سلام
از روي اسم و توضيحي که نوشتيد (و معمولاً از روي ظاهرش هم)، اين گياه خيلي به آکوئيلجيا کانادايي يا همون Columbine ميخوره، نه فوشيا. فروشنده بيراه نگفته که “شبيه فوشياست”، چون فرم آويز و رنگهاي قرمز-زردش آدم رو ياد فوشيا مياندازه؛ ولي از نظر گياهشناسي اين دو تا با هم فاميل نزديک نيستن. از اون طرف، آکوئيلجيا در فارسي گاهي با اسمهايي مثل تاجالملوک هم صدا زده ميشه و همين باعث قاطي شدن ماجرا ميشه (آدم بعضي وقتها تو دنياي گلها هم مثل فاميلهاي دور، اسمها رو اشتباه صدا ميزنه 😄).
آکوئيلجيا يک گياه چندساله (معمولاً) با گلهاي بسيار خاصه که پشت گلها زائدههايي مثل “شاخک/اسپور” داره و دقيقاً همين فرم خاص، مشخصهي اصليشه. گلها معمولاً در بهار تا اوايل تابستان ظاهر ميشن و براي جذب گردهافشانها (مثل زنبورها و گاهي مرغمگسخوار در زيستگاههاي آمريکاي شمالي) طراحیِ هنریِ تمامعيار دارن. بعد از گلدهي هم معمولاً بذر ميده و اگر بگذاريد، ممکنه سال بعد اطرافش چند تا “بچهي خودروي پررو” سبز بشن 😉.
براي نگهداري، بهترين حالت اينه که نور زياد ولي غيرمستقيم يا آفتاب ملايم صبح داشته باشه. اگر منطقهتون گرم ميشه، آفتاب تند ظهر ميتونه باعث سوختگي برگ يا کوتاه شدن عمر گلها بشه. خاک رو سبک و با زهکشي خوب انتخاب کنيد (مخلوط خاک گلدان + کمي پرليت/ماسه + مقداري کمپوست عاليه). آبياري هم طوري باشه که خاک هميشه باتلاقي نشه ولي کاملاً خشکِ خشک هم نماند؛ يعني وقتي ۲–۳ سانت سطح خاک خشک شد، آبياري کنيد.
از نظر تغذيه، آکوئيلجيا خيلي پرخور نيست. کوددهي ملايم (مثلاً ماهي يکبار در فصل رشد با کود کامل رقيق) کافيه. اگر گلها تموم شد، ميتونيد گلهاي خشکشده رو حذف کنيد تا گياه انرژياش رو بيهوده خرج بذر نکنه و ظاهرش هم مرتبتر بمونه. البته اگر دوست داريد تکثير بشه، چند تا گل رو بذاريد بره براي بذر. همينقدر خودمونيم: يا ميخوايد “تکثير کنه” يا “مرتب باشه”—هر دو با هم سخت ميشه 😄.
چند مشکل رايج: اگر برگها پودر سفيد زدند، احتمالاً سفيدک سطحيه؛ با بهبود جريان هوا، کاهش خيس کردن برگها در آبياري، و در صورت نياز قارچکش مناسب قابل کنترله. اگر برگها سوراخسوراخ يا لبهها جويده شد، احتمالاً پاي حلزون/ليسه وسطه (اينها شبها مهموني ميگيرن 🐌). طعمه حلزون، جمعآوري دستي شبانه، يا محافظت فيزيکي ميتونه کمک کنه.
نکته مهم ايمني: خيلي از گونههاي آکوئيلجيا ميتونن در صورت خوردن براي انسان/حيوانات خانگي مشکلساز بشن. پس دور از دسترس کودک و حيوان خانگي نگه داريد و با خيال راحت فقط تماشاش کنيد، نه تست مزهاش 😅.
اگر يک عکس واضحتر از برگها (شکل برگ و نحوه بريدگيها) و نماي نزديک گل بفرستيد، ميتونم دقيقتر بگم آيا قطعاً Aquilegia canadensis هست يا يکي از آکوئيلجياهاي زينتیِ هيبريد (که خيلي هم رايجن). براي اطلاعات بيشتر هم ميتونيد مقالات سايت نارگيل رو مطالعه نماييد.