|
مهیار محمودی
|
با عرض سلام و تشکر از سایت مفیدتون. من شرایطی رو که در اینجا فرمودین برای آگلونمام فراهم کردم و 2 هفته یکبار هم کود مایع بهش می دم ولی اکثر برگ ها نوکشون قهوه ای میشن و برگهای زرد هم زیاد داره. برگ های تازه ای هم که می ده تو همون کو چیکی سریع نوکشون قهوه ای میشه. گیاه نور شمالی داره و نورش مناسبه و از پنجره هم فاصله داره. میخاستم ببینم مشکل از کجاست
پاسخ
مشاهده
|
|
0
|
|
|
|
2
|
|
افسانه سادات فرود
|
سلام
گلدان را در مکانی با دمای 22 درجه قرار دهید .آبیاری و غبار پاشی با آبی که 24 ساعت در دمای محیط مانده انجام شود ،زیر گلدانی بزرگ ترو گود تری برای گلدان تهیه کرده ،مقداری سنگریزه کف گلدان بریزید و به زیر گلدانی آب اضافه کنید طور یکه آب با کف گلدان مستقیما تماس پیدا نکند ،فعلا کود دهی را هم متوقف کنید .اگر علائم بهبود پیدا نکرد مجددا مکاتبه کنید.
|
|
|
0
|
|
مهیار محمودی
|
ممنون از پاسخ سریعتون، آبیاری و غبار پاشی رو دقیقا به همین صورت انجام میدم، فقط صبح ها غبارپاشی می کردم که امروز پست هاتون روخوندم متوجه شدم عصرها و صبح زود بهتره. سنگریزه رو هم امروز انجام دادم. پس مشکل کمبود مواد غذایی خاک نیست؟ چون بعضی وقت ها کمی کود مایع در آب اسپری میریختم.
|
|
|
2
|
|
مهندس رامندی
|
خیر
البته کودهی رو ادامه بدهید فقط زیاده روی نکنید
اگر حاشیه برگها سبز و فقط نوک آنها آسیب دیدهاند هوای خشک و یا صدمههای مکانیکی میتواند عامل آن باشد و اما اگر حاشیهها نیز زرد و قهوهای رنگ شدهاند عولامل زیادی مانند افراط و تفریط (بیش بود و کمبود) در آبیاری زیاد و یا کم بودن نور و درجه حرارت عامل آن هستند
برای تععین زمان ابیاری سطح خاک رو 2-3 سانت کنار بزنید وخشکی خاک رو بررسی کنید.اگه خاک خیس نبود وبه دست نچسبید باید ابیاری کنید.هر ازچندگاهی با کنترل زهکش از باز بودن سوراخ انتهایی وخروج اب اضافی از گلدان مطمین شوید.از جمع شدن اب در زیر گلدانی جلوگیری کنیدویا داخل زیر گلدانی(بین گلدان و زیر گلدانی)یک لایه سنگریزه قرار دهید به نحوی که خاک گلدان در تماس مستقیم با آب قرار نگیرد.این کار در جلوگیری از باتلاقی شدن خاک موثر است
در هر نویت ابدهی گیاه رو سیراب کنید.مقداری به گیاه اب بدهید که فقط مقدار کمی اب از سوراخ ته گلدان بیرون بزنه .این یعنی کل خاک اب خورده.با تجربه میتونید این مقدار رو بدست بیارید وبستگی به حجم گلدونتون داره
هر از چندگاهی سطح خاک را با وسیله ای مانند بیلچه نرم نمایید(شخم بزنید).مخصوصا اگه اب سریع از گلدان خارج بشه که این علامت سله بستن خاکه
|
|
|
0
|
|
مهیار محمودی
|
ممنونم از راهنمایی هاتون
|
|
|
|
|
|
طیب مهاجران
|
|
باسلام و تشکر از سایت مفید شما. من تازه کار هستم. از این گل می خوام برای سرویس بهداشتی استفاده کنم. نور آفتاب نمی گیره اما می تونم چراغ سرویس یا لامپ کم مصرف روی گلدان روشن بگذارم. این فضا آسیبی به گل نمی رسونه؟ برای این فضا پیشنهاد بهتری دارید که به کم نوری مقاوم باشه؟ نور زرد یا سفید مهتابی کدوم بهتره؟ سپاس
پاسخ
مشاهده
|
|
0
|
|
|
|
2
|
|
مهندس رامندی
|
نور مورد نیاز گیاهان آپارتمانی نور غیر مستقیم میباشد. در تاریکی هیچ گیاهی رشد نمیکند. دیوار به رنگ روشن (سفید) سبب رویش بهتر گیاهان میشود علت این امر انعکاس نور متوسط رنگهای روشن در آپارتمانهای کم نور است.
بهترین وضعیت برای استفاده از نور مصنوعی در جایی که نور طبیعی کافی نمیباشد، استفاده از چند لامپ مهتابیِ آفتابی و سفید است. گیاهان مورد نظر باید به فاصله حدود نیم متر در زیر مهتابیها قرار بگیرند، به شرطی که لامپها حداقل حدود ۱۴ ساعت در روز روشن باشند.
در ضمن باید از گیاهان با نیاز نوری کم وبدون گل باشند
|
|
|
|
|
|
مکی نظامی
|
با سلام .من 4 روز پیش 1گلدون اگلونما خریدم و تا حالا 1 بار بهش آب دادم مکانش آفتاب مستقیم نداره ودماش هم تقریبا 20 درجه است تازه متوجه شدم 5 تا از برگاش در امتداد رگبرگ دارن زرد می شن و پشت برگ هم چند تا لکه قهوه ای به وجود آمده راهنماییم کنید چکار کنم. با تشکر
پاسخ
مشاهده
|
|
0
|
|
|
|
1
|
|
مهندس رامندی
|
هنگامیکه گیاه رو جابجا میکنید ویا وگیاه خریداری شده را به منزل میاورید یا گلدون وخاکش تعویض میکنید با توجه به تغعیرات شرایط محیطی گیاه دچار شک میشه ومشکلاتی(مانند ریزش برگ وگل،توقف رشدوگلدهی،زردی برگها و...) براش بوجود می اید که به مرور وبا فراهم کردن شرایط ایده ال رشد کم وکمتر خواهد شد.
بايد گياهتان را درمکاني با افتاب ملايم و فيلتر شده مانند افتاب پشت پرده توري قرار دهيد ويا گياه را به مکاني روشنتر با نورزیادغير مستقيم منتقل نماييدو با عنایت به این موضوع هر چه فاصله تا منبع نور( مثلا پنجره اتاق ) زیاد باشد شدت نور دریافتی کمتر بوده و بر کیفیت گلدان اثر می گذارد. معمولا ۵۰ تا ۶۰ سانتی متر فاصله تا پنجره مناسب است.
برای تععین زمان ابیاری سطح خاک رو 2-3 سانت کنار بزنید وخشکی خاک رو بررسی کنید.اگه خاک خیس نبود وبه دست نچسبید باید ابیاری کنید.دقت کنید خاک نباید کاملا خشک بشه وخیس هم نباشه.
هر ازچندگاهی با کنترل زهکش از باز بودن سوراخ انتهایی وخروج اب اضافی از گلدان مطمین شوید.از جمع شدن اب در زیر گلدانی جلوگیری کنیدویا داخل زیر گلدانی(بین گلدان و زیر گلدانی)یک لایه سنگریزه قرار دهید به نحوی که خاک گلدان در تماس مستقیم با آب قرار نگیرد.این کار در جلوگیری از باتلاقی شدن خاک موثر است
در هر نویت ابدهی گیاه رو سیراب کنید.مقداری به گیاه اب بدهید که فقط مقدار کمی اب از سوراخ ته گلدان بیرون بزنه .این یعنی کل خاک اب خورده.با تجربه میتونید این مقدار رو بدست بیارید وبستگی به حجم گلدونتون داره
|
|
|
0
|
|
مکی نظامی
|
با سلام .یعنی این ها طبیعی اند؟
|
|
|
0
|
|
|
1
|
|
مهندس رامندی
|
اگه بهد از جابجایی این مشکلات ایجاد شده واز قبل سالم بوده به خاطر تنشه.ولی اگه قبل از جتبجایی هم مشکل داشته احتمالا کمبود عناصر غذایی دارد.
برای کوددهی باید از کودهای محلول مخصوص گیاهان(انواع مختلف ان در فروشگاه سایت نیز عرضه شده است)که تمام عناصر مورد نیاز گیاه شامل سه عنصر اصلی ازت، فسفر و پتاس و دوازده عنصر فرعی نظیر روی، آهن، مولیبدن، مس، بُر و... میباشند استفاده کرد. این کودهادرفصول رشد(فروردین-ابان)، هردو هفته یک بار یا از طریق خاک یا روی برگها اسپری میشود. (طبق دستور روی جعبه کود) کمتر از مقدار توصیه شده در روی جعبة کود اشکالی ندارد ولی بیشتر از مقدار توصیه شده باعث مرگ گیاه میگردد.مقدار صحیح مصرف حدود یه قاشق مربا خوری(4-5سیسی) رو باید در یه لیتر اب حل نمایید وبه صورت ابیاری به گیاه بدهید ودر مصرف محلول کود زیاده روی نکنید ولازم نیست تمام محلول تهیه شده رو به یک گیاه بدهید،به مقداری که در هر نوبت ابیاری اب به گیاه میدهید ،از محلول استفاده کنید.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1
|
|
افسانه سادات فرود
|
سلام
احتمالا در مصرف سم زیاده روی کرده ،برای رفع اثرات مسموميت گلدان را به حمام برده وگلدان را در ظرف بزرگتري حاوي اب (مانند وان)قرار دهيد تا کل سطح خاک را در بر بگبرد وبه طور کامل از اب اشباع شود وديگر حباب اکسيژني از ان خارج نشود(حدودا 20 دقيقه)سپس گلدان را خارج کنيد تا اب اضافي از سوراخ هاي انتهايي خارج گردد.اگر روي برگها هم سمپاشي کرده ايد بايد با شستشوي برگها اثرات سم را کم کنيد. بااين عمل فقط جلوي گسترش عارضه را ميگيريد
|
|
|
|
|
|
hesam tehrani
|
|
با سلام . گیاه اگلونما که به تازگی خریدم برگ های کناریش خیلی شل و اویزون شده ، روزی دوبار غبار پاشی میکنم و هفته ای دوبار اب میدم . برای سر حال شدن و عمودی شدن برگ ها چه کنم ؟ یک موضوع دیگه هم هست که نمیدونم مشکله یا نه ، اینکه اغلب برگ ها صاف نیستند و حلت مجعد و پیچ خورده دارند ، ممنون میشم اگر راهنماییم کنید
پاسخ
مشاهده
|
|
0
|
|
|
|
1
|
|
مهندس رامندی
|
هنگامیکه گیاه تازه خریداری شده رو به منزل میاورید ویاگلدانش رو جابجا یا تعویض میکنید با توجه به تغعیرات شرایط محیطی گیاه دچار شک میشه ومشکلاتی(مانند ریزش برگ وگل،توقف رشدوگلدهی،زردی برگها و...) براش بوجود می اید که به مرور وبا فراهم کردن شرایط ایده ال رشد کم وکمتر خواهد شد وممکنه چندین هفته ادامه داشته باشد.پیچ خوردن برگها میتونه به علت افتاب ویا افت باشه
|
|
|
1
|
|
فاطمه زواری
|
برگهای جدید این گیاه از مرکز گیاه رشد می کنند پس طبیعی است که برگهای کناری نسبت به برگهای جدید تر حالت افقی تر داشته باشند.
سعی کنید برگهای کناری با خاک کمتر تماس داشته باشند چون همین رطوبت خاک باعث پوسیدگی آنها میشود. غبار پاشی را بیشتر به سطح برگها محدود کنید یا از دستمال مرطوب استفاده کنید و زیاد به سمت دمبرگها غبار پاشی نکنید
|
|
|
|
|
|
hesam tehrani
|
|
واقعا ممنون بابت راهنمایی های قبلیتون ، الان که گلدون اگلونمام رو نگاه میکنم روش موجودات سفید رنگی هست اگر درست گفته باشم شپشک .
روزی دوبار غبار پاشی میکردم و هفته ای دوبار اب میدادم ، گلدون لبه تاقچه نزدیک پنجره شمالی بود .
میخواستم بدونم علت این افت چیه ؟ و راهکار درمانش چیه ؟
فعلا از سم دیازنون که درسترسم بود استفاده کردم کافیه ؟؟؟
پاسخ
مشاهده
|
|
0
|
|
|
|
1
|
|
افسانه سادات فرود
|
یا خاک آلوده به تخم آفت بوده و یا از گیاهان آلوده دیگر سرایت کرده ،سم پاشی 3 بار به فاصله 7 روز تکرار شود (سم پاشی خارج از ساختمان و هنگام عصر انجام شود )در صورتیکه تعداد آفات کم شد هر زمان که مجددا آفات را مشاهده کردید با پنبه آغشته به آب و صابون آنها را جدا و از بین ببرید .
|
|
|
|
|
|
مجتبی ذبیح پور
|
|
باسلام و عرض خسته نباشید حدود یک ساله که ی بوته از کنار ی گل دیگه گرفتم و برای خودم توی گلدون کاشتم که بعد حدود ۷ ماه ی بوته کوچیک از کنارش در اومد اما رشدش خیلی خیلی کمه، لطفا راهنمایی کنید چیکار کنم رشد بیشتر بشه؟ درضمن خاکش هم مخلوطی مساوی از کود حیوانی،کود برگ،ماسه نرم و خاک اره هستش.
پاسخ
مشاهده
|
|
0
|
|
|
|
2
|
|
مهندس رامندی
|
شرایط نگهداری گیاه رو به طور کامل توضیح دهید.فاصله بین ابیاری؟مقدار اب مصرفی؟وضعیت خروج اب از زیر گلدان؟جنس گلدان؟وضعیت نور؟موقعیت پنجره؟فاصله گلدان تا پنجره؟مقدار ساعات دریافت افتاب؟کود دهی ویا سم پاشی؟مقدار مصرف کود ویا سم؟جابجایی مکانی؟شهر محل زندگی؟اخرین تعویض خاک ونحوه تعویض ان؟نوع خاک؟وجود حشره وافت ویا کرم در گلدان؟موارد مشکوک و....
|
|
|
1
|
|
مجتبی ذبیح پور
|
زمستان هفته ای یک بار و تابستان هفته ای دو یا سه بار هر بار نصف تا یک استکان،برای خروج آب هم چهارتا سوراخ داره که به نظرم خوب باشه،جنس گلدان هم پلاستیک مشکیه،از مهرماه میارم تو اتاقی که ی پنجره از شرق و ی پنجره از جنوب داره که یک متر از پنجره فاصله داره،فروردین یا اردیبهشت بسته به وضعیت هوا میبرمش بیرون که از صبح تا ظهر آفتاب داره،کود و سم نمیدم،شهرمون هم مازندران بابل،از همومن یک سال پیش که گرفتم گذاشتم تو گلدون چون هنوز خیلی کوچیکه گلدونشو عوض نکردم،خاکش رو هم که توضیح دادم،فقط کمی کرم خاکی توشه که نمیدونم برای کشتنشون از چه سمی استفاده کنم،موارد مشکوک دیگه ای هم نداره جز رشد کمش
|
|
|
1
|
|
مهندس رامندی
|
کندی رشد در فصول سرد طبیعیه.
به منظور تقویت گیاه باید از کودهای کامل مخصوص گیاهان اپارتمانی استفاده نمایید .هر دو هفته یه بار به مقدار یه قاشق چای خوری کوچیک از کود رو در یک لیتر اب حل نموده وبه مقدار کافی از محلول مورد نظر به صورت ابیاری به گیاه بدهید. در مصرف کود زیاده روی نکنید/
از جابجایی لحظه به لحظه گلدان جدا خودداری شود.مهمترین نکته در نگهداری اینه که مکان مناسبی برای قرار دان گیاه با توجه به نیاز گیاه به نور و... انتخاب وبعد از جابجایی اون خودداری نمایید تا گیاهی شاداب داشته باشید..
|
|
|
|
|
|
مریم غلامی
|
سلام. من به تازگی ی گلدون زیبا آگلونما هدیه گرفتم پنجره های خونه نورگیر نیست ...خونه ام شوفاژکشیه اما دماش معتدله ....میشه راهنماییم کنید چطوری ازش نگهداری کنم؟
پاسخ
مشاهده
|
|
0
|
|
|
|
1
|
|
افسانه سادات فرود
|
این گیاه تقریباً در همه جای آپارتمان که مقداری نور طبیعی داشته باشد می ماند .اگر مشاهده کردید گیاه رشد علفی دارد و برگ ها زرد می شوند باید از نور مصنوعی استفاده کنید.حداقل دماى قابل تحمل این گیاه تا ۱۵ – ۱۰ درجه سانتیگراد است . در زمستان که رشد گیاه کندتر می شود باید آب آن را تقلیل داد و از نگهداری گیاه در نزدیکی شوفاژ یا بخاری خودداری نمود.اجازه دهید در بین دو آبیاری سطح خاک گلدان تقریبا خشک شود زیرا آب زیادی باعث پوسیدگی گیاه می شود.برگ هاى آگلونما نسبت به خشکى هوا حساس هستند و بهتر است در آپارتمان هاى گرم و خشک هر روز سطح برگ ها با آب اسپرى (ریز) شود.
|
|
|
|
|
|
احمد سعیدی
|
|
با سلام
من یه اتاق بدون پنجره دارم تو اداره که فقط 5 روز در هفته به مدت 9 ساعت لامپ LED زرد و سفید تو این اتاق روشنه،خواستم بدونم این گیاه میتونه تو همچین شرایطی دوام بیاره ؟ممنون
پاسخ
مشاهده
|
|
0
|
|
|
|
2
|
|
افسانه سادات فرود
|
سلام اگر هیچ نوری در دو روز آخر هفته وجود نداشته باشد به احتمال زیاد گیاه شما بی طراوت خواهد شد پیشنهاد می شود از چراغ مخصوص رشد در این دو روز استفاده کنید.از گیاه زاموفیلیا هم می توانید استفاده کنید مقاومت این گیاه به نور کم بیشتر است.
|
|
|
|
|
|
امین سعادتی
|
|
سلام جناب مهندس.گیاه آگلونما بلک من چندین ۳ ماه هست که برگهاش لوله ای شدن و ساقه ها هم افتاده و شل شدن.بصورت دسته ای بستمشون.اما فایده نداشته.شرایط گل عبارتند از: آبیاری ۵ تا ۷ روز یکبار.البته بعلت گرمای شدید شهرمون،در اتاقی بود که کولر روشن بود.در حدی که فکر کردم بعلت سرما هست.اما الان چند هفته هست دما محیطی خوب شده اما تغییری ایجاد نمیشه از گلدان تا حالا ۳ بار هزارپاهای ریز مرده بیرون اومده.که به گلدان ۲،۳ بار سم هم دادم.اما نمیدونم دیگه هزارپا داره یا نه؟و اصلا این افتادگی و لوله شدن شدید برگها بعلت هزارپا هست یا سرما یا آفت کنار این آگلونما،یک نخل ماداگاسکار و یک پیرامیا داشتم،که گویا بعلت سرد بودن محیط و احتمالا اسپری آب،دچار آفت قارچ شدن.چون برگهاشون میریزه.ممکن هست آگلونما هم قارچ بهش سرایت کرده باشه؟ میبخشید و ممنون بابت پاسخگویی شما
پاسخ
مشاهده
|
|
0
|
|
|
|
1
|
|
افسانه سادات فرود
|
سلام سلام لوله ای شدن برگ ها و عدم رشد ناشی از تغییرات دما ,خشکی کشیدن گیاه ,بیماری و آفت و یا کمبود مواد غذایی می باشد.نور دریافتی غیر مستقیم باشد آبیاری منظم و با کم شدن رطوبت خاک انجام شود.گلدان ها در مقابل جریان هوای گرم یا سرد قرار نگیرند.زیر و روی برگ ها و سطح خاک نیز از نظر وجود آفت به دقت بررسی شود.با توجه به وجود آفت هزارپا مطمئن شوید افات از بین رفته اند.جهت احتیاط از سم دیازینون و قارچ کش مانکوزب استفاده شود پس از روند درمان
جهت تقویت گیاه نیز می توان هر یک ماه یکبار با کود کامل مخصوص گیاهان آپارتمانی تقویت شود.
|
|
|
|
|