٦/١/١٤٤٨ --- 6/22/2026 --- ۱۴۰۵ دوشنبه ۱ تير امروز
 
پایگاه اطلاع رسانی گل و گیاه، باغبانی و فضای سبز
Signup  Login  صفحه اصلی  | پرسش و پاسخ  | خدمات  | سرگرمی ها  | نقشه سایت  | لیست گیاهان  | تماس با ما  | RSS  | درباره ما
لینک های اصلی
جستجو  
آخرین مطالب
فوت و فن باغبانی امروز
کاشت گیاه سیر
طراحی و اجرای فضای سبز
طراحی و اجرای فضای سبز
آمار بازدید سایت
بازدید کننده آنلاین :  86  نفر
بازدید امروز :  4022  بازدید
بازدید دیروز :  10508  بازدید
تبلیغات متفرقه
پرسش و پاسخ - معرفی و راهنمای پرورش کاکتوس ها - اونیوم دکوریوم

مقاله - معرفی و راهنمای پرورش کاکتوس ها - اونیوم دکوریوم

برای شرکت در پرسش و پاسخ های سایت نارگیل میبایست در سایت عضو باشید و به سیستم وارد شوید . ورود

  
فاطمه شهابی
آیا میتوان از گیاه آونیوم داخل تراریوم استفاده کرد باتشکر   پاسخ مشاهده
مهندس رامندی
میشه ولی چون رشدش نسبتا زیاده چندان مناسب تراریوم های کوچک نیست
افسانه آریان
باسلام خدمت مدیریت محترم این سایت پر محتوا و سپاس فراوان از دقت نطر شما عزیزان در پاسخ دادن به سوالات کاربران. من یه گل اونیوم دکوریوم رو دو هفته قبل از محلات خریداری کردم .گلدان رو تعویص و از خاک اورگانیک براش استفاده کردم. در بیرون پنجره ای که از صبح تاعصر افتابگیر هست گداشتم .اما احساس میکنم برگهاش دیگه پر طراوت نیست و شل شدن و امروز هم دیدم که برگ ساقه ای که عنچه داره داره میریزه. لطفا راهنمای ام کنید اشکال کارم چیه و چرا گیاه دوست داشتنی ام داره بیحال میشه . صمنا فروشنده گفت اونو تو باعچه بکارم اما منمن تو گلدون ازش نگهداری میکنم تو شهر اراک.  پاسخ مشاهده
مهندس رامندی
اول اینکه وارد شدن تنش به گیاه پس از جابجایی وانتقال وتعویض گلدان و...تا حدی طبیعی است وبه صورت ریزش برگها و گلها،عدم طراوت زردی وتوقف رشد و... بروز میکند وبه مرور وبا عادت کردن گیاه به شرایط محیطی جدید کمتر شده واز بین میرود دوم درسته که اين گياه نور دوست است ولي آفتاب تند وشديد بويژه در مورد گياهاني که قبلا در شرايط نور معمول بوده اند مضر است وباعث بروز مشکلاتي ميشود. در صورتي که به طور ناگهاني گياهان را از مکاني با نور کمتر به مکاني که به طور کامل در معرض نور خورشيد قرار دارد منتقل شوند، دچار آفتاب سوختگي خواهند شد؛ بنابراين اگر گياه‌تان به نور کم خو گرفته است، ميزان نور را به تدريج افزايش دهيد. سوم اینکه افراط و تفریط در آبیاری و یا عدم خروج اب اضافی از گلدان و باتلاقی شدن و مساعد نبودن وضع زهکش و نور و حرارت زیاد و آفات،کرم خاکی و همچنین فرا رسیدن هنگام تعویض گلدان ویا تعویض گلدان اشتباه وجدا شدن خاک اطراف ریشه،میتواند عامل این نارسایی باشد
زهره زينلي
من يك گياه اونيوم دارم مي‌خواستم ببينم آبياري آن بايد چگونه باشد؟  پاسخ مشاهده
افسانه سادات فرود
این گیاه از ساکولنت هاست ،در تابستان نسبت به سایر فصول آبیاری بیشتری نیاز دارد در فاصله دو آبیاری اجازه دهید سطح خاک نسبتا خشک شود سپس آبیاری کنید توجه کنید که این گونه گیاهان بیشتر از آبیاری زیاد صدمه می بینند تا کم آبی .
محبوبه بيگلري
سلام نزدیک به یکسال است که این گیاه من رشد نمیکند درضمن ابتدا گلبرگهای بزرگی داشت اما کم کم برگهای آن خشک ولوله می شود ومی ریزد نور اون غیر مستقیم هفته ای دوبار آبیاری می شود وتقریبا هر دوهفته تغذیه پودری گیاهان آپارتمانی می شود  پاسخ مشاهده
مهندس رامندی
تا خاک خشک نشده بهش اب ندید نورشو بیشتر کنید وبا کود کامل مخصوص کاکتوس در فصول گرم تقویتش کنید
شهرام دلجو
سلام. گیاه اونیوم من سال گذشته رشد خوبی داشت. چند وقت اخیر آبیاری آن منظم نبوده. محل نگهداری گیاه شمال است و دراکثر مواقع هوا مرطوب بوده....محل گیاه در بالکن و در معرض نور مستقیم است.چند ماهی است که برگهای گیاه خشک  و قهوه ای میشود و میریزد. این امر باعث شده تا حجم گیاه نسبت به سال قبل خیلی کمتر شود. تارهای سفیدی بعضا روی برگها میبینم. نمیدانم آفت است یا نه؟ عکس اونیوم را میفرستم. لطفا راهنمایی کنید.
افسانه سادات فرود
زیاده روی در آبیاری ،کمبود مواد غذایی ،فرا رسیدن زمان تعویض گلدان ،افات و ...باعث ضعیف شدن گیاه و یا توقف رشد در گیاه می شود ،درفاصله دو آبیاری اجازه دهید سطح خاک خشک شود سپس آبیاری کنید ،هر یک ماه یکبار نیز با کود مخصوص کاکتوس گیاهتان را تقویت کنید ،اگر ریشه ها گلدان را پر کرده باشند زمان تعویض گلدان فرا رسیده .برای مبارزه با آفت زیر و روی برگ ها باسم دیازینون سم پاشی شود (یک قاشق چای خوری سم در یک لیتر آب حل شود ) مقداری از محلول سم نیز به صورت آبیاری به خاک داده شود .
زهرا عبدی
سلام من یک کاکنوس آئونیوم معروف به بشقابی را دو هفته پیش خریدم پشت پنجره شمالی است هفته ای دوبار با چک کردن خاک گلدان و اطمینان از خشک شدن ان را ابیاری کرده ابتدا برخی برگهایش زرد شدن و ریختن اما الان انتهای برگها سیاه شده و برگها به شدت میریزند دو تا از غنچه های آن کاملا خشک شده است و من به شدت عذاب وجدان دارم چه کاری باید برای این گیاه انجام دهم.  پاسخ مشاهده
زهرا عبدی
لطفا نحوه نگهداری آئونیوم مشکی (رز سیاه) را هم بفرمایید. ممنون
افسانه سادات فرود
آئونیوم گیاهی است از خانواده کراسولاسه است ،محیطی آفتابی و گرم یا سایه کم را می پسندد در فاصله دو آبیاری سطح خاک باید خشک باشد.فاصله گیاه تا پنجره باید حدود نیم متر باشد و نور با پرده توری فیلتر شود ،نور کم و یا نور مستقیم باعث سیاه شدن برگ ها می شود .تا بهبود علائم نیز از کود دهی اجتناب کنید .
محسن شهاب الدین
سلام

اول از همه نفس عميق 😅؛ عذاب وجدان لازم نيست، آئونيوم‌ها استاد “درام” هستند و با کوچک‌ترين ناسازگاري چندتا برگ مي‌ريزند تا ما را بترسانند! اما علائمي که گفتيد (زردي، بعد سياه شدن انتهاي برگ‌ها، ريزش شديد و خشک شدن غنچه‌ها) بيشتر از همه با استرس جابه‌جايي + آبياري نامناسب/ماندن رطوبت در خاک + نور ناکافي جور درمي‌آيد.

مهم‌ترين نکته: آئونيوم “کاکتوس” نيست؛ يک ساکولنتِ زمستان‌فعال است. يعني معمولاً در هواي خنک‌تر و نور خوب حالش بهتر است و در گرماي خانه ممکن است نيمه‌خواب شود و به آبياري زياد واکنش بد بدهد. پشت پنجره شمالي هم معمولاً نورش کم است و گياه را ضعيف مي‌کند، در نتيجه برگ‌ها راحت‌تر خراب مي‌شوند.

سياه شدن انتهاي برگ‌ها دو علت رايج دارد: ۱) سرما يا باد سرد (مثلاً چسبيده به شيشه‌ي سرد يا در معرض جريان هواي سرد) ۲) شروع پوسيدگي ناشي از رطوبت زياد در خاک. اگر برگ‌ها از پايين بوته يکي‌يکي مي‌ريزند، گاهي طبيعي است؛ ولي ريزش شديد + سياه شدن معمولاً يعني ريشه‌ها خوشحال نيستند.

کارهايي که همين امروز انجام دهيد (طرح نجات فوري):
۱) گلدان را بررسي کنيد: حتماً سوراخ زهکش داشته باشد. زيرگلداني هم آب جمع نکند.
۲) با يک خلال چوبي/سيخ چوبي خاک را تا عمق ۵–۷ سانت تست کنيد. اگر پايين گلدان هنوز نم‌دار است، فعلاً آبياري را قطع کنيد.
۳) گياه را از “چسبيدن به شيشه سرد” نجات دهيد: ۱۰–۲۰ سانت از شيشه فاصله بدهيد و از باد کولر/پنجره باز دور باشد.
۴) برگ‌هاي کاملاً سياه/له‌شده را جدا کنيد تا قارچ‌ها مهماني نگيرند.

يک قدم خيلي مهم (اگر ريزش ادامه دارد): بررسي ريشه
اگر بوته لق شده، ساقه پايين نرم است، يا بوي بد از خاک مي‌آيد، گياه را از گلدان خارج کنيد. ريشه‌هاي سالم روشن و سفت‌اند؛ ريشه‌هاي پوسيده قهوه‌اي/سياه و لزج مي‌شوند. بخش‌هاي خراب را با قيچي تميز حذف کنيد و اگر ساقه هم نرم شده، سرِ سالم گياه را قلمه بگيريد (تنه را تا جايي ببُريد که بافت کاملاً سالم و سفت باشد). سپس ۲–۳ روز در سايه بگذاريد تا محل برش پينه ببندد و بعد در خاک خيلي سبک بکاريد. اين روش در آئونيوم‌ها معمولاً مثل “احياي ققنوس” جواب مي‌دهد 🔥.

خاک مناسب آئونيوم: خاک بايد خيلي سبک و سريع‌خشک‌شونده باشد. ترکيب پيشنهادي: خاک کاکتوس/ساکولنت + پرليت زياد (حداقل ۴۰–۶۰٪ پرليت/پوميس/ماسه درشت). خاک‌هاي سنگين و پيتي که آب را نگه مي‌دارند، دشمن شماره يک آئونيوم هستند.

آبياري درست: معيار “خشک شدن سطح خاک” کافي نيست؛ براي آئونيوم بهتر است حداقل نصف تا دوسوم عمق گلدان خشک شود. بعد آبياري را عميق انجام دهيد تا آب از زهکش خارج شود و آب اضافي زيرگلداني را خالي کنيد. در خانه‌هاي خنک و کم‌نور، گاهي هر ۱۰–۱۴ روز (يا حتي بيشتر) يک‌بار کافي است؛ هفته‌اي دوبار براي خيلي از شرايط، زيادي است.

نور مناسب (براي هر دو نوع سبز و “رز سياه/مشکي”): آئونيوم نور زياد مي‌خواهد. پنجره شمالي معمولاً کم‌نور است. اگر امکان داريد، پشت پنجره شرقي يا جنوبي با نور فيلتر شده بهتر است. براي جلوگيري از سوختگي، تغيير مکان را تدريجي انجام دهيد (چند روز اول نور ملايم‌تر، بعد بيشتر). رز سياه (Aeonium arboreum ‘Zwartkop’) براي تيره ماندن رنگش نور قوي‌تري لازم دارد؛ در نور کم سبزتر مي‌شود و ضعيف‌تر رشد مي‌کند.

درباره غنچه‌هايي که خشک شدند: اين معمولاً از استرس جابه‌جايي، کمبود نور، يا نوسان آبياري مي‌آيد. خبر خوب اين است که اولويت گياه الان ريشه و برگ است نه گل. پس فعلاً دنبال گلدهي نباشيد؛ اول بگذاريد گياه “به روال” برگردد.

نکته خيلي مهم درباره آئونيوم‌ها: بعضي گونه‌ها/روزلت‌ها بعد از گلدهي موناکارپ هستند (آن رُزلتي که گل داده ممکن است بعدش رو به افول برود)، ولي اگر گياه شما چندسر باشد، معمولاً بقيه سرها مي‌مانند. با اين حال، علائم شما بيشتر شبيه مشکل ريشه/نور است تا “پايان طبيعي پس از گلدهي”.

نگهداري آئونيوم مشکي (رز سياه) به زبان ساده:
نور: زياد و ترجيحاً چند ساعت نور مستقيم ملايم (صبح/عصر).
آبياري: وقتي خاک در عمق خشک شد؛ نه با برنامه ثابت.
خاک: خيلي سبک و پر از پرليت/پوميس.
دما: خنک تا معتدل؛ از يخ‌زدگي و گرماي خيلي زياد دور.
کود: در فصل رشد (معمولاً پاييز تا بهار) ماهي يک‌بار کود رقيق مخصوص ساکولنت؛ اگر گياه الان بدحال است، فعلاً کود ندهيد.

اگر دوست داريد دقيق‌تر راهنمايي کنم، لطفاً بگوييد: گلدان سوراخ زهکش دارد؟ خاکش سبک است يا سنگين؟ نرم شدن ساقه داريد يا نه؟ و يک عکس از نزديکِ rosette و خاک هم خيلي کمک مي‌کند.

براي توضيحات کامل‌تر درباره بيماري‌ها، پوسيدگي ريشه و اصول نگهداري ساکولنت‌ها، پيشنهاد مي‌کنم مقالات سايت نارگيل را مطالعه نماييد.

کیاحسینی
سلام حدود یه ماهه که یه گلدون کوچیکه اونیوم دکوریوم خریدم. اول روی اپن اشپزخانه گذاشتم نور غیرمستقیم نه چندان زیاد. فروشنده بهم گفت هفته ای یک بار طوری که خاک کمی خیس بشه ابیاری کنم‌ بعد از گذشت یک ماه برگهای گوشتیش خشک و کم اب میشه بعد میفته علتش چیه؟  پاسخ مشاهده
افسانه سادات فرود
سلام آبیاری گیاه را کامل انجام دهید تا ریشه ها به خوبی مرطوب شوند ،مقداری به گیاه آب دهید که چند قطره آب اضافه از زیر گلدان خارج شود ،آبیاری بعدی زمانی انجام شود که با لمس 2 تا 3 سانتی خاک رطوبت کمی حس شود ،فاصله گیاه تا پنجره حدود نیم متر باشد.
محسن شهاب الدین
سلام

علتي که توي آئونيوم شما خيلي محتمل‌تره اينه که شرايط نگهداري با ريتم طبيعي رشد آئونيوم هماهنگ نيست. آئونيوم‌ها (مثل خيلي از ساکولنت‌ها) با «کم‌آبیِ گهگاهي» مشکل کمتري دارن تا با «رطوبتِ تکراري و کم‌نور». وقتي نور کم باشه و شما هم هفته‌اي يک‌بار خاک رو خيس کنيد، ريشه‌ها در عمل فرصت کافي براي خشک شدن پيدا نمي‌کنن و کم‌کم ضعيف مي‌شن؛ نتيجه؟ برگ‌ها اول پف و آبدار بودنشون رو از دست مي‌دن، بعد خشک/چروک مي‌شن و مي‌ريزن. خلاصه‌اش: گياه مي‌گه «من آب رو مي‌خورم، ولي تو تاريکي هضمم نمي‌شه» 😅

يک نکته مهم: آئونيوم‌ها برخلاف خيلي از ساکولنت‌هاي رايج، خيلي وقت‌ها در گرماي داخل خانه و تابستون‌ها وارد نيمه‌خواب مي‌شن و در اين حالت آب زيادي نمي‌خوان. اگر توي محيط آشپزخانه (که معمولاً گرم‌تر و نوسان دما/بخار هم داره) نگهداري بشه، اين خواب/استرس تشديد مي‌شه و برگ‌ريزي سريع‌تر اتفاق مي‌افته. پس هفته‌اي يک‌بار براي آئونيوم در نور کم، معمولاً نسخه‌ي خوبي نيست.

کارهايي که پيشنهاد مي‌کنم انجام بديد (بدون عمل جراحي سنگين 😄): اول نور رو بيشتر کنيد؛ بهترين حالت، کنار پنجره‌ي خيلي روشن با نور زيادِ غيرمستقيم يا چند ساعت آفتاب ملايم صبح هست. دوم، آبياري رو از «تقويمي» به «نياز گياه» تبديل کنيد: فقط وقتي کل خاک تا عمق گلدان خشک شد آب بديد (با خلال چوبي/انگشت تست کنيد). موقع آبياري هم سيراب آب بديد تا از زهکش خارج بشه، نه اينکه هر هفته يه کم خاک رو نم‌دار نگه داريد؛ چون نم‌دارِ دائمي = دشمن ريشه.

حتماً زهکش گلدون رو چک کنيد (سوراخ داشته باشه و آب زيرگلدوني جمع نشه) و اگر خاک خيلي سنگين و ديرخشک هست، بهتره تعويضش کنيد: ترکيب مناسب براي آئونيوم معمولاً خاک کاکتوس/ساکولنت به‌علاوه پرليت يا پوميس (براي سبک شدن و خشک شدن سريع‌تر). اگر موقع درآوردن گياه ديديد ريشه‌ها قهوه‌اي/لِه/بدبو هستن، احتمال پوسيدگي مطرحه؛ اون‌وقت بايد قسمت‌هاي خراب حذف بشه و بعد از يکي‌دو روز خشک‌خوردن ريشه، توي خاک سبک کاشته بشه. (آئونيوم‌ها وقتي قهر کنن، بوي بد هم جزو پيام‌هاشونه 🤨)

در نهايت، چندتا نشونه‌ي سريع براي تشخيص: اگر برگ‌ها چروک و نازک مي‌شن ولي ساقه/روزت هنوز سفت و سالمه، معمولاً يا آبياري کم در زمان رشد بوده يا ريشه به خاطر رطوبت و کم‌نور ضعيف شده و آب رو جذب نمي‌کنه. اگر برگ‌ها زرد و شُل مي‌شن و مي‌افتن، بيشتر به آبياري زياد نزديکه. شما با توضيح «نور نه چندان زياد + هفته‌اي يک‌بار» بيشتر به سناريوي دوم نزديکيد ✅🌿

براي راهنمايي‌هاي دقيق‌تر (با عکس از گياه، خاک و محل نگهداري بهتر مي‌شه دقيق‌تر گفت)، پيشنهاد مي‌کنم مقالات آموزشي سايت نارگيل را مطالعه نماييد.

سحر خمانه دار
باسلام و تشکر از طرح پرسش و پاسخ برای گیاهان. من سال گذشته یک گلدون اونیوم گرفتم که تقریباً یک گیاه با برگهای 7/8سانتی بود که دوتا پاجوش داشت، تقریباً ظرف یک هفته دور تا دور گیاه اصلی 5 تا پاجوش دیگه زد، من کلی خوشحال بودم که گیاهم ذاره همینطور بزرگ و پر پشت میشه که برگهای گیاه مادر از بیرونی ترین قسمت شروع بهخزان کرد.به گل فروش که گفتم گفت باید تو گلخانه نگهداری ميشده تا اینجوری نشه. اما در یکی از سايتها دیدم وقتی این گیاه پاجوش میزنه یعنی پیر شده، حتما باید پا جوشها جدا بشن و سوا خاک بشن برگ های گیاه مادر هم جدا بشه به عنوان بذر روی خاک بذارم تا خودش تبدیل به گیاه جدید بشه. وقتی همه پاجوش ها جدا شد و گیاه مادر خالی از برگ شد دوباره مثل قبل شروع به برگ دادن میکنه! آیا این مطلب درست؟ چون من این گیاه خیلی دوست دارم نمیدونم اگر بگیرم دوباره خزان کنه درسته به روش بالا باهاش برخورد کنم؟   پاسخ مشاهده
افسانه سادات فرود
سلام زمانی که گیاهی پاجوش های زیادی می دهد،برای اینکه گیاه ضعیف نشود ،باید پاجوش ها را جدا کرد و جداگانه کاشت کرد و گیاه مادر را نیز تقویت کرد .پاجوشها را با فرارسیدن فصل بهار و زمان تعویض گلدان می توان از گیاه مادری به راحتی جدا کرد و به شکل گیاهی مستقل در گلدانی جداگانه کاشت.از برگهای گیاه نیز می توان در فصول بهار و تابستان قلمه تهیه کرد. برگها بعد از جدا شدن از گیاه مادری به مدت 24 ساعت کنار گذاشته می شوند و سپس در مخلوط خاکی سبک و مرطوبی کاشته می شوند. بر روی گلدان حاوی قلمه ها پلاستیک نکشید زیرا این گیاهان به جمع شدن رطوبت در محیط اطراف حساس هستند و دچار پوسیدگی ریشه می شوند.بايد گياهتان را درمکاني با افتاب ملايم و فيلتر شده مانند افتاب پشت پرده توري قرار دهيد ويا گياه را به مکاني روشنتر با نورزیادغير مستقيم منتقل نماييدو با توجه به این موضوع هر چه فاصله تا منبع نور( مثلا پنجره اتاق ) زیاد باشد شدت نور دریافتی کمتر بوده و بر کیفیت گلدان اثر می گذارد. معمولا ۵۰ تا ۶۰ سانتی متر فاصله تا پنجره مناسب است. به منظور تقویت گیاه یک تا دو مرتبه در طی فصل رشد (بهار و تابستان )از کود کامل مخصوص گیاهان آپارتمانی استفاده کنید ،در کود دهی زیاده روی نکنید.
حسین معین
سلام من یک گیاه اونیوم گرفتم الان بعد از حدود 1 ماه حاشیه و نوک دو عدد از برگهاش جمع و کمی قهوه ای شده علت چیست در ضمن هر 7 روز یک بار آبیاری میکنم.

  پاسخ مشاهده
افسانه سادات فرود
افراط و تفریط (بیش بود و کمبود) در آبیاری زیاد و یا کم بودن نور و درجه حرارت عامل آن هستند،افتاب تند وشديد بويژه در مورد گياهاني که قبلا در شرايط نور معمول بوده اند مضر است وباعث بروز مشکلاتي ميشود. در صورتي که به طور ناگهاني گياه را از مکاني با نور کمتر به مکاني که به طور کامل در معرض نور خورشيد قرار دارد منتقل شود، دچار آفتاب سوختگي خواهند شد؛ بنابراين اگر گياه‌تان به نور کم خو گرفته است، ميزان نور را به تدريج افزايش دهيد. بايد گياهتان را درمکاني با افتاب ملايم و فيلتر شده مانند افتاب پشت پرده توري قرار دهيد ويا گياه را به مکاني روشنتر با نورغير مستقيم منتقل نماييد.قبل از آبیاری نیز خاک را به اندازه 2 سانت کنار زنید اگر خاک خشک شده بود یعنی زمان آبیاری فرا رسیده است .در هنگام آبیاری نیز سعی کنید برگ ها خیس نشوند .
امير يعقوبي
با عرض سلام و خسته نباشيد. برادر من يه گل كاكتوس اينيوم داره كه من بهمن 94 براش كادو تولد خريدم.الان هم اوضاعش خوبه.ولي اين طور كه از ظواهر امر مشخص است ساقه گياه اصلي(بزرگترين) در حال سفيدك زدن و پلاسيده شدن است.چه بايد بكنيم.اگه راه و روش قلمه زدن رو هم بگين كه خيلي ممنون ميشم. با سپاس  پاسخ مشاهده
افسانه سادات فرود
سلام احتمالا ریشه آسیب دیده و شما باید جهت تکثير حتما از قسمت هاي سالم گياه استفاده کنید وگرنه امکان گرفتن قلمه نيست.برگها را با قسمتي از ساقه به طول 3-2 سانتيمتر بايد جدا کرد قلمه ها به مدت 1روز در مکاني خشک و بدور از نور مستقيم آفتاب نگهداري مي شوند تا رطوبت اضافي خود را از دست بدهند. براي کشت مي توان از شن مرطوب و يا مخلوط يک سوم شن درشت + يک قسمت خاک معمولي + يک قسمت پرلايت و يا هر ترکيب ديگري که سبک است و زهکش خوبي دارد استفاده کرد. قلمه برگ که کمي ساقه را نيز به همراه دارد را طوري در بستر کاشت قرار دهيد که ساقه در داخل خاک و برگ بيرون از خاک باشد . قلمه برگ را نيز تا نيمه در بستر کاشت فرو کنيد. گلدان را در مکاني گرم و روشن حداقل با هفت ساعت روشنايي اما به دور از نور مستقيم آفتاب بگذاريد. بعد از کاشت قلمه بستر را مرطوب کنيد اما برنامه آبياري را همانند يک گياه بالغ انجام دهيد و از خيس کردن بيش از اندازه بستر بپرهيزيد.دماي مناسب براي ريشه زايي قلمه ها حدود 24-23 درجه سانتيگراد است. زمان ريشه دهي قلمه ها نيز 15 الي 25 روز است. قلمه ها را حدود سه ماه بعد مي توان به گلدانهايي مستقل منتقل کرد.
سحر روزی طلب
سلام.من چند هفته هست که این گیاه و خریدم،کنار پنجره شمالی هست و نور غیر مستقیم داره،هفته ای یک یا دو بار بهش آب میدم و گلدونش و از روز اول عوض کردم اما یکی از برگ هاش خشک شد و افتاد و حالا هم دو تا از برگاش خشک شده،زیرش هم لکه های سیاه یا قهوه ای مثل تو عکس هست،میخواستم بدونم آیا این گیاه بیماری قارچی داره یا خشک شدنش علت دیگه ای داره؟


  پاسخ مشاهده
افسانه سادات فرود
سلام آبیاری زیاد ،بسته بودن زهکش گلدان ،بیماری قارچی می تواند علت باشد .زهکش گلدان را بازدید و از خارج شدن آب اضافه از زیر گلدان مطمئن شوید .آبیاری گیاه را کمتر کنید و تا سطح خاک به اندازه 2 تا 3 سانت خشک شده به گیاه آب ندهید .برگ های بیمار و خشک را جدا کرده و درو بریزید .یک قاشق چای خوری قارچی کش مانند مانکوزب را در یک لیتر آب حل کنید به زیر و روی برگ ها اسپری کرده مقداری را نیز به صورت آبیاری به خاک دهید .10 روز بعد مجددا سم پاشی را تکرار کنید .
سحر روزی طلب
زهکش گلدون خالی نیست چونکه سنگ ریزه داره و موقع آبیاری آبها کامل خارج میشه،خاکش هم از اول خودشون خاکبرگ ریخته بودن  یعنی اصلا مثل خاک کاکتوس ها خشک نمیشه،بسیار نرم هست و بینشن هوا هست.
فاطمه زواری
1) همینکه خاک هیچوقت خشک نمیشود دلیل بر آبیاری زیاد، یا احتملا مناسب نبودن خاک است.2) خطوط قهوه ای که زیر گلبرگها ایجاد شده بیشتر عامل فیزیکی و سایش است. احتمالا گیاه طی جابجایی دچار آسیب فیزیکی شده است و زیاد نگران کننده نیست ولی سعی شود که یا میزان آبیاری کاهش داده شود یا خاک مناسبتری برای گیاهتان انتخاب کنید (بهتر است از خاک مناسب کاکتوس استفاده کنید)

 
 
۱
۲
 

 
Loading
Loading
Nargil Logo gray

© تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است
آخرین مطالب :


مقالات پر بازدید :


صفحه اصلی  | پرسش و پاسخ  | خدمات  | سرگرمی ها  | نقشه سایت  | تماس با ما  | RSS
فهرست گل و گیاه   |  نمایشگاههای گل و گیاه   |  اخبار گل و گیاه   |  مقالات گل و گیاه   |  مؤسسات گل و گیاه
ورود / عضویت