|
مهدی نصیری
|
|
سلام
یک بید مجنون قدیمی دارم که روی برگ هاش کپک هایی با رنگ نارنجی و زرد زده و تقریبا کل آن را فرا گرفته. از طرفی خیلی از برگ های دیگه هم خشک شدن.
ممنون می شم راهنمایی کنید
پاسخ
مشاهده
|
|
0
|
|
|
|
1
|
|
افسانه سادات فرود
|
سلام
احتمال بیماری قارچی و آفت هست ،به ازای هر لیتر آب یک قاشق چای خوری سم مانکوزب+ یک قاشق چای خوری سم دیازینون استفاده کنید و خوب به هم زنید سپس به زیر و روی برگ ها اسپری کنید در صورت لزوم 15 روز بعد مجددا سم پاشی را تکرار کنید .
|
|
|
|
|
|
alireza hoseini
|
|
با سلام و تشکر از سایتتون. من یک درخت بید 3 ساله در حیاط خونمون دارم که از مردادماه برگهاش زرد شد و ریخت و 2 ماه هست که دیگه هیچ برگی نداره می خواستم بدونم آیا امکان داره درخت بخاطر ضعیف شدن به خواب رفته باشه و بهار دواره سبز بشه. الان پوست تنه درخت خشک شده و ترک بداشته از تنه جدا میشه.زیرش پوشش قهوه ای رنگ هست و بعد از خراشیدن پوشش قهوه های رنگ یک پوشش سفبد هست.آیا درخت زنده هست.
با تشکر
پاسخ
مشاهده
|
|
0
|
|
|
|
1
|
|
افسانه سادات فرود
|
سلام
براي اينکه بفهميد خشک شده يا نه. يکي از ساقهها را خم کنيد اگر منعطف بود و نشکست و وقتي ميبريد داخلش سبز بود يعني گياه شما خشک نشده ولي اگر شکست و مثل چوب خشک بود آنوقت قسمتهايي از ساقهها که ميشکنند خشک شدهاند و بهتر است ساقههاي خشک را هرس کنيد.خشکي کشيدن خاک يا آفات ريشه و يا چوب خوار و صدمه ديدن ريشه از علل احتمالي هست ،بيد نياز به آب فراوان دارد . اين درخت در کنار جوي آب و برکه ها و شرايط معتدل رشد بسيار مطلوب دارد. در مناطق گرم و خشک ريشه ها قدرت جذب آب تبخير شده از برگها را ندارند. و وقتي درخت کم آب و ضعيف شود حشرات چوبخوار و پوستخوار به آن حمله مي کنند. براي آبياري سعي کنيد تشتکي بزرگ اطراف درخت درست کنيد تا ميزان آب در دسترس بيشتر باشد و خاک اطراف آن همواره خيس باشد هنگام آبياري بايد مقداري آب استفاده کرد که به شکل عمقي خاک را خيس کند تا ريشه ها به عمق نيز تشويق شوند به عمق خاک گسترش يابند. مثلا با گذاشتن شلنگ آب به مدت 20 دقيقه در پاي گياه مي توان از نفوذ آب به عمق خاک اطمينان حاصل کرد ،با هرس اصولي و صحيح شاخه ها از سطح تبخير آب از گياه بکاهيد، با استفاده از سموم حشره کش دالانها و قسمتهاي خورده شده گياه را کاملا آلوده به سم کنيد تا لاروهاي چوبخوار از بين بروند.
|
|
|
|
|
|
سعید صدقی
|
|
سلام / آیا این درخت در شرایط آب و هوایی گرم جنوب رشد میکند ؟ مثل شهر دزفول ؟
پاسخ
مشاهده
|
|
0
|
|
|
|
1
|
|
مهندس رامندی
|
مجنون برای شرایط اب وهوایی معتدل وپر اب مناسبه ودر شرایط گرم معمولا سخت میگیره وبهتره از درختان دیگه استفاده بشود
|
|
|
|
|
|
امید محمدنژاد
|
|
برای از بین بردن مشکل قیری شدن برگهای بید باید از چه سمی استفاده کرد با تشکر از شما
پاسخ
مشاهده
|
|
0
|
|
|
|
1
|
|
افسانه سادات فرود
|
اهمیت بیماری معمولاً به حدی نیست که نیاز به کنترل باشد , راه مقابله خاصي تا به حال براي آن کشف نشده تنها راه عملی در جهت مبارزه با بیماری خارج کردن منابع آلودگی با جمع آوری و از بین بردن برگهای آلوده است.
|
|
|
|
|
|
ارمه قائم مقامی
|
|
من می خوام یه بید مجنون بخرم و توی محوطه مجتمع بکارم.میشه لطفا راهنمایی کنید که موقع خرید و کاشت به چه نکاتی باید توجه کنم؟
چند ساله بخرم بهتره؟
پاسخ
مشاهده
|
|
0
|
|
|
|
1
|
|
افسانه سادات فرود
|
نهال ها را از افراد و مکان های معتبر و شناخته شده، تهیه کنید.برای موفقیت بیشتر، نهال های دو یا سه ساله را انتخاب کنید.توجه داشته باشید در زمان حمل و نقل، ریشه های نهال نباید در معرض هوا قرار بگیرد.در هنگام کاشت، ظرف گلدان (پلاستیک، سفال و...) با احتیاط جدا گردد و از کاشت نهال با گلدان و ظرف خودداری گردد.هنگامی که برای تهیۀ نهال به مراکز تولید و فروش نهال مراجعه می شود، باید به ظاهر و شکل گیاه و سالم بودن شاخ و برگ و کافی بودن ریشۀ آن دقت شود و نهال به طور کامل بررسی گردد. البته مشخص کردن وضع ریشه های نهال قبل از آن که از گلدان بیرون آورده شود کار دشواری است ولی می توان ظاهر ریشه را بررسی کرد و اگر ریشه ها از سطح خاک اطراف گلدان و سوراخ های اطراف آن بیرون زده باشد از انتخاب این نهال ها خودداری شود. گلدانی که تنۀ اصلی نهال آن نازک باشد و استقامت کافی نداشته باشد و یا این که میزان شاخ و برگ آن نسبت به مقدار ریشه متناسب نباشد یا شاخه های شکسته و خشک شده داشته باشد نهال خوبی نخواهد بود.رنگ برگ ها باید سبز معمولی یا سبز تیره یکدست باشد. هم چنین آثار ضعف و پژمردگی در برگ ها دیده نشود.با توجه به نکات مزبور، پس از انتخاب گلدان، بهترین زمان برای انتقال نهال گلدانی به خاک اصلی و بیرون آوردن نهال از گلدان، هنگامی خواهد بود که گودال برای کاشت نهال حفر و آماده شده باشد. دهانۀ گودال درخت کاری باید دو برابر قطر دهانۀ گلدان حفر شود.لازم است که به خاک کنده شدۀ اطراف گودال مقداری کود اضافه شود زیرا نهال های گلدانی را در نهالستان ها و یا گلخانه ها برای آن که زودتر رشد کنند و به بازار عرضه شوند، در شرایط مناسبی پرورش می دهند. بنابراین اگر در هنگام کاشت نهال در محل اصلی، شرایط داخل گودال، مناسب گیاه نباشد نهال خوب رشد نخواهد کرد. برای مثال اگر خاک اطراف گودال سفت باشد و یا گودال تنگ تر از حد معمول حفر شده باشد ریشه های گیاه در محیط فشرده و تنگی قرار می گیرند و به جای رشد طبیعی به ناچار در اطراف ریشۀ اصلی به طرف بالا یا دور تنۀ گیاه می پیچند. در این شرایط گیاه دارای ریشۀ سطحی می شود و نمی تواند آب و مواد غذایی را به حد کافی از زمین اطراف خود به دست آورد و به گیاه برساند. به علاوه با رشد کم و ناکافی ریشه ها، احتمال دارد پس از گذشت مدتی گیاه خشک شود و یا مقاومت خود را در برابر باد و طوفان از دست بدهد.وقتی نهال از گلدان بیرون آورده می شود باید دقت گردد که ریشه های اضافی و پیچ خورده و صدمه دیده قطع شود و اگر امکان دارد، ریشه هایی که درهم شده اند، جدا شود و به حالت طبیعی درآید.گیاه باید اندکی بالاتر از آنچه در گلدان بوده است در گودال قرار گیرد و اگر گودال حفر شده عمیق باشد، باید مقداری خاک و کود در کف آن ریخته و با لگد سفت و محکم شود سپس نهال بر روی آن گذاشته شود. برای نتیجۀ بهتر، گودال قبل از کاشت نهال آبیاری می شود و باید صبر کرد آب آن زهکشی شود و به اطراف و پایین گودال نفوذ کند. پس از گذاشتن نهال در گودال اطراف آن با خاک مخلوط و کود پر می شود. خاک اطراف نهال باید محکم باشد ولی نه در آن حد که فشرده و سخت گردد. برای آبیاری، اطراف نهال باید به صورت حوضچه درآید و به آن آب کافی داده شود.
|
|
|
|
|
|
پوریا قاسمی
|
|
با عرض سلام و تشکرازجوابگویی شما به سوالات قبلی.
از نهال بید مجنون میخواستم تکثیر کنم این کار رو چجوری میشه انجام داد. میشه قلمه زد و از کجا؟؟؟و آیا میشه با همون قلمه درخت بونسای بید مجنون درست کرد؟؟
پاسخ
مشاهده
|
|
0
|
|
|
|
1
|
|
مهندس رامندی
|
این گیاه را می توان با استفاده از قلمه چوب نرم (چوب سبز) در بهار و تابستان و همچنین قلمه چوب سخت (چوب رسیده) در اواخر پاییز / اوایل زمستان تکثیر کرد.در مورد قلمه چوب نرم طول قلمه می تواند 90-45 سانتیمتر با قطری به اندازه حدود 2-1.5 سانتیمتر باشد البته بهترین نتیجه با قطر 5-3 سانتیمتر بدست می آید . بجز قسمت انتهایی قلمه، جوانه و یا برگهای موجود در قسمتهای پایینی قطع می شوند. در مورد قلمه تهیه شده از چوب سخت ، طول قلمه در حدود 30 سانتیمتر است. قلمه ها را می توان به شکل افقی در میان شن مرطوب قرار داد و در سراسر فصل زمستان آنها را در مکانی سرد اما به دور از خطر یخزدگی نگهداری کرد. با فرارسیدن بهار می توان قلمه ها را کاشت. توجه کنید که برای هر دو نوع قلمه(چوب نرم و چوب سخت) ، طول کوتاه تر را نیز می توان در نظر گرفت اما باید حداقل دو جوانه بر روی طول قلمه وجود داشته باشد. برای کاشت قلمه ها میتوان از مخلوط خاک برگ+خاک معمولی استفاده کرد. عمق مکان کاشت باید حداقل به اندازه تمام طول قلمه ها باشد البته تمامی قلمه به درون خاک فرو نمی رود و حدود یک سوم آن بیرون از خاک باقی میماند و دو سوم آن در خاک کاشته میشود. به طور کل مکان نگهداری قلمه ها باید روشن اما به دور از نور مستقیم آفتاب باشد و همچنین نباید اجازه دهیم که بستر کاشت قلمه ها خشک شود. ریشهزایی قلمه ها در حدود 3-2 هفته طول می کشد و زمانی که برگهای سبز و جوان بر روی قلمه ها شروع به رویش کرد میتوان نسبت به جابجایی قلمه ها اقدام کرد. البته در رابطه با انتقال به فضای باز بهتر است که قلمه ها را پس از ریشه دهی به گلدان منتقل کرد و انها را در طی زمستان در مکانی سرد نگهداشت تا از خطر یخبندان زمستانی در امان باشند و انتهای زمستان /اوایل بهار نسبت به کاشت آنان در مکان اصلی در فضای باز اقدام کرد.
|
|
|
|
|
|
مسعود ساراني
|
|
سلام بيد مجنون مرغوبي رو قلمه زدم. در اسفند. دربهار رشد كرد و بعد از تقريبا 10برگ، برگهاش پسته اي رنگ شد، و رشدش بسيار آهسته شد. بخوبي آب ميخوره ولي روز به روز ضعيفتر و زردتر ميشه، چكارش كنم؟ بيد خيلي قشنگيه و حيفم مياد بميره
پاسخ
مشاهده
|
|
0
|
|
|
|
1
|
|
افسانه سادات فرود
|
سلام
احتمال کمبود مواد غذایی و آبیاری کم است .بيد نياز به آب فراوان دارد . اين درخت در کنار جوي آب و برکه ها و شرايط معتدل رشد بسيار مطلوب دارد. در مناطق گرم و خشک ريشه ها قدرت جذب آب تبخير شده از برگها را ندارند. و وقتي درخت کم آب و ضعيف شود حشرات چوبخوار و پوستخوار به آن حمله مي کنند. براي آبياري سعي کنيد تشتکي بزرگ اطراف درخت درست کنيد تا ميزان آب در دسترس بيشتر باشد و خاک اطراف آن همواره خيس باشد هنگام آبياري بايد مقداري آب استفاده کرد که به شکل عمقي خاک را خيس کند تا ريشه ها به عمق نيز تشويق شوند به عمق خاک گسترش يابند. مثلا با گذاشتن شلنگ آب به مدت 20 دقيقه در پاي گياه مي توان از نفوذ آب به عمق خاک اطمينان حاصل کرد .با کود 10 _10 _10+آهن هم تقویتش کنید تا اگر کمبود مواد غذایی باشه جبران بشه
|
|
|
|
|
|
مهدی حسینی
|
|
با سلام خدمت همه ی نارگیلی ها.من سه تا بید سه متری و پیوندی رو یکساله کاشتم .تا اول خرداد درخت سالم و شاداب بود ولی تقریبا برگاش دو هفته است که شروع میکنه به زرد شدن ولی نمیریزه.تو افتاب کامله و هفته ای یکبار به طور کامل ابیاری میشه.راستی اولای اردیبهشت هرس شده و نصف شاخه هاش رو هرس کردم امکان داره قهر کرده باشه با تشکر از سایت خوبتون.
پاسخ
مشاهده
|
|
0
|
|
|
|
0
|
|
مهندس رامندی
|
با گرم شدن هوا باید دفعات ابیاری رو بیشتر کنید.حداقل هفته ای 2-3 مرتبه.بید مجنون نیاز ابی بالایی دارد.
|
|
|
|
|
|
حمید عبدالهی یان
|
|
سلام
منظور از زهکش بودن خاک چیست ؟
خاک سبک با زهکشی خوب چه ویژگی هایی دارد ؟
و چگونه باید برای درخت بید مجنون خاک حاصلخیز و مرطوب با زهکشی خوب بسازیم .
با سپاس فراوان .
پاسخ
مشاهده
|
|
1
|
|
|
|
0
|
|
مهندس رامندی
|
منظوراززهکش ایجادشرایط مناسب برای خروج اب اضافی ازگلدان است.ریشه گیاه علاوه براب وموادغذایی به اکسیژن نیزجهت تنفس نیازدارندودرصورت زیادبودن وماندن اب درخاک منافذموجودازاب پرشده وهواازبین میره ودرنتیجه ریشه خفه وگیاه به مرورضعیف وازبین خواهدرفت.
برای ایجادزهکش بایداولاازبازبودن سوراخ انتهای گلدان مطمین شویدواگربسته است انرابازویاگشادترکنید.در ضمن
از جمع شدن اب در زیر گلدانی جلوگیری کنیدویا داخل زیر گلدانی(بین گلدان و زیر گلدانی)یک لایه سنگریزه قرار دهید به نحوی که خاک گلدان در تماس مستقیم با آب قرار نگیرد.این کار در جلوگیری از باتلاقی شدن خاک موثر است.
در مورد گیاهان باغچه ای ایجاد زهکش کار مشکلیه وتا حدی به جنس خاک و... داره
|
|
|
|
|
|
سیاوش سلیمی
|
|
سلام.حدود سه ماهه یه دونه درخت بید مجنون به ارتفاع 2 متر جلوی منزل کاشتم.الان حدود دو ماهه شروع به سبز کردن کرده و شاخه هایی به طول 30 سانتی متر از شاخه های اصلی درخت جوانه و رشد کرده است.الان چند روزی میشه که برگ های سبز شروع به ریزش کرده و رنگ قسمت هایی از پوست شاخه ها به رنگ سیاه درآمده.پای درخت کود گوسفند ریخته شده و آبیاری منظم و هر دو روز به مقدار 20 لیتر آبیاری میشود.با توجه به شرایط بالا دلیل ریزش برگ های سبز و سیاه شدن قسمت هایی از پوست شاخه ها چیست.
در ضمن چرا با توجه به ارتفاع 2 متری درخت که ارتفاع پیوند در یک متری قرار دارد چرا شاخه ها به صورت چتری پایین نمیان.در موقه خرید فروشنده گفت که پیوند درخت بالا است و 2 سال زمان میبرد تا شاخه ها آویزان و به صورت چتری درآیند.آیا گفته های فروشنده درست است.
با تشکر
پاسخ
مشاهده
|
|
0
|
|
|
|
1
|
|
مهندس رامندی
|
گرمای هوا وافتاب تند ونیز ریشه ضعیف گیاه از علل احتمالی این عارضه است.
تا خاکش خشک شد بهش اب بدهید. به مرور برگهاش اویزان میشه ولی هرس شاخه ها در فصل مناسب هم میتونه موثر باشه
|
|
|
0
|
|
سیاوش سلیمی
|
آفتاب به صورت مستقیم به درخت نمیخوره چون کوچه ما پر از درخته و درخت های اطراف تا حدودی جلوگیری می کنه از تابش آفتاب.فقط حدود 2 الی 3 ساعت نور به درخت می خوره (از ساعت 10 صبح تا 1 بعد از ظهر) اونم نه کامل به صورت این که نور آفتاب از لابه لای درختا عبور کنه و به درخت بید برسه.
|
|
|
1
|
|
مهندس رامندی
|
این گیاه برای مناطق معتدل مناسبه ودر مناطق خشک سخت میگیره ورد ضمن گرمای هوا وریشه ضعیف گیاه هم مزید برعلت میشه.با ابیاری زیاد باید سعی نمایید تا گیاه تابستان رو بگذرونه
|
|
|
1
|
|
محسن شهاب الدین
|
سلام
با توضيحاتي که داديد (کاشت تازه، نور کم، آبياري منظم، کود گوسفندي، و سياه شدن بخشهايي از پوست شاخه)، محتملترين سناريو اينه که درخت شما همزمان درگير استرس جابهجايي/کاشت و يکي از مشکلات رطوبتي-قارچي در شاخهها شده. بيد مجنون کلاً درخت “آبدوست”ي هست، ولي paradox ماجرا اينه که اگر خاک دائم خيس و سنگين بشه يا زهکش خوب نباشه، خيلي سريع حالش بد ميشه و شروع ميکنه برگهاي حتي سبز رو هم ريختن 😅
ريزش برگ سبز در بيد تازهکاشت معمولاً از چند عامل مياد: ۱) استرس انتقال و ريشهزايي (تا ريشهها جا بيفتن، درخت براي کم کردن مصرف آب، برگ ميريزه)، ۲) کمبود نور (۲ تا ۳ ساعت نور فيلترشده براي بيد مجنون واقعاً کمه؛ بيد عاشق آفتاب کامل يا حداقل نور زيادِ چندساعته و قويه)، ۳) نوسان رطوبت يا خفگي ريشه (آبياري هر دو روز ۲۰ ليتر “ممکنه” مناسب باشه، ولي فقط وقتي خاک سبک و زهکش عالي باشه؛ در خاکهاي رسي/سنگين، همين مقدار ميتونه ريشه رو خفه کنه و برگها رو بريزونه).
سياه شدن قسمتهايي از پوست شاخهها بيشتر از همه من رو ياد اينها مياندازه: شانکر شاخه (Canker) يا آسيب سرما/تنش که بعدش قارچها و باکتريها از همون زخمها وارد ميشن. شانکرها معمولاً به شکل لکههاي تيره/سياه روي پوست، گاهي همراه با ترک، فرورفتگي يا خشکيدگي سرشاخه ديده ميشن. اگر اون شاخهها از نوک شروع به خشک شدن ميکنن يا پوستشون راحت کنده ميشه، احتمال شانکر و مرگ سرشاخه بيشتره. (بيدها متأسفانه در اين مورد هم “زودرنج”اند.)
يک نکته خيلي مهم: کود گوسفندي اگر تازه و کاملاً پوسيده نباشه، ميتونه باعث سوختگي ريشه يا شور شدن موضعي خاک بشه؛ از طرفي هم خاک رو سنگينتر و مرطوبتر نگه ميداره و شرايط رو براي بيماريهاي ريشه و طوقه بهتر ميکنه. پس اگر کود تازه بوده يا زياد ريختيد، بهتره در اولين فرصت کود را از تماس مستقيم با طوقه و نزديک ريشه کنار بزنيد و سطح خاک را کمي سبکتر کنيد.
براي اينکه دقيقتر تشخيص بديم، اين بررسيهاي سريع رو انجام بديد (خانگي ولي خيلي راهگشا): ۱) ۱۰ سانت زير خاک را چک کنيد؛ اگر هنوز خيس و چسبنده است، يعني آبياري زياد/زهکش ضعيفه. ۲) شاخههاي سياهشده را با ناخن بخراشيد؛ اگر زير پوست قهوهاي و خشک است، آن بخش مرده است و بايد هرس شود. ۳) طوقه (محل اتصال تنه به خاک) را نگاه کنيد؛ اگر تيره، نرم، بدبو يا خيسِ دائمي است، مشکل طوقه/ريشه محتملتر ميشود. ۴) پشت برگها را براي شته و کنه بررسي کنيد؛ شتهها در بيد رايجاند و ميتوانند ريزش و ضعف را تشديد کنند.
اقدامات پيشنهادي (کمريسک و عملي): ۱) نور را تا حد ممکن بيشتر کنيد (اگر امکان جابهجايي نيست، حداقل هرس سبکِ درختهاي مزاحم يا باز کردن مسير نور کمک ميکند). ۲) آبياري را “بر اساس رطوبت خاک” تنظيم کنيد نه تقويم؛ بيد آب ميخواهد، ولي خاک بايد بين دو آبياري کمي “نفس بکشد”. اگر خاک سنگين است، آبياري هر ۲ روز ممکن است زياد باشد. ۳) کود دامي تازه را فعلاً قطع کنيد و اگر نزديک تنه ريخته شده، کنار بزنيد. ۴) شاخههاي سياه/خشک را تا رسيدن به بافت سالم هرس کنيد (هرس ۱۰–۲۰ سانت پايينتر از بافت تيره)، و قيچي را با الکل يا وايتکس رقيق ضدعفوني کنيد تا بيماري پخش نشود. ۵) از زخمي کردن تنه و آبياري روي تنه/طوقه پرهيز کنيد.
در مورد اينکه چرا شاخهها هنوز چتري و آويزان نشدهاند: حرف فروشنده تا حدي ميتواند درست باشد. بيد مجنونِ پيوندي معمولاً وقتي “آبشارگونه” ميشود که شاخهها بلند و پرحجم شوند و وزن خودشان آنها را خم کند. اين موضوع ميتواند ۱ تا ۲ سال (گاهي بيشتر، بسته به رشد) زمان ببرد. اما يک شرط بزرگ دارد: نور کافي. با نور کم، شاخهها معمولاً نازک، کمبرگ و ضعيف ميشوند و آن حالت چتریِ پرپشت را ديرتر يا ناقصتر ميسازند. پس در شرايط فعلي (۲–۳ ساعت نور فيلترشده)، انتظار “چتري شدن سريع و پُر” واقعبينانه نيست.
اگر بخوام خيلي خلاصه و خودماني جمعبندي کنم: ريزش برگ سبز = بيشتر استرس + نور کم + احتمال مشکل رطوبت/ريشه، و سياه شدن پوست شاخه = احتمال شانکر/مرگ سرشاخه يا تنش و ورود عوامل بيماريزا. بيد شما مثل بعضي آدمهاست: هم آفتاب ميخواهد، هم آب ميخواهد، هم اگر زيادي بهش برسي قهر ميکند! 🌿😄
براي اينکه راهکارها دقيقتر و قطعيتر بشن، اگر ممکنه از لکههاي سياه روي شاخه و طوقه و همچنين نماي کلي درخت عکس بفرستيد. همچنين براي اطلاعات بيشتر و مطالعه مقالههاي کاربردي در اين زمينه، حتماً سري به سايت نارگيل بزنيد و مقالات سايت نارگيل را مطالعه نماييد.
|
|
|
|
|