سلام
سوالت خيلي جالبه، چون دقيقا روي «مرز» علم اکولوژي و گياهشناسي ايستاده 😄 شقايق وحشي يا همون Papaver rhoeas براي رويش به يکسري شرايط محيطي حساسه و همين باعث ميشه حتي در فاصله چند ده متري، يعني اينطرف مرز و اونطرف مرز، وضعيت رشدش فرق کنه.
اول از همه، نوع و مديريت خاک خيلي مهمه. ممکنه در سمت آذربايجان شرقي (جلفا) خاک، کمتر شخم عميق، کمتر استفاده از علفکش يا کودهاي شيميايي سنگين رو تجربه کرده باشه، درحاليکه در خاک جمهوري آذربايجان شايد مديريت کشاورزي متفاوت باشه؛ مثلا:
– استفاده بيشتر از علفکشها که دقيقا علفهاي هرز گلدار مثل شقايق رو ميزنن
– شخم عميق و مداوم که بذرهاي شقايق رو مدام از بين ميبره يا در عمق نامناسب خاک دفن ميکنه
– کشتهاي يکنواخت (گندم، جو، پنبه و ...) که فرصتي به شقايق وحشي نميده
نکته بعدي بذر و منبع پراکنش هست. شقايقهاي وحشي معمولا:
– از طريق بذرهايي که سالها در خاک ميمونن
– يا با باد، آب، حيوانات و حتي ماشينآلات کشاورزي
پخش ميشن. ممکنه سمت ايران سالهاست جمعيت تثبيتشدهٔ شقايق وجود داره و خاک پر از «بانک بذر» اين گياهه، ولي در آنطرف مرز:
– يا اصلا جمعيت اوليه شقايق کم بوده
– يا در سالهاي گذشته بهخاطر تغيير کاربري زمين، چراي دام، سمپاشي يا شخم، اين بانک بذر تقريبا از بين رفته
عامل بعدي، استفاده انساني و پوشش گياهي رقيبه. اگر آنطرف مرز:
– ساختوساز، جاده، چراگاه شديد
– يا کشتهاي صنعتي و منظمتر وجود داشته باشه
احتمال ظهور گياهان خودرو مثل شقايق خيلي کم ميشه. شقايق عاشق حاشيه مزارع سنتي، زمينهاي آيش و حاشيه جادههاي کم دستخورده است؛ هرجا کمي «بينظمي طبيعي» باشه، شقايق هم سر و کلهش پيدا ميشه 🌺
از طرف ديگه، تفاوت ريزاقليم (microclimate) هم ميتونه نقش داشته باشه. گرچه فاصله خيلي کم به نظر ميرسه، اما:
– جهت شيب
– ميزان تابش
– الگوي باد
– رطوبت خاک
ميتونن کمي متفاوت باشن. شقايقها در برخي شرايط مثل خاک نسبتا سبک، زهکش خوب و زمستان سرد و تابستان نهخيلي خشک بهتر سبز ميشن. اگر آنطرف مرز مثلا آبياري يا زهکشي زمينها فرق کنه، شرايط براي شقايق مناسب نيست.
يک نکته ريز ولي مهم هم سياستهاي کشاورزي و کنترل علفهاي هرز هست. در بعضي کشورها، گياهان خودرو مثل شقايق رو عمدا بهعنوان «علف هرز مزاحم» کنترل ميکنن، بهخصوص در مزارع غلات. در نتيجه:
– سمت ايران ممکنه شدت کنترل علفهاي هرز کمتر يا متفاوت باشه
– سمت جمهوري آذربايجان ممکنه بهخاطر قوانين يا سبک کشاورزي، خيلي جديتر با اين گياهان برخورد بشه
در مجموع، داستان اينه: مرز سياسي، مرز اکولوژيک نيست، ولي چون انسانها دو طرف مرز بهطور متفاوت با زمين و کشاورزي رفتار ميکنن، نتيجهاش حتي در چند متر فاصله، ميتونه اين باشه که يکطرف پر از شقايق باشه و آنطرف تقريبا هيچ! 😉
اگر به اين موضوعها و مشکلات و سوالات مربوط به گياهان علاقه داري، پيشنهاد ميکنم براي اطلاعات بيشتر مقالات سايت نارگيل رو هم حتما بخوني؛ کلي مطلب ريز و درشت درباره گياهان و شرايط رشدشون داره.