٧/١/١٤٤٨ --- 6/23/2026 --- ۱۴۰۵ سه شنبه ۲ تير امروز
 
پایگاه اطلاع رسانی گل و گیاه، باغبانی و فضای سبز
Signup  Login  صفحه اصلی  | پرسش و پاسخ  | خدمات  | سرگرمی ها  | نقشه سایت  | لیست گیاهان  | تماس با ما  | RSS  | درباره ما
لینک های اصلی
جستجو  
آخرین مطالب
فوت و فن باغبانی امروز
گیاهان مقاوم برای نگهداری در بالکن
طراحی و اجرای فضای سبز
طراحی و اجرای فضای سبز
آمار بازدید سایت
بازدید کننده آنلاین :  32  نفر
بازدید امروز :  9238  بازدید
بازدید دیروز :  11049  بازدید
تبلیغات متفرقه
پرسش و پاسخ - راهنمای نگهداری و پرورش گل و گیاهان زینتی - پیچ امین الدوله

مقاله - راهنمای نگهداری و پرورش گل و گیاهان زینتی - پیچ امین الدوله

برای شرکت در پرسش و پاسخ های سایت نارگیل میبایست در سایت عضو باشید و به سیستم وارد شوید . ورود

  
دانیال nam
با سلام
پیچ امین الدوله من، بوی چندانی ندارد.
ممنون می شوم راهنمایی فرمایید.
  پاسخ مشاهده
مهندس رامندی
با کودهای کامل مخصوص گلدهی وکود میکر تقویتش کنید
دانیال nam
تشکر.
ممکن است بلحاظ ژنتیکی، بودار نباشد؟
چون رشد خوبی دارد و گل هم می دهد، اما بو چندانی ندارند.
حالا خدا کند این کود میکرو موثر باشد.
مهندس رامندی
خیر.معمولا بوی گل تحت تاثیر عوامل محیطیه وبه طور کلی گلهای این گیاه معطر هستن. کود میکرو حتما در این مورد موثر خواهد بود
امیر دشتی
سلام وقت بخیر،من الان 4 سال که پیچ امین الدوله دارم تو باغچه، وضعیت رشدش خیلی خوب بود ، اما اخیرا سه هفته میشه که ابتدا شروع به زرد شدن برگ ها کرد و بعد ریزش برگ الان تقریبا 80 درصد برگ هاش ریخته، بیش از ده تا پیچ با هم دیگه به یک طوری مرغی وصل هستند، به لحاظ کود دهی و آبیاری هم مثل سابق همون روال گذشته رو انجام میدم، لطفا راهنمایی بفرمایید،تشکر از سایت خوب نارگیل  پاسخ مشاهده
مهندس رامندی
احتمالا دچار افت یا بیماری شده تصویرش رو با حجم کم اپلودکنید
زهرا اویسی
با سلام . ممنون از راهنمایی های عالیتون . کودهای مورد نیاز یاس امین الدوله چی هست و چن وقت یکبار ؟ آیا میتونم مثل بقیه گلهام دو هفته یکبار کریستال قرمز و هر ماه یکبار آهن بهش بدم ؟ و اینکه چه موقع باید آبیاری بشه ، زمانی که سطح خاک خشک بشه مناسبه برا آبیاری ؟  پاسخ مشاهده
مهندس رامندی
کودهای کامل مخصوص گلدهی مانند کریستالون قرمز زمان کود دادن دوران رویش و یا گل دادن گیاه است، که این دوران برای گیاهان بدون گل (برگ‌های زینتی) و گلدار از ماه فروردین تا آبان بوده و برای گونه‌های گل‌دهندة زمستانی فصل زمستان می‌باشد. در دوران استراحت (خواب بودن) گیاه، که رشد در آن صورت نمی‌گیرد و گیاه گل و برگ نمی‌رویاند، به آن کود ندهید چرا که سبب فشار به گیاه شده و آن را ضعیف می‌کند و باعث رویش نابهنگام برگ‌ها و ریشه‌ها می‌شود. فاصله بین ابیاری ونیازابی بسته به نوع گیاه،فصل،میزان رطوبت ووزش بادوسایرشرایط محیطی(نور-دماو....) متفاوته. برای تععین زمان ابیاری سطح خاک رو 2-3 سانت کنار بزنید وخشکی خاک رو بررسی کنید.اگه خاک خیس نبود وبه دست نچسبید باید ابیاری کنید.دقت کنید خاک نباید کاملا خشک بشه وخیس هم نباشه.
علی خردمند
سلام .‌ من یاس امین الدوله رو قلمه زدم .‌ولی بعد از دو سال با وجود تعویض گلدان و خاک مناسب و افتاب و اب کافی هنوز گل ندادن . به نظر شما چه دلیلی داره ؟؟؟  پاسخ مشاهده
محسن شهاب الدین
سلام

تنها کسي نيستي که دو ساله منتظر گل ياس امين‌الدوله مونده! گياه کاملاً مي‌تونه سالم باشه ولي گل نده، و اين بيشتر يک مشکل «شرايط و سن گياه» هست تا مشکل «سلامتي» گياه.

چند تا دليل اصلي داره که قلمه‌هات بعد از دو سال هنوز گل ندادن:

۱. سن و بلوغ گياه (مهم‌ترين دليل)
ياس‌ها (از جمله ياس امين‌الدوله / ياس اناري) معمولاً بعد از قلمه‌زدن، يکي دو سال اول بيشتر درگير ريشه‌سازي و رشد شاخه و برگ هستن تا گل دادن. در بعضي شرايط، مخصوصاً اگه قلمه خيلي نازک و جوان بوده، ۳–۴ سال هم طول مي‌کشه تا وارد فاز گل‌دهي جدي بشه. پس اين‌که بعد از دو سال هنوز گل نداده، الزاماً نشونه مشکل جدي نيست

۲. نور کافي هست، ولي «نوع نور» مهمه
گفتي آفتاب بهش مي‌رسه، اما: ياس امين‌الدوله براي گل‌دهي خوب، به چند ساعت نور مستقيم ملايم صبح يا عصر نياز داره. اگه جايي باشه که:
• فقط نور فيلترشده يا غيرمستقيم مي‌گيره يا
• فقط چند ساعت نور کم وسط حياط/بالکن ممکنه رشدش خوب باشه ولي گل‌دهي کم يا صفر باشه. بهترين حالت: آفتاب صبح تا حدود ۱۱–۱۲ ظهر، و بعدش سايه‌روشن.

۳. کوددهي نامتعادل، مخصوصاً نيتروژن زياد
اگه از کودهاي پرنيتروژن (مثل کود کامل NPK با عدد N بالا، يا کود دامي زيادي) استفاده شده باشه، گياه مي‌ره سمت برگ‌سازي و شاخ و برگ انبوه، ولي گل نه. براي تشويق به گل‌دهي:
• از کودهاي با فسفر و پتاسيم بالاتر استفاده کن (مثلاً ۱۲-۱۲-۳۶ يا ۱۰-۳۰-۲۰ هر ۳–۴ هفته در فصل رشد، خيلي کم و رقيق).
• کود دامي اگه مي‌دي، کامل پوسيده و در حد ملايم باشه، نه سنگين.

۴. هرس نامناسب (برگ‌هاي زياد، گل‌هاي کم)
ياس امين‌الدوله معمولاً روي رشد جديد فصل يا شاخه‌هايي که سال قبل شکل گرفتن، گل مي‌ده (بسته به رقم). اگه:
• خيلي شديد هرسش کني يا
• درست قبل از فصل گل‌دهي، شاخه‌ها رو کوتاه کني ممکنه تمام جوانه‌هاي گلي رو ناخواسته حذف کني. بهتره:
هرس اصلي رو بعد از پايان فصل گل‌دهي (يا اواخر زمستون، قبل از بيدار شدن کامل گياه) انجام بدي.
• فقط شاخه‌هاي خيلي پير، خشک، يا خيلي بلند و بي‌بار رو حذف کني.

۵. گلدان و ريشه‌ها
تعويض گلدان کار خوبي بوده، اما چند نکته مهمه:
• اگه گلدان خيلي بزرگ‌تر از قبلي باشه، گياه اول مشغول ريشه‌سازي در محيط جديد مي‌شه و گل‌دهي عقب مي‌افته.
• ياس‌ها معمولاً وقتي کمي ريشه‌ها متراکم‌تر بشن، انگيزه بيشتري براي گل‌دهي پيدا مي‌کنن.
• زهکش گلدان بايد عالي باشه؛ آب موندگي مساوي ريشه خسته و گل‌دهي ضعيف.

۶. آب‌دهي: نه سيل، نه قحطي
نوشتي آب کافي مي‌دي، که خوبه، اما:
• بين دو آبياري بذار سطح خاک يکي دو بند انگشت خشک بشه.
• آبياري دائم و خاک هميشه خيس، باعث مي‌شه گياه بيشتر درگير «زنده موندن» بشه تا «گل دادن».
• از اون طرف خشکي شديد هم جوانه‌هاي گل رو مي‌سوزونه.

۷. شوک جابجايي و تعويض گلدان
هر بار که گلدان رو عوض مي‌کني، حتي با خاک خوب، گياه يک دوره شوک و سازگاري مجدد داره. اگه تو اين دو سال چند بار جابجا شده يا تعويض گلدانش زياد بوده، طبيعيه که اول تلاش کنه خودش رو با شرايط جديد وفق بده و بعد به فکر گل بيفته. بنابراين بهتره الان چند فصل ثبات محيطي بهش بدي.

چيکار کني از اين به بعد که وارد فاز «گل‌دهي جدي» بشه؟ 🌼
خلاصه‌اش:
• جاش رو جوري تنظيم کن که آفتاب ملايم مستقيم صبح رو حتماً بگيره.
کود متعادل با فسفر و پتاسيم بيشتر در فصل رشد، هر ۳–۴ هفته يک‌بار، رقيق.
• آبياري منظم، نه غرقاب، نه خشکي شديد.
• هرس سبک، نه افراطي، و ترجيحاً نه درست قبل از فصل گل‌دهي.
• الان که دو سال گذشته، کم‌کم بايد در يکي دو فصل آينده اولين گل‌ها رو ببيني؛ پس نااميد نشو، نيمه راهي 😉

اگه خواستي مي‌توني عکس گياه، گلدان و محل قرارگيري رو هم بفرستي تا دقيق‌تر بگم مشکل بيشتر از کدوم بخشه؛ ولي بر اساس توضيحت، بيشترين احتمال اينه که هم سن گياه هنوز کم بوده، هم ترکيب نور و کوددهي خيلي تأکيد روي رشد سبز کرده، نه گل.

براي اطلاعات بيشتر درباره نگهداري ياس‌ها و بقيه گياهان، حتماً مقالات سايت نارگيل رو هم بخون؛ خيلي ريز و کاربردي توضيح داده. 🌿

هادی حقانی
با سلام من توی حیاط چندتا ورخت امین الدوله دارم که چندروزیه برگشاشون می‌ریزه و کم پشت شده. روی برک‌ها هم لکه‌های سیاه بوجود اومده. نور چندساعت در روز دارن و آبدهی حدودا یه روز در میون. ممنون میشم بگین مشکل کجاست؟   پاسخ مشاهده
هادی حقان
این عکسشه

محسن شهاب الدین
سلام

از روي عکسي که فرستادين، روي برگ‌ها لکه‌هاي تيره/سياه و حالت دوده‌اي ديده مي‌شه و همزمان ريزش برگ و کم‌پشت شدن داريد. اين ترکيب معمولاً يعني گياه يا درگير آفت‌هاي مکنده (مثل شته، شپشک يا سفيدبالک) شده يا قارچ دوده‌اي روي ترشحات شيرين همين آفت‌ها رشد کرده. خلاصه‌اش: يکي مياد شيره گياه رو مي‌مکه، اون يکي هم روي “قندش” مهموني مي‌گيره 😄🌿

اول از همه پشت برگ‌ها و سرشاخه‌هاي نرم رو دقيق نگاه کنين: اگر چسبناک بودن برگ‌ها (عسلک)، دونه‌هاي ريز سبز/مشکي (شته)، توده‌هاي پنبه‌اي (شپشک آردآلود) يا حشرات سفيد ريز که با تکون دادن مي‌پرن (سفيدبالک) ديدين، تقريباً علت اصلي مشخصه. در اين حالت لکه‌هاي سياه اغلب خودِ قارچ دوده‌ايه که به تنهايي خيلي خطرناک نيست، ولي نور رو از برگ مي‌گيره و گياه رو ضعيف مي‌کنه.

کاري که انجام بدين (قدم‌به‌قدم): اول برگ‌ها و شاخه‌هاي خيلي آلوده رو هرس و جمع‌آوري کنين. بعد با آب و کمي مايع ظرفشويي خيلي رقيق (چند قطره در يک ليتر) يا صابون حشره‌کش، روي و مخصوصاً پشت برگ‌ها رو خوب شست‌وشو بدين. اين کار رو عصرها انجام بدين که آفتاب برگ رو نسوزونه. ۳–۴ روز بعد دوباره تکرار کنين تا چرخه آفت قطع بشه.

اگر آفت شديد بود، مي‌تونين از روغن ولک (روغن امولسيون‌شونده) يا يک حشره‌کش سيستميک مناسب فضاي باز طبق دستور برچسب استفاده کنين (با رعايت نکات ايمني). نکته مهم: بدون کنترل آفت، قارچ دوده‌اي هم برمي‌گرده؛ پس هدف اصلي، زدن ريشه آفته نه فقط پاک کردن لکه‌ها.

در مورد آبياري هم: براي امين‌الدوله توي حياط، يک روز در ميون ممکنه زياد باشه (بسته به گرما، خاک، زهکش). آبياري زياد + رطوبت بالا گياه رو مستعد قارچ و آفت مي‌کنه. بهتره معيار رو اين بذارين: وقتي ۳–۵ سانتي‌متر سطح خاک خشک شد آبياري عميق انجام بدين. حتماً چک کنين گلدان/بستر زهکش خوبي داشته باشه و آب پاي ريشه نايسته.

نور چندساعت در روز خوبه، ولي اگر خيلي سايه باشه، گياه ضعيف‌تر مي‌شه و آفت‌ها راحت‌تر جولان مي‌دن. جريان هواي ملايم و تنک کردن شاخ‌وبرگ هم کمک مي‌کنه رطوبت روي برگ‌ها نخوابه و لکه‌ها کمتر بشن 🙂

براي اينکه دقيق‌تر بگم کدوم آفته، لطفاً يه عکس از پشت برگ‌ها و سرشاخه‌ها هم بفرستين. در نهايت براي اطلاعات بيشتر و نکته‌هاي تکميلي، مقالات سايت نارگيل را مطالعه نماييد.

مسعود حسرتی
با سلام خدمت اساتید
من یه یاس رازقی یا همون پیچ امین الدوله دارم که تو بالکن نگه داری میکنم . تا یه هفته پیش بسیار سرحال و پر گل بود ولی یهو ناگهان بی مرمق شده و انگار داره خشک میشه
میشه خواهش کنم راهنمایی کنید



  پاسخ مشاهده
افسانه سادات فرود
سلام با گرم شدن هوا آبیاری را بیشتر کنید و جهت تقویت گیاه از کود مخصوص گل دهی استفاده شود.
Oscar PAZ
سلام بر شما همون کار های که استاد گفتن رو انجام بدید در ضمن یاس رازقی با یاس امین الدوله متفاوت است
مریم رضایی
سلام وقت تون بخير من چندتا پيچ امين الذوله در باغچه در منطقه کلاردشت دارم و البته اونجا چون ديرتر از جاهاي ديگه هوا گرم گياه تقريبا از اواسط ارديبهشت ماه تا اواخر خرداد ماه گلهاي زياد و معطري دادند ولي گلها ريخت غنچه جديد هم نداره گياهان در شرايط خوبي هستند سم پاشي هم انجام شده در ابتداي بهار هم کود مرغي اصلاح شده بهش دادم آبياري هم هفته اي 2 بار است خاکش هم فکر کنم خاک رس هست. مي خواستم بدونم که اين موضوع عادي هست يا بايد دوباره کودهي انجام بشه يا کار ديگه اي انجام بدهم. البته گلهاي ديگه هم مثل گل محمدي پيوندي رونده هم شرايط مشابهي دارند خيلي زياد گل دادند ولي الان گلها خشک شدند و غنچه هم ندارند شرايط شون هم مشابه قبلي هست ممنون مي شم راهنمايي بفرماييد. با سپاس  پاسخ مشاهده
مهندس رامندی
معمولا این گیاه در اوایل بهار واوایل پاییز گل میده وبا گرم شدن هوا هم گلدهی متوقف میشه وطبیعیه که در تابستان گل نده
م کرمی
با سلام و عرض خسته نباشید 
یاس امین الدوله ام را تقریبا ۴ ماه کاشتم رشد خوبی داره و ارتفاعش تقریبا ۱ متر شده ولی اصلا گل نداده مشکل کجاست؟ آبیاری رو هم یک روز درمیون انجام دادم یکبار هم کود گلدهی دادم.
با تشکر
  پاسخ مشاهده
م کرمی
لطفا زودتر جواب بدید ممنون
مهندس رامندی
این گیاه معمولا در بهار وپاییز گل میده اونهم در صورت تابش افتاب مستقیم وملایم ونیز هوای خنک الان فصل گلدهیش نیست در ضمن ممکن سال اول کاشت اصلا گل نده
عباس کوه خیل
سلام خداقوت ببخشید چه زمانی برای  انتقال گل پیچ امین الدوله از گلدان به باغچه مناسب است؟ بسیار متشکرم  پاسخ مشاهده
افسانه سادات فرود
سلام انتقال را به اواخر زمستان منتقل کنید.
لیلا
عرض سلام و وقت بخیر
لطفا در مورد نگهداری از پیچ امین الدوله تقریبا چهل سانتی متری، چند شاخه، که گل و غنچه هم دارد و در گلدان است من را راهنمایی کنید. آیا می توان از کود سه بیست برای آن استفاده کرد؟ آفتاب مستقیم ببیند یا نه؟ آبیاری آن در این فصل سال یک روز در میان باشد خوب است؟
بسیار متشکرم
  پاسخ مشاهده
افسانه سادات فرود
سلام ۵ تا ۶ ساعت در روز نور مستقیم دریافت کند.در فصل رشد از کود سه بیست نصف غلظت توصیه شده هر دو هفته یکبار استفاده شود.آبیاری زمانی انجام شود که با لمس خاک رطوبت کمی حس شود شما به تجربه خواهید فهمید آبیاری بعدی کی خواهد بود.

 
 
۱
۲
۳
۴
۵
۶
۷
۸
۹
۱۰
۱۱
۱۲
 

 
Loading
Loading
Nargil Logo gray

© تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است
آخرین مطالب :


مقالات پر بازدید :


صفحه اصلی  | پرسش و پاسخ  | خدمات  | سرگرمی ها  | نقشه سایت  | تماس با ما  | RSS
فهرست گل و گیاه   |  نمایشگاههای گل و گیاه   |  اخبار گل و گیاه   |  مقالات گل و گیاه   |  مؤسسات گل و گیاه
ورود / عضویت