٧/١/١٤٤٨ --- 6/23/2026 --- ۱۴۰۵ سه شنبه ۲ تير امروز
 
پایگاه اطلاع رسانی گل و گیاه، باغبانی و فضای سبز
Signup  Login  صفحه اصلی  | پرسش و پاسخ  | خدمات  | سرگرمی ها  | نقشه سایت  | لیست گیاهان  | تماس با ما  | RSS  | درباره ما
لینک های اصلی
جستجو  
آخرین مطالب
فوت و فن باغبانی امروز
گیاهان مقاوم برای نگهداری در بالکن
طراحی و اجرای فضای سبز
طراحی و اجرای فضای سبز
آمار بازدید سایت
بازدید کننده آنلاین :  29  نفر
بازدید امروز :  9538  بازدید
بازدید دیروز :  11049  بازدید
تبلیغات متفرقه
پرسش و پاسخ - راهنمای نگهداری و پرورش گل و گیاهان زینتی - دراسینا ریکی

مقاله - راهنمای نگهداری و پرورش گل و گیاهان زینتی - دراسینا ریکی

برای شرکت در پرسش و پاسخ های سایت نارگیل میبایست در سایت عضو باشید و به سیستم وارد شوید . ورود

  
مسیح
سلام من دچار مساله ای نسبتا جدی با دراسینایی که تازه خریداری کردم شدم از شما تقاضای مساعدت دارم. ممنون  پاسخ مشاهده
مینا
سایت بدی نبودولی یکم دامنه ی اطلاعات گیاه ها روبالاببریدممنون.  پاسخ مشاهده
hessam
چرا نوک برگهای دراسینای من زردو خشک میشن.با تشکر  پاسخ مشاهده
محسن شهاب الدین
توضیحات شما کافی نمیباشد کمبود نورو استفاده از اب حاوی فلوراید کمبود مواد غذایی گلدان میتواند باعث بروز این مشکل باشد
airin jaberi
من این گیاه رو خریدم اما نمی دونم چه نوعی هست امکان داره راهنماییم کنین و اینکه بهم بگین چرا برگهاش خشک میشن و ساقه هاش هم همینطور؟؟
مهندس رامندی
اگر حاشیه برگها سبز و فقط نوک آنها آسیب دیده‌اند، خشکی وگرمای هوا ورطوبت کم محیطی و یا صدمه‌های مکانیکی می‌تواند عامل آن باشد و اما اگر حاشیه‌ها نیز زرد و قهوه‌ای رنگ شده‌اند عولامل زیادی مانند افراط و تفریط (بیش بود و کمبود) در آبیاری و یا کم بودن نورویا افتاب تند وشدید و درجه حرارت کم ویازیاد عامل آن هستند
هاجر
من يه دراسينا دارم كه مدتى در راه پله نگهداشتم.... برگهاش زرد شد... آوردم تو خونه ولى برگهاش قهوهاى شد و سوخت....مرتب آبپاشى ميكنم و حدودا هفته اى يكبار آب ميدم... چيكار كنم كه رشدش خوب بشه مثله اولش و برگهاش سبز تيره بشه  پاسخ مشاهده
محسن شهاب الدین
گیاه شما در راهرو صدمه دیده ومعمولا برگهای اسیب دیده دیگر به حالت اول برنمیگردد.شما باید شرایط اید ال رشد(که در قسمت مربوط به گیاه توضیح داده شده )را فراهم نمایید ومنتظر بمانید گیاهتان با شروع بهار تولید جوانه های سالم بنماید.گیاه را به محلی روشنتر وگرمتر منتقل نمایید
رضا
سلام من دو سال است که دراسينای کامپکت دارم خواستم چند شاخه بشه اما تو عيد که سرزنی کردم پايه اصلی خشک شد سر شاخه را تو آب گذاشتم ريشه زد خواستم بپرسم علتش چی بود بعضی برگها هم خود بخود نوکش خشک شده و و بايستی اونو جدا کنم با تشکر رضا  پاسخ مشاهده
محسن شهاب الدین
سلام

رضا جان، دراسيناي کامپکت معمولاً بعد از سرزني بايد از پايينِ محل برش جوانه بزند و چندشاخه شود؛ اما اينکه «پايهٔ اصلي خشک شده» معمولاً يعني گياه يا از همان ناحيه دچار پوسيدگي (قارچي/باکتريايي) شده يا بعد از هرس، تنش شديد آبي و دمايي خورده و آوندها درست آب‌رساني نکرده‌اند. خيلي وقت‌ها هم ترکيبي از هر دو است؛ يعني ريشه/تنه کمي مشکل داشته و سرزني مثل اين بوده که “درِ زخم” را باز کرده‌ايم و اوضاع تندتر پيش رفته.

مهم‌ترين علت‌هاي رايج خشک شدن پايه بعد از سرزني اين‌هاست: آبياري زياد و زهکشي ضعيف (ريشه‌ها خفه و مستعد پوسيدگي مي‌شوند)، ورود آب و آلودگي به زخمِ هرس (به‌خصوص اگر قيچي ضدعفوني نشده باشد)، سرما يا باد سرد نزديک عيد (کنار پنجره/بالکن/رفت‌وآمد)، و گاهي هم نور کم طولاني که گياه را ضعيف مي‌کند. دراسيناها از دور مقاوم‌اند، ولي اگر ريشه‌شان بي‌حال شود، قهرشان خيلي جدي است 😅.

اينکه سرشاخه را در آب گذاشتي و ريشه داده يعني سرشاخه هنوز سالم بوده و مشکل احتمالاً در پايه/ريشه يا تنهٔ پايين بوده. اگر تنهٔ اصلي بعد از هرس از بالا به پايين خشک و قهوه‌اي و پوک شد، معمولاً يعني مسير آب‌رساني قطع شده يا قسمت‌هاي پايين‌تر درگير پوسيدگي بوده‌اند. اگر هم تنه نرم و بدبو يا تيره و آبکي شده باشد، آن يکي تقريباً امضاي پوسيدگي است.

براي قلمه‌اي که ريشه داده: بهتر است از آب نجاتش بدهي و به خاک سبک منتقلش کني. يک گلدان کوچک با زهکشي عالي، ترکيب پيشنهادي: خاک گلداني + پرليت (يا پوميس) به نسبت حدود ۶۰/۴۰. بعد از کاشت، يک آبياري کامل، و سپس فقط وقتي ۳–۴ سانتِ بالاي خاک خشک شد دوباره آب بده. نور: زياد ولي غيرمستقيم (پشت پرده روشن عاليه). تا ۴–۶ هفته هم کود نده که ريشه‌ها اول جا بيفتند 🙂.

درباره نوک‌سوزي برگ‌ها: دراسيناها معروف‌اند به اينکه با چند چيز نوک برگ را “تست اعصاب” مي‌کنند! علت‌هاي اصلي: آبِ لوله‌کشي با املاح/کلر/فلورايد، خشکي هوا (به‌خصوص کنار بخاري)، آبياري نامنظم (يک بار خيلي خشک، يک بار خيلي خيس)، و گاهي تجمع نمک کود. اگر آب شهري شما سنگين است، بهتر است از آب تصفيه/آب جوشيده سردشده يا آبي که ۲۴ ساعت مانده استفاده کني. رطوبت هم با سيني سنگريزه و آب (بدون تماس ته گلدان با آب) يا دستگاه بخور بهتر مي‌شود.

آيا نوک خشک را جدا کنيم؟ بله، از نظر زيبايي مي‌تواني فقط قسمت خشکِ نوک برگ را با قيچي تميز طوري ببري که فرم طبيعي برگ حفظ شود؛ لازم نيست کل برگ را بکني مگر اينکه بيش از نصف برگ خراب شده باشد. نکته: قبل از برش، قيچي را با الکل ضدعفوني کن تا خداي نکرده بيماري را پخش نکنيم.

اگر دوست داري دقيق‌تر علت را “قطعي‌تر” کنيم، بگو: آبياري‌ات هر چند وقت يک‌بار است؟ گلدان سوراخ دارد؟ گياه نزديک پنجره سرد/بخاري بوده؟ و تنهٔ خشک‌شده نرم و بدبو بود يا خشک و چوبي? اين چندتا جواب مثل آزمايشگاهِ خانگي ماست!

براي اطلاعات بيشتر و نکات نگهداري و بيماري‌هاي گياهان آپارتماني، مقالات سايت نارگيل را مطالعه نماييد.

حمزه حق پرست
سلام : احتمالا سربرداری بسیار شدید بوده و گیاه دیگر نتوانسته رشد کند . سربرداری همیشه باید به اندازه ای باشد که گیاه بتواند از محل برش و اطراف آن رشد کند و شاخه های جدید تولید کند.
محدثه محسنی
سلام،من برای عید امسال دراسینا کامپکت خریداری کردم،در حال حاضر گلدان رو در قسمت پاگرد(جلو در ب ورودی واحد) آپارتمان نگهداری میکنم و گل از نور داخلی محوطه ساختمان تغذیه میشه،لطفا در مورد روش نگهداری و میزان و فواصل آبیاری این گل وهمچنین مقدارو زمان کود دهی بنده رو راهنمایی کنید.متشکرم. 
افسانه سادات فرود
سلام دراسنا به مکاني نيم سايه وگرم با رطوبت بالا نيازمند است واز نور مستقيم خورشيد يا بيزار است.گلدان دراسنا را هر دو يا سه سال يك بار تعويض كرد و بايد مراقب بود كه به ريشه هاي آن آسيب نرسد و درصورت عدم امکان تعويض خاک گلدان اقدام به تعويض خاک سطحي گلدان مي کنيم. دراسنا نسبت به خشکي حساس. آبياري دراسنا معمولا دو بار در هفته در تابستان و يك بار در هفته در زمستان با توجه به خاك و محيط گياه. زهکش را بايد باز گذاشت زيرا نبود زهکش مناسب باعث پوسيدگي ريشه و ايجاد بيماريهاي قارچي گردد. اگر محیط اطراف گیاه خشک هست غبار پاشی برگ ها ضرورت داردبهترين درجه حرارت در زمستان 16درجه سانتيگراد و ودر تابستان حداکثر26درجه سانتيگراد است.از فروردین تا شهریور هر دو تا 3 هفته یکبار گیاه را با کود کامل تقویت کنید.یک قاشق چای خوری از کود را در یک لیتر آب حل کرده و به صورت آبیاری به خاک دهید.
کاظم
من دو دراسینا در محل کار خود دارم که در فضایی بدون نور طبیعی و هوایی مصنوعی دارد. یک روز یکی از اینها را با استفاده از دستمال مرطوب تمیز کردم ولی از چند روز بعد برگ ها خم شده و مانند اول سرپا و شاداب نیست. لذا گل دوم را تمیز نکردم و این دو کنار هم بقدری تفاوت دارند که گویی از دو گونه متفاوت هستند. چاره چیست؟  پاسخ مشاهده
محسن شهاب الدین
سلام

به احتمال خيلي زياد مشکل از خود «تميز کردن» نيست، بلکه از ترکيب چند عامل است: فضاي بدون نور طبيعي + تهويه/هواي مصنوعي + رطوبت و مواد روي دستمال (حتي اگر به‌نظر بي‌ضرر بيايد). دراسيناها توي محيط کم‌نور هم دوام مي‌آورند، اما وقتي يک تغيير کوچک (مثل پاک کردن برگ) به شرايط استرسي اضافه شود، گياه مي‌گويد: «من همين يکي رو کم داشتم!» 😄

چند سناريوي رايج که باعث خم شدن و افتادگي برگ‌ها بعد از پاک کردن مي‌شود: ۱) باقي ماندن لايه خيلي نازک مواد روي برگ (مثل شوينده، الکل، براق‌کننده‌ها، يا حتي مواد خوشبوکننده/ضدعفوني‌کننده روي دستمال‌هاي مرطوب). اين‌ها مي‌توانند روزنه‌هاي برگ را اذيت کنند و گياه را وارد استرس کنند. ۲) فشار زياد موقع تميز کردن که در دراسينا (برگ‌هاي کشيده و نسبتاً حساس) مي‌تواند به بافت برگ آسيب ريز بزند. ۳) شوک رطوبتي/دما: اگر برگ خيس بماند و جلوي باد کولر يا جريان هواي خشک باشد، برگ‌ها سريع‌تر پژمرده و خم مي‌شوند.

کاري که الان بهتره انجام بدي (نسخه کم‌دردسر و مؤثر): برگ‌ها را با آب ولرم و تميز «آبکشیِ ملايم» کن. يعني يک دستمال خيلي نرم را فقط با آب ساده (ترجيحاً آب بدون کلر يا آب جوشيده سردشده) نم‌دار کن و يک‌بار خيلي آرام روي برگ‌ها بکش، يا اگر امکانش هست گياه را داخل سرويس بهداشتي برده و با دوش خيلي ملايم آب ولرم روي برگ‌ها بگير. بعدش حتماً اجازه بده برگ‌ها کاملاً خشک شوند و چند ساعت جلوي باد مستقيم کولر نباشند.

گام بعد: چون گفتي محيط بدون نور طبيعي است، مشکل اصلي احتمالاً کمبود نور است که خودش باعث شل شدن، کشيدگي و افتادگي برگ‌ها مي‌شود. اگر مي‌توني، براي هر دو گياه نور رشد (Grow Light) تهيه کن؛ يک پنل/لامپ LED رشد با طيف کامل، روزي ۱۰ تا ۱۲ ساعت، با فاصله حدود ۳۰ تا ۶۰ سانتي‌متر (بسته به توان) معمولاً خيلي کمک مي‌کند. باور کن دراسينا زير نور مناسب دوباره شخصيتش برمي‌گرده 😅

از نظر آبياري هم چک کن: در محيط کم‌نور و با تهويه مصنوعي، معمولاً خاک ديرتر خشک مي‌شود. اگر خاک هميشه نمناک مانده باشد، ريشه‌ها کم‌اکسيژن مي‌شوند و نتيجه‌اش افتادگي برگ است (حتي اگر برگ‌ها سبز باشند). قانون ساده: وقتي ۳ تا ۵ سانتي‌متر سطح خاک خشک شد آبياري کن، نه زودتر. و حتماً گلدان زهکش داشته باشد و آب زيرگلداني را نگه ندار.

براي اينکه مطمئن شويم مشکل «آلودگي/بيماري» نيست، اين علائم را نگاه کن: اگر روي برگ‌ها لکه‌هاي قهوه‌اي/سوختگي حاشيه‌اي يا چسبندگي ديدي، يا زير برگ‌ها چيزي شبيه گرد و خاکِ متحرک/تار ديدي، ممکن است پاي کنه، شپشک آردآلود يا شپشک سپردار وسط باشد. در اين صورت، پاک کردن با آب ساده کافي نيست و بايد درمان هدفمند انجام شود. (اگر دوست داشتي، يک عکس از پشت و روي برگ‌ها بفرست تا دقيق‌تر بگم.)

و اما اينکه چرا آن يکي گياه که تميز نکردي بهتر است: احتمالاً همان يکي کمتر دستکاري شده و يک‌ذره هم شايد ريشه و خاک سالم‌تر داشته باشد. در دو گياه مشابه، کوچک‌ترين تفاوت در آبياري، زهکش، يا نزديکي به باد کولر مي‌تواند نتيجه را زمين تا آسمان فرق بدهد. خلاصه يکي «کارمند نمونه» است و يکي «مرخصي استعلاجي» گرفته 😄🌿

جمع‌بندي اقدام فوري: ۱) شست‌وشوي ملايم برگ‌ها با آب ساده و خشک شدن کامل. ۲) دور از باد مستقيم کولر/فن. ۳) تنظيم آبياري طبق خشکي خاک. ۴) در صورت امکان افزودن نور رشد ۱۰–۱۲ ساعت. ۵) بررسي آفات در پشت برگ‌ها. اگر بعد از ۱۰ تا ۱۴ روز بهبود نديدي يا برگ‌ها زرد و نرم شدند، احتمال مشکل ريشه/آبياري جدي‌تر مي‌شود و بايد خاک و ريشه بررسي شود.

براي نکات تکميلي نگهداري دراسينا، نور، آبياري و مشکلات رايج، حتماً مقالات سايت نارگيل را مطالعه نماييد.

سعید
6 ماه است که از دراسینای خود نگهداری میکنم،اما 2 هفته ایست که برگهای آن دائما در حال زرد شدن و ریختن است و این در حالیست که هیچ تغییری در شرایط نگهداری آن نداده ام.با بررسی گیاه متوجه شدم که تنه آن از 20cm بالاتر از خاک در حال چروکیده شدن و نازک شدن می باشد.چه باید بکنم تا به روزهای اول باز گردد؟ با تشکر  پاسخ مشاهده
محسن شهاب الدین
احتمال وجود بیماری قارچی وافت هست.یک قاشق چای خوری (حدودا2-3گرم)سم افت کش( مالاتیون)+کنه کش+یک قاشق چای خوری قارچ کش(مانکوزب)را در یک لیتر اب حل نمایید.مقداری رابه صورت ابیاری در خاک بدهید ومقداری را هم رو ی قسمت های الوده گیاه اسپره نمایید.این کار را 3مرتبه وبعد از 7 روز تکرار نمایید. سعی کنید این کار را از زوایای مختلف انجام دهید تا به همه جای گیاه رطوبت برسد.
جواد علیزاده
سلام. وقت بخیر من یک گیاه دارم که اسمش رو به من دراسینا کمپک گفتن و همچنین گیاه دیگری به نام زاموفیلا. در موردشون جستجو کردم جایی اطلاعاتی با این نام پیدا نکردم. میخواستم در موردش اطلاعات داشته باشم. لطف می کنید اگه در مورد شرایط نگهداری و روش تکثیرشون راهنمایی بفرمایید.  پاسخ مشاهده
محسن شهاب الدین

سلام! اسم‌ها کاملاً آشناست، فقط اون چيزي که شما شنيديد کمي «اسم بازاري» شده 😊. چيزي که بهتون گفتن «دراسينا کمپک» معمولاً همون Dracaena compacta (دراسينا کامپکتا) هست؛ خيلي‌ها به اشتباه «کمپک» صداش مي‌کنن. اون يکي هم زاموفيليا همون Zamioculcas zamiifolia معروف به ZZ Plantه. حالا بريم سراغ نگهداري و تکثير، طوري که گياهاتون هم خوشحال باشن هم شما.

۱) نگهداري دراسينا کامپکتا (Dracaena compacta)
نور: نور زيادِ غيرمستقيم بهترينه؛ با نور متوسط هم کنار مياد، ولي رشدش کندتر مي‌شه. آفتاب مستقيم مثل «کباب‌پز» عمل مي‌کنه و مي‌تونه باعث سوختگي نوک و لکه‌هاي قهوه‌اي بشه.
آبياري: اين يکي با «آبياري عاشقانه‌ي زياد» مشکل داره! اجازه بديد حداقل ۳–۵ سانتي‌متر سطح خاک خشک بشه بعد آب بديد. موندن آب در زيرگلداني ممنوع.
رطوبت و دما: دماي ۱۸ تا ۲۸ عاليه. رطوبت معمول خونه رو تحمل مي‌کنه، ولي اگر هوا خيلي خشکه، يه رطوبت ملايم کمک مي‌کنه (نه اينکه هر روز اسپري کنيد و قارچ دعوت کنيد 😄).
خاک: خاک سبک و زهکش‌دار: ترکيب پيشنهادي پيت/کوکوپيت + پرليت (يا خاک آماده آپارتماني که پرليت کافي داشته باشه).
نکته بيماري‌شناسي: اگر نوک برگ‌ها قهوه‌اي مي‌شه، خيلي وقت‌ها از املاح آب، خشکي هوا، آبياري نامنظم يا کوددهي زياده. با آب کم‌املاح (تصفيه/مانده ۲۴ساعته) نتيجه بهتر مي‌گيريد.

تکثير دراسينا کامپکتا
راحت‌ترين راه: قلمه ساقه. يک تکه از ساقه (حدود ۱۰–۱۵ سانتي‌متر) با تيغ/قيچي تميز ببريد، بگذاريد برش ۱–۲ ساعت خشک‌تر بشه، بعد در پرليت مرطوب يا خاک سبک بکاريد. نور زيادِ غيرمستقيم و گرماي ملايم (حدود ۲۴–۲۷) ريشه‌دهي رو سريع‌تر مي‌کنه. مي‌تونيد در آب هم ريشه‌دار کنيد، ولي انتقال به خاک گاهي شوک مي‌ده؛ اگر در آب ريشه داد، وقتي ريشه‌ها ۳–۵ سانت شد منتقل کنيد.

۲) نگهداري زاموفيليا (Zamioculcas zamiifolia)
نور: از نور کم تا متوسط رو تحمل مي‌کنه، ولي بهترين حالت نور روشنِ غيرمستقيمه. نور خيلي کم باعث کشيده شدن و کم‌جون شدن ساقه‌ها مي‌شه.
آبياري: زاموفيليا استاد «کم‌آبي»ه. چون ريزوم (غده) ذخيره آب داره، زياد آب بديد مي‌گه: «خداحافظ ريشه‌ها!» 😅. قانون طلايي: وقتي خاک تقريباً کامل خشک شد آبياري کنيد. زمستان‌ها فاصله آبياري بيشتر.
خاک: فوق‌العاده مهم: زهکش قوي. ترکيب مناسب: خاک گلداني + پرليت زياد (حتي ۴۰–۵۰٪). گلدان حتماً سوراخ‌دار.
دما: ۱۸ تا ۳۰ خوبه، از سرماي زير ۱۲–۱۳ درجه خوشش نمياد.
آفت‌ها/مشکلات: اگر برگ‌ها زرد و نرم مي‌شن، معمولاً آبياري زياد و پوسيدگي ريزوم مطرحه. اگر لکه‌هاي چسبنده يا برجستگي‌هاي قهوه‌اي ديديد، احتمال شپشک سپردار/آردآلود هست.

تکثير زاموفيليا
سه روش رايج داريد:
۱) تقسيم بوته/ريزوم: بهترين و سريع‌ترين. موقع تعويض گلدان، ريزوم‌ها رو با دست يا تيغ تميز جدا کنيد طوري که هر قسمت ريشه و يکي دو ساقه داشته باشه، بعد در خاک سبک بکاريد.
۲) قلمه برگ: يک برگچه سالم جدا کنيد و در پرليت/خاک سبک فرو کنيد. اين روش صبر ايوب مي‌خواد؛ ممکنه چند ماه طول بکشه تا ريزوم کوچک بسازه.
۳) قلمه ساقه: يک ساقه سالم ببريد و در آب يا بستر سبک ريشه‌دار کنيد؛ باز هم زمان‌بره ولي شدنيه. نور زيادِ غيرمستقيم و گرماي ملايم کمک مي‌کنه.

چند نکته طلايي مشترک
زهکش، زهکش، زهکش—بيشتر مرگ‌ومير گياهان آپارتماني از «مهر زياد با آب»ه. همچنين ابزار برش رو ضدعفوني کنيد تا قارچ و باکتري رو مهمون زخم گياه نکنيد. اگر عکس از گياه‌ها و محل نگهداري‌شون بفرستيد، دقيق‌تر مي‌تونم بگم نور و آبياري‌تون تنظيم هست يا نه.

براي اطلاعات بيشتر و نکات تکميلي درباره نگهداري گياهان آپارتماني، مقالات سايت نارگيل را مطالعه نماييد.

مينا كريمي
سلام خیلی از سایت خوبتون ممنونم که همیشه به پرسشهایم جواب داده و مفید بوده.از نمایشگاه گل کرج گلی خریدم که گفتن اسمش دراسینا اما نوعش را در سایت شما ندیدم.برگ های پهن دارد به رنگ بادمجانی سیر و تک شاخه است و زیباست.درواقع سرشاخه خریدم که در آب گذاشته بودند و می فروختند. در آب گذاشتم تا ریشه دهند اما فقط روزبروز خراب تر شدند که امروز بالاخره در خاک کاشتم البته خاک مخصوص قلمه نداشتم خاک هایی که بیرون می فروشند را با ماسه مخلوط کرده و کاشتم گاهی غبارپاشی میکنم و نور متوسط دریافت می کند و در فضای آپارتمان است.چه کنم تا خراب نشوند و ریشه دهند؟  پاسخ مشاهده
افسانه سادات فرود
سلام برای تشخیص بهتر عکسی از گیاه ارسال کنید.نگهداری در آب روش مناسبی نیست .شرایط ایده آل برای رشد گیاه را فراهم کنید ،در آبیاری زیاده روی نکنید کمی خاک را مرطوب نگه دارید بستر خاک خشک و غرقاب نشود .نور غیر مستقیم و دما 22 تا 24 درجه باشد.
مينا كريمي
سلام سوالی راجع به کاشت دراسینا پرسیده بودم که نمونه اش را در سایت نداشتید گفتید عکسش را ارسال کنم.اگر به خاکی که گلم را کاشتم ورمی کمپوست اضافه کنم خوبه؟رشد می کنه؟ یا کلا به گل هایی که دارم اضافه کنم خوبه؟لطفا بهم بگید به چه میزان و هر چند وقت باید اضافه کنم؟ممنونم از اینکه خیلی زود جواب دادید.  پاسخ مشاهده
مهندس رامندی
ورمی خوبه لی باید طبق دستور باشه وزیاده روی نشه مقدار مصرف با توجه به نوع وسن گیاه و... تعین میگردد

 
 
۱
۲
 

 
Loading
Loading
Nargil Logo gray

© تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است
آخرین مطالب :


مقالات پر بازدید :


صفحه اصلی  | پرسش و پاسخ  | خدمات  | سرگرمی ها  | نقشه سایت  | تماس با ما  | RSS
فهرست گل و گیاه   |  نمایشگاههای گل و گیاه   |  اخبار گل و گیاه   |  مقالات گل و گیاه   |  مؤسسات گل و گیاه
ورود / عضویت