٥/١/١٤٤٨ --- 6/21/2026 --- ۱۴۰۵ يکشنبه ۳۱ خرداد امروز
 
پایگاه اطلاع رسانی گل و گیاه، باغبانی و فضای سبز
Signup  Login  صفحه اصلی  | پرسش و پاسخ  | خدمات  | سرگرمی ها  | نقشه سایت  | لیست گیاهان  | تماس با ما  | RSS  | درباره ما
لینک های اصلی
جستجو  
آخرین مطالب
فوت و فن باغبانی امروز
تعویض گلدان کاکتوس
طراحی و اجرای فضای سبز
طراحی و اجرای فضای سبز
آمار بازدید سایت
بازدید کننده آنلاین :  36  نفر
بازدید امروز :  8941  بازدید
بازدید دیروز :  11178  بازدید
تبلیغات متفرقه
پرسش و پاسخ - معرفی و راهنمای پرورش گیاهان زینتی - انجیر

مقاله - معرفی و راهنمای پرورش گیاهان زینتی - انجیر

برای شرکت در پرسش و پاسخ های سایت نارگیل میبایست در سایت عضو باشید و به سیستم وارد شوید . ورود

  
کوثر خسروشاهی
سلام وبا تشکر ازشما:برای ترشیدگی انجیر چیکار باید کرد؟ ظمننا درخت انجیر من میوهای درشت مانند گلابی وسبز دارد سالی دو بار میوه میدهد واز اوایل تیر شروع به رسیدن میکند.ولطفا نحوه نکهداری درخت کامکوات را بفرمایید؟  پاسخ مشاهده
افسانه فرود
با سلام بیماری درایران ناشی از مخمر Hanseniospora osmophila است كه با مگس سركه یا سوسك میوه انجیر از طریق چشم میوه انجیر به داخل آن انتقال می یابد. این مخمر ها باعث ترشیدگی، ایجاد بوی الكل و تغییر رنگ میوه می شوند.متاسفانه هنوز راه مبارزه برای این بیماری پیدا نشده اما در مراحل اولیه به محض مشاهده حشرات آفت مبارزه با دیازینون می تونه موثر باشه اما در مراحل پیشرفت بیماری مبارزه موثر نیست .میوه انجیر در مناطق مرطوب درشت تر می شود. در مورد نگهداری درخت کامکوات شرایط مانند نگهداری سایر مرکبات است نور زیاد آب و هوای مرطوب یا کمی مرطوب درجه حرارت 15 درجه سانتیگراد خاک سبک با زه کش مناسب. گونه از کامکوات به نام ناگامی تابستان داغ 27 تا 38 درجه سلسیوس را تحمل می کند عموماً تا 12 درجه سلسیوس زیر صفر را بدون آسیب تحمل می کنند. ناگامی در منطقه چای واقع در چین، جایی که برای سایر مرکبات، حتی نارنگی ساتسوما، زیاده از حد سرد است، رشد می کند. داشتن دوره ای خفتگی عمیق در زمستان، تا حدی که برای چندین هفته بعد از گرم شدن هوا بدون شاخه و شکوفه های جدید می ماند، آن را از سایر انواع مرکبات مشخص می کند. اگرچه می تواند دماهای پایین را، به وسیلۀ ورود به خفتگی عمیق زمستانه، تحمل کند، ولی برای رشد بهتر و تولید میوه های شیرین و بزرگ نیازمند نواحی گرم است.
اشکان آرزو
سلام و خسته نباشید خدمت اساتید درخت انجیری 8 ساله در حیاط منزل دارم که امسال 3 سالی هست انجیر ها هنگامی که میوه ها کوچک هستن اندازه ی یک بند انگشت یا اندازه ی یک گیلاس همانظور ک سبز هستن میریزن و یا روی درخت سبز باقی میمانند و نمیرسنبه گونه ای ک امسال میوه های نرسیده ی سال قبل هنوز روی درخت هستن و کمی رشد کرده اند در صورتی که میو ه های امسال هنوز در نیومدن خاک باغچه مناسب و تقویت شده با کود دامی هست و آبیاری منظم هر 3 روز یکبار و نور گیر مناسب دارد در ضمن خاک باغچه کرم ساقه خوار دارد میخواستم علت رو خویا بشم؟ و بپرسم بهترین سم برای نابود کردن کرم ساقه خوار چی هست؟ توضیح بدم که بهار امسال یک ماشین خاک باغچه داخل باغچه خالی کردم و با کود دامی تقویت کرد ضخامت خاک جدید در حدود 30 سانت هست این نکته رو به این علت گفتم که کرمها در زیر لایه ی قدیمی وجود دارن ک مشکلی برای سم زدن نباشد نحوه ی سم زدن را نیز توضیح بدهید متشکر  پاسخ مشاهده
محسن شهاب الدین
سلام

براي درخت انجير ۸ ساله‌اي که ميوه‌ها در اندازه گيلاس/يک بند انگشت مي‌ريزند يا سبز روي درخت مي‌مانند و نمي‌رسند (حتي ميوه‌هاي سال قبل هم آويزان مانده‌اند)، معمولاً چند عامل هم‌زمان دست به دست هم مي‌دهند؛ انجير هم اگر از چيزي خوشش نيايد خيلي سريع قهر مي‌کند و ميوه را “ول” مي‌کند 😄.

۱) آبياري خيلي نزديک و نوساني: آبياري «هر ۳ روز يک‌بار» براي حياط خانه بسته به جنس خاک مي‌تواند زياد باشد (خصوصاً اگر خاک سنگين باشد). انجير اصولاً به خشکیِ ملايم و آبياري عميق اما با فاصله بهتر جواب مي‌دهد. آبياري زياد و پي‌درپي باعث کم‌اکسيژن شدن ريشه، ضعف جذب عناصر و در نتيجه ريزش ميوه‌هاي کوچک يا گير کردن ميوه در حالت سبز مي‌شود.

۲) کود دامي تازه + خاک جديد ۳۰ سانتي: کود دامي اگر کاملاً پوسيده نباشد، مي‌تواند شوري/آمونياک ايجاد کند يا تعادل غذايي را به‌هم بزند و ريشه را اذيت کند. از طرفي اضافه کردن ۳۰ سانت خاک جديد گاهي باعث مي‌شود طوقه و ريشه‌هاي سطحي زير خاک دفن شوند و تهويه بدتر شود؛ اين موضوع در درختان ميوه مي‌تواند استرس ايجاد کند و ريزش را بالا ببرد.

۳) تغذيه نامتعادل (به‌خصوص کمبود پتاسيم و بور): اگر فقط کود دامي داده شده باشد، ممکن است نيتروژن بالا برود ولي پتاسيم (براي پر شدن و رسيدن ميوه) و بور (براي تشکيل ميوه و کاهش ريزش) کم باشد. نتيجه‌اش مي‌شود ميوه‌هاي ريز که مي‌ريزند يا ديررس و نارس‌مانده. براي تشخيص دقيق، آزمايش خاک و در صورت امکان آزمون برگ بهترين کار است.

۴) آفات چوب‌خوار/ساقه‌خوار: چيزي که شما به اسم “کرم ساقه‌خوار” گفتيد خيلي مهم است. اگر لاروهاي چوب‌خوار داخل ساقه/شاخه باشند، با ايجاد دالان در چوب باعث اختلال در جريان شيره گياهي مي‌شوند و خروجي‌اش مي‌تواند ضعف عمومي، ريزش ميوه، خشکيدگي سرشاخه‌ها و حتي ماندن ميوه‌هاي نارس روي درخت باشد. (اينکه ميوه‌هاي سال قبل هنوز مانده‌اند هم مي‌تواند از ضعف و تنش شديد/اختلال فيزيولوژيک خبر بدهد.)

قبل از سم: اول مطمئن شويم “ساقه‌خوار” واقعاً هست. نشانه‌هاي کليدي: سوراخ‌هاي ريز روي تنه/شاخه، خروج خاک‌اره/فضولات (مثل پودر چوب)، شيره زدن، پژمردگي يا خشکيدگي موضعي. اگر اين‌ها را مي‌بينيد، احتمال چوب‌خوار بالاست. اگر فقط کرم داخل خاک است و به ريشه مي‌زند، داستان فرق مي‌کند و بايد نوع آفت دقيق مشخص شود.

بهترين روش کنترل ساقه‌خوارها: ترکيب “مکانيکي + بهداشتي + شيميايي هدفمند” است. سم‌پاشي عمومي روي تنه معمولاً لارو داخل چوب را نمي‌کشد، چون لارو قايم شده و مثل مستأجر سمج داخل واحدش را قفل کرده 😄. کارهاي مؤثر:

گام ۱: هرس و بهداشت — شاخه‌هاي خيلي آلوده يا خشک را قطع و خارج کنيد (ترجيحاً بسوزانيد/از باغ خارج کنيد). زخم‌ها را تميز نگه داريد تا محل تخم‌ريزي نشود.

گام ۲: کشتن لارو داخل سوراخ (روش تزريقي) — اگر سوراخ فعال داريد، بهترين کار اين است که با يک سيم نازک کمي داخل دالان را باز کنيد، سپس با سرنگ/قطره‌چکان مقدار کمي محلول حشره‌کش را داخل سوراخ تزريق کنيد و بعد سوراخ را با چسب باغباني/خمير پيوند/گل رس ببنديد تا هم اثر بماند هم دوباره تخم‌ريزي نشود.

چه سمي؟ در مديريت چوب‌خوارها معمولاً از حشره‌کش‌هاي سيستميک/نفوذي يا تماسي مناسبِ تزريق استفاده مي‌شود؛ رايج‌ترين گزينه‌ها (بسته به مجوز مصرف و دسترسي منطقه‌اي) شامل ايميداکلوپرايد (سيستميک) يا برخي پيريتروئيدها مثل دلتامترين/سايپرمترين براي تيمار موضعي است. اما چون قوانين و برچسب مصرف در هر کشور/استان متفاوت است و انجير هم محصول خوراکي است، حتماً سم دقيق را بر اساس برچسب ثبت‌شده براي “انجير/درختان ميوه” و با نظر کلينيک گياه‌پزشکي محل انتخاب کنيد. نسبت اختلاط، دوره کارنس و دفعات مجاز دقيقاً بايد از روي برچسب همان محصولي که مي‌خريد اجرا شود.

گام ۳: زمان‌بندي — بهترين زمان اثرگذاري معمولاً وقتي است که لاروها کوچک‌ترند يا تازه از تخم خارج مي‌شوند (بهار تا اوايل تابستان بسته به منطقه). تزريق به سوراخ‌هاي فعال هر زمان که نشانه تازه ديديد قابل انجام است.

گام ۴: مراقبت از طوقه و خاک — چون ۳۰ سانت خاک جديد اضافه کرده‌ايد، دقت کنيد طوقه درخت زير خاک دفن نشده باشد. اگر طوقه خيلي پايين رفته، کمي خاک را از دور طوقه کنار بزنيد تا گردنۀ درخت نفس بکشد. همچنين آبياري را از حالت سطحي و پرتکرار به عميق‌تر و با فاصله بيشتر تبديل کنيد (مثلاً بسته به بافت خاک ۵ تا ۷ روز يکبار، ولي حجمي که عمق ريشه خيس شود). هدف اين است که ريشه‌ها سالم و پرقدرت شوند تا هم ميوه نگه دارند هم با آفت بهتر مقابله کنند.

براي مشکل نرسيدن/سبز ماندن ميوه‌ها چه کنيد؟ ۱) آبياري را اصلاح کنيد. ۲) اگر کود دامي تازه بوده، فعلاً کوددهي سنگين را متوقف کنيد و به جاي آن بعد از آزمايش خاک، پتاسيم و در صورت نياز بور را دقيق و کنترل‌شده بدهيد. ۳) از تنش‌هاي ناگهاني (خشکي شديد بعد از آبياري زياد، يا برعکس) جلوگيري کنيد. ۴) اگر علائم آفت چوب‌خوار داريد، همان کنترل موضعي را جدي انجام دهيد.

چند سؤال کوتاه براي تشخيص دقيق‌تر (اگر جواب بدهيد بهتر نسخه مي‌پيچم): آيا روي تنه/شاخه‌ها سوراخ و خاک‌اره مي‌بينيد؟ آيا سرشاخه‌خشکي داريد؟ جنس خاک جديد سنگين (رسي) يا سبک (شني) است؟ کود دامي کاملاً پوسيده بود يا بوي تند داشت؟

در نهايت، براي اينکه راهکارها را مرحله‌به‌مرحله و با جزئيات بيشتر ببينيد، پيشنهاد مي‌کنم مقالات سايت نارگيل را مطالعه نماييد؛ مطالب کاربردي خوبي براي تغذيه، آبياري و کنترل آفات درختان ميوه دارد 🌿.

رامین مجیدی
سلام من یه درخت انجیر بزرگ دارم تقریبا 14-15 ساله است تقریبا دو سه سال هست که انجیرهایی که میده وقتی کوچیک هستن زرد میشن و میریزن بیشترشون ( خیلی زیاد میده ) اون تعداد کمی هم که میمونه میرسه اما کوچیکن و طعم ندارن اصلا در صورتی که قبلا هم انجیراش بزرگ بودن هم شیرین وضعیت ابیاریش به این صورت هست که معمولا هفته ای یک یا دو بار اب میدم به این صورت که با فشار خیلی کم میزارم پاش یه دو ساعتی
  پاسخ مشاهده
افسانه سادات فرود
سلام زمانی که میوه ها کوچک هستند زیاد آبیاری نکنید و یا اصلا به درخت آب ندهید ( آبیاری باعث ریزش میوه می شود ) و سپس به طور منظم آبیاری نمایید . مثلا هفته ای یکبار به مدت یک ساعت آبیاری کنید هر چند وقت یکبار خاک اطراف تنه درخت را سله شکنی کنید.زمانی که جوانه برگ ها ظاهر شدند درخت را با کود کامل شامل عناصر ماکرو +میکرو المنت تقویت کنید تا ریزش میوه کمتر و کیفیت میوه بهتر شود.هر 2 تا 3 سال یکبار نیز به خاک باغچه کود دامی پوسیده اضافه کنید.
امید hi
س.یه انجیر گلابی داریم میوه هاش بیشترش میریزه جوری هم نیست که یشه بهش وقتی کوچکن اب کم داد چون کم کم میرسن.سله شکنی هم شده.مرسی.جواب لطفا  پاسخ مشاهده
افسانه سادات فرود
اگر آبیاری مناسب باشه ،در درجه اول کمبود مواد غذایی و فقیر شدن خاک و در درجه دوم حمله افات از علل ریزش میوه هاست .با کود کامل تقویتش کنید ،از نظر وجود افت هم بررسی شود .
وحید رضا حقیقی
در این خصوص می توان گفت که در فصل گرده افشانی درخت انجیر نباید به این درخت اب دادچرا که باعث مختل شدن عمل گرده افشانی می شود همچنین گرده افشانی این درخت با کمک زنبور بلاگو نوع نر درخت انجیر صورت می پذیرد که این زنبور در نوع نر انجیر که به آن ((بر))می گویند زندگی می کند  پاسخ مشاهده
افسانه سادات فرود
از اینکه تجربیات خود را در اختیار دوستانتان قرار می دهید متشکریم .
امیر
سلام خدا قوت . توی خونه انجیری دارم که تا حالا که حدود 10 میشود همیشه انجیر با دونه داشته اما امسال دونه نداره .چرا؟چکارش کنج که بشه مثل قبل؟ هفته ای یکبار آب میدم و نور کامل دریافت میکنه دما تا حدود 35_38میرسد ممنون از راهنماییتان  پاسخ مشاهده
افسانه سادات فرود
سلام عدم تغذیه مناسب و تنظیم نبودن آبیاری از علل احتمالی هست ، زمانی که میوه ها کوچک هستند زیاد آبیاری نکنید و یا اصلا به درختان آب ندهید و سپس به طور منظم آبیاری نمایید هفته ای یکبار، هر 2 تا 3 سال یکبار بایستی خاک باغچه را کود دامیبدهید که علاوه بر تامین مواد غذایی در بهبود وضعیت خاک شما نیز تاثیر زیادی خواهد داشت و در فصل رشد نیز با کودهای ماکرو و میکرو تقویتش کنید .
محمد مهدی رافق وند
سلام خسته نباشید خواستم ببینم میشه انجیر رو با فیکوس های دیگر مثل الاستیکا یا فیکوس جنگلی پیوند زد اینو می پرسم چون هم خانواده هستند؟ باتشکر  پاسخ مشاهده
محمد مهدی رافق وند
سلام خسته نباشید خواستم ببینم میشه انجیر رو با فیکوس های دیگر مثل الاستیکا یا فیکوس جنگلی پیوند زد اینو می پرسم چون هم خانواده هستند؟ باتشکر
افسانه سادات فرود
سلام امتحان کنید ، پبوند بین گونه های درون یک جنس گاهی گیرا و گاهی نیز نا موفق هستند .مثلا بادام را نمی توان روی زرد آلو پیوند زد ولی روی هلو به خوبی جواب می دهد .
محمد مهدی رافق وند
سلام خسته نباشید خواستم ببینم میشه انجیر رو با فیکوس های دیگر مثل الاستیکا یا فیکوس جنگلی پیوند زد اینو می پرسم چون هم خانواده هستند؟ باتشکر  پاسخ مشاهده
محسن شهاب الدین
سلام

اول از همه، دم شما گرم بابت کنجکاوي‌تون 🌱 خب بريم سر اصل مطلب: شما پرسيديد که آيا مي‌شه انجير خوراکي (Ficus carica) رو با فيکوس‌هاي ديگه مثل فيکوس الاستيکا يا فيکوس جنگلي پيوند زد، چون همشون توي يک خانواده (Moraceae) هستن. جواب کوتاه و رک: تقريباً نه، عملي و قابل‌اعتماد نيست.

هرچند اين گياه‌ها هم‌خانواده هستن، اما براي پيوند موفق، فقط «خانواده مشترک» کافي نيست. بيشتر پيوندهاي موفق بين رقم‌هاي خيلي نزديک يک گونه يا بين گونه‌هاي خيلي نزديک يکديگر انجام مي‌شه. انجير خوراکي از نظر فيزيولوژي، رشد، نوع شيره، بافت چوب و حتي ساختار جوانه‌ها با فيکوس الاستيکا و فيکوس‌هاي زينتي تفاوت زيادي داره.

در عمل، اگر هم شما روي کنجکاوي علمي ✂️ بيايد اين پيوند رو انجام بديد، معمولاً چند حالت پيش مياد: يا اصلاً پيوند نمي‌گيره، يعني کامبيوم‌ها با هم جوش درست و حسابي نمي‌خورن؛ يا در ظاهر اول کار مي‌گيره اما بعد از مدتي به خاطر ناهماهنگي بافتي و تغذيه‌اي، پيوندک خشک مي‌شه؛ يا اگر در يک درصد موارد ظاهراً زنده بمونه، رشدش خيلي ضعيف و غيرطبيعيه و عملاً ارزشي براي توليد يا زينتي‌بودن نداره.

در انجير معمولاً پيوند رو روي پايه‌هاي ديگه‌ي انجير (همون Ficus carica يا رقم‌هاي نزديک) انجام مي‌دن؛ مثلاً براي: – تنظيم اندازه درخت – بالا بردن مقاومت به بعضي شرايط خاک يا بيماري‌ها – تغيير رقم روي يک درخت بالغ بنابراين اگر هدف‌تون تقويت انجير يا عوض‌کردن رقمشه، بهترين و مطمئن‌ترين کار اينه که روي يک پايه‌ي انجير ديگه پيوند بزنيد، نه فيکوس‌هاي آپارتماني.

فيکوس‌هاي زينتي مثل الاستيکا، بنجامين و... هم خودشون دنياي جداگانه‌اي دارن. اينها بيشتر با قلمه‌زدن تکثير مي‌شن تا پيوند، و اگر هم پيوندي بينشون انجام بشه، معمولاً بين گونه‌ها و رقم‌هاي خيلي نزديک به هم هست، نه با انجير خوراکي که درخت ميوه‌ست و نيازهاي متفاوتي داره.

پس جمع‌بندي: از نظر تئوري: هم‌خانواده بودن يک امتياز کوچيک محسوب مي‌شه، اما به تنهايي کافي نيست. از نظر عملي: پيوند انجير روي فيکوس الاستيکا يا فيکوس جنگلي، قابل توصيه نيست و نتيجه‌ي مطمئن و پايداري نمي‌ده. اگر بخوايد امتحان کنيد، بيشتر در حد يک آزمايش تفنني و سرگرمي باغباني حسابش کنيد، نه يک روش جدي و قابل تکرار 😉

براي آشنايي بيشتر با نگهداري انجير، انواع فيکوس‌ها و روش‌هاي درست تکثير و پيوند، مي‌تونيد مقالات سايت نارگيل رو هم مطالعه بفرماييد. 🌿

ابوالفضل کریم
با سلام بنده در خانه یک درخت انجیر سیاه داریم که در ساله بار خوبی میدهد یک مشکل که دارد این است که الان که درخت تازه برگ درآورده بعد از یک ماه بعضی از برگها خودشان را جمع کرده چروکیده و خشگ میشوند با استفاده از سم دیازینون سم پاشی میکنم یک مقدار بهتر میشود ولی باز ماه بعد به همین صورت میشود مشکل دوم بار اولی که برا میوه میدهد انجیر ها بزرگ و عالی هستند ولی در بارهای بعدی کیفیت آنها کم میشود و داخل انجیر ها با اینکه هنوز جا برای رسیدن و نرم شدن دارد ترش میشوند ممنون میشوم کمک کنید با تشکر  پاسخ مشاهده
مهندس رامندی
احتمالا افت شته ویا کنه دارد/.جهت مبارزه شیمیایی با این افت از حشره کشهای تماسی مانند مالاتيون. ديازنيون، گوزاتيون و... به نسبت به يک قاشق چای خوري ( دو سي سي در يک ليتر آب به اضافه پنج تا شش قطره مايع ظرفشويي ) استفاده شود که بايد روی قسمتهای الوده وشاخ وبرگ گیاه(پشت وروی برگها) اسپره نمایید. بهتر است که اینکاردر خارج از آپارتمان و در فضای باز انجام شود و این ماده را از دسترس اطفال دور نگهداریدودر هنگام سمپاشی با پارچه نازکی دهان و بینی خود را بسته و یا از ماسک استفادهنمایید. . در ضمن مقداری از محلول را نیز به صورت ابیاری به خاک گلدان بدهید.در مصرف محلول زیاده روی نکنید وبه مقدار کفایت استفاده نمایید.بعد از 14-7 روز سمپاشی تکرار شود.بهتره سمپاشی رو با دز کمتر در مورد تمام گیاهان موجود در منزلتان نیز انجام بدهیدو در صورتي که مؤثر واقع نشود بايد دو هفته بعد تکرار شود. به ازائ هر لیتر اب یه قاشق چای خوری سم مصرف شود . نکته اي که بايد به آن توجه کرد اين است که با عنايت به اين که اين حشرات از شيره گياهي تغذيه مي کنند، بهتر است از سموم سيستميک مانند کونفیدور ،اتیون ،متاسیستوکس و...نيز جهت مبارزه استفاده کرد. به منظور تقویت گیاه باید از کودهای کامل مخصوص استفاده نمایید .هر دو هفته یه بار به مقدار یه قاشق چای خوری کوچیک از کود رو در یک لیتر اب حل نموده وبه مقدار کافی از محلول مورد نظر به صورت ابیاری به گیاه بدهید. در مصرف کود زیاده روی نکنید وبه ازا هر لیتر اب یه قاشق کود بدهید
ابوالفضل کریم
با سلام وعرض خسته نباشید در حیاط منزل یک درخت انجیر سیاه داریم هر سال بار خوبی میدهد یکی از مشکلات که الان هم به وجود آمده میوده های بزرگ از انتها کمی باز میشوندو درون آنها پر رینگ شده و ترش میشوند اما در میوه های کوچکتر این موضوع نیست خواستم بدانم علت ترش شدگی چه متواند باشد با تشکر  پاسخ مشاهده
افسانه سادات فرود
سلام احتمالا بیماری ترکشیدگی انجیر باشه .بیماری با مگس سركه يا سوسك ميوه انجير از طريق چشم ميوه انجير به داخل آن انتقال مي‌يابد. اين مخمر‌ها باعث ترشيدگي، ايجاد بوي الكل و تغيير رنگ ميوه مي شوند.در مراحل اوليه مبارزه با آفات با سم ديازينون موثر است .براي كنترل اين آفت ميتوان از ترکيب پروتئين هيدروليزات(10درصد) همراه با سم ديازينون( 2 درهزار) درون بطري پلاستيکي(Pet) و يا تشتک هاي قرار داده شده در زير سايه انداز درختان ميزبان در ابتداي مشاهده آفت استفاده كرد.درصورت بالا بودن شدت آلودگي، طعمه پاشي بخش هائي از درخت با طعمه مسموم متشکل از پروتئين هيدروليزات(5-3 درصد) همراه با سم ديازينون( 2 درهزار) توصيه ميشود، طعمه پاشي شاخه هاي اصلي و يا بخش هاي بدون ميوه درخت براي اين کار مناسب تر است.

 
 
۱
۲
۳
۴
۵
 

 
Loading
Loading
Nargil Logo gray

© تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است
آخرین مطالب :


مقالات پر بازدید :


صفحه اصلی  | پرسش و پاسخ  | خدمات  | سرگرمی ها  | نقشه سایت  | تماس با ما  | RSS
فهرست گل و گیاه   |  نمایشگاههای گل و گیاه   |  اخبار گل و گیاه   |  مقالات گل و گیاه   |  مؤسسات گل و گیاه
ورود / عضویت