سلام
اول از همه، دم شما گرم که زنبق کاشتيد؛ يکي از خوشگلترين و کمتوقعترين گلها رو انتخاب کرديد 🌸 اما بريم سر اصل ماجرا که چرا گل نداده و برگها داره خشک ميشه.
زنبقها (بهخصوص انواع پيازي و ريزومدار مثل Iris graminea) معمولاً در سال اول کاشت، مخصوصاً اگر تازه جابهجا شده باشن، خيلي وقتها يا گل نميدن يا کمگل هستن. گياه اول بايد ريشه بده، جا بيفته و قوي بشه، بعد حوصلهي گل دادن پيدا ميکنه. پس نگران نباشيد، ندادن گل در سال اول کاملاً طبيعيه.
در مورد خشک شدن برگها: اگر الان اواخر بهاره يا اوايل تابستونه، خيلي از زنبقهاي پيازي بعد از پايان فصل رشدشون، به حالت استراحت (دورهي خواب) ميرن و برگها کمکم زرد و خشک ميشن. اين يعني گياه داره انرژي رو از برگ به پياز منتقل ميکنه تا سال بعد قويتر برگرده؛ پس اين خشک شدن لزوماً نشونهي مريضي نيست.
چند تا نکتهي مهم که کمک ميکنه سال بعد گل ببينيد:
۱. نور: زنبق براي گل دادن، حداقل روزي ۴–۶ ساعت آفتاب مستقيم ميخواد. اگه جاي خيلي سايهدار کاشتيد، گياه فقط برگ ميده و گلش لجبازي درمياره. اگه ممکنه، براي سالهاي بعدش جاي آفتابگيرتر رو براش در نظر بگيريد.
۲. خاک و زهکشي: زنبق از خاک خيس دائمي خوشش نمياد. آب اضافي بايد راحت از خاک رد بشه. اگه جايي کاشتيد که آب جمع ميشه، پياز ممکنه کمکم بپوسه و يکي از پيازها که کامل خشک شده، ميتونه نشونهي همين موضوع يا ضعف شديد باشه.
۳. آبياري: نه مثل کاکتوس خشکش بذاريد، نه مثل برنجزار غرقابي! 🙂 خاک بايد کمي مرطوب باشه، اما بين دو آبياري کمي خشک شدن سطح خاک مشکلي نداره. بعد از اينکه برگها کامل خشک شدن و گياه وارد خواب شد، آبياري رو خيلي کم کنيد.
۴. کوددهي: براي اينکه سال بعد گل بده، اوايل بهار ميتونيد يکبار از کود کامل متعادل (مثلاً ۲۰-۲۰-۲۰) با دُز کم استفاده کنيد. زيادهروي در کوددهي ازت بالا (نيتروژن زياد) باعث ميشه فقط برگ بده و از گل خبري نباشه.
۵. عمق کاشت: پياز زنبق اگه خيلي عميق کاشته بشه، ممکنه دير جا بيفته و گل نده. معمولاً پيازها رو طوري ميکارن که حدوداً ۲–۳ برابر ارتفاع خودشون خاک رويشون باشه. البته الان ديگه کاشته شده، دست نزنيد؛ براي سال بعد اگر جابهجا کردن لازم شد، پاييز اين کار رو انجام بديد.
جمعبندي: با توضيحي که داديد، گل ندادن امسال و خشک شدن تدريجي برگها خيلي احتمالاً طبيعيه و نشوندهندهي ورود گياه به دورهي استراحته. مهم اينه که پياز سالم بمونه. برگهاي خيلي خشک رو ميتونيد از پايين بچينيد، اما اجازه بديد تا زماني که هنوز سبز يا نيمهسبزن، بمونن تا غذاسازي کنن و پياز قويتر بشه 🌱.
اگر سال بعد هم با وجود نور کافي، خاک خوب و مراقبت مناسب، باز هم اصلاً گل نداد يا پيازها شروع به آبکي شدن و پوسيدگي کردن، اونوقت بايد احتمال بيماريهاي قارچي يا پوسيدگي ريشه و پياز رو هم بررسي کنيم.
براي آشنايي بيشتر با نگهداري و مشکلات گياهان زينتي مثل زنبق، حتماً مقالات سايت نارگيل رو هم بخونيد، خيلي کمکتون ميکنه.