٥/١/١٤٤٨ --- 6/21/2026 --- ۱۴۰۵ يکشنبه ۳۱ خرداد امروز
 
پایگاه اطلاع رسانی گل و گیاه، باغبانی و فضای سبز
Signup  Login  صفحه اصلی  | پرسش و پاسخ  | خدمات  | سرگرمی ها  | نقشه سایت  | لیست گیاهان  | تماس با ما  | RSS  | درباره ما
لینک های اصلی
جستجو  
آخرین مطالب
فوت و فن باغبانی امروز
تعویض گلدان کاکتوس
طراحی و اجرای فضای سبز
طراحی و اجرای فضای سبز
آمار بازدید سایت
بازدید کننده آنلاین :  16  نفر
بازدید امروز :  8273  بازدید
بازدید دیروز :  11178  بازدید
تبلیغات متفرقه
پرسش و پاسخ - راهنمای نگهداری و پرورش گل و گیاهان زینتی - گل زنبق

مقاله - راهنمای نگهداری و پرورش گل و گیاهان زینتی - گل زنبق

برای شرکت در پرسش و پاسخ های سایت نارگیل میبایست در سایت عضو باشید و به سیستم وارد شوید . ورود

  
جليل شكاري
با سلام و عرض ادب . لطفا زمان كاشت پياز زنبق در نواحي گرم و خشك را اعلام فرماييد.با تشكر  پاسخ مشاهده
محسن شهاب الدین
سلام

براي نواحي گرم و خشک بهترين زمان کاشت پياز/ريزوم زنبق (از جمله Iris graminea) معمولاً پاييز است؛ يعني از اواخر شهريور تا آبان (بسته به شهر و شروع خنک‌شدن هوا). دليلش هم ساده است: گياه فرصت دارد در هواي ملايم ريشه‌دار شود و با اولين بهار، با قدرت گل بدهد؛ نه اينکه وسط گرماي سوزان تازه بخواهد “خانه‌سازي” کند! 😄

در مناطق خيلي گرم (که پاييز هم هنوز داغ است)، بهتر است کاشت را کمي عقب بيندازيد و وقتي دماي شب‌ها واقعاً پايين آمد انجام دهيد؛ معمولاً مهر تا آبان زمان طلايي است. کاشت بهاره در اين اقليم‌ها معمولاً توصيه نمي‌شود چون ريشه‌زايي ضعيف‌تر مي‌شود و گياه تا بيايد جا بيفتد، گرما از راه رسيده است.

نکته مهم: زنبق‌ها از نظر ساختار زيرزميني گاهي ريزوم‌دار هستند نه پياز واقعي. اگر ريزوم داريد، آن را خيلي عميق دفن نکنيد؛ در بسياري از زنبق‌ها بهتر است بخش بالايي ريزوم نزديک سطح خاک باشد (يا حتي کمي ديده شود) تا خطر پوسيدگي کمتر شود. اگر نوع شما پيازي بود، معمولاً عمق کاشت حدود ۲ تا ۳ برابر ارتفاع پياز مناسب است.

در اقليم گرم و خشک، خاک بايد خيلي خوب زهکشي داشته باشد؛ خاک سنگين و آبياري زياد يعني دعوت رسمي از قارچ‌ها براي جشن پوسيدگي! 🍄 پس بهتر است بستر را با شن، پرليت يا ماسه شسته سبک کنيد و بعد از کاشت هم آبياري را عميق ولي با فاصله انجام دهيد؛ يعني هر بار خوب سيراب، اما وقتي سطح خاک خشک شد دوباره.

اگر هدفتان گلدهي بهتر است: نور زياد (حداقل ۶ ساعت آفتاب) + آبياري منظم در دوره رشد + قطع/کاهش آب بعد از پايان گلدهي و ورود به خواب معمولاً نتيجه عالي مي‌دهد. کوددهي هم اگر لازم شد، يک کود متعادل سبک در شروع رشد کافي است؛ زياده‌روي نکنيد که زنبق‌ها هم مثل ما از پرخوري هميشه خوشحال نمي‌شوند! 😅

براي اطلاعات بيشتر و نکات تکميلي نگهداري و بيماري‌ها، مقالات سايت نارگيل را مطالعه نماييد.

فخرالدین قهرمانی
گلی شبیه این در اواخر زمستان در کوههای آزربایجان داخل برف دیده می شه.ما بهش گل نوروز می گوییم.آیا این گل همون گل زنبقه؟   پاسخ مشاهده
محسن شهاب الدین
با سلام. احتمالاً گونه ای از زنبق باشد. برای جواب دقیق تصاویری از این گل ها را ارسال فرمایید.
آبان
در مورد هرس کردن آن بیشتر بگویید. آیا در زمستان هرس لازم است. گلهای من برگهای کوچکی دارد چه کنم برگها پهن تر شود؟  پاسخ مشاهده
محسن شهاب الدین
سلام

زنبق علفي (Iris graminea) معمولاً هرس سنگين و عجيب‌غريب نمي‌خواهد؛ بيشتر «مرتب‌کاري» لازم دارد تا گياه انرژي‌اش را درست خرج کند. اصل ماجرا اين است: برگ‌ها کارخانه‌ي غذا‌سازي‌اند، پس تا وقتي سبز و سالم‌اند، بي‌خودي قيچي‌شان نکنيد ✂️.

آيا در زمستان هرس لازم است؟ اگر برگ‌ها در پاييز/زمستان هنوز سبزند، بهتر است بگذاريد بمانند. اما اگر برگ‌ها زرد، خشک، لکه‌دار يا خوابيده و له‌شده شدند، مي‌توانيد آن‌ها را از نزديکِ پايه کوتاه کنيد تا هم ظاهر تميز شود هم بيماري قارچي کمتر فرصت کند. به‌طور کلي: هرس زمستانه اجباري نيست، ولي حذف برگ‌هاي خشک و بيمار توصيه مي‌شود (يک جور خانه‌تکاني گياهي!)

بعد از گل‌دهي چه کار کنم؟ ساقه‌ي گلِ تمام‌شده را از پايين قطع کنيد (Deadhead) تا گياه انرژي‌اش را صرف بذر کردن نکند. ولي برگ‌ها را نگه داريد تا چند هفته/ماه بعد از گل‌دهي هم فتوسنتز کنند و براي فصل بعد «پس‌انداز» بسازند 🌿.

برگ‌هاي من کوچک است؛ چطور پهن‌تر شود؟ پهن‌تر شدن برگ در Iris بيشتر به «شرايط رشد و تغذيه» ربط دارد تا قيچي. چند عامل کليدي را چک کنيد: نور کافي (حداقل نيم‌روز آفتاب مستقيم بهتر است)، آبياري منظم ولي نه غرقابي، و خاک سبک با زهکشي خوب. اگر خاک سنگين و خيس بماند، ريشه/ريزوم کُند مي‌شود و برگ‌ها هم لاغر مي‌مانند.

تغذيه براي برگ‌هاي قوي‌تر: اوايل بهار يک کود متعادل با ازت متوسط (مثل NPK متعادل يا کمي پايين‌تر ازت) کمک مي‌کند. زياده‌روي در ازت گاهي برگ زياد مي‌دهد ولي گل را کم مي‌کند و حتي حساسيت به بيماري را بالا مي‌برد؛ پس کم ولي اصولي. يک لايه نازک کمپوست هم عالي است.

تقسيم بوته (اگر چند ساله و متراکم شده): اگر بوته خيلي شلوغ و فشرده باشد يا چند سال تقسيم نشده باشد، برگ‌ها ريزتر و گل‌دهي ضعيف‌تر مي‌شود. بهترين زمان تقسيم معمولاً بعد از پايان گل‌دهي تا اواخر تابستان است. ريزوم‌هاي سالم را جدا کنيد، بخش‌هاي نرم/پوسيده را دور بريزيد و با فاصله‌ي مناسب بکاريد تا هوا بخورد و جان بگيرد.

نکته‌ي خيلي مهم درباره عمق کاشت: اگر ريزوم/طوقه خيلي عميق دفن شود، گياه ضعيف مي‌شود. زنبق‌ها معمولاً دوست دارند طوقه خيلي عميق نباشد و خاک اطرافشان خوب زهکشي داشته باشد. کاشت عميق = برگ‌هاي ريز و بي‌حال (و کلي غر زدن زيرِ خاک!)

اگر لکه، سوختگي يا زردي غيرعادي ديديد: ممکن است بيماري‌هاي قارچي لکه‌برگي يا مشکل آبياري/زهکشي در کار باشد. برگ‌هاي آلوده را حذف کنيد، روي برگ‌ها آبياري نکنيد، و گردش هوا را بهتر کنيد. اگر خواستيد، يک عکس از برگ‌ها و محل کاشت بفرستيد تا دقيق‌تر بگويم مشکل از چي مي‌تواند باشد.

براي اطلاعات بيشتر و نکات کاربردي‌تر درباره نگهداري گياهان، مقالات سايت نارگيل را مطالعه نماييد.

rahim madani

سلام ،من به تازگی یک زنبق خریدم و به توصیه فروشنده آن را توی یک گلدون فقط با خاک برگ و ماسه کاشتم ،و دوسوراخ هم ته گلدون درست کردم ،الآن بعد ازسه روز می بینم که طراوت برگ های اون کم  شده و نوکشون زرد شده به نظر شما علتش چیه؟ 

  پاسخ مشاهده
محسن شهاب الدین
هنگامی که گیاه تازه خریداری شده را به خانه می آورید برخی از برگ های آن زرد یا قهوه ای می شوند؛ انتظار نداشته باشید برگ های زرد یا قهوه ای یا ریخته ، مجدداً رشد کنند؛ در عوض بهتر است مراقبت کنید که محیط گیاه کاملاً مناسب باشد. .شرایط ایده ال رشد را که در قسمت مربطه توضیح داده شده فراهم نمایید.. برگ هایی که از این پس می رویند می توانند رشد و نمو خوبی داشته باشند. مشکلات گیاه تا دو هفته پس از جابجایی طبیعی است وبه مرور کم میگردد
شكاري
با سلام و عرض ادب تعدادي پياز زنبق كاشته ام سريع سبز شد ولي الان حدود يكماه گذشته هيچ تغييري در رشد آن رخ نداده است ضمنا شرايط كاشت شامل خاك سبك ،محل افتابگير و فاصله كاشت وآبياري منظم رعايت شده است ،لطفا مشكل عدم رشد چيست؟   پاسخ مشاهده
محسن شهاب الدین
نياز آبي اين گياه زياد نيست بنابراين بايد در فاصله بين دو آبياري خاک گلدان خشک شود سپس اقدام به آبياري کنيد. زنبق از گياهان آفتاب دوست است، اگر قصد نگهداري آن را در منزل داريد بايد گلدان اين گياه را پشت پنجره هاي جنوبي آپارتمان قرار دهيد. شروع دوره گلدهي اين گياه اوايل خرداد ماه مي باشد.زنبق پیازی دوره رشد کوتاه و سریعی دارد و معمولاً در هر دوره‌ی 90 تا 105 روزه یک پیاز آن به گل می‌رود
farnaz
با سلام. من حدود 3 ماه پیش در حیاط خانه مان با شرایط ذکر شده تعدادی پیاز زنبق کاشتم. برگها و ساقه ها به خوبی رشد کردند ولی هنوز گل نداده اند و تعدادی نیز در حال زرد شدن هستند.برای سال بعد آیا باید پیاز را از خاک خارج کرده و برای سال بعد نگه دارم؟ و یا اجازه دهم به همین صورت در باغچه بمانند.   پاسخ مشاهده
محسن شهاب الدین
طبیعی است که در تابستان گل ندهد.شما دیر اقدام به کاشت نموده اید.فصل گلدهی اکثر گونه های زنبق ، فروردین ، اردیبهشت و خرداد می باشد . در صورتیکه قصد تکثیر دارید پیازها را در اورده وجدا نمایید .در غیر اینصورت در زمشتانهای مناطق معتدل مشکلی ندارد ومیتواند در خاک بماند
نرگس
با سلام و تشکر از مطالب خوبتون اگر امکانش باشد که نتونیم مطالب را کپی و استفاده کنیم خوب است  پاسخ مشاهده
ahmadi
سلام من تعدای گل زنبق را درون یک گلدان کاشتم اول اینکه گلی نداده تا الان و دوم اینکه از نوک برگهای ان زرد میشه و کم کم تا خرابی ان برگ پیش میره البته برگ های جدید هم رشد می کنن  پاسخ مشاهده
محسن شهاب الدین
بهتر است از آبی تصفیه شده که 24 ساعت در محیط بوده و هم دمای محیط است برای آبیاری استفاده شود، هرگز با آب سرد آبیاری نکنید .با این کار کلر وفلوراید موجود دراب که برای گیاه مضر است نیز از بین میرود.اگر برگهای پایینی و پیر هستند که به نوبت زرد شده و می‌ریزند. که روندی کاملا طبیعی است، (زیرا با رشد گیاه و در صورتی که مواد غذایی به طور مرتب به گیاه نرسد. مواد لازم از برگهای پیر به برگهای جوان منتقل میشوند و برگهای پیر به مرور زرد شده و ریزش میکنند. برای به تاخیر انداختن این روند ریزش برگهای کهنه، میبایست از تغذیه کامل گیاه مطمئن شد آنگاه به دنبال عوامل و نشانه‌های دیگر رفت) اما اگر چند برگ با همدیگر به این عارضه مبتلا میشوند احتمال افراط در آبیاری و برعکس خشکی دیدن گیاه فراوان است
shohreh vahed
سلام
من در باغچه تعداد زيادي زنبق دارم كه تقريبا يك اندازه هستند ولي فقط يكي از اونها گل داده
دليل گل ندادن بقيه چيه؟(فقط برگ هستند)ممكن هست كه از نظر نوع و جنسيت فرق داشته باشند؟يا ما زنبقي داريم كه گل نده؟
  پاسخ مشاهده
محسن شهاب الدین

سلام! زنبق‌ها گاهي دقيقاً مثل بعضي آدما عمل مي‌کنن؛ همه باهم سرِ کار حاضر مي‌شن (برگ مي‌زنن) ولي فقط يکي‌شون انگيزه‌ي اضافه‌کاري پيدا مي‌کنه و گل مي‌ده 😄. خبر خوب: در بيشتر موارد «زنبقِ بي‌گلِ دائمي» نداريم، اما شرايطي هست که باعث مي‌شه گياه فقط برگ بده و قيد گل رو بزنه.

اولين دليل خيلي رايج: سن و بلوغ ريزوم/پياز. خيلي از زنبق‌ها (به‌خصوص گروه‌هاي ريزوم‌دار مثل Iris germanica و بعضي گونه‌ها) وقتي تقسيم يا جابه‌جا مي‌شن، ممکنه يک فصل يا حتي بيشتر فقط برگ بزنن تا جا بيفتن و بعد وارد فاز گلدهي بشن. اگه بخشي که گل داده ريزوم/پياز قوي‌تر يا قديمي‌تر بوده، طبيعي‌ه بقيه هنوز «نوبت‌شون» نشده باشه.

دليل دوم: نور ناکافي. زنبق براي گلدهي معمولاً به آفتاب مستقيم کافي (حداقل ۶ ساعت) نياز داره. اگر بخشي از بوته‌ها زير سايه‌ي درخت، ديوار، يا بين گياهان ديگر گير افتاده باشند، نتيجه‌اش همون «برگ‌هاي خوش‌تيپ بدون گل» است.

سومين مورد که خيلي مي‌بينيم: عمق کاشت و وضعيت ريزوم. در زنبق‌هاي ريزوم‌دار، اگر ريزوم‌ها خيلي زير خاک دفن بشن، گياه اغلب گل نمي‌دهد. ريزوم بايد نزديک سطح باشد و حتي کمي «آفتاب بخورد». پس اگر آن يکي که گل داده، ريزومش نزديک‌تر به سطح بوده و بقيه عميق‌تر کاشته شده‌اند، کاملاً توجيه دارد.

چهارم: ازدحام و شلوغي بوته‌ها. زنبق‌ها اگر چند سال دست‌نخورده بمانند، آن‌قدر متراکم مي‌شوند که انرژي بين برگ‌سازي و رقابت تقسيم مي‌شود و گلدهي افت مي‌کند. راه‌حل طلايي: تقسيم بوته هر ۳ تا ۵ سال (معمولاً بعد از گلدهي يا اواخر تابستان)، انتخاب ريزوم‌هاي سالم و قوي و کاشت با فاصله مناسب.

پنجم: کوددهي نامتعادل (نيتروژن زياد). اگر کودهاي ازته/چمني يا کودهايي که نيتروژن بالايي دارند زياد استفاده شده باشد، زنبق مي‌گويد: «برگ؟ چشم!» و گل را مي‌گذارد براي بعد 😅. براي گلدهي بهتر، از کودهاي متعادل يا کمي فسفر و پتاس بيشتر (با احتياط و طبق نياز خاک) استفاده مي‌شود و زياده‌روي در کود ازته ممنوع.

ششم: آبياري و زهکشي. بسياري از زنبق‌ها از خاک خيلي خيس و ماندابي خوششان نمي‌آيد؛ اين شرايط هم مي‌تواند به ضعف ريزوم و کاهش گلدهي منجر شود. خاک سبک با زهکشي خوب و آبياري منظم اما نه غرقابي، کمک بزرگي است.

اما درباره سوال «نوع و جنسيت»: زنبق‌ها نر و ماده جداگانه مثل خرما ندارند که يکي گل بدهد و ديگري نه. تقريباً همه‌ي بوته‌ها اگر سالم و در شرايط درست باشند گل مي‌دهند. تنها استثناهاي رايج اين است که بعضي زنبق‌ها از نظر رقم/گونه زمان گلدهي متفاوت دارند (يکي زودتر، يکي ديرتر) يا بعضي بوته‌ها هنوز به بلوغ گلدهي نرسيده‌اند.

براي اينکه دقيق‌تر نسخه بدهم، اگر ممکن است بفرماييد: زنبق شما ريزوم‌دار است (ريزوم روي سطح خاک ديده مي‌شود) يا پيازدار؟ چند ساعت آفتاب مي‌گيرد؟ آخرين بار کي تقسيم يا جابه‌جا شده؟ با اين سه تا جواب، علت را معمولاً خيلي سريع قفل‌گشايي مي‌کنيم. در ضمن براي اطلاعات بيشتر حتماً مقالات سايت نارگيل را مطالعه نماييد.

فاطمه زنگنه
سلام من اوایل اردیبهشت ماه یه زنبق خریدم و می خواستم توی خونه ازش نگهداری کنم و خود فروشنده گلدانش رو تعویض و بزرگتر کرد . متاسفانه از وقتی به خونه اوردمش بعد از مدتی که برگها قد کشیدند ،یکی یکی برگهاشو از دست داد ،از 6 پیاز گلدان الان فقط یکیش مونده . فکر میکنم شاید به علت آبیاری زیاد بوده ، چون به توصیه فروشنده هر روز آبیاریش میکردم .گویا پیازهاش داره دوباره جوانه میزنه , میخواستم لطف کنید و راهنماییم کنید آیا میشه نجاتش داد و درصورتی که این برگها هم از دست رفت میشه پیازش رو نگهداری کرد ؟ :(   پاسخ مشاهده
محسن شهاب الدین
سلام

اول بذار خيالت رو راحت کنم: زنبق‌ها جون‌سخت‌تر از چيزي هستن که به نظر مي‌رسن 😄 اين‌که مي‌گي پيازها دوباره دارن جوانه مي‌زنن يعني هنوز اميد کاملاً زنده‌ست و مي‌شه کمکشون کرد برگردن به فرمِ اول.

بزرگ‌ترين مشکل زنبق شما به احتمال خيلي زياد همون چيزيه که خودت حدس زدي: آبياري زياد. زنبق (به‌خصوص زنبق‌هاي پيازي) اصلاً اهل «هر روز آب‌دادن» نيستن. وقتي مرتب و سنگين آبياري مي‌شن، پياز شروع به پوسيدن مي‌کنه، ريشه خفه مي‌شه و گياه برگ‌هاشو يکي‌يکي از دست مي‌ده؛ دقيقاً همون وضعيتي که توضيح دادي.

الان که مي‌گي از ۶ تا پياز فقط يکيش مونده و بقيه تازه دارن جوانه مي‌زنن، وقت يه «عمل نجات اضطراري» رسيده. 😉

۱. اول از همه خاک و گلدان رو چک کن
اگر گلدون زهکش خوب نداره (سوراخ زيرش کمه يا گرفته)، حتماً عوضش کن. زنبق توي خونه حتماً بايد توي گلدوني باشه که آب اضافي سريع خارج بشه. خاک هم بايد سبک و خيلي خوب زهکش‌دار باشه؛ مثلاً مخلوطي از خاک باغچه + پرليت يا ماسه شسته يا يه خاک گلداني آماده که مخصوص گياهان پيازي باشه.

۲. پيازها رو با دقت بررسي کن
اگر امکانش هست، خيلي آروم گلدون رو خالي کن و پيازها رو نگاه کن. پياز سالم سفت و پره؛ پياز له‌شده، قهوه‌اي و بدبو يعني پوسيده و بايد جدا بشه. فقط اون‌هايي رو نگه دار که سفت و نسبتاً سالم هستن، حتي اگر کوچيک باشن. جوانه‌هاي ريزي که گفتي، همون اميدهاي تازه هستن 🌱

۳. آبياري رو درست کن (قانون طلايي)
براي زنبق پيازي توي گلدون داخل خونه: فقط وقتي آبياري کن که سطح خاک تا عمق حدود ۲–۳ سانت خشک شده باشه. با انگشت امتحان کن؛ اگر خاک هنوز خنک و مرطوبه، آب لازم نداره. در فصل رشد (بهار)، معمولاً هر ۳–۴ روز يه بار (نه هر روز) کافيه، ولي اين به دما، نور و نوع خاک هم بستگي داره.

۴. نور مناسب، نه زندان تاريک!
زنبق براي سرحال موندن به نور زياد و غيرمستقيم نياز داره. بهترين جا براش کنار پنجره روشنه؛ جايي که چند ساعت نور خوب بگيره، ولي زير آفتاب سوزان مستقيمِ ظهر نباشه. اگر نور خونه کم باشه، برگ‌ها ضعيف، دراز و کم‌رمق مي‌شن و گياه باز هم مستعد مريضي مي‌شه.

۵. اگر دوباره برگ‌ها از بين رفتن، پياز رو مي‌شه نگه داشت؟
بله، به شرطي که پياز کاملاً نپوسيده باشه. اگر برگ‌ها خشک شدن و پياز هنوز سفت و سالمه، گياه رفته تو دوره استراحت (خواب). تو اين حالت:

– آبياري رو خيلي کم کن؛ فقط گاهي يه مقدار خيلي کم، که خاک کاملاً به خشکي کوير تبديل نشه.
– پياز رو در همون گلدون، در جاي خنک‌تر و روشن (بدون نور مستقيم شديد) نگه دار.
– در پاييز يا اواخر زمستون، مي‌تونه دوباره از همون پياز جوانه تازه بزنه و وارد دوره رشد بشه.

۶. کوددهي؛ وقتي حالش بهتر شد
وقتي ديدي جوانه‌ها جون گرفتن و رشد کردن، مي‌توني هر ۳–۴ هفته يک‌بار با يه کود کامل محلول در آب (مثلاً ۲۰–۲۰–۲۰) با دوز کم تغذيه‌ش کني. کوددهي رو روي گياه مريض و ضعيف يا در دوره‌اي که پياز در حال استراحته انجام نده، چون بيشتر اذيتش مي‌کنه تا کمک.

۷. نگهداري داخل خونه يا بيرون؟
زنبق‌ها معمولاً توي فضاي باز (بالکن، حياط، پشت پنجره نورگير) خيلي حالشون بهتره تا توي محيط بسته کم‌نور. اگر امکانش رو داري، بهار و تابستون بذارش جايي که هواي آزاد و نور کافي داشته باشه، فقط از باد سرد و آفتاب خيلي تند وسط تابستون محافظتش کن.

خلاصه‌اش اينه: آبياري زياد رو قطع، زهکش رو درست، نور رو کافي و با پيازها کمي صبور باش. احتمالاً سال بعد يه زنبق خوشحال‌تر و قوي‌تر خواهي داشت که انگار هيچي نشده بوده 😉

براي مطالعه نکات بيشتر درباره نگهداري گياهان گلداني، پيازدارها و بيماري‌هاشون، حتماً مقالات سايت نارگيل رو هم ببين؛ اطلاعات کاربردي و ريزه‌کاري‌هاي خوبي داره 👍


 
 
۱
۲
 

 
Loading
Loading
Nargil Logo gray

© تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است
آخرین مطالب :


مقالات پر بازدید :


صفحه اصلی  | پرسش و پاسخ  | خدمات  | سرگرمی ها  | نقشه سایت  | تماس با ما  | RSS
فهرست گل و گیاه   |  نمایشگاههای گل و گیاه   |  اخبار گل و گیاه   |  مقالات گل و گیاه   |  مؤسسات گل و گیاه
ورود / عضویت