|
ابوالفضل کریم
|
|
با سلام وعرض خسته نباشید در حیاط منزل یک درخت انجیر سیاه داریم هر سال بار خوبی میدهد یکی از مشکلات که الان هم به وجود آمده میوده های بزرگ از انتها کمی باز میشوندو درون آنها پر رینگ شده و ترش میشوند اما در میوه های کوچکتر این موضوع نیست
خواستم بدانم علت ترش شدگی چه متواند باشد
با تشکر
پاسخ
مشاهده
|
|
0
|
|
|
|
|
|
|
|
معصومه فاضلی
|
|
سلام
روزتون بخیر
من چندتا قلمه پرورش دادم برای کاشت بونسای
الان دوماه گذشته و ریشه دادن و میخوام که توی خاک بکارمشون (تا الان توی ماسه بودن و هرروز ابیاریشون میکردم)
حالا نمیدونم چه خاکی باید برای این کار استفاده کنم
و شرایط کاشت قلمه توی خاک چیه
ممنون میشم کمکم کنید
پاسخ
مشاهده
|
|
1
|
|
|
|
2
|
|
افسانه سادات فرود
|
سلام بستگی به نوع گیاه دارد ،به طور کلی از ترکیب خاکبرگ +خاک باغچه +ماسه یا کوکوپیت +پیت ماس +پرلیت می توانید استفاده کنید . ريشه هار اچک کنيد معمولا 2-3 ماه طول ميکشد تا اماده انتقال بشود. پس از ريشه دار شدن بايد از دفعات ابياري بتدريج کاسته شود. اجازه بدهيد تا ريشه دهي کامل شود(5تا 10 سانت)وسپس انرا با دقت ,وبدون جداشدن خاک اطراف ريشه در خاک مناسب بکاريد. قلمه هاي تازه ريشه دار شده را در گلدان کوچکي شروع کنيد و با بزرگ شدن آن تدريجا آنرا به گلدانهاي بزرگ منتقل کنيد.قلمهها ابتداي زندگيشان چون هنوز ريشه کاملي ندارند به آهستگي رشد ميکنند. پس از اينکه رشد ريشه و تغذيه آن کامل شد رشد گياه نيز تصاعدي خواهدشد.
|
|
|
|
|
|
|
|
عبدالمجید فرجیان
|
با سلام 2 سال است که بعد از کاشت درخت میوه و یا گل -بعد از جوانه زدن -جوانه ها خشک میشوند. هم اکنون درخت انجیری که در پاییز کاشته ام همین حالت را پیدا کرده است و علاو ه بر آن برگها در حال پژمردگی و خشک شدن هستند لطفا راهنمائی بفرمائید
با تشکر فرجیان
پاسخ
مشاهده
|
|
0
|
|
|
|
1
|
|
افسانه سادات فرود
|
سلام
نا مناسب بودن خاک ،بیماری و یا وجود کرم در خاک می تواند علت باشد ،در صورت امکان نمونه ای از خاک و برگ ها را به آزمایشگاه خاک شناسی یا جهاد کشاورزی در منظقه خود برده تا توصیه های کودی لازم به شما داده شود .
|
|
|
1
|
|
عبدالمجید فرجیان
|
سلام با تشکر از پاسخ شما بنده با ایجاد یک گودال بقر 40 سانتیمتر در فاصله 40 سانتیمتری از مرکز ساقه بعمق 50 سانتیمتر ایجاد کردم . مشاهدات: 1- رطوبت در حد 70% 2- مشاهده 2 عدد کرم سیاه رنگ بقطر 3-4مم و طول 5مم 3- نرمی خاک مناسب در حدی که براحیتی بیل در خاک عمل میکرد. 4- ایجاد نواحی قهوه ای رنکگ بر روی برگ در تصاویر پبوست تعدادبرگها و شکل افتدگی نشان داه شده است
|
|
|
1
|
|
عبدالمجید فرجیان
|
سلام با تشکر از پاسخ شما بنده با ایجاد یک گودال بقر 40 سانتیمتر در فاصله 40 سانتیمتری از مرکز ساقه بعمق 50 سانتیمتر ایجاد کردم . مشاهدات: 1- رطوبت در حد 70% 2- مشاهده 2 عدد کرم سیاه رنگ بقطر 3-4مم و طول 5مم 3- نرمی خاک مناسب در حدی که براحیتی بیل در خاک عمل میکرد. 4- ایجاد نواحی قهوه ای رنکگ بر روی برگ در تصاویر پبوست تعدادبرگها و شکل افتدگی نشان داه شده است
|
|
|
1
|
|
عبدالمجید فرجیان
|
مجددا سلام موقعیت جغرافیائی : اهواز زمان تصویر برداری : ساعت14:30 درجه حرارت حدودا43 درجه سانتیگراد
|
|
|
1
|
|
افسانه سادات فرود
|
دمای بالا ،زیاده روی در آبیاری و کمبود مواد غذایی ،آفات می تواند باعث این عارضه شده باشد ،در فاصله دو آبیاری اجازه دهید سطح خاک خشک شود .معمولا هر 7 تا 10 روز یکبار آبیاری کافی می باشد .هر 2 تا 3 سال یکبار بایستی خاک باغچه را کود دامی ( اگر کود گوسفندی پوسیده باشد بهتر است ) بدهید که علاوه بر تامین مواد غذایی در بهبود وضعیت خاک شما نیز تاثیر زیادی خواهد داشت .البته بایستی مواد غذایی دیگری هم به صورت کود های شیمیایی در اختیار درختان خود قرار دهید . به عنوان مثال کودهایی تحت عنوان N P K یا کود های کامل برای درختان بسیار لازم و مفید می باشند و در صورتی که می خواهید درختان شما شاداب و پر محصول باشند و کیفیت محصولات هم بالا باشد از کودهایی که به انها ریزمغذی گفته می شود نیز استفاده نمایید /زیر برگ ها را نیز از نظر وجود آفت بررسی کنید ،ممکن است آفت کنه داشته باشد،کنه ها به صورت نقاط بسیار ریز همراه با تارعنکبوت یا گرد و خاک مشاهده می شوند .
|
|
|
|
|
|
لیاقت
|
|
با سلام تعدااند،درخت انجیر دارم از نوع گلابی،سیاه و معمولی که همه در یک ردیف کاشته شده اند، یعنی از نظر نور، آب، کود و... شرایط یکسانی دارند و همه آنها میوه دهی خوبی دارند به جز یکی از آنها که نژاد زرد کوچک است و مخصوص خشک کردن این درخت باوجود اینکه بار خیلی زیادی میدهد جز چند عدد انگشت شمار ما بقی انجیری آن نمیرسد و حتی با سرد شدن هوا به درخت میماند و خشک میشود، پیشنهاد عملی شما برای کمک به رسیدن میوه های این انجیر چیست؟ با تشکر فراوان
پاسخ
مشاهده
|
|
0
|
|
|
|
1
|
|
افسانه سادات فرود
|
سلام زماني که ميوهها کوچک هستند زياد آبياري نکنيد و يا اصلا به درختان آب ندهيد (آبياري باعث ريزش ميوه ميشود) و سپس به طور منظم آبياري نماييد. مثلا هفتهاي يکبار به مدت يک ساعت آبياري کنيد.کمبود مواد غذايي از علل ريزش ميوه ها هست.کود دامي (اگر کود گوسفندي پوسيده باشد بهتر است) بدهيد که علاوه بر تامين مواد غذايي در بهبود وضعيت خاک شما نيز تاثير زيادي خواهد داشت.
البته بايستي مواد غذايي ديگري هم به صورت کودهاي شيميايي در اختيار درختان خود قرار دهيد. به عنوان مثال کودهايي تحت عنوان N. P. K. يا کودهاي کامل براي درختان بسيار لازم و مفيد ميباشند و در صورتي که ميخواهيد درختان شما شاداب و پر محصول باشند و کيفيت محصولات هم بالا باشد از کودهايي که به انها ريزمغذي گفته ميشود نيز استفاده نماييد. اين کود داراي عناصيري مثل آهن، بر، مس، روي، موليبدن و … ميباشد و کافي است که ۲۵ تا ۵۰ گرم از آن را بسته به سن درختان خودتان در آب آبياري حل نموده و يا به صورت مستقيم به پاي درختان خود بريزيد.از دلايل ديگر ،بيماري و آفاتي مثل کنه است که توسط کارشناس از نرديک بايد بررسي شود.
|
|
|
|
|
|
محمد بهرامی
|
سلام . درخت انجیری دارم که پروانه مینوز بر روی برگهای آن می نشیند و درخت را از بین می برد . برخی کارشناسان گفته اند سمپاشی باید
با سمومی مثل امامکتین –
بنروات ، آوانت و لاروکش های مشابه انجام بگیرد که بنابر نظر کارشناسان کشاورزی سالمترین
و موثرترین سم موجود در بازار امامکنین – بنزوات معرفی شده است . آیا درست است . در ضمن سم مذکور در فروشگاه شما پیدا میشود ؟ آیا قیمت های اعلامی شما در سایت بریال می باشد یا تومان ؟ آیا محصولات شما پستی ارسال میشود .
پاسخ
مشاهده
|
|
0
|
|
|
|
1
|
|
فاطمه زواری
|
بله می توانید از سم آبامکتین استفاده کنید. به قسمت فروشگاه مراجعه کنید به احتمال زیاد موجود است. واحد قیمت درج شده.سمی عمومی است و باید در شهرستان ها هم به فروش برسد.
|
|
|
|
|
|
mehdi
|
|
سلام عباداتتون قبول یه سوال در مورد انجیر دارم متاسفانه میوه های انجیر موقع رسیدن از تو خراب میشه و بین میوه ها هم کرم های سفید و جود داره باید چه کار کرد؟
پاسخ
مشاهده
|
|
0
|
|
|
|
1
|
|
مهندس رامندی
|
باید گیاهتون رو در زمان مناسب سمپاشی کنید.سم دیازینون برای اینکار توصیه میشه
|
|
|
1
|
|
mehdi
|
ببخشید منظورتون از زمان مناسب چه وقتیه و ایا برای سم پاشی باید از لباس محافظ استفاده کرد؟
|
|
|
1
|
|
مهندس رامندی
|
رعایت نکات ایمنی در سمپاشی لازمه.
سمپاشی زمستانه ونیز در بهار وقبل وبعد از گلدهی ونیز در زمان ابتدای باردهی
|
|
|
|
|
|
اسکندری
|
|
سلام و خسته نباشید
من در یک کشور اروپایی زندگی میکنم که در زمستان دمای هوا تا منفی پانزده درجه میرسه ، سئوال من این هست که با توجه به دمای هوا آیا من میتونم نهال انجیر روتوی باغ خونم بکارم ، چون من خیلی درخت انجیر رو دوست دارم حتی اگه میوه نده مهم نیست . اینجا در گل فروشیها نهالش رو میفروشن
ممنون میشم راهنمایی کنید که چطور میتونم توی زمستان ازش مراقب کنم که خشک نشه
ممنون از شما
پاسخ
مشاهده
|
|
0
|
|
|
|
1
|
|
مهندس رامندی
|
انجیر درخت مقاومیه ولی ممکن یخبندان شدید رو تحمل نکنه.در نقاط سردسیر ایران مانند زنجان هم کشت میشه ودوام هم میاره.
مکان کاشتش افتابگیر باشه
در زمستان روی سطح خاکش کود دامی بریزید وبا پلاستیک شفاف در سالهای اولیه بپوشانیدش
|
|
|
|
|
|
محمد آتشی
|
|
سلام وقت بخیر
از استان فارس مزاحم میشم . درخت انجیری داخل حیاط
خونه داریم . چند سال خوب میوه میداد . نزدیک به دو ساله که تقریبا پنجاه درصد
انجیرها توی همین فصل از درخت میریزه . مشکل درخت چی میتونه باشه ؟ البته سال قبل آب
خیلی کمی دادیم به درخت ، اکثر انجیرها ریخت . امسال ابیاری بیشتری کردیم ، باز هم
میوه ها در حال ریختنه . اگه لطف کنید و راهنمایی کنید ممنون میشم
پاسخ
مشاهده
|
|
0
|
|
|
|
1
|
|
افسانه سادات فرود
|
سلام تنش کم آبي در درخت انجير باعث مي شود که درخت براي زنده ماندن ميوه توليد نکند يا موجب ريزش ميوه روي درخت شود.اگر ميوه انجير سفت است و قبل از رسيدن در آب و هواي گرم , خشک مي افتد.علت آن مي تواند گرماي بيش از حد باشد.اگر درخت شما ميوه ي زيادي مي دهد ولي ميوه ها ريزش دارند نشان دهنده ي تنظيم نبودن آبياري و کمبود مواد غذاييمي باشد. مي زماني که ميوه ها کوچک هستند زياد آبياري نکنيد و يا اصلا به درختان آب ندهيد ( آبياري باعث ريزش ميوه مي شود ) و سپس به طور منظم آبياري نماييد . مثلا هفته اي يکبار به مدت يک ساعت آبياري کنيد.تقويت با کود دامي و کود npk در اواخر زمستان نير فراموش نشود.
|
|
|
|
|
|
محمود کریمی
|
با سلام یک درخت انجیر گلدانی از دبی برآیم فرستادند بعد از ۴ روز چون گلدان کوچک بود و ریشه از زیر بیرون زده بود گلدان را عوض کردم و با توجه به اینکه در کیش زندگی میکنیم در بالکن گذاشتم در حال حاضر برگهایش بدین صورت میباشد آیا مشکل دارد و خواهشمند درمورد آبیاری کو د دهی مناسب و نگهداری آن توضیح دهید چون اطلاعاتی در این مورد ندارم .
پاسخ
مشاهده
|
|
0
|
|
|
|
1
|
|
مهندس رامندی
|
هنگامیکه گیاه رو جابجا میکنید ویا وگیاه خریداری شده را به منزل میاورید یا گلدون وخاکش تعویض میکنید با توجه به تغعیرات شرایط محیطی گیاه دچار شک میشه ومشکلاتی(مانند ریزش برگ وگل،توقف رشدوگلدهی،زردی برگها و...)
برای تععین زمان ابیاری سطح خاک رو 2-3 سانت کنار بزنید وخشکی خاک رو بررسی کنید.اگه خاک خیسنبود وبه دست نچسبید باید ابیاری کنید.دقت کنید خاک نباید کاملا خشک بشه وخیس هم نباشه.
هر ازچندگاهی با کنترل زهکش از باز بودن سوراخ انتهایی وخروج اب اضافی از گلدان مطمین شوید.از جمع شدن اب در زیر گلدانی جلوگیری کنیدویا داخل زیر گلدانی(بین گلدان و زیر گلدانی)یک لایه سنگریزه قرار دهید به نحوی که خاک گلدان در تماس مستقیم با آب قرار نگیرد.این کار در جلوگیری از باتلاقی شدن خاک موثر است
در هر نویت ابدهی گیاه رو سیراب کنید.مقداری به گیاه اب بدهید که فقط مقدار کمی اب از سوراخ ته گلدان بیرون بزنه .این یعنی کل خاک اب خورده.با تجربه میتونید این مقدار رو بدست بیارید وبستگی به حجم گلدونتون داره
هر از چندگاهی سطح خاک را با وسیله ای مانند بیلچه نرم نمایید(شخم بزنید).مخصوصا اگه اب سریع از گلدان خارج بشهکه این علامت سله بستن خاکه
1ماه بعد با کودهای کامل مانند کریستالون سبز تقویت شود
|
|
|
2
|
|
افسانه سادات فرود
|
سلام کمی زرد و خشک شدن برگ ها با توجه به جابجایی و تعویض گلدان طبیعی می باشد.یک تا دو نوبت با هیومیک اسید گیاه را تقویت کنید و به گیاه فرصت دهید به محیط جدید عادت کند.در هر آبیاری گیاه را کاملا سیراب کنید طوری که چند قطره آب اضافه از زیر گلدان خارج شود تا نوبت بعدی آبیاری اجازه دهید سطح خاک کمی خشک شود.
|
|
|
|
|