٦/١/١٤٤٨ --- 6/22/2026 --- ۱۴۰۵ دوشنبه ۱ تير امروز
 
پایگاه اطلاع رسانی گل و گیاه، باغبانی و فضای سبز
Signup  Login  صفحه اصلی  | پرسش و پاسخ  | خدمات  | سرگرمی ها  | نقشه سایت  | لیست گیاهان  | تماس با ما  | RSS  | درباره ما
لینک های اصلی
جستجو  
آخرین مطالب
فوت و فن باغبانی امروز
کاشت گیاه سیر
طراحی و اجرای فضای سبز
طراحی و اجرای فضای سبز
آمار بازدید سایت
بازدید کننده آنلاین :  82  نفر
بازدید امروز :  10519  بازدید
بازدید دیروز :  10508  بازدید
تبلیغات متفرقه
پرسش و پاسخ - معرفی و راهنمای پرورش گیاهان زینتی - بید مجنون

مقاله - معرفی و راهنمای پرورش گیاهان زینتی - بید مجنون

برای شرکت در پرسش و پاسخ های سایت نارگیل میبایست در سایت عضو باشید و به سیستم وارد شوید . ورود

  
alireza bayati
با سلام
در پرسش قبلی ام در مورد ریزش ، زرد شدن و سیاه و مچاله شدن جوانه های درخت اشاره کردم.
امروز وقتی با دقت به تنه ی درخت نگاه کردم،متوجه حضور چندین حشره بسیارکوچک مشکی رنگ بر روی آن شدم که از داخل برخی حفره های درخت خارج شدند.
همچنین برخی از شاخه های فرعی درخت کم کم در حال خشک شدن میباشد.
شما چه پیشنهادی برای توقف این موضوع  دارید؟
ممنون از راهنمایی های سازنده شما


  پاسخ مشاهده
محسن شهاب الدین
سلام

احتمال خيلي زياد ماجرا اينه که درخت بيد مجنون شما هم‌زمان تحت استرس و حمله آفت‌هاي چوب‌خوار يا پوست‌خوار قرار گرفته. اين حشره‌هاي ريز مشکي که از حفره‌هاي تنه بيرون مي‌آن، مي‌تونن سوسک‌هاي چوب‌خوار، مينوز چوب، يا شپشک‌ها / شته‌هاي خاص روي ساقه باشن که به تدريج شيره گياه رو مي‌مکن و راه عبور آب و مواد غذايي رو مختل مي‌کنن؛ نتيجه؟ 🔻 زرد شدن، ريزش برگ‌ها، سياه و مچاله شدن جوانه‌ها و خشک شدن تدريجي شاخه‌ها.

اول از همه پيشنهاد مي‌کنم با يه بازرسي دقيق‌تر شروع کنيد: زير پوست تنه و شاخه‌ها رو خوب نگاه کنيد. اگه روي تنه و شاخه‌ها نقاط فرورفته، ترک‌هاي مشکوک، سوراخ‌هاي ريز به‌صورت تصادفي، همراه با خروج شيره خشک شده يا خاک‌اره ريز (پودري شکل) ديديد، احتمال آفت‌هاي چوب‌خوار خيلي زياده. اگه حشره‌ها ثابت مي‌مونن و مثل برآمدگي به تنه چسبيدن، ممکنه شپشک‌ها باشن. اگه متحرک و ريز هستن شايد شته‌هاي روي ساقه يا لاروه‌هاي حشرات باشن.

کار مهم بعدي اينه که شاخه‌هاي خشک و شديداً آلوده رو هرس کنيد. شاخه‌هايي که کاملاً خشک شدن يا شديداً جوانه‌هاشون سياه و مچاله شده، ديگه ارزش نگه‌داشتن ندارن؛ فقط هرس رو حتماً با قيچي تيز و تميز انجام بدين و ابزار رو قبل و بعد از کار با الکل ضدعفوني کنيد تا بيماري احتمالي پخش نشه. بعد هم شاخه‌هاي بريده‌شده رو از محيط باغ خارج و ترجيحاً بسوزونيد تا مزرعه پرورش آفت نشه 😅.

براي کنترل خود حشره‌ها، مي‌تونيد از ترکيب سموم سيستميک و تماسي استفاده کنيد. براي مثال:
– يک حشره‌کش سيستميک مثل ايميداکلوپرايد (محصولات تجاري مختلف داره) طبق دوز توصيه‌شده روي برچسب، به‌صورت محلول‌پاشي روي برگ‌ها و تنه، و در صورت امکان آبياري دور ريشه.
– در کنار اون، يک حشره‌کش تماسي مثل ديازينون يا مالاتيون براي سمپاشي تنه و شاخه‌ها. نکته مهم: حتماً طبق برچسب سم، دوز و فاصله تکرار سم‌پاشي رو رعايت کنيد و با ماسک و دستکش کار کنيد. اگه در فضاي عمومي يا نزديک ساير گياهان و انسان‌هاست، حتماً احتياط ايمني رو جدي بگيريد.

براي آفت‌هاي چوب‌خوار که داخل چوب مي‌رن، بعضي وقت‌ها مي‌شه سم رو با سرنگ به داخل سوراخ‌ها تزريق کرد و بعد سوراخ رو با چسب باغباني يا خمير مخصوص بپوشونيد. اين کار کمي حوصله و دقت مي‌خواد، ولي روي درختاني که براتون ارزش دارن، خيلي کمک مي‌کنه.

از طرف ديگه، درخت زماني راحت‌تر قرباني آفت مي‌شه که تحت استرس خشکي، نور نامناسب يا تغذيه ضعيف باشه. براي همين:
– آبياري: بيد مجنون عاشق رطوبته؛ نه خشکي طولاني، نه باتلاق. خاک رو هميشه کمي مرطوب نگه داريد، ولي اجازه نديد ريشه غرق آب بمونه.
– تغذيه: اوايل بهار يک کود کامل NPK (مثلاً ۲۰-۲۰-۲۰) به مقدار توصيه‌شده استفاده کنيد.
– خاک و زهکشي: اگر اطراف ريشه سفت و کوبيده شده، با بيل سبک سطحي خاک رو کمي نرم کنيد تا هوا به ريشه برسه.

در کنار اين‌ها، نظافت اطراف درخت رو فراموش نکنيد: برگ‌هاي ريخته، شاخه‌هاي خشک روي زمين و علف‌هاي هرز مي‌تونن محل استقرار آفات و بيماري‌ها باشن. جمع‌آوري و خارج کردن اين مواد، چرخه زندگي خيلي از آفت‌ها رو قطع مي‌کنه و کار شما رو نصف مي‌کنه 😉.

اگر بعد از ۳–۴ هفته با انجام اين کارها (هرس، سمپاشي اصولي، بهبود آبياري و تغذيه) هنوز ريزش برگ‌ها شديده يا تعداد شاخه‌هاي خشک در حال زياد شدنه، بهتره يک کارشناس گياه‌پزشک از نزديک درخت رو ببينه؛ چون بعضي بيماري‌هاي قارچي تنه (مثل پوسيدگي‌هاي چوب) مي‌تونن شبيه همين علائم رو ايجاد کنن و نياز به درمان تخصصي‌تر دارن.

براي اينکه بيشتر با آفت‌ها و بيماري‌هاي درختان بخصوص بيد مجنون آشنا بشيد و تصاوير مشابه رو ببينيد، پيشنهاد مي‌کنم مقالات سايت نارگيل رو مطالعه نماييد؛ اونجا مثال‌ها و تجربه‌هاي مشابه زيادي پيدا مي‌کنيد که به تصميم‌گيري بهتر کمک مي‌کنه. 🌱

ساني فوري
سلام ممنون از سايت خوبتون درخت بيدي دارم كه بعد از هرس سر شاخه هاي ان سياه شد وأين سيأتي به سمت بايين كشيده شد كه احتمالا اثر ورود قارج است طبق كفته هاي شما قارج كش وسم مالاتيون را در أب حل كرده وبه شاخه هااسبري وبعد از أبياري به خاك كياه دادم سؤالم اينه كه كياه جدار مشكل نمي شود جون مانند أبياري به كياه دادم يعني به مقدار زياد ممنون ميشم اكه جوابم را بدهيد   پاسخ مشاهده
افسانه سادات فرود
سلام در مصرف سم نباید زیاده روی شود ،مقدار صحیح مصرف قارچ کش مانکوزب یا بنومیل یا آفت کش حداکثر معادل یک قاشق چای خوری در یک لیتر آب هست ،اگر زیاده روی شده ،خاک را شستشو داده (چندین بار سیر آبیاری کنید ) قسمت هوایی را هم شستشو دهید و قسمت های هرس شده را چسب باغبانی بزنید.
shahryar s
دو تا بید مجنون اواخر اردیبهشت خریدیم موقع کاشت به دلیل ضربه های شدیدی که به پیت حلبی زدیم تا در باغچه بکاریم همه برگاش ریخت تا این که بعد از چند مدت برگها شروع به رشد کردولی بدنه بید از یک طرف دچار خشکی موضعی وقهوه ای شده مثل چوب خشک حالا به نظر میرسه برگهاش مقداری زرد شدن و رشد خوبی ندارن در عوض پاجوشها ی خوبی روی پایه وتنه درخت سبز میشه البته هر چند وقت انها را قطع میکنیم هر 2 یا 3 روز ابیاری انجام میشه.خاک اینجا مثل ساحل دریاست(ماهدشت کرج-مسکن مهر)البته کود گوسفندی و گاوی پای درخت ریختیم الان بعد از ظهرها باد گرمی وزش داره.مشکل این درخت چیست؟  پاسخ مشاهده
محسن شهاب الدین
سلام

مشکلي که براي بيد مجنون‌هاتون پيش اومده، ترکيبي از چند عامل هست: آسيب شديد موقع کاشت، خاک نامناسب، تنش گرما و مديريت نادرست پاجوش‌ها. بيد مجنون درختي‌ه که ظاهراً نازک‌نارنجيه ولي در اصل ريشه‌اش قويه، فقط اگر اول راه خوب باهاش رفتار بشه؛ شما سر کاشت کمي باهاشون خشن برخورد کردين! 😄 ضربه‌هاي شديد به پيت حلبي و ريشه باعث شده بخشي از تنه آسيب فيزيکي جدي ببينه و حالا به شکل «خشکي موضعي و قهوه‌اي شدن تنه» ديده مي‌شه؛ اين قسمت‌ها در واقع بافت مرده‌ان.

اين‌که مي‌فرماييد: «اول برگ‌ها ريخت، بعد دوباره برگ داد» يعني درخت از شوک کاشت خارج شده، اما حالا مشکل اصلي اينه که سيستم ريشه و تنه هنوز ضعيفه و کاملاً جا نيفتاده. وقتي تنه از يه طرف خشک و قاچ‌قاچ يا قهوه‌اي شده، يعني اون سمت انتقال آب و مواد غذايي مختل شده. براي جبران اين ضعف، گياه شروع مي‌کنه به توليد کلي پاجوش روي پايه و تنه تا somehow نسلش رو حفظ کنه.

شما هم که هر چند وقت يک‌بار اين پاجوش‌ها رو قطع مي‌کنيد، عملاً گياه رو در يک چرخه استرس مداوم قرار مي‌ديد. از نظر گياه: “بالا تنه‌ام نصفه خشک شده، ريشه‌ام تو خاک ناجوره، باد گرمه، پاجوش هم که هر چي مي‌زنم، مي‌زنن مي‌کنن!” خب طبيعي‌ه که برگ‌ها زرد بشن و رشدش خوب نباشه 🤷‍♂️

در مورد خاک ماهدشت: فرموديد مثل ساحل درياست. اين يعني احتمالاً خاک شني، سبک و کم‌مواد غذايي داريد که آب رو سريع رد مي‌کنه. توي اين جور خاک‌ها، آبياري هر ۲–۳ روز شايد براي نهال تازه‌کاشت شده بيد مجنون کافي نباشه، مخصوصاً وقتي باد گرم هم مي‌وزه. از اون طرف، کود گاوي و گوسفندي اگر کاملاً پوسيده نباشن و به مقدار زياد پاي درخت بريزيد، ممکنه به ريشه آسيب (سوزندگي) بزنن، به‌خصوص توي گرما.

جمع‌بندي علت‌ها به شکل ساده:

۱. ضربه شديد موقع کاشت → آسيب ريشه و تنه → خشکيدگي موضعي و قهوه‌اي شدن تنه.
۲. خاک سبک و شني + باد گرم → تنش خشکي ريشه → زردي و ضعف برگ‌ها.
۳. پاجوش‌زني زياد → نشانه ضعف تنه اصلي و استرس گياه.
۴. کود دامي اگر نپوسيده و زياد → خطر سوزاندن ريشه و تشديد مشکل.

اما حالا چه کار کنيد که اوضاع بهتر بشه؟

۱. وضعيت تنه را دقيق بررسي کنيد: اون قسمت قهوه‌اي و خشک اگر کاملاً چوب خشک و مرده شده و پوستش خشکه و مي‌ريزه، بدونيد که اون بخش برنمي‌گرده. مهم اينه که آيا دور تا دور تنه خشک شده يا فقط يک طرفه. اگر فقط يک سمت تنه خشکه ولي طرف ديگه سبز و سالمه، گياه مي‌تونه با همون بخش سالم به رشد ادامه بده، فقط رشدش ضعيف‌تر و نامتقارن خواهد بود.

۲. پاجوش‌ها را فعلاً کامل حذف نکنيد: به‌جاي اين‌که همه رو يک‌جا و هر بار بزنيد، فقط اضافه‌ها را کم‌کم حذف کنيد. چندتا از قوي‌ترين و بالاترين پاجوش‌ها رو نگه داريد، چون اين‌ها الان دارن به درخت کمک مي‌کنن فتوسنتز کنه و انرژي بسازه. وقتي تنه اصلي به‌طور واضح قوي‌تر شد، بعداً مي‌تونيد کم‌کم پاجوش‌هاي ناخواسته رو حذف کنيد.

۳. آبياري را منظم‌تر و عميق‌تر کنيد: به‌جاي اين‌که هر ۲–۳ روز يک کم آب بديد، بهتره يک‌بار آبياري عميق و حسابي انجام بديد (طوري که حداقل ۳۰–۴۰ سانت خاک خيس بشه) و بعد صبر کنيد تا سطح خاک کمي خشک بشه، اما کامل خشک نشه. توي خاک شني، معمولاً هر ۲ روز يک‌بار آبياري عميق براي نهال بيد مجنون در گرما لازمه، اما اين رو با دست هم چک کنيد؛ اگر خاک رطوبت داشت، آب رو عقب بندازيد.

۴. کود دامي را کنترل کنيد: اگر کود گاوي و گوسفندي‌اي که ريختيد کاملاً پوسيده نبوده، بهتره تا جايي که ممکنه از پاي تنه کنار زده بشه. کود دامي خام، به‌خصوص در گرما، مي‌تونه به ريشه لطمه بزنه. بهتره بعداً (پاييز يا اواخر زمستان) مقدار کمي کود کاملاً پوسيده همراه با خاک باغچه مخلوط و در فاصله ۳۰–۵۰ سانتي تنه استفاده بشه، نه چسبيده به تنه.

۵. ايجاد سايه و بادشکن موقت: چون باد گرم داريد، براي يکي دو ماه اول تابستان مي‌تونيد با توري سايه‌انداز (۳۰–۵۰٪) يا حتي يک پارچه روشن که در فاصله‌اي از درخت نصب کنيد، کمي از شدت آفتاب بعدازظهر و باد گرم کم کنيد. اين کار مخصوصاً براي نهال تازه‌کاشت شده خيلي کمک مي‌کنه.

۶. صبر کنيد و هرس سنگين انجام ندهيد: الان زمان هرس اساسي نيست. فقط شاخه‌هاي کاملاً خشک و مرده را که پوک‌اند، حذف کنيد (اون هم با احتياط و در چند مرحله). اجازه بديد درخت تا پايان تابستان و اوايل پاييز خودش رو جمع‌وجور کنه. هر چي برگ سبزتر روي درخت بمونه (چه روي شاخه اصلي، چه روي پاجوش‌هاي مناسب)، شانس ترميم و تقويت بيشتره.

در نهايت، اگر سال بعد هم ديديد:

– تنه اصلي بخش زيادي‌اش خشکه و فقط پاجوش‌ها قوي‌اند،
– تاج اصلي رشد خوبي نداره،
اون‌وقت مي‌شه تصميم گرفت که يکي از پاجوش‌هاي قوي‌تر را به‌عنوان تنه جديد نگه داريد و کم‌کم روي همون فرم بديد. بيد مجنون درختي‌ه که با هرس و فرم‌دهي خوب، خيلي زود دوباره خوش‌قيافه مي‌شه، فقط بايد چند ماهي تحملش کنيد 😉

براي مطالعه مقالات بيشتر درباره نگهداري، آبياري و تغذيه درختان زينتي مثل بيد مجنون، پيشنهاد مي‌کنم حتماً سري به سايت نارگيل بزنيد و مطالب تخصصي اون‌جا رو هم مرور کنيد.

محمد امین محمدی
با سلام در داخل حیاط خانه یک اصله درخت بید مجنون کاشتیم که ریزش برگهای زردش اذیت میکنه باید همیشه هر روز 2 بار جارو کنیم برخی وقتا میخوام از خیرش بگذرم قطعش کنم میخوام بدونم آیا راهی هستش اینکه جلوی زرد شدن برگاشو بگیره با تشکر  پاسخ مشاهده
مهندس رامندی
با گرم شدن هوا دفعات ابیاری رو بیشتر کنید وبا کود کامل وکود میکرو تقویتش کنید
سعید هراتی
سلام ، لطفا بفرمایید از چه نوع کود کاملی برای درمان زردی برگهای بید مجنون و تقویت آن استفاده کرد ؟ 
افسانه سادات فرود
کود 20.20.20 +کود آهن
payam shaterani
payam shaterani
با سلام نهال بیدی تهیه نمودم که به گفته فروشنده 3 ساله است ولی شاخه های آویزانی ندارد باغبان به من گفت که این بید مجنون نیست ، در خیابان های تهران هم دو نوع بید وجود دارد بعضی ها شاخه های خیلی آویزان وبعضی کمتر و محکم تر ، آیا این دو نوع متفاوتتند و اگر بید من مجنون نیست با قلمه زدن می توان آن را اصلاح کرد.متشکرم
سید جعفر حسینی
سلام وقت شما بخیر و خوشی مدتی است که درخت بید مجنون من شاخه های جوانش از شکننده شده اند و با آمدن باد کمی می شکنند و بر زمین می افتند . این درخت که حدود 6 ساله است در ظاهر مشگلی ندارد و در تنه همچنین. برگها عاری از پشه و شته است آبیاری همچون ساق انجام میشود و در طول این چند سال اولین بار است که این مشگل پیدا شده .لطفآ راهنمایی فرمائید .با سپاس  پاسخ مشاهده
افسانه سادات فرود
سلام کمبود مواد غذایی و آبیاری نا مناسب از دلایل احتمالی هستند .تقویت خاک با کود دامی پوسیده در بهار و کود شیمیایی در اواسط بهار و آبیاری زیاد باعث رشد بهتر و قوی تر شدن درخت می شود . برای آبیاری سعی کنید تشتکی بزرگ اطراف درخت درست کنید تا میزان آب در دسترس بیشتر باشد و خاک اطراف آن همواره خیس باشد.همچنین هنگام آبیاری باید مقداری آب استفاده کرد که به شکل عمقی خاک را خیس کند تا ریشه ها به عمق نیز تشویق شوند به عمق خاک گسترش یابند. مثلا با گذاشتن شلنگ آب به مدت 20 دقیقه در پای گیاه می توان از نفوذ آب به عمق خاک اطمینان حاصل کرد.
alireza hoseini
سلام. من زمستان سال پیش یک درخت بید مجنون کاشتم که بر طبق نظر فروشتده 3 ساله هست و حدود یک ماه پیش برگ هاش شروع به زرد شدن کرد و همه برگ هاش ریخت و الان برگی ندارد و یک ماهی هست که شاخه ها و تنه درخت شروع به تغییر رنگ کرد و الان رنگش قهوه ای سوخته شده و چند روزی هست که چند نقطه از شاخه های درخت شروع به پوک شدن کرده و با دست زدن می پوسه و میریزه. لطفه راهنماییم کنید. آبیاری این درخت را هر روز انجام میدم.  پاسخ مشاهده
افسانه سادات فرود
این پرسش حذف شده است
رضا روشن
با سلام و خسته نباشید

یک نهال بید مجنون حدودا 3ماه پیش خریدم و در باغچه (کنار خیابان) کاشتیم که بعد از چند روز برگهای جدید و ساقه های کوچک در تنه شروع به رشد کردند و حال نهال بسیار خوب بود ولی از چند روز گذشته برگها شروع به خشک شدن کرد بالای تنه نیز شروع به خشک شدن کرده در قسمت پایین تنه حدود یک متر بالاتر از محل کاشت در خاک نیز تنه حدود 30 سانت سیاه شده و پوست ان به لمس دست کنده میشود و زیر آن حالت زغال مانند دارد .

خواهشمندم در صورت امکان جهت نجات نهال فوق راه نماییهای لازم را بفرمایید.

با تشکر فراوان
  پاسخ مشاهده
افسانه سادات فرود
بيد مجنون به آب فراوان و مکاني سايه آفتاب احتياج دارد گرما و کم آبي و کمبود مواد غذايي باعث ضعف و از بين رفتن درخت مي شود و زماني که درخت ضعيف ميشه آفات چوب خوار و پوست خوار و بیماری های قارچی هم به درخت حمله مي کنند ،بنابر اين در بهار به مقدار کافي کود دامي پوسيده با خاک اطراف درخت مخلوط کنيد و با کود شيميايي کامل يک تا دو بار در طي فصل رشد تقويتش کنيد و آبياري را هم منظم انجام دهيد . در مورد گياهان جوان بهتر است که در طي 4-3 سال اوليه زماني که سطح خاک نسبتا خشک شده بود نسبت به آبياري آن اقدام کرد تا به رشد آن کمک شود. همچنين هنگام آبياري بايد مقداري آب استفاده کرد که به شکل عمقي خاک را خيس کند تا ريشه ها به عمق نيز تشويق شوند . مثلا با گذاشتن شلنگ آب به مدت 20 دقيقه در پاي گياه مي توان از نفوذ آب به عمق خاک اطمينان حاصل کرد.براي از بين بردن کرم هاي ريشه خوار از سم ديازينون استفاده کنيد به ازاي هر ليتر آب 3 سي سي از سم استفاده شود و به صورت آبياري پاي درخت داده شود.مقداری قارچ کش بنومیل هم پای درخت ریخته شود .
مهگل آبلا
سلام وقتتون به خیر
من عاشق بید مجنون هستم،منتها در آپارتمان زندگی میکنم.میخوام بدونم گونه ای بید وجود داره که بشه در گلدون و داخل آپارتمان نگهداری کرد؟
سپاس
  پاسخ مشاهده
مهندس رامندی
خیر این گیاه برای رشد خوب نیاز به افتاب مستقیم وملایم ودر ضمن هوای ازاد دارد.
مهگل آبلا
ممنون از پاسختون. داخل گلدان و روی تراس خونه چی‌؟اونجا آفتاب و هوائ آزاد هست.فقط میمونه مقدار کم خاک.
افسانه سادات فرود
سلام به صورت گلدانی ( به شیوه بنسای )می توانید پرورشش دهید و رطوبت کافی هم برایش فراهم کنید .
مهگل آبلا
سلام وقتتون به خیر من عاشق بید مجنون هستم اما آپارتمان نشینی من رو از داشتن این درخت زیبا در نزدیکی‌ خودم محروم کرده.می‌خوام بدونم گونه‌ای از بید هست که بشه داخل منزل نگهداری کرد؟  پاسخ مشاهده
افسانه سادات فرود
این پرسش حذف شده است

 
 
۱
۲
۳
۴
۵
۶
۷
۸
۹
 

 
Loading
Loading
Nargil Logo gray

© تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است
آخرین مطالب :


مقالات پر بازدید :


صفحه اصلی  | پرسش و پاسخ  | خدمات  | سرگرمی ها  | نقشه سایت  | تماس با ما  | RSS
فهرست گل و گیاه   |  نمایشگاههای گل و گیاه   |  اخبار گل و گیاه   |  مقالات گل و گیاه   |  مؤسسات گل و گیاه
ورود / عضویت