|
محمد مهاجری
|
|
با سلام و خسته نباشی خدمت همه دوستان عزیز
من جند بار درخت بید کاشتم ولی هربار به دلیلی رشد نکرد
امسال که کاشتم اوایل خیلی خوب بود ولی الان برگ هاش زرد شده و روی تنه لکه های قرمز مایل به قهوه ای ایجاد شده و پوست بعضی از قسمت های تنه سوراخ شده و براده چوب بیرون زده لطفا راهنمایی کنید
پاسخ
مشاهده
|
|
0
|
|
|
|
1
|
|
افسانه سادات فرود
|
سلام
خشکي کشيدن خاک يا آفات ريشه و يا چوب خوار و صدمه ديدن ريشه از علل احتمالي هست ،
بيد نياز به آب فراوان دارد . اين درخت در کنار جوي آب و برکه ها و شرايط معتدل رشد بسيار مطلوب دارد. در مناطق گرم و خشک ريشه ها قدرت جذب آب تبخير شده از برگها را ندارند. و وقتي درخت کم آب و ضعيف شود حشرات چوبخوار و پوستخوار به آن حمله مي کنند. براي آبياري سعي کنيد تشتکي بزرگ اطراف درخت درست کنيد تا ميزان آب در دسترس بيشتر باشد و خاک اطراف آن همواره خيس باشد هنگام آبياري بايد مقداري آب استفاده کرد که به شکل عمقي خاک را خيس کند تا ريشه ها به عمق نيز تشويق شوند به عمق خاک گسترش يابند. مثلا با گذاشتن شلنگ آب به مدت 20 دقيقه در پاي گياه مي توان از نفوذ آب به عمق خاک اطمينان حاصل کرد ،با هرس اصولي و صحيح شاخه ها از سطح تبخير آب از گياه بکاهيد، با استفاده از سموم حشره کش ،دالانها و قسمتهاي خورده شده گياه را کاملا آلوده به سم کنيد تا لاروهاي چوبخوار از بين بروند.
|
|
|
1
|
|
محسن شهاب الدین
|
سلام
علائمي که گفتيد—زرد شدن برگها، لکههاي قرمز مايل به قهوهاي روي تنه و از همه مهمتر سوراخ شدن پوست تنه همراه با خروج براده چوب—خيلي تيپيک و کلاسيک نشان ميدهد که درخت بيدتان احتمالا گرفتار آفات چوبخوار (کرم/سوسکهاي پوست و چوبخوار) شده است. اينها مثل مستأجرهاي بدقلقاند: اول يواش وارد ميشوند، بعد شروع ميکنند به تونل زدن و درخت را از داخل خالي کردن 😅
براده چوب بيرونزده (مثل خاکاره) معمولا يعني لارو داخل چوب در حال تغذيه و حفاري است. در اين حالت، زردي برگها بيشتر از اينکه خودش «بيماري برگ» باشد، نتيجهي ضعف درخت و اختلال در جريان آب و مواد غذايي است. لکههاي قهوهاي/قرمز روي تنه هم ميتواند هم از آسيب آفت باشد هم همراهیِ يک شانکر قارچي/باکتريايي که از زخمها استفاده کرده و وارد شده.
اقدامهاي فوري و کمريسک که همين حالا ميتوانيد انجام دهيد: 1) تنه و شاخههاي اصلي را دقيق بررسي کنيد و هرجا سوراخ فعال + براده تازه ديديد علامت بزنيد. 2) اگر شاخهاي بهوضوح ضعيف، خشک يا شديدا آلوده است، هرس کنيد و چوب آلوده را از باغ خارج کنيد (زير درخت رها نکنيد). 3) بيد تشنهاش که شود سريع قهر ميکند؛ آبياري را منظم و عميق کنيد (نه هر روز کمکم، بلکه با فاصله ولي حسابي)، و پاي درخت را با مالچ سبک بپوشانيد تا رطوبت نگه دارد.
براي کنترل آفت چوبخوار، نکته اين است که سمپاشي سطحي روي تنه، وقتي لارو داخل چوب است، معمولاً خيلي اثر ندارد. راه اصوليتر اينهاست: مديريت بهداشت و هرس (حذف کانونها)، تقويت درخت (آبياري درست و تغذيه متعادل؛ کود ازته زياد ندهيد که نرم و آبدار و جذابترش ميکند)، و در موارد شديد استفاده هدفمند از روشهاي تزريق/درمان موضعي که بهتر است با نظر کارشناس محل و با شناخت آفت منطقه انجام شود. اگر سوراخها کم و محدودند، گاهي ميشود با يک سيم نازک لارو را در کانالها از بين برد، ولي اگر تعداد زياد است، يعني ماجرا جديتر از «يک مهمان ناخوانده» است 😬
براي اينکه تشخيص دقيقتر شود (و نسخه دقيقتري بدهم)، لطفاً بگوييد: سن نهال/درخت چقدر است؟ بيد را از قلمه کاشتهايد يا نهال؟ محل کاشت آفتابگير است يا نيمسايه؟ آبياريتان چند وقت يکبار و چقدر است؟ و اگر ميتوانيد، از سوراخها، براده چوب، و لکههاي تنه يک عکس واضح بفرستيد. چون نوع آفت (و حتي احتمال شانکر) با شکل سوراخ، محل خروج براده و الگوي لکهها فرق ميکند.
در پايان، براي آشنايي بيشتر با آفات چوبخوار، شانکرها و اصول نگهداري بيد و درختان زينتي، پيشنهاد ميکنم مقالات سايت نارگيل را مطالعه نماييد 🌿
|
|
|
|
|
|
داود رحمتی
|
|
سلام درخت توی حیاط ما حدود هشت ماه پیش کاشته شده در مسیر آب و با حلبی که درخت درآن قرار داشت پس از سوراخ کردن کاشتیم.بسیارعالی شروع به اضافه کردن شاخ وبرگ خودکرداز روزاول بعضی جاهای درخت لکه های سیاهی وجودداشت یکی از شاخه ها خشک شد بریدم چند وقت بعد یک شاخه بزرگ واصلی خشک شد همین شاخه قبلا از بالا سیاه میشد از چند سانت پایینتر میبریدم ولی بطور ناگهانی این بار از محل اتصال به بدنه اصلی شروع به خشک شدن کرد نه سیاه بشه چون قبلا ازبالا سیاه میشد.حال با توجه به اشارات ! بنده را راهنمایی کنید...
پاسخ
مشاهده
|
|
1
|
|
|
|
1
|
|
افسانه سادات فرود
|
نباید با حلبی می کاشتید احتمال صدمه دیدن ریشه است با توجه به علائم گفته شده استفاده از قارچ کش توصیه می شود ،در هنگام کاشت، ظرف گلدان (پلاستيک، سفال و...) با احتياط جدا گردد و از کاشت نهال با گلدان و ظرف خودداري گردد بهترين زمان براي انتقال نهال گلداني به خاک اصلي و بيرون آوردن نهال از گلدان، هنگامي خواهد بود که گودال براي کاشت نهال حفر و آماده شده باشد. دهانه گودال درخت کاري بايد دو برابر قطر دهانه گلدان حفر شود.لازم است که به خاک کنده شده اطراف گودال مقداري کود اضافه شود زيرا نهال هاي گلداني را در نهالستان ها و يا گلخانه ها براي آن که زودتر رشد کنند و به بازار عرضه شوند، در شرايط مناسبي پرورش مي دهند. بنابراين اگر در هنگام کاشت نهال در محل اصلي، شرايط داخل گودال، مناسب گياه نباشد نهال خوب رشد نخواهد کرد. براي مثال اگر خاک اطراف گودال سفت باشد و يا گودال تنگ تر از حد معمول حفر شده باشد ريشه هاي گياه در محيط فشرده و تنگي قرار مي گيرند و به جاي رشد طبيعي به ناچار در اطراف ريشه اصلي به طرف بالا يا دور تنه گياه مي پيچند. در اين شرايط گياه داراي ريشه سطحي مي شود و نمي تواند آب و مواد غذايي را به حد کافي از زمين اطراف خود به دست آورد و به گياه برساند. به علاوه با رشد کم و ناکافي ريشه ها، احتمال دارد پس از گذشت مدتي گياه خشک شود و يا مقاومت خود را در برابر باد و طوفان از دست بدهد.وقتي نهال از گلدان بيرون آورده مي شود بايد دقت گردد که ريشه هاي اضافي و پيچ خورده و صدمه ديده قطع شود و اگر امکان دارد، ريشه هايي که درهم شده اند، جدا شود و به حالت طبيعي درآيد.گياه بايد اندکي بالاتر از آنچه در گلدان بوده است در گودال قرار گيرد و اگر گودال حفر شده عميق باشد، بايد مقداري خاک و کود در کف آن ريخته و با لگد سفت و محکم شود سپس نهال بر روي آن گذاشته شود. براي نتيجه بهتر، گودال قبل از کاشت نهال آبياري مي شود و بايد صبر کرد آب آن زهکشي شود و به اطراف و پايين گودال نفوذ کند. پس از گذاشتن نهال در گودال اطراف آن با خاک مخلوط و کود پر مي شود. خاک اطراف نهال بايد محکم باشد ولي نه در آن حد که فشرده و سخت گردد. براي آبياري، اطراف نهال بايد به صورت حوضچه درآيد و به آن آب کافي داده شود.
|
|
|
|
|
|
kamran rashedi
|
|
سلام.باتشکر از سایت خوبتون
من برای چهارمین بار نهال بید مجنون کاشتم بار اولم تو گودال کود دامی ریختم و هر دو روز یکبار به انان اب میدادم اوایل تابستان برگهاشان زرد میشد که من به آنها کود اهن میدادم رفع میشد اما اواخر تابستان ساقه هاش سیاه میشد و آخر خشک میشدن میشه راهنماییم کنین که باز بکارم .البته در همدان جواب میده؟شاید بخاطر اب و هوا باشه .باتشکر
پاسخ
مشاهده
|
|
1
|
|
|
|
1
|
|
مهندس رامندی
|
شما در اسفند اقدام به کاشت نمایید ودر فصول گرم وتابستان به صورت روزانه ابیاری کنید.
|
|
|
1
|
|
kamran rashedi
|
سلام شرمنده.منالان که نهال خشک شدرو بیرون کشیدم زیر خاک قسمتی از ریشه ها انگار سوخته مثل زغال شده و خاکسترم داره دقیقا مثل زغال .
|
|
|
1
|
|
مهندس رامندی
|
ممکن زهکش خاک خوب نبوده باشه ویا نهالی که تهیه کردید بیمار ی ریشه داشته است
|
|
|
1
|
|
kamran rashedi
|
سلام سوال آخر به خاکش چی اظافه کنم که جواب بده؟من از هیچ درختی خوشم نمیاد عاشق بید مجنونم
|
|
|
1
|
|
مهندس رامندی
|
شما باید در هنگام کاشت در خاکش مخلوط ماسه،کود دامی وخاک باغچه بریزید.بهتره عمق چاله رو بیشتر بگیرید وکف چاله ماسه شسته بریزید بعد در خت بکارید ومخلوط خاکی بریزید
|
|
|
|
|
|
atena naseri
|
|
سلام روی تنه درخت بید مجنون تعداد زیادی از این حشرات دیده می شوند. به علاوه روی برگها شته سبز رنگ دیده میشود. درمان پیشنهادی شما چیست؟ تشکر وسپاس فراوان.
پاسخ
مشاهده
|
|
0
|
|
|
|
1
|
|
مهندس رامندی
|
باید با سموم شیمیایی مانند دیازینون ومالاتیون سممپاشی شود ویا سموم سیستمیک مانند متاسیستوکس و...
|
|
|
|
|
|
مصطفی لشکری
|
|
خسته نباشید من یه درخت بید مجنون 4 ساله دارم که چند وقته که تنه ی و ساقه ی اصلی اون از پاین مخصوصا اون خیلی سیاه شده و بعضی جا ها حفرهای ریز و سیاه هست انگار راه کرم که بعضی وقت ها از اونها خاک اره ریخته بیرون و الان تقریبا بعضی از برگ هاش زد شدن من از سم دیپازون استفاده کردم ایا مشکلش برطرف میشه؟؟؟
لطفا در اسرع وقت جواب بدید
سپاسگزارم
پاسخ
مشاهده
|
|
0
|
|
|
|
3
|
|
افسانه سادات فرود
|
کمبود آب و ايجاد تنش هاي آبي حتي براي يک دوره آبياري در ماههاي گرم سال ، مهمترين عامل در جلب اين آفت مي باشد. بنابر اين دادن آب به خاک در دوره هاي مشخص و لازم اولين شرط در پيشگيري و کنترل است .، شاخههاي مريض، خشک شده و بدشکل که لانههاي خوبي براي فعاليت حشرات چوبخوار هستند را هرس کنيد و بسوزانيد.اگر لارو آفت در داخل سوراخ ها هست سر يک سيم مفتولي پنبه آغشته به الکل بزنيد و در داخل سوراخ فرو کنيد تا کرم از بين برود و يا سم ديازينون را با سرنگ مستقيما درمحل سوراخ ها تزريق کنيد و سپس محل سوراخ را چسب باغباني بزنيد.شاخ و برگ درخت را 2 بار به فاصله دو هفته با سم ديازينون سم پاشي کنيد.
|
|
|
|
|
|
علیرضا احمدنژاد
|
|
سلام ،خسته نباشید .من یک درخت بید مجنون دارم که برگهاش دونه های زرد مایل به نارنج میزنه و خشک میشه و میریزه ،درظمن تنه درخت در قسمت پایین مثل اینکه موریانه خورده باشه شده ،ممنون میشم کمکم کنید????
پاسخ
مشاهده
|
|
0
|
|
|
|
1
|
|
افسانه سادات فرود
|
سلام
بيد مجنون به آب فراوان و مکاني سايه آفتاب احتياج دارد گرما و کم آبي و کمبود مواد غذايي باعث ضعف و از بين رفتن درخت مي شود و زماني که درخت ضعيف ميشه آفات چوب خوار و پوست خوار هم به درخت حمله مي کنند ،بنابر اين در بهار به مقدار کافي کود دامي پوسيده با خاک اطراف درخت مخلوط کنيد و با کود شيميايي کامل يک تا دو بار در طي فصل رشد تقويتش کنيد و آبياري را هم منظم انجام دهيد ، دوره هاي طولاني خشکي مي تواندموجب بروز نوک و حاشيه قهوه اي رنگ در برگها و ريزش آنان شود. در مورد گياهان جوان بهتر است که در طي 4-3 سال اوليه زماني که سطح خاک نسبتا خشک شده بود نسبت به آبياري آن اقدام کرد تا به رشد آن کمک شود. همچنين هنگام آبياري بايد مقداري آب استفاده کرد که به شکل عمقي خاک را خيس کند تا ريشه ها به عمق نيز تشويق شوند . مثلا با گذاشتن شلنگ آب به مدت 20 دقيقه در پاي گياه مي توان از نفوذ آب به عمق خاک اطمينان حاصل کرد.براي از بين بردن آفات از سم ديازينون استفاده کنيد به ازاي هر ليتر آب 3 سي سي از سم استفاده شود و به صورت آبياري پاي درخت داده شود.مقداری را نیز به زیر و روی برگ ها و شاخه ها اسپری شود .
|
|
|
|
|
|
سوان غریبیان
|
|
با سلام و خسته نباشید
می خواستم بپرسم برای جلوگیری از قیری شدن برگ های بید مجنون ( بیماری که در توضیحات فرمودید)
چه باید کرد؟
اگر درختی این بیماری رو داشت درمان چیست؟
با تشکر
پاسخ
مشاهده
|
|
0
|
|
|
|
1
|
|
افسانه سادات فرود
|
سلام
اهمیت بیماری معمولاً به حدی نیست که نیاز به کنترل باشد. تنها راه عملی در جهت مبارزه با بیماری خارج کردن منابع آلودگی با جمع آوری و از بین بردن برگهای آلوده است.
|
|
|
|
|
|
milad mohammadi
|
|
سلام
پارسال 2تا درخت بید فر و 2تا درخت بید کاشتم...برگ هاش کلی موجود سیاه هست و پایین تنه انگار خورده شده و برگها شروع به زرد شدن کرده...
راهنمایی کنید علت چیه؟؟
با سپاس
پاسخ
مشاهده
|
|
0
|
|
|
|
1
|
|
افسانه سادات فرود
|
سلام
بيد مجنون به آب فراوان و مکاني سايه آفتاب احتياج دارد گرما و کم آبي و کمبود مواد غذايي باعث ضعف و از بين رفتن درخت مي شود و زماني که درخت ضعيف ميشه آفات چوب خوار و پوست خوار هم به درخت حمله مي کنند ،بنابر اين در بهار به مقدار کافي کود دامي پوسيده با خاک اطراف درخت مخلوط کنيد و با کود شيميايي کامل يک تا دو بار در طي فصل رشد تقويتش کنيد و آبياري را هم منظم انجام دهيد ،همچنين هنگام آبياري بايد مقداري آب استفاده کرد که به شکل عمقي خاک را خيس کند تا ريشه ها به عمق نيز تشويق شوند . مثلا با گذاشتن شلنگ آب به مدت 20 دقيقه در پاي گياه مي توان از نفوذ آب به عمق خاک اطمينان حاصل کرد.براي از بين بردن آفات از سم ديازينون استفاده کنيد به ازاي هر ليتر آب 3 سي سي از سم استفاده شود و به صورت آبياري پاي درخت داده شود ،مقداری را نیز روی برگ ها اسپری کنید .
|
|
|
|
|
|
سید حسین بشیری
|
با سلام یک اصله بید مجنون تقریبا 8 ساله با بن تقریب 60 در منزل دارم بهار امسال قشنگ سبز و سرحال بود تا اینکه چند وقت پیش به دلیل بنایی نتونستیم حدود 10 روزی آب مناسب بهش بدیم الان مدتی هست برگهای درخت در حال ریختن هست و تقریبا در حال کچل شدن و از سر شاخه در حال خشک شدن هست تا اونجایی که تونستم سرشاخه خشک رو از چند سانت بالاتر زدم ولی چون ارتفاع درخت بلنده امکان سرشاخه زدن بقیه وجود نداره نمیدونم علتش چی هست هر روز هم پرآب آبیاری میکنم ممنون میشم راهنمایی کنید
پاسخ
مشاهده
|
|
-1
|
|
|
|
1
|
|
افسانه سادات فرود
|
سلام
بید مجنون به خشکی بسیار حساس است .گرما و کم آبي و کمبود مواد غذايي باعث ضعف و از بين رفتن درخت مي شود .براي تست زنده بودن گياه با يک وسيله تيزابتدا خراشي کوچک در ساقه گياه ايجاد نماييد واندکي پوست را کنار بزنيد.در صورتي که زير پوست سبز يا سبز مايل به زرد بود نشان دهنده زنده بودن گياه شماست ،در غير اين صورت در مورد تنه اين کار را انجام دهيد تا از زنده بودن يا نبودن گياهتان مطمئن شويد.در صورت زنده بودن گياه وبا ايجاد شرايط ايده ال مجددا جوانه خواهد زد
آبياري را هم منظم انجام دهيد ، در مورد گياهان جوان بهتر است که در طي 4-3 سال اوليه زماني که سطح خاک نسبتا خشک شده بود نسبت به آبياري آن اقدام کرد تا به رشد آن کمک شود. همچنين هنگام آبياري بايد مقداري آب استفاده کرد که به شکل عمقي خاک را خيس کند تا ريشه ها به عمق نيز تشويق شوند . مثلا با گذاشتن شلنگ آب به مدت 20 دقيقه در پاي گياه مي توان از نفوذ آب به عمق خاک اطمينان حاصل کرد.
|
|
|
|
|
|
پویا بوربور
|
|
سلام
چند وقته که به آپارتمان جدید اومدیم.تو باغچه ۱ بید مجنون نسبتا بلند هست.ا ماهی میشه که برگهاش شدیدا میریزه به زوری که دیگه میشه گفت برگ زیادی براش نمونده.روزی یک بار با شلنگ آبیاری میکنم.
ممنون میشم راهنمایی کنید
پاسخ
مشاهده
|
|
0
|
|
|
|
1
|
|
مهندس رامندی
|
باید سیرابش کنید چون گرما برای این گیاه مضره وخشکی باعث مرگ اینگیاه میشه
|
|
|
|
|