سلام
خشک شدن کامل يک درختي که دو سال خوب رشد کرده، معمولا يه دليل ساده و تکعاملي نداره؛ يعني خيلي بعيده فقط و فقط به اين خاطر خشک شده باشه که «يه شاخه از پايه (توت سفيد) نگه نداشتين». اين حرف محليها يه رگههايي از منطق داره، ولي بهخودیِخود دليل خشک شدن درخت نيست، بيشتر يه توصيه احتياطيـه تا يه قانون علمي قطعي.
در پيوند توت سفيد (پايه) و شاهتوت (پيوندک)، هر دو از يک جنس هستن (Morus) و از نظر گياهشناسي با هم سازگارند و در عمل هم خيليها همين کار رو ميکنن و سالها هم جواب ميده. اگر دو سال، شاخههاي پيوندي شاد و سرحال بودن، يعني پيوند گرفتن و آوندها خوب به هم وصل شده بودن. پس مشکل «ناسازگاري پايه و پيوندک» در اين مورد تقريبا منتفيه.
حالا بريم سر ادعاي محليها: اين که بايد يک شاخه از پايه (توت سفيد) رو نگه ميداشتين. بعضي باغدارها ميگن: اگر همه تاج درخت رو پيوندک جديد بسازيم، هر مشکل در ناحيه پيوند يا شاخههاي پيوندي مساوي ميشه با مرگ کل درخت؛ ولي اگر يه شاخه از خود پايه نگه داريم، حتي اگر پيوند از بين بره، پايه زنده ميمونه. يعني اين توصيه براي «بيمه کردن» درخت در برابر خراب شدن پيوند هست، نه اين که «اگر نگه نداري حتما خشک ميشه». پس:
خلاصهاش: اين حرف يه جور احتياط عمليـه، نه قانون خشک و علمي. «نبودن شاخه پايه» به تنهايي باعث مرگ درخت نميشه، فقط اگر پيوند دچار مشکل جدي بشه، ديگه چيزي براي نجات درخت نميمونه.
اما اين که چرا درخت شما بعد از دو سال رشد خوب، يکدفعه بهار امسال اصلا جوانه نزده، اينها از محتملترين علتها هستن:
۱. آسيب شديد سرما در زمستان: اگر زمستان گذشته، يکي از اون زمستونهاي «خشن و بيرحم» بوده، سرما ميتونه:
– اول شاخههاي نازک پيوندي رو بزنه،
– بعد اگر سرما خيلي شديد و طولاني بوده، بافت آوندي نزديک ناحيه پيوند يا حتي ريشهها رو از بين ببره.
در اين حالت، در بهار هيچ جوانهاي باز نميشه، چون عملا درخت از داخل مرده. اگر پوست شاخه رو خراش بدين و زيرش قهوهاي و خشک باشه، اين سناريو خيلي محتمل ميشه.
۲. آسيب مکانيکي در محل پيوند يا تنه: مثلا:
– ضربه با بيل، چمنزن، يا فشار طناب،
– ترک خوردن يا شکستن محل پيوند در اثر باد شديد يا بار زياد شاخهها،
ميتونه باعث بشه رساندن شيره خام و پرورده مختل بشه. گاهي ترک از بيرون کماهميت به نظر ميرسه، ولي از داخل آوندها عملا قطع ميشن. اين مشکل ممکنه در زمستان اتفاق افتاده باشه و تازه بهار خودش رو با «هيچ جوانهاي سبز نشدن» نشون بده.
۳. پوسيدگي طوقه و ريشه (بيماريهاي قارچي ريشه مثل فيتوفتورا):
اگر خاک در پاي درخت:
– زهآب خوبي نداشته،
– يا آب زياد دور تنه ميايستاده،
– يا کود دامي تازه و مرطوب زياد اطراف طوقه جمع شده،
ريشهها ممکنه کمکم پوسيده باشن. در اين حالت:
– سالهاي اول هنوز بخشي از ريشه سالم بوده و درخت رشد کرده،
– اما بهتدريج قسمت عمده سيستم ريشه از بين رفته و يکهو در بهار بعدي هيچ جوانهاي باز نشده.
اگر تنه نزديک سطح خاک پوک يا تيره و نرم شده، اين گزينه جديـه.
۴. آفتهاي ريشه يا چوبخوار:
حشرات چوبخوار (مثل برخي سوسکها) ممکنه داخل تنه و شاخهها تونل بزنن. اگر تونلها در حدي باشه که:
– آوندها در بخش زيادي از قطر تنه قطع بشن،
درخت ممکنه ظاهر سالم داشته باشه، اما به محض فشار يک زمستان يا خشکي جزئي، از پا دربياد.
سر شاخهها رو نگاه کنيد ببينيد سوراخ ريز، خاکاره، يا فضولات حشرات ديده ميشه يا نه.
۵. تنش شديد خشکي يا برعکس، غرقابي دورهاي، حتي اگر «آبياري مثل بقيه درختها» بوده باشه:
توت معمولا مقاومه، اما:
– اگر خاک اين درخت با بقيه کمي فرق داشته (مثلا سنگيتر يا سفتتر)،
– يا شيب طوري بوده که آب يا سريع تخليه ميشده يا جلوي اين درخت جمع ميشده،
ممکنه شرايط ريشه اين درخت با بقيه يکي نبوده، هرچند شما از بالا حس کنين «شرايط همه يکيه». کوچيکترين تفاوت خاک ميتونه نتيجه متفاوتي بده.
۶. نارسايي تدريجي در محل پيوند:
گاهي پيوند در ظاهر تا دو سه سال خوب عمل ميکنه، اما:
– لايههاي چوب جديد پايه و پيوندک با هم بهخوبي همتراز نميشن،
– يا به مرور، محل پيوند تنگ و خفه ميشه (مثل حلقه کردن درخت)،
و در نهايت، انتقال شيره به تاج درخت مختل ميشه.
اين حالت رو معمولا با يک «برآمدگي يا فرورفتگي خيلي مشخص» در محل پيوند ميبينيم؛ جايي که بالاي پيوند، چاق و پايينش لاغره، يا برعکس.
حالا برگرديم به سوال شما:
«اگر يک شاخه از توت سفيد (پايه) رو نگه ميداشتيم، درخت خشک نميشد؟»
اگر مشکل در ريشه يا طوقه (يعني قسمت مشترک پايه و پيوندک) بوده باشه، حتي اگر ۱۰ تا شاخه از پايه هم ميگذاشتين، باز کل درخت از بين ميرفت. از آن طرف، اگر مشکل فقط در خود پيوند يا شاخههاي پيوندي بود، آره؛ داشتن يک شاخه سالم از پايه ميتونست باعث بشه حداقل خود درخت توت سفيد زنده بمونه، هرچند شاهتوتها از بين ميرفتن. پس:
نتيجه علمي:
– نبودن شاخه پايه = خودش بهتنهايي علت خشک شدن درخت نيست.
– نبودن شاخه پايه = فقط ريسک اين که «اگر پيوند نابود شد، کل درخت از دست بره» رو بالا ميبره.
– علت اصلي خشک شدن، احتمالا يکي از اينهاست: سرماي شديد، بيماري ريشه/طوقه، آفت چوبخوار، آسيب مکانيکي، يا مشکل تدريجي محل پيوند.
براي اين که کمي دقيقتر بشه قضاوت کرد، اين چند تا کار ميتونه کمککننده باشه (حتي الان که درخت تقريبا خشک شده):
– با ناخن يا چاقوي تيز، پوست چند نقطه از شاخه و تنه رو بخراشيد؛ اگر زيرش سبز روشن و مرطوبه، هنوز بخشي زنده است؛ اگر قهوهاي و خشک، مرده.
– اطراف طوقه (محل اتصال تنه و خاک) رو بررسي کنيد؛ اگر پوست تيره، نرم، بوي بد يا پوک شدن ديده ميشه، احتمال پوسيدگي طوقه زياده.
– دنبال سوراخهاي ريز و خاکاره روي تنه و شاخهها بگرديد؛ نشانه آفت چوبخوار.
– به محل پيوند نگاه کنيد؛ اگر شکلش نامتقارن، خيلي بادکرده يا خيلي فرورفته است، ممکنه مشکل از ناحيه پيوند بوده باشه.
در نهايت، اگر درخت واقعا بهطور کامل خشک شده، براي جلوگيري از انتقال احتمالي بيماري يا آفات به درختان سالم، بهترين کار اينه که:
– تنه و ريشههاي اصلي تا حد امکان بيرون آورده بشن،
– چوب آلوده يا مشکوک سوزانده يا از باغ خارج بشه،
– در جاي همون درخت، اگر قصد کاشت مجدد دارين، کمي صبر و خاکورزي و بهبود زهکشي انجام بشه.
براي دفعه بعد، اگر خواستين دوباره روي توت سفيد، شاهتوت پيوند بزنين:
– حتما از پيوندکهاي سالم و از درخت مادري مطمئن استفاده کنين،
– محل پيوند رو در سالهاي اول از سرما، آفتاب خيلي شديد و ضربه مکانيکي محافظت کنين،
– ميتونين براي احتياط، يک شاخه قوي از پايه (توت سفيد) رو هم نگه دارين که اگر خداي نکرده پيوند از بين رفت، حداقل پايه زنده بمونه و بعدا دوباره پيوند انجام بدين 😉.
اگر دوست داشتين ريزتر وارد بحث بيماريها و آفتهاي احتمالي موروس (توت و شاهتوت) بشين، پيشنهاد ميکنم حتما مقالات سايت نارگيل رو بخونين؛ اونجا کلي تجربه و نکته کاربردي براي باغدارها و علاقهمندان گياهان جمع شده 🌱.