٥/١/١٤٤٨ --- 6/21/2026 --- ۱۴۰۵ يکشنبه ۳۱ خرداد امروز
 
پایگاه اطلاع رسانی گل و گیاه، باغبانی و فضای سبز
Signup  Login  صفحه اصلی  | پرسش و پاسخ  | خدمات  | سرگرمی ها  | نقشه سایت  | لیست گیاهان  | تماس با ما  | RSS  | درباره ما
لینک های اصلی
جستجو  
آخرین مطالب
فوت و فن باغبانی امروز
تعویض گلدان کاکتوس
طراحی و اجرای فضای سبز
طراحی و اجرای فضای سبز
آمار بازدید سایت
بازدید کننده آنلاین :  71  نفر
بازدید امروز :  9436  بازدید
بازدید دیروز :  11178  بازدید
تبلیغات متفرقه
پرسش و پاسخ - معرفی و راهنمای پرورش گیاهان زینتی - انجیر

مقاله - معرفی و راهنمای پرورش گیاهان زینتی - انجیر

برای شرکت در پرسش و پاسخ های سایت نارگیل میبایست در سایت عضو باشید و به سیستم وارد شوید . ورود

  
مینا محمودی
با سلام و سپاس بابت راهنمایی های خوبتون
درخت انجیر چند ساله ای دارم که تا پارسال میوه میداد و امسال هم خوب بار برداشت ولی از اوایل مرداد، برگها و شاخه هاش کاملا خشکیده اند و پوست ساقه به راحتی کنده میشود و زیر پوست ساقه پودر سیاه رنگی هست شبیه به پودر زغال
لطفا راهنمایی کنید مشکلش چیه و راه حل چیه؟
  پاسخ مشاهده
مهندس رامندی
,احتمالا دچار نوعی بیماری قارچی شده یا آفت زده تصویرش رو بفرستید
رضا اعرابیان
سلام بنده در حیاط منزل دو درخت انجیر دارم که برگهای ان چروک خورده وخشک میشود لطفا در مورد علت ان بنده را راهنمایی نمایید  پاسخ مشاهده
افسانه سادات فرود
سلام چروک شدن برگ ها نشان دهنده نرسيدن آب کافي به گياه است .وجود آفاتي مثل شته وکنه و ...نيز مي تواند علت باشد ، شستشوي برگ ها با فشار آب و استفاده از سم ديازينون به درخت کمک خواهد کرد.آبياري نيز منظم با کم شدن رطوبت خاک انجام شود.
امیر زارع
با سلام و عرض ادب
من یک عدد درخت کوچک انجیر حدودا" دو ساله در پاسیو دارم . در چند هفته اخیر روی بند ساقه ها و تنه لکه های برجسته سفید پنبه مانند طبق عکسهای ارسالی ایجاد شده است . علت چیست و راه برطرف کردن آن چیست ؟ با تشکر.


  پاسخ مشاهده
افسانه سادات فرود
سلام وجود توده هاي متحرک سفيد رنگ با پوشش آردي علامت وجود افتي به نام شپشک آردآلود است. اين حشره از شيره پرورده گياه تغذيه کرده و باعث ضعيف شدن گياه مي شود. اين حشره پولک دار است و مانند ذره هاي پنبه اي که توسط پنبه زن حلاجي شده باشد در زير برگ ها و انتهاي دمبرگ و ساقه جمع مي شوند.محل تجمع آنان بيشتر در درزهاي نوک برگ هايي که در سايه واقع شده اند مي باشد.در مرحله اول مبارزه با افات شپشک با توجه به خطرات استفاده از سم در محيط مسکوني بهتر ست در صورت کم بودن تعداد آفات با کمک غبار پاشي اب بافشارو يا تکه‌اي پنبه که آغشته با صابون است، آفات را از روي گياه برداشت. يا اينکه چند قطره مايع ظرفشويي رو در يک ليتر اب حل کنيد وروي شاخ وبرگ گياه اسپري نماييد ولي اگر زياد باشه بايد از سم استفاده شود.يا ميتوانيد از سموم غير شيميايي وارگانيک مانند پاليزين و سيرينول و... استفاده نماييد. اگر متوجه وجود افت بر روي برخي از گياهان شديد سريعا آنان را از ديگر گياهان سالم دور کنيد تا آفت به آنان سرايت نکند .جهت مبارزه شيميايي با اين افت از حشره کشهاي تماسي مانند ديازينون به نسبت به يک قاشق چاي خوري ( دو سي سي در يک ليتر آب به اضافه پنج تا شش قطره مايع ظرفشويي ) استفاده شود که بايد روي قسمتهاي الوده وشاخ وبرگ گياه(پشت وروي برگها) اسپره نماييد. بهتر است که اينکاردر خارج از آپارتمان و در فضاي باز انجام شود و اين ماده را از دسترس اطفال دور نگهداريد در ضمن مقداري از محلول را نيز به صورت ابياري به خاک گلدان بدهيد.بعد از 14-7 روز سمپاشي تکرار شود.
هادی درودیان
با سلام و خسته نباشید
من در پاییز امسال از یک درخت انجیر قلمه تهییه کرده و بعد از ریشه دادن در نیمه ی دوم اسفند آن را در یک گلدان کاشتم اما از چند روز قبل برگ های قلمه طبق تصویر پژمرده شده اند😥
برای از بین نرفتم آن چه اقداماتی باید انجام بدم؟

  پاسخ مشاهده
افسانه سادات فرود
سلام کمي بي طراوت شدن قلمه پس از انتقال به خاک طبيعي مي باشد ، زهکشي را بررسي کنيد .جهت احتياط دو نوبت به فاصله ي ۱۴ روز از قارچ کش مانکوزب به صورت آبياري استفاده شود ، قلمه را در مکاني با دماي ۲۰ درجه دارد نگهداري کنيد.آبياري زماني انجام شود که با لمس خاک رطوبت کمي حس شود.
هادی درودیان
به نظر خودم چون در سه روز گذشته افت دماي زيادي رو در بيشتر جاهاي کشور داشتيم و اينکه اين گلدون هم در بالاکن قرار داشت فکر کنم به خاطر سرما باشه
البته کمينه ي دما زير صفر نرفت
ميتونه به خاطر سرما باشه و اگر هست براي احيا چي کار بايد بکنم؟
افسانه سادات فرود
اگر دما به زير صفر نرسيده باشد ، مشکل جدي نيست و با انتقال به مکان گرم تر بهبود مي يابد ، موارد ديگر مثل آلوده بودن خاک و يا صدمه ديدن ريشه حين انتقال به خاک هم بايد در نظر گرفت که با استفاده از قارچ کش جلوي عارضه را گرفت ، يک هفته صبر کنيد اگر بهبود نيافت از خاک خارج کنيد و وضعيت ريشه را بررسي کنيد.
هادی درودیان
این هم عکسش هستش
ممنون میشه هر چه سریع‌تر (قبل از اینکه خراب بشه) پاسخ بدین


  پاسخ مشاهده
زهرا سیاحی
سلام. وقتتون بخیر. ببخشید ما توی باغچمون یه درخت انجیر زینتی داریم. میخواستم ببینم چطور میتونم ازش تکثیر کنم برای توی آپارتمان ؟! آیا باید قلمه بزنم یا میوه های کوچولوش رو سبز کنم که جوانه بده ؟! و سوال بعد اینکه آیا این گیاه در تهران رشد میکنه ؟ ممنونم   پاسخ مشاهده
افسانه سادات فرود
سلام بله در محيط آپارتمان ، در نزديکي پنجره مي توانيد نگهداري کنيد ، قلمه گرفتن از فيکوس ها معمولا در محيط آپارتمان به سختي انجام مي شود ، اگر از هورمون ريشه زايي استفاده کنيد ، سريع تر به نتيجه مي رسيد ،معمولا ازدياد فيکوس بوسيله قلمه سبزي است که از نوک شاخه با يک يا دو برگ که داراي يک يا دو جوانه باشد مي گيرند و باين ترتيب بوته خوش فرمي بدست مي آيد ولي ميتوان از ساقه خشبي و نيمه خشبي هم براي ازدياد فيکوس استفاده نمود . موقع قلمه زدن فروردين درگلخانه گرم است بطوريکه گلدانهاي قلمه ۲۵ درجه حرارت داشته باشند. خاک قلمه از سه قسمت خاک برگ دو قسمت ماسه و يک قسمت پيت تشکيل مي شود . هر قلمه را جداگانه و بتنهائي در گلدان ميزنند زيرا ريشه فيکوس حساس است اگر چند قلمه را با هم بزنند ريشه ها صدمه مي بينند ، روي قلمه با نايلون پوشانده شود، تکثير از طريق بذر نيز ممکن است و بايد اجازه دهيد ميوه ها روي درخت کاملا خشک شوند ./ دماي زير ۱۵ درجه براي اين گياه مناسب نيست و اگر قصد پرورش اين گياه در فضاي بيرون ( تهران ) را داريد با مشکل مواجه مي شويد.
mehdi
سلام وقت بخیر، بعضی از برگ های انجیر کمرنگ شدن انگار یه چیزی یک لایه ازشون خورده البته هر سال این اتفاق میافته ممنون میشم راه مبارزه ارگانیک معرفی کنید. تشکر  پاسخ مشاهده
افسانه سادات فرود
سلام آفات و کمبود مواد غذايي مي تواند علت باشد ، شستشوي برگ ها با فشار آب ، استفاده از صابون هاي حشره کش مثل پاليزين و تقويت درخت با کود حاوي پتاسيم بالا توصيه مي شود‌.آبياري نيز منظم انجام شود.
leila -
عرض سلام و وقت بخیر

عکس‌هایی که می‌بینید مربوط به درخت انجیری ست که از اواسط خرداد تعداد کمی از برگ‌هاش زرد و سوراخ شدند و الان ( یعنی هفتۀ آخر خرداد) میوه‌های آن زرد و قرمز رنگ، پوک و در اطراف تعدادی از آن‌ها تودۀ تار مانند وجود دارد. امسال خیلی میوه داده  ولی مطمئن نیستم میوۀ اصلی باشند چونکه همیشه مرداد ماه میوه‌هاش می‌رسیدند.
خیلی ممنون می‌شم من رو دراین مورد راهنمایی کنید.

با تشکر



  پاسخ مشاهده
افسانه سادات فرود
سلام احتمالا آفت کنه است ، که باعث انتقال بيماري ويروسي نيز مي شود ، شستشوي برگ ها با فشار آب و مبارزه با آفات با سموم کنه کش در کاهش علائم موثر است ، از سمومي مثل آبا مکتين ، فنازاکوئين + روغن تابستانه استفاده شود.
mehdi
سلام و درود ، برگ های انگور داره زرد میشه و رشدی هم نداره چند سال است همینطور میشه،  انجیر هم بی حاله و رشدی نداره امسال به جز دو بار سه بیست کودی بهشون ندادم



  پاسخ مشاهده
افسانه سادات فرود
سلام هر دو درخت را با سم پاليزين صبح زود يا عصر سم پاشي کنيد ، هر يک ماه يکبار با کود سه بيست + آمينو اسيد و کود آهن تقويت شود.در مورد انگور اگر روند زرد شدن ادامه داد و برگ ها سوختگي داشتند از قارچ کش کاليبان استفاده شود.
mehdi
سلام روی برگ ها این مورد رو مشاهد کردم چه افتی هست و ایا با سم پالیزین درمان میشه؟

  پاسخ مشاهده
mehdi
کسي پاسخگو نيست
محسن شهاب الدین
سلام

آنچه روي برگ انجير شما ديده مي‌شود ترکيبي از توده‌هاي تخم يا فضولات حشرات در ميان تارهاي عنکبوتي است که معمولاً به فعاليت کنه‌ها (به‌ويژه کنه تارعنکبوتي) يا لارو برخي حشرات برگ‌خوار برمي‌گردد. وجود لايه‌اي شبيه تار عنکبوت همراه با نقاط ريز سياه، مهم‌ترين نشانه آلودگي است و اگر کنترل نشود باعث ضعف درخت، زردي و ريزش برگ‌ها خواهد شد.

پاليزين يک حشره‌کش و کنه‌کش ارگانيک بر پايه روغن‌هاي گياهي است و براي کنترل آفات نرم‌بدن مثل شته، کنه، مگس سفيد و برخي لاروها قابل استفاده است. بنابراين روي آفت برگ انجير شما هم مي‌تواند اثرگذار باشد، به شرطي که چند نوبت و با دز صحيح استفاده شود و تمام سطوح برگ به‌ويژه زير برگ‌ها کاملاً خيس شوند.

براي استفاده از پاليزين ابتدا برگ‌هاي خيلي آلوده و خشک‌شده را هرس و جمع‌آوري کنيد تا منبع اصلي آلودگي کم شود. سپس طبق دستور درج‌شده روي بسته‌بندي (معمولاً ۲ در هزار تا ۵ در هزار) محلول را تهيه کرده و در عصر يا اوايل صبح، زماني که هوا خنک است، روي درخت اسپري کنيد. اين کار را هر ۵ تا ۷ روز يک‌بار و دست‌کم ۲ تا ۳ نوبت تکرار نماييد. در زمان سم‌پاشي، پشت و روي برگ‌ها، محل تاخوردگي‌ها و شاخه‌هاي جوان را کامل خيس کنيد.

اگر پس از دو تا سه مرحله سم‌پاشي هنوز آفت به‌طور محسوس کم نشده بود، احتمال دارد گونه‌ي درگير مقاوم‌تر باشد و نياز به استفاده از کنه‌کش يا حشره‌کش شيميايي اختصاصي با نظر کارشناس گياه‌پزشکي باشد. در اين صورت مي‌توانيد با همراه داشتن يک برگ آلوده به مرکز خدمات کشاورزي يا نهالستان معتبر مراجعه کنيد تا نوع آفت دقيق‌تر تشخيص داده و سم مناسب (با در نظر گرفتن دوره‌ي کارنس براي مصرف ميوه) تجويز شود.

براي پيشگيري از تکرار آلودگي، شاخه‌هاي درهم و مرکز بسيار متراکم درخت را هرس کنيد تا نور و هوا بهتر در تاج درخت گردش کند، زيرا کنه‌ها و بسياري از حشرات در شرايط گرم، خشک و کم‌جريان‌هوا شدت مي‌گيرند. آبياري منظم بدون غرقابي، تغذيه متعادل (مثلاً کود دامي پوسيده در زمستان و مقداري کود کامل در بهار) و جمع‌آوري برگ‌ها و ميوه‌هاي ريخته پاي درخت، قدرت دفاعي انجير را بالا برده و شدت آفات را کاهش مي‌دهد.

براي کسب اطلاعات بيشتر درباره آفات، بيماري‌ها و شيوه‌هاي اصولي نگهداري از درخت انجير و ساير گياهان زينتي و ميوه، مقالات سايت نارگيل را مطالعه نماييد.


 
 
۱
۲
۳
۴
۵
 

 
Loading
Loading
Nargil Logo gray

© تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است
آخرین مطالب :


مقالات پر بازدید :


صفحه اصلی  | پرسش و پاسخ  | خدمات  | سرگرمی ها  | نقشه سایت  | تماس با ما  | RSS
فهرست گل و گیاه   |  نمایشگاههای گل و گیاه   |  اخبار گل و گیاه   |  مقالات گل و گیاه   |  مؤسسات گل و گیاه
ورود / عضویت