سلام
گل زبان در قفا (Delphinium Staphisagria) به طور کلي جزو گياهانيه که هواي خنک و معتدل رو بيشتر دوست داره تا گرماي شديد. يعني از اون دسته گلهاييه که وقتي هوا خيلي داغ و شرجي ميشه، ميگه: «من رفتم، شما خوب باشين!» 😄
در مناطق جنوبي و گرمسيري ايران (مثل بعضي شهرهاي جنوبي که تابستونها خيلي داغ و مرطوب هستن) کشت اين گياه در فضاي باز کمي دردسر داره. گرما و نور شديد مستقيم آفتاب ميتونه باعث سوختگي برگها، کاهش گلدهي و حتي خشک شدن گياه بشه. اما اين يعني کلاً بيخيالش بشيم؟ نه، هنوز راههايي هست.
اگر بخوايد زبان در قفا رو در جنوب بکاريد، بهتره:
- در فصلهاي خنکتر سال مثل اواخر پاييز تا اوايل بهار اقدام به کاشت کنيد.
- گياه رو در مکاني قرار بديد که صبحها نور ملايم بگيره و از آفتاب سوزان ظهر و عصر در امان باشه (نيمسايه گزينه خوبيه).
- خاک، سبک، حاصلخيز و با زهکش خوب باشه تا ريشهها توي گرما خفه نشن.
در مناطق خيلي گرم، بهتره اين گياه رو مثل يه فصلخنکدوست در نظر بگيريد؛ يعني انتظار اينکه کل سال سرحال و گلده باشه، کمي غيرواقعيه. ممکنه در هواي داغ رشدش کم بشه يا کاملاً از بين بره، پس ميتونيد هر سال در فصل مناسب دوباره بذر بکاريد يا ازش به صورت يکساله استفاده کنيد.
اگر امکانش رو داريد، گلداني کشت کردن تو جنوب خيلي کمک ميکنه؛ چون ميتونيد گلدون رو در ظهرهاي خيلي گرم به جاي خنکتر مثل بالکن سايهدار، پشت پنجره پرنور ولي غيرمستقيم يا حياط با سايهبان منتقل کنيد. اينطوري هم گياه کمتر استرس ميکشه، هم شما کمتر حرص ميخوريد که «اين ديگه چرا دمغ شده؟» 🙂
جمعبندي: بله، در جنوب هم ميتونه عمل بياد، اما نه مثل مناطق خنک. بايد زمان کاشت، ميزان نور، آبياري و محل قرارگيريش رو مديريت کنيد و انتظار نداشته باشيد در اوج گرماي تابستون، در اوج خوشحالي و گلدهي باشه.
براي آشنايي بيشتر با نگهداري گياهان و بيماريهاشون، پيشنهاد ميکنم مقالات سايت نارگيل رو هم حتماً بخونيد؛ اطلاعات کاربردي و خوبي داره.