٦/١/١٤٤٨ --- 6/22/2026 --- ۱۴۰۵ دوشنبه ۱ تير امروز
 
پایگاه اطلاع رسانی گل و گیاه، باغبانی و فضای سبز
Signup  Login  صفحه اصلی  | پرسش و پاسخ  | خدمات  | سرگرمی ها  | نقشه سایت  | لیست گیاهان  | تماس با ما  | RSS  | درباره ما
لینک های اصلی
جستجو  
آخرین مطالب
فوت و فن باغبانی امروز
کاشت گیاه سیر
طراحی و اجرای فضای سبز
طراحی و اجرای فضای سبز
آمار بازدید سایت
بازدید کننده آنلاین :  20  نفر
بازدید امروز :  8778  بازدید
بازدید دیروز :  10508  بازدید
تبلیغات متفرقه
پرسش و پاسخ - راهنمای نگهداری و پرورش گل و گیاهان زینتی - بونسای شاه بلوط

مقاله - راهنمای نگهداری و پرورش گل و گیاهان زینتی - بونسای شاه بلوط

برای شرکت در پرسش و پاسخ های سایت نارگیل میبایست در سایت عضو باشید و به سیستم وارد شوید . ورود

  
farnaz
ba arze salam emrooz baraye avalin bar site shoma ro didam vaghan saite jaleb va zibai darid. soale man dar morede giah pachira mibashad.in gole man tavasote afat morede hamle vaghe shod va man baraye modava az mahloole alcol va saboon siah estefadeh kardam alan javoonehai dideh mishe amma mikham bedoonam darmane ghati shateh chieh?dar zemn man iran nistam va inja rahat nemishe sam tahye kard.amma agar esmesho begid man az iran tahieh mikonam .tashakor   پاسخ مشاهده
محسن شهاب الدین
بهترین سم برای شته متاسیتوکس میباشد.البته سمومی مانند مالا تیون ودیازینون نیز موثر هستند.دقت کنید تاریخ مصرف سم تمام نشده باشد.البته بهتر است قبل از مبارزه شیمیایی از روش هایی ماند شستشوی قسمت الوده با فشار اب هم استفاده کنید
صوفی
با سلام و خسته نباشید درختِ بًن سعی‌ِ من خشک شده ، هیچکدوم از عوارضی که دوستان در سایت مطرح کردن رو نداره ، موجوداتِ ریز و زیادروی در داروهایی تقویتی .... نور خوب داشت ، نمیدونم باید چیکار کنم ! میتون از سرمای هوا هم باشه ؟ آیا ممکن به ظاهر خشک شده باشه ، ولی‌ اگه بهش رسیدگی کنم دوباره سبز بشه ؟؟ ممنون از راهنماییتون  پاسخ مشاهده
محسن شهاب الدین
برای تست زنده بودن گیاه با یک وسیله تیز خراشی کوچک در ساقه یا تنه گیاه ایجاد نمایید واندکی پوست را کنار بزنید.در صورتی که زیر پوست سبز بود نشان دهنده زنده بودن گیاه شماست
هدي
با سلام و خسته نباشيد من يك بن ساي فيكوس بنجامين دارم و چون بخش مورد نظر اين گياه را پيدا نكردم سوالم را اينجا پرسيدم برگاي گياه من تازگي شروع به زرد شدن كرده من تقريبا يك روز درميان اسپري ميكنم دماي اتاق هم ٢٥ درجه ميباشد ماهي يكبار هم كود مصنوعي ميدم خيلي نگران بن سايم هستم خواهشا من رو راهنمايي كنيد   پاسخ مشاهده
محسن شهاب الدین
ابیاری ؟
هدي
ميزان آبياري هم تقريبا هر هفته يه مقدار آب بهش ميدم البته من فراموش كردم بگم كه تقريبا تا يك ماه پيش خوب رشد ميكرد و برگاي جديد در ميآورد ولي الان چند وقتيه اصلا رشدي نداره خواهشا من رو راهنمايي كنيد تا گياهم از دست نره من يك سوال ديگه هم داشتم آيا ميشه قرص ضد بارداري توي خاكش بزارم   پاسخ مشاهده
محسن شهاب الدین
در فصول ساد هر هفته 1-2 بار ابیاری نیاز ابی را تامین میکند. در آبیاری گلدانهای بونسای ، باید دقت شود که هیچگاه خاک گلدان برای مدتی طولانی خشک نماند ، چون در این صورت عوارض جبران ناپذیری به همراه خواهد داشت. آبیاری بونسای تا آنجا باید انجام گیرد که خاک از آب اشباع شده و آب اضافی از سوراخ های زهکش ته گلدان خارج شود . البته آبیاری بیش از اندازه باعث طویل شدن ساقه ها و گوشتی شدن برگها می گردد.آبیاری بونسای باید به آهستگی انجام گیرد.رشد کم درفصول سرد طبیعی است وجای نگرانی نیست.با شروع بعار گیاهتان رشد خواهد کرد.برای پرورش یک بونسای دانستن علوم باغبانی، نوردهی، تغذیه، نیاز آبی و همچنین هرس شاخه، برگ و ریشه لازم است. در واقع با استفاده از روشهای خاص رشد گیاه را کم می کنند به طوری که به سلامت آن لطمه ای وارد نشود و هرس ریشه و برگ در فصل رشد باعث کاهش رشد شود . همچنین برای شکل دادن به گیاه با مرور زمان شکل دلخواه را به گیاه انتقال میدهند. تناسب درست بین اجزاء گیاه و همچنین تامین نیاز گیاه به پرورش یک بونسای سالم و زیبا کمک فراوانی میكند.شنیده ها حاکی از تاثیر مثبت قرص بر رشد گیاه است(بواسطه مواد هورمونی موجود)ولی در منابع علمی چنین چیزی توصیه نشده وبهتر است از کودهای کامل مخصوص بن سایاستفاده کنید
شهاب
سلام. من خیلی دنبال نشا یا بذر شاه بلوط گویان هستم ولی متاسفانه منبع خاصی پیدا نکردم. از شما خواهش می کنم من را راهنمایی نمایید. متشکرم  پاسخ مشاهده
محسن شهاب الدین

سلام! شاه‌بلوط گويان يا همون Pachira aquatica (که خيلي‌ها به اسم «ماني‌تري / Money Tree» هم مي‌شناسنش) تو ايران گاهي کمياب مي‌شه، ولي پيدا کردنش غيرممکن نيست. فقط بايد مسير درست خريد رو بريد تا به جاي پاچيرا، يه «گياه شبيه‌پاچيرا» با شناسنامه قلابي تحويل نگيريد 😄

براي تهيه نشا (گياه کوچک/گلداني) بهترين شانس شما معمولاً اين‌هاست: گلخانه‌هاي توليد گياهان آپارتماني (به‌خصوص گلخانه‌هاي اطراف شهرهاي بزرگ)، بازارهاي گل (مثل بازارهاي عمده‌فروشي) و فروشگاه‌هاي آنلاين معتبر که عکس واقعي از گياه و شرايط ارسال درست دارند. پيشنهاد عملي: هنگام خريد، از فروشنده بخواهيد عکس از گياهِ همان نمونه و عکس ريشه/گلدان بدهد؛ پاچيراهاي سالم معمولاً برگ‌هاي براق و بدون لکه‌هاي قهوه‌اي گسترده دارند و ساقه‌ها نرم و آبکي نيستند.

براي تهيه بذر کمي داستان فرق مي‌کند. پاچيرا در خانه و آپارتمان خيلي به ندرت به ميوه و بذر مي‌رسد، پس بذرها معمولاً وارداتي‌اند و بعضي وقت‌ها قديمي و کم‌قوه. اگر سراغ خريد بذر مي‌رويد: حتماً از فروشنده درباره تاريخ برداشت/واردات بپرسيد و ترجيحاً از جايي بگيريد که روي بسته‌بندي مشخصات دارد. نکته مهم: بذر پاچيرا هرچه تازه‌تر، بهتر؛ بذر کهنه ممکن است جوانه نزند و فقط شما را وارد مسابقه «خيره شدن به خاک» کند 🙃

اگر نشا پيدا نکرديد، يک راه جايگزين و معمولاً موفق‌تر اين است که قلمه تهيه کنيد. خيلي از پاچيراهاي بازاري را مي‌شود با قلمه ساقه تکثير کرد. قلمه ۱۵ تا ۲۰ سانتي‌متري با حداقل ۲–۳ گره برداريد، برگ‌هاي پايين را حذف کنيد، بعد در پرليت مرطوب يا ترکيب پرليت+پيت‌ماس بگذاريد. محيط بايد گرم (حدود ۲۴ تا ۲۸ درجه) و با رطوبت بالا باشد (کيسه پلاستيکي شفاف سوراخ‌دار مثل گلخانه کوچولو کمک مي‌کند 🌿). آبياري را کم ولي منظم نگه داريد تا پوسيدگي نگيرد.

براي جوانه‌زني بذر (اگر بذر تازه گيرتان آمد): بذرها را ۱۲ تا ۲۴ ساعت در آب ولرم بخيسانيد، سپس در بستر سبک و استريل (مثل کوکوپيت+پرليت) در عمق کم بکاريد. دما را ثابت و گرم نگه داريد و بستر فقط نم‌دار باشد نه خيس. اگر بذرها قارچي شدند، يعني رطوبت زياد بوده يا بستر تميز نبوده؛ پس استريل بودن و تهويه را جدي بگيريد. گرما + رطوبت کنترل‌شده = کليد موفقيت.

چند نکته براي اينکه سرتان کلاه نرود: پاچيرا را گاهي با گياهان برگ‌پنجه‌اي ديگر اشتباه مي‌کنند. برگ پاچيرا معمولاً ۵ تا ۷ برگچه دارد و برگچه‌ها کشيده و براق‌اند. اگر دنبال «بونساي پاچيرا» هستيد هم حواستان باشد خيلي از مدل‌هاي با تنه بافته‌شده، صرفاً چند گياه جوان‌اند که کنار هم کاشته و بافته شده‌اند؛ اين بد نيست، فقط بدانيد «بونساي کلاسيک» به معناي واقعي نيست و بيشتر يک فرم‌دهي بازاري است.

اگر شهر و استان‌تان را بفرماييد، مي‌توانم دقيق‌تر بگويم معمولاً کدام مسير خريد (بازار گل/گلخانه/آنلاين) براي منطقه شما شانس بيشتري دارد و موقع تحويل چه چيزهايي را چک کنيد. براي کسب اطلاعات بيشتر هم مقالات سايت نارگيل را مطالعه نماييد.

با سلام من يك بونساي شاه بلوط دارم كه رشدش خيلي خوب بود و شاخه هاش بلند شده بود...فروشنده گل گفت براي قشنگ شدن هرس كن و من هم همين كارو كردم.... فقط سرشاخه هاي بالا رو كوتاه كردم ولي از اون روز شروع كرده به زرد شدن و ريختن باقيه برگها.... الان يه هفته است كه كوتاه كردم و همه ريخته.... چيكار كنم كه از بين نره؟؟؟ آيا ممكنه مثله قبلش بشه؟؟؟؟  پاسخ مشاهده
محسن شهاب الدین
نگران نباشید.برای کوچک ماندن برگها باید هرس کنید. بعد از 2هفته دوباره جوانه خواهد زد
المیرا
سلام من یک بنسایی دارم که از روز اول روی برگاش لکه های قهوه ای بود حالا دایم برگاش زرد میشن و میریزن من باید چی کار کنم؟  پاسخ مشاهده
محسن شهاب الدین

سلام! پاچيرا (همون “درخت پول” معروف) معمولاً گياه جون‌سختيه، ولي وقتي از همون روز اول لکه قهوه‌اي داشته و الان هم زردي و ريزش برگ شروع شده، يعني يه چيزي از همون ابتدا درست نبوده (يا شرايط نگهداري، يا مشکل ريشه/آب، يا گاهي آفات/قارچ). نگران نباش؛ با چند تا چک ساده مي‌تونيم خيلي وقت‌ها جمعش کنيم 🙂

قدم اول: آبياري و ريشه‌ها (مهم‌ترين مظنون). پاچيرا با «آب زياد و خاک هميشه خيس» قهر مي‌کنه و نتيجه‌اش مي‌تونه زرد شدن برگ و ريزش باشه. با انگشت ۳–۴ سانت از سطح خاک رو چک کن: اگر هنوز خيسه، فعلاً آب نده. آبياري درست اينه که وقتي سطح خاک خشک شد آبياري کني تا آب از زير گلدان خارج بشه و بعد آب زيرگلداني رو حتماً خالي کني. اگر گلدان زهکش درست و سوراخ‌دار نيست، همين امروز درستش کن؛ وگرنه ريشه‌ها مي‌گن: «خفه شديم!» 😅

قدم دوم: لکه‌هاي قهوه‌اي از روز اول؛ دو سناريو رايج. ۱) اگر لکه‌ها خشک، ترد و بيشتر در حاشيه برگ هستند، معمولاً از تنش محيطي مي‌آد: نور مستقيم تند، خشکي هوا، يا نوسان دما. ۲) اگر لکه‌ها حالت مرطوب/پخش‌شونده دارند يا همراه با هاله زرد هستند، ممکنه لکه‌برگي قارچي/باکتريايي باشه يا ريشه تحت فشار باشه. در هر دو حالت، برگ‌هاي خيلي آسيب‌ديده رو جدا کن تا گياه انرژي‌ش رو روي برگ‌هاي سالم بذاره.

نور و جاي گياه: پاچيرا نور زيادِ غيرمستقيم دوست داره. کنار پنجره روشن عاليه، ولي اگر آفتاب مستقيم چند ساعت مي‌خوره و برگ‌ها مي‌سوزن، پرده نازک بزن يا کمي فاصله بده. جابه‌جايي‌هاي زياد هم باعث ريزش برگ مي‌شه؛ پس يه جاي ثابتِ روشن براش پيدا کن.

رطوبت و آبِ مناسب: خشکي هوا مي‌تونه نوک‌سوزي و لکه‌هاي قهوه‌اي بده. بهترين کار اينه که جزيره رطوبتي درست کني (زيرگلداني سنگريزه + آب، طوري که کف گلدان با آب تماس نداشته باشه). اگر آب شهري خيلي سنگينه، گاهي با آب تصفيه/مانده ۲۴ ساعته آبياري کن تا املاح کمتر اذيتش کنه.

قدم سوم: حتماً آفات رو چک کن. پشت برگ‌ها و محل اتصال برگ به ساقه رو نگاه کن. اگر تار خيلي ريز ديدي (کنه)، يا پنبه‌هاي سفيد (شپشک آردآلود)، يا لکه‌هاي چسبناک (عسلک)، بايد سريع کنترل بشن. براي شروع مي‌توني برگ‌ها رو با پنبه آغشته به آب و کمي صابون ملايم/مايع ظرفشويي خيلي رقيق پاک کني و بعد با آب ولرم خيلي سبک آبکشي کني. اگر آلودگي زياده، سم اختصاصي لازم مي‌شه.

قدم چهارم: خاک و تعويض گلدان (اگر علائم ريشه‌اي داري). اگر خاک هميشه خيس مي‌مونه، يا بوي بد مي‌ده، يا گياه با اينکه آب مي‌دي باز پژمرده‌ست، احتمال مشکل ريشه/پوسيدگي بالاست. در اين حالت بهتره از گلدان دربياري و ريشه‌ها رو بررسي کني: ريشه‌هاي قهوه‌اي، له و بدبو رو حذف کن، سپس در خاک سبک با زهکشي بالا بکار (مثلاً ترکيب خاک گلداني + پرليت/پوکه). بعد از تعويض گلدان، آبياري رو با احتياط انجام بده و تا يکي دو هفته کود نده.

کوددهي: تا وقتي زردي و ريزش شديد داري، کود دادن مثل اينه که به آدم مريض، غذاي چرب بدي! فعلاً کود رو قطع کن. وقتي شرايط پايدار شد و برگ‌دهي جديد ديدي، ماهي يک‌بار با نصف دُز توصيه‌شده کود کامل بده.

براي اينکه دقيق‌تر نسخه بدم، اين ۴ تا رو بگو: ۱) هفته‌اي چند بار آب مي‌دي؟ ۲) نورش چطوره (مستقيم/غيرمستقيم، چند ساعت)؟ ۳) گلدان سوراخ زهکش داره؟ ۴) لکه‌ها خشک و تردن يا حالت خيس/پخش‌شونده دارن؟ با اينا تقريباً مي‌تونم تشخيص رو خيلي دقيق‌تر کنم.

براي اطلاعات بيشتر و نکات کامل‌تر درباره نگهداري و بيماري‌هاي گياهان آپارتماني، مقالات سايت نارگيل را مطالعه نماييد.

فائزه
سلام خسته نباشید. ببخشید میزان نیاز پنیرکmalva sylvestris به نور آفتاب چقدر است؟من کاشتم اما تو نور زرد شدن باتوجه به اینکه به نور نیاز دارن وگرنه فاصله بین برگ و مین گره زیاد میشه الان چیکار کنم؟  پاسخ مشاهده
افسانه سادات فرود
سلام برای رشد نیاز به نور آفتاب کامل و نیتروژن فراوان خاک دارد احتمالا دلیل زرد شدن کمبود نیتروزن خاک است.
bardia sahebi
درود به شما... برای نگهداری بن سای شاه بلوط در فصول مختلف سال چه مکانی را پیشنهاد می کنید؟ به طور تجربی بر روی میزی در کنار دیوار در فضای میانه پذیرائی که نور کاملا غیر مستقیم به آن می رسد و در این فصل سال (ابتدای زمستان) برگ جدیدی جوانه زده! آیا این فضا مناسب است؟ و به طور کلی فصل برگ دهی این بن سای چه زمانی است؟ شاد زی...   پاسخ مشاهده
محسن شهاب الدین
سلام بونسای شاه بلوط یا پاچیرا محیط گرم و مرطوب را می پسندد در تابستان از تابش مسقیم آفتاب جلوگیری شود و در فصول سرد از سرما محافظت شود.این گیاه به نور کامل آفتاب نیاز دارد.بنسای بعد از مدتی به محیطی که در آن قرار گرفته عادت می کند پس اگر رشد گیاه مناسب است گیاه را در همان محل نگهداری کنید و در بالای سر گلدان از نور مکمل استفاده کنید.در صورتی که شرایط ایده آل گیاه فراهم باشد( گرما و رطوبت )گیاه به رشد خود ادامه میدهد. با شروع فصل بهار حتما گیاه را با کود مخصوص بنسای تغذیه کنید تا برگ ها شاداب تر شوند و انرژی لازم برای رشد بهتر فراهم شود.موفق باشید
با سلام لطفا بفرماييد بونساى شاه بلوط چگونه تكثير ميشود   پاسخ مشاهده
محسن شهاب الدین
سلام

براي تکثير «بونساي شاه‌بلوط» که معمولاً منظور همان Pachira aquatica (پاچيرا/شاه‌بلوط آبي) است، خيالتان راحت: راهش خيلي پيچيده نيست، فقط بايد کمي حوصله و رعايت چند نکته ريز داشته باشيد. کلاً دو روش رايج داريم: قلمه‌زدن و کاشت بذر. (خبر خوب: قلمه معمولاً سريع‌تر جواب مي‌دهد 🙂)

1) تکثير با قلمه (بهترين و سريع‌ترين روش)
بهترين زمان قلمه‌گيري معمولاً بهار تا اوايل تابستان است؛ وقتي گياه سرحال و در حال رشد است. از شاخه‌هاي نيمه‌چوبي، يک قلمه ۱۰ تا ۱۵ سانتي‌متري ببُريد که حداقل ۲–۳ گره (محل اتصال برگ‌ها) داشته باشد. برگ‌هاي پاييني را جدا کنيد و اگر برگ‌ها زياد و بزرگ‌اند، مي‌توانيد نصف‌شان کنيد تا گياه کمتر آب از دست بدهد. اگر هورمون ريشه‌زايي داريد عالي است؛ اگر نداريد هم معمولاً باز ريشه مي‌دهد، فقط ديرتر.

بستر و شرايط ريشه‌دهي قلمه
قلمه را داخل بستر سبک و ضدخفگي بگذاريد؛ ترکيب پيشنهادي: پرليت + کوکوپيت (يا پرليت + پيت‌ماس) با رطوبت يکنواخت. عمق کاشت حدود ۳ تا ۵ سانتي‌متر کافي است. بعد يک کيسه پلاستيکي شفاف مثل گلخانه کوچک روي گلدان بکشيد (چند سوراخ ريز براي هوا هم بدهيد) تا رطوبت بالا بماند. نور بايد زياد ولي غيرمستقيم باشد؛ آفتاب مستقيم يعني قلمه را کباب کرديد 😅. دما هم حدود ۲۲ تا ۲۸ درجه عالي است.

آبياري و زمان ريشه‌دهي
بستر بايد نم‌دار بماند نه خيسِ خيس؛ باتلاق درست نکنيد چون قلمه مي‌پوسد. معمولاً طي ۳ تا ۸ هفته ريشه‌دهي شروع مي‌شود. نشانه موفقيت اين است که قلمه برگ جديد بدهد يا وقتي خيلي آرام تکانش مي‌دهيد، مقاومت حس کنيد. بعد از ريشه‌دار شدن، کم‌کم روکش پلاستيکي را برداريد و گياه را به گلدان مناسب‌تر منتقل کنيد.

2) تکثير با بذر (کندتر ولي جذاب)
اگر به بذر پاچيرا دسترسي داريد، بذرها را تازه بکاريد چون با کهنه شدن قدرت جوانه‌زني کم مي‌شود. بذر را ۱ تا ۲ سانتي‌متر زير خاک سبک (مثل کوکوپيت + پرليت) قرار دهيد، رطوبت يکنواخت و دماي حدود ۲۵ تا ۳۰ درجه فراهم کنيد. جوانه‌زني ممکن است ۲ تا ۶ هفته طول بکشد. اين روش براي ساخت بونساي از پايه هم خوب است، اما بايد صبور باشيد (بونساي يعني تمرين صبر در لباس گياه 🌱).

چند نکته مهم براي موفقيت (که خيلي‌ها رعايت نمي‌کنند)
ابزار برش را ضدعفوني کنيد (الکل يا شعله) تا قارچ و باکتري مهمان ناخوانده نشوند. قلمه‌ها را در محيط خيلي سرد يا خيلي تاريک نگذاريد. همچنين اگر بستر هميشه خيس بماند، احتمال پوسيدگي قلمه بالا مي‌رود. در نهايت هم تا وقتي ريشه‌ها قوي نشده‌اند، کوددهي سنگين ممنوع؛ نهايتاً بعد از استقرار، کود رقيق شروع کنيد.

اگر دوست داريد درباره نگهداري پاچيرا، هرس و فرم‌دهي بونساي، خاک مناسب و جلوگيري از بيماري‌هاي قارچي بيشتر بدانيد، حتماً مقالات سايت نارگيل را مطالعه نماييد.


 
 
۱
۲
۳
 

 
Loading
Loading
Nargil Logo gray

© تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است
آخرین مطالب :


مقالات پر بازدید :


صفحه اصلی  | پرسش و پاسخ  | خدمات  | سرگرمی ها  | نقشه سایت  | تماس با ما  | RSS
فهرست گل و گیاه   |  نمایشگاههای گل و گیاه   |  اخبار گل و گیاه   |  مقالات گل و گیاه   |  مؤسسات گل و گیاه
ورود / عضویت