٦/١/١٤٤٨ --- 6/22/2026 --- ۱۴۰۵ دوشنبه ۱ تير امروز
 
پایگاه اطلاع رسانی گل و گیاه، باغبانی و فضای سبز
Signup  Login  صفحه اصلی  | پرسش و پاسخ  | خدمات  | سرگرمی ها  | نقشه سایت  | لیست گیاهان  | تماس با ما  | RSS  | درباره ما
لینک های اصلی
جستجو  
آخرین مطالب
فوت و فن باغبانی امروز
کاشت گیاه سیر
طراحی و اجرای فضای سبز
طراحی و اجرای فضای سبز
آمار بازدید سایت
بازدید کننده آنلاین :  82  نفر
بازدید امروز :  1043  بازدید
بازدید دیروز :  10508  بازدید
تبلیغات متفرقه
پرسش و پاسخ - معرفی و راهنمای پرورش درختان زینتی - بلوط همیشه سبز

مقاله - معرفی و راهنمای پرورش درختان زینتی - بلوط همیشه سبز

برای شرکت در پرسش و پاسخ های سایت نارگیل میبایست در سایت عضو باشید و به سیستم وارد شوید . ورود

  
behfar shakib
با سلام و تشکر برای سایت بسیار خوبتون درخت بلوط بزرگی در کنار استخرمون قرار داره می خواستم بدونم ریشه های بلوط ممکنه به دیواره استخر اسیب برسونه ؟  پاسخ مشاهده
مهندس رامندی
بله در دراز مدت بعد از حداقل 10-15 سال بعد از کاشت
عبدالمحمد راخدایی
با سلام از اطلاعات خوبی که ارائه شده قدر دانی می کنم آیا در مناطقی بجز مناطق ذکر شده رشد می کند؟ مشخصا" در شمال   پاسخ مشاهده
مهندس رامندی
بله رشد میکنه ولی در مناطق معتدل بهتر رشد میکند
لیلا ذاکری
درخت بلوط در استان هرمزگان رشد می کنه؟  پاسخ مشاهده
مهدی رئیسی
با سلام
به طور طبیعی نمی روید
احتمالا به دلایلی چون: فقدان سرمای زمستانه (که بویژه محیط خوب رشد قارچهاست و باعث پوسیدن سریع مغز بلوط می شه)، رطوبت بالای هوا و دمای بالا در تابستان، املاح زیاد ونیز زهشکی نامناسب خاکهای ساحلی

اما دو پیشنهاد قابل طرح است:

1- اگر طالب ویژگی خاصی از درخت بلوط (بلندی، چوب، میوه، زیبایی، ...) هستید می توانید آن ویژگی را در گونه های دیگر گیاهان گرمسیری که بسیار متنوعتر هستند بیابید. حتا در بلوطهای گرمسیری زیرا این درخت حدود 600 گونه دارد. نگاه کنید به:
http://www.fao.org/docrep/k1100e/k1100e0a.gif

2- تست کنید یک گونه ی مقاوم داخلی مانند بلندمازو Quercus castaneifolia را
این گونه در شمال از ساحل تا مناطق کوهستانی یافت می شه در حالی که گونه های دیگر به تغییر شرایط حساسترند
بلندترین درخت ایرانه و در گیلان تا نزدیک 50متر رشد عمودی داره. به رطوبت زیاد و زهکشی ضعیف هم مقاومه.
کاشت اون در بوستانهای تهران بخوبی جواب داده و ااگر نزدیک ساختمانها نباشه، جایگزین مناسبی برای چناره چون کم آب تره

نهال و بذرش رو براحتی می توان تهیه کرد -با جستجوی اینترنتی و تلفنی در نهالستانهای شمال کشور-.
اگر این کار شدنی باشد، در چند سال اول باید کندرشدی نهال را تحمل و از آن مراقبت کنید (هم برای سازگاری گیاه و هم طی دوره ی نونهالی و ریشه سازی) و سپس این غول آرام شروع به قد کشیدن می کنه.

منتظر نتیجه ی تجارب شما هستیم
محمد قدمی
2تا سوال داشتم: 1-بذر بلوط باید تازه(سبز) باشه یا بلوط های چندسال موندرو هم میشه کاشت؟ 2-درخت بلوط تو چند سالگی میوه میده؟  پاسخ مشاهده
مهندس رامندی
جهت کاشت میوه ها را در اوایل الی اواسط پاییز جمع کندی قبل از اینکه آنها از درخت بیفتند یعنی می بایست میوه ها را زمانی که به درخت متصال هستد چید . میوه هایی را انتخاب کنید که ظاهری سالم و بدون ایران داشته ابشند میوه ها باید قهوه ای رنگ با ته مایه ای از رنگ سبز باشند . قسمت بالای میوه جز آن نیست اما وجود آن حالتی محافظت کننده برای میوه دارند . جالب اینجاست که برخی از انواع بلوط همانند بلوط قرمز به دو سال زمان نیاز دارند تا میوه آنها بر روی درخت برسد . گفته می شود میوه های بلوط که روی آب شناور می شوند کیفیت چندان خوبی ندارند و بهتر است از آنهایی استفاده کرد که کمی در آب فرو می روند . میوه های بلوط را می توان در میان موادی همانند شن مرطوب قرار داد و سپس آنها را در داخل یخچال با دمای حدود 5-4 درجه برای حداقل یک ماه و نیم گذاشت تا به جوانه زنی آنها کمک شود . حتی زمانی که این بذرها در داخل یخچال هستند می بایست آنها را برای جوانه زنی بررسی کرد . ریشه از قسمت انتهایی میوه بیرون می آید . زمانی که گیاهان جوان حدود 15-10 سانتیمتر طول داشتند مناسب جابجایی هستند . کاشت بذرها در فضای باز و در پاییز امکان پذیر است اما حتما باید توجه کرد که دما در طی زمستان برای گیاهان جوان که به تازگی در پاییز جوانه زده اند نباید به زیر 7 درجه نزول کند
محسن شهاب الدین
سلام

1) بذر بلوط بايد تازه باشه يا چندسال‌مونده هم ميشه کاشت؟
بذر بلوط (همون دونه داخل ميوه‌ي بلوط) معمولاً جزو بذرهاي «کم‌عمر» حساب ميشه؛ يعني قدرت جوانه‌زني‌اش خيلي سريع افت مي‌کنه و مثل بعضي بذرها نيست که چند سال تو کشو بمونه و بعد يهو تصميم بگيره سبز بشه! 😄 پس بهترين حالت اينه که بلوط تازه و رسيده (نه لزوماً سبزِ نارس) رو بکاريد. بلوط سبز معمولاً هنوز جنين کامل و آماده‌ي جوانه‌زني نداره، بنابراين بهتره صبر کنيد ميوه کامل قهوه‌اي/رسيده بشه و تازه‌تازه کشت بشه.

براي اينکه بفهميد بلوطي که داريد «جون‌دار» هست يا نه، يک تست ساده هست: تست شناوري در آب. بلوط‌ها رو چند ساعت داخل آب بندازيد؛ معمولاً اون‌هايي که روي آب مي‌مونن بيشتر احتمال پوک بودن يا آسيب‌ديدگي دارن، و اون‌هايي که ته‌نشين مي‌شن شانس بهتري براي جوانه‌زني دارن (البته صددرصد نيست، ولي خيلي کمک مي‌کنه). اگر بلوط چندسال مونده باشه، در اکثر مواقع يا خشک شده يا داخلش کيفيتش افت کرده و شانس سبز شدنش خيلي کمه.

نکته‌ي مهم ديگه اينه که بلوط‌ها گاهي توسط قارچ‌ها يا آفات انباري آسيب مي‌بينن. اگر روي پوسته لکه‌هاي کپکي، بوي بد، يا سوراخ‌هاي ريز ديديد، احتمالاً مهمون ناخونده داخلش رفته! بلوط سالم بايد سفت و سنگين به نظر بياد و با فشار دست له نشه.

2) درخت بلوط تو چند سالگي ميوه ميده؟
اين بخشش مثل قول‌هاي بعضي آدم‌هاست: «بستگي داره!» 😅 زمان باردهي بلوط به ژنتيک، شرايط محيطي، خاک، آب، نور و اينکه از بذر کاشته شده يا نهال/پيوندي هست بستگي داره. به‌طور کلي اگر بلوط رو از بذر پرورش بديد، معمولاً حدود 8 تا 15 سال طول مي‌کشه تا اولين ميوه‌ها رو ببينيد؛ در بعضي شرايط حتي ممکنه بيشتر هم طول بکشه.

اگر نهال شما شرايط خيلي خوبي داشته باشه (نور کافي، خاک عميق و زهکش‌دار، آبياري اصولي در سال‌هاي اول و تنش کم)، مي‌تونه زودتر وارد فاز باردهي بشه. ولي در کل بلوط‌ها «آرام و باوقار» رشد مي‌کنن و عجله ندارن؛ براي ميوه دادن بايد بالغ بشن و اين زمان‌بره.

اگر دوست داريد، بگيد بلوط‌هاتون مربوط به چه منطقه‌ايه و شرايط نگهداري/کاشت (گلدان يا زمين، آبياري، آفتاب) چطوره تا دقيق‌تر راهنمايي کنم که شانس جوانه‌زني و رشد بهتر بشه.

براي اطلاعات بيشتر و نکات کامل‌تر درباره کاشت بذر، نگهداري نهال و مشکلات احتمالي، حتماً مقالات سايت نارگيل را مطالعه نماييد.

محمد حسینی
با سلام.اواسط پاییز یک دانه بلوط همیشه سبز در یک گلدان پایه بلند کاشتم حالا در اومده و به ارتفاع 25 سانتی متر رسیده.الان هم بیرون توی هوای سرد نگهش میدارم تا به خواب بره.میخواستم بدونم که چه موقع باید گلدونشو عوض کنم و ایا میشه هنگام عوض کردن گلدون مقداری از ریشه ی بلندشو قطع کنم.با تشکر فراوان.
  پاسخ مشاهده
مهندس رامندی
بهتره ریشه رو قطع نکنید ودر صورت لزوم اینکارو در اواخر زمستان انجام بدهید.هنگامي که شاخ و برگ يک گياه بيش از حد سنگين شود يا اينکه ريشه هاي آن از روزنه خروج آب بيرون بزنند،ویا ریشه درون گلدان تنیده ومتراکم شده باشد زمان تعويض گلدان فرا رسيده است.حجم گلدان باید متناسب با حجم ریشه گیاه ونیز مناسب با شاخ وبرگ گاهتون باشه.قرار دادن گیاه کوچک در گلدان بزرگ روی رشد گیاه تاثیر منفی داره وباید گلدان را بتدریج بزرگ نمایید ودر هر انتقال وتعویض گلدان را 1-2سایز بزرگتر نمایید
محمد حسینی
با سلام.دو تا سوال اول اینکه برای درست کردن بونسای کی باید اقدام به هرس ریشه کنیم دوم اینکه برای ضخیم شدن تنه نهال بدون رشد طولی چه کار میشه کرد با تشکر.
  پاسخ مشاهده
مهندس رامندی
هر سال در اواخر زمستان واوایل بهار باید هرس ریشه رو به مقدار یک سوم طول ریشه ها انجام بدهید
کیوان کیانی
سلام.من اهل آذربایجان غربی .بوکان هستم.اینجا حدودا سالیانه 250 الی 350 میلیمتر میانگین بارندگی داره.سرمای بعضا 25- درجه هم داره.واسه کوهستان های اینجا به نظرتون جواب می ده؟ما یه جمعیتی هستیم که می خوایم خودمون بلوط پرورش بدیم و جنگل کاری کنیم تنها به خاطر عشقمون به طبیعت.به نظرتون هم چین کار چه قدر هزینه داره و اصلا جواب می ده؟البته اینم بگم که از اردیبهشت تا شهریور بارش نداریم اصلا  پاسخ مشاهده
محسن شهاب الدین
سلام

اول از همه دم‌تون گرم بابت اين عشق قشنگ‌تون به طبيعت و جنگل‌کاري 👏❤️ اين مدل فکر کردن، هم براي روحهاتون خوبه، هم براي خاک و آب و هواي منطقه. حالا بريم سراغ بحث تخصصي بلوط‌ها و شرايط منطقه‌ي شما.

بلوطي که اسم بردين Quercus ilex يا همون بلوط هميشه‌سبز مديترانه‌اي هست. اين گونه به طور طبيعي توي آب‌وهواي مديترانه‌اي رشد مي‌کنه؛ يعني زمستون‌هاي معتدل‌تر، تابستون‌هاي خشک ولي نه با سرماي خيلي شديد. تحمل خشکي خوبي داره، اما تحمل سرماش اون‌قدر بالا نيست که راحت تا منفي ۲۵ درجه رو تاب بياره. تو خيلي منابع حداکثر مقاومت سرماش حدود منفي ۱۲ تا منفي ۱۵ درجه نوشته شده، بعضي ژنوتيپ‌ها شايد کمي بيشتر، ولي منفي ۲۵ براي بيشتر درخت‌ها واقعا مرگباره.

از طرف ديگه، شما گفتيد: بارش ساليانه حدود ۲۵۰–۳۵۰ ميلي‌متر، بدون بارندگي از ارديبهشت تا شهريور. اين يعني هم خشکي طولاني‌مدت دارين، هم سرماي زمستون خيلي شديد. اين ترکيب، شرايط رو براي Quercus ilex سخت مي‌کنه، مخصوصاً در کوهستان‌هاي سردتر. احتمالاً توي ارتفاعات زياد، اين بلوط جواب خوبي نمي‌ده يا تلفات نهال بالا مي‌ره.

حالا خبر خوب 😊 اينه که شما اگر هدفتون «جنگل‌کاري با بلوط» باشه، الزاماً مجبور نيستيد همين بلوط مديترانه‌اي رو استفاده کنيد. در ايران گونه‌هاي بلوط بومي مثل بلوط ايراني (Quercus brantii)، بلوط زاگرسي، يا ساير گونه‌هاي سازگارتر با سرما و خشکي وجود دارند که براي منطقه‌ي شما مناسب‌ترند. بهترين کار اينه که اول نگاه کنيد ببينيد توي مناطق کوهستاني اطراف بوکان و آذربايجان غربي، چه گونه‌هاي بومي بلوط يا درختان مقاوم وجود دارند؛ همون‌ها معمولا بهترين انتخاب‌اند، چون با آب‌وهوا و خاک شما «آزمون‌شون رو پس دادن».

براي پاسخ دقيق‌تر به «جواب مي‌ده يا نه؟» بايد بگم: اگر اصرار روي Quercus ilex داشته باشيد، در بخش زيادي از کوهستان‌هاي سرد منطقه احتمال شکست بالاست، مگر اين که مکان‌هايي انتخاب بشه که: – کمي معتدل‌تر باشه (دره‌ها، شيب‌هاي رو به جنوب که سرماي کمتري دارن)، – حفاظت‌شده از باد سرد باشن، – در چند سال اول آبياري تکميلي براشون انجام بدين.

اما اگر سراغ گونه‌هاي بومي مقاوم‌تر بريد، احتمال موفقيتتون خيلي بالاتر مي‌ره و خطر يخ‌زدگي و خشکي شديد کمتر مي‌شه. تازه از نظر اکولوژيک هم کاشت گونه بومي براي خاک، حيات‌وحش و تعادل اکوسيستم خيلي بهتر و هوشمندانه‌تره.

در مورد خشکي: ۲۵۰–۳۵۰ ميلي‌متر بارندگي با تابستون بدون بارش يعني: – اگر نهال‌کاري بدون آبياري انجام بديد، بايد گونه‌هايي با تحمل خشکي خيلي بالا انتخاب کنيد. – اگر بتونيد مثلاً ۲–۳ سال اول، هر ۱۰ تا ۱۵ روز يک بار کمي آبياري کم‌حجم انجام بدين، احتمال زنده موندن نهال‌ها چند برابر مي‌شه. – انتخاب مکان با شيب ملايم، خاک نسبتاً عميق، و دور از چراي دام خيلي مهمه؛ چون نهال تازه‌کاشت اگر هم تشنه نميره، با چرا نابود مي‌شه.

بريم سر هزينه‌ها؛ اين قسمت معمولا بيشتر از بيولوژي آدم رو مي‌زنه تو ذوق 😄 ولي ميشه منطقي‌ش کرد. هزينه‌ها به اين چيزها بستگي دارن: ۱. تهيه بذر يا نهال: اگر خودتون بذر (بلوط) جمع کنيد و نهال رو تو خزانه پرورش بديد، هزينه خيلي پايين مياد؛ بيشتر ميشه هزينه کار و زمان. اگر نهال آماده بخريد، قيمت هر نهال (بسته به گونه و سن) متغيره. فرضاً اگر هر نهال بين X تا Y تومان باشه و شما هزاران نهال بخوايد، عدد بالا مي‌ره. ۲. آماده‌سازي زمين: حفر گودال، حمل نهال، شايد کمي کود دامي پوسيده، و حفاظت اوليه (مثل قيم، حفاظ ساده در مقابل دام). ۳. آبياري سال‌هاي اول: اگر دسترسي به منبع آب داشته باشيد (چشمه، تانکر، قنات، چاه)، هزينه کمتره؛ اگر آب رو بايد با تانکر از فاصله دور بياريد، هزينه رفت‌وآمد و سوخت بالا ميره. ۴. حفاظت در برابر دام: يا بايد فنس‌کشي کنيد (که گرونه)، يا با مشارکت محلي و توافق با دامداران، چرا تو اون منطقه محدود بشه.

براي اين جور طرح‌ها معمولا اگر بخش زيادي از کار رو خودتون و داوطلبانه انجام بدين (کاشت، آبياري، نگهباني)، هزينه «پولي» کمتر ميشه، ولي هزينه «زمان و انرژي» بالاست. چون گفتيد «يه جمعيت هستيد» اين خودش يه نعمت بزرگه؛ چون مي‌تونيد بخش زيادي از هزينه رو با کار گروهي جبران کنيد 💪

از نظر اين‌که «اصلاً جواب مي‌ده يا نه؟»؛ اگر: ۱. گونه مناسب (ترجيحاً بومي و مقاوم به سرما و خشکي) انتخاب کنيد، ۲. محل کاشت درست انتخاب بشه، ۳. سال‌هاي اول کمي آبياري و حفاظت انجام بديد، بله، کاملاً امکان‌پذيره و جواب مي‌ده. ولي اگر بدون اين موارد، توقع داشته باشيد که نهال‌هاتون تو کوهستان سرد و خشک، بدون آبياري و حفاظت، خودشون جنگل بسازن، تقريباً درصد شکست بالاست.

پيشنهاد عملي: ۱. اول روي يک قطعه زمين کوچک «پايلوت» کار کنيد (مثلاً ۵۰۰ يا ۱۰۰۰ نهال). ۲. چند گونه مختلف بکاريد: مثلاً يکي دو گونه بلوط بومي + يکي دو گونه درخت مقاوم ديگه (مثلاً برخي گونه‌هاي پسته وحشي، بادام کوهي، ارس بسته به منطقه). ۳. ۳–۲ سال وضعيت رشد، تلفات، آبياري و هزينه‌ها رو يادداشت کنيد. بعد با عدد و رقم واقعي، مي‌تونيد براي گسترش طرح روي سطوح بزرگ‌تر تصميم بگيريد.

در نهايت، Quercus ilex براي منطقه‌اي با سرماي منفي ۲۵ و بارش کم، مخصوصاً در ارتفاعات، انتخاب ايده‌آلي نيست. اما اصل ايده‌ي شما يعني جنگل‌کاري با گونه‌هاي بومي سازگار، کاملاً ارزشمند و شدنيه. اگر دوست داشتيد، مي‌تونيد ترکيب گونه‌ها رو طوري بچينيد که هم زيبايي داشته باشه، هم تنوع زيستي رو بالا ببره، هم با اقليم سخت منطقه کنار بياد.

براي اين‌که بيشتر وارد جزئيات گونه‌ها، روش کاشت، زمان کاشت، و مديريت آبياري و آفات بشيد، حتماً سري به سايت نارگيل بزنيد و مقالاتش رو بخونيد؛ کلي مطلب خوب و کاربردي براي علاقه‌مندان به درخت و طبيعت داره 🌱

مجتبی یوسفی
دانه بلوط را پارسال کاشتم و امسال به اندازه 20 سانتی متر بزرگ شد پاییز که شد در بیرون ازخونه گذاشتمش حالا کم کم برگاش زرد میشن و میافتن میخوستم بدونم بلوط خواب زمستونی داره و با رسیدن فصل بهار دوباره سبز میشه یا این که جاش نامناسبه و گیاه داره از بین میره و باید جاشو عوض کنم؟  پاسخ مشاهده
افسانه سادات فرود
برخی از گونه ها خزان دارند ،با توجه به اینکه گیاه شما جوان است بهتر است در دمای زیر صفر درجه ،اقدامات لازم جهت آسیب ندیدن نهال انجام شود (روی گلدان یک لایه خاکبرگ بریزید،اطراف گیاه را با نایلون پوشش دهید و صبح ها و در روز های گرم نایلون را بردارید)
حسن گلبان
ببخشید این نوع درخت برایه آب وهوایه قم خوبه اگر نیست میشه بفرمایید کدوم بهتره.من درخت زبان گنجشک امتحان کردم ولی اواخر تابستان دچار سوختگی آفتاب شد بعدش کلا خشک شد  پاسخ مشاهده
افسانه سادات فرود
بلوط همیشه سبز در مناطق کوهستانی رشد خوبی دارد.شما باید از درختان مخصوص مناطق گرم و خشک مثل نارون اقاقیا کاج ایرانی ارغوان توری گل کاغذی و...استفاده کنید.

 
 
 

 
Loading
Loading
Nargil Logo gray

© تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است
آخرین مطالب :


مقالات پر بازدید :


صفحه اصلی  | پرسش و پاسخ  | خدمات  | سرگرمی ها  | نقشه سایت  | تماس با ما  | RSS
فهرست گل و گیاه   |  نمایشگاههای گل و گیاه   |  اخبار گل و گیاه   |  مقالات گل و گیاه   |  مؤسسات گل و گیاه
ورود / عضویت