سلام! فوشيا (همون «گوشواره») گياه نازنازیِ خوشگلپسنديه؛ يعني هم گلهاش دل ميبره هم اگر شرايطش باب ميلش نباشه سريع قهر ميکنه 😄. سياه شدن برگها ميتونه چند علت داشته باشه، ولي معمولاً قابل مديريت و درمانه.
۱) چرا برگها سياه شده؟
رايجترين علتها اينهاست: سرمازدگي يا شوک جابهجايي (خصوصاً اگر از گلخانه يا فضاي خنک/گرم به محيط جديد آمده)، آبياري زياد و خفگي ريشه (خاک هميشه خيس بماند)، يا قارچها مثل پوسيدگي و لکهبرگي. اگر سياهي بيشتر حالت «لکهاي/خيس و لهشونده» دارد و برگها ميريزند، احتمال آبياري زياد و قارچي بودن بيشتر ميشود. اگر برگها خشک و ترد سياه شدهاند، بيشتر به سرما/شوک يا آفتاب تند ميخورد.
۲) آيا مشکلي دارد؟ چکار کنم؟
اگر فقط چند برگ سياه شده، معمولاً فاجعه نيست. برگهاي سياه و خراب را با قيچي تميز جدا کنيد تا هم ظاهر گياه بهتر شود هم اگر بيماري هست پخش نشود. بعد، خاک را بررسي کنيد: اگر خاک باتلاقي و هميشه خيس است، آبياري را کم کنيد و مطمئن شويد گلدان زهکش خوب دارد (سوراخ کف + زيرگلداني که آب توش نماند). اگر بوي بدِ خاک يا نرمیِ ساقه نزديک خاک حس ميکنيد، آنوقت داستان جديتر و احتمال پوسيدگي ريشه بالاتر است.
۳) نگهداري در آپارتمان ميشود؟
بله، ولي با چند شرط. فوشيا نور زيادِ غيرمستقيم را دوست دارد؛ پشت پنجره روشن با پرده نازک عاليه. آفتاب مستقيم تند (خصوصاً ظهر تابستان) ميتواند برگها را بسوزاند. دما هم مهمه: فوشيا معمولاً هواي خنکتر را بيشتر دوست دارد؛ اگر خانه خيلي گرم و خشک باشد، زود بداخلاق ميشود. کنار شوفاژ/بخاري نگذاريد.
۴) آبياري درست فوشيا
قانون طلايي: وقتي ۲ تا ۳ سانتيمتر سطح خاک خشک شد، آبياري کنيد. نه هر روز از روي عادت، نه هم آنقدر دير که خاک کاملاً خشکِ خشک شود. آب اضافي بايد از زير گلدان خارج شود و داخل زيرگلداني جمع نماند. اين گياه با «پا توي آب بودن» رابطه خوبي ندارد 😉.
۵) چه کودي بدهيم و چقدر؟
براي فوشيا در فصل رشد (بهار و تابستان) بهترين گزينه يک کود کامل مثل NPK متعادل (مثلاً ۲۰-۲۰-۲۰) يا کود مخصوص گياهان گلدار است. مقدار دقيق به برند کود بستگي دارد، ولي يک روش امن و کمريسک اين است: نصف دوز پيشنهادي روي بستهبندي را هر ۲ تا ۳ هفته يکبار بدهيد. اگر گياه در پاييز/زمستان رشد کمي دارد، کوددهي را خيلي کم يا قطع کنيد. زيادهروي در کود = نوکسوزي و قهر برگها.
۶) آيا غبارپاشي لازم است؟
فوشيا رطوبتدوست است، اما غبارپاشي دائمي هميشه بهترين راه نيست؛ چون اگر هوا خنک باشد يا تهويه کم، ميتواند قارچ را بيشتر کند. بهتر و حرفهايتر: سيني سنگريزه و آب زير گلدان (طوري که کف گلدان با آب تماس نداشته باشد) يا دستگاه بخور سرد. اگر غبارپاشي ميکنيد، صبحها انجام دهيد تا برگ تا شب خشک شود، و روي گلها کمتر بپاشيد.
۷) يک چک سريع براي تشخيص بهتر
اگر امکانش هست نگاه کنيد: زير برگها آفتهايي مثل کنه تارعنکبوتي/شته/سفيدبالک نباشد (کنهها معمولاً در هواي گرم و خشک ميآيند و برگ را کدر و لکهدار ميکنند). همچنين اگر سياهي به شکل لکههاي حلقهاي يا پخششونده است، احتمال بيماري قارچي بيشتر است و بايد هم آبياري/تهويه اصلاح شود هم برگهاي آلوده حذف شوند.
اگر دوست داريد دقيقتر بگم علت سياهي چي بوده، يک عکس واضح از برگهاي سياه (رو و پشت برگ) و همينطور عکس خاک و گلدان بفرستيد تا مثل کارآگاههاي گياهپزشکي پرونده رو ببنديم 😄🌿.
براي اطلاعات بيشتر درباره نگهداري گياهان آپارتماني، آفات و بيماريها، مقالات سايت نارگيل را مطالعه نماييد.