٦/١/١٤٤٨ --- 6/22/2026 --- ۱۴۰۵ دوشنبه ۱ تير امروز
 
پایگاه اطلاع رسانی گل و گیاه، باغبانی و فضای سبز
Signup  Login  صفحه اصلی  | پرسش و پاسخ  | خدمات  | سرگرمی ها  | نقشه سایت  | لیست گیاهان  | تماس با ما  | RSS  | درباره ما
لینک های اصلی
جستجو  
آخرین مطالب
فوت و فن باغبانی امروز
کاشت گیاه سیر
طراحی و اجرای فضای سبز
طراحی و اجرای فضای سبز
آمار بازدید سایت
بازدید کننده آنلاین :  21  نفر
بازدید امروز :  8909  بازدید
بازدید دیروز :  10508  بازدید
تبلیغات متفرقه
پرسش و پاسخ - راهنمای نگهداری و پرورش گل و گیاهان زینتی - بونسای شاه بلوط

مقاله - راهنمای نگهداری و پرورش گل و گیاهان زینتی - بونسای شاه بلوط

برای شرکت در پرسش و پاسخ های سایت نارگیل میبایست در سایت عضو باشید و به سیستم وارد شوید . ورود

  
شهریار گودرزی

سلام به همه دوستان وخصوصا نارگیل عزیز خسته نباشید من تا الان نمیدونستم که امکان پرورش بونسای د ر خونه هم هست. ازتون خواهش میکنم که راهنماییم کنید چون واقعا بهش علاقه مند هستم ولی متاسفانه اطلاعات وتجربه ام در این مورد زیرصفر هست. البته تجربه (اصطلاحا) گل بازی خوصوصا کاکتوس بازیم بد نیست. قبلا ازتون تشکر میکنم .دوستتون دارم چون زیبایی رو دوست دارید پس زیبا هستید.شهریار

 

 

 

 

 

 

 

 

  پاسخ مشاهده
افسانه سادات فرود
سلام در صورتیکه مراقبت های لازم برای بنسای را انجام دهید نگهداری در شرایط آپارتمان به خوبی امکان پذیر هست .بنسای به نور فیلتر شده (نور از پشت پرده )احتیاج دارد.گلدانی که برای بنسای انتخاب می کنید باید زهکش مناسب داشته باشد ،در فاصله دو آبیاری سطح خاک بنسای باید کمی کرطوب باشد قبل از آبیاری انگشت خود را در خاک فرو کنید و اگر کمی رطوبت حس کردید آبیاری بعدی را انجام دهید.آب آبیاری باید ولرم و حتما 24 ساعت مانده باشد تا فاقد کلر و فلوراید شود زیرا بنسای به کلر و فلوراید آب حساسیت نشان می دهد.دمای مناسب حدود 21 تا 23 درجه هست ، بسته به خشکی محیط نگهداری، اسپری اب ولرم روی برگ ها ی بنسای توصیه می شود.و برای تقویت گیاه باید از کودهای مخصوص بنسای استفاده کرد.
زهره مظفری
سلام. این گیاهی که من دارم بونسای هست یا نه؟ هفته ای دوبار بهش آب می دم و پشت پنجره نورگیر گذاشتمش اما برگهاش زرد شدن.ممنون http://upload7.ir/images/98905472740504409062.jpg  پاسخ مشاهده
افسانه سادات فرود
سلام فیکوس است که روی پایه جینسینگ پیوند زده شده است وبه عنوان بن سای شناخته میشود .گلدان را در نور غیر مستقیم قرار دهید . خاک بنساي نبايد تا مرز خشک شدن پيش رود از طرفي آبياري زياد هم براي بنساي مناسب نيست .شرايط ثابتي از لحاظ دما ،نور و ...براي گياه در نظر بگيريد آبياري را به روش زير انجام دهيد . تشخيص به موقع زمان آبياري به ما کمک مي‌کند تا گياهي سالم داشته باشيم و اصولا بايد گياه را زماني آب داد که به آن نياز داشته باشد. يکي از بهترين روشهاي تعيين زمان آبياري بررسي وضعيت رطوبت خاک گلدان بونساي است. اگر خاک مرطوب باشد آنرا با پوست دست خود احساس خواهيد کرد. اما اگر رطوبت خود را از دست داده باشد رطوبتي با پوست دست احساس نمي‌شود. يکي از روشهاي ديگر براي تشخيص ميزان رطوبت بستر خاک بونساي استفاده از چوبهاي غذا خوري ژاپني Chopstick است. اين چوبها را مي‌توان در خاک گلدان البته در جايي نزديک لبه گلدان که به ريشه ها نيز آسيب نرسد، فرو کرد و بعد از 20-15 دقيقه آنها را بيرون کشيد. اگر بر روي چوبها رطوبت مشاهده کرديد نياز به آبياري نيست. اما زماني که با هر يک از روشهاي ياد شده متوجه کمبود ميزان رطوبت در خاک گلدان شديد زمان مناسبي براي آبياري خاک بونساي است.در هر آبيار يکاملا گياه را سيراب کنيد تا چند قطره آب اضافه از زير گلدان خارج شود.آب آبياري را 24 ساعت کنار بگذاريد تا فاقد کلر و فلورايد شود..
زهره مظفری
سلام. این گیاهی که من دارم بونسای هست یا نه؟ هفته ای دوبار بهش آب می دم و پشت پنجره نورگیر گذاشتمش اما برگهاش زرد شدن.ممنون http://upload7.ir/images/63279852036762689213.jpg  پاسخ مشاهده
افسانه سادات فرود
سلام فیکوس است که روی پایه جینسینگ پیوند زده شده است وبه عنوان بن سای شناخته میشود .گلدان را در نور غیر مستقیم قرار دهید .آبیاری با آب ولرم و بدون املاح انجام شود.در فاصله دو آبیاری سطح خاک کمی مرطوب باشد .کاملا سیراب کنید تا چند قطره آب اضافی از زیر گلدان خارج شود.
سیما عظیمی پور
سلام
من یک بنسای شاه بلوط دارم که حدود 9 ماه پیش خریدم. خونه ما کاملا رو به شماله و واسه همین زمستونا آفتاب چندانی نداره.
من شاه بلوط رو جایی گذاشتم که  از نورگیر ترین پنجره خونه، حدود5 متر فاصله داره. آفتاب مستقیم روش نمیفته ولی جایی که هست روشنایی نسبی داره.
ما توی یزد زندگی میکنیم و خب به صورت کلی هوای اینجا خشکه. منتها من شاه بلوط رو توی خونه نگهداری میکنم و جایی که هست به آشپزخونه هم نزدیکه. 
هفته ای یک بار بهش آب میدم و هر چند هفته یک بار خیلی کم از این کودهای تقویتی گیاهان خانگی توی آبش میریزم.
خاکش رو هنوز عوض نکردم و توی همون گلدونی هست که از اول خریدمش.
روند رشدش خوب بود که مثلا هر هفته، یا هر دو هفته یه برگ جدید میداد. اما الان حدود دو هفته ست که برگهاش از قسمت سر، شروع به خشک شدن کردن. اول فکر مردم برگهای قدیمیش دارن خشک میشن. ولی از هفته پیش برگهای جدیدی هم که در آورده بود دارن خشک میشن.
لطفا راهنماییم کنید که چیکار کنم.
ممنون
  پاسخ مشاهده
افسانه سادات فرود
سلام آبیاری نا مناسب ،خشکی محیط ،زیاده روی در کود دهی از علل خشکی برگ ها هستند .حتما برای کود دهی از کود مخصوص بنسای هر یک ماه یکبار استفاده کنید ،گلدان را در نردیکی منبع گرمایی با محیط آشپزخانه قرار ندهید ،روی برگ ها را با آب ولرم غبار پاشی کنید ،آبیاری را به روش مخصوص انجام دهید : خاک بنساي نبايد تا مرز خشک شدن پيش رود از طرفي آبياري زياد هم براي بنساي مناسب نيست .شرايط ثابتي از لحاظ دما ،نور و ...براي گياه در نظر بگيريد يکي از بهترين روشهاي تعيين زمان آبياري بررسي وضعيت رطوبت خاک گلدان بونساي است. سطح خاک بونساي را بررسي کنيد و ببينيد که خشک است يا خير ؟ معمولا زماني که خاک خشک است رنگ آن روشن‌تر مي‌شود. همچنين وزن بونساي در صورت خشک بودن خاک و نياز آن به آب سبک‌تر است. روش ديگر فشار دادن سطح خاک با دست است. اگر خاک مرطوب باشد آنرا با پوست دست خود احساس خواهيد کرد. اما اگر رطوبت خود را از دست داده باشد رطوبتي با پوست دست احساس نمي‌شود. يکي از روشهاي ديگر براي تشخيص ميزان رطوبت بستر خاک بونساي استفاده از چوبهاي غذا خوري ژاپني Chopstick است. اين چوبها را مي‌توان در خاک گلدان البته در جايي نزديک لبه گلدان که به ريشه ها نيز آسيب نرسد، فرو کرد و بعد از 20-15 دقيقه آنها را بيرون کشيد. اگر بر روي چوبها رطوبت مشاهده کرديد نياز به آبياري نيست. اما زماني که با هر يک از روشهاي ياد شده متوجه کمبود ميزان رطوبت در خاک گلدان شديد زمان مناسبي براي آبياري خاک بونساي است.در هر آبيار يکاملا گياه را سيراب کنيد تا چند قطره آب اضافه از زير گلدان خارج شود.آب آبياري را 24 ساعت کنار بگذاريد تا فاقد کلر و فلورايد شود..
t.t
سلام. خسته نباشید. من به تازگی درخت بونسایی خردم.. اما دقیقا نمیدونم چه نوع بونسایی هست!! این لینک عکس هستش [URL=http://upload7.ir/][IMG]http://upload7.ir/imgs/2014-04/13902259658311545268.jpg[/IMG][/URL] میتونید ضمن این که اسمش رو بهم می گید دقیقا بگید که هر چند روز یک بار باید آب یاری کنم و این که میتونم زیر نور مستقیم افتاب بذارم یا نه ( پشت پنجره منظورمه) اگه بگید علایم بیماریش چی هست هم ممنون میشم  پاسخ مشاهده
محسن شهاب الدین
سلام

تقريباً مطمئنم گلدوني که خريدي همون پاچيرا آکوآتيکا (Pachira aquatica) هست که به اسم‌هاي «درخت پول»، «درخت شانس» يا «بونساي پاچيرا» هم شناخته مي‌شه. اين گياه معمولاً با ساقه‌هاي بافته‌شده و برگ‌هاي پنجه‌اي سبز و براق فروخته مي‌شه. پس تبريک، يه گياه خوشگل و نسبتاً کم‌دردسر انتخاب کردي 🙂.

نور مناسب: پاچيرا عاشق نور زياد غيرمستقيمه. يعني بهترين جا براش همون پشت پنجره‌ي پرنور هست، اما جايي که آفتاب مستقيم تندِ ظهر مخصوصاً تو تابستون، مستقيم روي برگ‌ها نخوره، چون باعث سوختگي و لکه‌هاي قهوه‌اي مي‌شه. اگر پنجره جنوبي يا غربي داري، بهتره کمي فاصله‌اش بدي يا از پرده نازک استفاده کني. نور کم هم اگه طولاني بشه، باعث مي‌شه گياه بي‌حال، کشيده و کم‌برگ بشه.

آبياري چطور باشه؟ قاعده‌ي طلايي پاچيرا اينه: بين دو آبياري حتماً خاک تا حدودي خشک بشه. نه هر روز، نه خيلي دير به دير. روش پيشنهادي:
- انگشتت رو تا بند اول داخل خاک بکن؛ اگر خاک در اين عمق خشک بود، وقت آبياريه. - معمولاً تو خونه‌هاي معمولي، بسته به فصل و دما، حدوداً هر ۵ تا ۷ روز يک‌بار (زمستون ممکنه بيشتر فاصله بيفته، تابستون کمتر). - موقع آبياري، کامل و سيراب آبياري کن تا چند قطره از زير گلدون خارج بشه، بعد آب اضافي رو از زيرگلدوني خالي کن. - پاچيرا از باتلاقي شدن خاک بشدت بدش مياد؛ آبياري زياد و غرقابي = ريشه‌پوسي و زحمت براي خودت.

خاک و زهکشي: براي سلامت ريشه‌ها، خيلي مهمه: - گلدون سوراخ زهکشي مناسب داشته باشه. - خاک، سبک و خوب زهکش‌دار باشه (مثلاً ترکيب خاک گلداني + پرليت يا ماسه). اگر ديدي بعد آبياري، آب مدت‌ها روي سطح خاک مي‌مونه يا دير از زير گلدون خارج مي‌شه، يعني خاک يا زهکشي نياز به اصلاح داره.

دما و رطوبت: پاچيرا گياه گرمسيريه و از:
- دماي حدود ۱۸ تا ۲۸ درجه لذت مي‌بره. - از سرما زير ۱۲ درجه و باد سرد (کولر مستقيم يا کنار پنجره‌اي که زمستون سوز داره) خوشش نمياد. رطوبت متوسط اتاق رو معمولاً تحمل مي‌کنه، ولي اگر هوا خيلي خشکه، گاهي مي‌توني با يه مه‌پاشي خيلي ملايم روي هوا اطراف گياه (نه خيس کردن دائمي برگ‌ها) حالش رو بهتر کني.

علائم نور و آبياري نامناسب: چندتا نشونه‌ي معمول رو حتماً زير نظر داشته باش:
- برگ‌ها زرد و نرم مي‌شن و مي‌ريزن: معمولاً از آبياري زياد يا خاک هميشه خيس. - لبه‌ي برگ‌ها خشک و قهوه‌اي: مي‌تونه از کم‌آبي، خشکي هوا يا آفتاب مستقيم تند باشه. - برگ‌ها کم، گياه قدکشي و کج به سمت پنجره: نور کمه. - لکه‌هاي سوخته رو برگ‌ها: آفتاب مستقيم شديد يا مه‌پاشي زير نور مستقيم خورشيد. اگر ساقه از پايين نرم و قهوه‌اي شد، احتمال ريشه‌پوسي وجود داره.

بيماري‌ها و آفات احتمالي: پاچيرا معمولاً خيلي مريض‌احوال نيست، اما:
- اگر هوا خيلي خشک باشه، ممکنه کنه تارعنکبوتي بياد (لکه‌هاي ريز روي برگ و تارهاي نازک بين برگ‌ها). - شپشک آردآلود هم گاهي روي ساقه و زير برگ‌ها ديده مي‌شه (جسم‌هاي سفيد پنبه‌اي). در صورت مشاهده، مي‌توني با يه پنبه آغشته به الکل آروم پاکشون کني و در صورت شديد بودن، از سم‌هاي ملايم مخصوص گياهان آپارتماني طبق دستور استفاده کني.

چند نکته ريز اما مهم: - هر چند وقت يک بار، برگ‌ها رو با دستمال نم‌دار تميز کن تا بهتر نفس بکشه و نور بيشتري بگيره. - در بهار و تابستون، ماهي يک‌بار با کود کامل مخصوص گياهان آپارتماني (رقيق‌تر از مقدار روي بسته) تقويتش کن. - جابه‌جايي‌هاي مکرر، شوک دمايي و جريان باد سرد مي‌تونه باعث ريزش برگ بشه، پس جاي ثابت و مناسبي براش انتخاب کن. 🌿

اگر دوست داشتي، مي‌توني بعد از مدتي دوباره از گياهت عکس بگيري و براساس شرايط جديدش دقيق‌تر درباره‌اش قضاوت کنيم؛ ولي فعلاً با رعايت نور زياد غيرمستقيم + آبياري زماني که خاک تا حدي خشک شد، راه رو درست رفتي.

براي مطالعه‌ي نکات بيشتر درباره نگهداري گياهان آپارتماني، حتماً مقالات سايت نارگيل رو هم ببين؛ کلي تجربه و نکته‌ي کاربردي اونجاست 😉.

امیر حسین فتح الهی
با سلام 
می خواستم بدونم این بونسای شاه بلوط یا خیر؟ در ضمن اطلاعاتی در مورد نحوه ابیاری،رطوبت،دما،نوردهی وکود مورد نیاز این نوع بونسای به من بدهید
با تشکر فراوان

                                           
  پاسخ مشاهده
مهندس رامندی
اصلا تصویر ارسال شما واضح نیست روزانه اب روی برگها اسپره کنید بايد گياهتان را درمکاني با افتاب ملايم و فيلتر شده مانند افتاب پشت پرده توري قرار دهيد ويا گياه را به مکاني روشنتر با نورغير مستقيم منتقل نماييد برای تععین زمان ابیاری سطح خاک رو کمی کنار بزنید وخشکی خاک رو بررسی کنید.اگه خاک خیس نبود وبه دست نچسبید باید ابیاری کنید.هر ازچندگاهی با کنترل زهکش از باز بودن سوراخ انتهایی وخروج اب اضافی از گلدان مطمین شوید.از جمع شدن اب در زیر گلدانی جلوگیری کنیدویا داخل زیر گلدانی(بین گلدان و زیر گلدانی)یک لایه سنگریزه قرار دهید به نحوی که خاک گلدان در تماس مستقیم با آب قرار نگیرد.این کار در جلوگیری از باتلاقی شدن خاک موثر است به منظور تقویت گیاه باید از کودهای کامل مخصوص بن سای استفاده نمایید .هر دو هفته یه بار به مقدار یه قاشق کوچیک از کود رو در یک لیتر اب حل نموده وبه مقدار کافی از محلول مورد نظر به صورت ابیاری به گیاه بدهید. در مصرف کود زیاده روی نکنید.
سمانه ن
سلام
من حدودا 2 ماه است که بن سای خریدم . همان روز خود فروشنده گلدانش را عوض کرد
هفته ای 2 بار بهش اب مبدادم و هر روز به برگ ها وتنه اش آب اسپری میکردم. شب ها هم به گفته ی فروشنده 1 پلاستیک که چندتا سوراخ داره روش میکشیدم. در معرض نور شدید و باد شدید هم نبود
ولی کم کم برگ هاش شروع به ریختن کرد. الان هیچی برگ نداره و وقتی به تنه اش دست میزنم نرمه و یکم داخل میره
میشه راهنمایی کنید که باید چیکار کنم؟ یعنی کلا گیاهم خراب شده؟
  پاسخ مشاهده
مهندس رامندی
با یه وسیله تیز مثل چاقو مقداری پوست تنه درخت رو کنار بزنید واگه زیر تنه سبز بود گیاه زنده است اگه تنه پوسیده وپوک شده باشه احتمال کرم گرفتن تنه هست
t.t
ایا این بونسایی، بونسایی شاه بلوط ست؟ اگر نیست از کدام خانواده است؟ [URL=http://upload7.ir/][IMG]http://upload7.ir/imgs/2014-09/45755810448020902021.jpg[/IMG][/URL]  پاسخ مشاهده
افسانه سادات فرود
خیر ،تصویر ارسالی بنسای فیکوس هست .
hasti shahrokhy
سلام میشه از یه درخت قلمه زد و اونو به شکل بنسای درآوورد؟ اگه بخوام یه بنسای رو خودم از اولش درست کنم چکار باید بکنم؟ از چه درختایی میشه استفاده کرد(از نظر مقاومت به شرایط محیطی)؟ ممنون   پاسخ مشاهده
مهندس رامندی
با قلمه زدن فقط میتونید گیاه رو تکثیر کنید وبرای تبدیل اون به بن سای باید سالها براش زحمت بکشید وبا هرس ریشه وبرگ و....به این هرف خواهید رسید.تقریبا تمام درختان ودرختچه ها این قابلیت رو دان
مژگان زمانی
سلام خسته نباشین یک بونسای دارم که یک روز در میان آب میدم و پشت پنجره شرقی با نور مستقیم هست . الان مدتی است برگها قهوه ای ویا همان سبز میریزن . لطفا راهنمایی کنیم چطور می تونم از ریزش برگها جلوگیری کنم  پاسخ مشاهده
مهندس رامندی
افتاب مستقیم وبه خصوص در فصول گرم براش مضره. بايد گياهتان را درمکاني با افتاب ملايم و فيلتر شده مانند افتاب پشت پرده توري قرار دهيد(پنجره جنوبی بهتر است) . نیاز آبی گونه های زینتی در فصل پاییز و زمستان بدلیل ورود به دوره رکود و کم شدن شدت تبخیر و تعرق به ۲۵ تا ۳۰ درصد نیاز ایام دیگر سال می رسد. فاصله بین ابیاری ونیازابی بسته به نوع گیاه،فصل،میزان رطوبت ووزش بادوسایرشرایط محیطی(نور-دماو....) متفاوته برای تععین زمان ابیاری سطح خاک رو 2-3 سانت کنار بزنید وخشکی خاک رو بررسی کنید.اگه خاک خیسنبود وبه دست نچسبید باید ابیاری کنید.دقت کنید خاک نباید کاملا خشک بشه وخیس هم نباشه. هر ازچندگاهی با کنترل زهکش از باز بودن سوراخ انتهایی وخروج اب اضافی از گلدان مطمین شوید.از جمع شدن اب در زیر گلدانی جلوگیری کنیدویا داخل زیر گلدانی(بین گلدان و زیر گلدانی)یک لایه سنگریزه قرار دهید به نحوی که خاک گلدان در تماس مستقیم با آب قرار نگیرد.این کار در جلوگیری از باتلاقی شدن خاک موثر است . در ضمن هنگامیکه گیاه تازه خریداری شده رو به منزل میاورید ویاگلدانش رو جابجا میکنید با توجه به تغعیرات شرایط محیطی گیاه دچار شک میشه ومشکلاتی(مانند ریزش برگ وگل،توقف رشدوگلدهی،زردی برگها و...) براش بوجود می اید که به مرور وبا فراهم کردن شرایط ایده ال رشد کم وکمتر خواهد شد وممکنه چندین هفته ادامه داشته باشد به منظور تقویت گیاه باید از کودهای کامل مخصوص استفاده نمایید .هر دو هفته یه بار به مقدار یه قاشق چای خوری کوچیک از کود رو در یک لیتر اب حل نموده وبه مقدار کافی از محلول مورد نظر به صورت ابیاری به گیاه بدهید. در مصرف کود زیاده روی نکنید/.مهمترین نکته در نگهداری اینه که مکان مناسبی برای قرار دان گیاه با توجه به نیاز گیاه به نور و... انتخاب وبعد از جابجایی اون خودداری نمایید تا گیاهی شاداب داشته باشید.. از قراردادن گلدان در محل هوای گرم یا سرد و محلهای پر ترددکه باعث صدمه به گیاه می شود ویا نزدیک به وسایل سرمایش(کولر) ویا گرمایشی جدا خودداری شود در صورتیکه گیاهتون زنده باشه با ایجاد شرایط مناسب رشد وصبر شاهد جوانه زنی ورشد مجدد خواهید بود.
محسن شهاب الدین
سلام

اين علائمي که گفتيد (قهوه‌اي شدن برگ‌ها و ريزش برگ‌هاي سبز) در پاچيرا معمولاً از ترکيبِ آبياري زياد + نور مستقيم پشت شيشه + گاهي خشکي هوا مي‌آيد. پاچيرا ذاتاً گياه مقاومي است، اما اگر زيادي “بهش محبت آبي” کنيم قهر مي‌کند و برگ‌ها را مي‌ريزد 😅

اول از همه آبياري: يک روز در ميان براي پاچيرا معمولاً زياد است (مخصوصاً اگر گلدان کوچک/بونساي باشد و خاک کمي سنگين باشد). روش درست اين است که فقط وقتي ۲ تا ۳ سانتِ سطح خاک خشک شد آب بدهيد. آبياري را “زمان‌بندي” نکنيد، “وضعيت خاک” را معيار بگذاريد. هنگام آبياري هم آن‌قدر آب بدهيد که از زير گلدان خارج شود، بعد آب زيرگلداني را حتماً خالي کنيد تا ريشه‌ها خفه نشوند.

دوم نور: شما گفتيد پشت پنجره شرقي با نور مستقيم. نور صبح خوب است، ولي نور مستقيم از پشت شيشه مي‌تواند برگ‌ها را بسوزاند و لبه‌ها/نوک برگ قهوه‌اي شود، بعد هم برگ بريزد. بهتر است گياه نور زياد ولي فيلترشده بگيرد؛ يعني ۵۰ تا ۱۰۰ سانت از شيشه فاصله بدهيد يا يک پرده نازک (حرير) بينش باشد. (پاچيرا عاشق روشنايي است، نه آفتابِ تندِ “ليزرگونه” پشت شيشه ☀️)

سوم رطوبت و تنش محيطي: قهوه‌اي شدن نوک برگ‌ها خيلي وقت‌ها از خشکي هوا يا باد سرد/گرم کولر و بخاري است. پاچيرا را از مسير باد مستقيم دور کنيد. براي رطوبت، بهترين کار سيني سنگريزه و آب زير گلدان (بدون تماس کف گلدان با آب) يا استفاده از بخور سرد است. اگر اسپري آب انجام مي‌دهيد، خيلي رويش حساب باز نکنيد؛ اثرش کوتاه‌مدت است و اگر هوا خنک باشد مي‌تواند دردسر قارچي هم درست کند.

چهارم بررسي ريشه و خاک: اگر ريزش برگ سبز هم داريد، من به آبياري زياد/زهکشي ضعيف بيشتر مشکوکم. حتماً چک کنيد گلدان سوراخ زهکش داشته باشد. اگر خاک دير خشک مي‌شود يا بوي نامطبوع مي‌دهد، احتمال خفگي/آسيب ريشه هست. در اين حالت بهتر است در زمان مناسب (معمولاً فصل رشد) تعويض گلدان با خاک سبک‌تر انجام شود؛ ترکيب‌هاي سبک مثل پيت/کوکوپيت + پرليت (با زهکشي خوب) کمک مي‌کند ريشه نفس بکشد.

پنجم نکات فوري براي کم کردن ريزش: آبياري را کم کنيد و فقط بعد از خشک شدن سطح خاک آب بدهيد، نور را غيرمستقيمِ روشن کنيد، گياه را از باد مستقيم دور کنيد، و برگ‌هاي خيلي آسيب‌ديده را جدا کنيد. کوددهي هم فعلاً اگر گياه تحت استرس است انجام ندهيد؛ وقتي شرايط پايدار شد مي‌توانيد با دوز کم و طبق برنامه کوددهي کنيد. اگر هم لکه‌هاي قهوه‌اي همراه با هاله زرد، کپک، يا نقاط ريز سياه ديديد، ممکن است پاي بيماري/آفت وسط باشد و بايد علائم دقيق‌تر بررسي شود.

اگر دوست داريد دقيق‌تر و “قطعي‌تر” تشخيص بدهم، بفرماييد: گلدان سوراخ دارد يا نه؟، خاک چقدر طول مي‌کشد خشک شود؟، قهوه‌اي شدن از نوک برگ است يا لکه‌اي وسط برگ؟ و يک عکس از برگ‌ها و سطح خاک هم خيلي کمک مي‌کند. براي اطلاعات بيشتر هم پيشنهاد مي‌کنم مقالات سايت نارگيل را مطالعه نماييد.


 
 
۱
۲
۳
 

 
Loading
Loading
Nargil Logo gray

© تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است
آخرین مطالب :


مقالات پر بازدید :


صفحه اصلی  | پرسش و پاسخ  | خدمات  | سرگرمی ها  | نقشه سایت  | تماس با ما  | RSS
فهرست گل و گیاه   |  نمایشگاههای گل و گیاه   |  اخبار گل و گیاه   |  مقالات گل و گیاه   |  مؤسسات گل و گیاه
ورود / عضویت