|
م. ع. ز. پ.
|
|
ضمن عرض سلام و خسته نباشید من شنیدم که بید مجنون، ریشه های سطحی، داشته و کاشت آن، در منزل، می تواند که باعث کنده شدن موزائیک ها و آسیب دیدن لوله های آب، بشود. من یک بید مجنون، در حیاط منزل، کاشتم و دورش، پر از انواع رز و گل های دیگر هست. می خواستم، بدونم که بزرگ شدن بید مجنون، می تواند که از طریق گسترش ریشه های سطحی، باعث آسیب به گل های اطراف آن، بشود و اینکه آیا قطع آن، در این شرایط، الزامی هست؟ ممنونم از توجهتان
پاسخ
مشاهده
|
|
0
|
|
|
|
1
|
|
افسانه سادات فرود
|
سلام ریشه های این درخت تشنه آب هستند و به خطوط فاضلاب و لوله های آبیاری میتوانند آسیب برسانند.بهتر است در ۳-۴سال اول خوب آبیاری شود تا به خوبی استقرار یابد و البته بهتر است آبیاری عمقی باشد تا ریشه به سمت اعماق حرکت کند.مثلا هر نوبت آبیاری تشتکی پای ددخت ایجاد و حدود ۲۰ دقیقه شلنگ آب را پای درخت بگذارید.
|
|
|
1
|
|
م ع ز پ
|
خیلی ممنون از پاسختون فقط یک سؤال دیگه: این درخت رو باید چند وقت یک بار، آب بدم؟
|
|
|
1
|
|
افسانه سادات فرود
|
هر زمان که سطح خاک نسبتا خشک شده بود مثلا هر یک روز در میان یا دو بار در هفته بسته به آب و هوا و بافت خاک متغیر است.
|
|
|
|
|
|
امین فرهودی
|
|
سلام خسته نباشید بید مجنون دارم سه چهار روزه برگهای جوانش کاملا زرد شدند آبیاری منظم هست خاک رسی هست راهنمایی بفرمایین ممنون میشم
پاسخ
مشاهده
|
|
1
|
|
|
|
1
|
|
افسانه سادات فرود
|
سلام بید اب زیادی میخواهد وبا گرم شدن هوا باید روزانه ابیاری شود به منظور تقویت گیاه از کودهای حاوی پتاسیم بالا استفاده شود.
|
|
|
|
|
|
نام کاربری
|
با سلام
نوروز امسال نهال ۳ساله بید مجنون در حیاط منزل کاشتیم که در طول ۶ ماه رشد خوبی داشت ، اما اخیرا از بالا شاخه شروع به سیاه شدن و خشک شدن کرده و هر روز بیشتر میشه،البته شاخه های خشک را هرس کردم ،آیا دچار بیماری یا آفت شده !؟ ضمن اینکه آبیاری هفته ای دو بار انجام میشه و خاک مشکل خاصی ندارد
با تشکر
پاسخ
مشاهده
|
|
0
|
|
|
|
1
|
|
افسانه سادات فرود
|
سلام مجنون به آب فراوان و مکانی سايه آفتاب احتياج دارد گرما و کم آبی و کمبود مواد غذایز باعث ضعف و از بين رفتن درخت می شود و زمانی که درخت ضعيف ميشه آفات چوب خوار و پوست خوار و بیماری های قارچی هم به درخت حمله می کنند ،بنابر اين در بهار به مقدار کافی کود دامی پوسيده با خاک اطراف درخت مخلوط کنيد و با کود شيميایی کامل يک تا دو بار در طی فصل رشد تقويتش کنيد و آبياری را هم منظم انجام دهيد . در مورد گياهان جوان بهتر است که در طب 4-3 سال اوليه زمانی که سطح خاک نسبتا خشک شده بود نسبت به آبياری آن اقدام کرد تا به رشد آن کمک شود. همچنين هنگام آبياری بايد مقداري آب استفاده کرد که به شکل عمقي خاک را خيس کند تا ريشه ها به عمق نيز تشويق شوند . مثلا با گذاشتن شلنگ آب به مدت 20 دقيقه در پاي گياه مي توان از نفوذ آب به عمق خاک اطمينان حاصل کرد.براي از بين بردن کرم هاي ريشه خوار از سم ديازينون استفاده کنيد به ازاي هر ليتر آب 3 سي سي از سم استفاده شود و به صورت آبياري پاي درخت داده شود.مقداری قارچ کش بنومیل هم پای درخت ریخته شود .
|
|
|
|
|
|
اکرم جهانگیرخان
|
|
سلام ، من ساکن شمال هستم ، چند تا درخت بید مجنون دارم ،از خرداد ماه هر سال لکه های زرد رنگ زیر برگ ها تشکیل می شود و کم کم باعث ضعیف شدن برگ ها و ریزش آنها می شود ، نمونه برگ را به مراکز کشاورزی نشان دادم و انواع سم را که پیشنهاد دادند استفاده کردم ولی تاثیر نداشته ، لازم به ذکر است کنار دو تای این درخت ها چشمه آب هست ولی دوتای دیگه دستی آبیاری می شوند ،ولی همه آنها این مشکل را دارند ، ممنون می شم راهنماییم کنید ، عکس هم ارسال می کنم.
پاسخ
مشاهده
|
|
0
|
|
|
|
1
|
|
افسانه سادات فرود
|
سلام لطفا تصویر واضحی از زیر و روی برگ ارستل شود.قارچ کش هایی که استفاده کرده اید ؟گیاهان اطراف درخت؟
|
|
|
1
|
|
اکرم جهانگیرخان
|
با سلام و سپاس فراوان از راهنمایی شما عکسهای زیر و روی برگ ها و عکس از آفت کش هایی که تاکنون استفاده کرده ام و جواب نداده ، ارسال کردم خدمتتون ، ۳ سال هست برگ ها به این شکل در میآیند. البته سفیدی های زیر برگ امسال اضافه شده . گیاهانی که اطراف این درختها هست ، گل های خرزهره هست ،ولی درباغهای اطراف ، درختان مرکبات هستند.
|
|
|
1
|
|
افسانه سادات فرود
|
علائمی که روی برگ ها مشاهده می شود مشکوک به بیماری زنگ و بیماری سفیدک داخلی است.مطمئن شوید اطراف درخت علف هرز یا گندم روییده نشده باشد.سم پاشی را به صورت متناوب انجام دهید .نوبت اول با پروپیکونازول دو هفته بعد با مانکوزب و نوبت سوم با سموم مسی مثل اکسی کلرور مس سم پاشی را انجام دهید سم پاشی به صورت محلول پاشی و ابیاری پای درخت انجام شود و برای گیاهان مجاور نیز انجام شود.از آبیاری بارانی اجتناب شود پس از روند درمان با هیومیک اسید ۲ نوبت به فاصله ی سه هفته تقویت شود.اگر موثر واقع نشد و علائم ادامه داشت از سم آرتیا استفاده شود.
|
|
|
|
|
|
نیلوفر طائی
|
|
سلام من ۲ ماه پیش یه بید مجنون در باغی در ورامین کاشتم وقتی بید را خریدیم تنه اش سبز بود ولی الان قهوه ای شده است آیا درختم خشک شده است؟
پاسخ
مشاهده
|
|
0
|
|
|
|
1
|
|
افسانه سادات فرود
|
سلام جهت تست زنده ماندن گیاه با یک چاقوی تیز خراش کوچکی روی شاخه وتنه ایجاد کنید اگر زیر پوست سبز بود یعنی گیاه شما زنده است.
|
|
|
|
|
|
مهسا محمدی
|
|
سلام و عرض ارادت در اسفند ماه 99 یک نهال بید مجنون کاشتم .در خاک بسیار خوب پس از گذشت دو ماه نیمی از بدنه سبز شده و قسمت بالایی آن سبز نشده است.در تنه سبز برگ هایی رشد کرده است.آیا امکام گرفتن بید وجود دارد یا خشک می گردد.لطفا درصورتی که راهکاری وجود دارد راهنمایی بفرمایید؟ سپاس گزارم
پاسخ
مشاهده
|
|
0
|
|
|
|
1
|
|
افسانه سادات فرود
|
سلام خراش کوچکي در قسمت بالاي درخت روي پوست ايجاد کتيد و به ارامي پوست را کنار بزنيد اگر زير پوست سبز باشد بايد منتظر بمانيد.آبياري منظم و عميق به درخت کمک خواهد کرد.براي آبياري سعي کنيد تشتکي بزرگ اطراف درخت درست کنيد تا ميزان آب در دسترس بيشتر باشد و خاک اطراف آن همواره خيس باشد هنگام آبياري بايد مقداري آب استفاده کرد که به شکل عمقي خاک را خيس کند تا ريشه ها به عمق نيز تشويق شوند به عمق خاک گسترش يابند. مثلا با گذاشتن شلنگ آب به مدت 20 دقيقه در پاي گياه مي توان از نفوذ آب به عمق خاک اطمينان حاصل کرد.
|
|
|
|
|
|
مهدی محمدی
|
|
با سلام و احترام درخت بید مجنون دو سه ساله ای رو امسال زمستون خرید کردم و در حیاط منزل در تهران کاشتم به تازگی دچار آفت شده که نمیدونم چه آفتی هست و چه سمی باید استفاده کنم خودش رو ندیدم چه شکلی هست ولی برگها رو میخوره و چیزیشبیه تار عنکبوت پشت برگها ظاهر میشه یا شبیه پیله کرم ها
پاسخ
مشاهده
|
|
0
|
|
|
|
1
|
|
افسانه سادات فرود
|
سلام صبح زود يا عصر با سم ديازينون شاخ و برگ درخت را نحلول پاشي کنيد ، به ازاي هر يک ليتر آب دو سي سي سم مصرف شود و دو هفته بعد تکرار شود.سم پاشي را براي گياهان مجاور هم انجام دهيد.
|
|
|
|
|
|
سید حسینی
|
|
یک بید مجنون حدود ۵.۶ ساله گرفتم تو حلب بود. کناره های حلب رو بریدم همون جوری تو خاک کردم وضعیتش خوب بود و برگاش داشت درشت تر میشد یواش یواش چند تا از شاخه های ریزش سیاه شدن و این سیاهی داره رشد میکنه و داره به تنه اصلی میرسه راه حلش چیه؟ یهو مورچه هم به پاش افتاد برگاش هم خشک شدن کارهایی که کردم سم مورچه ریختم پاش هم محلول هم پودری، کود ۲۰ ۲۰ ۲۰ و ۱۰ ۵۲ ۱۰ و هرمونیک اسید بهش دادم هنز جواب نگرفتم برگاش هنوز در نیومده سیاهیش هم داره رشد میکنه خیلی ممنون میشم راهنمایی کنید
پاسخ
مشاهده
|
|
0
|
|
|
|
1
|
|
افسانه سادات فرود
|
سلام کمبود آب و ايجاد تنش هاي آبي حتي براي يک دوره آبياري در ماههاي گرم سال ، مهمترين عامل در جلب آفات و بيماري مي باشد. بنابر اين دادن آب به خاک در دوره هاي مشخص و لازم اولين شرط در پيشگيري و کنترل است .، شاخههاي مريض، خشک شده و بدشکل را هرس کنيد و بسوزانيد.اگر افتي مشاهده کرديد شاخ و برگ درخت را 2 بار به فاصله دو هفته با سم ديازينون سم پاشي کنيد.يک تا دو نوبت نيز از قارچ کش اکسي کلرور مس به صورت محلول پاشي و آبياري هنگام عصر استفاده شود.
|
|
|
|
|
|
حسین شجاعی
|
|
با سلام و عرض ادب
از اسفند ماه سال گذشته نهال پیوندی بید مجنون با ارتفاع حدود ۳/۵ متر کاشتم.
تا مرداد ماه رشد خوبی داشت و حتی از قسمت پایین تنه هم شروع به رشد ساقه و برگ کرد
از هفته گذشته به طور ناگهانی برگهای درخت خشک شد قسمت پایین تنه به مقدار ۶۰ سانت در طول قهوه ای رنگ شده و حالت سوختگی پیدا کرده
البته در اینناحیه زخمشدگی به دلیل وجود قیم درخت نیز بوده.
لطفا دلیل و راه حل را ارائه فرمایید ممنون.
پاسخ
مشاهده
|
|
0
|
|
|
|
1
|
|
افسانه سادات فرود
|
سلام احتمال بيماري هاي ريشه و طوقه هست ، کمي خاک اطراف تنه کنار زده شود ،از قارچ کش بردوفيکس به صورت آبياري پاي درخت و محلول پاشي مستقيم به تنه ي درخت قسمتي که تغيير رنگ داده استفاده کنيد.سم پاشي ۳ نوبت به فاصله ي ۱۴ روز تکرار شود و پس از درمان با هيوميک اسيد تقويت شود ، آبياري منظم و عميق و با کم شدن رطوبت خاک انجام شود .
|
|
|
|
|
|
امیرعلی مسلسل
|
|
باسلام درخت بیدمجنون یک ساله دارم حدودسه ماه پیش برگهاش زردمیشدومیریخت کودسفیدریختم پاش الان ساقه وبرگاش همه سیاه شده چکارکنم؟راهنمایی کنید لطفا
پاسخ
مشاهده
|
|
0
|
|
|
|
1
|
|
افسانه سادات فرود
|
سلام بيد نياز به آب فراوان دارد . اين درخت در کنار جوي آب و برکه ها و شرايط معتدل رشد بسيار مطلوب دارد. در مناطق گرم و خشک ريشه ها قدرت جذب آب تبخير شده از برگها را ندارند. و وقتي درخت کم آب و ضعيف شود حشرات چوبخوار و پوستخوار به آن حمله مي کنند. براي آبياري سعي کنيد تشتکي بزرگ اطراف درخت درست کنيد تا ميزان آب در دسترس بيشتر باشد و خاک اطراف آن همواره خيس باشد هنگام آبياري بايد مقداري آب استفاده کرد که به شکل عمقي خاک را خيس کند تا ريشه ها به عمق نيز تشويق شوند به عمق خاک گسترش يابند. مثلا با گذاشتن شلنگ آب به مدت 20 دقيقه در پاي گياه مي توان از نفوذ آب به عمق خاک اطمينان حاصل کرد ،از طرفي درختان يکساله نياز به کود ندارند ، در صورت کمبود به مقدار کم مي توان استفاده کرد ، احتمال زياده روي در مصرف کود است ، شستشوي خاک و هرس شاخه هاي خشک به گياه کمک خواهد کرد.
|
|
|
|
|