٥/١/١٤٤٨ --- 6/21/2026 --- ۱۴۰۵ يکشنبه ۳۱ خرداد امروز
 
پایگاه اطلاع رسانی گل و گیاه، باغبانی و فضای سبز
Signup  Login  صفحه اصلی  | پرسش و پاسخ  | خدمات  | سرگرمی ها  | نقشه سایت  | لیست گیاهان  | تماس با ما  | RSS  | درباره ما
لینک های اصلی
جستجو  
آخرین مطالب
فوت و فن باغبانی امروز
تعویض گلدان کاکتوس
طراحی و اجرای فضای سبز
طراحی و اجرای فضای سبز
آمار بازدید سایت
بازدید کننده آنلاین :  14  نفر
بازدید امروز :  8314  بازدید
بازدید دیروز :  11178  بازدید
تبلیغات متفرقه
پرسش و پاسخ - معرفی و راهنمای پرورش گیاهان زینتی فضای باز - ختمی چینی

مقاله - معرفی و راهنمای پرورش گیاهان زینتی فضای باز - ختمی چینی

برای شرکت در پرسش و پاسخ های سایت نارگیل میبایست در سایت عضو باشید و به سیستم وارد شوید . ورود

  
احسان میلان
با سلام من یک گل ختمی چینی دارم ولی نمیتونم تکثیرش کنم لطفا راهنمایی کنید با تشکر
  پاسخ مشاهده
افسانه سادات فرود
برای تکثیر، قلمه‌های انتهایی ساقه را که نشانه‌ای از گلدهی در آن‌ها وجود ندارد، با یک چاقوی تیز، از گیاه مادری جدا کنید. قلمه باید به طول ۸ تا ۱۰ سانتی متر باشد. انتهای آن را در پودر هورمون ریشه زایی فرو ببرید و در گلدانی با قطر دهانه ۶ تا ۸ سانتی متر، حاوی کمپوست بذر و قلمه قرار دهید و به طور منظم مه‌پاشی کنید و با کیسه پلاستیکی شفاف بپوشانید. پس از ریشه‌دهی و رشد مجدد کیسه را بردارید و مه‌پاشی را متوقف کنید تا گیاه به طور طبیعی به رشد خود ادامه دهد. خاک را کمی مرطوب نگهدارید و کود مایع را برای تغذیه ختمی، مصرف نمائید. زمانی که گیاه کاملا قوی شد، آن را به گلدانی با قطر دهانه ۱۱ تا ۱۳ سانتی‌متر حاوی کمپوست گلدانی با پایه پیت منتقل کنید
مهدی اسدی
ببینید همین لکه ها (نقطه ها) ی سفید روی برگها و ساقه آفتش هستند  یادم نیست چه سمی زدند به گیاهم  از یکی از کارکنان گل فروشی پرسیدم گفتند احتمالا یا کنفیدور بوده یا دیازینون چون ما فقط همین دو نمونه سم را داریم 
اونموقع بهم گفتند که آفت کنه است ولی من الان مقاله شما را که خواندم بنطرم رسید شاید این نقطه های سفید تریپس باشد چون گیاهم تا گل می داد خشک می شد و می افتاد 
البته شما متخصصید 
  پاسخ مشاهده
محسن شهاب الدین
سلام

اين لکه‌ها و نقطه‌هاي سفيد ريز روي برگ و ساقه گل ختمي چيني‌ات (همون رز چيني خودمون) خيلي وقت‌ها علامت حضور آفت مکنده هست؛ حالا اين آفت مي‌تونه کنه، تريپس يا شته باشه. از توضيحاتي که دادي، مخصوصاً اين‌که غنچه و گل‌ها زود خشک مي‌شن و مي‌افتن، احتمال حضور تريپس هم بالاست، ولي کنه هم کاملاً محتمله؛ بايد دقيق‌تر نگاه کنيم 😉

کنه‌ها معمولاً باعث مي‌شن برگ‌ها حالت خاکستري، کدر يا برنزه پيدا کنن، پشت برگ کمي تارعنکبوتي ظريف ديده مي‌شه، و لکه‌ها بيشتر حالت ريزريزي دارن که انگار برگ سمباده خورده. اين آفت توي هواي گرم و خشک خيلي حال مي‌کنه و زياد مي‌شه، و اگر برگ رو تکون بدي يا با ذره‌بين نگاه کني، ممکنه کنه‌هاي ريز قرمز، زرد يا قهوه‌اي رو ببيني که حرکت مي‌کنن.

تريپس‌ها موجودات کشيده و باريک هستن، شبيه خط‌هاي ريز سياه يا قهوه‌اي، که معمولاً داخل غنچه‌ها و بين گلبرگ‌ها قايم مي‌شن. نشونه‌هاشون: گل‌ها باز نمي‌شن، ناقص باز مي‌شن، يا زود خشک مي‌شن و مي‌افتن؛ روي گلبرگ‌ها و برگ‌ها هم لکه‌هاي سفيد-نقره‌اي يا خطوط کم‌رنگ ديده مي‌شه. توضيحي که دادي درباره خشک شدن و افتادن گل‌ها، واقعاً به تريپس هم مي‌خوره.

اين‌که بهت گفتن احتمالاً کنه است هم بيراه نيست؛ خيلي وقت‌ها توي گل‌فروشي‌ها هر آفت ريز روي برگ رو سريع مي‌گن کنه! 😄 ولي براي تشخيص دقيق، معمولاً بايد: برگ و پشت برگ رو با يک ذره‌بين نگاه کني، ببيني تارعنکبوت خيلي ظريف هست يا نه، يا روي گل‌ها رد و خش و لکه‌هاي نقره‌اي مي‌بيني يا نه. بدون ديدن خود گياه، فقط مي‌تونيم حدس قوي بزنيم، نه قطعيت ۱۰۰٪.

در مورد سم: کنفيدور (ايميداکلوپريد) يک سم سيستميک و نسبتاً رايج براي شته، تريپس و بعضي آفت‌هاي مکنده‌ست. ديازينون هم حشره‌کش تماسي/گوارشي قويه. هر دو مي‌تونن روي خيلي از آفت‌ها اثر بذارن؛ ولي:

کنه‌ها در اصل حشره نيستن، عنکبوتيان هستن، پس حتماً نياز به کنه‌کش (اکارسي_يد) دارند، و حشره‌کش‌ها هميشه خوب جواب نمي‌دن. براي تريپس حشره‌کش‌هايي مثل کنفيدور مي‌تونن مؤثر باشن، ولي معمولاً بايد چند نوبت و همراه با بهبود شرايط نگهداري استفاده بشن، وگرنه دوباره برمي‌گردن.

اگر بخواي الان مسئله رو جمع‌وجور کني، اين کارها رو پيشنهاد مي‌کنم:

۱. برگ‌ها و گل‌ها را خوب بررسي کن (خصوصاً پشت برگ و داخل غنچه‌ها). اگر تار خيلي ريز ديدي، احتمال کنه بالاست. اگر حشره‌هاي کشيده و ريز داخل غنچه‌ها ديدي، احتمال تريپس بيشتره.

۲. چند برگ آلوده و يک گل مشکل‌دار رو بچين و از نزديک زير نور خوب نگاه کن؛ حتي مي‌توني با دوربين گوشي نزديک عکس بگيري و زوم کني تا شکل آفت معلوم بشه.

۳. چه کنه باشه، چه تريپس، حتماً اول با آب پرفشار (ولي نه آنقدر که گياه له بشه!) برگ‌ها و ساقه‌ها رو خوب بشور؛ اين کار تعداد زيادي از آفت‌ها رو کم مي‌کنه و کمک مي‌کنه سم‌پاشي مؤثرتر بشه.

۴. اگر دوباره خواستي سم بزني، بهتره بدوني چه آفتي هست و بعد سم مناسبش رو انتخاب کني: براي کنه، کنه‌کش مخصوص؛ براي تريپس، معمولاً حشره‌کش سيستميک يا تماسي مناسب، و در چند مرحله با فاصله حدودي ۷–۱۰ روز.

۵. يادت باشه محيط نگهداري هم مهمه: هواي خيلي خشک، نور شديد و کمبود رسيدگي هم کنه رو تشويق مي‌کنه مهمون دائمي گياهت بشه. رطوبت نسبي مناسب و اسپري آب (اگر بيماري قارچي نداره) مي‌تونه کمک‌کننده باشه.

پس جمع‌بندي: از روي توضيحت، احتمال هر دو آفت (کنه يا تريپس) هست، اما اون داستان خشک شدن و افتادن گل‌ها کمي بيشتر به نفع تريپس صحبت مي‌کنه. با اين حال، بدون ديدن گياه نمي‌شه صددرصد گفت؛ اما حالا تو با اين نشونه‌ها مي‌توني خيلي حرفه‌اي‌تر از قبل آفت رو تشخيص بدي و حتي گل‌فروش محل رو هم غافلگير کني 😎

براي اين‌که بيشتر درباره آفت‌هاي گياهان آپارتماني، مخصوصاً گل ختمي چيني، شناخت پيدا کني و روش‌هاي دقيق‌تر مبارزه رو ببيني، حتماً مقالات سايت نارگيل رو هم مطالعه کن؛ کلي نکته ريز و کاربردي توش هست که به کارت مياد.

مهین محمدی نیکو
سلام. یه گل ختمی چینی دارم که اخیرا برگهاش زرد میشه و می افته. زیر برگها و در انتهای برگ(محل اتصال دمبرگ) یک قطره کوچیک شفاف ایجاد میشه و برگ بعد از مدتی کاملا زرد میشه و می افته.


  پاسخ مشاهده
افسانه سادات فرود
سلام جهت تشخیص بهتر شرایط نگهداری را به طور کامل توضیح دهید.ریزش در برگ های پایینی بیشتر است؟
بهزاد نادری
با سلام بهار گذشته چند بوته ختمی چینی قرمز در باغچه کاشتم که بسیار شاداب بوده و قد کشیدند. در پاییز هرس کردم و با پلاستیک برای محافظت از سرما پوشاندم. امسال هنوز هیچ نشانه ای از زنده شدن و رویش جوانه و برگ دیده نمیشود. آیا این وضعیت طبیعی هست یا خشک شده اند؟   پاسخ مشاهده
افسانه سادات فرود
سلام اگر ریشه سرما نزده باشد احتمال رویش هنوز هست.
زهرا خلعتبری
با سلام من در یوتیوب بارها ویدیوی پیوند رنگهای مختلف این گیاه را دیدم ، فصل مناسب عمل پیوند یا قلمه زنی چه وقتیه ؟  پاسخ مشاهده
افسانه سادات فرود
سلام اواسط تابستان زمان مناسبی است.
باران نصیری
سلام وقت بخیر
من سال گذشته چند تا ختمی چینی توی باغچه در گیلان کاشتم تا پاییز خوب رشد کردن و گل دادن اواخر زمستان هرس کردم تغریبا بالای یک متر رسیده بودن که نصف شاخه رو هرس کردم امسال بهار دوتاشون تازه برگ زدن ولی بقیه هنوز اثری از جوانه زدن در ساقه ها نیست میترسم خشک بشن یعنی باید منتظر باشم؟
  پاسخ مشاهده
افسانه سادات فرود
سلام احتمال بيماري و آفت هست ، از سم ديازينون و قارچ کش کاليبان به صورت محلول پاشي برگ استفاده شود و دو هفته بعد تکرار شود.اگر اطراف گياه ، گياهان ديگري هستند که مشکوک به آلودگي هستند سم پاشي را براي آنها نيز انجام دهيد،پس از درمان با کود مخصوص گل دهي تقويت شود.
باران نصیری
سلام يه رز رونده دارم کا گلبرگاش کامل باز نميشه چکار کنم؟


 
 
 

 
Loading
Loading
Nargil Logo gray

© تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است
آخرین مطالب :


مقالات پر بازدید :


صفحه اصلی  | پرسش و پاسخ  | خدمات  | سرگرمی ها  | نقشه سایت  | تماس با ما  | RSS
فهرست گل و گیاه   |  نمایشگاههای گل و گیاه   |  اخبار گل و گیاه   |  مقالات گل و گیاه   |  مؤسسات گل و گیاه
ورود / عضویت