سلام
علائمي که گفتيد (زرد شدن چند برگ، نرم و گنديده شدن انتهاي برگها و اينکه گياه توي خاک استوار نيست و انگار ريشه کم دارد) تقريباً با اطمينان زياد يعني سانسويرياي شما دارد با «پوسيدگي ريشه و طوقه» دستوپنجه نرم ميکند. سانسويريا جانسخت است، ولي اگر ريشهها در خاک سنگين و هميشه کمي مرطوب بمانند، يواشيواش قهر ميکند و نتيجهاش همين لق شدن و زردي و لهيدگي است 😅
مهمترين علتها معمولاً اينهاست: ۱) خاک کمزهکش (ماسه کم و خاک سنگين)، ۲) گلدان يا سوراخ زهکش ضعيف، ۳) آبياري با فاصله کم يا خشک شدنِ سطحي ولي خيس ماندن عمق خاک، ۴) باقي ماندن آب در زيرگلداني. نکتهي کليدي اين است که «خشک شدن خاک» براي سانسويريا يعني خشکیِ بخش زيادي از عمق گلدان نه فقط روي خاک. گاهي روي خاک خشک به نظر ميرسد ولي پايين گلدان باتلاق است!
اقدام فوري (نجات گياه): گياه را از گلدان درآوريد و ريشهها و ريزومها (ساقههاي زيرزميني) را بررسي کنيد. هر قسمت قهوهاي/سياه، نرم، بدبو يا لزج را با تيغ/قيچي تميز کاملاً حذف کنيد. بعد محل برشها را کمي دارچين يا قارچکش مسي بزنيد و بگذاريد ريشه و ريزومها 12 تا 24 ساعت در سايه و جاي خشک هوا بخورند تا زخمها کالوس ببندد (اين مرحله مثل چسب زخمِ گياه است 😉).
سپس در گلداني با سوراخ زهکش عالي بکاريد (اگر زيرگلداني داريد، آب جمعشده را هميشه خالي کنيد). ترکيب خاک پيشنهادي: خاک سبک و بسيار زهکشدار؛ مثلاً ۴۰٪ خاک کاکتوس/خاکبرگ سبک + ۳۰٪ پرليت/پوکه معدني + ۲۰٪ ماسه شسته درشت + ۱۰٪ پيتماس/کوکوپيت (اختياري). هدف اين است که خاک بعد از آبياري سريع آب اضافي را رد کند و «خيس نماند».
آبياري درست: بعد از تعويض گلدان، معمولاً 5 تا 7 روز آبياري نکنيد (تا زخمها دوباره نپوسند). بعد از آن، هر بار سيراب آبياري کنيد تا آب از زير خارج شود، اما نوبت بعد فقط وقتي آبياري کنيد که حداقل 2/3 عمق گلدان خشک شده باشد. در خانههاي معمولي اين يعني حدوداً: تابستان هر ۱۰–۲۰ روز، زمستان هر ۲۰–۴۰ روز (بسته به دما، نور، اندازه گلدان). معيار دقيقتر: با يک چوب/سيخ چوبي تا عمق خاک تست کنيد؛ اگر چوب تميز و خشک بيرون آمد، وقت آب است.
در مورد برگهايي که زرد و نرم شدهاند: کار خوبي کرديد که آنها را جدا کرديد؛ اما اگر زردي از پايين برگ و نزديک طوقه همراه با نرمي است، يعني مشکل از ريشه/طوقه ميآيد نه از کمبود غذا. اگر هنوز بعضي برگها از پايين حالت لهيدگي دارند، بهتر است کل بوته را بررسي کنيد و حتي اگر لازم شد، بخشهاي سالم را قلمهي برگ بزنيد يا تقسيم ريزوم کنيد تا حداقل يک بخش سالم حفظ شود.
کوددهي: فعلاً تا وقتي علائم پوسيدگي کنترل نشده، کود ندهيد (کود مثل دعوتنامه براي قارچها و باکتريها در خاک خيس است!). بعد از اينکه گياه در خاک جديد جا افتاد و رشد جديد پايدار ديديد (حدود 4 تا 6 هفته بعد)، در فصل رشد (بهار و تابستان) ماهي يکبار کود کامل متعادل مثل 20-20-20 با نصف غلظت کافي است. اگر کود مخصوص کاکتوس/ساکولنت هم داريد، گزينهي خوبي است. در پاييز و زمستان معمولاً کوددهي را قطع کنيد.
يک نکته درباره استوار نبودن بوته: اگر ريشه کم شده باشد طبيعي است لق بزند. بعد از کاشت مجدد، ميتوانيد موقتاً با يک قيم کوچک يا تکيه دادن کنترلشده کمک کنيد، ولي اصل ماجرا اين است که خاک سبک و زهکشدار + آبياري درست باعث ميشود ريشهها دوباره جان بگيرند و گياه «روي پاي خودش بايستد» 😄
اگر دوست داريد، براي اينکه دقيقتر بگم کجاي کار ميلنگد، يک عکس از پايهي بوته و خاک و گلدان (بهخصوص سوراخ زهکش) بفرستيد. براي مطالعه نکات تکميلي نگهداري سانسويريا و بيماريهاي رايج، حتماً مقالات سايت نارگيل را مطالعه نماييد.