سلام
اول از همه، روح پدرتون شاد و يادش گرامي ❤️ و دم شما گرم که درختي به اين زيبايي رو بالاي مزارش کاشتيد. اکاليپتوسها در کل درختهاي مقاومي هستن، اما سرماي زمستان بهخصوص وقتي قدشون بلند ميشه و ديگه قابل پوشوندن نيست ميتونه براشون دردسرساز بشه، دقيقا مثل چيزي که براي درخت شما اتفاق افتاده.
اينکه فرموديد همه برگها خشک شده ولي از پايينِ تنه و نزديک خاک دوباره جوانه زده، يعني احتمالاً سرماي زمستان بخش بالايي درخت (شاخهها و قسمتي از تنه) رو سوزونده، اما ريشه و قسمت پاييني تنه زنده مونده. اين يک نشونه خيلي خوبه 👍 چون يعني درخت نمرده و داره تلاش ميکنه خودش رو از پايين دوباره بسازه.
حالا سؤال اصلي شما: آيا شاخههاي بالايي هم دوباره جوانه ميزنن يا نه؟
جوابش اينه: اگر چوب شاخههاي بالايي هنوز زنده باشه، بله، احتمال جوانهزني از بالاتر هم هست. اما اگر سرما آسيب شديدي زده باشه و بافت چوب اون قسمتها قهوهاي تيره، خشک و شکننده شده باشه، معمولا اون شاخهها ديگه برنميگردن و بايد کمکم حذف بشن.
براي اينکه وضعيت شاخههاي بالايي رو بفهميد، اين کار رو انجام بدين:
با ناخن يا چاقوي تيز يه خراش کوچيک روي پوست شاخهها (از بالا به سمت پايين) بندازيد.
اگر زير پوست رنگش سبز و مرطوب بود، يعني اون قسمت هنوز زنده است و امکان جوانهزدن داره.
اگر زير پوست قهوهاي، خشک و چوبمانند بود، يعني اون بخش مرده و بهتره بعدها هرس بشه.
کارهايي که الان ميتونيد براي درخت انجام بديد:
۱. فعلاً عجله براي هرس سنگين نکنيد. اجازه بديد تا يکيدو ماه از شروع گرما بگذره (اواخر بهار)، ببينيد دقيقا تا کجا درخت جوانه ميزنه. بعد از اينکه مشخص شد بالاتر ديگه جوانهاي نداره، شاخههاي کاملاً خشک رو از همون جايي که با بخش سبز جدا ميشن ببريد.
۲. جوانههاي پاييني که روي تنه نزديک خاک دراومدهن خيلي مهم هستن. اينها الان منبع اصلي برگ و غذاسازي درخت هستن. پس نذاريد کسي بهبهانه «نامرتبي» اونها رو بزنه. اين جوانهها کمک ميکنن درخت دوباره قوي بشه و بعداً ميتونيد با هرس درست، ازش يه فرم خوشگل بسازيد 😄
۳. اگر منطقهتون زمستونهاي سرد داره، خوبه که براي سالهاي بعد اطراف تنه رو با مالچ (خاکبرگ، پوشال، کود پوسيده) بپوشونيد تا ريشهها کمتر در معرض سرما باشن. براي تنههاي جوان (وقتي دوباره بلند شد) ميتونيد از گوني يا پارچه ضخيم دور تنه استفاده کنيد تا مثل لباس زمستوني عمل کنه.
۴. در اين دوره که داره خودش رو بازسازي ميکنه، آبياري منظم ولي بدون غرقاب خيلي مهمه. نه تشنه بمونه، نه توي آب غرق بشه. اگر خاک سبک و خوب زهکشي بشه، اکاليپتوس خيلي حال ميکنه 😉
۵. اگر امکانش هست، اوايل بهار يک کود کامل متعادل (مثلا ۲۰-۲۰-۲۰) با دوز سبک بديد تا به رشد جوانههاي تازه کمک کنه، ولي زيادهروي نکنيد، چون ريشه آسيبديده تحمل شock غذايي شديد رو نداره.
جمعبندي:
درختتون هنوز اميده، چون از پايين جوونه داده.
احتمال جوانه زدن از بالا هم هست، فقط بايد با تست خراش روي پوست شاخهها وضعيت رو بررسي کنيد. هر جايي که چوبش مرده باشه ديگه جوانه نميزنه و بايد بعداً هرس بشه، اما در کل اگر ريشه سالم مونده، درخت دوباره سبز ميشه؛ فقط کمي صبر و حوصله ميخواد.
براي مطالعهي مطالب بيشتر درباره نگهداري درختان زينتي و درختچهها، ميتونيد مقالات سايت نارگيل رو هم ببينيد، کلي نکته ريز و درشت کاربردي داره 🌱