سلام
آواز خوندن براي گياه اگه هم جواب نده، حداقل حال خودت رو خوب ميکنه 😄 اما بريم سر اصل ماجرا؛ چيزي که از توضيحاتت فهميده ميشه اينه که شمعدانيات همزمان چند تا استرس سنگين رو تحمل کرده: آفت شديد، چند نوع سم، آفتاب، و بعد هم کوددهي. الان هم داره گل ميده ولي برگهاش زرد و بيحال ميشن، که بيشتر شبيه گياهي هست که «زنده است، ولي خسته و ضعيف».
ترکيبي که استفاده کردي (ايميداکلوپريد + حشرهکش خانگي + سيپرو مترين به خاک) براي يه گلدون شمعداني خيلي تند و تيز محسوب ميشه. اين سمها ميتونن روي ريشه، برگ و حتي سيستم تنفسي گياه اثر منفي بذارن. اينکه بقيه شمعدونيهات خوبن و فقط همين يکي قهر کرده، نشون ميده که اين گلدون يا حساستر بوده، يا دوز سم براش بيشتر از بقيه شده، يا قبلاً ضعيفتر بوده.
زرد شدن برگها، خشک شدن تدريجي، ولي ادامه گلدهي، معمولاً يعني گياه داره از ذخاير خودش خرج ميکنه. يعني انرژي ميذاره براي گل، اما برگها و ريشه تو فشارن. تو چنين وضعيتي، اولويت ما بايد اين باشه که گياه رو از فاز استرس دربياريم، نه اينکه با کود و سم و کار اضافه بيشتر گيجش کنيم.
الان منطقيترين کار اينه که تا مدتي هيچ سمي بهش ندي، نه روي برگ، نه داخل خاک. مگس سفيد فعلاً که کنترل شده؛ هر وقت خواستي دوباره پيشگيري کني، فقط از يک سم مطمئن و ملايم با دوز درست استفاده کن، نه چند تا با هم. ترکيب سمها با هم گاهي براي خود گياه از خود آفت خطرناکتره.
در مورد آبياري، هر دو سه روز يکبار با توجه به اينکه تو ايوان و آفتاب بعدازظهره، معقول به نظر ميرسه، ولي بهتره بهجاي عدد، به خود خاک نگاه کني. قبل از آبياري، با انگشت دو بند برو تو خاک؛ اگه تا اون عمق خشک بود، بعد آب بده. شمعداني از خاک هميشه مرطوب خوشش نمياد و آب زياد همراه با ريشه ضعيفشده از سم ميتونه زردي و ريزش برگ رو شديد کنه.
کود کامل که هفته پيش دادي، فعلاً ديگه کافيه. الان که گياهت استرسديده، کود زياد ميتونه مثل غذاي چرب براي آدم مريض باشه. تا دستکم يک ماه ديگه کود نده. بعد اگر حالش بهتر شد، هر ۳–۴ هفته يکبار کود کامل با دوز نصف مقدار پيشنهادي کافيه.
نور هم که گفتي حدود ۴ ساعت آفتاب مستقيم بعدازظهر داره، براي شمعداني خوبه، فقط اگر آفتاب خيلي سوزانه، سعي کن کمي نور ملايمتر يا فيلتر شده بهش بدي (مثلاً پشت توري، يا کمي جابهجايي گلدون). گياهي که از سم و آفت و استرس دراومده، ممکنه به آفتاب تند هم حساستر شده باشه.
يه نکته مهم: اينکه ميگي فقط همين يک گلدون حالش بده، نشون ميده که احتمالاً ريشههاي اين يکي بيشتر آسيب ديدن. اگر حدود ۲–۳ هفته آينده بهتر نشد و همچنان برگهاي جديد هم زرد و بيحال درمياومدن، ميتوني خيلي آروم گلدون رو بخوابوني و گياه رو دربياري و ريشهها رو نگاه کني. اگه ديدي ريشهها قهوهاي، لهشده يا کمپشت هستن، بهتره در يک خاک تازه، سبک و زهکشدار با کمي پرليت/شن شسته، مجدد بکاري. اين کار رو فقط وقتي بکن که واقعاً ناچار شدي؛ چون جابجايي گلدون خودش يه استرس جديده.
براي کمک به ريکاوري، اگر دسترسي داري، ميتوني يکبار از محلول بسيار رقيق اسيد آمينه يا عصاره جلبک دريايي (فرمولهاي مخصوص گياهان زينتي) استفاده کني؛ اينها کود قوي نيستن، بيشتر نقش تقويتي و ضد استرس دارن. ولي اگر نداري، همين که آبياري منظم، نور مناسب و بدون سم و کود اضافه براش فراهم کني، خودش بزرگترين کمک به گياهه 🌱.
جمعبندي کارهايي که انجام بدي:
۱. فعلاً هيچ سم جديدي نزن، فقط رصد کن که مگس سفيد برنگرده.
۲. آبياري فقط وقتي که ۲ بند انگشت خاک خشک شد، نه طبق روز ثابت.
۳. تا يک ماه ديگه کود نده؛ بذار از شوک دربياد.
۴. اگر آفتاب خيلي تند هست، کمي ملايمترش کن.
۵. اگر وضعيت بعد ۲–۳ هفته بهتر نشد، به فکر تعويض خاک و بررسي ريشه باش.
اميدوارم اين «گلدون اژدر»ت هم بالاخره از فاز قهر دربياد و مثل بقيه شمعدانيهات خوشگل و سرحال بشه 😉 اگر خواستي درباره آفات، سمها، و تقويت شمعداني بيشتر بخوني، حتماً مقالات سايت نارگيل رو هم يه نگاهي بنداز، خيلي برات کمککننده خواهد بود.