سلام
اول از همه دمتون گرم بابت اين عشق قشنگتون به طبيعت و جنگلکاري 👏❤️ اين مدل فکر کردن، هم براي روحهاتون خوبه، هم براي خاک و آب و هواي منطقه. حالا بريم سراغ بحث تخصصي بلوطها و شرايط منطقهي شما.
بلوطي که اسم بردين Quercus ilex يا همون بلوط هميشهسبز مديترانهاي هست. اين گونه به طور طبيعي توي آبوهواي مديترانهاي رشد ميکنه؛ يعني زمستونهاي معتدلتر، تابستونهاي خشک ولي نه با سرماي خيلي شديد. تحمل خشکي خوبي داره، اما تحمل سرماش اونقدر بالا نيست که راحت تا منفي ۲۵ درجه رو تاب بياره. تو خيلي منابع حداکثر مقاومت سرماش حدود منفي ۱۲ تا منفي ۱۵ درجه نوشته شده، بعضي ژنوتيپها شايد کمي بيشتر، ولي منفي ۲۵ براي بيشتر درختها واقعا مرگباره.
از طرف ديگه، شما گفتيد: بارش ساليانه حدود ۲۵۰–۳۵۰ ميليمتر، بدون بارندگي از ارديبهشت تا شهريور. اين يعني هم خشکي طولانيمدت دارين، هم سرماي زمستون خيلي شديد. اين ترکيب، شرايط رو براي Quercus ilex سخت ميکنه، مخصوصاً در کوهستانهاي سردتر. احتمالاً توي ارتفاعات زياد، اين بلوط جواب خوبي نميده يا تلفات نهال بالا ميره.
حالا خبر خوب 😊 اينه که شما اگر هدفتون «جنگلکاري با بلوط» باشه، الزاماً مجبور نيستيد همين بلوط مديترانهاي رو استفاده کنيد. در ايران گونههاي بلوط بومي مثل بلوط ايراني (Quercus brantii)، بلوط زاگرسي، يا ساير گونههاي سازگارتر با سرما و خشکي وجود دارند که براي منطقهي شما مناسبترند. بهترين کار اينه که اول نگاه کنيد ببينيد توي مناطق کوهستاني اطراف بوکان و آذربايجان غربي، چه گونههاي بومي بلوط يا درختان مقاوم وجود دارند؛ همونها معمولا بهترين انتخاباند، چون با آبوهوا و خاک شما «آزمونشون رو پس دادن».
براي پاسخ دقيقتر به «جواب ميده يا نه؟» بايد بگم: اگر اصرار روي Quercus ilex داشته باشيد، در بخش زيادي از کوهستانهاي سرد منطقه احتمال شکست بالاست، مگر اين که مکانهايي انتخاب بشه که:
– کمي معتدلتر باشه (درهها، شيبهاي رو به جنوب که سرماي کمتري دارن)،
– حفاظتشده از باد سرد باشن،
– در چند سال اول آبياري تکميلي براشون انجام بدين.
اما اگر سراغ گونههاي بومي مقاومتر بريد، احتمال موفقيتتون خيلي بالاتر ميره و خطر يخزدگي و خشکي شديد کمتر ميشه. تازه از نظر اکولوژيک هم کاشت گونه بومي براي خاک، حياتوحش و تعادل اکوسيستم خيلي بهتر و هوشمندانهتره.
در مورد خشکي: ۲۵۰–۳۵۰ ميليمتر بارندگي با تابستون بدون بارش يعني:
– اگر نهالکاري بدون آبياري انجام بديد، بايد گونههايي با تحمل خشکي خيلي بالا انتخاب کنيد.
– اگر بتونيد مثلاً ۲–۳ سال اول، هر ۱۰ تا ۱۵ روز يک بار کمي آبياري کمحجم انجام بدين، احتمال زنده موندن نهالها چند برابر ميشه.
– انتخاب مکان با شيب ملايم، خاک نسبتاً عميق، و دور از چراي دام خيلي مهمه؛ چون نهال تازهکاشت اگر هم تشنه نميره، با چرا نابود ميشه.
بريم سر هزينهها؛ اين قسمت معمولا بيشتر از بيولوژي آدم رو ميزنه تو ذوق 😄 ولي ميشه منطقيش کرد. هزينهها به اين چيزها بستگي دارن:
۱. تهيه بذر يا نهال:
اگر خودتون بذر (بلوط) جمع کنيد و نهال رو تو خزانه پرورش بديد، هزينه خيلي پايين مياد؛ بيشتر ميشه هزينه کار و زمان.
اگر نهال آماده بخريد، قيمت هر نهال (بسته به گونه و سن) متغيره. فرضاً اگر هر نهال بين X تا Y تومان باشه و شما هزاران نهال بخوايد، عدد بالا ميره.
۲. آمادهسازي زمين:
حفر گودال، حمل نهال، شايد کمي کود دامي پوسيده، و حفاظت اوليه (مثل قيم، حفاظ ساده در مقابل دام).
۳. آبياري سالهاي اول:
اگر دسترسي به منبع آب داشته باشيد (چشمه، تانکر، قنات، چاه)، هزينه کمتره؛
اگر آب رو بايد با تانکر از فاصله دور بياريد، هزينه رفتوآمد و سوخت بالا ميره.
۴. حفاظت در برابر دام:
يا بايد فنسکشي کنيد (که گرونه)،
يا با مشارکت محلي و توافق با دامداران، چرا تو اون منطقه محدود بشه.
براي اين جور طرحها معمولا اگر بخش زيادي از کار رو خودتون و داوطلبانه انجام بدين (کاشت، آبياري، نگهباني)، هزينه «پولي» کمتر ميشه، ولي هزينه «زمان و انرژي» بالاست. چون گفتيد «يه جمعيت هستيد» اين خودش يه نعمت بزرگه؛ چون ميتونيد بخش زيادي از هزينه رو با کار گروهي جبران کنيد 💪
از نظر اينکه «اصلاً جواب ميده يا نه؟»؛ اگر:
۱. گونه مناسب (ترجيحاً بومي و مقاوم به سرما و خشکي) انتخاب کنيد،
۲. محل کاشت درست انتخاب بشه،
۳. سالهاي اول کمي آبياري و حفاظت انجام بديد،
بله، کاملاً امکانپذيره و جواب ميده. ولي اگر بدون اين موارد، توقع داشته باشيد که نهالهاتون تو کوهستان سرد و خشک، بدون آبياري و حفاظت، خودشون جنگل بسازن، تقريباً درصد شکست بالاست.
پيشنهاد عملي:
۱. اول روي يک قطعه زمين کوچک «پايلوت» کار کنيد (مثلاً ۵۰۰ يا ۱۰۰۰ نهال).
۲. چند گونه مختلف بکاريد: مثلاً يکي دو گونه بلوط بومي + يکي دو گونه درخت مقاوم ديگه (مثلاً برخي گونههاي پسته وحشي، بادام کوهي، ارس بسته به منطقه).
۳. ۳–۲ سال وضعيت رشد، تلفات، آبياري و هزينهها رو يادداشت کنيد.
بعد با عدد و رقم واقعي، ميتونيد براي گسترش طرح روي سطوح بزرگتر تصميم بگيريد.
در نهايت، Quercus ilex براي منطقهاي با سرماي منفي ۲۵ و بارش کم، مخصوصاً در ارتفاعات، انتخاب ايدهآلي نيست. اما اصل ايدهي شما يعني جنگلکاري با گونههاي بومي سازگار، کاملاً ارزشمند و شدنيه. اگر دوست داشتيد، ميتونيد ترکيب گونهها رو طوري بچينيد که هم زيبايي داشته باشه، هم تنوع زيستي رو بالا ببره، هم با اقليم سخت منطقه کنار بياد.
براي اينکه بيشتر وارد جزئيات گونهها، روش کاشت، زمان کاشت، و مديريت آبياري و آفات بشيد، حتماً سري به سايت نارگيل بزنيد و مقالاتش رو بخونيد؛ کلي مطلب خوب و کاربردي براي علاقهمندان به درخت و طبيعت داره 🌱