|
شهره کلوانی
|
|
برای اینکه گلهای شامادورا به بذر بنشیند باید چکار کرد
پاسخ
مشاهده
|
|
0
|
|
|
|
0
|
|
محسن شهاب الدین
|
معمولا این گیاهان در شرایط اپارتمانی تولید بذر نمیکنند وباید شرایطی مشابع موطن اصلی خود داشته باشند تا میوه وبذر بدهند
|
|
|
|
|
|
bahador
|
|
من گیاهی خریدم به اسم اریکا شبیه نخل گربه ولی سر هر ساقش دو برگ سوزنی بیشتر نداره
شما اطلاعاتی راجع به این گیاه دارین؟
ضمنا مدتی که رو ساقه اش دونه های سیاه زده و برگاش سوراخ شده و نوک برگاش قهوه ای شده
پاسخ
مشاهده
|
|
0
|
|
|
|
0
|
|
محسن شهاب الدین
|
جهت اشنایی با این گیاه بخش معرفی اریکا را مطالعه بفرمایید.احتمالا گیاه شما افت داشته باشد.یک قاشق کوچک سم مالاتیون+یک قاشق چای خوری قارچ کش(مانکوزب)را در یک لیتر اب حل نمایید.مقداری رابه صورت ابیاری در خاک بدهید ومقداری را هم رو ی قسمت های الوده گیاه اسپره نمایید.بعد از 10 روز این عمل را تکرار نمایید
|
|
|
|
|
|
farnaz
|
|
yeki ye nakhl az hamin no baraye man kharide ama dar entehaye saghe yani jae ke nazdike ba khak tamas peida kone ye seri noghte haye siah dide mishe va bargha zardo bad ghahveio khoshk mishe..mikhastam bedoonam in bimarie??
پاسخ
مشاهده
|
|
0
|
|
|
|
0
|
|
محسن شهاب الدین
|
لطفا جهت سرعت در پاسخ دهی سریعترونیز ارج نهادن به فرهنگ غنی ایرانی از زبان فارسی استفاده نمایید
|
|
|
|
|
|
انار
|
|
میشه در مورد قلمه زنی این گیاه توضیح بدید. ممنون.
پاسخ
مشاهده
|
|
0
|
|
|
|
|
|
|
|
golbarg kaviani
|
|
با سلام اگر امکان دارد در مورد گیاه فینکس هم توضیحاتی بفرمایید و اینکه فینیکس با پالم ها چه تفاوت هایی دارد؟؟ ممنون.
پاسخ
مشاهده
|
|
0
|
|
|
|
1
|
|
مهندس رامندی
|
نام صحیح گیاه مورد نظر شما فونیکس است که در حقیقت خودش یک جنس از خانواده نخل میباشد.تفاوت فونیکس وپالم در شکل گیاه وبرگهایشان است.برگ پالم مانند بادبزن است در حالی که برگ فونیکس دندانه ای
|
|
|
|
|
|
فرزانه سرلک
|
|
سلام و خسته نباشد .میخواستم بدونم که برای چه نو از گیاهان آپارتمانی ما میتونیم از گلدونهایی استفاده کنیم که زیرش بسته باشه ..من الان یک نخل خریدم که چون گلدونش کوچیکه باید گلدونشو عوض کنم .و میخام بدونم میشه گلدونه ته بسته استفاده کنم یا نه؟
پاسخ
مشاهده
|
|
0
|
|
|
|
1
|
|
|
1
|
|
|
1
|
|
مهندس رامندی
|
فقط در مورد نخل مرداب این امکان هست.مابقی گیاهان احتیاج به زهکش دارند
|
|
|
0
|
|
arshia bahreini
|
salam giahe shamadoraye man chand ta az bargash khosh k shode man ye rooz dar mioon behesh ab midam bayad che kar konam
|
|
|
|
|
|
arshia bahreini
|
|
Salam jigar..be shoma goftam ke yek shamadora daram ke noke chand bargash khoshk ast.tazegia hamoon 5-6 ta bargesh kamel khoshk shode ye rooz dar mioon ye fenjoon ab behesh midam va kood ham behesh midam shamadoraye man hanooz nahale khahesh mikonam komak konid
پاسخ
مشاهده
|
|
0
|
|
|
|
1
|
|
محسن شهاب الدین
|
سلام جگر 😄 ببين شامادورا گياه نازنينيه ولي وقتي نوک برگها خشک ميشه و حتي چندتا برگ کامل خشک ميشن، معمولاً يعني يه جاي کار توي آبدهي، رطوبت، نور يا کوددهي ميلنگه. نگران نباش؛ با چندتا تنظيم ساده ميتونيم برش گردونيم سرحال.
اول از همه آبدهي: اينکه گفتي «هر روز يه فنجون آب» معمولاً روش خوبي نيست، چون گياهها مثل ما برنامهي فنجوني ندارن! 😅 آبياري بايد بر اساس خشکي خاک باشه نه تعداد روز. انگشتت رو ۲–۳ سانت توي خاک فرو کن؛ اگر خشک بود آبياري کن، اگر هنوز نمناک بود صبر کن. آبياري کمکم و روزانه گاهي باعث ميشه سطح خاک خيس بمونه ولي عمق ريشهها يا تشنه بمونن يا بدتر، ريشهها کمکم اذيت بشن.
دوم رطوبت هوا: شامادورا عاشق رطوبته. خشکي نوک برگها خيلي وقتها از خشکي هواست (بهخصوص کنار بخاري/شوفاژ يا باد کولر). راهحل ساده: زيرگلدوني سنگريزهدار درست کن (سنگريزه + آب، کف گلدون توي آب نباشه) يا هفتهاي چندبار مهپاشي خيلي ملايم با آب بدون املاح انجام بده. اگر آب لولهکشي سنگينه، املاح آب هم نوکسوزي مياره.
سوم نور: شامادورا نور زيادِ غيرمستقيم دوست داره. آفتاب مستقيم ميتونه برگها رو بسوزونه و خشک کنه، از اون طرف نور خيلي کم هم گياه رو ضعيف ميکنه و برگها زودتر از دست ميرن. بهترين جا: کنار پنجرهي روشن با پرده نازک، يا کمي عقبتر از پنجره.
چهارم کوددهي: گفتي کود هم ميدي و گياهت هنوز نهاله—اينجا خيلي مهمه. کوددهي زياد يا مداوم براي نهال شامادورا مثل انرژيزا براي بچهي دبستانيه؛ به جاي قوي شدن، دلدرد ميگيره! 😄 فعلاً ۳–۴ هفته کود رو قطع کن. بعدش اگر حالش بهتر شد، ماهي يکبار با دوز نصفِ توصيهشده (کود کامل مخصوص گياهان آپارتماني) در فصل رشد (بهار و تابستون) کافيه.
پنجم خاک و گلدون: اگر خاک خيلي سنگين باشه يا زهکش گلدون خوب نباشه، ريشهها اذيت ميشن و برگها خشک ميشن. حتماً ته گلدون سوراخ زهکشي داشته باشه. اگر زيرگلدوني داري، آب اضافي رو بعد از ۱۰ دقيقه خالي کن. خاک پيشنهادي: مخلوط سبک (مثلاً پيت/کوکوپيت + پرليت + کمي خاک برگ). اگر حس ميکني خاک دير خشک ميشه يا بوي بد ميده، احتمالاً نياز به تعويض خاک داري.
کارهاي فوري که همين امروز انجام بده: ۱) کود را فعلاً قطع کن، ۲) آبياري را از حالت روزانه خارج کن و فقط وقتي ۲–۳ سانت سطح خاک خشک شد آب بده، ۳) گياه را از باد کولر/بخاري دور کن، ۴) رطوبت محيط را بالا ببر. برگهاي کاملاً خشک شده رو هم از نزديک ساقه با قيچي تميز جدا کن؛ برگ برنميگرده ولي گياه انرژيش رو روي برگهاي سالم ميذاره.
اگر خواستي دقيقتر نسخه بدم، اين ۴ تا رو بگو: ۱) گلدون سوراخ داره؟ ۲) نورش چقدره و کجا گذاشتي؟ ۳) کود چي و هر چند وقت؟ ۴) خاکش سبکِ يا سنگين؟ با اينها خيلي دقيق ميگم مشکل اصلي از کجاست 🌿.
براي اطلاعات بيشتر و نکات تکميلي نگهداري گياهان آپارتماني، مقالات سايت نارگيل را مطالعه نماييد.
|
|
|
|
|
|
arshia bahreini
|
|
سلام شامادورایی که نوک چند برگش خشک بود حالا اون برگاش کامل خشک شده و همون ساقه در نزدیکیه خاک سیاه سیاه شده آیا مریضیه?
پاسخ
مشاهده
|
|
0
|
|
|
|
1
|
|
افسانه سادات فرود
|
سلام
بله سیاه شدن ساقه در نزدیکی خاک نشان دهنده رطوبت بیش از اندازه بستر و ابتلا به بیماری هست .زهکش خاک را بازدید کنید .آبیاری را کمتر کنید اگر گیاه استحکام خود را در خاک از دست داده باشد نشان دهنده پیشرفت بیماری و پوسیدگی ریشه هست.
|
|
|
0
|
|
arshia bahreini
|
سلام شامادورای من که مریضه راه هایی برای درمان و آب دادن در زمستان بفرمایید
|
|
|
1
|
|
افسانه سادات فرود
|
آبیاری را کمتر کنید ،از باز بودن زهکش گلدان مطمئن شوید از تجمع آب در زیر گلدانی خودداری کنید .2 گرم قارچ مانکوزب یا کاپتان را در یک لیتر آب حل کنید مقداری را روی نقاط آلوده اسپری کرده و بقیه را به خاک دهید.
|
|
|
|
|
|
مینو مدنی
|
با سلام چند سال پیش یک نخل گربه خریدم.اوایل خوب بود تا به پیشنهاد دوستی کار اشتباهی کرده و برگ هایش را پارافین کشیدم نتیجه اینکه برگ ها شروع به خشک شدن کرد .برگ های مانده را پاک کردم ولی فایده نداشت و گیاه بیچاره فقط توانست دو سه برگ خودش را نگه دارد. در طی این سه چار سال هم فقط دو یا سه برگ اضافه کرده.حالا که با سایت شما اشنا شدم میخواهم به من راهنمایی کنید تا این طفلی دوباره جان بگیرد. خاکش را در طی این سال ها عوض نکرده ام توی پله های اپارتمان هست و در زمستان و تابستان جایش همانجاست که نور غیر مستقیم دارد جز اب هم چیزی به ان نداده ام. لطفا راهنمایی کنید
پاسخ
مشاهده
|
|
0
|
|
|
|
1
|
|
افسانه سادات فرود
|
سلام
همان طور که خودتان هم متوجه شدید استفاده از مواد روغنی باعث مسدود شدن روزنه های گیاه شده و نتیجه آن زردی و نهایتا خشک شدن برگ هاست ،برای تمیز کردن برگ هاست کافی گرد و خاک روی برگ ها را بگیرید و سپس چند بار روی برگ ها را با آب بدون املاح غبارپاشی کنید .برای اینکه گیاهتون تقویت شود و برگ ها جدید بزنه باید خاک تعویض شود در هنگام تعویض خاک باید مراقب بود که ریشه ها آسیب نبینند ،زماني که گلدان جوابگوي نياز گياه نباشدوياخاک دچار فقر مواد غذايي باشدويا ريشه از سوراخ هاي انتهاي گلدان بيرون زده باشد بايد خاک گلدان تعويض گردد.معمولا هر2-3 سال يکبار.در هنگام تعويض خاک نکات زير را رعايت نماييد .عدم رعايت هريک از نکات زير موجب بروز مشکل ميشود:2-3 روزقبل از جابجا نمودن به گياه اب ندهيد تا کمي خاک خشک شده واز اطراف ريشه گياه جدا نشود. جهت ايجاد زهکش از باز بودن سوراخ هاي انتهاي گلدان مطمين شويد ودر انتهاي گلدان يک لايه سنگريزه بريزيد وروي ان مقداري ماسه شسته شده ودر نهايت خاک گلدان را پرنماييد.توپ ريشه(ريشه وخاک اطراف ان )را به ارامي وبدون اسيب ديدن ا زگلدان در اورده وان را در گلدان بزرگتري(يک يا دوسايز)قرار داده وفاصله بين توپ ريشه وگلدان را با خاک(ترکيب ان با توجه به نوع گياه تعيين ميگردد) جديد پر نماييد. خاک را فشار داده تا منافذ موجود از خاک پرشود.بلافاصله پس از جابجايي گلدان را ابياري نموده به طوريکه تمام خاک را در بر بگيرد ومقدار کمي اب از سوراخ هاي انتهاي گلدان خارج گردد.از قرار دادن گلدان تا چند روز در مقابل نور خورشيد وباد و... خوداري نماييد.هر یک ماه یکبار نیز با کود 18+18+18 تقویت شود (یک قاشق چای خوری کوچک از کود را در یک لیتر آب حل کنید و به صورت آبیاری به خاک دهید )
شني که در ته گلدان براي زهکش استفاده ميشود بايد از نوع بادامي باشد.ياميتوانيد از تيکه اي گلدان شکسته با قطري در حدود سکه هاي کوچک استفاده نماييد
|
|
|
|
|
|
صغری شهبازی
|
|
با عرض سلام وخسته نباشی بامبورا که بوی لجن میداد ریشه انرا قیجی کردم وشستم ظرفشراباوایتکس شستم دران اب جوشیده سردوسم بنومیل ریختم 4روزگذشته بازهم برگهای ان درحال زردشدن است میتوانم ابشراعوض وبه ان کودبدهم ازراهنمایی شمامتشکرم
پاسخ
مشاهده
|
|
0
|
|
|
|
1
|
|
مهندس رامندی
|
تعویض اب به طور مرتب باید انجام دهید.
در ضمن وقتي بدليل نگه داري نامناسب مشکلي در گياهتان ايجاد ميگردد، انتظار نداشته باشيد برگ هاي زرد يا قهوه اي يا ريخته ، مجدداً رشد کنند؛ در عوض بهتر است مراقبت کنيد که محيط گياه کاملاً مناسب باشد شرايط ايده ال رشد را که در قسمت مربطه توضيح داده شده فراهم نماييد... برگ هايي که از اين پس مي رويند مي توانند رشد و نمو خوبي داشته باشند. بايد منتظر بمانيد تا گياهتان با ايجاد شرايط مناسب رو به بهبودي برود.
|
|
|
|
|