|
|
|
سلام
خسته نباشید
مطالب خوبی بود
من در یک منطقه کوهستانی زندگی میکنم خواستم در مورد پرورش این گیاه(آلوورا) مطالبی دارید لطف کنید برام بفرستید.
پاسخ
مشاهده
|
|
0
|
|
|
|
|
|
|
|
کورش ا
|
|
سلام
یک گلدان مادر از این گیاه را دارم
در فضای باز و در تابش مستقیم آفتاب نگهداری میکنم حدود 3 سال
فکر میکنم خودش را با شرایط فضای باز در سرما و گرما وفق داده
پاجوشهای خیلی زیادی تولید و تکثیر و در اختیار دوستان قرارداده ام
گلهای زیبایی دارد
حتی در این فصل (زمستان) یه ساقه گلدهی داده
تنها یکبار برگهای آن ضعیف شدند و فکر میکنم به دلیل عدم دقت در جداسازی پاجوشها بوده که به مادر صدمه وارد شده بود و لی خوشبختانه هنوز پابرجا و سرحال است
اصلا تمایلی به تعویض گلدان ندارد.
با تشکر
پاسخ
مشاهده
|
|
0
|
|
|
|
0
|
|
محسن شهاب الدین
|
سپاسگذاریم که تجربیات خود را در اختیار دوستانتان قرار میدهید
|
|
|
|
|
|
پریسا
|
|
گیاه من اصلا رشد نمی کنه.نزدیک 2سال دارم دریغ از 1برگ؟؟نورش خوبه پشت پنجره جنوبی.هفته ای 1بارم آب میدم
پاسخ
مشاهده
|
|
0
|
|
|
|
1
|
|
محسن شهاب الدین
|
سلام
آلوئه واريگاتا کلاً گياهِ «آهسته و پيوسته» است، ولي اينکه دو سال حتي يک برگ هم اضافه نکند معمولاً يعني يک جاي کار در شرايط نگهداري گير دارد. پشت پنجره جنوبي نور خوبي محسوب ميشود، اما اگر نور از پشت شيشه خيلي داغ و مستقيم باشد يا برعکس، نورش فيلتر و کم باشد، گياه ممکن است وارد حالت رکود شود؛ يعني زنده ميماند ولي رشد نميکند. خلاصه: زندهست، ولي انگيزه نداره 😄
مهمترين چيزي که از توضيحتان ميزند بيرون، آبياري هفتهاي يکبار است. براي ساکولنتها (مثل آلوئهها) اين مقدار معمولاً زياد است، مخصوصاً اگر خاک دير خشک شود يا هوا خنک باشد. آبياري زياد باعث ميشود ريشهها کمکم آسيب ببينند و گياه بهجاي رشد، فقط تلاش کند «دووم بياره». قانون طلايي: فقط وقتي آب بدهيد که خاک کاملاً خشک شده باشد (نه فقط سطحش). در خانههاي معمولي اين ميتواند هر ۱۰ تا ۲۰ روز يکبار يا حتي بيشتر باشد، بسته به فصل و خاک.
نکته بعدي خاک و گلدان است: آلوئه واريگاتا خاک خيلي سبک و پرزهکش ميخواهد. اگر خاکتان سنگين/پيتماس زياد/خاک معمولي گلداني باشد، ريشه نفس نميکشد و رشد قفل ميشود. پيشنهاد: ترکيب ساکولنت (يا خودتان بسازيد) مثل ۵۰٪ پوميس/پرليت + ۳۰٪ ماسه درشت + ۲۰٪ خاک برگ/کوکوپيت. گلدان هم حتماً سوراخ زهکش داشته باشد و خيلي بزرگ نباشد؛ گلدان بزرگ يعني خاک بيشتر، يعني خشک شدن کندتر، يعني ريشهها بيشتر غر ميزنند 😅
نور را هم دقيقتر تنظيم کنيد: پشت پنجره جنوبي عالي است، ولي بهتر است چند ساعت آفتاب ملايم صبح يا نور زياد غيرمستقيم بگيرد. اگر آفتاب تند ظهر مستقيم روي شيشه ميافتد، ممکن است گياه بهجاي رشد، در حالت دفاعي بماند. ميتوانيد با يک پرده نازک، نور را کمي نرم کنيد. از آن طرف اگر فاصلهاش از پنجره زياد است (مثلاً يک متر داخل اتاق)، احتمالاً نور کافي نيست. نزديک پنجره نگه داريد.
يک عامل مهم ديگر دماي محيط و فصل است. آلوئهها در سرماي طولاني يا نوسان دمايي (مثلاً کنار پنجره سرد در زمستان) رشدشان متوقف ميشود. سعي کنيد دما حدود ۱۸ تا ۲۸ درجه باشد و زمستانها شبها خيلي سرد نشود. همچنين در زمستان طبيعي است رشد کم شود؛ اما دو سال کامل نه—آن معمولاً از ريشه/خاک/آبياري ميآيد.
براي اينکه دقيقتر نسخه بپيچم، اين چکليست را انجام دهيد: ۱) يکبار گياه را خيلي آرام از گلدان درآوريد و ريشهها را بررسي کنيد؛ اگر ريشهها قهوهاي، لِه، بدبو يا خيلي کم هستند، آبياري/خاک مشکل دارد. ۲) اگر ريشه سالم است، تعويض خاک به ترکيب سبک و گلدان کوچکترِ زهکشدار انجام دهيد. ۳) بعد از تعويض، ۵ تا ۷ روز آب ندهيد تا زخمهاي احتمالي ريشه ترميم شود. ۴) سپس آبياري را به «خشکشدن کامل خاک» موکول کنيد. ۵) در فصل رشد (بهار و تابستان) ماهي يکبار کود مخصوص کاکتوس با غلظت يکچهارم کافي است؛ زيادهروي نکنيد که گياه از خجالتتان درميآيد!
اگر دوست داريد، يک عکس از گياه و خاک و گلدان و فاصلهاش از پنجره بفرستيد تا دقيقتر بگويم مشکل از کجاست. براي اطلاعات بيشتر هم پيشنهاد ميکنم مقالات سايت نارگيل را مطالعه نماييد.
|
|
|
|
|
|
F bakhshi
|
|
چچرا گیاه من رشد کمی داره و برگ هاش طاوت نداره؟
همه شرایطش رعایت شده اما رشدش فوق العاده کمه و برگ های خشکی داره
پاسخ
مشاهده
|
|
0
|
|
|
|
1
|
|
افسانه سادات فرود
|
سلام
کود دهی را شروع کنید هر دو هفته یکبار 3 گرم کود کامل را در یک لیتر آب حل کنید و به خاک دهید و هر هفته یکبار نیز آبیاری نمایید پس از آبیار یاب جمع شده در زی رگلدانی را خالی کنید.اگر نور مستقیم و تند هست کمی نور را فیلتر کنید.
|
|
|
0
|
|
F bakhshi
|
سلام مرسی از پاسخگوییتون ، این کود کامل فقط مخصوص کاکتوس ها هس؟ و اینکه کود کاملی که برای درختا استفاده میشه رو هم میتونیم برای کاکتوس استفاده کرد یا فرق میکنه؟ برای بقیه کاکتوس ها و الوورا هم میشه هردوهفته بهشون 3 گرم از این کود کامل داد؟
|
|
|
1
|
|
افسانه سادات فرود
|
سلام
خیر ،کود کامل در انواع مختلفی هست برای کاکتوس ها و گیاهان گوشتی از کود مخصوص کاکتوس استفاده کنید و برای درختان از کود کامل مخصوص درختان میوه و ...استفاده می کنند و بسته به سن درخت و نوع درخت که بارده باشد متفاوت هست.فروشنده کود اطلاعات مورد نیاز را به شما راهنمایی خواهد کرد.
|
|
|
|
|
|
|
|
حامد
|
|
سلام دوستان راسته که میگن این گل رو جاش رو عوض کنیم میگن جاش رو خیلی دوست داره یه سوال دیگه میشه تو اصفهان بگین کجا یه گل فروشی خوب میتونم گیر بیارم که گلهایی مـثه بونسای گل کاغذی و بونسای سرو کوهی داشته باشن راستی این دو نوع بونسا که گفتم قلمه میزنن داه داره چجوریه؟
پاسخ
مشاهده
|
|
0
|
|
|
|
1
|
|
مهندس رامندی
|
مهمترین نکته در نگهداری گل وگیاه اینکه مکان وشرایط ثابتی (فاصله ابیاری .نور.رطوبت و...)رو براش فراهم کنید .هرگونه تغعیر ونوسان در شرایط نگهداری گیاه میتونه باعث ایجاد مشکل در گیاهتون بشه
|
|
|
|
|
|
خیر النسا لطفجو چوبری
|
|
گیاه الوورایی دارم 2ساله برگاش خوب رشد کردن ولی گوشتی نشده وژلش خیلی کمه
پاسخ
مشاهده
|
|
0
|
|
|
|
|
|
|
|
خیر النسا لطفجو چوبری
|
|
گیاه الوورایی دارم 2ساله برگاش خوب رشد کردن ولی گوشتی نشده وژلش خیلی کمه
پاسخ
مشاهده
|
|
0
|
|
|
|
1
|
|
مهندس رامندی
|
نور کم,ابیاری زیاد.وعدم تغذیه وکودهی از علل احتمالیه.
محل نگهداریش باید نزدیک پنجره نور گیر با افتاب فیلتر شده وملایم مانند افتاب پشت پرده توری باشه..تا خاکش خشک نشده بهش اب ندهید واب زیر گلدانی رو خارج نمایید.هر ماه یکبار با کود کامل مخصوص کاکتوس تقویتش کنید
|
|
|
|
|
|
خیر النسا لطفجو چوبری
|
|
گیاه الوورایی دارم 2ساله برگاش خوب رشد کردن ولی گوشتی نشده وژلش خیلی کمه
پاسخ
مشاهده
|
|
0
|
|
|
|
|
|
|
|
خیر النسا لطفجو چوبری
|
|
گیاه الوورایی دارم 2ساله برگاش خوب رشد کردن ولی گوشتی نشده وژلش خیلی کمه
پاسخ
مشاهده
|
|
0
|
|
|
|
|
|
|