٧/١/١٤٤٨ --- 6/23/2026 --- ۱۴۰۵ سه شنبه ۲ تير امروز
 
پایگاه اطلاع رسانی گل و گیاه، باغبانی و فضای سبز
Signup  Login  صفحه اصلی  | پرسش و پاسخ  | خدمات  | سرگرمی ها  | نقشه سایت  | لیست گیاهان  | تماس با ما  | RSS  | درباره ما
لینک های اصلی
جستجو  
آخرین مطالب
فوت و فن باغبانی امروز
گیاهان مقاوم برای نگهداری در بالکن
طراحی و اجرای فضای سبز
طراحی و اجرای فضای سبز
آمار بازدید سایت
بازدید کننده آنلاین :  43  نفر
بازدید امروز :  9943  بازدید
بازدید دیروز :  11049  بازدید
تبلیغات متفرقه
پرسش و پاسخ - راهنمای نگهداری و پرورش گل و گیاهان زینتی - آگلونما ماریا

مقاله - راهنمای نگهداری و پرورش گل و گیاهان زینتی - آگلونما ماریا

برای شرکت در پرسش و پاسخ های سایت نارگیل میبایست در سایت عضو باشید و به سیستم وارد شوید . ورود

  
مهيار سرابلو
سلام .آگلونما دارم 20 روزه گرفتم اول كه اوردمش خونه برگاش حالت ايستاده و منظمي داشت تو نور غير مستقيم (فاصله 2 متري پنجره )گذاشتمش هفته اي يكبار بهش آب ميدم اسپري ميكنم 1 روز درميان .الان برگاش به سمت نور كشيده شدن و از اون حالت ايستاده بودن در اومدن .البته گياه سرزندس و برگاي جديد رشد ميكنن.ميخوام بدونم اين حالت ضرري براي گياه داره ؟   پاسخ مشاهده
مهندس رامندی
نور باید غیر مستقیم باشه برای رشد یکنواخت باید هرچند وقت یکبار گلدان را به سمت منبع نور)پنجره،لامپ،خورشید و...) بچرخانید تا نور به همه جای گیاه برسد
مهيار سرابلو
سلام .آگلونما دارم 20 روزه گرفتم اول كه اوردمش خونه برگاش حالت ايستاده و منظمي داشت تو نور غير مستقيم (فاصله 2 متري پنجره )گذاشتمش هفته اي يكبار بهش آب ميدم اسپري ميكنم 1 روز درميان .الان برگاش به سمت نور كشيده شدن و از اون حالت ايستاده بودن در اومدن .البته گياه سرزندس و برگاي جديد رشد ميكنن.ميخوام بدونم اين حالت ضرري براي گياه داره ؟   پاسخ مشاهده
مهندس رامندی
برگ‌ها و ساقه‌های گیاهان مستقر در پشت پنجره اغلب به طرف نور کشیده شده و خم می‌شوند. جهت جلوگیری از این نقیصه و حفظ توازن رویش بایستی گهگاهی آن را به یک طرف بچرخانید. گلدان رابایستی در زوایای متعدد بین ۰ تا ۳۶۰ درجه چرخانیده شود این امر باعث تقارن گلدان و جلو گیری از رشد یکطرفه بطرف نور خواهد شدوگیاه شرایط نوری یکسانی را بدست خواهدآورد برای تععین زمان ابیاری سطح خاک رو 2-3 سانت کنار بزنید وخشکی خاک رو بررسی کنید.اگه خاک خیس نبود وبه دست نچسبید باید ابیاری کنید.دقت کنید خاک نباید کاملا خشک بشه وخیس هم نباشه. هر ازچندگاهی با کنترل زهکش از باز بودن سوراخ انتهایی وخروج اب اضافی از گلدان مطمین شوید.از جمع شدن اب در زیر گلدانی جلوگیری کنیدویا داخل زیر گلدانی(بین گلدان و زیر گلدانی)یک لایه سنگریزه قرار دهید به نحوی که خاک گلدان در تماس مستقیم با آب قرار نگیرد.این کار در جلوگیری از باتلاقی شدن خاک موثر است
احسان
سلام و خسته نباشید. بنده گلدان اگلونما را چهل روز پیش به همراه خاک (خاک نیمه سنگین) تعویض کردم. ولی از ده روز پیش برگهای پایین گیاه شروع به زرد شدن کردن. آبیاری هر چهار روز و نور کم و دمای 24 و خاک نیمه سنگین. لطفا در این خصوص بنده را راهنمایی فرمایید. با تشکر.  پاسخ مشاهده
افسانه سادات فرود
سلام آبیاری زیاد ،نا مناسب بودن زهکش ،باتلاقی شدن خاک و یا کمبود مواد غذایی از علل احتمالی هستند ،قبل از آبیاری 2 تا 3 سانتی سطح خاک را لمس کنید اگر رطوبت کمی حس کردید شروع به آبیاری کنید تا چند قطره آب اضافه از زیر گلدان خارج شود جهت جلوگیری از باتلاقی شدن و ایجاد رطوبت پایدار برای گیاه از زیر گلدانی سنگریزه دار حاوی آب استفاده کنید طوری که کف گلدان با آب تماس نداشته باشد .هر یک ماه یکبار نیز با کود کامل مخصوص گیاهان آپارتمانی گیاه را تقویت کنید.
شبنم شجاعي
باسلام. امروز متوجه يك چيزى شبيه كرم هاى كوچك سفيد رنگ در زير گلدانى گلم شدم. لطفاً راهنمايى كنيد. درضمن هفته اى يك بار آبيارى مى كنم. نور غير مستقيم ازشرق ميگيرد. تا به حال دوبار و به فاصله ده روز كود داده ام. رشد گل هم خوب است. باتشكر  پاسخ مشاهده
افسانه سادات فرود
سلام کرم های سفید برای گیاه خطرناک هستند و به ریشه گیاه آسیب می رسانند و در نهایت منجر به ضعیف شدن گیاه می شوند.از تجمع آب در زیر گلدانی خودداری کنید .یک قاشق چای خوری سم دیازینون را در یک لیتر آب حل کنید و به صورت آبیاری به خاک دهید تا آفات از بین بروند در صورت لزوم 10 روز بعد مجددا سم پاشی را تکرار کنید.کود دهی را کمتر کنید هر یک ماه یکبار انجام دهید ،تجمع املاح زیاد در خاک برای ریشه مناسب نیست به خصوص در فصول سرد.
مریم بیات
یاسلام .من در بالکن منزل با زدن پرده پلاستیکی یک گلخانه درست کرده ام که جنوبی و نورگیر است.آیا قرار دادن گل آگلونما و سرخسی ها در این محیط صحیح است .البته روزها گرم و شبها کمی سرد می شود.ممنونم از راهنماییتان  پاسخ مشاهده
مهندس رامندی
مناسب نیست وسرما نابودشون میکنه دمای مناس برای اینها حدود 25 درجه است
مریم بیات
یاسلام .من در بالکن منزل با زدن پرده پلاستیکی یک گلخانه درست کرده ام که جنوبی و نورگیر است.آیا قرار دادن گل آگلونما و سرخسی ها در این محیط صحیح است .البته روزها گرم و شبها کمی سرد می شود.ممنونم از راهنماییتان  پاسخ مشاهده
مهندس رامندی
این گیاهان نور کم میخواهند ودر ضمن نوسان وسمای هوا براشون مضره
پگاه نایبی
با درود مدتیست برگهای گیاه آگلونمای من افتاده و بیحال شده اند. البته هنوز سبز هستند ولی هیچ تغییری در آن ایجاد نمیشود. ممکن است بر اثر کوچک بودن گلدان باشد؟ آیا در این شرایط می نوان گلدان آن را عوض کرد؟ لطفا راهکار ارایه فرمایید. با تشکر  پاسخ مشاهده
پگاه نایبی
چرا پرسش من را پاسخ نداديد؟!
افسانه سادات فرود
سلام نور کم. آبياري نامناسب. رطوبت ناکافي. تغذيه ناکافي. سرما يا گرماي بيش از حد و آفات و … همه و همه ميتوانند موجب برگهاي آويزان و نازک بشوند،از باز بودن زهکش مطمئن شوید ،خروج ريشه ها از سوراخ زهکش انتهاي گلدان، تجمع ريشه ها در سطح گلدان و يا مارپيچ شدن ريشه ها در کف گلدان و کندی رشد بيانگر آن است که زمان تعويض گلدان فرا رسيده است.
مهدی .....
با سلام آگلونمای من خیلی کم رشد میکنه و کم کم داره کچل میشه لطفا بگید چکار کنم رشد اون بیشتر بشه؟باتشکر  پاسخ مشاهده
افسانه سادات فرود
سلام رطوبت کافی برای گیاه فراهم کنید (آبیاری به موقع انجام شود ،برگ ها غبار پاشی شوند ) در صورت لزوم خاک و گلدان تعویض شود و هر دو هفته یکبار نیز با کود کامل مخصوص گیاهان آپارتمانی تقویت شود .در هنگام تعويض خاک نکات زير را رعايت نماييد .عدم رعايت هريک از نکات زير موجب بروز مشکل ميشود، 2-3 روزقبل از جابجا نمودن به گياه اب ندهيد تا کمي خاک خشک شده واز اطراف ريشه گياه جدا نشود. جهت ايجاد زهکش از باز بودن سوراخ هاي انتهاي گلدان مطمين شويد ودر انتهاي گلدان يک لايه سنگريزه بريزيد وروي ان مقداري ماسه شسته شده ودر نهايت خاک گلدان را پرنماييد.توپ ريشه(ريشه وخاک اطراف ان )را به ارامي وبدون اسيب ديدن ا زگلدان در اورده وان را در گلدان بزرگتري(يک يا دوسايز)قرار داده وفاصله بين توپ ريشه وگلدان را با خاک(ترکيب ان با توجه به نوع گياه تعيين ميگردد) جديد پر نماييد. خاک را فشار داده تا منافذ موجود از خاک پرشود.بلافاصله پس از جابجايي گلدان را ابياري نموده به طوريکه تمام خاک را در بر بگيرد ومقدار کمي اب از سوراخ هاي انتهاي گلدان خارج گردد.از قرار دادن گلدان تا چند روز در مقابل نور خورشيد وباد و... خوداري نماييد. شني که در ته گلدان براي زهکش استفاده ميشود بايد از نوع بادامي باشد.ياميتوانيد از تيکه اي گلدان شکسته با قطري در حدود سکه هاي کوچک استفاده نماييد
میم ن
سلام. من دیروز یک آگلونما خریدم، از گل و گیاه هم اطلاعات زیادی ندارم. میخواستم بدونم این لکه ها که روی بعضی از برگ هاش هست چیه ؟ عکسش رو براتون میذارم: http://s5.picofile.com/file/8123195376/1.jpg و همچنین این خط هایی که روی ساقه های بعضی از برگ هاست؟ اینم عکسش: http://s5.picofile.com/file/8123195934/4f22.jpg لطفا بگین آیا اینا عادین؟ خودشون از بین میرن یا اگه مشکلی هست من باید چکار کنم؟ اگه سؤالم خیلی ساده بود ببخشید. ممنون  پاسخ مشاهده
میم ن
افسانه سادات فرود
سلام خیس ماندن برگ ها و تابش مستقیم نور به برگ ها ،آفت و یا بیماری باعث ایجاد لکه روی برگ می شود،گلدان را در مکانی با نور غیر مستقیم قرار دهید،به طور مداوم زیر و روی برگ ها بررسی شود اگر تعداد لکه ها بیشتر شد و یا گسترش پیدا کرد از قارچ کش کالیبان استفاده کنید،خط های روی ساقه مشکلی ندارد .
میم ن
سلام. من دیروز یک آگلونما خریدم، از گل و گیاه هم اطلاعات زیادی ندارم. میخواستم بدونم این لکه ها که روی بعضی از برگ هاش هست چیه ؟ عکسش رو براتون میذارم: 


و همچنین این خط هایی که روی ساقه های بعضی از برگ هاست؟ اینم عکسش:


 لطفا بگین آیا اینا عادین؟ خودشون از بین میرن یا اگه مشکلی هست من باید چکار کنم؟ اگه سؤالم خیلی ساده بود ببخشید. ممنون
  پاسخ مشاهده
افسانه سادات فرود
سلام خیس ماندن برگ ها و تابش مستقیم نور به برگ ها ،آفت و یا بیماری باعث ایجاد لکه روی برگ می شود،گلدان را در مکانی با نور غیر مستقیم قرار دهید،به طور مداوم زیر و روی برگ ها بررسی شود اگر تعداد لکه ها بیشتر شد و یا گسترش پیدا کرد از قارچ کش کالیبان استفاده کنید،خط های روی ساقه مشکلی ندارد .
میم ن
از جوابتون ممنون. گلدان من روی میز هست و یک متر و خورده ای از پنجره ی شمالی فاصله داره، نور ملایم و غیر مستقیم بهش میخوره. دمای اتاقم 25 درجه است. 
میخواستم بدونم یعنی این لکه های روی برگ همینجوری میمونن ؟ آخه من دوست دارم گیاهم سالم و تمیز باشه. نمیشه برگ هایی که لکه دارن رو جدا کنم ؟ 

و سوال دیگم این بود که در هر بار آبیاری چه مقدار آب (لیتر/سی سی) توی گلدان بریزم ؟ باید مقداری باشه که همون لحظه ی آب دادن به گلدان آب از زیر گلدان خارج بشه ؟ 
اینم عکس کلی گلدان :


در آخر اگه نکته ای در رابطه با نگهداری این گیاه در نظر دارید خوشحال میشم بدونم.
مهندس رامندی
مقدار اب بستگی به حجم گلدون داره در هر نوبت باید مقداری اب بدید که مقدار کمی اب از زیر گلدونی خارج بشه واین یعنی به همه جای خاک اب رسیده اب زیر گلدونی هم تخلیه بشه وجاش همیشه ثابت بشه
میم ن
نگفتین میتونم برگ هایی که لکه دارند رو جدا کنم یا نه؟
مهندس رامندی
اگه لکه ها کمه فعلا جداشون نکنید به منظور تقویت گیاه باید از کودهای کامل مخصوص گیاهان اپارتمانی استفاده نمایید .هر دو هفته یه بار به مقدار یه قاشق کوچیک از کود رو در یک لیتر اب حل نموده وبه مقدار کافی از محلول مورد نظر به صورت ابیاری به گیاه بدهید. در مصرف کود زیاده روی نکنید. مهمترین نکته در نگهداری گل وگیاه اینکه مکان وشرایط ثابتی (فاصله ابیاری .نور.رطوبت و...)رو براش فراهم کنید .هرگونه تغعیر ونوسان در شرایط نگهداری گیاه میتونه باعث ایجاد مشکل در گیاهتون بشه
میم ن
سلام
اگه بخوام توی خاک گلدانم هیچ نوع حشره یا کرمی نباشه، یا اگه هست، کاملا از بین بره باید چه کار کنم ؟ لطفا راهنمایی کنید.
افسانه سادات فرود
سلام یک قاشق چای خوری سم دیازینون را در یک لیتر آب حل کنید به صورت آبیاری به خاک دهید رد صورت لزوم 10 روز بعد مجددا سم پاشی تکرار شود .

 
 
۱
۲
۳
۴
۵
 

 
Loading
Loading
Nargil Logo gray

© تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است
آخرین مطالب :


مقالات پر بازدید :


صفحه اصلی  | پرسش و پاسخ  | خدمات  | سرگرمی ها  | نقشه سایت  | تماس با ما  | RSS
فهرست گل و گیاه   |  نمایشگاههای گل و گیاه   |  اخبار گل و گیاه   |  مقالات گل و گیاه   |  مؤسسات گل و گیاه
ورود / عضویت