سلام
اول از همه خيالتون رو راحت کنم؛ زرد شدن و ريزش برگهاي درخت بادمجنون تو تيرماه لزوماً بهمعني خشک شدن و مرگ درخت نيست، ولي حتماً يه زنگ خطره که يه مشکلي تو شرايط نگهداري يا آفات و بيماريها وجود داره. بياييد مرحلهبهمرحله دلايل مهم رو بررسي کنيم.
۱. گرماي شديد تيرماه و تنش خشکي
در تابستون، مخصوصاً تيرماه، اگه هوا خيلي گرم باشه و آبياري بهموقع و عميق انجام نشه، درخت براي اينکه تبخير رو کم کنه، شروع ميکنه به زرد کردن و ريختن برگها. مخصوصاً درختاي دهساله که ريشه عميقتر دارن، تشنه که بمونن، علائم رو واضح نشون ميدن.
براي بررسي اين مورد:
– با بيل يا بيلچه خاک اطراف ريشه رو تا عمق حدود ۲۰–۳۰ سانت باز کنيد و رطوبت رو چک کنيد.
– اگه خاک خشک و سفت بود، يعني کمبود آبياري داريد.
– اگه خاک خيس و باتلاقي بود، مشکل برعکس هست و آبياري زياد و خفگي ريشه داريم.
راهحل آبياري:
– بهجاي آبياري کم و سطحي، هر نوبت آبياري رو عميق و حسابي انجام بدين (آب بايد تا عمق ريشهها نفوذ کنه).
– بسته به دما و نوع خاک، معمولاً ۲–۳ بار آبياري عميق در هفته تو تيرماه کافيه، ولي عدد دقيق به منطقه شما بستگي داره.
– دور تنه درخت يه حوضچه (تشتک) درست کنيد تا آب پخش نشه و به عمق خاک نفوذ کنه.
۲. شتهها و تأثيرشون روي زردي برگها
اينکه فرموديد «سمپاشي شته شده»، نشون ميده آفت شته قبلاً وجود داشته. شتهها با مکيدن شيره گياهي، باعث ضعف عمومي درخت، پيچيدگي و زرد شدن برگها و گاهي چسبناک شدن سطح برگ (بهخاطر عسلک) ميشن.
اما دوتا نکته مهمه:
۱. اگه سمپاشي درست، با دز مناسب و در زمان مناسب انجام نشده باشه، ممکنه شتهها کامل از بين نرفته باشن و هنوز هم دارن به درخت آسيب ميزنن.
۲. سمپاشي بيش از حد و با غلظت بالا خودش ميتونه باعث سوختگي و زرد شدن برگها بشه، مخصوصاً اگه زير آفتاب تند ظهر و عصر سم زده شده باشه. ☀️
راهحل مديريت شته:
– زير و روي برگها رو خوب چک کنيد، مخصوصاً برگهاي جوان، اگه شته ديديد، آفت هنوز فعاله.
– از سم سيستميک مناسب (مثل ايميداکلوپريد با دز توصيهشده روي برچسب) استفاده کنيد.
– بههيچوجه دز سم رو خودسرانه زياد نکنيد؛ زياد بودنش از کم بودنش بدتره.
– سمپاشي رو در ساعتهاي خنکتر روز انجام بديد (اول صبح يا نزديک غروب).
۳. کمبود عناصر غذايي (تغذيه ضعيف)
درخت دهساله، اگه چند سال منظم کوددهي نشده باشه، بهمرور دچار کمبود عناصر مثل نيتروژن، آهن، منيزيم و… ميشه. اين کمبودها ميتونن باعث زرد شدن تدريجي برگها (خصوصاً برگهاي پاييني يا برگهاي جوان، بسته به نوع کمبود) و ريزش زودهنگام بشن.
راهحل تغذيه:
– براي درختان بالغ، سالي ۱–۲ بار از کود دامي کاملاً پوسيده در اواخر زمستون يا اوايل بهار استفاده کنيد (به صورت چالکود دور تاج درخت).
– در فصل رشد (بهار تا اواخر تابستون)، از يک کود کامل NPK به همراه ريزمغذيها (مثلاً ۲۰-۲۰-۲۰ + ريزمغذي) هر ۴–۶ هفته يکبار استفاده کنيد.
– اگر روي برگها زردي بين رگبرگي همراه با سبز موندن رگبرگها ميبينيد، احتمال کمبود آهن هست؛ در اين صورت ميتونيد از کلات آهن در خاک استفاده کنيد.
۴. بيماريهاي قارچي و پوسيدگي ريشه
اگه آبياري زياد، زهکش خاک ضعيف يا خاک هميشه خيس باشه، ريشهها بهمرور دچار پوسيدگي ميشن. در اين حالت درخت نميتونه آب و مواد غذايي رو خوب جذب کنه و علائمي مثل زرد شدن برگها، پژمردگي، ريزش زودرس برگها و رشد ضعيف ديده ميشه.
نشانههايي که ميتونن به نفع بيماري قارچي ريشه باشن:
– زردي عمومي، نه فقط چند شاخه محدود.
– درخت با وجود آبياري ظاهراً «تشنگي دائمي» نشون ميده.
– ممکنه روي تنه يا طوقه (محل اتصال تنه به خاک) ترک، پوسيدگي يا تغيير رنگ ببينيد.
راهحل در اين حالت:
– اول از همه آبياري رو تنظيم کنيد (نه خيلي زياد، نه خيلي کم).
– اگه خاک سنگين و رسيه، سعي کنيد با اضافه کردن خاک برگ، ماسه، کود دامي پوسيده در اطراف ريشه، با گذر زمان بافت خاک رو بهتر کنيد.
– ميتونيد طبق توصيه کارشناس گياهپزشکي از سموم قارچکش مناسب براي بيماريهاي ريشه (مثل کاربندازيم يا ساير قارچکشهاي سيستميک، طبق دستور) استفاده کنيد.
۵. نکات تکميلي و جمعبندي
با توجه به توضيحات شما که ميگيد: «دوازده درخت ده ساله، چند وقته برگها زرد ميشن و ميريزن، سمپاشي شته هم شده»، احتمالاً چند عامل باهم در جريانه:
– تنش گرمايي و خشکي تيرماه
– ضعف تغذيهاي درختها بعد از چند سال
– شته و شايد هم کمي عوارض سمپاشي
– و در بعضي درختها احتمال بيماري قارچي ريشه
پيشنهاد عملي مرحلهبهمرحله:
۱. آبياري رو تنظيم کنيد: نه کم، نه زياد؛ ولي هر نوبت عميق و کامل.
۲. زير و روي برگها رو براي شته و ساير آفات (مثل شپشکها) دقيق چک کنيد.
۳. اگه آفت ديديد، سمپاشي رو با سم مناسب و دز استاندارد و در زمان خنک انجام بديد.
۴. در اولين فرصت از يک کود کامل به همراه ريزمغذيها (محلولپاشي يا در خاک) استفاده کنيد.
۵. تنه و طوقه درخت و وضعيت خاک رو بررسي کنيد؛ اگه مشکوک به پوسيدگي بود، با مشورت کارشناس از قارچکش استفاده کنيد.
۶. شاخههاي خشک و خيلي ضعيف رو هرس سبک کنيد تا گياه انرژي روي شاخههاي سالم متمرکز بشه. 🌱
اگه امکانش رو داريد، چندتا عکس واضح از برگها، تنه و خاک اطراف درخت بگيريد و به يک کارشناس گياهپزشکي يا مرکز خدمات کشاورزي منطقهتون نشون بديد؛ اين کار خيلي به تشخيص دقيق کمک ميکنه.
براي مطالعه مطالب بيشتر درباره علت زرد شدن برگها، آفات، کمبودهاي غذايي و روشهاي درست آبياري و کوددهي، پيشنهاد ميکنم حتماً مقالات سايت نارگيل رو ببينيد؛ مقالات تخصصي و در عين حال قابلفهمي داره که تو نگهداري درختهاتون کلي کمک ميکنه. 🌿