٥/١/١٤٤٨ --- 6/21/2026 --- ۱۴۰۵ يکشنبه ۳۱ خرداد امروز
 
پایگاه اطلاع رسانی گل و گیاه، باغبانی و فضای سبز
Signup  Login  صفحه اصلی  | پرسش و پاسخ  | خدمات  | سرگرمی ها  | نقشه سایت  | لیست گیاهان  | تماس با ما  | RSS  | درباره ما
لینک های اصلی
جستجو  
آخرین مطالب
فوت و فن باغبانی امروز
تعویض گلدان کاکتوس
طراحی و اجرای فضای سبز
طراحی و اجرای فضای سبز
آمار بازدید سایت
بازدید کننده آنلاین :  70  نفر
بازدید امروز :  9435  بازدید
بازدید دیروز :  11178  بازدید
تبلیغات متفرقه
پرسش و پاسخ - راهنمای نگهداری و پرورش گل و گیاهان زینتی - پرنده بهشتی

مقاله - راهنمای نگهداری و پرورش گل و گیاهان زینتی - پرنده بهشتی

برای شرکت در پرسش و پاسخ های سایت نارگیل میبایست در سایت عضو باشید و به سیستم وارد شوید . ورود

  
یه دونشو2 ساله دارم اما گل نمیده...چرا؟   پاسخ مشاهده
محسن شهاب الدین
احتمالا به دلیل محیط نامناسب است گلدهی تابع عواملی است 1 طول روز سن گیاه
مهدی نژاد صفری
من دارای 4 واحد گلخانه 500 متری هستم و دارای استرلیتزیا هستم و مشکل این گیاه در زمان فروش در ماه رمضان میباشد که یک عیب برای کشور ما است .  پاسخ مشاهده
شهرام ضیغم
سلام آقای صفری.من مشغول به احداث گلخانه برای پرورش استر هستم میتونم بپرسم.بوته قوی این گیاه رو از کجا میتونم تهیه کنم؟ممنونم
مهدی نژاد صفری
شما اگر راه حلی برای بالا بردن عملکرد گلدهی در پاییز و زمستان دارید به ما بدهید تا از نظرات شما استفاده کنیم   پاسخ مشاهده
شيرين
گلدوني رو قبل از عيد گرفتم داراي دو تا گل آذين بود وشروع به گل دهي كرد ولي يهو گلها شروع به خشك شدن كردن والان ساقه گل آذين هم خشك شده حالا چه كنم كه دوباره گل بدهد؟  پاسخ مشاهده
محسن شهاب الدین
سلام..مواردی که میتواند به تشخیص کمک کند را ذکر نکردید.لطفابرای اینکه جواب دریافت کنید توضیحات کاملی در مورد فاصله بین ابیاری ها ومیزان اب استفاده شده .شرایط دمایی و.رطوبت محیط.وضعیت خاک وکودهی واخرین زمان تعویض خاک.کود وسموم استفاده شده ومقدار مصرف انها .وموارد مشکوک و... ارایه نمایید
sara
با سلام از رشت تماس می گیرم یک گلذان گیاه پرنده بهشتی دارم که در طول زمستان در اتاق نگهداری میکردم و هنوز پس ار 2 سال گل نداده تازگی آن را به حیاط منتقل کردم ولی متوجه شدم از ریشه در حال پوسیده شدن می باشد خواهش می کنم مرا راهنمایی کنید  پاسخ مشاهده
محسن شهاب الدین
از باز بودن سوراخهای انتهایی گلدان وخروج اب اضافی از گلدان مطمئن شوید.هر بار که ملاحظه فرمودید خاک در حال خشک شدن است، فقط با یک لیوان آب آن را مرطوب کنید
لیلی کاظمی
من یک بوته بزرگ پرنده بهشتی در حیاط خانه ام در جنوب اسپانیا دارم که گلهای زیادی دارد ولی گلها به سرعت و یکی دو روز پس از باز شدن خراب شده و از بین میروند. آفتاب زیاد و آبیاری نسبتا منظمی دارد. لطفا مرا راهنمایی فرمایید.  پاسخ مشاهده
محسن شهاب الدین
افتاب تند وطولانی برای این گیاه مناسب نیست وبهتر است آن را در محل سایه روشن قرار دهید.خاک گلدان را همواره مرطوب نگه دارید. اجازه ندهید خاک خشک شود. هر بار که ملاحظه فرمودید خاک در حال خشک شدن است، فقط با یک لیوان آب آن را مرطوب کنید.
آبان
اگه میشه به طور دقیق تفاوت و شباهت این دو گونه از پرنده بهشتی که در سایتتان هست را عنوان کنید...   پاسخ مشاهده
محسن شهاب الدین
سلام

حتماً! فقط يه نکته کوچولو: چون گفتيد «اين دو گونه‌اي که در سايتتان هست»، ولي اسم/لينک گونه‌ي دوم رو نگفتيد، من فعلاً مقايسه‌ي رايج و استاندارد بين Strelitzia reginae (پرنده بهشتي نارنجي) و اون يکي که معمولاً کنارِش قرار مي‌گيره يعني Strelitzia nicolai (پرنده بهشتي سفيد / غول‌پيکر) رو مي‌گم. اگر گونه‌ي دومي که مدنظرتونه چيز ديگه‌ايه (مثلاً juncea)، اسمش رو بفرستيد تا دقيقاً همون دو تا رو خط‌کشي کنم 😄🌿

شباهت‌ها (چيزهايي که هر دو تا درش مشترکن): هر دو از خانواده‌ي Strelitziaceae هستن، برگ‌هاي بزرگ و استوايي دارن و عاشق نور زيادن (ترجيحاً نور زيادِ فيلترشده يا آفتاب ملايم). هر دو به آبياري منظم نياز دارن ولي با يک شرط طلايي: بين دو آبياري، سطح خاک کمي خشک بشه تا ريشه‌ها قهر نکنن و قارچ‌ها جشن نگيرن. از نظر مشکلات هم معمولاً در آپارتمان با کنه تارعنکبوتي، شپشک آردآلود، پوسيدگي ريشه و گاهي سوختگي نوک برگ روبه‌رو مي‌شن.

تفاوت اصلي شماره ۱: اندازه و فرم رشدStrelitzia reginae معمولاً بوته‌اي‌تر و جمع‌وجورتره (براي داخل خانه و گلدان خيلي محبوبه) و معمولاً حدود ۱ تا ۲ متر مي‌رسه. اما Strelitzia nicolai واقعاً «غول مرحله آخر»ه: در فضاي مناسب مي‌تونه ۳ تا ۶ متر (و حتي بيشتر) قد بکشه و حالتش بيشتر شبيه درختچه/چند‌ساقه‌اي بزرگه. خلاصه reginae براي «خونه‌هاي معمولي»، nicolai براي «سقف‌هاي بلند و فضاهاي باز» 😄

تفاوت اصلي شماره ۲: گل و رنگ — گل‌هاي reginae همون‌هايي‌ان که معمولاً همه با شنيدن «پرنده بهشتي» يادش مي‌افتن: نارنجي و آبي، دقيقاً شبيه سر و تاج يک پرنده عجيب‌وغريب. ولي nicolai گل‌هاي سفيد و آبي تيره/بنفش مي‌ده (نمايي شيک‌تر و خنثي‌تر). البته يک نکته مهم: در فضاي آپارتمان، nicolai خيلي وقت‌ها به اين راحتي‌ها گل نمي‌ده و بيشتر به خاطر برگ‌هاي بزرگش نگهداري مي‌شه.

تفاوت اصلي شماره ۳: برگ‌ها و ظاهر کلي — برگ‌هاي nicolai معمولاً خيلي بزرگ‌تر و شبيه برگ موز هستند (گاهي مردم اشتباه مي‌گيرن). برگ‌هاي reginae هم بزرگ و خوش‌فرمند، اما معمولاً کوچک‌تر و جمع‌وجورترن. هر دو تا هم يک ويژگي بامزه دارن: پارگي طولي برگ‌ها در اثر باد/خشکي/جابجايي و حتي گاهي طبيعیِ ساختار برگ اتفاق مي‌افته؛ پس اگر برگ‌ها خط‌خطي شد، هميشه پاي «بيماري مرموز» وسط نيست 😉

تفاوت اصلي شماره ۴: نياز نوري و سازگاري داخل منزل — هر دو نور زياد مي‌خوان، اما reginae معمولاً در گلدان و داخل خانه بهتر و مرتب‌تر جواب مي‌ده و احتمال گلدهي‌اش هم (با نور کافي) بيشتره. nicolai اگر نور کم بگيره، سريع مي‌ره سمت کشيده شدن، کم‌پشت شدن و کوچک ماندن برگ‌هاي جديد. پس اگر نور عالي نداريد، reginae انتخاب مهربان‌تريه.

تفاوت اصلي شماره ۵: حساسيت به آبياري و بيماري‌هاي ريشه — هر دو از ماندابي شدن متنفرند، ولي در عمل nicolai به خاطر رشد بزرگ‌تر و مصرف آب بيشتر، اگر گلدان/خاک خوب نباشه ممکنه نوسان رطوبت رو بدتر نشان بده. قانون طلايي هر دو: خاک سبک و زهکش عالي + گلدان سوراخ‌دار + آبياري وقتي ۳–۵ سانتي‌متر سطح خاک خشک شد. اگر بوي بد خاک يا نرمي پايه ديديد، اون‌جا ديگه شوخي نداريم: احتمال پوسيدگي ريشه جدي مي‌شه.

اگر دوست داريد من مقايسه را «دقيقاً مطابق همون دو صفحه‌ي داخل سايت» انجام بدم، لطفاً اسم گونه‌ي دوم يا اسکرين‌شات/لينکش رو بفرستيد تا مو به مو (از گل و برگ تا شرايط نگهداري و بيماري‌ها) کنار هم بذارم. براي مطالعه‌ي بيشتر هم پيشنهاد مي‌کنم مقالات سايت نارگيل را مطالعه نماييد.

سحر رشیدی
سلام.من می خوام یه گلخونه 400 متری گل استر لیتزیا احداث کنم زمینی که دارم یکم ضعیفه.چطوری باید تقویتش کنم؟  پاسخ مشاهده
محسن شهاب الدین
اگر بخواهید کار دقیق انجام دهید،ابتدا باید نمونه خاک تهیه کنید وبه ازمایشگاه خاکشناسی برده وبر اساس انالیز خاک کمبودها را جبران نمایید.در غیر این صورت میتوانید با فزودن کود دامی به زمین و شخم ونیز افزودن کود کامل به خاک میتوانید خاکتان را تقویت کنید
سیده زهره سعادتمند
سلام دو بوته از پرنده بهشتی تو یه گلدون دارم، در حیاط نگهداری میکنم،ولی متاسفانه یکی که کوچکتر هم هست در حال پوسیدنه، لطفا راهنمایی فرمایید. با تشکر از شما   پاسخ مشاهده
افسانه سادات فرود
سلام این گیاه نسبت به سرما حساس هست دما از 15 درجه نباید کمتر شود در دمای زیر 3 درجه گیاه از بین می رود ،در فصول سرد آبیاری کمتر شود و مواظب باشید خاک باتلاقی نشود تا دچار پوسیدگی نشود.سطح خاک را با مالچ(کاه ،برگ ،خاک اره و .... )بپوشانید تا ریشه گیاه سرما نزند و یا گلدان ها را به مکان گرم تری که نور مناسبی دارد (نزدیکی پنجره جنوبی ) قرار دهید.
فاطمه شرافتی
با سلام و تشکر یه گلدون استر تو حیاط خونه دارم ایا این گیاه رو میشه بیارمش تو اتاق نگه داریش کنم؟ایا رو گل دهی و رشدش تاثیر منفی میذاره؟  پاسخ مشاهده
افسانه سادات فرود
سلام گیاه به سرما حساس هست و در دمای زیر 3 درجه از بین می رود.دمای 10 تا 15 درجه در زمستان جهت تکمیل دوره استراحت گیاه ضروری هست .مکان نگهداری از نور کافی بر خوردار باشد.

 
 
۱
۲
 

 
Loading
Loading
Nargil Logo gray

© تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است
آخرین مطالب :


مقالات پر بازدید :


صفحه اصلی  | پرسش و پاسخ  | خدمات  | سرگرمی ها  | نقشه سایت  | تماس با ما  | RSS
فهرست گل و گیاه   |  نمایشگاههای گل و گیاه   |  اخبار گل و گیاه   |  مقالات گل و گیاه   |  مؤسسات گل و گیاه
ورود / عضویت