وتابستان گرم است ممنون
پاسخ
مشاهده
|
|
0
|
|
|
|
1
|
|
افسانه سادات فرود
|
سلام
آبیاری کم و کمبود مواد غذایی ،نور کم ، از علل احتمالی است .آبیاری زمانی باید انجام شود که سطح خاک خشک شده باشد .خشکی دادن به گیاه یکی از دلایل ریزش گلها و میوه های کوچک و عدم رشد مناسب میوه ها است. همچنین در صورت تداوم چنین شرایطی برگهای گیاه ریزش خواهند کرد. آبیاری بیش از اندازه و ماندگاری آب در خاک نیز از دلایل زردی و ریزش برگها و در نهایت پوسیدگی ریشه ها و از بین رفتن گیاه است. .نارنج به نور مستقیم آفتاب نیاز دارد و در صورت وجود سایه علاوه بر عدم رشد و میوه دهی نامناسب ، احتمال شیوه بیماری ها بخصوص بیماری های قارچی بیشتر می شود.براي تقويت هم از کود هاي کامل شامل عناصر ماکرو و ميکرو ،و يا کود مخصوص مرکبات استفاده کنيد.يك نوبت قبل از گلدهي و 2 نوبت بفاصله 20 روز از يكديگر بعد از گلدهي مي باشد.
|
|
|
|
|
|
گلی گلشن
|
|
باسلام و عرض ادب
سوالی داشتم در مورد درخت نارنج, به مدت دو ماهی هست که در محیط اداره ی درخت نارنج در گلدان نگه داری میکنم. دو هفته ای هست که دچار ریزش برگ شده و برگ های سبز آن جمع شده و به رنگ سبز و لی خشک می ریزند.آبیاری منظم دارم و حتی اسپره آب هم انجام میدم ولی ریزش برگ ها همچنان ادامه داره.دلیل ریزش چی هست؟ ممنون از کمکتون
پاسخ
مشاهده
|
|
0
|
|
|
|
1
|
|
مهندس رامندی
|
احتمالا کمبود نور داره/این گیاه نیاز به تابش ملایم ومستقیم افتاب دارد/
برای تععین زمان ابیاری سطح خاک رو 2-3 سانت کنار بزنید وخشکی خاک رو بررسی کنید.اگه خاک خیسنبود وبه دست نچسبید باید ابیاری کنید.دقت کنید خاک نباید کاملا خشک بشه وخیس هم نباشه.
هر ازچندگاهی با کنترل زهکش از باز بودن سوراخ انتهایی وخروج اب اضافی از گلدان مطمین شوید.از جمع شدن اب در زیر گلدانی جلوگیری کنیدویا داخل زیر گلدانی(بین گلدان و زیر گلدانی)یک لایه سنگریزه قرار دهید به نحوی که خاک گلدان در تماس مستقیم با آب قرار نگیرد.این کار در جلوگیری از باتلاقی شدن خاک موثر است
در هر نویت ابدهی گیاه رو سیراب کنید.مقداری به گیاه اب بدهید که فقط مقدار کمی اب از سوراخ ته گلدان بیرون بزنه .این یعنی کل خاک اب خورده.با تجربه میتونید این مقدار رو بدست بیارید وبستگی به حجم گلدونتون داره
هر از چندگاهی سطح خاک را با وسیله ای مانند بیلچه نرم نمایید(شخم بزنید).مخصوصا اگه اب سریع از گلدان خارج بشهکه این علامت سله بستن خاکه
|
|
|
|
|
|
محسن نظری
|
|
با سلام و خسته نباشید و تشکر از سایت جامعتان
بنده نارنجی را چند ساله کاشته ام هر سال گلدهی و چند عدد نارنج هم میدهد اما این چند ساله این نهال رشدی نداشته و در حد نهال مانده است به توصیه مهندس کشاورزی کود اهن استفاده کردم خاک را هم با کود گوگردی گرنولی اسیدی کردم و شرایط از نظر نور و افتاب و مناسبه علت عدم رشد درخت چیست؟
ایا نیاز به کود یا شرایط خاصی دارد؟
با تشکر فراوان
پاسخ
مشاهده
|
|
0
|
|
|
|
2
|
|
مهندس رامندی
|
این گیاه برای مناطق معتدل ومرطوب مناسبه ودر اقلیمهای خشک وبا زمستان سرد رشد مناسبی نخواهد داشت.محل نگهداریش باید کاملا افتابی باشه.ودر فصول رشد هر دو هفته بهش کود کامل مخصوص گلدهی ومیوه دهی وماهی یکبار هم بهش کود میکرو بدهید.
|
|
|
1
|
|
محسن شهاب الدین
|
سلام
اينکه نارنجتان هر سال گل ميدهد و چند ميوه هم ميبندد ولي قد نميکشد، يعني گياه زنده و فعال است اما يک يا چند «ترمز رشد» دارد. نارنجها گاهي وقتي کمي وارد فاز باردهي ميشوند، انرژيشان را ميگذارند روي گل و ميوه و رشد رويشي کم ميشود؛ ولي اينکه چند سال تقريباً هيچ رشدي نداشته باشد، معمولاً پاي يکي از مشکلات ريشه، خاک، آبياري يا تغذيه در ميان است (يعني درخت دارد با شما لجبازي علمي ميکند 😄).
اولين مظنون جدي: مشکل ريشه و خاک. اگر خاک سنگين و رسي باشد يا زهکشي ضعيف باشد، ريشهها کماکسيژن ميشوند و درخت “زنده ميماند” اما رشد نميکند. همچنين اگر دور طوقه خاک جمع شده باشد يا محل طوقه هميشه مرطوب باشد، پوسيدگي طوقه/ريشه (مثل فيتوفترا) ميتواند رشد را قفل کند. يک تست ساده: بعد از آبياري، اگر آب مدت زيادي پاي درخت ميايستد يا خاک حالت خمير دارد، زهکشي مشکل دارد. همچنين طوقه (محل اتصال تنه به خاک) بايد خشک و بيرون از خاک باشد.
نکته دوم: آبياري نامنظم يا آبياري زياد. مرکبات از کمآبي بدشان ميآيد، اما از «آب زياد با خاک سنگين» بيشتر بدشان ميآيد! آبياري بايد عميق و با فاصله انجام شود؛ يعني هر بار خوب خيس شود و بعد اجازه دهيد چند سانت بالاي خاک کمي خشک شود، نه اينکه هر روز کمي آب بخورد. آبياري کمحجم و مکرر معمولاً ريشه را سطحي و ضعيف ميکند و رشد را کم ميکند.
نکته سوم: تغذيه ناقص (فقط آهن و گوگرد کافي نيست). آهن براي سبز شدن برگها عالي است، اما موتور رشد مرکبات بيشتر با ازت (N) روشن ميشود؛ بهعلاوه به پتاسيم (K)، فسفر (P) و ريزمغذيها هم نياز دارد. اسيدي کردن خاک با گوگرد اگر بدون آزمون خاک و آب انجام شود ممکن است يا بياثر باشد يا حتي ريشه را اذيت کند (خصوصاً اگر زياد مصرف شده باشد). بهترين کار اين است که يک برنامه کوددهي متعادل داشته باشيد: کود کامل بههمراه ازت در فصل رشد (به صورت تقسيطي)، و ريزمغذيها در صورت نياز. آزمايش خاک و آب اينجا مثل جواب آزمايش خون براي انسان است؛ خيلي از حدس و گمانها را حذف ميکند.
نکته چهارم: گلداني نيست؟ محدوديت فضا و رقابت ريشه. اگر درخت نزديک ديوار، پي ساختمان، کفسازي، يا جايي با لايه سخت زير خاک (hardpan) کاشته شده باشد، ريشه فضاي توسعه ندارد و رشد متوقف ميشود. همچنين اگر اطرافش چمن و گياهان رقيب هستند، اينها ميتوانند آب و غذا را قاپ بزنند. دور تنه را به شعاع حداقل ۷۰–۱۰۰ سانت عاري از چمن نگه داريد و با يک لايه مالچ سبک (نه چسبيده به طوقه) کمک کنيد رطوبت و سلامت خاک بهتر شود.
نکته پنجم: پايه، پيوند و پاجوشها. بعضي نهالها روي پايههايي هستند که اگر با شرايط خاک سازگار نباشند (مثلاً شوري/آهک/خاک سنگين)، رشد کند ميشود. همچنين اگر درخت پيوندي باشد و از زير محل پيوند پاجوش بزند و شما ناخواسته آنها را نگه داشته باشيد، انرژي درخت پخش ميشود. محل پيوند را بررسي کنيد؛ هر شاخهاي که از پايينتر از محل پيوند بيرون آمده را از ته حذف کنيد.
براي اينکه دقيقتر به علت برسيم، اين ۵ بررسي سريع را انجام دهيد: ۱) زهکشي (ايستادن آب؟)، ۲) وضعيت طوقه (مدفون/خيس؟)، ۳) رنگ برگ (زردي بين رگبرگها؟ زردي عمومي؟)، ۴) رشد شاخههاي جديد (بهاره/تابستانه داريد يا نه؟)، ۵) آفت/کنه (ريزبرگي، کدر شدن برگ، يا تار؟). اگر ممکن است از برگها، طوقه و کل درخت عکس بفرستيد تا با دقت بيشتري تشخيص بدهم. 📷
جمعبندي عملي: زهکشي و طوقه را اول اصلاح کنيد، بعد سراغ برنامه غذايي کامل (نه فقط آهن) برويد و حتماً آزمايش خاک و آب انجام دهيد. معمولاً با همين سه کار، نارنج از حالت «نهالِ چندساله» بيرون ميآيد و يک نفس راحت ميکشد 🌿.
براي راهنماييهاي بيشتر و مطالعه مقالات کاربردي درباره تغذيه مرکبات، بهبود خاک، و مشکلات ريشه، مقالات سايت نارگيل را مطالعه نماييد.
|
|
|
|
|
|
سحر پائیز
|
|
با سلام. من امسال به جای سبزه دونه های نارنج کاشتم و خدا رو شکر حساب رشد کردن. حالا اگه بخوام این جوونه ها رو به نهال تبدیل کنم چه کاری باید انجام بدم. اگه راهنمایی کنید ممنون میشم چون خیلی زیاد دوسشون دارم. در ضمن تعدادشم حدود بیستا میشه تو یه ظرف. با تشکر
پاسخ
مشاهده
|
|
0
|
|
|
|
1
|
|
مهندس رامندی
|
هر کدام رو به صورت جداگانه ودر گلدان هایی مجزا که با خاک باغچه وکود دامی پر شده اند بکارید ودر مکانی افتابی اونها رو نگهداری نمایید
|
|
|
|
|
|
حسین آموزگار
|
|
با عرض سلام خدمت کارشناسان محترم سایت نارگیل
امسال جهت سبزه عید اقدام به سبز نمودن دانه های نارنج در خاک نمودم همانطور که در عکسها مشاهده میکنید نشاءها بسیار متراکم هستند چگونه میتوانم آنها را جابجا کنم که کمترین صدمه به آنها وارد شود. اگر برای ادامه رشد باید گلدان را انتخاب کنم تا چه مدت باید در گلدان نگهداری شود و آیا میتوان اکنون آنها را در باغچه کاشت؟
پاسخ
مشاهده
|
|
1
|
|
|
|
1
|
|
افسانه سادات فرود
|
پس از 4 برگی با پنس يا انبر باريک نشاء را به آرامي از محل برداشته و در حفره اي به اندازه ريشه در گلداني که از قبل آماده کرديد قرار دهيد ، آنرا زياد فشار ندهيد(ته گلدان جهت زهکشي سوراخ داشته باشد.)یک تا دو سال در گلدان نگهداری کنید و سپس به باغچه منتقل کنید .
|
|
|
|
|
|
علی نوری
|
|
سلام
در اسفند ماه هسته های نارنج کاشتم تا قبل از اینکه گلدان آن را عوض کنم حالش خوب بود اما در حال حاضر که تقریبا یک هفته میشود وسط برگ های پایینی بعضی از نهال ها درحال خشک شدن است.هر نهال ۴تا ۵ برگ دارد و هنگام جابجایی آن یه خورده نهال ها را از هم باز کردم تا جای آن ها مناسب و بزرگ باشد.تقریبا هر دو روز آب پاشی میکنم و روی سطح خاک آن آب می پاشم.از خاک کوکوپیت هم برای گلدانش استفاده کردم .روزها داخل بالکن و شب ها داخل اتاق میگذارم.علت خشک شدن برگ ها چیست؟؟ممنون
پاسخ
مشاهده
|
|
1
|
|
|
|
2
|
|
مهندس رامندی
|
اگه این مشکل بعدازتعویض گلدان وجابجایی ایجادشده احتمالاشماعمل جابجایی روبه طورصحییح انجام نداده ایدوبااسیب رساندن به ریشه وپاره شدن تارهای مویین گیاه این مشکل ایجادشده است.درهنگام کاشت ویاتعویض گلدان بایددقت شودخاک اطراف ریشه تاحدممکن جدانشودوتوپ ریشه اسیب نبیند.درصورت بروزاین مشکل کارچندانی نمیتوان انجام دادوبهتراست باایجادشرایط ایده ال رشدونیزخودداری ازجابجایی وکوددهی و.... امیدواربه بازگشت گیاهتون باشید
درضمن مقداری تنش بعدازتعویض خاک و... طبیعیه وبه مرورکم میشه
|
|
|
|
|
|
نسیم
|
|
سلام من یه نهال نارنج توی گلدون دارم ولی رشد خوبی نداره، زیاد سرحال نیست، بهش گاهی ویتامین و آهن هم میدم، جاش روی تراسه و نورش زیاده و دوساعت در روز هم آفتاب مستقیم داره، ممکنه گلدونش کوچیک باشه؟ سایز گلدون نهال نارنج باید خیلی بزرگتر از گیاه باشه؟ ممنون
پاسخ
مشاهده
|
|
0
|
|
|
|
1
|
|
مهندس رامندی
|
این گیاه برای رشد مناسب نیاز به تابش افتاب مستقیم وملایم در حدود 8ساعت درروز دارد.در ضمن سرمای هوا باعث ضعیف شدن گیاه میشه ودر مناطق سرد خوب جواب نمیدهد.هنگامي که شاخ و برگ يک گياه بيش از حد سنگين شود يا اينکه ريشه هاي آن از روزنه خروج آب بيرون بزنند،ویا ریشه درون گلدان تنیده ومتراکم شده باشد زمان تعويض گلدان فرا رسيده است.
حجم گلدان باید متناسب با حجم ریشه گیاه ونیز مناسب با شاخ وبرگ گاهتون باشه.قرار دادن گیاه کوچک در گلدان بزرگ روی رشد گیاه تاثیر منفی داره وباید
گلدان را بتدریج بزرگ نمایید ودر هر انتقال وتعویض گلدان را 1-2سایز بزرگتر نمایید.در ضمن به طور کلی گیاهان کاشته شده در گلدان رشد بهتری نسبت به گیاهان گلدانی خواهند داشت
|
|
|
|
|
|
مهدي پناهي
|
|
سلام يك نهال نارنج در باغچه دارم كه از اسفند ٩٤ كاشته ام ولي الان كه شروع به دادن برگ هاي جديد كرده حشرات ريز قهوه اي رنگي روي برگها ديده ميشود آيا اين حشرات خطرناك هستند و بايد از سم استفاده كنم و در صورت لزوم از چه سمي؟
ممنون
پاسخ
مشاهده
|
|
0
|
|
|
|
1
|
|
مهندس رامندی
|
در مرحله اول مبارزه با افات وبا توجه به خطرات استفاده از سم در محیط مسکونی بهتر ست در صورت کم بودن تعداد آفات با کمک غبار پاشی اب بافشارو یا تکهای پنبه که آغشته با صابون است، آفات را از روی گیاه برداشت. یا اینکه 10قطره مایع ظرفشویی رو در یه لیتر اب حل کنید وروی شاخ وبرگ گیاه اسپره نمایید ویا از حشره کش های خانگی به صورت غیر مستقیم وبا فاصله 40 سانتی روی شاخ وبرگ وخاک گیاه اسپره کنید ولی اگه زیاد باشه باید از سم استفاده شود.یا میتونید از سموم غیر شیمیایی وارگانیک مانند پالیزین وتند اکسیر و... استفاده نمایید. اگر متوجه وجود افت بر روی برخی از گیاهان شدید سریعا آنان را از دیگر گیاهان سالم دور کنید تا آفت به آنان سرایت نکند
|
|
|
|
|
|
زهرا گلباغی
|
|
سلام.
۶ماهه بذر نارنج کاشتم ارتفاعش ۱۰ سانت شده. میخوام بدونم کی باید شاخه هاش رو هرس کنم و چه جوری! میخوام مثل بونسای قدش کوتاه بمونه نمیخوام قدش بلند بشه.
پاسخ
مشاهده
|
|
0
|
|
|
|
1
|
|
فاطمه زواری
|
فعلا که گیاه علفی است ولی هنگامی که شروع به شاخه دهی کرد میتونید شاخه های فرعی را حذف کنید و فقط شاخه اصلی را نگهدارید.
|
|
|
|
|