٥/١/١٤٤٨ --- 6/21/2026 --- ۱۴۰۵ يکشنبه ۳۱ خرداد امروز
 
پایگاه اطلاع رسانی گل و گیاه، باغبانی و فضای سبز
Signup  Login  صفحه اصلی  | پرسش و پاسخ  | خدمات  | سرگرمی ها  | نقشه سایت  | لیست گیاهان  | تماس با ما  | RSS  | درباره ما
لینک های اصلی
جستجو  
آخرین مطالب
فوت و فن باغبانی امروز
تعویض گلدان کاکتوس
طراحی و اجرای فضای سبز
طراحی و اجرای فضای سبز
آمار بازدید سایت
بازدید کننده آنلاین :  46  نفر
بازدید امروز :  9037  بازدید
بازدید دیروز :  11178  بازدید
تبلیغات متفرقه
پرسش و پاسخ - راهنمای نگهداری و پرورش گل و گیاهان زینتی - بونسای پاپیتال

مقاله - راهنمای نگهداری و پرورش گل و گیاهان زینتی - بونسای پاپیتال

برای شرکت در پرسش و پاسخ های سایت نارگیل میبایست در سایت عضو باشید و به سیستم وارد شوید . ورود

  
haniye
salam man ye bonsa daram neidonam har chand roz yek bar paye goldonesh ab bedam ya har chand roz yek bar behesh sperey bezanam baziya nigan shiro ba ab ghati kon behesh esperey kon vaghean raste   پاسخ مشاهده
محسن شهاب الدین
میزان ودفعات ابیاری با توجه به نوع گیاه وفصل سال تعیین میگردد.در فصل سرد باید فاصله ابیاری را افزایش دهید(مثلا هفته ای یکبار).البته چون نام گیاهتان را ذکر نکردید نمیتوان تجویز دقیقی ارایه کرد.شیر راهم بهتر است همراه ابیاری به گیاه بدهید واسپ ره نکنید(به صورت ماهانه ودر فصل رشد گیاه)
haniye
giyaham hashare zade bayad chi karesh konam noesham nemidonam bargash mesle in golaye ke to baghchehaye khiyabone  پاسخ مشاهده
اخلمدی
با سلام لطفا سئوالاتتان را با فونت فارسی ارسال نمائید
مژگان
با سلام 2 هفته اول که این گیاه را خریدم تمام برگهایش ریخت با اینکه 2 روز یکبار آب می دادم و آب به برگها می ریختم بعد از دو هفته برگهای جدید داد البته نه به محکمی و مقاومی برگهای اولیه و گیاه یک طرفه رشد کرده و طرف دیگر گیاه اصلاا برگ نمیدهد ممنون می شوم مرا راهنمایی بفرمائید با تشکر فراوان از شما.(در ضمن 4 ماه است که من این گیاه را دارم)  پاسخ مشاهده
مهندس رامندی
در فصول سرد این گیاه نیاز به اب کمتری دارد وتا خاک نمناک است نیاز ی به ابیاری نیست.برای تست زنده بودن ساقه دون برگ گیاه با یک وسیله تیزابتدا خراشی کوچک در ساقه گیاه ایجاد نمایید واندکی پوست را کنار بزنید.در صورتی که زیر پوست سبز یا سبز مایل به زرد بود نشان دهنده زنده بودن گیاه شماست ، وبا ایجاد شرایط ایده ال دوباره برگ خواهد داد.در غیر این صورت هرس شود
Elnaz
salam mikhastam bedonam k giahe bonsay dar mohity k nore khorshid nadare roshd mikonad ya kheir ba tashakor  پاسخ مشاهده
محسن شهاب الدین
اکثر گیاهان بن سای به مکانی پرنور نیاز دارند.البته پاپیتال گیاهی سایه پسند است
afarin
با سلام و تشکر ایا پاپیتال بونسای از همین گیاهان رونده پاپیتال درست میشود یا نه؟  پاسخ مشاهده
محسن شهاب الدین
بله.. در واقع با استفاده از روشهای خاص رشد گیاه را کم می کنند به طوری که به سلامت آن لطمه ای وارد نشود و هرس ریشه و برگ در فصل رشد باعث کاهش رشد شود . همچنین برای شکل دادن به گیاه با مرور زمان شکل دلخواه را به گیاه انتقال میدهند.
افرین صناعی
با سلام و خسته نباشید میخواستم بپر سم که بونسای پاپیتال با همین گیاهان رونده پاپیتال (عشقه)هم می شود درست کرد یا نه؟

  پاسخ مشاهده
محسن شهاب الدین
سلام

بله، کاملاً مي‌شود 😊 چون «بونساي پاپيتال» در اصل يک گونه جداگانه و عجيب‌وغريب نيست؛ همان Hedera helix (عشقه/پاپيتال) است که با تکنيک‌هاي بونساي کوچک‌سازي، فرم‌دهي و نگهداري در گلدان کم‌عمق به شکل بونساي در مي‌آيد. يعني اگر شما پاپيتال رونده سالم داريد، از نظر گياهي “مواد اوليه” بونساي را داريد؛ فقط بايد باهاش مثل يک هنرمند رفتار کنيد نه مثل يک پيچکِ بي‌حساب‌وکتاب!

اما يک نکته مهم: پاپيتال ذاتاً رونده و چسبنده است و مثل کاج يا نارون، تنه‌کلفت و «درختي» نمي‌شود؛ پس انتظار بونسايي با تنه خيلي قطور و فرم کلاسيک درختي را نداشته باشيد. بيشتر بونسایِ پاپيتال معمولاً به شکل کاسکِيد (آبشاري)، نيمه‌آبشاري يا روي يک تکيه‌گاه/سنگ خيلي جذاب مي‌شود. خلاصه: بونساي مي‌شود، ولي شخصيتش “پيچکي” مي‌ماند 😉

براي شروع، بهترين روش اين است که از قلمه نيمه‌خشبي يا يک بوته جوان استفاده کنيد. قلمه‌ها معمولاً راحت ريشه مي‌دهند؛ بعد که ريشه‌دار شد، کم‌کم با هرس منظم و انتخاب يکي دو ساقه اصلي فرم بدهيد. پاپيتال اگر هرس نشود، خيلي زود تبديل مي‌شود به “هشت‌پا”ي سبز و همه‌جا را مي‌گيرد!

در نگهداري، به اين‌ها توجه کنيد: نور زياد ولي غيرمستقيم عالي است (آفتاب تند ظهر ممکن است برگ‌ها را بسوزاند). آبياري وقتي انجام شود که سطح خاک کمي خشک شده؛ غرقابي نکنيد چون ريشه‌ها قهر مي‌کنند و قارچ‌ها جشن مي‌گيرند. خاک هم بهتر است سبک و با زهکشي بالا باشد (مثلاً ترکيبي از خاک برگ/پيت + پرليت/پوکه). گلدان کم‌عمق حتماً سوراخ زهکش داشته باشد؛ بونساي بدون زهکش يعني دعوتنامه رسمي براي پوسيدگي ريشه.

اگر خواستيد فرم‌دهي حرفه‌اي‌تر کنيد، مي‌توانيد از سيم‌کشي کمک بگيريد، ولي با احتياط: ساقه‌هاي پاپيتال نسبتاً نرم‌اند و سيم ممکن است سريع داخل بافت فرو برود و رد بيندازد. پس هر چند هفته چک کنيد و زودتر از گياهان چوبیِ کلاسيک، سيم را باز کنيد. همچنين براي برگ‌ريزتر و جمع‌وجورتر شدن ظاهر، هرس سرشاخه‌ها و کنترل تغذيه (کوددهي ملايم در فصل رشد) خيلي کمک مي‌کند.

براي اطلاعات بيشتر و نکته‌هاي تکميلي درباره نگهداري پاپيتال، هرس، قلمه‌گيري و مشکلات رايج (مثل لکه‌برگي و کنه)، مقالات سايت نارگيل را مطالعه نماييد.

parisa
salam man ye bonsay daram k harkarish mikonam ab 2ruz 1bar midam bargash dare mirize che kar konam  پاسخ مشاهده
محسن شهاب الدین

سلام! 🌿 بونساي Hedera helix (همون پيچک) اصولاً گياه جون‌سختيه، اما وقتي مي‌بينه برنامه آبياري «هر دو روز يک بار» ثابت و بدون توجه به شرايطه، قهر مي‌کنه و با ريزش برگ اعتراضش رو نشون مي‌ده 😄 مهم‌ترين علت‌ها معمولاً يکي از اين‌هاست: آبياري زياد و خفگي ريشه، آبياري کم (اگر خاک خيلي زود خشک مي‌شه)، نور نامناسب يا شوک جابجايي و تغيير شرايط.

اول از همه آبياري رو درست کن: به جاي زمان‌بندي ثابت، با نياز خاک آب بده. انگشتت رو تا حدود ۲-۳ سانتي‌متر داخل خاک فرو کن؛ اگر هنوز مرطوبه، آب نده. اگر خشک بود، آبياري کامل انجام بده تا آب از زير گلدان خارج بشه. نکته طلايي: گلدان بايد حتماً سوراخ زهکش داشته باشه و زيرگلداني نبايد آب رو نگه داره؛ چون ريشه‌ها با آب ايستاده خيلي سريع دچار خفگي و پوسيدگي مي‌شن.

حالا يک تست سريع انجام بده: بونساي رو از نزديک بررسي کن؛ اگر خاک هميشه خيسه، بوي بد مي‌ده يا برگ‌ها همزمان زرد و نرم مي‌شن، احتمال پوسيدگي ريشه بالاست. در اين حالت آبياري رو کم کن، اجازه بده خاک کمي خشک‌تر بشه، و اگر خيلي وخيمه بهتره تعويض خاک با ترکيب سبک‌تر (مثل کوکوپيت+پرليت يا خاک بونساي آماده با زهکشي خوب) انجام بدي. اگر برگ‌ها خشک و ترد مي‌شن و خاک سريع خشک مي‌شه، يعني کم‌آبي يا گرماي زياد/باد کولر داري.

نور هم خيلي مهمه: هدرا نور زيادِ غيرمستقيم رو دوست داره. کنار پنجره روشن عاليه، ولي آفتاب تند مستقيم مخصوصاً پشت شيشه مي‌تونه باعث تنش و ريزش برگ بشه. از اون طرف، جاي خيلي کم‌نور هم برگ‌ريزي مي‌ده. اگر تازه جاش رو عوض کردي، بدون که هدرا ممکنه چند هفته شوکه بشه و برگ بريزه تا به شرايط جديد عادت کنه.

رطوبت و دما: اگر کنار بخاري، شوفاژ يا کولر قرار گرفته، احتمالاً هوا خشک و پرنوسانه و هدرا از اين داستان خوشش نمياد. بهتره در محيط خنک‌تر و با رطوبت ملايم نگهداري بشه. مي‌توني زيرگلداني سنگريزه‌اي درست کني (سنگريزه + آب، طوري که ته گلدان با آب تماس مستقيم نداشته باشه) يا هفته‌اي يکي دو بار مه‌پاشي خيلي سبک انجام بدي (نه افراطي که قارچ مهمون ناخونده نشه!).

آفات رو هم چک کن: پشت برگ‌ها و ساقه‌ها رو نگاه کن؛ اگر تار نازک ديدي (کنه تارعنکبوتي)، يا دونه‌هاي قهوه‌اي چسبيده (شپشک)، يا حشرات ريز، همون‌ها مي‌تونن عامل ريزش باشن. در اين صورت شستشو با آب ولرم و سپس استفاده از صابون حشره‌کش/روغن ولک طبق دستور مي‌تونه کمک کنه.

براي اينکه دقيق‌تر بگم مشکل اصلي کدومه، لطفاً اين چندتا رو بگو: گلدان زهکش داره؟ خاکش چه مدلـه (سنگين و گِلي يا سبک)؟ محل نگهداري (نور مستقيم/غيرمستقيم، کنار بخاري/کولر)؟ و برگ‌ها زرد مي‌شن يا خشک مي‌افتن؟ با همين چندتا جواب، نسخه دقيق‌تر مي‌پيچيم که بونسايت دوباره سرحال بشه 🌱

براي کسب اطلاعات بيشتر، مقالات سايت نارگيل را مطالعه نماييد.

ماری
سلام .خسته نباشید من تازه یه بونسای تهیه کردم میخوام بدونم چه کود و موادی باید واسش تهیه کنم.من در اراک زندگی میکنمو بونسای من جون و تازه است منو راهنمایی کنید  پاسخ مشاهده
محسن شهاب الدین
بله.بنسای را باید به طور مصنوعی تغذیه نمایید.شرایط ایده ال رشد که در قسمت معرفی گیاه توضیح داده شده را فراهم نمایید برای تقویت گیاه در فصول سردهر ماه یکبارودر فصول گرم هر 2 هفته یکبار از کود کامل استفاده نمایید(انواع مختلف ان در قسمت خاک وکود فروشگاه نیز معرفی شده اند).یک قاشق کوچک کود را در یک لیتر اب حل نمایید وبه صورت ابیاری به گیاه بدهید
زهرا
سلام،من یک بنسای کوچیک دارموفکر میکنم داره از بین میره چیکار باید بکنم؟  پاسخ مشاهده
محسن شهاب الدین
.بهتر است کتابهای نگه داری بن سای را مطالعه نمایید. نور باید کم ومعمولی باشد(افتاب نتابد).ابیاری نیز قبل از خشکی خاک انجام شود.در فصول گرم 2-3 بار در هفته.در فصول گرم روزانه 2-3 مرتبه اب روی برگه اسپره شود
امیر فربد احمدی
سلام من حدود دوسال است یک بنسای دارم مقداری کچل شده وبرگ های باقیمانده آن بیش از حد بزرگ شده است واز سه ساقه موجود دوساقه خشک شده است از راهنمایی شما پیشاپیش تشکر می کنم  پاسخ مشاهده
محسن شهاب الدین
بزرگ شدن برگه بدلیل این است که هرس ریشه وبرگ را انجام نداده اید.سالیانه 1-2 بار باید اینکار را انجام دهید تا برگها کوچک بمانند.ساقه های خشک را هرس نمایید.گیاهتان را در محلی با نور کم وغیر مستقیم نگهداری نماییدو وقتی خاک رو به خشکی رفت ابیاری را تجدید کنید

 
 
۱
۲
۳
 

 
Loading
Loading
Nargil Logo gray

© تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است
آخرین مطالب :


مقالات پر بازدید :


صفحه اصلی  | پرسش و پاسخ  | خدمات  | سرگرمی ها  | نقشه سایت  | تماس با ما  | RSS
فهرست گل و گیاه   |  نمایشگاههای گل و گیاه   |  اخبار گل و گیاه   |  مقالات گل و گیاه   |  مؤسسات گل و گیاه
ورود / عضویت