٥/١/١٤٤٨ --- 6/21/2026 --- ۱۴۰۵ يکشنبه ۳۱ خرداد امروز
 
پایگاه اطلاع رسانی گل و گیاه، باغبانی و فضای سبز
Signup  Login  صفحه اصلی  | پرسش و پاسخ  | خدمات  | سرگرمی ها  | نقشه سایت  | لیست گیاهان  | تماس با ما  | RSS  | درباره ما
لینک های اصلی
جستجو  
آخرین مطالب
فوت و فن باغبانی امروز
تعویض گلدان کاکتوس
طراحی و اجرای فضای سبز
طراحی و اجرای فضای سبز
آمار بازدید سایت
بازدید کننده آنلاین :  38  نفر
بازدید امروز :  8941  بازدید
بازدید دیروز :  11178  بازدید
تبلیغات متفرقه
پرسش و پاسخ - معرفی و راهنمای پرورش گیاهان زینتی فضای باز - بشقابی

مقاله - معرفی و راهنمای پرورش گیاهان زینتی فضای باز - بشقابی

برای شرکت در پرسش و پاسخ های سایت نارگیل میبایست در سایت عضو باشید و به سیستم وارد شوید . ورود

  
حنانه صالحی
با سلام یک گلدان گل خورشیدی دارم با توضیح در سایت شما بشقابی،مرکز گل سیاه شده و از انتهای برگ ها در حال گندیدن و افتادن هستن،در تراس نگهداریش کردم باید چی مار کنم که کل گلم از بین نره،ممنون میشم کمکم کنید  پاسخ مشاهده
افسانه سادات فرود
سلام احتمال زیاده روی در آبیاری و بیماری قارچی است ،در هنگام آبیاری سعی کنید قسمت مرکزی گیاه خیس نشود ،ابیاری از کنار گلدان و به مقدار کمتر انجام شود ،در فاصله دوآبیاری اجازه دهید سطح خاک به اندازه 3 سانت خشک شود سپس آبیاری کنید ،از قارچ کش بنومیل نیز استفاده کنید یک قاشق چای خوری سم در یک لیتر آب حل شود به صورت آبیاری به خاک داده شود در صورت لزوم 15 روز بعد مجددا محلول سم را به خاک دهید .
نرگس طهماسبی
سلام  یه گلدون گل خورشیدی برامون هدیه آوردند که خاک اون خیلی فشرده است یک روز بعد از آب دهی خشک و  مثل سیمان سفت میشه. با این که گل دلده اما برگ هاش دارن زرد میشن بعضی از برگها هم از وسط دچار سوختگی شدن
گلدون تو حیاطه اما در آفتاب شدید نیست وقتی سطح گلدون خشک میشه آب میدم یعنی دو تا سه بار در هفته . به نظر تون خاکشو عوض کنم؟ چه خاکی مناسبه؟

  پاسخ مشاهده
مهندس رامندی
ترکیب خاکش مناسب نیست یا فشرده شده وباعث بروز این مشکل شده است.دقت نمایید در هنگام تعویض خاک تا حد ممکن خاک اطاف ریشه ها جدا نشود
الهام صفری
سلام/ من گل بشقابی دارم/ تازه خریدمش یک ماه نیست اما برگاش زرد شدن/ از پایین برگاش داره زرد میشه و میفتن اینکه کمرنگ شدن چیکار کنم؟  پاسخ مشاهده
افسانه سادات فرود
سلام نور کم ،آبیاری زیاد ،نا مناسب بودن زهکش ،آفات خاک و ...می تواند باعث این عارضه شود .
الهام صفری
سلام مجدد.والا نور پشت پنجره افتاب غیر مستقیم/ اب یاری هم چند روز یک بار بهش اب میدم/بعد اینکه گلدان رو اماده از گلخانه خریدم/ چجوری بفهمم افت زده؟
محسن شهاب الدین
سلام

اول خيالت رو راحت کنم: زرد و کمرنگ شدن برگ‌هاي پاييني گل بشقابي، هميشه به معني مريضي و نابودي گياه نيست 😊 مخصوصاً وقتي تازه خريداري شده. خيلي وقت‌ها گياه داره خودش رو با شرايط جديد (خونه‌ي شما) تطبيق مي‌ده و چندتا برگ پاييني رو فدا مي‌کنه تا از بقيه محافظت کنه.

در مورد شرايطي که گفتي: نور پشت پنجره با آفتاب غيرمستقيم براي گل بشقابي مناسبه، اما اين گياه اصولاً از اوناييه که نور زياد دوست داره. اگر نور کم‌تر از حد نيازش باشه، برگ‌ها کشيده، رنگشون کم‌رنگ و بي‌حال مي‌شه، و گياه فرمِ سفت و جمع‌وجورش رو از دست مي‌ده. اگه مي‌توني جاش رو طوري تنظيم کن که نور زياد و فيلترشده بگيره؛ نه آفتاب تند مستقيم وسط ظهر، ولي جايي که خيلي روشن باشه، مثلاً کنار پنجره جنوبي يا شرقي.

در مورد آبياري: چند روز يک بار يعني چي؟ 🤔 براي ساکولنت‌ها مثل گل بشقابي، زيادي محبتِ آبي = زرد شدن و ريختن برگ‌ها از پايين. قبل از آبياري حتماً با انگشتت خاک رو تا عمق ۲–۳ سانت چک کن، اگر هنوز نم‌دار بود، آب نده. بذار خاک تقريباً کامل خشک بشه، بعد آبياري کن. اشتباه رايج اينه که چون گياه تازه خريده شده، از روي دلسوزي مدام بهش آب مي‌ديم و ريشه کم‌کم خفه مي‌شه.

حتماً چک کن که زيرگلدوني آب جمع نشه. گل بشقابي اگر مدت طولاني پاي ريشه‌اش خيس بمونه، ريشه شروع به پوسيدن مي‌کنه و اولين علامتش همين زرد شدن و نرم شدن برگ‌هاي پاييني هست. اگر وقتي برگ زرد رو لمس مي‌کني احساس مي‌کني خيلي نرم و لزج شده، احتمالاً پاي ريشه زيادي خيس بوده.

حالا برسيم به سؤالت درباره آفت 👀: براي اينکه بفهمي آفت داره يا نه، اين کارها رو بکن: ۱. زير و روي برگ‌ها رو با دقت نگاه کن؛ مخصوصاً لابه‌لاي برگ‌ها. اگر دونه‌هاي سفيد پنبه‌اي ديدي → احتمال شپشک آردآلود. ۲. اگر روي برگ‌ها نقطه‌هاي ريز زرد و ريزنقش و تار عنکبوت خيلي نازک ديدي → احتمال کنه (عنکبوت قرمز) هست. ۳. اگر روي برگ‌ها لکه‌هاي قهوه‌اي، لهيدگي يا سوراخ‌هاي عجيب بود → مي‌تونه يا آفت يا مشکل آبياري/آفتاب‌سوختگي باشه. اگر هيچ موجود ريز، لکه مشکوک، تار، يا دونه‌ي پنبه‌اي نديدي، خيلي احتمال قوي مشکل از آبياري و تغيير شرايطه، نه آفت.

چون گلدون رو آماده از گلخانه خريدي، احتمالاً گياه در شرايط ايده‌آل رطوبت و نور بوده و الان داره به محيط جديد عادت مي‌کنه. تغيير دما، نور و آبياري، به‌خصوص تو هفته‌هاي اول بعد از خريد، معمولاً باعث ريزش چند برگ پاييني مي‌شه. اين طبيعيه؛ نگران نباش، به شرطي که روند زرد شدن خيلي سريع و گسترده نباشه.

خلاصه کارهاي که پيشنهاد مي‌کنم انجام بدي: ۱. نور: جاش رو بذار جاي خيلي روشن با نور غيرمستقيم قوي. اگر ديدي خيلي رنگ‌پريده است، کم‌کم (نه ناگهاني) به نور بيشتر عادتش بده. ۲. آبياري: فقط وقتي خاک تا عمق چند سانت کاملاً خشک شده آب بده. تو فصل خنک حتي ممکنه هر ۱۰–۱۴ روز نياز به آب داشته باشه، نه «چند روز يک بار». ۳. زهکشي: حتماً مطمئن شو گلدون سوراخ کف داره و آب تو زيرگلدوني نمي‌مونه. ۴. کنترل آفت: با دقت زير و روي برگ‌ها و طوقه (محل اتصال برگ‌ها به ساقه) رو نگاه کن. اگر چيزي ديدي مي‌توني برام دقيق توصيف کني يا عکس بفرستي. ۵. برگ‌هاي خيلي زرد و نرم رو مي‌توني به‌آرامي جدا کني تا گياه انرژي‌اش رو روي برگ‌هاي سالم بذاره.

در نهايت، اگر فقط برگ‌هاي پاييني يکي‌يکي زرد مي‌شن و مي‌افتن، و بقيه برگ‌ها سفت، سالم و نسبتاً سبزن، احتمالاً مشکل حادي در کار نيست و گياه فقط در حال سازگاريه. ولي اگر زرد شدن سريع به برگ‌هاي بالايي هم رسيد، يا مرکز گياه شل شد، اون‌وقت قضيه جدي‌تره و بايد سريع‌تر ريشه و خاک رو بررسي کنيم.

براي اطلاعات بيشتر درباره نگهداري ساکولنت‌ها و مشکلات شايع‌شون، مي‌توني مقالات سايت نارگيل رو هم ببيني؛ خيلي نکته‌هاي کاربردي و ريزه‌کاري‌هاي خوب درباره همين گياه‌ها داره 🌿.

حسین فتحعلی
سلام وقت بخیر من یک گلدان ناز بشقابی سبز دارم که در هوای ازاد در جلوی پنجره شمالی گذاشتم. هر 2روز که خاکش کاملا خشک میشه اب میدم و اب هم از زیرگلدون خارج میشه . ساعت 7صبح تا 9صبح افتاب میخوره و بقیه روز هم چون درطبقه 4 هستیم نور خوبی داره. افت وحشره ای هم روش دیده نمیشه و ساقه اش هم سفت و محکمه وپوسیدگی نداره. ولی از وقتی خریدمش برگهای زیرین بمرور زرد و خشک شدن و الان تقریبا خود گلهای بشقابی شکلش مونده وسبزه.2ماه هست که خریدمش. هر 2روز که اب میدم خاکش خیلی خشکه ممکنه لازم باشه هرروز اب بدم  یا دلیل دیگه ای داره .لطفا راهنمایی بفرمایید  . ممنون  پاسخ مشاهده
افسانه سادات فرود
سلام قبل از آبیاری سطح خاک را به اندازه ی 3 سانت کنار بزنید اگر خشک شده بود به گیاه آب دهید .ممکنه به خاطر آبیاری زیاد مواد غذایی خاک کم شده باشد با کود مخصوص کاکتوس گیاه خود را تقویت کنید .
سعید قنبری
سلام،خسته نباشید،ممنون از کانال خوبتون گلدون کاج مطبق دارم که ۲ساله خریدم فقط ی طبقه اضافه شده و برگهای پایین زبر و کدر تر از برگهای بالاست،اگه ممکنه راهنمایی بفرمایید گلدون کاکتوس بشقابی هم که دارم بیحال شده و برگاهی زیرش زرد و خشک میشه و امکار سبز تیره شده راهی هست درست بشه؟


  پاسخ مشاهده
افسانه سادات فرود
سلام در مورد کاج مطبق ، کافي نبودن ميزان نور و کمبود مواد غذايي مي تواند علت باشد ، گلدان را در فاصله ي يک متري از پنجره با نور فيلتر شده قرار دهيد و هر ۱۵ روز ۹۰ درجه گلدان را بچرخانيد ، هر سه هفته يکبار با کود مخصوص گياهان آپارتماني تقويت شود / در مورد خورشيدي ، افراط و تفريط در آبياري مي تواند علت باشد ، قبل از آبياري خاک را لمس کنيد اگر خاک به دست شما نميچسبيد يعني زمان آبياري فرا رسيده است ، از تجمع آب در زير گلداني نيز خودداري شود ، گلدان نزديک به منبع گرمايي نيز نباشد.
علی نظارتی
با سلام.حدود ۲ ماه پیش گل بشقابی خریداری کردم اما به مرور وسط برگها لکه های قهوه ای پدیدار شو و سپس برگها خشک شدند و به سمت پایین افتادگی پیدا کردند.از نور پاسیو استفاده میکند و ۷ الی ۱۰ روزه آبیاری میشود.لطفا راهنمایی کنید  پاسخ مشاهده
افسانه سادات فرود
سلام در هنگام آبیاری سعی کنید برگ ها خیس نشوند به خصوص در قسمت مرکز گیاه آب جمع نشود.قبل از آبیاری با انگشت خاک را لمس کنید اگر خاک تا عمق ۲ سانتیمتر خشک شده بود یعنی زمان آبیاری فرا رسیده است.جهت درمان استفاده از قارچ کش مانکوزب ۲ نوبت به فاصله ی ۱۴ روز توصیه می شود.
علی نظارتی
با سلام.حدود ۲ ماه پیش گل بشقابی خریداری کردم اما به مرور وسط برگها لکه های قهوه ای پدیدار شو و سپس برگها خشک شدند و به سمت پایین افتادگی پیدا کردند.از نور پاسیو استفاده میکند و ۷ الی ۱۰ روزه آبیاری میشود.لطفا راهنمایی کنید
زهرا فراهانی
سلام
خسته نباشید
من گل بشقابی دارم که از گلخونه اوردم پشت پنجره . به نظرم افتاب زیاد باعث سوختن برگهاش شده بود بهمین دلیل کمی فاصله دادم و نورغیرمستقیم می گیرد.
به نظرم نورش خیلی خوب ، نور فیلتر شده
ولی فکرکنم‌به دلیل اینکه غبار پاشی کردم خیلی از برگهاش ریخته.
باید چکارش کنم به دلیل جابجایی برگها ریخته یا غباپاشی.
درست می شود؟ باید چکار کرد؟
ممنون از راهنمایی شما
  پاسخ مشاهده
افسانه سادات فرود
سلام جابجايي بي تاثير نبوده ولي اين گياهان نيازي به غبارپاشي ندارند ، اگر ساقه شل نشده باشد مي توان اميدوار به بازگشت گياه بود.غبارپاشي متوقف شود ، آبياري زماني انجام شود که سطح خاک خشک شده باشد.
فرنوش فرمایی
بله خوشبختانه ساقه شل نشده هست متشکرم
فرنوش فرمایی
ببخشيد راه حلي نيست که باعث سرحالي و رشدش شود؟ تو گلخونه ديدم واقعا در يک گلدان کوچک بيش از ده بشقابي پر رشد کردند با اينکه مطمئنم هيچ کودي داده نشده است
افسانه سادات فرود
رسيدن اکسيژن کافي به گياهان و تهويه محيط باعث شادابي گياهان مي شود ، متاسفانه در محيط منزل خشکي محيط و کافي نبودن ميزان اکسيژن تا مدتي باعث بي طراوت شدن گياهان مي شود ، بيماري ها و آفات نيز در محيط هاي با تهويه کم شايع تر است .خاک گياه را تعويض کنيد ، با قارچ کش مانکوزب ضدعفوني شود و در خاک جديد بکاريد ، در ساعاتي که افتاب روي گياه نيست پنجره را باز نگه داريد تا اکسيژن کافي به گياه برسد.
فرنوش فرمایی
ممنونم
افسانه سادات فرود
موفق باشيد.

 
 
 

 
Loading
Loading
Nargil Logo gray

© تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است
آخرین مطالب :


مقالات پر بازدید :


صفحه اصلی  | پرسش و پاسخ  | خدمات  | سرگرمی ها  | نقشه سایت  | تماس با ما  | RSS
فهرست گل و گیاه   |  نمایشگاههای گل و گیاه   |  اخبار گل و گیاه   |  مقالات گل و گیاه   |  مؤسسات گل و گیاه
ورود / عضویت