٦/١/١٤٤٨ --- 6/22/2026 --- ۱۴۰۵ دوشنبه ۱ تير امروز
 
پایگاه اطلاع رسانی گل و گیاه، باغبانی و فضای سبز
Signup  Login  صفحه اصلی  | پرسش و پاسخ  | خدمات  | سرگرمی ها  | نقشه سایت  | لیست گیاهان  | تماس با ما  | RSS  | درباره ما
لینک های اصلی
جستجو  
آخرین مطالب
فوت و فن باغبانی امروز
کاشت گیاه سیر
طراحی و اجرای فضای سبز
طراحی و اجرای فضای سبز
آمار بازدید سایت
بازدید کننده آنلاین :  78  نفر
بازدید امروز :  10529  بازدید
بازدید دیروز :  10508  بازدید
تبلیغات متفرقه
پرسش و پاسخ - معرفی و راهنمای پرورش گیاهان زینتی - بید مجنون

مقاله - معرفی و راهنمای پرورش گیاهان زینتی - بید مجنون

برای شرکت در پرسش و پاسخ های سایت نارگیل میبایست در سایت عضو باشید و به سیستم وارد شوید . ورود

  
نازنین
سلام. وقت شما بخیر
بنده یه درخت بید مجنون دارم که برگهاش از سمتی که شاخه به تنه درخت وصل هست زرد شد و ریخت.
حدود 2 هفته هم هست که برخی برگها حالت خوردگی پیدا کرده کرده که عکسش رو ارسال می کنم.
البته خوردگی تعدادی از برگها، بیش از اونچه که در عکس می بینید هست.

ممنون میشم راهنمایی بفرمایید چرا درخت اینطور شده؟ و برای رفع مشکل چکار باید کرد؟
و یه سوال اینکه در این حالت ، اگر شاخه درخت رو از جایی که برگها به حالت خوردگی در اومده ببریم، کمکی به رفع مشکل می کنه یا نه؟ اصلا راه حل صحیحی هست یا خیر؟

و یه مورد دیگه اینکه روی تنه درخت، سوراخ هایی هست که نمیدونم از قبل بوده یا نه. 






 این تصویر مربوط به یک ماه پیش هست که برگها بدون مشکل بودن. در حال حاضر حدود 50 سانت از هر شاخه برگهاش زرد شده و ریخته
ممنون میشم راهنمایی بفرمایید

در ضمن ممنون میشم بفرمایید هر چند وقت یکبار، برای تقویت درخت چه کود یا مواد مغذی براش بریزم.
متاسفانه هیچ اطلاعاتی ندارم و تا به حال هم چیزی نریختم
  پاسخ مشاهده
افسانه سادات فرود
سلام درخت بيد نياز به آبياري مرتب دارد ، عدم کود دهي و آبياري کم ، درخت را مستعد بيماري و حمله آفات چوبخوار مي کند ، در درجه ي اول بايد مطمئن شويد که آبياري به طور مرتب انجام شود و پاي درخت تشتکي درست شود که کاملا سيراب شود ، هر يک ماه يکبار با کود سه بيست تقويت شود ، دو نوبت نيز با قارچ کش اکسي کلرور مس و سم ديازينون صبح زود يا عصر سم پاشي انجام شود.قبل از سم پاشي شاخه هاي بيمار با وسيله اي تميز هرس شوند و دور ريخته شوند.
نازنین خانم
بسيار ممنون از توضيحاتتون.
حداکثر هر يک روز درميان آبياري انجام مي شه.
اينکه فرمودين شاخه هاي بيمار قبل از سم پاشي هرس بشن، منظور شاخه هايي هست که برگ هاشون خورده شده؟ آيا خورده شدن برگها نشان بيمارس است؟
افسانه سادات فرود
قسمت هايي که تغيير رنگ دارند (سياه و يا خشک شده ) و خوردگي دارند.
مولامراد ناصری
دوازده درخت بادمجنون ده ساله چندوقته برگهاش زردمیشه ومیریزه سمپاشی شته شده علت ودرمان بفرماید ممنون  پاسخ مشاهده
محسن شهاب الدین
سلام

اول از همه خيالتون رو راحت کنم؛ زرد شدن و ريزش برگ‌هاي درخت بادمجنون تو تيرماه لزوماً به‌معني خشک شدن و مرگ درخت نيست، ولي حتماً يه زنگ خطره که يه مشکلي تو شرايط نگهداري يا آفات و بيماري‌ها وجود داره. بياييد مرحله‌به‌مرحله دلايل مهم رو بررسي کنيم.

۱. گرماي شديد تيرماه و تنش خشکي
در تابستون، مخصوصاً تيرماه، اگه هوا خيلي گرم باشه و آبياري به‌موقع و عميق انجام نشه، درخت براي اين‌که تبخير رو کم کنه، شروع مي‌کنه به زرد کردن و ريختن برگ‌ها. مخصوصاً درختاي ده‌ساله که ريشه عميق‌تر دارن، تشنه که بمونن، علائم رو واضح نشون مي‌دن.

براي بررسي اين مورد:
– با بيل يا بيلچه خاک اطراف ريشه رو تا عمق حدود ۲۰–۳۰ سانت باز کنيد و رطوبت رو چک کنيد.
– اگه خاک خشک و سفت بود، يعني کمبود آبياري داريد.
– اگه خاک خيس و باتلاقي بود، مشکل برعکس هست و آبياري زياد و خفگي ريشه داريم.

راه‌حل آبياري:
– به‌جاي آبياري کم و سطحي، هر نوبت آبياري رو عميق و حسابي انجام بدين (آب بايد تا عمق ريشه‌ها نفوذ کنه).
– بسته به دما و نوع خاک، معمولاً ۲–۳ بار آبياري عميق در هفته تو تيرماه کافيه، ولي عدد دقيق به منطقه شما بستگي داره.
– دور تنه درخت يه حوضچه (تشتک) درست کنيد تا آب پخش نشه و به عمق خاک نفوذ کنه.

۲. شته‌ها و تأثيرشون روي زردي برگ‌ها
اينکه فرموديد «سمپاشي شته شده»، نشون مي‌ده آفت شته قبلاً وجود داشته. شته‌ها با مکيدن شيره گياهي، باعث ضعف عمومي درخت، پيچيدگي و زرد شدن برگ‌ها و گاهي چسبناک شدن سطح برگ (به‌خاطر عسلک) مي‌شن.
اما دوتا نکته مهمه:
۱. اگه سمپاشي درست، با دز مناسب و در زمان مناسب انجام نشده باشه، ممکنه شته‌ها کامل از بين نرفته باشن و هنوز هم دارن به درخت آسيب مي‌زنن.
۲. سم‌پاشي بيش از حد و با غلظت بالا خودش مي‌تونه باعث سوختگي و زرد شدن برگ‌ها بشه، مخصوصاً اگه زير آفتاب تند ظهر و عصر سم زده شده باشه. ☀️

راه‌حل مديريت شته:
– زير و روي برگ‌ها رو خوب چک کنيد، مخصوصاً برگ‌هاي جوان، اگه شته ديديد، آفت هنوز فعاله.
– از سم سيستميک مناسب (مثل ايميداکلوپريد با دز توصيه‌شده روي برچسب) استفاده کنيد.
به‌هيچ‌وجه دز سم رو خودسرانه زياد نکنيد؛ زياد بودنش از کم بودنش بدتره.
– سم‌پاشي رو در ساعت‌هاي خنک‌تر روز انجام بديد (اول صبح يا نزديک غروب).

۳. کمبود عناصر غذايي (تغذيه ضعيف)
درخت ده‌ساله، اگه چند سال منظم کوددهي نشده باشه، به‌مرور دچار کمبود عناصر مثل نيتروژن، آهن، منيزيم و… مي‌شه. اين کمبودها مي‌تونن باعث زرد شدن تدريجي برگ‌ها (خصوصاً برگ‌هاي پاييني يا برگ‌هاي جوان، بسته به نوع کمبود) و ريزش زودهنگام بشن.

راه‌حل تغذيه:
– براي درختان بالغ، سالي ۱–۲ بار از کود دامي کاملاً پوسيده در اواخر زمستون يا اوايل بهار استفاده کنيد (به صورت چالکود دور تاج درخت).
– در فصل رشد (بهار تا اواخر تابستون)، از يک کود کامل NPK به همراه ريزمغذي‌ها (مثلاً ۲۰-۲۰-۲۰ + ريزمغذي) هر ۴–۶ هفته يک‌بار استفاده کنيد.
– اگر روي برگ‌ها زردي بين رگبرگي همراه با سبز موندن رگبرگ‌ها مي‌بينيد، احتمال کمبود آهن هست؛ در اين صورت مي‌تونيد از کلات آهن در خاک استفاده کنيد.

۴. بيماري‌هاي قارچي و پوسيدگي ريشه
اگه آبياري زياد، زهکش خاک ضعيف يا خاک هميشه خيس باشه، ريشه‌ها به‌مرور دچار پوسيدگي مي‌شن. در اين حالت درخت نمي‌تونه آب و مواد غذايي رو خوب جذب کنه و علائمي مثل زرد شدن برگ‌ها، پژمردگي، ريزش زودرس برگ‌ها و رشد ضعيف ديده مي‌شه.

نشانه‌هايي که مي‌تونن به نفع بيماري قارچي ريشه باشن:
– زردي عمومي، نه فقط چند شاخه محدود.
– درخت با وجود آبياري ظاهراً «تشنگي دائمي» نشون مي‌ده.
– ممکنه روي تنه يا طوقه (محل اتصال تنه به خاک) ترک، پوسيدگي يا تغيير رنگ ببينيد.

راه‌حل در اين حالت:
– اول از همه آبياري رو تنظيم کنيد (نه خيلي زياد، نه خيلي کم).
– اگه خاک سنگين و رسيه، سعي کنيد با اضافه کردن خاک برگ، ماسه، کود دامي پوسيده در اطراف ريشه، با گذر زمان بافت خاک رو بهتر کنيد.
– مي‌تونيد طبق توصيه کارشناس گياه‌پزشکي از سموم قارچ‌کش مناسب براي بيماري‌هاي ريشه (مثل کاربندازيم يا ساير قارچ‌کش‌هاي سيستميک، طبق دستور) استفاده کنيد.

۵. نکات تکميلي و جمع‌بندي
با توجه به توضيحات شما که مي‌گيد: «دوازده درخت ده ساله، چند وقته برگ‌ها زرد مي‌شن و مي‌ريزن، سمپاشي شته هم شده»، احتمالاً چند عامل باهم در جريانه:
– تنش گرمايي و خشکي تيرماه
– ضعف تغذيه‌اي درخت‌ها بعد از چند سال
– شته و شايد هم کمي عوارض سم‌پاشي
– و در بعضي درخت‌ها احتمال بيماري قارچي ريشه

پيشنهاد عملي مرحله‌به‌مرحله:
۱. آبياري رو تنظيم کنيد: نه کم، نه زياد؛ ولي هر نوبت عميق و کامل.
۲. زير و روي برگ‌ها رو براي شته و ساير آفات (مثل شپشک‌ها) دقيق چک کنيد.
۳. اگه آفت ديديد، سم‌پاشي رو با سم مناسب و دز استاندارد و در زمان خنک انجام بديد.
۴. در اولين فرصت از يک کود کامل به همراه ريزمغذي‌ها (محلول‌پاشي يا در خاک) استفاده کنيد.
۵. تنه و طوقه درخت و وضعيت خاک رو بررسي کنيد؛ اگه مشکوک به پوسيدگي بود، با مشورت کارشناس از قارچ‌کش استفاده کنيد.
۶. شاخه‌هاي خشک و خيلي ضعيف رو هرس سبک کنيد تا گياه انرژي روي شاخه‌هاي سالم متمرکز بشه. 🌱

اگه امکانش رو داريد، چندتا عکس واضح از برگ‌ها، تنه و خاک اطراف درخت بگيريد و به يک کارشناس گياه‌پزشکي يا مرکز خدمات کشاورزي منطقه‌تون نشون بديد؛ اين کار خيلي به تشخيص دقيق کمک مي‌کنه.

براي مطالعه مطالب بيشتر درباره علت زرد شدن برگ‌ها، آفات، کمبودهاي غذايي و روش‌هاي درست آبياري و کوددهي، پيشنهاد مي‌کنم حتماً مقالات سايت نارگيل رو ببينيد؛ مقالات تخصصي و در عين حال قابل‌فهمي داره که تو نگهداري درخت‌هاتون کلي کمک مي‌کنه. 🌿

مریم یمینی
سلام ووقت بخیر . درخت بیدمجنون ۴ ساله داریم که برخلاف سالهای قبل از همون ابتدای برگدهی ریزش برگ ها هم شروع شده و به شدت برگهاش زرد میشه و میریزه چطوری متوجه علتش بشم ؟ در ظاهر هم هیچ آفتی نداره  پاسخ مشاهده
محسن شهاب الدین
سلام

ريزش زودهنگام و زردي برگ‌هاي بيد مجنون در ابتداي فصل معمولا از يکي از چند عامل اصلي ناشي مي‌شود: تنش رطوبتي (کم‌آبي يا ماندابي بودن خاک)، مشکلات تغذيه‌اي (به‌ويژه کمبود نيتروژن يا کلروز آهن در خاک‌هاي آهکي)، بيماري‌هاي قارچي برگي در بهارهاي مرطوب، آسيب سرما و يخ‌زدگي ديررس، صدمات ريشه (حفاري/فشردگي خاک)، يا تماس با علف‌کش‌ها. در ادامه يک مسير عيب‌يابي مرحله‌به‌مرحله و راهکارهاي دقيق ارائه شده است.

رطوبت و زهکش خاک را پيش از هر چيز بررسي کنيد. با ميله يا سيخ باغباني تا عمق 20–30 سانتي‌متر خاک را باز کنيد؛ خاک بايد در اين عمق کمي مرطوب و نه گل‌آلود يا کاملا خشک باشد. اگر خاک باتلاقي يا هميشه خيس است، ريشه‌ها دچار خفگي مي‌شوند و برگ‌ها زرد و مي‌ريزند؛ اگر خشک است، برگ‌دهي اوليه انرژي‌بر بوده و کم‌آبي سريعاً به زردي و ريزش منجر مي‌شود. يک تست ساده زهکش: گودال 30×30 سانتي‌متر حفر و پر از آب کنيد؛ اگر آب پس از 3–4 ساعت تخليه نشد، زهکش ضعيف است و بايد اصلاح شود.

آبياري را عميق و منظم کنيد. براي درخت ۴ ساله، در دوره‌هاي خشک، هر 5–7 روز يک‌بار آبياري عمقي انجام دهيد تا رطوبت تا عمق 40–60 سانتي‌متر نفوذ کند؛ در گرماي شديد ممکن است به 2 بار در هفته نياز باشد. از آبياري سبک و روزانه خودداري کنيد چون ريشه‌ها را سطحي مي‌کند. اگر خاک سنگين و ماندابي است، با ايجاد مسير هدايت آب، زهکش موضعي (مثل چاهک يا نوار زهکش) و افزودن مالچ سبک، شرايط را بهبود دهيد.

نشانه‌هاي تغذيه‌اي برگ را دقيق ببينيد: زردي يکنواخت کل برگ (با سبز ماندن رگبرگ‌ها) بيشتر نشانه کمبود نيتروژن است؛ زردي بين‌رگبرگي با سبز ماندن رگبرگ‌ها به‌ويژه در برگ‌هاي تازه، نشانه کلروز آهن در خاک‌هاي آهکي/قليايي است؛ سوختگي حاشيه‌اي مي‌تواند به نمک يا تنش خشکي مربوط باشد. بدون آزمون خاک، کوددهي سنگين توصيه نمي‌شود؛ يک لايه 2–3 سانتي‌متري کمپوست فصل بهار و استفاده محدود از کود کامل کندرها (طبق برچسب) کافي است. اگر خاک قليايي است، از کلات آهن نوع EDDHA در اوايل بهار براي رفع کلروز استفاده کنيد و به‌مرور با اصلاح ماده آلي و کاهش قليائيت سطحي، پايداري ايجاد کنيد.

بيماري‌هاي برگي بيد (اسکب/لکه‌برگ و زنگ) در بهارهاي مرطوب شايع‌اند و مي‌توانند همزمان با برگ‌دهي، زردي و ريزش شديد ايجاد کنند. برگ‌ها را براي لکه‌هاي قهوه‌اي با هاله زرد، سياهي نوک شاخه‌هاي جوان و پيچيدگي بررسي کنيد. برگ‌هاي ريخته را جمع‌آوري و دفع کنيد، شاخه‌هاي آلوده را 15–20 سانتي‌متر پايين‌تر از بافت بيمار هرس کنيد و ابزار را ضدعفوني نماييد. اگر سابقه تکرار بيماري داريد، در اوايل بازشدن جوانه‌ها و در فواصل 10–14 روز در بهار مرطوب، از قارچ‌کش‌هاي ثبت‌شده براي درختان زينتي طبق برچسب (مانند مسي يا مانکوزب) استفاده کنيد و گردش محلول‌ها را رعايت کنيد.

آفات معمولا با چشم غيرمسلح کم‌نمايند. زيرِ برگ‌ها و سرشاخه‌هاي نرم را با ذره‌بين براي شته، کنه، شپشک يا لاروهاي کوچک بررسي کنيد. ترشحات چسبناک يا دوده‌اي شدن سطح برگ نشانه فعاليت شته است. در صورت مشاهده، ابتدا با شست‌وشوي پرفشار آب و سپس صابون حشره‌کش/روغن نيمتراپي طبق برچسب اقدام کنيد. حضور مورچه‌ها روي درخت مي‌تواند به وجود شته‌ها اشاره کند.

به آسيب‌هاي غيرزيستي توجه کنيد. سرمازدگي ديررس بهاره نوک‌برگ‌ها را سياه و سپس زرد و ريختني مي‌کند؛ پس از گذر سرما، فقط بخش‌هاي خشک را هرس کنيد. اگر اخيرا در اطراف درخت علف‌کش‌هاي پهن‌برگ (مثل 2,4-D يا ديکامبا) مصرف شده، بدشکلي و قاشقي‌شدن برگ‌ها و پيچ‌خوردگي دمبرگ محتمل است؛ در اين صورت فقط آبياري منظم و زمان مي‌تواند به بهبود کمک کند. فشردگي خاک، رفت‌وآمد خودرو يا حفاري نزديک تنه نيز با آسيب ريشه به ريزش زودهنگام مي‌انجامد؛ محدوده سايه‌انداز را مالچ آلي 5–8 سانتي‌متري بدهيد و از کوبيدگي بپرهيزيد.

بررسي سلامت شاخه‌ها با تست خراش مفيد است. اگر زير پوستِ نوک شاخه‌ها قهوه‌اي و خشک است، آن قسمت را تا بافت سبز و زنده هرس کنيد. هرس را در اواخر زمستان يا پس از خطر سرما انجام دهيد و از هرس سنگين در بهار خودداري کنيد تا تنش کمتر شود.

برنامه نگهداري پيشنهادي: آبياري عميق منظم با کنترل رطوبت، مالچ آلي دور تا دور سايه‌انداز با فاصله 10–15 سانتي‌متري از تنه، افزودن سالانه کمپوست، پايش آفات در اواخر فروردين تا خرداد، جمع‌آوري برگ‌هاي بيمار، هرس اصولي و در صورت قليايي بودن خاک، استفاده از کلات آهن در ابتداي فصل. پس از اصلاح شرايط، طي 3–6 هفته بايد جوانه‌زني ثانويه و بهبود رنگ برگ‌ها را ببينيد.

اگر با اجراي موارد فوق بهبودي حاصل نشد، يک نمونه خاک براي آزمون pH، هدايت الکتريکي و عناصر غذايي ارسال کنيد و چند برگ تازه و بيمار را براي تشخيص بيماري به کارشناس گياهپزشکي نشان دهيد؛ اين کار از آزمون و خطاي پرهزينه جلوگيري مي‌کند.

براي کسب اطلاعات بيشتر مقالات سايت نارگيل را مطالعه نماييد.

مژگان عرب
سلام وقت بخیر من اواخر اسفند یه نهال بید مجنون برای رو تراس خانه در طبقه پنجم گرفتم نهال داخل گلدان بود چند ماه قبل برگ هاش زرد میشد و سرشاخه ها خشک و سیاه میشد تا اینکه از محلول قارچ کش استفاده کردم و خوب شد، گلدانش رو هر روز آبیاری میکنم چون هوا گرم هست و در معرض افتاب هست تا اینکه دو روز آبیاری نشد و بعد دو روز من گلدان رو آبیاری کردم که به با پدیده عجیبی رو به رو شدم برگ های درخت در عرض یک رمز در حالت سبز یهو همشون جمع و مچاله و خشک شدن لطفا راهنمایی کنید چه اقدامی کنم من خیلی برای این نهال تلاش کردم که رشد بهش یه مدت محلول ضد و محلول هیومیک اسید دادم ولی الان اینجوری شده ☹️از شرایط درخت و برگ ها براتون عکس میذارم ممنون میشم کمکم کنید🙏🏻


  پاسخ مشاهده
محسن شهاب الدین
سلام

با توجه به توضيحات شما و عکس‌ها، خشک شدن ناگهاني برگ‌هاي بيد مجنون بيشتر نتيجه «آسيب شديد به ريشه و آوندها» است، نه فقط دو روز بي‌آبي. احتمال اصلي، ترکيبي از موارد زير است: گلدان کوچک و داغ روي تراس طبقه پنجم، آبياري هر روزه (احتمال باتلاقي شدن و پوسيدگي ريشه)، سپس يک دوره بي‌آبي کوتاه روي ريشه‌هاي ضعيف؛ همراه با گرماي شديد و وزش باد. اين وضعيت باعث مي‌شود جريان شيره گياهي ناگهان قطع شود و برگ‌هاي سبز در عرض چند ساعت جمع و خشک شوند.

در عکس‌ها ترک‌خوردگي و پوسته‌پوسته شدن تنه و همچنين سيم‌پيچ و ريسه دور تنه ديده مي‌شود. اگر اين سيم‌ها محکم بسته شده باشند، به‌تدريج مي‌توانند آوندها را فشار دهند و انتقال آب را مختل کنند. همين‌طور ترک‌هاي طولي تنه ممکن است نشان‌دهنده آفتاب‌سوختگي يا اختلاف دماي شديد باشد که باز هم قدرت تنه در انتقال آب را کم مي‌کند.

قدم اول، بررسي زنده بودن درخت است. با ناخن يا تيغ، پوسته نازکي از ساقه را در بخش‌هاي مختلف (بخصوص پايين تنه و نزديک سطح خاک) برداريد. اگر زير پوست «سبز و مرطوب» است، گياه هنوز زنده است و شانس برگ‌دهي مجدد وجود دارد. اگر رنگ زير پوست قهوه‌اي و خشک بود، آن قسمت مرده است. اين کار را از نوک شاخه‌ها به سمت پايين انجام دهيد تا مشخص شود تا کجا ساقه‌ها زنده‌اند.

اگر بخش‌هايي از سرشاخه‌ها خشک و قهوه‌اي است، آن‌ها را تا جايي که به بافت سبز مي‌رسيد با قيچي تيز و استريل هرس کنيد. هرس، هم بار تبخير را کم مي‌کند، هم به گياه فرصت مي‌دهد انرژي خود را روي قسمت‌هاي سالم متمرکز کند. دقت کنيد قيچي را قبل از استفاده با الکل يا شعله استريل کنيد تا قارچ و باکتري منتقل نشود.

گلدان بيد مجنون بايد «بسيار بزرگ و عميق» باشد؛ ريشه‌هاي بيد قوي و گسترده‌اند و در گلدان کوچک خيلي زود به کمبود آب، گرما و شوري کود حساس مي‌شوند. اگر گلدان فعلي کوچک است يا زهکشي ضعيفي دارد (سوراخ کف کم، زيرگلداني هميشه پر آب)، حتماً در اوايل صبح يک روز خنک، آن را با حداقل دست‌کاري ريشه‌ها به گلدان بزرگ‌تر با زهکش عالي و خاک سبک (مخلوط خاک باغچه + پرليت + کمي کود دامي کاملاً پوسيده) منتقل کنيد.

آبياري بيد مجنون در گلدان بايد «منظم ولي اصولي» باشد، نه هر روز ثابت. معيار، خشک شدن سطح خاک است: وقتي ۲–۳ سانتي‌متر بالاي خاک خشک شد، آبياري عميق انجام دهيد تا آب کامل از زير گلدان خارج شود. در گرماي تابستان ممکن است اين فاصله يک روز باشد، اما اگر خاک هنوز خيس است، آبياري مجدد فقط به ريشه‌ها آسيب مي‌زند و زمينه قارچ را فراهم مي‌کند. پس از حالا تا چند هفته، اجازه ندهيد خاک کاملاً خشک يا باتلاقي شود.

براي چند هفته از هر نوع کود، هيوميک اسيد و محلول‌هاي تقويتي خودداري کنيد. ريشه‌اي که تحت تنش است، تحمل شوري کود را ندارد و کوددهي در اين مرحله مي‌تواند اوضاع را بدتر کند. بعد از اينکه علائم بهبود (جوانه‌هاي جديد، برگ‌هاي سالم) را ديديد، مي‌توانيد هر ۴–۶ هفته يک‌بار از کود کامل متعادل با غلظت نصف مقدار توصيه‌شده استفاده کنيد.

محل قرارگيري روي تراس طبقه پنجم احتمالاً همراه با آفتاب مستقيم و باد شديد است. تا زمان احيا، بهتر است گلدان را در جايي قرار دهيد که «نور زياد و غيرمستقيم» داشته باشد؛ يعني روشن و باز، اما در ساعات اوج گرما (مثلاً ۱۱ تا ۴ بعدازظهر) آفتاب مستقيم و باد تند نخورد. اگر جابجايي کامل ممکن نيست، حداقل با سايه‌بان توري سبک يا پرده توري مقداري از شدت آفتاب و باد را کم کنيد.

سيم يا ريسه‌هايي که دور تنه پيچيده شده‌اند را حتماً باز و شل کنيد. هر چيزي که به‌صورت دائم به تنه فشار بياورد، به مرور با رشد گياه مثل گره عمل مي‌کند و شيره گياهي را مي‌بندد. بعد از باز کردن، محل زير سيم‌ها را هم چک کنيد؛ اگر پوست آنجا ترک‌خورده يا تيره است، در آن ناحيه آوندها تحت فشار بوده‌اند.

از آن‌جا که قبلاً مشکل قارچي داشته‌ايد (زرد شدن برگ‌ها و سياه شدن سرشاخه‌ها)، توجه به تهويه خاک و عدم ماندگاري آب بسيار مهم است. اگر بوي نامطبوع از خاک حس مي‌کنيد يا ريشه‌ها در زمان تعويض گلدان سياه و لزج بودند، نشان‌دهنده پوسيدگي ريشه است. در آن حالت بايد ريشه‌هاي کاملاً سياه و نرم را هرس کنيد، روي برش‌ها قارچ‌کش ملايم بزنيد و گياه را در خاک تازه و تميز بکاريد.

بعد از انجام اين اقدامات، اگر بخش پايين تنه هنوز سبز باشد، معمولاً بيد مجنون در طول فصل رشد دوباره جوانه خواهد زد، حتي اگر همه برگ‌هاي فعلي خشک شوند. اين فرآيند ممکن است چند هفته تا چند ماه طول بکشد. در طول اين مدت صبور باشيد، فقط آبياري منظم، سايه نسبي و بدون کود را رعايت کنيد و مرتب زير پوست ساقه را براي اطمينان از زنده بودن بررسي کنيد.

براي آشنايي بيشتر با نيازهاي بيد مجنون و ساير درختان زينتي در گلدان، مطالعه مقالات سايت نارگيل مي‌تواند بسيار کمک‌کننده باشد.

مژگان عرب
محسن شهاب الدین
سلام

از روي عکس، گياه شما بسيار شبيه گِرِويلئا با گل‌هاي دندانه‌−مسواکي نارنجي است. پيچش و سياه‌قهوه‌اي شدن ناگهاني برگ‌ها در يک روز بيش از هر چيز نشان‌دهنده تنش شديد گرما و خشکي همراه با باد داغ و بازتاب حرارت از ديوار و بام است. در گلدان‌هاي روي پشت‌بام، بستر به‌سرعت خشک مي‌شود، فشار آب در گياه مي‌افتد و برگ‌ها در عرض چند ساعت مي‌پيچند و مي‌سوزند.

چند عامل ديگر هم مي‌تواند اين وضعيت را تشديد کند يا شبيه‌سازي کند: آبياري نامنظم يا ناکافي، زهکش ضعيف و آسيب ريشه، خاک بيش از حد داغ و سبک، و آفت کنه تارعنکبوتي که در گرما فعال است. همچنين تماس با علف‌کش‌ها مي‌تواند پيچش برگ بدهد، اما وقوع هم‌زمان سوختگي وسيع در گرماي تابستان بيشتر با تنش آبي و حرارتي همخوان است.

همين امروز براي کمک فوري، گياه را از باد داغ و آفتاب تند ظهر محافظت کنيد و براي ۲ تا ۳ هفته سايه‌بان ۳۰ تا ۵۰ درصد در ساعات مياني روز فراهم کنيد. آبياري عميق انجام دهيد؛ آن‌قدر آب بدهيد تا از زيرگلداني خارج شود، ۱۵ دقيقه صبر کنيد و دوباره تکرار کنيد تا ريشه‌ها کاملاً سيراب شوند. اگر خاک آب را پس مي‌زند، با آبياري آرام و پيوسته ۳۰ تا ۶۰ دقيقه‌اي يا چند نوبت پياپي، به‌آرامي آن را خيس کنيد. پس از آبياري، ۳ تا ۵ سانتي‌متر مالچ سبک مثل چيپس چوب يا پوکه روي سطح خاک بريزيد تا تبخير کم شود.

براي تنظيم برنامه آبياري، هر بار که ۳ تا ۵ سانتي‌متر بالاي خاک خشک شد، صبح زود عميق آبياري کنيد. روي پشت‌بام در روزهاي بسيار گرم اين مي‌تواند به‌معناي آبياري روزانه يا يک‌روز‌درميان باشد؛ معيار اصلي رطوبت بستر است نه تقويم. مطمئن شويد زهکش گلدان باز است و آب در زيرگلداني نايستد و ۲۰ دقيقه بعد از آبياري آب اضافي تخليه شود.

شاخه‌برگ‌هاي کاملاً خشک را فعلاً هرس نکنيد؛ ۷ تا ۱۰ روز صبر کنيد و سپس فقط قسمت‌هايي را که با خراش ملايمِ پوستِ ساقه قهوه‌اي و خشک‌اند، تا رسيدن به چوب سبز و زنده کوتاه کنيد. برگ‌هاي نيمه‌سوخته را نگه داريد تا تا حدي به فتوسنتز و بازيابي کمک کنند.

برگ‌هاي پشت را از نظر کنه تارعنکبوتي بررسي کنيد؛ وجود نقاط ريز روشن، تار نازک و زبري سطح نشانه آن است. در صورت مشاهده، صبح زود يا غروب، با صابون حشره‌کش يا روغن باغباني ۰٫۵ تا ۱ درصد اسپري کنيد و ۵ تا ۷ روز بعد تکرار کنيد. در دماي بالاتر از حدود ۳۲ درجه روغن نزنيد تا سوختگي رخ ندهد و قبل از سم‌پاشي گياه کاملاً سيراب باشد.

تا بازگشت رشد جديد، از هرگونه کوددهي خودداري کنيد. گِرِويلئا و ديگر پروتئاها به فسفر حساس‌اند؛ پس بعد از بهبود، فقط از کود کم‌فسفر مخصوص اين گروه يا فرمولي با فسفر بسيار پايين و با دُز نصف استفاده کنيد. از کودهاي فسفر بالا و کود دامي تازه پرهيز کنيد و هر چند هفته يک‌بار آبياري شست‌وشويي انجام دهيد تا املاح اضافي از بستر خارج شود.

اگر با وجود آبياري عميق، آويزان شدن شديد کل تاج ادامه يافت يا شاخه‌هاي نازک نيز شکننده و قهوه‌اي شدند، احتمال آسيب ريشه جدي است. در اين حالت وضعيت ريشه را بررسي کنيد؛ ريشه سالم سفت و روشن است و بوي تعفن نمي‌دهد. در صورت فشردگي شديد يا خاک نابسامان، در فصل مناسب با ترکيب سبک و زهکشي‌دار (مانند کوکوپيت و پرليت به‌همراه کمي پوست کاج) و گلداني بزرگ‌تر و روشنايي فراوانِ بدون آفتاب سوزان ظهر، جابه‌جايي انجام دهيد.

براي دقيق‌تر شدن توصيه‌ها، لطفاً اندازه گلدان، نوع خاک، دفعات و ميزان آبياري هفته اخير، تعداد ساعات آفتاب مستقيم و اينکه آيا موج گرما يا باد شديدي در روز قبل داشته‌ايد را بفرماييد. با اين اطلاعات مي‌توان برنامه آبياري و سايه‌دهي را دقيق‌تر تنظيم کرد.

هُژَبر دِژَمی
درود بر دوستان. یک شاخه نسبتا قطورِ بید مجنون رو از یک درختِ کهن بریدم . شاخه هاش رو هرس کردم و در آب گذاشتم. تقریبا دو متر ارتفاع و به قطرِ ۷ سانتی متر . شاخه های کوچکی هم آماده کردم و در آب گذاشتم . بعد از دو هفته ، ریشه در و شروع به جوانه زنی کرد . در گدایی که آماده کرده بودم قرار دادم و با خاک رس و خاک برگ کاشتم. آب دادم تا خاک نشست کرد و دوباره خاک اضافه کردم. جوانه ها رشدکردند . تقریبا بعد از ده روز متوجه شدم که جوانه ها در حال پژمردگی هستند و یکی از شاخه ها از نوک شاخه شروع به سیاه شدن کرده و جوانه های اون شاخه خشک شدن . یک شاخه ۱۵ سانتی که ۷ یا ۸ سانتی متر سیاه شده. امیدوارم که دوستانِ عزیز راهنمایی بفرمایند تا درختِ عزیزم آسیب نبینه. سپاسگزارم.    پاسخ مشاهده
محسن شهاب الدین
سلام

اين اتفاقي که افتاده معمولاً از ترکيبِ چند عامل مياد: شوکِ انتقال از آب به خاک + خاکِ سنگين و کم‌هوا (خاک رس) + شروع پوسيدگي/قارچ در محل زخم و سرشاخه. بيد مجنون خيلي ريشه‌دهي‌اش در آب قويه، ولي «ريشه‌هايي که تو آب ساخته» معمولاً ظريف و کم‌جان‌اند و وقتي يک‌دفعه مي‌رن تو خاک سنگين، نفس‌شون مي‌بُره و گياه مي‌گه: «من استعفا مي‌دم!» 😅

سياه شدن از نوک شاخه غالباً يعني بافت سرشاخه يا يخ زده/آفتاب‌سوخته نشده، بلکه بيشتر خشکيدگي شاخه (Dieback) به‌علت آلودگي قارچي/باکتريايي يا اختلال آب‌رساني بعد از آسيب ريشه است. مخصوصاً وقتي خاک رس باشه و آب زياد بديم، پاي قلمه خيس مي‌مونه و ريشه تازه‌کار خيلي سريع دچار مشکل مي‌شه.

اقدام فوري ۱: هرسِ درماني — اون سرشاخه سياه رو با قيچي تيز و ضدعفوني‌شده (الکل ۷۰٪ يا وايتکس رقيق ۱۰٪) تا جايي که به بافت سالمِ سبز/سفيد برسي قطع کن. فقط نوک سياه رو نزن؛ حداقل ۱۰–۲۰ سانت پايين‌تر از قسمت سياه ببر (يا تا جايي که مقطع کاملاً سالم باشه). بعد از هر برش، قيچي رو دوباره ضدعفوني کن تا بيماري رو پخش نکني.

اقدام فوري ۲: خاک رو سبک و هواخور کن — بيد مجنون آب‌دوسته ولي «غرقابیِ بي‌هوا» رو دوست نداره. ترکيب خاک رس + آبياري سنگين = مهمانیِ پوسيدگي ريشه. اگر امکانش هست، قلمه رو با احتياط دربيار و در گلداني با زهکش عالي بکار: خاک برگ/کمپوست + کوکوپيت يا پيت + پرليت/ماسه شسته (حداقل ۳۰–۴۰٪ مواد سبک مثل پرليت). ته گلدان حتماً سوراخ‌هاي خروج آب داشته باشه؛ زيرگلداني هم آب جمع نکنه.

اقدام فوري ۳: آبياري دقيق (نه احساسي) — بعد از تعويض يا اصلاح بستر، يک آبياري کامل بده تا آب از زير خارج بشه. از اون به بعد هر وقت ۲–۳ سانت سطح خاک خشک شد آب بده. بيد تشنه مي‌شه، اما در اين مرحله ريشه‌ها هنوز کم‌اند و «زياد آب» مي‌تونه کشنده‌تر از «کم آب» باشه. هدف: مرطوبِ يکنواخت، نه لجن‌زار.

اقدام فوري ۴: نور و دما — فعلاً ببرش جايي با نور زياد ولي آفتاب مستقيمِ تندِ ظهر نخوره (مثلاً آفتاب صبح يا سايه‌روشن). باد داغ هم پژمردگي رو بدتر مي‌کنه. اگر بيرونه، چند روز اول محافظت از باد کمک مي‌کنه. (بيد عاشق آفتابه، ولي اول بايد زنده بمونه 😄)

اقدام فوري ۵: اگر احتمال قارچ بالاست — وقتي سياهي و خشکيدگي از نوک مياد و همزمان پژمردگي داريم، يک عامل قارچي هم مي‌تونه در کار باشه. اگر دسترسي داري، يک نوبت قارچ‌کش عمومي (مثل فرآورده‌هاي مسي يا قارچ‌کش‌هاي مناسبِ خشکيدگي سرشاخه/پوسيدگي ريشه طبق برچسب) مي‌تونه کمک‌کننده باشه؛ اما اصل ماجرا همان زهکشي، سبک‌سازي خاک و مديريت آبياري است. قارچ‌کش بدون اصلاح شرايط مثل چتر زدن زير آبشاره!

نکته مهم درباره قلمه خيلي قطور (قطر ۷ سانت) — اين جور قلمه‌ها ريشه مي‌دن، ولي راه افتادن‌شون زمان مي‌بره و اگر تاج (شاخه و برگ) زياد باشه، ريشه کم مياره. پس بهتره حجم جوانه‌ها/شاخه‌هاي جانبي را کمي کم کني تا تعادل «ريشه کم / شاخ و برگ زياد» اصلاح بشه. يعني گياه کمتر عرق کنه و فرصت کنه ريشه بسازه.

چطور بفهميم اميد هست يا نه؟ با ناخن يا تيغ، پوست ساقه رو خيلي کم بخراش: اگر زيرش سبز و مرطوب بود يعني زنده است. اگر قهوه‌اي و خشک بود، آن قسمت از دست رفته. سياهي اگر پيشروي کرد، دوباره تا بافت سالم هرس کن.

اگر دوست داشتي، يک عکس از محل سياه‌شدگي و همين‌طور عکس از گلدان و خاک و سوراخ‌هاي زهکش بفرست تا دقيق‌تر بگم مشکل بيشتر «پوسيدگي ريشه» است يا «خشکيدگي سرشاخه» و چقدر هرس لازم داري. 🌿

براي مطالعه نکات کامل‌تر درباره قلمه‌گيري، خاک مناسب، آبياري و بيماري‌هاي رايج، حتماً مقالات سايت نارگيل را مطالعه نماييد.


 
 
۱
۲
۳
۴
۵
۶
۷
۸
۹
 

 
Loading
Loading
Nargil Logo gray

© تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است
آخرین مطالب :


مقالات پر بازدید :


صفحه اصلی  | پرسش و پاسخ  | خدمات  | سرگرمی ها  | نقشه سایت  | تماس با ما  | RSS
فهرست گل و گیاه   |  نمایشگاههای گل و گیاه   |  اخبار گل و گیاه   |  مقالات گل و گیاه   |  مؤسسات گل و گیاه
ورود / عضویت