٥/١/١٤٤٨ --- 6/21/2026 --- ۱۴۰۵ يکشنبه ۳۱ خرداد امروز
 
پایگاه اطلاع رسانی گل و گیاه، باغبانی و فضای سبز
Signup  Login  صفحه اصلی  | پرسش و پاسخ  | خدمات  | سرگرمی ها  | نقشه سایت  | لیست گیاهان  | تماس با ما  | RSS  | درباره ما
لینک های اصلی
جستجو  
آخرین مطالب
فوت و فن باغبانی امروز
تعویض گلدان کاکتوس
طراحی و اجرای فضای سبز
طراحی و اجرای فضای سبز
آمار بازدید سایت
بازدید کننده آنلاین :  15  نفر
بازدید امروز :  8359  بازدید
بازدید دیروز :  11178  بازدید
تبلیغات متفرقه
پرسش و پاسخ - راهنمای نگهداری و پرورش گل و گیاهان زینتی - گل زنبق

مقاله - راهنمای نگهداری و پرورش گل و گیاهان زینتی - گل زنبق

برای شرکت در پرسش و پاسخ های سایت نارگیل میبایست در سایت عضو باشید و به سیستم وارد شوید . ورود

  
پریسا حکمی
سلام آیا نوع قابل کاشت این گیاه در اب(حاشه برکه ها ) وجود دارد؟نحوه نگهداری آن و میزان تحمل سرمایش چگونه است؟ از کجا می توان تهیه نمود متشکرم.  پاسخ مشاهده
مهندس رامندی
گونه ابزی این گیاه وجود ندارد ولی زنبق برای کاشت در حاشیه ها ، گوشه های باغچه ها و باغچه های سنگی و کنار دیوارها و استخرها مناسب است . اگر زنبق را در گلدان كاشته‏ايد آن را در فضاى باز نگهدارى كنيد. در باغچه نيز به مراقبت خاصى احتياج ندارد. علف‏هاى هرز را وجين كنيد و آبيارى را از اوايل بهار شروع نماييد. فقط زمانى به زنبق آب بدهيد كه خاك خشك باشد. سرمای معمول مناطق معتدل مانند تهران را به خوبی تحمل میکند
z_moein moein
سلام و وقت بخیر. همسر من دو تا پیاز زنبق خریداری کرده. یکی زرد و یکی قرمز. فروشنده گفته که این گیاه نیاز به آفتاب نداره و فقط باید جای خنک باشه، گفته خنک ترین قسمت خونه رو برای قرار دادن گل ها انتخاب کنید.حتی گفته گل ها رو پشت پنجره هم نذارید که خراب میشه. منزل من آپارتمانیه و آفتاب زیادی ندارم. می خواستم بدونم اگر گل ها رو داخل گلدون بکارم، بدون آفتاب می تونن رشد کنن؟  پاسخ مشاهده
مهندس رامندی
زنبقها به مکانی با حداقل 8-6 ساعت نور مستقیم خورشید نیاز دارند. نور اندک محیط از جمله دلایل عدم گلدهی این گیاهان است.
غلام حسین زارع
سلام من امروز سه تا پیاز زنبق خریدم می خواستم بدونم آیا می توان در گدان کاشت و می توان در پاسیون نگهداری کرد یا در فضای باز؟
جواد مقدس
سلام.... خداقوت می خواستم بپرسم ک من اواخر پاییز پیاز زنبقو داخل حیات کاشتم و موقع بهار در اومد ولی هنوز گل ندادن تازه برگاشم دارن کم کم خشک میشن...یکیشون ک کلا خشک شده....میشه علتشو بگین....ممنون   پاسخ مشاهده
جواد مقدس
لطفا جواب منو بدهید
محسن شهاب الدین
سلام

اول از همه، دم شما گرم که زنبق کاشتيد؛ يکي از خوشگل‌ترين و کم‌توقع‌ترين گل‌ها رو انتخاب کرديد 🌸 اما بريم سر اصل ماجرا که چرا گل نداده و برگ‌ها داره خشک مي‌شه.

زنبق‌ها (به‌خصوص انواع پيازي و ريزوم‌دار مثل Iris graminea) معمولاً در سال اول کاشت، مخصوصاً اگر تازه جابه‌جا شده باشن، خيلي وقت‌ها يا گل نمي‌دن يا کم‌گل هستن. گياه اول بايد ريشه بده، جا بيفته و قوي بشه، بعد حوصله‌ي گل دادن پيدا مي‌کنه. پس نگران نباشيد، ندادن گل در سال اول کاملاً طبيعيه.

در مورد خشک شدن برگ‌ها: اگر الان اواخر بهاره يا اوايل تابستونه، خيلي از زنبق‌هاي پيازي بعد از پايان فصل رشدشون، به حالت استراحت (دوره‌ي خواب) مي‌رن و برگ‌ها کم‌کم زرد و خشک مي‌شن. اين يعني گياه داره انرژي رو از برگ به پياز منتقل مي‌کنه تا سال بعد قوي‌تر برگرده؛ پس اين خشک شدن لزوماً نشونه‌ي مريضي نيست.

چند تا نکته‌ي مهم که کمک مي‌کنه سال بعد گل ببينيد:

۱. نور: زنبق براي گل دادن، حداقل روزي ۴–۶ ساعت آفتاب مستقيم مي‌خواد. اگه جاي خيلي سايه‌دار کاشتيد، گياه فقط برگ مي‌ده و گلش لجبازي درمياره. اگه ممکنه، براي سال‌هاي بعدش جاي آفتاب‌گيرتر رو براش در نظر بگيريد.

۲. خاک و زهکشي: زنبق از خاک خيس دائمي خوشش نمياد. آب اضافي بايد راحت از خاک رد بشه. اگه جايي کاشتيد که آب جمع مي‌شه، پياز ممکنه کم‌کم بپوسه و يکي از پيازها که کامل خشک شده، مي‌تونه نشونه‌ي همين موضوع يا ضعف شديد باشه.

۳. آبياري: نه مثل کاکتوس خشکش بذاريد، نه مثل برنج‌زار غرقابي! 🙂 خاک بايد کمي مرطوب باشه، اما بين دو آبياري کمي خشک شدن سطح خاک مشکلي نداره. بعد از اين‌که برگ‌ها کامل خشک شدن و گياه وارد خواب شد، آبياري رو خيلي کم کنيد.

۴. کوددهي: براي اين‌که سال بعد گل بده، اوايل بهار مي‌تونيد يک‌بار از کود کامل متعادل (مثلاً ۲۰-۲۰-۲۰) با دُز کم استفاده کنيد. زياده‌روي در کوددهي ازت بالا (نيتروژن زياد) باعث مي‌شه فقط برگ بده و از گل خبري نباشه.

۵. عمق کاشت: پياز زنبق اگه خيلي عميق کاشته بشه، ممکنه دير جا بيفته و گل نده. معمولاً پيازها رو طوري مي‌کارن که حدوداً ۲–۳ برابر ارتفاع خودشون خاک روي‌شون باشه. البته الان ديگه کاشته شده، دست نزنيد؛ براي سال بعد اگر جابه‌جا کردن لازم شد، پاييز اين کار رو انجام بديد.

جمع‌بندي: با توضيحي که داديد، گل ندادن امسال و خشک شدن تدريجي برگ‌ها خيلي احتمالاً طبيعيه و نشون‌دهنده‌ي ورود گياه به دوره‌ي استراحته. مهم اينه که پياز سالم بمونه. برگ‌هاي خيلي خشک رو مي‌تونيد از پايين بچينيد، اما اجازه بديد تا زماني که هنوز سبز يا نيمه‌سبزن، بمونن تا غذاسازي کنن و پياز قوي‌تر بشه 🌱.

اگر سال بعد هم با وجود نور کافي، خاک خوب و مراقبت مناسب، باز هم اصلاً گل نداد يا پيازها شروع به آبکي شدن و پوسيدگي کردن، اون‌وقت بايد احتمال بيماري‌هاي قارچي يا پوسيدگي ريشه و پياز رو هم بررسي کنيم.

براي آشنايي بيشتر با نگهداري و مشکلات گياهان زينتي مثل زنبق، حتماً مقالات سايت نارگيل رو هم بخونيد، خيلي کمک‌تون مي‌کنه.

اسماعیل آباقی
سلام.میشه پیاز زنبق رو موجود کنین تا باخریدهام یکجا بفرستین.  پاسخ مشاهده
مهندس رامندی
موجود نیست.در حال حاضر

 
 
۱
۲
 

 
Loading
Loading
Nargil Logo gray

© تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است
آخرین مطالب :


مقالات پر بازدید :


صفحه اصلی  | پرسش و پاسخ  | خدمات  | سرگرمی ها  | نقشه سایت  | تماس با ما  | RSS
فهرست گل و گیاه   |  نمایشگاههای گل و گیاه   |  اخبار گل و گیاه   |  مقالات گل و گیاه   |  مؤسسات گل و گیاه
ورود / عضویت