سلام
شمشاد شما، با توصيفي که دادي، به احتمال زياد همون شمشاد حاشيهدار يا Euonymus fortunei هست که گياه نسبتاً مقاومي به سرماست. اين گياه معمولاً تا حدود زيادي هواي سرد رو تحمل ميکنه و توي فضاي باز هم خيليها نگهش ميدارن، ولي چون توي گلدون کاشته شده، شرايطش يکم فرق ميکنه.
توي باغ و زمين، ريشهها داخل خاک عميقتر و محافظتشدهترن، اما توي گلدون، ريشهها در برابر سرماي شديد خيلي بيدفاعتر ميشن. پس اگر توي شهر شما دما در زمستون معمولاً خيلي زير صفر ميره (مثلاً منفي ۵، ۶ و پايينتر، بهخصوص در شبها)، بهتره يکم بيشتر مراقبش باشي 😉.
اگر بالکن شما سرد ولي نسبتاً محافظتشده از باد مستقيم هست (مثلاً سهطرفش ديواره و فقط يک طرف بازه)، معمولاً گياه ميتونه بيرون بمونه، اما پيشنهاد ميکنم اين کارها رو انجام بدي:
۱. گلدون رو عايق کن: دور گلدون رو با يونوليت، کارتن ضخيم، گوني پارچهاي، يا حتي چند لايه روزنامه و پلاستيک بپوشون تا ريشهها از يخزدگي مستقيم در امان بمونن. مهمترين چيزي که بايد محافظت شه، ريشهها هستن، نه فقط شاخهها.
۲. گلدون رو مستقيم روي زمين سرد نذار: اگر کف بالکن خيلي سرد و سيمانيه، گلدون رو روي يک زيرگلدوني چوبي، پلاستيکي ضخيم، آجر يا يونوليت بذار تا تماس مستقيم با سرما کمتر بشه.
۳. اگر تو منطقهاي زندگي ميکني که بادهاي خيلي سرد و تند داره، بهتره گلدون رو يک گوشهٔ محفوظ از باد بذاري، مثلاً کنار ديوار يا نردهاي که کمي پناه بده. باد سرد از خود سرما بدتره و ميتونه نوک برگها رو بسوزونه.
۴. آبياري رو در زمستون کاهش بده، اما نذار خاک کاملاً خشک بشه. خاک خيلي خيس در سرما = ريشههاي يخزده و لهشده! 😅 بذار سطح خاک کمي خشک بشه بعد آبياري کن، و حتماً زهکشي گلدون خوب باشه.
۵. اگر قراره دما به مدت طولاني خيلي پايين بره (منفي زياد) و بالکن هم محافظت زيادي نداره، ميتوني براي چند شبهاي خيلي سرد، گياه رو موقتاً به داخل يک فضاي سرد ولي روشن بياري؛ مثلاً راهپله روشن، پشت پنجرهٔ شمالي يا شرقي، جايي که دما مثل اتاق گرم نباشه، چون تغيير ناگهاني از هواي آزاد سرد به اتاق خيلي گرم هم ميتونه به گياه شوک وارد کنه.
در کل اگر زمستون شهرت خيلي خشن نيست و زير صفرها زياد طولاني و شديد نيستن، با کمي محافظت، لازم نيست حتماً گياه رو کامل ببري داخل. فقط مراقب ريشهها باش و از باد سرد حفظش کن. اگر در شهرهايي مثل تهران، اصفهان و اين حدودها هستي، معمولاً با اين تمهيدات، شمشاد توي بالکن خوب دوام مياره.
براي اطلاعات بيشتر در مورد نگهداري، هرس و مراقبت از شمشاد و گياهان زينتي، حتماً مقالات سايت نارگيل رو مطالعه کن؛ خيلي نکتههاي کاربردي و ريزهکاريهاي خوب توش هست 🌿.