٥/١/١٤٤٨ --- 6/21/2026 --- ۱۴۰۵ يکشنبه ۳۱ خرداد امروز
 
پایگاه اطلاع رسانی گل و گیاه، باغبانی و فضای سبز
Signup  Login  صفحه اصلی  | پرسش و پاسخ  | خدمات  | سرگرمی ها  | نقشه سایت  | لیست گیاهان  | تماس با ما  | RSS  | درباره ما
لینک های اصلی
جستجو  
آخرین مطالب
فوت و فن باغبانی امروز
تعویض گلدان کاکتوس
طراحی و اجرای فضای سبز
طراحی و اجرای فضای سبز
آمار بازدید سایت
بازدید کننده آنلاین :  13  نفر
بازدید امروز :  8315  بازدید
بازدید دیروز :  11178  بازدید
تبلیغات متفرقه
پرسش و پاسخ - معرفی و راهنمای پرورش درختان زینتی - اکالیپتوس

مقاله - معرفی و راهنمای پرورش درختان زینتی - اکالیپتوس

برای شرکت در پرسش و پاسخ های سایت نارگیل میبایست در سایت عضو باشید و به سیستم وارد شوید . ورود

  
فرزانه م
سلام میشه لطفا بمن بگید چطور میشه این درختو از بین برد؟ ما چند سال که این درختو توی باغچه داریم،چند بار خواستیم از بین ببریمش اما بازم سبز شد و رشد کرد.  پاسخ مشاهده
مهندس رامندی
رسالت ما حفظ وگسترش فضای سبز ومنابع طبیعی است نه از بین بردن ان/
جابر موذنی
درسته ما باید هر چه میتونیم فضای سبز اطرافمون رو بیشتر کنیم .این درخت رو از ریشه بیرون بیارید و به جای اون یه درخت دیگه که دوست دارید بکارید!
فرزانه م
دقیقا هدف منم ازین کار همینه،از بین بردنش و بجاش یک درخت یا گل جدید کاشتنه،چون اکالیپتوس خیلی سریع رشد میکنه و واسه فضای کوچیکی مثل باغچه اصلا مناسب نیست. در هر صورت ممنون،سایت خیلی خوبی دارین  پاسخ مشاهده
مهندس رامندی
موفق باشید
کیومرث محمدی
سلام.من میخواستم دریک ضلع باغچه 270 متریم که مجاور منزل همسایه است جند نهال صنوبر و تبریزی ویک نهال اکالیپتوس وسط اونها بکارم تا هم از زیباییشان لذت ببرم وهم بدلیل رشد سریع و ارتفاع زیادشان مانند یک دیوار درختی بلند عمل کنند و فضای باغ و خونه رو از دید همسایه محفوظ نگهدارند ولی هم در این کامنت و هم پرس و جو از دیگران بنظر میرسه رشد ریشه های اکالیپتوس بسیار وسیع و عمیقه وجلوی رشد درختهای مجاورش رو میگیره و حتی میتونه پی دیوار رو هم خراب کنه،ممنون میشم شما راهنماییم کنید و اگر کاشت این درخت رو مناسب نمیدونید چه نهالی رو پیشنهاد میکنید؟  پاسخ مشاهده
مهندس رامندی
بله.ریشه های این درخت بسیار عمیق هستند .بهتره از ترکیب تبریزی،صنوبر وسرو شیراز استفاده شود
مینا مومنی
سلام وخسته نباشید به خاطر سایت بسیار خوب و مفیدتون من یک درخت اکالیپتوس بالای مزار پدرم کاشتم سال گذشته چون زیاد قدش بلند نشده بود در زمستان با پلاستیک محفوظش کردم ولی ا زمستان امسال بلندیش از دو متر گذشت و این امکان وجود نداشت که پلاستیک روش بکشم تمام برگهاش خشک شده وتازه داره از پایین ونزدیک خاک روی بدنه جوانه میزنه میخواستم بدونم شاخه های بالایی هم جوانه میزنه یا نه باید چکار کنم ممنون میشم راهنمایی کنید  پاسخ مشاهده
محسن شهاب الدین
سلام

اول از همه، روح پدرتون شاد و يادش گرامي ❤️ و دم شما گرم که درختي به اين زيبايي رو بالاي مزارش کاشتيد. اکاليپتوس‌ها در کل درخت‌هاي مقاومي هستن، اما سرماي زمستان به‌خصوص وقتي قدشون بلند مي‌شه و ديگه قابل پوشوندن نيست مي‌تونه براشون دردسرساز بشه، دقيقا مثل چيزي که براي درخت شما اتفاق افتاده.

اين‌که فرموديد همه برگ‌ها خشک شده ولي از پايينِ تنه و نزديک خاک دوباره جوانه زده، يعني احتمالاً سرماي زمستان بخش بالايي درخت (شاخه‌ها و قسمتي از تنه) رو سوزونده، اما ريشه و قسمت پاييني تنه زنده مونده. اين يک نشونه خيلي خوبه 👍 چون يعني درخت نمرده و داره تلاش مي‌کنه خودش رو از پايين دوباره بسازه.

حالا سؤال اصلي شما: آيا شاخه‌هاي بالايي هم دوباره جوانه مي‌زنن يا نه؟ جوابش اينه: اگر چوب شاخه‌هاي بالايي هنوز زنده باشه، بله، احتمال جوانه‌زني از بالاتر هم هست. اما اگر سرما آسيب شديدي زده باشه و بافت چوب اون قسمت‌ها قهوه‌اي تيره، خشک و شکننده شده باشه، معمولا اون شاخه‌ها ديگه برنمي‌گردن و بايد کم‌کم حذف بشن.

براي اين‌که وضعيت شاخه‌هاي بالايي رو بفهميد، اين کار رو انجام بدين: با ناخن يا چاقوي تيز يه خراش کوچيک روي پوست شاخه‌ها (از بالا به سمت پايين) بندازيد. اگر زير پوست رنگش سبز و مرطوب بود، يعني اون قسمت هنوز زنده‌ است و امکان جوانه‌زدن داره. اگر زير پوست قهوه‌اي، خشک و چوب‌مانند بود، يعني اون بخش مرده و بهتره بعدها هرس بشه.

کارهايي که الان مي‌تونيد براي درخت انجام بديد:

۱. فعلاً عجله براي هرس سنگين نکنيد. اجازه بديد تا يکي‌دو ماه از شروع گرما بگذره (اواخر بهار)، ببينيد دقيقا تا کجا درخت جوانه مي‌زنه. بعد از اين‌که مشخص شد بالاتر ديگه جوانه‌اي نداره، شاخه‌هاي کاملاً خشک رو از همون جايي که با بخش سبز جدا مي‌شن ببريد.

۲. جوانه‌هاي پاييني که روي تنه نزديک خاک دراومده‌ن خيلي مهم هستن. اين‌ها الان منبع اصلي برگ و غذاسازي درخت هستن. پس نذاريد کسي به‌بهانه «نامرتبي» اون‌ها رو بزنه. اين جوانه‌ها کمک مي‌کنن درخت دوباره قوي بشه و بعداً مي‌تونيد با هرس درست، ازش يه فرم خوشگل بسازيد 😄

۳. اگر منطقه‌تون زمستون‌هاي سرد داره، خوبه که براي سال‌هاي بعد اطراف تنه رو با مالچ (خاک‌برگ، پوشال، کود پوسيده) بپوشونيد تا ريشه‌ها کمتر در معرض سرما باشن. براي تنه‌هاي جوان (وقتي دوباره بلند شد) مي‌تونيد از گوني يا پارچه ضخيم دور تنه استفاده کنيد تا مثل لباس زمستوني عمل کنه.

۴. در اين دوره که داره خودش رو بازسازي مي‌کنه، آبياري منظم ولي بدون غرقاب خيلي مهمه. نه تشنه بمونه، نه توي آب غرق بشه. اگر خاک سبک و خوب زهکشي بشه، اکاليپتوس خيلي حال مي‌کنه 😉

۵. اگر امکانش هست، اوايل بهار يک کود کامل متعادل (مثلا ۲۰-۲۰-۲۰) با دوز سبک بديد تا به رشد جوانه‌هاي تازه کمک کنه، ولي زياده‌روي نکنيد، چون ريشه آسيب‌ديده تحمل شock غذايي شديد رو نداره.

جمع‌بندي: درختتون هنوز اميده، چون از پايين جوونه داده. احتمال جوانه زدن از بالا هم هست، فقط بايد با تست خراش روي پوست شاخه‌ها وضعيت رو بررسي کنيد. هر جايي که چوبش مرده باشه ديگه جوانه نمي‌زنه و بايد بعداً هرس بشه، اما در کل اگر ريشه سالم مونده، درخت دوباره سبز مي‌شه؛ فقط کمي صبر و حوصله مي‌خواد.

براي مطالعه‌ي مطالب بيشتر درباره نگهداري درختان زينتي و درختچه‌ها، مي‌تونيد مقالات سايت نارگيل رو هم ببينيد، کلي نکته ريز و درشت کاربردي داره 🌱

بخشی میثم
آیا میشه از این اکالیپتوس هایی که تو خیابان میکارن و 5 ساله 100 متر رشد میکنن تو گلدان بکاری؟برای فضای سبز پشت بام میخوام و کل روز آفتاب بهش میخوره. حالا 100 متری نمیخوام بشه ولی 10 متر هم رشد کنه خوبه. آیا ممکنه در یه گلدان متوسط همچین درختی رو بکارم و خوب رشد کنه؟

  پاسخ مشاهده
مهندس رامندی
اکالیپتوس گیاه باغچه ای است وبرای نگهداری در گلدان و....مناسب نیست
محمد سیفی
به نام خدا سلام خدا قوت . تشکر بابت راهنمایی های شما ی اکالیپتوس تو کوزه تابستان کاشتم . تو تابستون خوب بود رشد خوبی داشت الان که اوردمش تو اتاق متاسفانه برگ هاش سیاه شده و خشک به خصوص جدیداش آبیاریشم هفته ای دوبار میرنم با آبپاشم رو برگاش میریزم دوبار در روز علتش خشک شدنش چیه هواشم خوبه آفتابم پشت شیشه با تشکر  پاسخ مشاهده
افسانه سادات فرود
سلام این گیاه نیاز به هوای آزاد دارد انتقال به محیط گرم و خشک نیز بی تاثیر نبوده است.در ساعات گرم روز به مدت ۱ ساعت پنجره را باز نگه دارید و آبیاری را نیز زمانی انجام دهید که سطح خاک خشک شده باشد.
ناهید عباسی
با سلام
من تصمیم دارم از یک درختچه اکالیپتوس قلمه تهیه کنم. اما تجربه و اطلاعات کافی ندارم.  فقط چند بار از گل رز قلمه گرفتم. می خواستم بدونم آیا در مورد اکالیپتوس هم همینه؟ 
ممنون میشم راهنمایی ام کنید. 
  پاسخ مشاهده
افسانه سادات فرود
سلام اکالیپتوس جزء گیاهان سخت ریشه زا است و قلمه ی آن به سختی می گیرد و حتما باید از هورمون ریشه زایی استفاده شود. زمان تهیه قلمه ها در بهار و یا تابستان از شاخه های جوان است. طول قلمه ها نیز در حد 12 تا 15 سانتی‌متر مناسب است. قلمه را از زیر گره ( محل اتصال برگ به ساقه) جدا کنید. برگ‌های قلمه بجز دو تا سه عدد برگ در انتهای قلمه را قطع کنید. وجود برگ به طور کل موجب از دست دادن رطوبت قلمه در طی ریشه زایی می‌شود اما از طرفی وجود برگ‌ها به دلیل تولید هورمون‌های مناسب ریشه‌زایی لازم است. به همین دلیل تعداد برگ‌ها را کاهش می‌دهیم. همچنین استفاده از هورمون‌های ریشه‌زایی به تولید ریشه این گیاهان کمک می‌کند. قبل از کاشت قلمه‌ها در مخلوط خاک ابتدا مخلوط کاشت را به خوبی خیس کنید، نیم ساعت صبر کنید تا آب اضافی خارج شود و سپس نسبت به کاشت قلمه‌ها اقدام کنید.

 
 
 

 
Loading
Loading
Nargil Logo gray

© تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است
آخرین مطالب :


مقالات پر بازدید :


صفحه اصلی  | پرسش و پاسخ  | خدمات  | سرگرمی ها  | نقشه سایت  | تماس با ما  | RSS
فهرست گل و گیاه   |  نمایشگاههای گل و گیاه   |  اخبار گل و گیاه   |  مقالات گل و گیاه   |  مؤسسات گل و گیاه
ورود / عضویت