٨/١/١٤٤٨ --- 6/24/2026 --- ۱۴۰۵ چهارشنبه ۳ تير امروز
 
پایگاه اطلاع رسانی گل و گیاه، باغبانی و فضای سبز
Signup  Login  صفحه اصلی  | پرسش و پاسخ  | خدمات  | سرگرمی ها  | نقشه سایت  | لیست گیاهان  | تماس با ما  | RSS  | درباره ما
لینک های اصلی
جستجو  
آخرین مطالب
فوت و فن باغبانی امروز
نگهداری از گل بواردیا
طراحی و اجرای فضای سبز
طراحی و اجرای فضای سبز
آمار بازدید سایت
بازدید کننده آنلاین :  31  نفر
بازدید امروز :  10395  بازدید
بازدید دیروز :  11372  بازدید
تبلیغات متفرقه
پرسش و پاسخ - راهنمای نگهداری و پرورش گل و گیاهان زینتی - پیچ امین الدوله

مقاله - راهنمای نگهداری و پرورش گل و گیاهان زینتی - پیچ امین الدوله

برای شرکت در پرسش و پاسخ های سایت نارگیل میبایست در سایت عضو باشید و به سیستم وارد شوید . ورود

  
ارمغان
گیاه پیچ امین الدوله ای دارم که3 سال است در محیط باغچه کاشته شده است سال اول خوب بودولی الان 2سالی است که اصلا خوب نیست و دائما برگهایش خشک شده و فقط چندتا فروردین گل کرده آبیاری آن منظم است فقط شرایط دمایی ما به خاطر جنوب کشور بودن بالا است می خواستم راهنماییم کنید تا گل شاداب تری داشته باشم   پاسخ مشاهده
محسن شهاب الدین
با سلام بنظر می رسد خودتان به خوبی به مشکل پی برده اید نمی دانم امکان انتقال یا هدایت گیاه وجود دارد یا نه ...اگر گیاه شما در دیوار پشت به آفتاب قرار داشته باشد بعلت سایه اندازی مشکل کمتر می شود سعی کنید بصورت مداوم بخصوص در غروبها صبح زود و شبها دیوار و گیاه را با آبپاشی خیس کنید. در طول سال از کودهای ازته و فسفر و پتاس برای تقویت آن استفاده کنید و میزان مناسب آبیاری و خاک همیشه خیس در اختیارش بگذارید. موفق باشید
امیر سنجری
سلام احتمالا نیاز به کود داره و در صورت امکان خاک باغجه رو عوض کن
آرمان جرگه
من هم گلخانه دارم و هم باغچه،من تمام گل های خودمو توی گل خانه نگه داری میکنم،باغچه من خاک مناسب و فضای مناسبی داره و طبق برنامه آبدهی میشه حالا به سوال پیچ امین الدوله توانایی تحمل گرمای 60درجه ای خوزستان رو داره؟...  پاسخ مشاهده
محسن شهاب الدین
باسلام سعی کنید آنرا در سایه بکارید و حد امکان با آبپاشی آنرا سرد نگه دارید یک پیشنهاد ساده دارم:با وسایل ساده آبیاری قطره ای از آب شهر انشعابی جدا کنید فقط بجای قطره چکان از میکروجت استفاده کنید میکروجت تقریبا همان قیمت قطره چکان یعنی 200 تا 300 تومان است 2 تا 3 عدد میکروجت روی یاس بگذارید تا چند بار در روزآب را روی آن اسپری کند و همیشه آنرا سرد نگه دارد نتیجه اش را به ما هم اطلاع دهید که به اطلاع بقیه علاقه مندان هم برسانیم. موفق باشید
آرمان جرگه
با سلام من توی خوزستان زندگی میکنم علاقه زیادی به گل و گیاه دارم برای خوزستان که گرمای شدیدی داره و تا60درجه میرسه وسرمای خشکی داره چه نوع گل و گیاهی پیشنهاد میکنید لطفا چند اسم بهم معرفی کنید تا تهیه کنم!!!  پاسخ مشاهده
حسین امامی
با سلام رعنا گیاهی است که به خشکی و گرما به نسبت مقاوم است و گرما جلوی گلدهی آن را نمی گیرد. طول دوره گلدهی آن به نسبت طولانی و از اوایل تابستان تا اواسط پاییز ادامه دارد. گیاه دیگر تاج خروس است که با آنکه به خشکی به نسبت مقاوم است در روزهای گرم و آفتابی مرطوب نگهداشتن خاک به داشتن گل های خوب کمک می کند. گیاه دیگر پریوش است که به گرما و خشکی مقاوم است. و در کل گیاهانی که می توانید در شرایط آب و هوایی خوزستان به صورت دائمی کشت کنید عبارتند از اکالیپتوس، گل کاغذی، توری، شیرخشت، ختمی، شیشه شور.. موفق باشید
S pm
با سلام خدمت شما و دوستان عزیز سایت نارگیل. به عنوان درخت سایه دار: انجیر بنگالی و سپستان. برای پرچین و شکل دادن بید کویتی (مورد) بسیار مناسب است. گیاه رونده: فقط شمشاد اهوازی. گل درختی: گل کاغذی ، ختمی چینی و شاهپسند بسیار زیبا و مقاوم هستند. گل بوته ای: به غیر از ماههای بسیار گرم ، گل ناز ، آفتاب گردان زینتی و آهار گزینه های مناسبی هستند
م .ن
سلام:1-آيا روي برگهاي اين گياه نبايد آب پاشيد؟ 2-چرا برگهاش سياه وخشك ميشه ؟ 3-رشدش كنده !  پاسخ مشاهده
محسن شهاب الدین
سیاه و سوخته شدن نوک برگها معمولا در اثر کمبود رطوبت هوا. کمبود آبیاری.نور وگرمای زیادوگاهاوجود افت وبیماری اتفاق می‌افته. شما باید ببینید کدام اینهاست خشکي نوک برگ علل متعددي ميتواند داشته باشد. يک به يک انها رابرسي کرده واگر مشکلي داشت مرتفع نماييد .ابپاشی در افتاب تند وساعات گرم روز ونیز وقتی گیاه گل دارد مضر است
علیرضا
با سلام تقریبا پیچ امین الدوله من یک متر رشد کرده و 20 سانت بالایی زرد شدن.علتش چیه؟  پاسخ مشاهده
محسن شهاب الدین
احتمال کمبود عناصر میکرو ونیز افت زیاد است.زردی برگها علل متعددی میتواند داشته باشد.ابیاری بیش از حد.نامناسب بودن وضعیت زهکش وجمع شدن اب در زیر گلدانی،وضعیت نامناسب خاک وعدم تغذیه گیاه،ابیاری با اب حاوی کلر وفلوراید،وجود افت و...شما باید علت را بیابید.
علیرضا
با سلام و تشکر از شما به خاطر اطلاعات مفیدتون. یک پیچ امین الدوله دارم که نزدیک 1 متر رشد کرده و برگ های 20 سانت بالاییش زرد شده مشکلش چیه؟ یه سوال دیگه:چند وقت پیش برگ های پایینی رو هرس کردم دیگه در نیومدند چرا؟ ممنون  پاسخ مشاهده
محسن شهاب الدین
سلام

زرد شدن برگ‌هاي ۲۰ سانت بالايي پيچ امين‌الدوله معمولاً يعني گياه دارد با يکي از اين چند سناريو دست‌وپنجه نرم مي‌کند: کمبود غذايي (به‌خصوص آهن/نيتروژن)، مشکل آبياري (زيادي يا کم)، نور نامناسب، يا استرس ريشه. چون زردي در «رشدهاي جديدِ بالا» اتفاق افتاده، اول از همه کمبود آهن (کلروز آهن) يا قفل شدن آهن به‌خاطر قليايي بودن خاک/آب را جدي مي‌گيرم؛ مخصوصاً اگر رگبرگ‌ها سبز بمانند و بين رگبرگ‌ها زرد شود.

يک چک سريع انجام بده: اگر خاک هميشه خيس است يا زيرگلداني آب مي‌ماند، احتمالاً ريشه‌ها دارند غر مي‌زنند و جذب عناصر به هم مي‌ريزد. آبياري بايد وقتي انجام شود که ۲–۳ سانت بالاي خاک خشک شده باشد و آب اضافي حتماً خارج شود. از آن طرف اگر بين دو آبياري خاک کامل خشک و گياه تشنه مي‌ماند هم زردي بالا و ضعف رشد مي‌دهد. خلاصه: امين‌الدوله عاشق «رطوبت يکنواخت» است، نه سونا و نه کوير 😄

عامل بعدي نور است: امين‌الدوله در نور زياد و آفتاب ملايم صبح عالي است، ولي اگر ناگهان به آفتاب تند ظهر عادت داده شود، برگ‌هاي جوان بالايي مي‌توانند زرد و حتي کمي سوخته شوند. اگر گياه اخيراً جابه‌جا شده يا فصل/شدت نور تغيير کرده، اين مورد را هم بررسي کن. همچنين اگر گلداني است و مدتي کود نداده‌اي، کمبود نيتروژن هم مي‌تواند باعث رنگ‌پريدگي و زردي عمومي شود (البته نيتروژن بيشتر روي برگ‌هاي پير هم اثر دارد، ولي در گلدان‌ها گاهي همه‌چي با هم قاطي مي‌شود).

براي جمع‌وجور کردن مشکل، اين کارهاي عملي را پيشنهاد مي‌کنم: ۱) زهکش را چک کن (سوراخ کف گلدان، ماندن آب در زيرگلداني). ۲) اگر خاک سنگين و قديمي است، تعويض خاک با ترکيب سبک‌تر (مثل خاک گلداني + پرليت) کمک مي‌کند. ۳) يک نوبت کود کامل متعادل طبق دوز روي بسته بده و اگر زردیِ برگ‌هاي جوان همراه با رگبرگ سبز است، آهن کلاته (ترجيحاً EDDHA در خاک‌هاي قليايي) را طبق دستور مصرف کن. ۴) اگر آبياري با آب خيلي آهکي است، گهگاه با آب سبک‌تر/مانده استفاده کن تا قفل غذايي کمتر شود. 🌿

اما درباره سؤال دوم: اينکه برگ‌هاي پاييني را هرس کردي و ديگر درنيامدند، خيلي وقت‌ها طبيعي است. امين‌الدوله (مثل خيلي از پيچ‌ها) وقتي به رشد عمودي و نور مي‌رسد، تمايل دارد پايينِ ساقه را کم‌برگ کند، مخصوصاً اگر پايينِ گياه در سايه باشد. نکته مهم‌تر اين است که اگر برگ/شاخه پاييني را از بالاي يک گره (جايي که جوانه خوابيده دارد) نزده باشي يا آن قسمت پير و چوبي شده باشد، ممکن است دوباره جوانه‌زني نکند. پس تقصير گياه نيست… فقط دارد مي‌گويد: «من از پيرهنِ پارسال شاخه تازه درنميارم!» 😅

براي برگ‌دار شدن پايين، دو راه جواب مي‌دهد: ۱) هرس فرم‌دهي در اواخر زمستان يا اوايل بهار و کوتاه کردن بخشي از ساقه‌ها تا نزديک گره‌ها (نه فقط کندن برگ‌ها)، تا جوانه‌هاي جانبي تحريک شوند. ۲) نور رساندن به پايين بوته (بازتر کردن اطراف، هدايت شاخه‌ها روي داربست طوري که پايين هم نور بگيرد). اگر گياه خيلي يک‌طرفه شده، مي‌شود «هرس بازجوان‌سازي» ملايم انجام داد تا از پايين‌تر شاخه بدهد.

اگر دوست داري دقيق‌تر بگم کدام عامل محتمل‌تر است، چند چيز را بنويس: گلداني يا زمين؟ آفتاب چند ساعت؟ الگوي زردي دقيقاً چطوريه (بين رگبرگ‌ها يا يکدست)؟ و برنامه آبياري و کوددهي‌ات. براي اطلاعات بيشتر هم پيشنهاد مي‌کنم مقالات سايت نارگيل را مطالعه نماييد.

امیرحسین
سلام خیلی خوشحال شدم که این مرجع رو پیدا کردم من تهران هستم با خنک شدن هوا برگهای پایینی گیاه امین الدوله من شروع به زرد شدن کرده است.. لطفا راهنمایی کنین که آیا هنوز باید هر روز آبیاری کنم؟ و کود چه مقدار و چند بار لازم است  پاسخ مشاهده
محسن شهاب الدین
خیر.در زمستان باید از دفعات ابیاری بکاهید.فاصله بین ابیاری با توجه به شرایط محیطی وفصل سال متغیر است. تا خاک خشک نشده اب ندهید.سطح خاک را به اندازه 2-3 سانت کنار بزنید وخشکی را بررسی نمایید.. با انگشت خاک را چک کنید در صورتی که خاک به دست شما نچسبد شروع به آب دادن کنید.
سمیرامیس موسوی
سلام اگر بخواهم گیاه پیچ امین الدوله را بااستفاده از بذر تکثیر کنم باید چه زمانی و تحت چه شرایطی اقدام کنم؟ آیا بذر این گیاه موجود است؟ متشکرم.  پاسخ مشاهده
افسانه سادات فرود
بذر ها را در بهار یا تابستان می کارند ،تا مرحله جوانه زنی همواره بستر را مرطوب نگه دارید ،نور غیر مستقیم و دما 18 تا 24 درجه باشد.پس از مرحله 4 برگی شدن آبیاری کمتر شود.
ماندانا حافظی
سلام باتشکرازسایت مفیدتان.من درکرمان زندگی میکنم.یک گلدان امین الدوله دارم که دوساله است.نه گل میدهدنه رشد میکندونه خشک میشود.فقط نوک برگهایش سوخته است.خاک وگلدانش راعوض کردم.لطفابرای بهبودش راهنماییم کنید.نوع کود وزمانش رالطفاتوضیح دهید  پاسخ مشاهده
مهندس رامندی
باید گیاهتان را درمکانی با افتاب ملایم و یا سایه -افتاب قرار دهید .افتاب مستقیم وتند به خصوص در فصول گرم مضر است.ابیاری کم وناممناسب از علل احتمالی دیگر است.تا خاک خشک نشده اب ندهید.سطح خاک را به اندازه 2-3 سانت کنار بزنید وخشکی را بررسی نمایید.. با انگشت خاک را چک کنید در صورتی که خاک به دست شما نچسبد شروع به آب دادن کنید.هر چند وقت یک مرتبه روی خاک را اصطلاحا سله شکنی کنید , خاک گلدان را خراش دهید(شخم سطحی) تا هوا و آب وارد خاک شود.
سهیل خدیوی
سلام من اردیبهشت 91 یه بوته کوچیک از پیچ امین الدوله خریدم،اون موقع 3تا گل داشت،خاکش رو عوض کردمفچند رو بعد اون 3تا گل ریخت و دیگه در نیومد تا امسال،در خالی که اطراف خانه ما،چند نفری دارن،و مال همه گل داد،جز گل من،چرا؟ دوم اینکه من باغچه ندارم،اما گل رو داخل یه گلدون بزرگ کاشتم،از جنگلهای شمال هم براش خاک خیلی خوبی آوردم و ریختم،تقویت کننده و سم هم زدم براش،اما هنوز هم هیچ آیا میتونه علتش گلدون باشه؟ لطفا راهنماییم کنین چون واقعا عاشق عطر این گل هستم  پاسخ مشاهده
مهندس رامندی
در صورتیکه گیاه شما به اندازه کافی رشد کرده باشد وفصل گلدهی فرا رسیده باشد نور مهمتریت نقش را در گلدهی دارد وباید گیاهتان را در مکانی با افتاب ملایم ومستقیم ویا سایه افتاب قرار دهید .کوددهی زیاد هم میتواد گلدهی را به تاخیر اندازد .ژس در کوددهی زیاده روی نکنید وهمان خاک جنگلی خوب است.
سهیل خدیوی
راستش موقعیت حیاط طوریه که گل آفتاب مستقیم بهش مدت زیادی از روز نمیخوره،اما در تمام طول روز آفتاب هست تو حیاط و نور غیر مستقیم و سایه ملایمی داره

 
 
۱
۲
۳
۴
۵
۶
۷
۸
۹
۱۰
۱۱
۱۲
 

 
Loading
Loading
Nargil Logo gray

© تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است
آخرین مطالب :


مقالات پر بازدید :


صفحه اصلی  | پرسش و پاسخ  | خدمات  | سرگرمی ها  | نقشه سایت  | تماس با ما  | RSS
فهرست گل و گیاه   |  نمایشگاههای گل و گیاه   |  اخبار گل و گیاه   |  مقالات گل و گیاه   |  مؤسسات گل و گیاه
ورود / عضویت