٥/١/١٤٤٨ --- 6/21/2026 --- ۱۴۰۵ يکشنبه ۳۱ خرداد امروز
 
پایگاه اطلاع رسانی گل و گیاه، باغبانی و فضای سبز
Signup  Login  صفحه اصلی  | پرسش و پاسخ  | خدمات  | سرگرمی ها  | نقشه سایت  | لیست گیاهان  | تماس با ما  | RSS  | درباره ما
لینک های اصلی
جستجو  
آخرین مطالب
فوت و فن باغبانی امروز
تعویض گلدان کاکتوس
طراحی و اجرای فضای سبز
طراحی و اجرای فضای سبز
آمار بازدید سایت
بازدید کننده آنلاین :  13  نفر
بازدید امروز :  8315  بازدید
بازدید دیروز :  11178  بازدید
تبلیغات متفرقه
پرسش و پاسخ - راهنمای نگهداری و پرورش گل و گیاهان زینتی - ستاره سرخ

مقاله - راهنمای نگهداری و پرورش گل و گیاهان زینتی - ستاره سرخ

برای شرکت در پرسش و پاسخ های سایت نارگیل میبایست در سایت عضو باشید و به سیستم وارد شوید . ورود

  
nouri
سلام.برگهای پایینی ستاره سرخ به تدریج زرد و خشک می شود.دلیلش چیست؟   پاسخ مشاهده
محسن شهاب الدین
سلام..مواردی که میتواند به تشخیص کمک کند را ذکر نکردید.لطفابرای اینکه جواب دریافت کنید توضیحات کاملی در مورد فاصله بین ابیاری ها ومیزان اب استفاده شده .شرایط دمایی و.رطوبت محیط.وضعیت خاک وکودهی واخرین زمان تعویض خاک.کود وسموم استفاده شده ومقدار مصرف انها .وموارد مشکوک و... ارایه نمایید
آرش صادق
سلام در وسط گیاه نیاز برای اب پرکردن دایمن نیازاست و میزان اب مورد نیاز ان در هفته چه قدر است  پاسخ مشاهده
حمزه حق پرست
سلام : از حفره وسط برگ آب و مواد غذایی جذب میکند به طوریکه از اهمیت ریشه ها کاسته میشود. بهتر است آب وسط حفره هر روز با آب جدید و تازه عوض شود . نیاز آبی این گیاه متوسط است و در فاصله بین دو آبیاری سطح خاک گلدان تقریبا خشک( خیلی کم مرطوب) شود.
پریسا
بسیار زیباست من تا به حال این گل رو ندیدم و اسمش رو هم نشنیده بودم .   پاسخ مشاهده
فیروزه علوی
سلام خسته نباشید چند روز پیش در مجتمع آموزشی ما نمایشگاهی بر پا بود که در غرفه ی گیاهان آپارتمانی از اطلاعات سایت بسیار خوب شما استفاده کرده بودند و آنرا به بازدید کنندگان نیز معرفی و توصیه می کردند من ستاره سرخی دارم که احساس می کنم وقتی به من هدیه دادند کوتاه قدبود و پرتر رشد کرده بود و الان ضمن داشتن برگهای جدید فاصله ی بین برگهایش زیاد شده است و دیگر حالت تپلی ندارد بلکه لاغر و بلند شده. علاوه بر این کناره ی برگهای سبز قبلی حالت لوله شدن به سمت داخل پیدا کرده. چه باید کرد؟ زمان تعویض گلدان آن کی است و چگونه باید تعویض شود؟ با تشکر از سایت بسیار خوب، دوست ، کارشناس و صادق شما   پاسخ مشاهده
محسن شهاب الدین
سلام

به احتمال خيلي زياد گوزمانياي شما دچار همون چيزي شده که ما به شوخي بهش مي‌گيم «کم‌نوري و کش‌آمدن»؛ يعني گياه براي پيدا کردن نور، فاصله بين برگ‌ها زياد مي‌شود، فرم “تپل و جمع‌وجور”ش را از دست مي‌دهد و بلند و لاغر مي‌شود. اين حالت معمولاً وقتي پيش مي‌آيد که گياه از جاي پرنورتر به جاي کم‌نورتر منتقل شده باشد (مثلاً از گلخانه/فروشگاه به داخل خانه يا کلاس). خلاصه اينکه گياه شما دارد مي‌گويد: «يه کم نور درست‌حسابي لطفاً!» 😄

در مورد لوله شدن کناره برگ‌ها به داخل، شايع‌ترين علت‌ها خشکي هوا و/يا کم‌آبي نامنظم است. گوزمانيا از خانواده برومليادهاست و عاشق رطوبت نسبي بالاست؛ اگر محيط خشک باشد (به‌خصوص کنار بخاري، شوفاژ يا باد کولر)، برگ‌ها براي کم کردن تبخير کمي جمع مي‌شوند و لبه‌ها مي‌پيچند. گاهي هم املاح بالاي آب (آب سنگين/کلردار) به مرور برگ‌هاي قديمي را بدقيافه مي‌کند.

چه کار کنيد؟ اول از همه نور را اصلاح کنيد: جاي گياه بايد روشن ولي بدون آفتاب مستقيم باشد؛ بهترين حالت کنار پنجره شرقي يا پشت پرده نازک کنار پنجره جنوبي است. آفتاب تند مستقيم برگ‌ها را مي‌سوزاند، ولي کم‌نوري هم همين “قدکشيدگي و لاغري” را تشديد مي‌کند. نکته مهم: برگ‌هايي که قبلاً کش آمده‌اند معمولاً به حالت تپلي قبل برنمي‌گردند، اما رشد جديد با نور بهتر، جمع‌وجورتر و خوش‌فرم‌تر مي‌شود.

دوم، آبياري و رطوبت را استاندارد کنيد: خاک بايد مرطوبِ سبک باشد نه باتلاقي. وقتي ۲–۳ سانتي‌متر سطح خاک خشک شد، آبياري کنيد. در گوزمانياها معمولاً کاپ/قيف وسط بوته (جايي که برگ‌ها به شکل کاسه جمع مي‌شوند) هم کمي آب نگه مي‌دارد؛ بهتر است هميشه کمي آب تميز داخل آن باشد، اما هر هفته آب داخل کاپ را خالي و تازه کنيد تا بو نگيرد و قارچ/پشه راه نيفتد. براي رطوبت هم سيني سنگريزه و آب زير گلدان (بدون تماس کف گلدان با آب)، يا بخور سرد، يا غبارپاشي خيلي ريز (در محيط گرم و با تهويه ملايم) کمک مي‌کند. اينجا گياه شما يک «اسپا» مي‌خواهد 😄💧

سوم، کيفيت آب: اگر آب لوله‌کشي‌تان خيلي سنگين است، سعي کنيد از آب تصفيه‌شده يا آب جوشيده سردشده استفاده کنيد يا حداقل آب را ۲۴ ساعت در ظرف درباز بگذاريد تا کلرش کمتر شود. اين کار هم به سلامت برگ‌ها کمک مي‌کند هم به کاهش لک و سوختگي‌هاي حاشيه‌اي.

زمان تعويض گلدان: گوزمانيا اصولاً گلدان خيلي بزرگ دوست ندارد و ريشه‌هايش هم عميق و گسترده نيست. تعويض گلدان را وقتي انجام دهيد که ريشه‌ها از زير گلدان بيرون زده‌اند يا خاک خيلي فشرده و سنگين شده، يا گياه لق مي‌زند. بهترين زمان معمولاً بهار تا اوايل تابستان است. اگر گياه در حال گلدهي يا تازه بعد از گلدهي است، بهتر است خيلي دستکاري سنگين نکنيد؛ فقط اگر خاک افتضاح است، با احتياط تعويض کنيد.

روش تعويض گلدان: يک گلدان فقط يک سايز بزرگ‌تر انتخاب کنيد (خيلي بزرگ نگيريد). خاک مناسب بايد خيلي سبک و هواخور باشد؛ مثلاً ترکيبي از پيت‌ماس/کوکوپيت + پرليت + کمي چيپس پوست درخت/خاک‌برگ سبک. زهکشي کف گلدان حتماً خوب باشد. هنگام تعويض، ريشه‌ها را خيلي نماليد و نکنيد؛ فقط خاک‌هاي خيلي خفه و گل‌آلود را کمي جدا کنيد. بعد از کاشت، يک آبياري ملايم انجام دهيد و ۱–۲ هفته گياه را در نور ملايم و رطوبت بهتر نگه داريد تا شوک جابه‌جايي کم شود.

يک نکته کاربردي: اگر گوزمانيا قبلاً گل داده باشد، خود بوته مادر به‌تدريج رو به پيري مي‌رود و در عوض پاجوش مي‌دهد. وقتي پاجوش‌ها به حدود يک‌سوم تا نصف اندازه گياه مادر رسيدند، مي‌توانيد جدا و گلدان کنيد (با ريشه‌هاي خودشان). پس اگر ديديد مادر کم‌کم ضعيف مي‌شود، خيلي نترسيد؛ اين جزو برنامه طبيعي زندگي‌اش است.

براي اينکه دقيق‌تر نسخه بپيچم، اگر ممکن است بفرماييد گياهتان کجا قرار دارد (فاصله تا پنجره و جهت)، هفته‌اي چند بار آبياري مي‌کنيد و آيا کنار بخاري/کولر هست يا نه. براي اطلاعات بيشتر هم حتماً مقالات سايت نارگيل را مطالعه نماييد.

فیروزه علوی
سلام خسته نباشید چند روز پیش در مجتمع آموزشی ما نمایشگاهی بر پا بود که در غرفه ی گیاهان آپارتمانی از اطلاعات سایت بسیار خوب شما استفاده کرده بودند و آنرا به بازدید کنندگان نیز معرفی و توصیه می کردند من ستاره سرخی دارم که احساس می کنم وقتی به من هدیه دادند کوتاه قدبود و پرتر رشد کرده بود و الان ضمن داشتن برگهای جدید فاصله ی بین برگهایش زیاد شده است و دیگر حالت تپلی ندارد بلکه لاغر و بلند شده. علاوه بر این کناره ی برگهای سبز قبلی حالت لوله شدن به سمت داخل پیدا کرده. چه باید کرد؟ زمان تعویض گلدان آن کی است و چگونه باید تعویض شود؟ ضمنأ در سؤال دوستان از حفره ای در گل ستاره سرخ صحبت شده بود آن را و کاربردش را برای من تعریف می فرمایید. با تشکر از سایت بسیار خوب، دوست ، کارشناس و صادق شما   پاسخ مشاهده
محسن شهاب الدین
سلام

ستاره‌سرخ (گوزمانيا) شما داره خيلي واضح چندتا پيام مي‌ده: «من نورِ درست مي‌خوام»، «آب رو درست بده»، و «اون وسطِ من رو جدي بگير!» 😄 اين گياه از خانواده برومليادهاست و رشدش به شکل رزت (دايره‌اي)ه؛ وقتي نور کم باشه، برگ‌ها کش مياد و فاصله بين برگ‌ها زياد مي‌شه و همون حالت تپل و فشرده‌اش رو از دست مي‌ده. پس اولين مظنون: کمبود نورِ غيرمستقيم.

براي جمع‌وجورتر شدن فرم گياه، گلدون رو ببر جايي که نور زياد ولي فيلترشده داشته باشه (مثلاً کنار پنجره روشن با پرده نازک). آفتاب مستقيم مثل «ساندويچ‌ساز» عمل مي‌کنه و برگ‌ها رو مي‌سوزونه، ولي نور کم هم باعث قدکشيدگي مي‌شه. اگر امکانش هست، هر هفته گلدون رو کمي بچرخون تا رشد يک‌طرفه هم پيدا نکنه.

اما لوله شدن کناره برگ‌ها به داخل معمولاً يعني گياه يا تشنگي کشيده يا رطوبت محيط پايينه (گاهي هم آبِ نامناسب/املاح بالا قاطي ماجرا مي‌شه). ستاره‌سرخ عاشق رطوبته؛ اگر هوا خشک باشه، برگ‌ها جمع مي‌شن تا کمتر آب از دست بدن. راه‌حل‌ها: رطوبت را بالا ببر (سيني سنگريزه و آب زير گلدان، بخور سرد، يا قرار دادن کنار گياهان ديگر). مه‌پاشي سبک هم خوبه، ولي اگر هوا سرد يا محيط خيلي بسته‌ست، افراط نکن که قارچ مهمون ناخونده نشه.

آبياري در گوزمانيا يه نکته طلايي داره: اين گياه فقط از خاک آب نمي‌خوره؛ از «کاسه/جام» وسطش هم آب مي‌گيره 🙂 همون چيزي که دوستان بهش گفتن «حفره»! اين قسمت در واقع مخزن آبه. شما مي‌توني مقدار کمي آب تميز داخل اون نگه داري (نه هميشه لب‌به‌لب). بهتره هر ۷ تا ۱۰ روز آب داخل جام رو خالي و با آب تازه جايگزين کني تا لجن نبنده و پشه نزنه. آب بهتره بي‌کلر و هم‌دماي محيط باشه (آب شهري رو ۲۴ ساعت بذار بمونه).

در مورد خاک: ستاره‌سرخ ريشه‌هاي ظريف و کم‌عمقي داره و ريشه‌اش بيشتر براي «نگه داشتن»ه تا «پرخوري»! پس خاک سنگين و گِلي براش سمه. بهترين ترکيب چيزي شبيه خاک ارکيده/برومليادهاست: سبک، پرهوا و با زهکشي عالي (مثلاً پيت/کوکوپيت + پرليت + کمي پوست درخت/چيپس چوب). اگر خاک فعلي سفت و ديرخشک مي‌شه يا بوي ماندگي مي‌ده، بايد اصلاحش کني.

اما زمان تعويض گلدان: معمولاً وقتي گياه ريشه‌ها گلدان رو پر کرده يا خاکش فرسوده و باتلاقي شده، يا گياه لق مي‌زنه، زمان تعويضه. بهترين زمان هم فصل رشد (بهار تا اوايل تابستان)ه. گلدان جديد را فقط يک سايز بزرگ‌تر انتخاب کن؛ گلدان خيلي بزرگ يعني خاک زياد، رطوبت ماندگار، و ريشه‌هاي ناراحت. موقع تعويض، خيلي ريشه‌ها رو دستکاري نکن؛ فقط خاک کهنه‌ي خيس و بدبو رو تا حدي جدا کن و گياه رو در بستر سبک تازه بنشان.

يک نکته مهم و کمي طنز تلخِ زندگي برومليادها: رزت اصلي بعد از گلدهي معمولاً به مرور رو به پيري مي‌ره و در عوض پاجوش مي‌ده. پس اگر زماني ديدي بوته اصلي کم‌جان‌تر شد، لزوماً فاجعه نيست؛ برنامه طبيعته! وقتي پاجوش‌ها به حدود يک‌سوم تا نصف اندازه گياه مادر رسيدند، مي‌توني جداشون کني و گلدان جدا بدي تا نسل بعدي ستاره‌سرخ‌ها رو داشته باشي 🌿

اگر دوست داشتي، براي اينکه دقيق‌تر بگم مشکل نور/آبياري چقدر جديه، بگو گياه دقيقاً چند متر با پنجره فاصله داره، جهت پنجره چيه (جنوب/شمال/شرق/غرب)، و آب رو چطور مي‌دي (هم داخل جام، هم روي خاک). براي اطلاعات بيشتر هم حتماً مقالات سايت نارگيل رو مطالعه نماييد.

rahman baradar
خرید ارسال این گل به تبریز مقدور است؟  پاسخ مشاهده
مهندس رامندی
این پرسش حذف شده است
غزال حم
سلام من ديروز از اين گل زيبا خريدم مى خواستم شرايط دقيق نگهداريشو بونم و اينكه وسط گل كه بايد ابيارى بشه دقيقا كجا محسوب ميشه ممنون مى شم راهنماييم كنيد  پاسخ مشاهده
محسن شهاب الدین
سلام

گازمانيا از اون گل‌هاييه که آدم نگاهش مي‌کنه ميگه: «اين ديگه چطوري زنده مي‌مونه تو خونه ما؟!» 😄 ولي خيالت راحت، اگر چند تا نکته‌ مهم رو رعايت کني، هم گلش موندگارتر مي‌شه، هم خودش حالش خوب مي‌مونه. بذار مرحله‌به‌مرحله بريم جلو.

۱. نور مناسب گازمانيا
گازمانيا عاشق نور غيرمستقيم و ملايم هست. يعني چي؟ يعني کنار پنجره‌ شمالي يا شرقي، جايي که نور فيلتر شده بهش برسه، عاليه. نور مستقيم و تند (مثلاً پشت شيشه جنوب ظهر تابستون) برگ‌هاش رو مي‌سوزونه و نوک‌ها قهوه‌اي مي‌شن. اگر نور خيلي کم باشه هم رنگ براکته‌هاي قرمز/نارنجي کم‌رنگ و کمرنگ مي‌شه و گياه ضعيف مي‌شه.

۲. آبياري؛ هم خاک، هم مرکز روزت
گازمانيا از خانواده برومليادهاست و آب رو هم از ريشه مي‌گيره، هم از وسط برگ‌ها. حالا اون «وسط گل» که گفتي، در واقع وسط برگ‌هاست، جايي که برگ‌ها مثل قيف يا ليوان دور هم جمع شدن و يه حفره کوچيک درست کردن؛ به اين قسمت مي‌گن «روزت» يا کاپ (فنجان).
شما بايد:
- خاک رو وقتي سطحش تقريبا خشک شد، آبياري کني (نه هميشه خيس، نه هميشه خشک خشک).
- يه مقدار آب داخل مرکز روزت بريزي؛ يعني همون جايي که برگ‌ها از وسط به هم مي‌رسن و شبيه يک ليوان طبيعي هست. حواست باشه تا خرخره پر آبش نکني، فقط مقدار کم که هميشه مرطوب باشه.

۳. دقيقاً کجا رو بايد آب بريزم؟ (جواب سوال اصلي‌ات 😉)
اون بخشي که شبيه يک قيف، کاپ يا ليوان وسط گياه به نظر مياد، همون‌جاييه که بايد آب بريزي. معمولاً گل رنگي (قرمز، نارنجي و...) از وسط همون برگ‌ها بيرون زده. شما بايد داخل حلقه‌ي برگ‌ها، جايي که عمق پيدا مي‌کنه آب رو آروم بريزي، نه روي گل مستقيماً. اگر آب رو فقط روي گل بريزي، هم فايده‌اش کمتره، هم ممکنه باعث پوسيدگي بشه.

۴. رطوبت محيط؛ گازمانيا دوست‌دار شرجي!
اين گياه بومي مناطق گرم و مرطوبه، پس از رطوبت هوا خيلي خوشش مي‌آد. اگر خونه‌ات خشکه (مثلاً بخاري يا کولر گازي زياد روشنه)، پيشنهاد مي‌کنم:
- زير گلدون يک زيرگلداني سنگ‌ريزه‌دار با کمي آب بذاري (گلدون نبايد داخل آب باشه، فقط روي سنگ‌ريزه‌ها).
- هر از گاهي با آب بدون املاح (مثلاً آب جوشيده سرد شده) برگ‌ها رو مه‌پاشي سبک کني. اما اين کار رو وقتي هوا سرده يا گياه تو جريان هواي سرد هست انجام نده که مريض نشه.

۵. دما؛ نه زيادي سرد، نه زيادي داغ
گازمانيا دماي حدود ۱۸ تا ۲۶ درجه رو دوست داره. زير ۱۵ درجه براش سخته و باعث ضعف و زردي برگ‌ها مي‌شه. باد مستقيم کولر، پنجره باز در زمستان، کنار شوفاژ داغ و اين داستان‌ها هم اصلاً براش خوشايند نيست.

۶. خاک و گلدان
اين گياه ريشه عميق و قوي مثل بقيه گلدوني‌ها نداره؛ براي همين گلدون بزرگ لازم نداره. خاک بايد سبک، با زهکشي خوب و هواخور مناسب باشه. بهترين ترکيب‌ها معمولاً چيزي مثل:
- خاک برگ + پيت ماس + مقدار کمي پرليت يا پوکه
فقط مهمه که آب تو گلدون جمع نشه و ته گلدون حتماً سوراخ داشته باشه.

۷. کوددهي
خيلي پرخور نيست، اما اگر خواستي تقويتش کني:
- از کود مايع مخصوص گياهان آپارتماني با غلظت کم، هر ۳–۴ هفته يک بار در فصل رشد (بهار و تابستان) استفاده کن.
- مي‌توني کود رو هم به مقدار خيلي رقيق داخل آب آبياري خاک بدي، هم گاهي مقدار بسيار رقيق داخل روزت بريزي (اما نه زياد، که اونجا هم تبديل به استخر کود نشه!).

۸. گل گازمانيا چقدر مي‌مونه؟ و بعدش چي مي‌شه؟
گازمانيا معمولاً چند ماه گل داره (گاهي تا ۶ ماه يا بيشتر)، ولي بعد از گلدهي، گياه مادري کم‌کم رو به پايان عمرش مي‌ره. نترس، اين طبيعي‌ترين بخش ماجراست. همزمان، معمولاً دو سه تا پاجوش در کنار گياه اصلي درمي‌آد که مي‌توني بعداً جدا کني و تو گلدون جدا بذاري تا نسل جديد گازمانياي تو شروع بشه 😎

۹. چند نکته مهم که گياهت قهر نکنه
- اگر نوک برگ‌ها قهوه‌اي مي‌شن: يا هوا خشکه، يا نور خيلي تنده، يا آب سنگين (پرکلر، پراملاح).
- اگر وسط گياه بو گرفت يا لزج شد: آب زيادي و کهنه در روزت مونده؛ هر از گاهي آب داخل اون قسمت رو تعويض کن و بذار خشک و تازه بشه.
- اگر رنگ گل يا براکته‌ها کم‌رنگ شد: نور کافي نيست؛ جاش رو به محل پرنورتر ولي غيرمستقيم منتقل کن.

جمع‌بندي: نور ملايم، رطوبت خوب، دماي معتدل، آبياري منظم خاک + کمي آب داخل مرکز روزت، و کمي توجه عاشقانه؛ همين‌ها کافيه تا گازمانيات برات حسابي عرض اندام کنه 🌺

اگر دوست داري بيشتر در مورد نگهداري گازمانيا و بقيه گياهان آپارتماني بخوني، حتماً مقالات سايت نارگيل رو هم ببين؛ کلي مطلب ريز و درشت و کاربردي داره.

طیبه حسینی
سلام. من حدود یک سال چند ماه هست که یه گلدون از این گیاه رو دارم در اتاقی نورگیر و دور از نور مستقیم هست. خاک و گلدونش رو همون موقع خرید عوض کردم. هفته ای دوبار هم اب میدم. مشکلم اینجاست که بعد از مدتی رنگ قرمز وسطش از بین رفت و الان همه برگهاش کاملا سبزه. اگر ممکنه راهنمایی بفرمایید که چکار باید بکنم. سوال دومم اینه که الان دو تا پاجوش داره. یکی خیلی بزرگ شده و یکی تازه در اومده. آیا الان که آخر تابستونه، می تونم این پاجوشها رو جدا کنم و بکارم؟ آیا نکته خاصی رو در این کار باید رعایت کم؟ تشکر از لطفتون  پاسخ مشاهده
مهندس رامندی
نورش کمه بايد گياهتان را درمکاني با افتاب ملايم و فيلتر شده مانند افتاب پشت پرده توري قرار دهيد ويا گياه را به مکاني روشنتر با نورزیادغير مستقيم منتقل نماييدو با عنایت به این موضوع هر چه فاصله تا منبع نور( مثلا پنجره اتاق ) زیاد باشد شدت نور دریافتی کمتر بوده و بر کیفیت گلدان اثر می گذارد. معمولا ۵۰ تا ۶۰ سانتی متر فاصله تا پنجره مناسب است بهترین زمان برای انتقالل پاجوش ها در بهاره ولی در حال حاضر اگه جداشون نکنید باعث ضعف گیاه مادر واصلی خواهید شد
ليلا ن.
با سلام با تشكر از سايت بسيار خوب و مفيدتان، مى خواستم بدونم تصوير گياهى كه فرستادم كداميك از انواع گياه گازمانيا است؟ (از نظر ميزان نور مورد نياز و ميزان و نحوه ى صحيح آبيارى مى پرسم) متشكرم  پاسخ مشاهده
مهندس رامندی
تصویری مشاهده نشد . حجم عکس را کم کنيد (کمتر از 100کیلو بایت)وپس از ورود به سيستم، در ذيل صفحه همين پست با مسير دهي و فشردن کليد "افزودن تصوير" تصوير شما آپلود ميشود. پس از نمايش تصوير در سايت آن را به داخل متن پرسش تان کپي نماييد و پرسش خود را ثبت نماييد
فرید جهانگیری
باسلام 
چگونه و از کجا می توان گیاهان خانواده گازمانیا و حداقل ستاره سرخ  را خریداری نمود؟
باتشکر 

  پاسخ مشاهده
مهندس رامندی
از مراکز خرید گل وگیاه مانند بازار گل محلاتی
فرید جهانگیری
اتفاقا توی این بازار گشتم ، اما تا به حال پیدا نکردم. 

مهندس رامندی
در فصل بهار ممکنه بتونید در همین بازار بیابید

 
 
 

 
Loading
Loading
Nargil Logo gray

© تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است
آخرین مطالب :


مقالات پر بازدید :


صفحه اصلی  | پرسش و پاسخ  | خدمات  | سرگرمی ها  | نقشه سایت  | تماس با ما  | RSS
فهرست گل و گیاه   |  نمایشگاههای گل و گیاه   |  اخبار گل و گیاه   |  مقالات گل و گیاه   |  مؤسسات گل و گیاه
ورود / عضویت